Mitä eroa venttiilien määrällä

noviisi

Onko nyt oikeasti mitään käytännön eroa onko moottorissa 8 vai 16 venttiliä?

27

7250

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Läpät auki

      Jos kyse on perusmyllyistä on toinen näistä koneista perusmallinen 4 sylinterinen rivi ja toinen miehekäs V8. Amerikoissa kun autot ovat olleet 16 venttiilisiä jo pitkän aikaa... :)

      Huumori sikseen. 16 venttiiliset kannet ovat yleensä huomattavasti paremmin hengittäviä kuin 8 venttiilikannet (nelisylinterisissä). On olemassa myös 12 venttiilisiä nelipyttyisiä, eikä nekään ihan huonoja ole.

      Paremman hengityksen hyötyinä saadaan samasta koneesta enemmän tehoa sekä parempi polttoainetalous. Lisäksi kone usein kiertää herkemmin ja on paljon miellyttävämpi ajossa.

      Eli osta mieluummin 16 venttiilinen. 8 venttiilisiä koneita ei taida olla enään kuin aivan taantumuksillisimmilla automerkeillä ja niilläkin vain halvimmissa ja pienitehoisimmissa malleissa.

      • ...taantumuksellinen?

        Honda Jazzin 1,4i-DSI-moottori on myyntiprosyyrien mukaan uutta tekniikkaa, tehokas ja vähäpäästöinen. Siinä 8 venttiliä.


      • Läppävika
        ...taantumuksellinen? kirjoitti:

        Honda Jazzin 1,4i-DSI-moottori on myyntiprosyyrien mukaan uutta tekniikkaa, tehokas ja vähäpäästöinen. Siinä 8 venttiliä.

        Kukahan täyspäinen sellaisen nyt muutenkaan ostaa... Mutta kuten jo sanoin aikaisemmin, tuommoinen pieni apumoottorin kokoinen pikkukone voisi toimia vaikka sivuventtiilitekniikalla (kuten briggs stratton ruohonleikkurit) luotettavasti ja varmaan taloudellisesti.

        Mitkähän ovat tämän tehokkaan ja vähäpäästöisen koneen tekniset tiedot. Kuten se teho ja bensankulutus.


      • ...taantumuksellinen?
        Läppävika kirjoitti:

        Kukahan täyspäinen sellaisen nyt muutenkaan ostaa... Mutta kuten jo sanoin aikaisemmin, tuommoinen pieni apumoottorin kokoinen pikkukone voisi toimia vaikka sivuventtiilitekniikalla (kuten briggs stratton ruohonleikkurit) luotettavasti ja varmaan taloudellisesti.

        Mitkähän ovat tämän tehokkaan ja vähäpäästöisen koneen tekniset tiedot. Kuten se teho ja bensankulutus.

        Honda Jazz 1,4 i-DSI

        Sylintereitä 4
        Iskutilavuus, 1339cm3
        Sylinterin halkaisija x iskun pituus, 73 x 80mm
        Puristussuhde 10,8
        Maksimiteho 83hv/61kW @ 5700k/min
        Maksimi vääntömomentti 119Nm @ 2800k/min

        Polttoainejärjestelmä Honda PGM-FI
        Kaupunkiajo, 6,9l/100 km
        Maantieajo, 4,9l/100 km
        Yhdistetty, 5,7l/100km
        CO2-päästöt, 134g/km

        Huippunopeus, 170km/h
        Kiihtyvyys, 0-100 km/h, 12sek.

        Kokonaispaino, 1470kg
        Omapaino, 1053-1140kg
        Maks. perävaunupaino, 1000kg

        Tiedot suoraan taantumuksellisen Hondan nettisivuilta!


      • Läppävika
        ...taantumuksellinen? kirjoitti:

        Honda Jazz 1,4 i-DSI

        Sylintereitä 4
        Iskutilavuus, 1339cm3
        Sylinterin halkaisija x iskun pituus, 73 x 80mm
        Puristussuhde 10,8
        Maksimiteho 83hv/61kW @ 5700k/min
        Maksimi vääntömomentti 119Nm @ 2800k/min

        Polttoainejärjestelmä Honda PGM-FI
        Kaupunkiajo, 6,9l/100 km
        Maantieajo, 4,9l/100 km
        Yhdistetty, 5,7l/100km
        CO2-päästöt, 134g/km

        Huippunopeus, 170km/h
        Kiihtyvyys, 0-100 km/h, 12sek.

        Kokonaispaino, 1470kg
        Omapaino, 1053-1140kg
        Maks. perävaunupaino, 1000kg

        Tiedot suoraan taantumuksellisen Hondan nettisivuilta!

        ... Toyota Yaris 1.3 VVT-i

        100 kuutiota pienempi, mutta edistyksellisellä 16V tekniikalla:

        87hv/6000rpm
        122Nm/4200rpm

        Eli 4 hv ja 3 Nm enemmän vaikka kone pienempi.

        Tottakai paljon voidaan pelastaa hyvällä ruiskujärjestelmällä tms. Mutta kyllä 16V tekniikka useimmiten vie voiton aika helposti.


      • ..taantumuksellinen?
        Läppävika kirjoitti:

        ... Toyota Yaris 1.3 VVT-i

        100 kuutiota pienempi, mutta edistyksellisellä 16V tekniikalla:

        87hv/6000rpm
        122Nm/4200rpm

        Eli 4 hv ja 3 Nm enemmän vaikka kone pienempi.

        Tottakai paljon voidaan pelastaa hyvällä ruiskujärjestelmällä tms. Mutta kyllä 16V tekniikka useimmiten vie voiton aika helposti.

        Tarkkaan ottaen kuutiotilavuudessa on eroa 41 cm3 eikä 100. Ja ota huomioon, että "taantumuksellisen valmistajan" apumoottorilla varustettu Jazz on liki 100 kg painavampi, 19cm pitempi, 1,5cm leveämpi ja 2,5cm korkeampi kuin "edistyksellisellä tekniikalla" varustettu Yaris ja kuitenkin kiihtyy ripeämmin ja kulkee samalla polttoainemäärällä kuin se.
        Juttuhan lähti siitä onko käytännön eroa jos moottorissa on 8 tai 16 venttiliä ja esitit, että on. Vertailukohdaksi tuomasi Yaris vain vahvistaa sen ettei venttilimäärillä ole merkitystä käyttömoottorissa. Muut asiat toteutuksessa merkitsevät enemmän.
        Omalta osaltani päätän tämän joutavanpäiväisen keskustelun tähän ja lähden baanalle 20-venttiiliselläni.


      • Scuderia QV
        Läppävika kirjoitti:

        ... Toyota Yaris 1.3 VVT-i

        100 kuutiota pienempi, mutta edistyksellisellä 16V tekniikalla:

        87hv/6000rpm
        122Nm/4200rpm

        Eli 4 hv ja 3 Nm enemmän vaikka kone pienempi.

        Tottakai paljon voidaan pelastaa hyvällä ruiskujärjestelmällä tms. Mutta kyllä 16V tekniikka useimmiten vie voiton aika helposti.

        Hondan maksimivääntö 119 löytyy käyntinopeudelta 2800 r/min, Toyotan maksimi 122 vasta 4200 rundin kohdalta. Jos momenttikäyrät ovat perinteisiä yksihuippuisia, on tuolla huippumomentin pyörintänopeudella käytännön suorituskykyyn paljon suurempi vaikutus kuin sillä 3 Nm:n erolla.

        Toisin sanoen, oletan, että Hondan kone on kaupungissa Toyotan pataa tehokkaamman tuntuinen. Toyotan muutamasta lisäkilowatista on (mariginaalista) iloa vasta kun kiihdytetään pienellä vaihteella lusikka pohjassa vaikka motarin rampilla. Käytännön ajossa huipputehoa hyödynnetään aika harvoin, vääntöä koko ajan.


      • Läppävika
        ..taantumuksellinen? kirjoitti:

        Tarkkaan ottaen kuutiotilavuudessa on eroa 41 cm3 eikä 100. Ja ota huomioon, että "taantumuksellisen valmistajan" apumoottorilla varustettu Jazz on liki 100 kg painavampi, 19cm pitempi, 1,5cm leveämpi ja 2,5cm korkeampi kuin "edistyksellisellä tekniikalla" varustettu Yaris ja kuitenkin kiihtyy ripeämmin ja kulkee samalla polttoainemäärällä kuin se.
        Juttuhan lähti siitä onko käytännön eroa jos moottorissa on 8 tai 16 venttiliä ja esitit, että on. Vertailukohdaksi tuomasi Yaris vain vahvistaa sen ettei venttilimäärillä ole merkitystä käyttömoottorissa. Muut asiat toteutuksessa merkitsevät enemmän.
        Omalta osaltani päätän tämän joutavanpäiväisen keskustelun tähän ja lähden baanalle 20-venttiiliselläni.

