Vuoro- ja yötyö sairastuttaa

töiläinen

69

10702

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hmphhh

      Olen täysin samaa mieltä....usein myös kuulee miten sairaita työyhteisöt ovat, mikä taas laskee motivaatiota, sekä miten ylityöllistettyjä esim. hoitajat ovat....eipä siis mikään ihme että sairastellaankin enemmän!

    • capitan+

      Yleensä matalapalkkaisilla aloilla?? Vaan joku matalasti koulutettu ja tietämätön ihminen voi ajatella noin. Vuorotöitä tekee myös paljon ns hyväpalkkaisia ja vuorotöissähän sitä vasta tienaakin. Kyllä meillä "päivävuorolaiset" kadehtii vuorolaisia kun samoihin vuosituloihin ei pääse vaikka ois ylityötunnit täynnä...

      • Qsi

        Tuossa viestissä sanottiin nimenomaan, että YLEENSÄ. Pääosan vuorotöistä tekevät esim. sairaanhoitajat, siivoojat, myyjät/kassat, leipurit, tehtaiden ja tuotantolaitosten kokoonpanolinjalaiset yms. ihmiset, joiden palkka ei todellakaan ole mitään huippuluokkaa eikä välttämättä edes normaalia keskitasoa. Toki vuorotöitä tekevät myös lääkärit, lentäjät yms. hyväpalkkaiset ihmiset, mutta heidän osuutensa kaikista vuorotyöntekijöistä on sittenkin hyvin pieni.


    • Vuorotyöläinen

      Omat kokemukseni vuorotyöstä ovat sekä hyviä että huonoja. Hyviä puolia on, kuten joustavuus. Huono puoli on vuorojen sekamelska. Ei ole mukavaa lopettaa vuoro 21.00 ja aloittaa taas aamulla 07.00. Ei siinä ehdi nukkumaan. JA näitä vuoronvaihtoja on jatkuvasti, ei esimerkiksi että viikko olisi aamua, sitten viikko iltaa vaan vuorot jatkuvat koko ajan. Siinä ei unirytmi hyödytä. Samoin palkka on aika huono, kun ottaa huomioon että joutuu olemaan töissä pyhät, juhlapyhät, illat ja yöt.

      • vuorotyöläinen_

        Hyvä tuntipalkka takaa sen että pyhäpäivistä saa todella hyvää palkkaa. Olen koko ikäni tehnyt vuorotyötä, eikä ole mitää ongelmia. En varmaa edes "osaisi" tehdä päiväduunia. Unirytmiäkin pystyy vaihtamaan ihan vaa heräämällä/menemällä nukkumaan oikeaan aikaan. Toki toisille se voi olla hankalaa.


      • Vuorotyöläinen
        vuorotyöläinen_ kirjoitti:

        Hyvä tuntipalkka takaa sen että pyhäpäivistä saa todella hyvää palkkaa. Olen koko ikäni tehnyt vuorotyötä, eikä ole mitää ongelmia. En varmaa edes "osaisi" tehdä päiväduunia. Unirytmiäkin pystyy vaihtamaan ihan vaa heräämällä/menemällä nukkumaan oikeaan aikaan. Toki toisille se voi olla hankalaa.

        Ei unirytmistä voi pitää kiinni, jos vuorot menevät vaikkapa ma 7-15 ti 13-21 ke vapaa to 21-07 pe 21-07 Miten tuossa menet aina samaan aikaan nukkumaan? Unihäiriöt ovat keskuudessamme tosi yleisiä. Mieheni hankkii metallialalla ma-pe- työaikoina reilusti yli 2400 euron kuukausipalkkaa. Minä saan sen 2000 euroa rapiat, vaikka tekisin öitä, viikonloppuja ja viime joulukin sujui joutuisasti töissä. Lisät ovat vain joitakin kymmeniä senttejä, euron päälle luokkaa. Ei sillä rikastumaan pääse.


      • Kalat -69
        vuorotyöläinen_ kirjoitti:

        Hyvä tuntipalkka takaa sen että pyhäpäivistä saa todella hyvää palkkaa. Olen koko ikäni tehnyt vuorotyötä, eikä ole mitää ongelmia. En varmaa edes "osaisi" tehdä päiväduunia. Unirytmiäkin pystyy vaihtamaan ihan vaa heräämällä/menemällä nukkumaan oikeaan aikaan. Toki toisille se voi olla hankalaa.

        Teen vuorotyötä, 12h pitkäpv 8-20(aamu-ilta) ja yötyö 20-08. Muuten ko. työajat itselleni sopii, jos vp toteutuisi 2-3 vp peräkkäin, eikä siten että ykkösvapaita on vain vuorojen välissä. Joustavuutta löytyy työyhteisössä, joten vuoronvaihdot ovat osaltaan välillä helpottaneet liian tiivistä ja epäsäännöllistä työviikkoa. Yövuorot laittavat oman uni- ja elämänrytmini aivan sekaisin, kostautuu n. viikon kuluttua yht äkkisenä väsymyksenä, RR-koholla ym. fyysiset oireet tulevat kuvaan mukaan. Tilanne rauhoittuu, kun pv-vuoroja sitten useampi peräkkäin-vp. Mahtava työyhteisö ja lisäkorvaukset vaikuttavat jaksamiseen:)


      • orjrorja

        haitoista ei paljon puhuta uran alku taipaleella. Mutta kunhan sitä on tehnyt semmoset 20-30v niin kyllä ne väkisinkin huomaa tai sitten ei tiedä edes paremmasta. Pahintahan siinä on se että niitä haittoja ei alkuun niin tiedosta ja tajua, haitat tulevat niin hiipimällä, varsinkin jos tekee vuorotyötä yötä myöten. Sosiaailista haitoista nyt puhumattakaan.


      • 3-vuorotyötä

        hoitoalalla tehneenä alkaa ainakin minulla olla "mitta täynnä" niistä rajotteista,joita se aiheuttaa. Vielä muutama vuosi sitten olin ehdoton vuorotyön kannattaja,mutta iän karttuessa mieli on muuttunut.Vaivoja on ilmaantunut(en ole ylipainoinen,eli se ei syynä),harrastukset ja muu sosiaalinen elämä kärsii,ei ole juhlaa ja arkea;vain työ-ja vapaapäiviä.Elämä ja menot suunniteltava työvuorolistojen mukaan 3vkon jaksoissa,ellei ole kiertävä lista,josta voi laskea vuorot pidemmällekkin. Haluaisin alkaa tekemään päivätöitä,vaikka palkka pienenisikin ja samalla vaikuttaisi tulevaan eläkkeeseen. Raha ei ratkaise vaan mielekäs elämä.Hoitoalan päivätyöt ovat vaan kovin harvassa.


      • uupunut hoitsu
        Vuorotyöläinen kirjoitti:

        Ei unirytmistä voi pitää kiinni, jos vuorot menevät vaikkapa ma 7-15 ti 13-21 ke vapaa to 21-07 pe 21-07 Miten tuossa menet aina samaan aikaan nukkumaan? Unihäiriöt ovat keskuudessamme tosi yleisiä. Mieheni hankkii metallialalla ma-pe- työaikoina reilusti yli 2400 euron kuukausipalkkaa. Minä saan sen 2000 euroa rapiat, vaikka tekisin öitä, viikonloppuja ja viime joulukin sujui joutuisasti töissä. Lisät ovat vain joitakin kymmeniä senttejä, euron päälle luokkaa. Ei sillä rikastumaan pääse.

        Tein epäsäännöllistä 3- vuorotyötä hoitoalalla ja uuvuin. Aina väsynyt ja univelassa. Nyt teen keikkaa, saan itse valita, milloin töitä teen ja mitä vuoroa. Sopii minulle.


