Miksi saan sähköiskuja?

sähköiskutar

Jostain kumman syystä saan paljon "sähköiskuja", siis niitä räpsähdyksiä mitä jokainen saa joskus esim.pukukaapin ovesta. Mutta minä saan niitä päivittäin useita. Mistähän se johtuu? Vika on ollut minulla niin kauan kuin muistan. Saan tällejä mistä vain, jopa veden pinnasta olen saanut laittaessani käden akvaarioon. Työpaikalla erityisesti harmittaa, kun joudun päivittäin käyttämään erästä konetta joka pätkii kaapelit määrämittaan. Saan siitä tällin joka kerta. Muut eivät, olen kysellyt.. Miten tätä vaivaa voisi ehkäistä? Olisiko olemassa jokin ranneke tms joka vähentäisi tällejä, tai voiko siihen vaikuttaa tietynlaisella pukeutumisella tai ruokavaliolla?

13

5673

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      no en usko että ruokavaliolla on mitään merkitystä. tää on aika kaukaa haettu mutta onko kätesi kuivat? koita huviksesi että rasvaat kädet ja kosket jotain sellaista mistä saat varmasti sähköiskun

    • löytyy

      antistaattisina, mutta jo pelkät kengät voi helpottaa, minä ainakin olen tiukkana että saan aina ne ESD-monot

      • on käytössä

        työpaikoilla, joissa tuolla kissannahkasähköllä on merkitystä. Myös työpöytä maadoitetaan ja lattialla on antistaattinen matto. Auton keinokuituiset istuinsuojat antavat mojovat tällit, kun autosta poistuu.


    • IskujenKohde

      Sama täällä .... saan kotona tiskipöydän kannesta räpsäyksen aina kun kosken ... itseasiassa tänään lainasin sähkäriltä mittaria ja totesin ettei pöytään johdu mistään virtaa, mutta kun otan omaan käteen sähkökynän ja kosketan pöydän pintaa, niin valo syttyy noin sekunniksi

      • ap

        miksi toiset saa tällejä enemmän kuin toiset?
        Sitä en tajua.
        Kun meillä töissäkin olen mä tosiaan ainoa joka siitä kaapelin-pätkintä-koneesta saan joka saamarin kerran räpsyn ja se harmittaaaaaa


      • hoitoaine
        ap kirjoitti:

        miksi toiset saa tällejä enemmän kuin toiset?
        Sitä en tajua.
        Kun meillä töissäkin olen mä tosiaan ainoa joka siitä kaapelin-pätkintä-koneesta saan joka saamarin kerran räpsyn ja se harmittaaaaaa

        Itselläni poistui ongelma lähes kokonaan kun aloin käyttää shampoota ja hoitoainetta jotka sisältävät uskoakseni uudenaikaista silikonia. Pyrin valitsemaan vaatteet niin että ne ei ole sähköisiä.


    • JsTo

      Vanha kysymys jo mutta vastaanpa kun olen törmännyt ennenkin käsitykseen että "sähköiskujen saaminen" olisi henkilökohtainen ominaisuus. Sitä se ei ole.
      Kyseessähän on siis staattisen sähkön varautuminen ja ennen kaikkea purkautuminen. Staattista sähköä varautuu aina jossakin määrin mutta toisinaan enemmän kuin toisinaan. Syitä tälle ovat lähinnä vaatteet, kengät ja lattia/tuoli materiaalit. Periaatteessa mikä tahansa mikä liikkuu suhteessa johonki muuhun, kenkä lattialla, pusero ihoa vasten, tuuli muovipöytää vasten, auto tiellä... Ammattikielessä ilmiöä kutsutaan lyhenteellä ESD.
      Yksinkertaistaen keinokuituisen kevyet vaatteet keräävät varausta. Samoin "karvaiset" villavaatteet. Ainakin nuo. ESD työkengät auttavat varauksen hallittuun purkautumiseen jos lattiat ovat johtavat. Niistä ei ole hyötyä jos lattia on muovia tai vahattu muovipintaikseksi tai muuten on hyvin eristävä. Toki ei haittaakaan. Autosta poistuessa saattaa huomata oveen koskiessaan varautuneensa auton penkillä suhteessa autoon. Tai koko autokin on voinut varautua, sen huomaa esim. seuraavassa ovenkahvassa tai lämpötolpassa..
      Sähkövaraus purkautuu kipinänä "sähköiskuna" parhaiten maadoitettuihin pintoihin kuten juuri tiskipöytiin ja koneisiin. Mutta myös isoihin erillisiin johtaviin rakenteisiin.
      Kannattaa siis miettiä mimmoisia vaatteita pitää. Jos vaatteilla tms. ei ole mitään tehtävissa voi ottaa käteensä vaikkapa avaimen tai metallisen kynän tai muun metallin ja koskea sillä tiskipöytää tai kaappia. Kipinä iskee avaimen ja pöydän välissä eikä satu.