        Ei aivan tavanomainen tuo Hondan 8V moottori.

        Ohessa hieman tietoa jonka varmaan jo tiesitkin:

        Packaging is a strong card of Fit, fuel-consumption is another. Its 1339c.c. i-DSI (dual sequential ignition) four-pot engine is the highlight of the mechanical side. Don뭪 laugh at its sohc 2-valve-per-cylinder head, it is actually designed to achieve a world-beating fuel consumption for petrol cars. Unusually, the intake and exhaust valves are arranged in diagonal position of the combustion chamber, hence a cross-flow design (but requires the single camshaft to drive valves through rocker arms rather than directly). Twin spark plugs are placed at the adjacent diagonal positions of the chamber, ensuring quicker propagation of flame thus more efficient burning of air-fuel mixture. The combustion chamber and intake manifold are also shaped to generate swirl in air flow thus aid mixing of fuel. Moreover, piston skirts are impregnated with molybdenum to reduce friction. Mating with a CVT, Honda claims it achieves 51.4mpg for European combined cycle, easily being the most frugal supermini drinking petrol.

        On the road, the i-DSI engine feels eager and refined. It produces 85hp at 5700rpm, matching the 16-valve Yaris 1.3, thanks to a high compression ratio of 10.8:1. On the other hand, torque delivery is in the best tradition of 2-valve engines, with a good 86 lbft appear at just 2800rpm. This give the car a spirited performance. Honda claims 0-60 less than 10 seconds.

        Jos halutaan verrata 16V tekniikkaa vanhaan kunnon 8V tekniikkaa, niin vertailumoottoriksi 8V puolelta käy hyvin esimerkiksi Ford Ka:n Duratec 1.3 8V, joka perustuu erittäin käytettyyn 60-luvun Kent moottoriin.

        51Kw/5500rpm ja 106Nm 3000rpm. Vehje menee 0-100 n. 14 sek.


      • verrata
        Scuderia QV kirjoitti:

        Hondan maksimivääntö 119 löytyy käyntinopeudelta 2800 r/min, Toyotan maksimi 122 vasta 4200 rundin kohdalta. Jos momenttikäyrät ovat perinteisiä yksihuippuisia, on tuolla huippumomentin pyörintänopeudella käytännön suorituskykyyn paljon suurempi vaikutus kuin sillä 3 Nm:n erolla.

        Toisin sanoen, oletan, että Hondan kone on kaupungissa Toyotan pataa tehokkaamman tuntuinen. Toyotan muutamasta lisäkilowatista on (mariginaalista) iloa vasta kun kiihdytetään pienellä vaihteella lusikka pohjassa vaikka motarin rampilla. Käytännön ajossa huipputehoa hyödynnetään aika harvoin, vääntöä koko ajan.

        Niin, hienoja moottoreja molemmat. Olen ajanut molempia pikkuautoja (Yaris ja Jazz), ja kun vertaa, niin Jazz tuntuu todellakin isolta autolta - numerotkin sen kertovat. Hondan käytännön suorituskyky ja vääntö alakierroksilla on aivan toista luokkaa kuin Yarisin, joka vasta kulkee kun oikein antaa kenkää. Honda on päättänyt käyttää 2 sytytystulppaa per sylinteri, ja tällätavoin 2-venttiilitekniikalla on saatu aikaan erinomainen moottori.


    • lude -88

      ..tämä nyt vähän tyhmä kysymys..??

      oikeasti:
      mitä enemmän venttiileitä on niin sitä enemmän saadaan syötettyä bensa/ilma seosta sisään ja ulos ja tämä taas tarkoittaa sitä että koneen "hengitys" paranee ja siitähän sitä tehoa ja vääntöä sitten saadaan lisää..
      eikä ole sama asia jos laitettaisi kaksi isoa venttiiliä (imu ja pako) kuin että neljä koska pienemmillä venttiileillä saadaan kannen palo tila kaytettyä paremmin hyödyksi kuin kahdella isolla venttiilillä..
      selviskö??¿¿

      • mjr82

        nimittäin kahden pienemmän venttiiliaukon pinta-ala on isompi kuin yhden ison, jos nyt käsitin kysymyksesi oikein...


    • J H

      Normaaliin paikasta toiseen siirtymiseen ei todellakaan tarvita moniventtiilimoottoria.

      Moniventtiilisyydellä valmistajat hakevat arkiajossa paljon eri seikkoja eikä suuri teho suinkaan ole se päällimmäinen. Taloudellisuus, päästöt jne.
      jopa mainosmiesten tarpeet !!
      Mistään teknologisesta ihmeestä ei ole kyse !

      VW-audi käyttää yleisesti 5-venttiilisiä moottoreita, mutta samalla valmistajalla on myös kaksiventtiilisiä versioita.
      Ei ole olemassa näyttöä, että venttiilien lukumäärä korreloisi jotenkin kulutuksen kanssa silloin kun ajellaan maltillisilla kierroksilla tavallista arkiajoa.
      Eihän sille ole olemassa mitään teoreettista pohjaakaan.

      Eräs moottoriteknologian tavoiteltava ominaisuus on yksinkertaisuus; moniventtiilisyys varustettuna usein erilaisilla imusarjaläpillä (alavääntö) ei sitä ole.

      Suurta tehoa haettaessa, vapaastihengittävässä moottorissa on tietysti hyvä, että täytös on mahdollisimman suuri ja imuhäviöt pienet eli sylinterikannessa on paljon reikiä.
      Lisäksi pienet venttiilit kestävät paremmin kovia kierroksia (massavoimat).

      Tosiasia on kuitenkin, että maksimikierrosluvut pyörivät normaalimoottoreissa jossain 6000 paikkeilla, eli moniventtiilisyys ei ole mitenkään pakollista. Ajo tapahtuu enimmäkseen 2000... 3000 kierroksen tienoilla (moniventtiilisyys menee "hukkaan")

      Toisaalta taas:

      VW:n vanhassa kaksiventtiilisessä suoraruiskutteisessa turbodieselissä on tehokkaimmassa versiossa 150 heppaa ja kuutiotilavuus on 1,9 litraa !
      mikä muu vastaava Dieselmoottori tuottaa nykyään yhtä suuren litratehon vaikka enimmäkseen dieseleissäkin käytetään nykyään moniventtiilikansia?


      Selvyyden vuoksi puhuin tässä venttiilien lukumäärästä sylinteriä kohden joka on kaikkein selkein tapa.

      • Kylläpä

        "Ei ole olemassa näyttöä, että venttiilien lukumäärä korreloisi jotenkin kulutuksen kanssa silloin kun ajellaan maltillisilla kierroksilla tavallista arkiajoa.
        Eihän sille ole olemassa mitään teoreettista pohjaakaan."

        Kyllä sille näyttöäkin löytyy ja teoreettista pohjaa on mm. se, että polttoaineseos jakaantuu sylinteriin tasaisemmin ja palaa tasaisemmin.
        Jos moniventtiilisyyden tuomalla paremmalla teho/kulutussuhteella haetaan kovempaa tehoa, niin silloin kulutus ei tietenkään pienene.


      • J H
        Kylläpä kirjoitti:

        "Ei ole olemassa näyttöä, että venttiilien lukumäärä korreloisi jotenkin kulutuksen kanssa silloin kun ajellaan maltillisilla kierroksilla tavallista arkiajoa.
        Eihän sille ole olemassa mitään teoreettista pohjaakaan."

        Kyllä sille näyttöäkin löytyy ja teoreettista pohjaa on mm. se, että polttoaineseos jakaantuu sylinteriin tasaisemmin ja palaa tasaisemmin.
        Jos moniventtiilisyyden tuomalla paremmalla teho/kulutussuhteella haetaan kovempaa tehoa, niin silloin kulutus ei tietenkään pienene.

        Moniventtiilimoottoreissa juuri oli alkuvaiheessa ongelmana seoksen huono sekoittuminen pienillä kierroksilla eli vääntöä oli heikosti alhaisilla kierroksilla. Virtauksen nopeus romahti alhaisilla kierroksilla.

        Alaväännön heikkous on juuri kulutusta nostava tekijä teoriassa ja käytännössä.
        Mitä suuremmat kierrokset, sitä enemmän erilaisia häviöitä.

        Tämän vuoksi moniventtiilikoneisiin on kehitelty erilaisia pyörteilyä lisääviä konsteja kuten imusarjaan läppämekanismeja jne.

        Tämä volkkarin tehokas 2-venttiilidieselperhe on myös eräs taloudellisimmista moottoreista verrattiinpa mihin tahansa dieseleihin.
        Passatista tuli vuoden ekoauto juuri tämän vanhan koneen kanssa.


      • pera

        "
        mikä muu vastaava Dieselmoottori tuottaa nykyään yhtä suuren litratehon vaikka enimmäkseen dieseleissäkin käytetään nykyään moniventtiilikansia?"

        1.9jtd


    • Rellu5L

      Tämä moniventtiilivillitys sai alkunsa siitä, kun Hondalla oli 12-venttiilinen moottori. Tästä Toyotalla saatiin idea rakentaa 12-venttiilinen moottorisarja. Ne, jotka ovat ajaneet tällaisella 1000 kuutioisella Starletilla, tietävät, susi mikä susi.

      • EU:n kansalainen

        Japanissa suunnittelupöytänä toimii yleensä kopiokone. Japanilainen kopiokone. Moniventtiilisyyttä on käytetty urheiluautoissa jo kauan ennen Hondaa.


      • Rellu5L
        EU:n kansalainen kirjoitti:

        Japanissa suunnittelupöytänä toimii yleensä kopiokone. Japanilainen kopiokone. Moniventtiilisyyttä on käytetty urheiluautoissa jo kauan ennen Hondaa.

        Käyttöautoissa villitys alkoi juuri niin, kuin kerroin.


      • multivalve ym.
        Rellu5L kirjoitti:

        Käyttöautoissa villitys alkoi juuri niin, kuin kerroin.

        Japsit keksi, että on halvempaa tehdä kanteen reikä kuin pitää se ehjänä... Tämä on kuulemma tosi, ihan kuin se peltinen hammashihnan vetopyöräkin...

        Saapilla on ollut monireikäinen kansi käytössä jo ties kuinka kauan, niillä taida muita koneita nykyään ollakaan, paitsi uusimissa jotain GM:n öljynryystäjiä...

        Alunperin moniventtiilitekniikka on ollut arkipäivän moottoreissa lentokoneissa, joissa on ollut isot mukit ja hidas kierrosnopeus. Samoin suurissa diesel-moottoreissa. (laivat, veturit)

        Tavallisten henkilöautojen moottoreissa tekniikka yleistyi, kun sillä keinoin saatiin yläkierroksilla lisää tehoja kohtuullisin kustannuksin hyötysuhteen silti kärsimättä. Muuttuva imusarjan pituus ym. härpätykset ovat antaneet tälle tekniikalle huomattavia uusia mahdollisuuksia. Päästövaatimusten tiukentuminen tullee lisäämään moniventtiilitekniikan käyttöä entisestään.


      • väite
        EU:n kansalainen kirjoitti:

        Japanissa suunnittelupöytänä toimii yleensä kopiokone. Japanilainen kopiokone. Moniventtiilisyyttä on käytetty urheiluautoissa jo kauan ennen Hondaa.

        Sen jälkeen kun polttomoottori keksittiin, kaikki ovat sitä omalla tavallaan kopioineet - eivät ainoastaan japsut. Japanista on sitävastoin tullut arkiautoiluun paljonkin uutta tekniikkaa.


      • J H

        Bugatti teki jo vuonna 1914 autoja joissa oli NELJÄ venttiiliä sylinteriä kohti.

        Tämän jälkeen tätä konstruktiota on kokeiltu monissa tehtaissa pitkin eurooppaa.

        Japanissa riehuivat siihen aikaa samurait seipäineen...


