Aloittelevana karavaanarina törmäsin heti vialliseen sähköpatruunaan. Patruuna pitää kovaa ääntä ja epäilen, että kiertovesipumppu on rikki. Vai voiko siinä olla muuta vikaa? Uusi pumppu näyttää olevan melko kallis, luokkaa 160e, joten olisiko jollain jotain asiaan liittyviä vinkkejä. PS. onko kaasulämmittimessä oma pumppu?
Alde 2762 sähköpatruuna
10
6382
Vastaukset
- varsinkin jos on
Primus tai Alde on oma kiertovesipumppu. Toki ne toimivat yleensä vain silloin, kun kaasulämmitys on laitettu päälle. Toki on mahdollista kytkeä erikseen manuaalisesti 12V pumppu käymään sähkölämmityksen kanssa, mutta jos patruuna ääntelee, niin olisi ehkä aiheellista vaihtaa uusi tilalle. Tai yrittää saada jostain ehjä käytetty.
- sepän poika
Minulla Alden pumppu piti sellaista "räklätystä" kuin paha kärryn laakerivika. Ostin uuden pumpun ja laitoin sen paikoilleen ja tuttu sähkömies liitti johdot. Kokeilepa sinäkin seuraavaa: 1.Juoksuta lämpimän puolen vettä kylmänä niin kauan, että ilmaa ei tule eli kunnes boileri täyttyy. 2.Laita lämmitin päälle, kaasulla tai sähköllä, ei liene väliä ja 3.laita ensin 12 V kiertovesipumppu päälle. Kokeile sen jälkeen vaihtaa 230 V pumppu päälle.(Kytkintaulussa on kytkin, josta voi valita 12V tai 230V.) Jos vieläkin kuuluu omituisia ääniä, on vika jossain muualla. Aldessa on tai pitäisi olla sekä 12 V että 230 V pumput, ainakin minulla on vaunussa. Pysty-Aldessa 12 V pumppu on lämmittimen yläosassa ja 230 V pumppu siellä alapuolella takana pahassa paikassa. Kaasulla tai sähköllä ei ole erillisiä pumppuja, ainakaan minulla joten tuskin muillakaan. Patruunavika (tarkoittanet boileria ja vastusta) taas voi johtua siitä, että siihen on voinut jäädä talveksi vettä tai sitten vastus on rikki tai ...?. Ensin kannattaa kokeilla tuo vesipumppuhommeli. Näkemättä en voi sanoa enempää, kun en ole mikään asiantuntija vaan kyläsepän poika.
- patruunahan
on pystyssä siellä pannun takana. Jos sieltä kuuluu jurinaa, on yleensä kondensaattorin johto murtunut
- karkasi
jatkuu: sieltä pumpun moottorin suojakopan alta. Ja jos kuuluu raklatusta, niin siipipyörä on viallinen. Niitä saa caravan-liikkeistä ja -huolloista varaosana uusia. Jos taas kuuluu kiehumisen kaltaista poreilua, pumppu ei silloin joko toimi ollenkaan, tai lämmitysputkistossa on ilmaa. Käyttövedellä, sen enempää kylmällä kuin lämpimälläkään ei ole sähköpatruunan oireiden kanssa mitään tekemistä! (sepänpojan ohje) Terveisin Vaunupoika
- sepän poika
karkasi kirjoitti:
jatkuu: sieltä pumpun moottorin suojakopan alta. Ja jos kuuluu raklatusta, niin siipipyörä on viallinen. Niitä saa caravan-liikkeistä ja -huolloista varaosana uusia. Jos taas kuuluu kiehumisen kaltaista poreilua, pumppu ei silloin joko toimi ollenkaan, tai lämmitysputkistossa on ilmaa. Käyttövedellä, sen enempää kylmällä kuin lämpimälläkään ei ole sähköpatruunan oireiden kanssa mitään tekemistä! (sepänpojan ohje) Terveisin Vaunupoika
Järkeilinkin lähinnä testausmielessä neuvoani siksi, että avauksessa puhutaan ikäänkuin kahdesta asiasta, sähköpatruunan (boilerin?) viasta ja kiertovesipumpun viasta. Ehdottamallani testillä jompi kumpi vikavyyhti voidaan eliminoida pois. Sitten olisi vain helpompi kartoittaa eteenpäin. Eikös se ohje kuitenkin olisi paikallistanut mahdollisen boileriavian? Eikö olisi löytynyt mahdollinen pumpun vika, koska se 230V pumppu voi pitää inhottavaa raklatusta yön hiljaisina (?) hetkinä ja usein se 12 V pumppu pitää sellaista surinan tapaista ääntä toimiessaan? Sillä veden täytöllä olisi eliminoitu mahdollinen ilmatasku jossain päin letkustoa/sähköpatruunaa, siksi sitä ehdotin. Totta onkin, että se patruunan sisältämä vesi ei kierrä siellä lämmitysputkistossa, vaan sille on pumppunsa siellä vesisäiliössä. Mietin vain siksi, että jos vika onkin kiertovesipumpun sijaan siellä sähköpatruunassa sisällä, mikä on kyllä erittäin epätodennäköistä. Tuo kondensaattorivikamahdollisuus oli minullekin uutta! Moni muukin asia toki on elämän varrella ollut uutta siitä, kun aikanaan isän kanssa ZETOR 25:ia ja VALMET 20:iä korjailtiin apuna leka ja muutama lenkkiavain ja ulosvetäjä. Hyvä kun löytyy neuvojia, koska näkemättä ei voi kaikkea tietää eikä kaikki seikat tule mieleen iltamyöhäisellä. Niistä ohjeista sitten voi kokeilla, josko vika löytyisi.