      • Naistyöläinen

        No onneksi sä kerkesit kertoa sen jo. ;)


        Kerran oli jollakin tullut tulipalo työvaatteeseen. En kuitenkaan muista ihan tarkkaan miten se tapahtui, mutta syypää oli ilmaletku ja staattinensähkö.
        Työntekijä siis oli puhdistanut vaatteensa ilmaletkulla ja ilmeisesti vaatteisiin tuli sen verran happea, että staattinen sähkö aiheutti tulipalon. Suunnilleen näin palomestari kertoi tulityökurssilla.


      • sähköä?
        Naistyöläinen kirjoitti:

        No onneksi sä kerkesit kertoa sen jo. ;)


        Kerran oli jollakin tullut tulipalo työvaatteeseen. En kuitenkaan muista ihan tarkkaan miten se tapahtui, mutta syypää oli ilmaletku ja staattinensähkö.
        Työntekijä siis oli puhdistanut vaatteensa ilmaletkulla ja ilmeisesti vaatteisiin tuli sen verran happea, että staattinen sähkö aiheutti tulipalon. Suunnilleen näin palomestari kertoi tulityökurssilla.

        minulla tämä on uusi vasta noin viikon ollut ongelma. eli saan sähköiskuja kotona vaikka mistä, esim. keittiön hanasta, kattilan kannesta ja jopa talouspaperista, tiskirätistä ja vesilätäköstä pöydällä. ja se sattuu :( en kohta uskalla koskea mihinkään ainakaan keittiössä kun siellä nimenomaan ne ovat tulleet -ei muille tule, vain minulle. eikä minulla ole mitään uusia vaatteita tai muuta uutta. en ymmärrä mistä tämä voi johtua, mutta toivon että menee ohi yllättäen niin kuin tulikin ! ja pian ! se tosiaan sattuu ja säikähdän joka kerta vaikka yrittäisin varovasti ja olen varautunut että voin saada iskun :(


      • Ollaan sähköisiä
        sähköä? kirjoitti:

        minulla tämä on uusi vasta noin viikon ollut ongelma. eli saan sähköiskuja kotona vaikka mistä, esim. keittiön hanasta, kattilan kannesta ja jopa talouspaperista, tiskirätistä ja vesilätäköstä pöydällä. ja se sattuu :( en kohta uskalla koskea mihinkään ainakaan keittiössä kun siellä nimenomaan ne ovat tulleet -ei muille tule, vain minulle. eikä minulla ole mitään uusia vaatteita tai muuta uutta. en ymmärrä mistä tämä voi johtua, mutta toivon että menee ohi yllättäen niin kuin tulikin ! ja pian ! se tosiaan sattuu ja säikähdän joka kerta vaikka yrittäisin varovasti ja olen varautunut että voin saada iskun :(

        On tuo outoa, minä saan myös iskun, kun kosken miestäni vaikka olkapäähän, kai me ollaan toiset niin sähköisiä= energiaa täynnä, samoin keittiön tiskialtaat antavat iskun, auto on onneksi maadoitettu.


      • Titarai
        Ollaan sähköisiä kirjoitti:

        On tuo outoa, minä saan myös iskun, kun kosken miestäni vaikka olkapäähän, kai me ollaan toiset niin sähköisiä= energiaa täynnä, samoin keittiön tiskialtaat antavat iskun, auto on onneksi maadoitettu.

        Se minusta on outoa, että työpaikallani ainoastaan kahvihuoneessa saan joka paikasta iskun, muualla en mistään, Ja tätä iskun saamista on moni ollut toteamassa, osa heistä saa sen samalla tavall osa ei, mutta minä aina. Eli ei mielikuvituksen tuotetta, sähkömiehen mukaan maadoituksen kunnossa mut alkaa ottaa päähän esim kahvin keitto kun eka saa mojovan iskun hansta, sitten kun kokeilen veden lämpötilaa kraanasta tulevasta vedestä niin sama juttu.


      • Anonyymi
        Ollaan sähköisiä kirjoitti:

        On tuo outoa, minä saan myös iskun, kun kosken miestäni vaikka olkapäähän, kai me ollaan toiset niin sähköisiä= energiaa täynnä, samoin keittiön tiskialtaat antavat iskun, auto on onneksi maadoitettu.

        MINÄ SAAN AINA sähköiskun kun kosken auton oveen ,mittattu jännite mittarilla 70.Volttia paras lukema käsi ,olkapää menivät turtaksi 30 min meni tunto tuli takaisin.Kesällä aina vahata auto tai pestä 2 viikon välein aina.


    • Anonyymi

      Eihän noissa keinokuitu-höpinöissä perää ole. Kaikki vaatteet on keinokuituisia. Ja joku höpisi villasta - eihän se ole keinokuitua - näissä ei ole mitään johdonmukaisuutta.
      Kyllä se lähinnä yksilökohtainen "kyky" on, saada staattisia sähkötällejä.
      Välillä ne vaan ovat herkemmässä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      115
      9254
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      42
      2720
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      152
      2493
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2019
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1776
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1464
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      7
      1340
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe