Miksi uskovaiset ovat niin tyhmiä?

strange

Olen seurannut näillä palstoilla olevia kirjoituksia parisen viikkoa.

Olenkin nyt täysin vakuuttunut siitä, että ns. uskovaisuus on mielen sairautta.

Kuinka enää nykyaikana voi olla ihmisiä, jotka uskovat vanhoihin myytteihin, jotka on vieläpä lainaa muilta kansoilta ja muista uskonnoista?

Uskotaan Pyhän Hengen olevan jotain irrationaalista, vaikka se on vain suggestiotila aivoissa, jolloin tajunnan ja alitajunnan tilat on lomittuneet.

Eikö uskovaiset pitäisi saada terapiaan, jotta heidän harhainen käsitys olemattomasta henkimaailmasta saataisiin parannettua?

10

1587

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaira

et ole yksin ajatuksinesi. olen monesti pohtinut samoja asioita.

osa tuosta selittyy tietysti sillä, että ihmiset aivopestään pienestä pitäen uskomaan johonkin olemattomaan, eivätkä nämä ihmis-raukat kykene kyseenalaistamaan näitä asioita, vaan uskovat sokeasti siihen mihin heidät on opetettu uskomaan. se on todella surullista. erityisesti sääliksi käy lestadiolaisten ja muiden lahkolaisten, jotka ovat uskossaan kaikista sokeimpia ja , lapset.

mutta entä sitten ne ihmiset, jotka vasta aikuisella iällä kokevat "valaistumisen", ja tulevat uskoon, ovatko he sitten keskivertoa tyhmempiä, kun "hurahtavat" uskoon? oma käsitykseni asiasta on tämä. käsitykseni asiasta vahvistui entisestään, kun entisen ystäväni äiti, jota olin jo pitkään pitänyt enemmän tai vähemmän "vajaana", tuli muutama vuosi sitten uskoon. vintti tuntui pimenneen lopullisesti. ystävänikin oli järkyttynyt, kun huomasi, ettei äitinsä enää kyennyt puhumaan mistään asiasta sekoittamatta uskonasioita siihen, ja jatkuvasti kehoitti häntäkin "näkemään valon".

• pettynyt

Mulla on aivan samansuuntainen käsitys kuin sinulla kaira. Tai luulen, että ihmiset, jotka aikuisiällä hurahtavat johonkin lahkoon, eivät välttämättä ole sen tyhmempiä kuin muutkaan, mutta heikompia ja haavoittuvaisempia. Ja näitä henkilöitä oikein metsästätään.

Itse en ole uskovainen, mutta mulla on omakohtaista kokemusta helluntailaisista. Meitä oli kouluaikana (yli kymmenen vuotta sitten) tiivis viiden tytön ystäväpiiri, oltiin siis toistemme parhaita kavereita ketään enemmän tai vähemmän suosimatta. No yksi oli helluntailailaisperheestä, muttei hänkään ollut mikään ns. himouskovainen. Taustoja en tiedä, mutta jossain vaiheessa lukioaikana hän kai koki jonkinlaisen hurmoksen ja veti mukaansa yhden meistä muista. Ja mielenkiintoista tässä on se, että henkilö, jonka hän veti mukaansa helluntailaisiin, oli kaikkein "heikoin" meistä. Koulu ei oikein sujunut ja kotona oli vaikeaa yms.

Meille muille heidän herätyksensä tuli TÄYSIN yllätyksenä - siihen asti olimme liikkuneet niin koulussa kuin vapaa-ajallakin aina (niin ainakin minä olin luullut) yhdessä. Voitte varmasti arvata, että nämä kaksi erkaantuivat meistä muista omiin helluntailaispiireihinsä, eikä heitä meidän seura enää kauheasti kiinnostanut. Minä ainakin tunsin itseni petetyksi. Olin luullut, että olimme kaikki ystäviä keskenämme, minä olin jakanut kaikki iloni ja suruni myös näiden kahden kanssa. Ja sitten eräänä kauniina päivänä paljastuukin, että tämä yksi tyttö on, tiedä sitten kuinka kauan, "käännyttänyt" yhtä meistä, ja onnistunutkin siinä.

• hansu
        pettynyt kirjoitti:

Mulla on aivan samansuuntainen käsitys kuin sinulla kaira. Tai luulen, että ihmiset, jotka aikuisiällä hurahtavat johonkin lahkoon, eivät välttämättä ole sen tyhmempiä kuin muutkaan, mutta heikompia ja haavoittuvaisempia. Ja näitä henkilöitä oikein metsästätään.

Itse en ole uskovainen, mutta mulla on omakohtaista kokemusta helluntailaisista. Meitä oli kouluaikana (yli kymmenen vuotta sitten) tiivis viiden tytön ystäväpiiri, oltiin siis toistemme parhaita kavereita ketään enemmän tai vähemmän suosimatta. No yksi oli helluntailailaisperheestä, muttei hänkään ollut mikään ns. himouskovainen. Taustoja en tiedä, mutta jossain vaiheessa lukioaikana hän kai koki jonkinlaisen hurmoksen ja veti mukaansa yhden meistä muista. Ja mielenkiintoista tässä on se, että henkilö, jonka hän veti mukaansa helluntailaisiin, oli kaikkein "heikoin" meistä. Koulu ei oikein sujunut ja kotona oli vaikeaa yms.

Meille muille heidän herätyksensä tuli TÄYSIN yllätyksenä - siihen asti olimme liikkuneet niin koulussa kuin vapaa-ajallakin aina (niin ainakin minä olin luullut) yhdessä. Voitte varmasti arvata, että nämä kaksi erkaantuivat meistä muista omiin helluntailaispiireihinsä, eikä heitä meidän seura enää kauheasti kiinnostanut. Minä ainakin tunsin itseni petetyksi. Olin luullut, että olimme kaikki ystäviä keskenämme, minä olin jakanut kaikki iloni ja suruni myös näiden kahden kanssa. Ja sitten eräänä kauniina päivänä paljastuukin, että tämä yksi tyttö on, tiedä sitten kuinka kauan, "käännyttänyt" yhtä meistä, ja onnistunutkin siinä.

Kirjoituksestasi ei selviä yhtään mihin todellisuudessa petyit? Siihenkö että häntä ei enää kiinnostanut maailman jutut vai sekö että ystävyys jäi. Voin itse sanoa sinulle, ihmiseen voi pettyä, mutta Jumalaan ei. Ajalliset jutut, kuten kapakat, tanssimiset ym. ei kiinnosta, koska on saanut paljon parempaa sisimpäänsä. Jumala antaa Pyhän Henkensä ihmiseen, kuinka kallisarvoinen se on näiden juttujen jälkeen, on ihana vapaus saada kokea Jumalan hyvyyttä, eikä sitä että maanantaiaamuisin on pää tyhjä viikonlopun sekoilusta. Usko on ihana asia, ei tarvitse enää olla jotain muuta ja uskotella vielä sitä kännipäissään muille. Tyhjyys sisällä saa uuden suunnan, etsintä päättyy ja rauha astuu sisimpään. Kerron tuon omasta kokemuksestani, en ikimaailmassa halua enää entiseen, koska sieltä ei saanut sitä mitä tänäpäivänä olen saanut kokea. Jumala on parantanut vaivojani ja sisimpiä haavojani. Olen saanut uuden elämän Hänessä. Ole onnellinen tuon ihmisen puolesta joka oli haavoittunut, hän tarvitsi parantajaa siksi hänen janonsa etsintään päättyi, hänkin kokee oleansa tärkeä, ja mikä tärkeintä Jumala rakastaa meistä jokaista ja haluaa auttaa etsimisessä. Jokaista kutsutaan on vain eri asia tarttuuko tuohon kalliiseen lahjaan joka on ilmainen, nykypäivänä ei ilmaista enää mikään tahdo olla. Jeesus on kalliisti maksanut meidän puolestamme, jotta meillä olisi ikuinen elämä, kun täältä ajasta poistumme. Älkää vastustako jos joku tulee uskoon, se on paras tie mitä maailma voi antaa kenellekkään ihmiselle.

• pettynyt
        hansu kirjoitti:

Kirjoituksestasi ei selviä yhtään mihin todellisuudessa petyit? Siihenkö että häntä ei enää kiinnostanut maailman jutut vai sekö että ystävyys jäi. Voin itse sanoa sinulle, ihmiseen voi pettyä, mutta Jumalaan ei. Ajalliset jutut, kuten kapakat, tanssimiset ym. ei kiinnosta, koska on saanut paljon parempaa sisimpäänsä. Jumala antaa Pyhän Henkensä ihmiseen, kuinka kallisarvoinen se on näiden juttujen jälkeen, on ihana vapaus saada kokea Jumalan hyvyyttä, eikä sitä että maanantaiaamuisin on pää tyhjä viikonlopun sekoilusta. Usko on ihana asia, ei tarvitse enää olla jotain muuta ja uskotella vielä sitä kännipäissään muille. Tyhjyys sisällä saa uuden suunnan, etsintä päättyy ja rauha astuu sisimpään. Kerron tuon omasta kokemuksestani, en ikimaailmassa halua enää entiseen, koska sieltä ei saanut sitä mitä tänäpäivänä olen saanut kokea. Jumala on parantanut vaivojani ja sisimpiä haavojani. Olen saanut uuden elämän Hänessä. Ole onnellinen tuon ihmisen puolesta joka oli haavoittunut, hän tarvitsi parantajaa siksi hänen janonsa etsintään päättyi, hänkin kokee oleansa tärkeä, ja mikä tärkeintä Jumala rakastaa meistä jokaista ja haluaa auttaa etsimisessä. Jokaista kutsutaan on vain eri asia tarttuuko tuohon kalliiseen lahjaan joka on ilmainen, nykypäivänä ei ilmaista enää mikään tahdo olla. Jeesus on kalliisti maksanut meidän puolestamme, jotta meillä olisi ikuinen elämä, kun täältä ajasta poistumme. Älkää vastustako jos joku tulee uskoon, se on paras tie mitä maailma voi antaa kenellekkään ihmiselle.

Kuulehan nyt hansu. Ei elämä ole niin yksinkertainen kuin sinä nyt suuressa uskossasi ja paremmuudentunteessasi annat ymmärtää. Usko tai älä, mutta on olemassa jotakin muutakin kuin a)olet uskossa tai b)et ole uskossa ja siksipä ryyppäät ja rällästät kaikki viikonloput. Voi naiviuden naiviutta, ihan kiukuttaa!!! Mistä ihmeen kohdasta minun viestissäni luit, että nämä sinun seuraavat lainauksesi liittyvät jotenkin minun elämääni, tai siihen, että kaksi läheistä ystävääni kääntyivät helluntailaisiksi???

"kuten kapakat, tanssimiset ym. ei kiinnosta"
        "eikä sitä että maanantaiaamuisin on pää tyhjä viikonlopun sekoilusta"
        "Usko on ihana asia, ei tarvitse enää olla jotain muuta ja uskotella vielä sitä kännipäissään muille."

Sinun on varmasti vaikeaa käsittää sitä tosiasiaa, että sinun kaltaisesi lahkoihmiset ovat aina olleet ja tulevat varmasti jatkossakin olemaan vain pienenpieni osa tämänkin maan väestöstä. Ja siihen loppuosaan mahtuu niin paljon erilaisia tallaajia, että heitä ei kukaan muu kuin sinunkaltaisesi besserwisser pysty laittamaan johonkin yhteen ainoaan lokeroon.

On se vaan niin hienoa, että sinä olet löytänyt sisäisen rauhasi ja saanut uuden elämän Hänessä ja sitten julistat sitä täällä meille
        "vääräuskoisille". Jos sinä olet ollut ennen uskoontuloasia "jotain muuta ja uskotellut vielä sitä kännipäissään muille" niin on varmasti sinulle ihan hieno juttu, että olet tullut uskoon koska et ole osannut muuten olla mitä olet. Ja ymmärränhän minä sen, että kiltin ja kuuliaisen uskovaisen kuuluu ajatella, että kaikki muut maailman ihmiset ovat jotakin muuta kuin ovat. Ja sitten odotetaan hartaasti, josko joku näistä feikki-ihmisistä "tarttuu kalliiseen lahjaan", jotta ei tarvitse enää olla jotakin mitä ei ole.