    • rotovalve

      paras kaasunvaihto on saavutettu 1-venttiilisellä sylinterikannella varustetulla moottorilla. Toimintaperiaate on perinteisen venttiilin lineaarisen liikkeen sijaan pyörivä, mistä tuo nimi rotovalve. Sarjatuotantoon tämä rakenne ei ole vielä levinnyt valmistuspoliittisista syistä johtuen. Tässä siis yksi pyörivä venttiili avaa vuorotellen yhteyden imukanavasta sylinteriin ja poistotahdissa sylinteristä pakokanavaan. Käyttökoneisto muistuttaa suuresti perinteistä nokka-akselia, mutta on yleensä hydraulisesti säädettävällä ajoituksella varustettu. Ilmeisesti jonkinlaisia tiiviysongelmia on esiintynyt, mutta nekin on luultavasti voitettu.

    • Honda Mies

      Teho ja varsinkin vääntö on moniventtiili autossa ihan eri luokkaa. 8 venttiiliä ei käytetä enään kuin halvoissa 2-luokan autoissa (fiat,lada, muut sosialisti autot)

      • pappuutsi

        Sviddunääs, kaverilla oli monkkari eikä siinä ollut kuin kaksi venttiiliä, mulla taas oli märkäpää-pappis, ja mä vein sillä sen monkkarin ihan kahveelle mennentullen, vaikka ei ollut yhtään venttiiliä...


    • Warawenttili

      Vielä muistaakseni 89 oli moniventtiili tekniikka paljon jäljessä perinteisestä. Olin tulloin ostamassa uutta autoa ja tutkin lehtien testit tarkaan. Päädyn Opeliin, koska se mm. pesi niin tehoissa, kuin kulutuksessa kaikki kilpailijansa. Tuolloin oli aiankin japseissa moniventtili tekniikkaa. Muitakin syitä olo, enkä kauppaani katunut.

    • noviisi

      Ehkä kysymys oli tyhmä mutta kun ei tiedä niin ei tiedä. Hyviä vastauksia sain ja näin se tietomäärä taas kasvoi.

      Kiitoksia!

    • Kimmo

      Joo ei niillä venttiilien määrällä niin mitään kauheeta eroo ole. Tärkeintä on, että autossa yleensä venttiilit! Jos ne lähtee pois niin se kyllä huomaa.

      Mulla itellä on luultavasti kaikki venttiilit SAABissa vielä tallella, vaikka en mäkään varma ole kun en ole kattonu.

      Samallalailla auto käynnistetään avainta vääntämällä ja ku ajetaan niin painetaan sitä oikeanpuoleista neliön (tai suorakaiteen) muotosta jutskaa siellä alhaalla. (vittu ne jutskat on aina tiellä, ei voi pitää jalkoja mukavasti), mutta siellä toisella puolella ei o sellasia (se ojan puoli) ja takanakaan ei ole semmottisia.

      olen kuullu, että sellasiakin autoja on missä ei ole uutenakaan venttiileitä, jopa Saksassa niitä on tehty. ja kun niissä ei venttiileitä 8ne on säästäny siitä valmistuksessa jotenkin) niin sitten ne kuluttaa paljo öljyä ja ne sauhuttaa sekä haisee. Öljy valuu pakoputkeen niistä rei-istä missä pitäis olla venttiilit. Mutta ne reiät kai vois tukkia jotenkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan

      Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam
      Kotimaiset julkkisjuorut
      354
      1431
    2. Minkä ikäistä ikävöit?

      Minkä ikäinen hän on ja mitä hän sinulle merkitsee/merkitsi?
      Ikävä
      74
      1395
    3. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      310
      1175
    4. Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin

      Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀
      Haapavesi
      46
      1097
    5. Aika pieni se on

      Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht
      Haapavesi
      32
      916
    6. Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin

      Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆
      Maailman menoa
      231
      904
    7. vinkki miehille

      Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli
      Ikävä
      163
      878
    8. Kiitos siitä

      Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak
      Ikävä
      40
      835
    9. Ilouutinen: Teini-ikään ehtinyt Osmo Peltola TV:ssä! Tätä tiedossa Peltsi-isän kanssa tällä kertaa

      Mikä upea parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Peltsin toisen luonto starttaa televisiossa ja mukana muutamassa jakso
      Tv-sarjat
      20
      817
    10. Pelekäätkönä mua?

      Älä turhaan. 😘 Unohdetaan säät ja ilmat ja muut turhat lätinät tai jos välttämättä haluat niistä keskustella, niin te
      Ikävä
      42
      804
    Aihe