- sekoittaa kaksi
sepän poika kirjoitti:
Järkeilinkin lähinnä testausmielessä neuvoani siksi, että avauksessa puhutaan ikäänkuin kahdesta asiasta, sähköpatruunan (boilerin?) viasta ja kiertovesipumpun viasta. Ehdottamallani testillä jompi kumpi vikavyyhti voidaan eliminoida pois. Sitten olisi vain helpompi kartoittaa eteenpäin. Eikös se ohje kuitenkin olisi paikallistanut mahdollisen boileriavian? Eikö olisi löytynyt mahdollinen pumpun vika, koska se 230V pumppu voi pitää inhottavaa raklatusta yön hiljaisina (?) hetkinä ja usein se 12 V pumppu pitää sellaista surinan tapaista ääntä toimiessaan? Sillä veden täytöllä olisi eliminoitu mahdollinen ilmatasku jossain päin letkustoa/sähköpatruunaa, siksi sitä ehdotin. Totta onkin, että se patruunan sisältämä vesi ei kierrä siellä lämmitysputkistossa, vaan sille on pumppunsa siellä vesisäiliössä. Mietin vain siksi, että jos vika onkin kiertovesipumpun sijaan siellä sähköpatruunassa sisällä, mikä on kyllä erittäin epätodennäköistä. Tuo kondensaattorivikamahdollisuus oli minullekin uutta! Moni muukin asia toki on elämän varrella ollut uutta siitä, kun aikanaan isän kanssa ZETOR 25:ia ja VALMET 20:iä korjailtiin apuna leka ja muutama lenkkiavain ja ulosvetäjä. Hyvä kun löytyy neuvojia, koska näkemättä ei voi kaikkea tietää eikä kaikki seikat tule mieleen iltamyöhäisellä. Niistä ohjeista sitten voi kokeilla, josko vika löytyisi.
eri asiaa. Lämpimän veden ja sähköpatruunan. Alde 2762 on sähköpatruuna, joka lämmittää sähkön avulla lämmitysjärjestelmässä olevan veden. Sen päässä on 230V kiertovesipumppu, joka kierrättää pattereihin lämmintä vettä. Kuten tekee kaasupannu 12V pumpulla. Joskus tämä 230V pumppu hajoaa ja silloin ei sitä voi käyttää veden kierrättämiseen. Jos haluaa patruunalla sähkön avulla lämmittää, niin silloin täytyy kytkeä viallinen pumppu liitoksistaan irti ja käyttää ainoastaan 12V pumppua. Tai ostaa uusi 230V pumppu siihen patruunaan, joka taas kestää parikymmentä vuotta eteenpäin.
- kaljavaanari
sepän poika kirjoitti:
Järkeilinkin lähinnä testausmielessä neuvoani siksi, että avauksessa puhutaan ikäänkuin kahdesta asiasta, sähköpatruunan (boilerin?) viasta ja kiertovesipumpun viasta. Ehdottamallani testillä jompi kumpi vikavyyhti voidaan eliminoida pois. Sitten olisi vain helpompi kartoittaa eteenpäin. Eikös se ohje kuitenkin olisi paikallistanut mahdollisen boileriavian? Eikö olisi löytynyt mahdollinen pumpun vika, koska se 230V pumppu voi pitää inhottavaa raklatusta yön hiljaisina (?) hetkinä ja usein se 12 V pumppu pitää sellaista surinan tapaista ääntä toimiessaan? Sillä veden täytöllä olisi eliminoitu mahdollinen ilmatasku jossain päin letkustoa/sähköpatruunaa, siksi sitä ehdotin. Totta onkin, että se patruunan sisältämä vesi ei kierrä siellä lämmitysputkistossa, vaan sille on pumppunsa siellä vesisäiliössä. Mietin vain siksi, että jos vika onkin kiertovesipumpun sijaan siellä sähköpatruunassa sisällä, mikä on kyllä erittäin epätodennäköistä. Tuo kondensaattorivikamahdollisuus oli minullekin uutta! Moni muukin asia toki on elämän varrella ollut uutta siitä, kun aikanaan isän kanssa ZETOR 25:ia ja VALMET 20:iä korjailtiin apuna leka ja muutama lenkkiavain ja ulosvetäjä. Hyvä kun löytyy neuvojia, koska näkemättä ei voi kaikkea tietää eikä kaikki seikat tule mieleen iltamyöhäisellä. Niistä ohjeista sitten voi kokeilla, josko vika löytyisi.