Niin, vastaus kysymykseesi: petyin siihen, että menetin kaksi läheistä ystävääni. Se on niin hauskaa, että saa kaiken vääntää rautalangasta...

• Arkirealisti
        hansu kirjoitti:

Sinun maailmasi on hyvin musta-valkoinen: kännipäissään kapakassa riehumista ja maanantaiaamun krapulaa tai uskoontulemista.

On muitakin vaihtoehtoja. En juokse kapakoissa enkä ryyppää edes kotona. Joskus harvoin menen mukavassa porukassa "parantamaan maailmaa" ja siinä jutellessa otetaan parit bisset. Koskaan ei ole ollut vaikea lähteä töihin sen takia, että päässä jyskyttää. Olen tyytyväinen tavalliseen elämääni enkä kaipaa mitään parannusta.

• Olevainen

on viisauden alku, ollaan siis uskovaisina ainakin sitä viisautta oppimassa, vaikkakin oltais aivan alussa, sensijaan vain HULLU sanoo sydämessään, ei ole Jumalaa!!!

• no siksi

Sana rististä on hullutus niille jotka kadotukseen joutuvat,mutta meille uskovaisille se on elämän voima.Jos me uskovaiset ollaan hulluja sekin sopii,ihan miten vain.

• Akateeminen uskis

PASKAAHAN sinä amispelle jauhat.

• Anonyymi

Raittiit Jeesukseen uskovat seurakunnat eivät enää vedä ihmisiä ja moni hakeutuu vääränlaisiin seurakuntayhteyksiin ja koska ne eivät perustu puhtaasti Raamatun opetukseen, vaan myös ihmisten kehitelmiin, niin niissä liikkuu myös demoniset henkivallat.
      Demoniset henkivallat hyökkäävät ihmiseen nimenomaan mielenterveyden alueelle ja seuraukset voivat olla järkyttävät.
      Kun ihminen on raittiissa uskossa, sielunvihollinen ei pysty järkyttämään hänen mieltään, vaan hän on vakaa kaikissa tilanteissa. Sielunvihollisella ei myöskään ole pitkäkestoista sijaa raittissa seurakuntayhteydessä.
      Kun ihminen on epäraittiissa uskossa, sielunvihollinen hyökkää mielen alueelle. Se haluaa voittaa tämän ihmisen sielun ja sitten vaarana on masennukset, itsemurhat jne. Epäraittiissa seurakunnassa sielunvihollinen saa toimia vapaasti, koska siellä ei vaikuta Pyhä Henki.
      Ateisteista sielunvihollinen ei ole kiinnostunut lainkaan, koska ne hän on jo voittanut puolelleen.

• Anonyymi

Vaikea kysymys. Mielestäni totuuden tarjoaminen on ainoa, mikä voi tepsiä. Ateismi on totuus. Ateisti ymmärtää ettei jumalia ole eikä niitä tarvitse pelätä. Helvettiä ei ole.

Ateismi vapauttaa kuoleman ja helvetin pelosta. Kristinusko vaikuttaa näitä molempia. Valitse siitä. Moraaliin ja tapoihin tämä valinta ei vaikuta ateistin kohdalla.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      74
      1379
    2. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      243
      1269
    3. Martina lähdössä Ibizalle

Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      152
      1066
    4. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      255
      1048
    5. Avustikset peruttu.

Aettokosken ampuraan rahat otettu poekkeen valtiolle.
      Suomussalmi
      51
      775
    6. 64
      734
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      62
      717
    8. Miksi mies tuntee näin?

Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui
      Ikävä
      39
      708
    9. Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg

parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤
      Ikävä
      44
      671
    10. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      30
      627
    Aihe