Helpoin pääsy sisään yliopistoon

Ylioppilas:

Kävin psykologian pääsykokeissa vasta ja vaikka olin lukenut, en kokeesta ymmärtänyt lähes mitään ja näin ollen en pääse yliopistoon opiskelijaksi. Harmi sinänsä, koska psykologia kiinnostaa minua paljon, mutta tiedän, että näillä matematiikan soveltamiskyvyillä ei sisään päästä vaikka kuinka monessa pääsykokeessa kävisin vuosien varrella. Kuitenkin haluaisin opiskella yliopistossa, mutta nyt puuttuu vain se, että mitä. Oikein mistään alasta ei ole tietoa ja ne tutut alat taas ei kiinnosta (opettaja, lääkäri, tulkki yms). Mikään netissä tehtävä kiinnostus/taitotestitkään eivät auta. Vuosihan tässä on toki aikaa miettiä, mihin seuraavana vuonna haen. Olen melko huono matematiikassa, vaikka pitkän matematiikan kävinkin lukiossa ja kirjoitin. Sinänsä hyväksyn sen, että matikkaa joutuu yliopistossa opiskelemaan, mutta matikkaa en haluaisi ainakaan pääsykokeisiin, koska tällöin tuskin pääsen sisään. Onko siis mitään aineita, joiden pääsykokeissa ei ole matikkaosuutta? Onko mitään missä voisi saada tietoa eri ammateissa? Haluaisin myös kuulla yliopisto-opiskelijoilta heidän omasta alastaan. Haluaisin myös tietää, että mitä on kaikista helpoin päästä yliopistoon lukemaan?

17

4224

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uudestaan ensi vuonna

ensi vuonna! Ei kannata luovuttaa. Ei voi sanoa, mihin on helpoin/vaikein päästä, sillä yksilöt pääsevät kokeeseen lukemisen/ motivaation määrän ja harjoittelun määrän mukaan yliopistoon. Joku toinen pärjää hyvin pääsykokeissa, jossa laskutehtäviä ja joku toinen taas paremmin pääsykirjan soveltamista ja analyyttistä kirjoitustaitoa vaativissa kokeissa (ihmisethän ovat yksilöllisiä). Joka tapauksessa jos tarpeeksi satsaa aikaansa ja energiaansa, niin pääsee sisälle mihin tahansa. Loppupeleissä kyse on viitsimisestä, kurista ja asioiden sisäistämisestä. Eri alojen sisäänpääsymääriä prosentteineen näkee yliopistojen sivuilta! Mutta ei niitä kannata liikaa tuijottaa! Luovuttajat eivät ainakaan pääse, joten ensi vuonna uusi yritys!

• Ylioppilas:

No yleensä itsekin pyrin noin ajattelemaan, mutta nyt kun tuon kokeen näin, niin kyllä siinä huomasi, että voin kahlata tilastomatikan kirjan läpi miten vain, mutta se ei anna minulle tarpeeksi eväitä psykologian pääsykokeesta selviämiseen. Matikka on minulle turhan vaikeaa ja kun kyseessä on soveltaminen, niin se on jo mahdotonta. Vaikka psykologia muuten alana sopisi minulle, niin kai nyt maailmassa täytyy muutakin kiinnostavaa löytyä. Psykologiaa voin tietysti sitten harrastaa itse ja lukea tutkimustuloksia, vaikka en sitä työkseni sitten tekisikään. Mutta harmihan se kyllä on, kun sinne niin halusin.

• qaöslkng

Ei matikkaa pääsykokeissa: oikeustieteellinen.

• fsldsmas

Ulkomaille yliopistoon, pääsykokeita on harvoin, jos ollenkaan. Papereilla pääsee sisään ainakin jonnekin, oli 6L tai 4A, tai mitä tahansa siltä väliltä.

• Ylioppilas:
        fsldsmas kirjoitti:

Ulkomaille yliopistoon, pääsykokeita on harvoin, jos ollenkaan. Papereilla pääsee sisään ainakin jonnekin, oli 6L tai 4A, tai mitä tahansa siltä väliltä.

Niin, jotenkin ulkomaille muuttaminen kuulostaa vaikealta. Vaikka pakko kai sitä on jo tässä 18-vuotiaana alkaa kerätä rohkeutta toimia maailmassa itsenäisestikin. Toisaalta taas kaikki jos mielisin psykologiaa opiskelemaan ulkomaille, niin käsittääkseni ulkomailta hankittu todistus ei päde Suomessa ja näin voisin toimia vaan kyseisessä maassa psykologina. Mutta tietty muut aineet sitten voisi käydä paremmin kansainvälisillä markkinoilla.