http://www.karavaanarit.fi/karavaanimatkailu/karavaanarin_sanasto/ Sähköpatruuna Sähkövastus, jonka avulla matkailuajoneuvon lämmitys voidaan kytkeä toimivaksi sähköllä kaasunkäytön sijasta. Sähköpatruunaa on tavallisesti käytetty nestekeskuslämmittimen (esim. Alde, Primus) lämmöntuottajana, mutta monesti sähköpatruunaksi kutsutaan myös sähkövastusta, jolla lämmitetään ilma ilmanpuhalluslämmittimessä (esim. Trumatis). Sähköpatruunan käyttö edellyttää, että saatavilla on lämmityssähköä, pelkkä valosähkö ei riitä. Boileri eli lämminvesivaraaja ei ole sähköpatruuna. Lämminvesivaraajalla tuotetaan vaunun vesijärjestelmässä lämmin käyttövesi.
- yleistähän
sekoittaa kaksi kirjoitti:
eri asiaa. Lämpimän veden ja sähköpatruunan. Alde 2762 on sähköpatruuna, joka lämmittää sähkön avulla lämmitysjärjestelmässä olevan veden. Sen päässä on 230V kiertovesipumppu, joka kierrättää pattereihin lämmintä vettä. Kuten tekee kaasupannu 12V pumpulla. Joskus tämä 230V pumppu hajoaa ja silloin ei sitä voi käyttää veden kierrättämiseen. Jos haluaa patruunalla sähkön avulla lämmittää, niin silloin täytyy kytkeä viallinen pumppu liitoksistaan irti ja käyttää ainoastaan 12V pumppua. Tai ostaa uusi 230V pumppu siihen patruunaan, joka taas kestää parikymmentä vuotta eteenpäin.
se on tuo sellaisten asioiden ja osien nimien sekoittaminen, joiden kanssa ei ole pelannut. En minäkään tiedä vaikka Horneteista höykäsenpölähtämää, mutta kohta varmaankin alan olla jo vähän jäljillä ainakin noista vanhemmista vaunuista ja niiden oikuista. Harjoitelluthan olen niiden kanssa päätoimisesti vuoden -86 talvesta saakka ! Terveisin Vaunupoika
- Alkuperäine
sekoittaa kaksi kirjoitti:
eri asiaa. Lämpimän veden ja sähköpatruunan. Alde 2762 on sähköpatruuna, joka lämmittää sähkön avulla lämmitysjärjestelmässä olevan veden. Sen päässä on 230V kiertovesipumppu, joka kierrättää pattereihin lämmintä vettä. Kuten tekee kaasupannu 12V pumpulla. Joskus tämä 230V pumppu hajoaa ja silloin ei sitä voi käyttää veden kierrättämiseen. Jos haluaa patruunalla sähkön avulla lämmittää, niin silloin täytyy kytkeä viallinen pumppu liitoksistaan irti ja käyttää ainoastaan 12V pumppua. Tai ostaa uusi 230V pumppu siihen patruunaan, joka taas kestää parikymmentä vuotta eteenpäin.
eli onko kaasupannun pumpun käyttö niin yksinkertaista, että irrotan sähköpannun pumpun johdon patruunan kyljestä? Vaunu on muualla, joten en pääse sitä katsomaan. Jokin akkulaturi sieltä löytyy, joten jännitteen alennus 12V kyllä onnistuu. Kaasulla en halua lämmittää. Itse asiassa 12V pumppukin taitaa olla tiensä päässä, mutta sen vaihto taitaa olla halvempaa kuin 230V pumpun vaihto.
- Alkuperäine
karkasi kirjoitti:
jatkuu: sieltä pumpun moottorin suojakopan alta. Ja jos kuuluu raklatusta, niin siipipyörä on viallinen. Niitä saa caravan-liikkeistä ja -huolloista varaosana uusia. Jos taas kuuluu kiehumisen kaltaista poreilua, pumppu ei silloin joko toimi ollenkaan, tai lämmitysputkistossa on ilmaa. Käyttövedellä, sen enempää kylmällä kuin lämpimälläkään ei ole sähköpatruunan oireiden kanssa mitään tekemistä! (sepänpojan ohje) Terveisin Vaunupoika
siipipyörä näyttää olevan tässä mallissa jonkilainen näppylälevy. Käsin koettaessa se pyörii ihan hyvin, mutta sitä pystyy kallistelemaan vapaasti (ilmeisesti kuuluu asiaan). Näyttää kyllä siltä, että sitä ei pysty vaihtamaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663382Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh463192Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1232718- 432548
- 311953
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271860- 481636
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä871495- 391330
- 821199