miten selvitä erosta...

sattuu edelleen

kohta 4 kk erosta ja edelleen tunteita exää kohtaan. ja suunnaton suru siitä et kaikki loppu. välillä ollu parempia päiviä, mut nyt taas niin alhaalla ku vaan olla voi. exä soitteli ja se pisti kaiken taas sekasin. en vastannu mut pelkkä numeron näkeminen sai aikaan ahistuksen... Miten ihmeessä petetyksi ja jätetyksi tulemisesta selviää... miten rakentaa itsetuntoa ja elämää uudelleen... oon niin väsyny ja rikki...

14

2446

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 4.5kk

Olen kirjaimellisesti sekaisin ollut ja elämäni aika hunningolla, kun elämäni nainen olisi pettänyt jos en olisi ollut oikealla hetkellä oikeassa paikassa ja anteeksi aneltuaan ja minun antaessa anteeksi alkoi käyttäytyä kuin mikäkin narttu minua kohtaan. Minä rakastin todella paljon ja yritin tehdä kaikkeni mutta nainen loukkasi vain minua lopulta koko ajan pahemmin ja eroon päädyttiin kk:n sisällä tapahtuneesta.. kihlat oli jo suunnitelmissa. Aivan järeton kaipuu ja tahtoisin niin jutella hänen kanssaan mutta se ei taida olla mahdollista enää. Ja omat tunteeni ailahtelevat siinä järjettömän kaipuun ja vihan välimaastossa... Keskustelu ehkä saisi kupin kallistumaan toiseen suuntaan.

• saman verran

erosta ja luulin, että olisin yli päässyt, mutta edelleen ne ikävän tunteet jäytää ajottain ja samoin viha ja katkeruuskin, ja myös kaiken lisäksi se etten todellakaan tiedä onko exä jo toisen kanssa. En ole myöskään häntä nyt pitkään aikaan nähnyt ja väistellyt, jos olen nähnytkin, mutten kumminkaan toisen naisen seurassa ole häntä nähnyt. Itselleni tolkutan, että mitä se mulle kuuluu, mutta ehkä sitä alitajuisesti vielä jotain elättelee. En ole häneen siis mitään yhteyttä pitänyt, ja opiskelu sekä työ on vienyt niin paljon aikaani etten edes ole kerennyt miettiä asioita kunnolla. Nyt, kun opiskelut loppui, niin tuntui, että tämä kaikki vanha kaipaus tuli takaisin. Vaakakuppi kallistelee puoleen ja toiseen. Inhottavaa on se, että kun ei ole ollut siihen ihmiseen missään yhteydessä, niin tämä erossa oltu aika saa näyttämäänkin sen ihmisen ihan hyvältä kuin siltä inhottavalta mistä erosin. Miksi sitä muistelee niitä hyviä hetkiä, ehkä pitää kaivaa päiväkirja esiin ja muistella kaikki se uudelleen, mikä tuntui pahalta parisuhteemme aikana ja mitkä olivat ne huonot puolet. Ehkä minäkin myös vain toivon, että olisimme voineet asioitamme selvittää näin jälkikäteen.

• auttaa..

Mietin aivan samaa.. Ahdistaa aivan sairaasti taas, ja ikävä on hirveä. Erosta on noin kuukausi, joten kai se ajan kanssa helpottaa... Tosi paljon tsemppiä ja voimia sinulle! Hyvä kun et vastannut puhelimeen, älä ole entiseesi missään yhteydessä, jos se sattuu noin paljon. Voi hyvin!

• jätetty 83

Sama täällä. Haluisin tietää koska tämä ikävä ja kaipuu poistuu. Munkin exän näin sattumalta pari viikkoa sitten ja sen jälkeen hän vielä soittikin. Ehkä ei ois pitänyt puheluun vastata, koska tuntuu, että ylipääseminen alkoi taas alusta. Aloin taas elättelemään typeriä toiveita yhteenpaluusta. Tällä menolla en pääse yli hänestä vielä puolessa vuodessakaan.

• vuosi

erosta, en olisi ikinä uskonut, kun minua lohdutettiin ja tuettiin tyyliin: kyllä sinä selviät, ei alkuun vaan lohduttanut yhtään. Exmies ollut suhteessa koko tämän ajan ja minä olen yksin lasten kanssa. Voin ainakin sellaisen neuvon teille kaikille antaa, että pysykää yksin niin kauan kun ex on mielessänne ylitse pääsemättömällä tavalla, ei siis mitään korvikkeita yms. Olen käynyt helvetin läpi yksin tämän eron myötä, mutta se kannatti, nyt olen paljon vahvempi ja parempi ihminen, kun olen rauhassa miettinyt sen toisen vikoja ja omia vikojani. Nyt voin aloittaa uuden suhteen jos sellainen sattuu kohdalleni, ilman menneisyyden taakkaa, mutta yksinkin olen jo oppinut olemaan, joten mitään väkisin etsimistä en aio aloittaa. Jotenkin vain aloin ajattelemaan, että miksi helvetissä enää itken sellaisen miehen perään joka hakkasi, petti ja kehtasi vielä ruveta huoraamaan naapurissa omien lasten silmien alla. Luulenpa vaan, että tämä vituttaa exää vielä jossain vaiheessa, kun minä olen selvinnyt. Hän otti tilalle juuri eronneen naisen joka oli miestään pettänyt, joten ovat toisensa ansainneet. Kyllä te selviätte, aikaa se vain vie, ei kannata odottaakaan heti selviävänsä. Uskokaa tai älkää, mutta moni on sanonut sen ihmisen olevan paljon vahvempi ja parempi tässä elämässä, joka uskaltaa kohdata asiat yksin, eikä hyppää heti uusiin lakanoihin, miten sellainen ihminen koskaan osaa mitään asioita käsitellä fiksusti? Sitä sanotaan, että edestään löytää, kyllä ne exätkin joutuu jossain vaiheessa sen eronsa käsittelemään, elleivät ole sitten jotain helvetin pintaliitäjiä.

• mies!

Että todellahan asia on niin että uuteen ei pysty kuin vasta kun entinen on ohi.. ja huomaan että minä yritän runnoa tavallaan väkisellä eteenpäin vaikka entinen nainen on mielessä ja en osaa alkaa tuntea muihin sitä tunnetta mitä pitäisi. Ja muutenkin elämäni on exäni kautta ihan käsittämättömän sekaisin.. hauska huomata toisaaltaan että miten heikko ihminen on jos rakastaa ja miten sekaisin se rakkaus voi pistää ihmisen. Voihan olla tosin että olen se äärimmäisyys tässä asiassa..

• särjetty sisin
        mies! kirjoitti:

Että todellahan asia on niin että uuteen ei pysty kuin vasta kun entinen on ohi.. ja huomaan että minä yritän runnoa tavallaan väkisellä eteenpäin vaikka entinen nainen on mielessä ja en osaa alkaa tuntea muihin sitä tunnetta mitä pitäisi. Ja muutenkin elämäni on exäni kautta ihan käsittämättömän sekaisin.. hauska huomata toisaaltaan että miten heikko ihminen on jos rakastaa ja miten sekaisin se rakkaus voi pistää ihmisen. Voihan olla tosin että olen se äärimmäisyys tässä asiassa..

Puhut. Et ole mikään äärimmäisyys. Luonnollista jos toista rakastaa nii jätetty sen tuskan saa kestää ja ei sitä toinen tiedä mirten se sattuu. Kyllä olen minäkin tätä marssia jo jonkin aikaa tarponut ja ei se vielä mihinkään ole johtanut Rakastan häntä vieläkin aivan suunnattomasti eikä millään pääse irti. Itketään vaan silloin kun itkettää, kyllä ne täytyy joskus loppua.... Voimia sinnekin päin, samaa se täälläkin on.

• sitten niitä
        mies! kirjoitti:

äärimmäisyyksiä olisi roppakaupalla:) Tunteet ovat tunteita ja kun sen eron aallokon todella perusteellisesti käy läpi sotkematta siihen uutta sekaan, niin sen jälkeen on tosiaan kasvanut ihmisenä ja on vahvempi aloittamaan suhteen, joka voi onnistua vaikka koko loppuelämän ajaksi. Ja sitähän ei aina tiedä vaikka sen exän kanssa olisittekin molemmat kasvaneet ja voisittekin yrittää uudelleen. Itse jotenkin toivon, että olisimme exäni kanssa voineet aloittaa alusta, tiedän mitä virheitä olen tehnyt, mutta exästäni en tiedä tajuaako vielä tänäkään päivänä omaa käytöstään. Joskus on vain niin ettei ihminen tahdo itselleen myöntää, että hänkin on tehnyt väärin ja syyttää vaan yksinomaan toista.

• vuosi
        sitten niitä kirjoitti:

äärimmäisyyksiä olisi roppakaupalla:) Tunteet ovat tunteita ja kun sen eron aallokon todella perusteellisesti käy läpi sotkematta siihen uutta sekaan, niin sen jälkeen on tosiaan kasvanut ihmisenä ja on vahvempi aloittamaan suhteen, joka voi onnistua vaikka koko loppuelämän ajaksi. Ja sitähän ei aina tiedä vaikka sen exän kanssa olisittekin molemmat kasvaneet ja voisittekin yrittää uudelleen. Itse jotenkin toivon, että olisimme exäni kanssa voineet aloittaa alusta, tiedän mitä virheitä olen tehnyt, mutta exästäni en tiedä tajuaako vielä tänäkään päivänä omaa käytöstään. Joskus on vain niin ettei ihminen tahdo itselleen myöntää, että hänkin on tehnyt väärin ja syyttää vaan yksinomaan toista.

Minä olen kyllä päässyt jopa jo sille tasolle, etten exää huolisi vaikka eroaisikin nykyisestään. Pakko nyt kyllä myöntää mikä oli viimeinen käännekohta selviytymiseeni. Ihastuin yhteen mieheen tuossa viime viikolla, mutta siihen se jää, sain selville hänen olevan varattu. Tunnekaan ei uskoakseni ole molemminpuolinen, mutta huomasin vain että minähän elän vielä ja pystyn vielä tuntemaan jotain. Maailmassa on siis muitakin miehiä ja vielä erittäin mukaviakin. Sain niin paljon eron aikoihin tuntea ja kuulla kuinka huono olen kaikin puolin, ex oli viedä minulta koko itsetuntoni, mutta kyllä sen saa koottua ajan kanssa ja kun saa ns. hyväksyviä katseita ympäriltään, niin se jos mikä itsetuntoa parantaa. En olekaan se lehmä jonka korvien välissä ei ole mitään, eikä kukaan ole exän lisäksi suositellut hoitoonkaan menoa.

• sellaista
        vuosi kirjoitti:

Minä olen kyllä päässyt jopa jo sille tasolle, etten exää huolisi vaikka eroaisikin nykyisestään. Pakko nyt kyllä myöntää mikä oli viimeinen käännekohta selviytymiseeni. Ihastuin yhteen mieheen tuossa viime viikolla, mutta siihen se jää, sain selville hänen olevan varattu. Tunnekaan ei uskoakseni ole molemminpuolinen, mutta huomasin vain että minähän elän vielä ja pystyn vielä tuntemaan jotain. Maailmassa on siis muitakin miehiä ja vielä erittäin mukaviakin. Sain niin paljon eron aikoihin tuntea ja kuulla kuinka huono olen kaikin puolin, ex oli viedä minulta koko itsetuntoni, mutta kyllä sen saa koottua ajan kanssa ja kun saa ns. hyväksyviä katseita ympäriltään, niin se jos mikä itsetuntoa parantaa. En olekaan se lehmä jonka korvien välissä ei ole mitään, eikä kukaan ole exän lisäksi suositellut hoitoonkaan menoa.

exää kannata huolia takaisin, joka ei ole ottanut opiksi virheistään ja eikä varsinkaan sellaista, joka ei tajua edes tekevänsä väärin toista kohtaan eli puutteet tai viat on jo luonteessa syvällä, ja niihin tarvitaan jo ihan muuta apua.

• ...

Pitää vaan ottaa itseään niskasta kiinnii ja lähteä taas tekemään asioita. Seurustellessa kaverit jaa yleensä vähän vähemmälle. Aloita uusi harrastus, lähde viikonloppureissulle kavereiden kanssa lähde tutustumaan yö-elämään! Kyllä se aurinko paistaa risukasaankin, joskuserosta toipumunen vie vain vähän pidempään. Ja se klishee pitää kyllä paikkansa "theres plenty of fish in the sea". Löydät vielä jonkun joka vie jalat alta (:

• hajalla

minullakin kohta 4kk erosta, olin jo välillä selvinnyt erosta, mutta exä alkoi pitää yhteyttä uudelleen puhelimitse sekä kyläilemällä. Ja nyt tuntuu että kaikki pitää alkaa alusta. Minulla on edelleen tunteita häntä kohtaan, oltinhan pitkässä suhteessa. Yhteen paluu ei ole enää mahdollista enkä sitä enää itse edes halua, mutta miten näistä tunteista pääsen eroon. Exän yhteydenotot alkuun ahdisti vietävästi enkä aina edes vastannut, mutta sitten annoin periksi. Nyt tuntuu vaan tosi pahalta, miksi minulla ei ollut voimaa sanoa että en halua enää pitää yhteyttä. Nyt yhteydenotot ovat vähentyneet hänen puoleltaan, mutta minä kaipaisin suunnattomasti sitä yhteyttä, haluaisin soitta koko ajan hänelle tai olla hänen luonaan, mutta hämpä muuttui nyt etäiseksi ja kiireiseksi. Miksi?? Halusiko hän vielä kaiken muun aiheuttamansa tuskan jälkeen kokeilla minua ja minun saatavuutta? Mies oli jättäjä ja jätti ilman syytä, tai näin hän ainakin sanoi. Nyt en tiedä mitä tekisin, varmaan taas päivä kerrallaan uutta rakentamaan.

• nainen83

Luin nuita teidän kokemuksianne ja samaa tännekkin kuuluu. Luulin jo oikeasti vähän aikaa sitten että olen päässyt erossa hyvin eteenpäin, mutta takapakkia mentiin - ja nimen omaan sen jälkeen kun näin muutamana päivänä exääni.

Itselläni mies oli melko hyvä ja luotettava poikaystävä enkä itsekkkään mikään kauhea tyttöystävä ollut, mutta ero tuli silti. Olen analysoinut suhdettamme ja eroa ja todennut että en olisi itse paljoakaan voinut estää meitä eroamasta. Minulla ei ole itsetunto nollissa, mutta ongelmana on se, että tunteet ovat niin vahvat, rakastan exääni yhä.

Itse kuitenkin yllätyin kun pari viikkoa sitten kiinnostuin yhdestä miehestä baarissa oikeasti. Tunne ei ollut kuitenkaan molemminpuolinen tai mies oli varattu (tiedä sitä). En toisaalta hakemalla hae nyt miestä, vaikka tuntuisi että uuden miehen myötä tunteet haihtuisivat exään.

Mutta edistystä on tapahtunut siinä että edes pystyn kiinnostumaan muista miehistä, koska kun erosin niin ajattelin, että kukaan muu mies ei tule koskaan kelpaamaan. Olen eronnut aikaisemminkin ja silti tämä ero on melkein yhtä rankka kuin se edellinen.

Seurustelin miehen kanssa 3,5 vuotta. Olin ollut varma siitä että tämä mies olisi minulle se "oikea". Muiden miesteni suhteen jouduin miettimään että onkohan tämä se oikea, mutta tuon viimeisen exäni kanssa kuitenkin luulin tietäväni hänen olevan oikea. Myös siksi ero harmittaa ja surettaa.

• Tunteet seilaa ristiin rastiin alkuun, exä soittelee jne. Minä en katso hyvällä pettämistä vaikka tunteita olikin paljon exään ja päätin että en enään vastaa puheluihin/viesteihin ja aloitan uuden elämän. Siitä pääsi yli 1,5 vuodessa ja en ottaisi takaisin mistään hinnasta enään vaikka olen vapaa edelleenkin. Kyllä sinä selviät siittä ajan kanssa ja ajattele elämää eteenpäin äläkä roiku menneessä muuten jäät sellaseen oravanpyörään mistä et selviä. Itsetunto kohoaa kun ajattelet itseäsi ja rupeat nauttimaan elämästä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      66
      3132
    2. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      1841
    3. Minkälaisesta seksistä

haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      111
      1730
    4. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      224
      1239
    5. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      127
      1032
    6. Pitikö mennä rakastumaan

Oi kyllä, kyllä piti. Kiitos vaan sulle mies! Todella kiitän..
      Ikävä
      98
      978
    7. Mitä tai ketä kaivattusi

muistuttaa?
      Ikävä
      60
      944
    8. Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...

Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil
      Maailman menoa
      67
      926
    9. Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!

No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik
      Viihde ja kulttuuri
      6
      855
    10. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      84
      849
    Aihe