    • itse todennut

      Ei ole uusi asia. Ihminen on biologinen olento jonka elimistö toimii valo-pimeä rytmityksen mukaan. Olen opiskellessa tutkinut vuorotyönvaikusta terveyteen eikä siten ole uusia asia. Eniten ongelmia tulee sydän ja verenkierron alueella samoin ruoansulatukseen. Yötyö vaikuttaa eniten kuitenkin sosiaaliseen elämään. Yötyö sopii huonosti useista sairauksista kärsiville.

      • päivätyöhön

        3-vuorotyöstä joka on teollisuudessa 4 aamua 1 vapaa 4 iltaa 1vapaa 4 yötä 6 vapaata Palkkaakan ei voi moittia,tuleehan joka vuorotyötä tekevälle ilta-yövuorolisät ja pyhät ovat 100% vuoroja.Juhlapyhät 200%. Tämä ei sovi kaikille mutta minua ei 5 päiväinen päivätyöviikko kiinnosta,palkka huonompi ja aina vain ne 2 vapaata viikonloppuisin.Vuorotyö joustavampaa,yhden vuoron teetättää niin on jo etelässä viikon.


      • vuoro kierto
        päivätyöhön kirjoitti:

        3-vuorotyöstä joka on teollisuudessa 4 aamua 1 vapaa 4 iltaa 1vapaa 4 yötä 6 vapaata Palkkaakan ei voi moittia,tuleehan joka vuorotyötä tekevälle ilta-yövuorolisät ja pyhät ovat 100% vuoroja.Juhlapyhät 200%. Tämä ei sovi kaikille mutta minua ei 5 päiväinen päivätyöviikko kiinnosta,palkka huonompi ja aina vain ne 2 vapaata viikonloppuisin.Vuorotyö joustavampaa,yhden vuoron teetättää niin on jo etelässä viikon.

        Ns. nopea kierto on todettu vähemmän rasittavammaksi, vaikka monessa työpaikassa on kyseistä järjestelyä kokeiltu pitkin hampain. 2 aamua 24 tuntia vapaata 2 iltaa 24 tuntia vapaata 2 yötä 4 vapaata.


      • ...
        vuoro kierto kirjoitti:

        Ns. nopea kierto on todettu vähemmän rasittavammaksi, vaikka monessa työpaikassa on kyseistä järjestelyä kokeiltu pitkin hampain. 2 aamua 24 tuntia vapaata 2 iltaa 24 tuntia vapaata 2 yötä 4 vapaata.

        tuo lyhyt kierto pitäis lailla kieltää.Yleensä sitä kehuu ihmiset jotka eivät päivääkään ole vuorotyötä tehneet!!!!.Lyhyt kierrosta ei ole edes useiden vuosien tutkimus tuloksia sen paremmuudesta ja ei nopea kierto ole elimistölle hyväksi.vapaat vähenee ja samalla lailla siinäkin pitää ihmisten kuitenkin nukkua.Olo on että AINA TÖISSÄ!!!!!!!!!!! vanha kierto takaisn joka tuossa edellä mainittiinkin.Sen parempaa ei olekaan vuorotyö kiertona ja päivään ei koskaan enää kiitos!!!!


      • vuorotyö...
        päivätyöhön kirjoitti:

        3-vuorotyöstä joka on teollisuudessa 4 aamua 1 vapaa 4 iltaa 1vapaa 4 yötä 6 vapaata Palkkaakan ei voi moittia,tuleehan joka vuorotyötä tekevälle ilta-yövuorolisät ja pyhät ovat 100% vuoroja.Juhlapyhät 200%. Tämä ei sovi kaikille mutta minua ei 5 päiväinen päivätyöviikko kiinnosta,palkka huonompi ja aina vain ne 2 vapaata viikonloppuisin.Vuorotyö joustavampaa,yhden vuoron teetättää niin on jo etelässä viikon.

        mullakin. Meillä yleensä menee niin että kiertävä 1 vapaapäivä viikossa, siis viikko on 5 työpäiväinen, mutta teemme 6 päiväistä viikkoa ma-la yhdellä vapaapäivällä viikossa. Eka viikolla ma vapaa seuravalla ti jne jne. Sitten joka sunnuntai vapaa ja rytmin muutos sinä päivänä aamuvuorosta yövuoroon. Siis kokonaista 1 päivä valmistautua yövuoroon. Sama siis joka viikon perään. Seuraavalla viikolla siis iltaan. Sairastahan tämä on. Ainoa kunnon lepo tulee talvilomalla ja kesälomalla jolloin tuntee taas olevansa vähän aikaa ihminen. Kateeksi käy tuollaista 6 vapaa putkea huoh. Tuohan on aivan loistava systeemi. Vattu onkohan tämä meidän systeemi edes laillinen? Ainakin perseestä ja syvältä sieltä!


      • 9upsegfr
        vuoro kierto kirjoitti:

        Ns. nopea kierto on todettu vähemmän rasittavammaksi, vaikka monessa työpaikassa on kyseistä järjestelyä kokeiltu pitkin hampain. 2 aamua 24 tuntia vapaata 2 iltaa 24 tuntia vapaata 2 yötä 4 vapaata.

        Meillä tehdään 12h työvuoroja. 2 aamua 7-19 2 yötä 19-07 6 vapaata. Ei voi valittaa kun vuodessa on n. 150 työpäivää miinus perusosavapaat ja kesälomat.... Pomoja se tuntuu harmittavat kun duunari tykkää tosin...


      • arska..
        päivätyöhön kirjoitti:

        3-vuorotyöstä joka on teollisuudessa 4 aamua 1 vapaa 4 iltaa 1vapaa 4 yötä 6 vapaata Palkkaakan ei voi moittia,tuleehan joka vuorotyötä tekevälle ilta-yövuorolisät ja pyhät ovat 100% vuoroja.Juhlapyhät 200%. Tämä ei sovi kaikille mutta minua ei 5 päiväinen päivätyöviikko kiinnosta,palkka huonompi ja aina vain ne 2 vapaata viikonloppuisin.Vuorotyö joustavampaa,yhden vuoron teetättää niin on jo etelässä viikon.

        tuntuu olevan teollisuudessakin monenlaista vuororytmiä, meillä menee kolmivuorotyö seuraavasti: 5 aamua ma-pe, vkl vapaa, 5 yötä su-to vkl vapaa ja sitten taas 5 iltaa ma-pe. itselleni sopii olen paljon pirteämpi ja jaksaa tehdä muutakin paremmin, olen niin huono heräämään aamulla, eikä sosiaalinen elämä ole tuosta kärsinyt ollenkaan, jopa päinvastoin jossain tilanteissa.


      • tehdastyömies
        vuoro kierto kirjoitti:

        Ns. nopea kierto on todettu vähemmän rasittavammaksi, vaikka monessa työpaikassa on kyseistä järjestelyä kokeiltu pitkin hampain. 2 aamua 24 tuntia vapaata 2 iltaa 24 tuntia vapaata 2 yötä 4 vapaata.

        2aamua 2iltaa 2yötä ja sitten neljä vapaata.Helpompi tehdä ja olen pirteämpi,kuin jos ois 4 tai 5 vuoroa peräkanaa.. kahdessa yössä ei rytmi pääse vielä niin pahasti häiriintymään..
        Olen tehnyt kaikkia vuoromalleja vuosien aikana.Nopea kierto on kaikkein paras..


      • yökkönä
        päivätyöhön kirjoitti:

        3-vuorotyöstä joka on teollisuudessa 4 aamua 1 vapaa 4 iltaa 1vapaa 4 yötä 6 vapaata Palkkaakan ei voi moittia,tuleehan joka vuorotyötä tekevälle ilta-yövuorolisät ja pyhät ovat 100% vuoroja.Juhlapyhät 200%. Tämä ei sovi kaikille mutta minua ei 5 päiväinen päivätyöviikko kiinnosta,palkka huonompi ja aina vain ne 2 vapaata viikonloppuisin.Vuorotyö joustavampaa,yhden vuoron teetättää niin on jo etelässä viikon.

        tein samanlaisia vuoroja kuin sinäkin joskus aikoinaan vuosia, vuosia sitten,,,sen jälkeen kokeilin päivätyötä ja 3-vuoroa, mutta nyt olen elämäni parhaassa työssä, yöhoitajana -->yökkönä ja en vaihtaisi enää hinnasta enkä mistään jaksotyöhön ja 3-vuoroon...nyt 6 yötä töissä, 4 kotona, 5 yötä töissä, 4 kotona, 6 yötä töissä jne...suosittelen niille, jotka vain sopivat yötyöhön


      • vuorotyötäkö
        päivätyöhön kirjoitti:

        3-vuorotyöstä joka on teollisuudessa 4 aamua 1 vapaa 4 iltaa 1vapaa 4 yötä 6 vapaata Palkkaakan ei voi moittia,tuleehan joka vuorotyötä tekevälle ilta-yövuorolisät ja pyhät ovat 100% vuoroja.Juhlapyhät 200%. Tämä ei sovi kaikille mutta minua ei 5 päiväinen päivätyöviikko kiinnosta,palkka huonompi ja aina vain ne 2 vapaata viikonloppuisin.Vuorotyö joustavampaa,yhden vuoron teetättää niin on jo etelässä viikon.

        Meillä tehdään jo viidettä vuotta nopeaa kiertoa aaiiyy----aa... ja tämä on paskaa..ei ole enään kavereita ja edes "pitkävapaa" ei enään innosta. Älkää koskaan suostuko tähän kiertoon..

        Vuorotyö ei tosin ole hääppöistä pitemmän päälle...itsellä jo 20 vuotta mittarissa ja kyllä se näkyy naamassa


      • arska.. kirjoitti:

        tuntuu olevan teollisuudessakin monenlaista vuororytmiä, meillä menee kolmivuorotyö seuraavasti: 5 aamua ma-pe, vkl vapaa, 5 yötä su-to vkl vapaa ja sitten taas 5 iltaa ma-pe. itselleni sopii olen paljon pirteämpi ja jaksaa tehdä muutakin paremmin, olen niin huono heräämään aamulla, eikä sosiaalinen elämä ole tuosta kärsinyt ollenkaan, jopa päinvastoin jossain tilanteissa.

        tam35 eli keskeytyvä kolmivuoro on kyllä pahin mahdollinen 3-vuoro!..verrattuna esim: tam37:aan!


      • Vr-läinen
        9upsegfr kirjoitti:

        Meillä tehdään 12h työvuoroja. 2 aamua 7-19 2 yötä 19-07 6 vapaata. Ei voi valittaa kun vuodessa on n. 150 työpäivää miinus perusosavapaat ja kesälomat.... Pomoja se tuntuu harmittavat kun duunari tykkää tosin...

        meillä on ihan perseestä hukit, esim: ti 14-22, ke 06-14, ke-to 22-06 to-pe 21-07...

        Voiko enää vittumaisemmin olla?

        anteeksi sekava tekstini, muttta olen lomalla ja vielä toipumassa työvuoroista..


      • Nimimerkki:
        Vr-läinen kirjoitti:

        meillä on ihan perseestä hukit, esim: ti 14-22, ke 06-14, ke-to 22-06 to-pe 21-07...

        Voiko enää vittumaisemmin olla?

        anteeksi sekava tekstini, muttta olen lomalla ja vielä toipumassa työvuoroista..

        Miksi ihmiset yleensä suostuvat tällaisiin kiertoon? Ei tulisi mieleenkään suostua vapaaehtoisesti tuollaiseen rääkkiin.

        Teollisuudessa voidaan vuorot laatia kalenterivuodeksi kerrallaan, jolloin joulukuussa tietää koko seuraavan vuoden vuorot ja kesälomat.


      • vuorot
        9upsegfr kirjoitti:

        Meillä tehdään 12h työvuoroja. 2 aamua 7-19 2 yötä 19-07 6 vapaata. Ei voi valittaa kun vuodessa on n. 150 työpäivää miinus perusosavapaat ja kesälomat.... Pomoja se tuntuu harmittavat kun duunari tykkää tosin...

        Tuota ei vain saa kaikkialla tehdä, lait ja asetukset kieltävät.

        Omalla työmaalla yksi osasto tekee juuri tuota 12h vuoroa, ovat olleet tyytyväisiä järjestelyyn. Tosin työ ei ole fyysisesti raskasta, lähinnä pelkkää prosessin valvontaa.


    • syvältä

      Enpähän ole ollut kipeänä vuoteen kun lopetin vuorotyöt,otin nukahtamislääkkeitäkin kunnes ajattelin että ei helvetti nyt saa riittää.

    • Virya

      Luulisi sen lisäävän työmotivaatiota, tai sitten sitä motivoi vain palkka. Vain nuoret, hullut ja huorat jaksavat touhuta yöllä pelkän rahan takia.

      • JohnLee

        Jooh ei voi meillä kehua 3-vuorotyön lisistä mitään päin vittua suoraan sanottuna vaikka kanssa aina 5pvm iltaa ja sit 2 vapaata ja tällä kierrolla mennään yö,aamu,ilta jne aina samalla. Ei voi moittia muuten mutta iltalisä on 1€/h ja yölisä on 2€/h :) hmm mutta kuulemma ihan metalliliiton mukainen. muuten en kyllä moitipalkkaani.


      • Virya
        JohnLee kirjoitti:

        Jooh ei voi meillä kehua 3-vuorotyön lisistä mitään päin vittua suoraan sanottuna vaikka kanssa aina 5pvm iltaa ja sit 2 vapaata ja tällä kierrolla mennään yö,aamu,ilta jne aina samalla. Ei voi moittia muuten mutta iltalisä on 1€/h ja yölisä on 2€/h :) hmm mutta kuulemma ihan metalliliiton mukainen. muuten en kyllä moitipalkkaani.

        Kuuluu suomalaiseen kulttuuriin tuhota itsensä rahasta. Sitten, kun on vanha rikas romu, niin voi hakea vaikka sen vaimon itselleen Thaimaasta, ja niin edelleen... Kunnes kuolee taas.


      • jakpe

        Se se hullu on, joka tekee yöt töitä ilman kunnon korvausta. Omalla alallani voi peruspalkkaan lisätä 50% vuorolisien ansiosta. Ja siis ilman ylitöitä.


      • Virya
        jakpe kirjoitti:

        Se se hullu on, joka tekee yöt töitä ilman kunnon korvausta. Omalla alallani voi peruspalkkaan lisätä 50% vuorolisien ansiosta. Ja siis ilman ylitöitä.

        Onko tärkeintä tehdä vain työtä, ihan mitä tahansa työtä, kunhan vain tekee? Ja kunhan siitä saa rahaa? Tulet huomaamaan, mitä olet ajatellut...


      • Nimimerkki
        JohnLee kirjoitti:

        Jooh ei voi meillä kehua 3-vuorotyön lisistä mitään päin vittua suoraan sanottuna vaikka kanssa aina 5pvm iltaa ja sit 2 vapaata ja tällä kierrolla mennään yö,aamu,ilta jne aina samalla. Ei voi moittia muuten mutta iltalisä on 1€/h ja yölisä on 2€/h :) hmm mutta kuulemma ihan metalliliiton mukainen. muuten en kyllä moitipalkkaani.