• Ylioppilas:

Käsittääkseni oikeustieteelliseen on todella vaikea päästä. Joskus pienempänä olen kyllä unelmoinut asianajajan urasta, mutta se voisi ehkä olla liian paperityölästä työtä minulle, vaikka mistäs minä siitä tietäsin. Kuitenkin meille koulussa kerrottu, että oikeustieteelliseen on mahdoton päästä ilman joitain valmennuskursseja tai opetusta oikealta asianajajalta.

• öalsfkdgn
        Ylioppilas: kirjoitti:

Käsittääkseni oikeustieteelliseen on todella vaikea päästä. Joskus pienempänä olen kyllä unelmoinut asianajajan urasta, mutta se voisi ehkä olla liian paperityölästä työtä minulle, vaikka mistäs minä siitä tietäsin. Kuitenkin meille koulussa kerrottu, että oikeustieteelliseen on mahdoton päästä ilman joitain valmennuskursseja tai opetusta oikealta asianajajalta.

Ei asianajajaa kannata palkata tuutoriksi...ja kyllä oikikseen pääsee joka vuosi ihmisiä ilman valmennuskurssia (pitää tosin paikkansa, että hyvin suuri osa sisäänpäässeistä on käynyt jonkun kurssin, mutta kuvittelisin että heistäkin suuuuuuuuurin osa olisi päässyt myös ilman kurssia). Luku-urakka pääsäreihin on kyllä niin kova, että jos oikeata motivaatiota ei ole, niin sitä tuskin jaksaa niin paljon, että pääsee sisälle. Ai niin juu, juridiikkaa voi harjoittaa monin muinkin tavoin kuin asianajajana :-) Mun mielestä aloittajan kannattaisi ensin miettiä, että mitä haluaa opiskella, ja sitten yrittää ihan oikeastitosissaan. Alan valitseminenn sen perustella, mihin on helpoin päästä ei taida olla oikein kestävä ratkaisu. Toki, saattaa olla, että sillä tavoin "vahingossa" päätyy just sille alalle, joka osoittautuu aivan unelmaksi, mutta mielestäni suurempi riski on pettymykseen. Eniveis, onnea, mihin sitten päätät pyrkiäkin!

• Ylioppilas:
        öalsfkdgn kirjoitti:

Ei asianajajaa kannata palkata tuutoriksi...ja kyllä oikikseen pääsee joka vuosi ihmisiä ilman valmennuskurssia (pitää tosin paikkansa, että hyvin suuri osa sisäänpäässeistä on käynyt jonkun kurssin, mutta kuvittelisin että heistäkin suuuuuuuuurin osa olisi päässyt myös ilman kurssia). Luku-urakka pääsäreihin on kyllä niin kova, että jos oikeata motivaatiota ei ole, niin sitä tuskin jaksaa niin paljon, että pääsee sisälle. Ai niin juu, juridiikkaa voi harjoittaa monin muinkin tavoin kuin asianajajana :-) Mun mielestä aloittajan kannattaisi ensin miettiä, että mitä haluaa opiskella, ja sitten yrittää ihan oikeastitosissaan. Alan valitseminenn sen perustella, mihin on helpoin päästä ei taida olla oikein kestävä ratkaisu. Toki, saattaa olla, että sillä tavoin "vahingossa" päätyy just sille alalle, joka osoittautuu aivan unelmaksi, mutta mielestäni suurempi riski on pettymykseen. Eniveis, onnea, mihin sitten päätät pyrkiäkin!

Ehdottomasti haluaisin yliopistoon opiskelemaan, mutta jotenkin vaan nuo pääsyluvut säikyttävät. Niin harva pääsee hakijoista, vaikka toki mukana on niitäkin, jotka eivät sen koomin yritä kunhan pistäytyvät pääsykokeissa. Kyllä tässä tietty pitää miettiä sellaista alaa, mitä haluaisi opiskella. Mutta tässä nyt vähän otan samalla selvää, että minne olisin helpoin päästä.

• oikkari 2

Oikikseen pääsee jos jaksaa opetella kirjat ulkoa ja ymmärtää lukemansa. Kannattaa muistaa, että kurssit ovat niin iso bisnes, että moni haluaa ylläpitää kuvaa mahdottomasta tehtävästä ilman kurssia.

• kaikkitietävä-

Itse katson helpoimmaksi sellaisen, jossa riittää papereiden lähettäminen (=ei pääsykoetta), joten: (1. Matemaattis-luonnontieteellis-teknilliset alat, joille pääsee sisään yokirjoitusarvosanoilla) -Ei kelpaa sinulle, joten katsotaan muita 2. Ruotsi: useimmille aloille pääsee suoraan paperihaulla vailla pääsykoetta. Vähemmän suosittuihin yliopistoihin, vähemmän suosituille aloille pitäisi päästä helposti. Vaatimuksena kohtuullinen ruotsin kielen taito (lukiotaso riittää useimpiin paikkoihin). Muistakin maista toki löytyy paperihakua. Englanninkielisiin kuitenkin vaaditaan yleensä kielikoe, toisin kuin Ruotsiin.

• Ylioppilas:

Olisin siis käytännössä voinut jo tänä vuonna hakea myös paikkaan yliopistossa, johon olisin päässyt pelkillä papereilla? Nyt harmittaa! Olisi pitänyt ottaa tuollainen tieto aiemmin selville. En tiedä, miten ruotsinkielellä pärjäisin opiskellessa. Sinänsä hyvä ruotsinkieli minulla on ollut ja tykkään kyllä kielestä, joten se ei olisi minulle ongelma.

• kaikkitietävä-

Olisin siis käytännössä voinut jo tänä vuonna hakea myös paikkaan yliopistossa, johon olisin päässyt pelkillä papereilla? Nyt harmittaa! Olisi pitänyt ottaa tuollainen tieto aiemmin selville. En tiedä, miten ruotsinkielellä pärjäisin opiskellessa. Sinänsä hyvä ruotsinkieli minulla on ollut ja tykkään kyllä kielestä, joten se ei olisi minulle ongelma.

Olen kaikkitietävä, mutten kaikkimuistava. Suomesta löytyy muitakin aloja, joille otetaan sisään papereilla. Ruotsin kielestä puheen ollen, sellaista sisäänottoa on ainakin Helsingin yliopiston alaisessa Svenska social- och kommunalhögskolanissa osaan aineista - mm. aineeseen "Socialpsykologi och psykologi". Lisätietoa löytyy sivuiltansa: http://sockom.helsinki.fi/urval/UG2009.htm Tuolla vaaditaan osoitusta ruotsin taidoista, esimerkiksi tekemällä kielikoe. Olen tehnyt sellaisen, eikä ole mikään mahdoton, mutta vaatinee harjoitusta useimmilta. Tosissaan niin, monelta abilta jää tällaiset mahdollisuudet huomaamatta, myös itseltäni jäi abivuonna. Lukioiden opinto-ohjaajat eivät juuri mainosta etenkään ulkomaista koulutusta.

• ohilukija.

Oulun geologialle on päässyt joinakin vuosina kaikki, jotka ovat pääsykokeisiin saapuneet. Jos kivet kiinnostavat, niin kohti geologiaa!

• sos.psykologian opiskelija

Jos haluat psykologiaa lukemaan ilman tilastomatikkaa pääsykokeissa, on se mahdollista muistaakseni Joensuussa. Tutki Joensuun yliopiston pääsykokeet, ovat laajoja essee kysymyksiä tosiaan. Itse luen sosiaalipsykologiaa, josta pidän valtavasti. Sivuaineena on tullut myös tutustuttua psykologiaan. :) Eikä tosiaan yksi välivuosi ole pahaksi, itse pidin niitä useamman ja vasta sitten pääsin sisään.

• Ylioppilas:

Tiedän, että Joensuun yliopistossa ei ole tilasto-osuutta, mutta täällä koko iän asuneena tekisi mieli laajentaa maailmannäkemystään ja muuttaa vähän kauemmaksi kotoa. Mutta pitäisi kai sitäkin vaihtoehtoa miettiä. Jotenkin vaan 10 vuoden opiskelu kotikaupungissa ei innosta.

• yliopistoon

pääsee varmaan kaikki jotka hakee :D

• myös...

sosiaalipsykologiaa, kuten joku muukin. Matikasta ei tarvitse ymmärtää mitään ainakaan pääsykokeissa, kunhan luetun ymmärtäminen/soveltaminen luonnistuu. Itse hain nyt toista kertaa, toivottavasti tärppää tällä kertaa. Aion ottaa sivuaineeksi psykologiaa, jos pääsen. Sitä opiskeltuaan voisi menestyä pääsykokeissakin ja tutkimusaiheet ovat aika samankaltaisia molemmissa aineissa. Sosiaalipsykologia vain tutkii yksilöä enemmän suhteessa toisiin yksilöihin, ryhmiin, yhteiskuntaan jne.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. R.I.P Marko lämsä

Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      62
      4392
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      155
      1833
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1553
    4. Puskaradio huutaa

Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      40
      1331
    5. Miksi aina vain seksiä?

Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      168
      1093
    6. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      58
      939
    7. Vieläkin jaksaa

naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      79
      925
    8. Martinalta vakava ulostulo

Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      170
      855
    9. Hei rakas A,

olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      821
    10. Kyllä sitä on tyhmä

Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      791
    Aihe