        Tuossa keskeytyvässä kolmivuorossa on kaikki kolmivuoron huonot puolet, mutta hyvät keskittyvät sinne keskeytymättämälle.


      • Vr;läinen

        no ei todellakaan ole, kun kyse ei ole ihmishengistä, vaan siitä kun herra haluaa kaiken nyt eikä heti huomenna ja duunari kärsii ja sairastuu.

        Hyvät utareet sulla virva;)


      • ei se ihmiseksi tee
        Virya kirjoitti:

        Onko tärkeintä tehdä vain työtä, ihan mitä tahansa työtä, kunhan vain tekee? Ja kunhan siitä saa rahaa? Tulet huomaamaan, mitä olet ajatellut...

        mun mielestä riittää kun on ihminen ja elättää itse itsensä.


    • willyj

      Onko tilastoissa eritelty esim sosiaaliala ja VR missä tehdään ihan sekaisin vuoroja illast aamuun ja silleen . Yleensä teollisuudessa tehdään aamu vuoroa viikko iltavuoroa viikko ja yövuoroa viikko tai 2 aamua 2 iltaa 2 yötä 4 vapaata. Olen kyllä kuullut ,että naiset haluavat tehdä vuoroja sekaisin ja varmaan kunnat ja valtio on halvempaa?

    • itsestäänselvyyksiä

      tutkimaan. Kuitenkaan asialle ei tehdä mitään. Ja voiko sille edes tehdä? Tuskinpa edes tutkimuksen tarkoitus. Jotkut tutkijat vaan taas sieppasi suuret rahat tavallaan tyhjästä. Itsekin tähän vuoro ja yötyöhön tuli ajauduttua olosuhteiden pakosta. Vuorolisä on aika mitätön korvaus elämänlaadun piloille menemisestä. Tottakai vastustuskykykin laskee kun rytmi on jatkuvasti sekaisin. Eiköhän sitä ole alttiimpi tapaturmillekin väsyneenä kun pitäisi olla nukkumassa eikä töissä. Ja matalapalkkaisethan ne kusisimmat työt yleensä tekee ja niissä ainoa motivaattori on raha. Mikä on työmotivaatio?

      • voihanvvv

        Ja muutenkin me jaksotyötä tekevät kärsitään monesta asiasta.meiltä viedään vapaa päiviä jos edehryt ottamaan loman väärään aikaan tai palkattoman.En ymmärrä mitä nuo liiton herrat on ajatellut kun tuollaisia päättää kaikista raskaamalle alalle hoitotyö ja hoivatyö.Tekis vaan herrat kaikki paskahommat ,kyllä olisi asiat toisin.


    • MULLE HYVIN!!!!!

      Paras työaikamuoto mitä on.

    • Jani, ei Jantteri

      Onhan nuo kaikki vuorosysteemit tullu lyhyen elämäni aikana kokeiltua. Paras noista kaikista HUONOISTA on nopea kierto. Sitä vaan ei suosita työpaikoilla, kun nämä 50 läskiperseet (kuten tässäkin ketjussa) vastustavat sitä ilman että ovat edes sitä kokeilleet. Kaiken huipuksi vuorojen pitää näiden dinosauruksien mielestä kiertää VASTAPÄIVÄÄN, että pikku possujen kelpaa olla töissä. Ja onhan tuosta nopeasta kierrosta olemassa tutkimustietoa vaikka kuinka ja paljon, mutta valitettavasti se ei tavoita näitä ihrapossuja, koska heidän lukemistoonsa kuuluu vain Seiskan kaltaiset laatukustanteet. Imaiskaa oikeasti paskaa ja painukaa vittuun työelämästä, kun ette mihinkään muutokseen koskaan pysty.

      • hyvin olen jaksanut

        olen tehnyt yhtäjaksoisesti 26 vuotta pääosin ilta-ja yövuoroja, eikä ole ollut ainakaan 5-6 vuoteen edes flunssaa,joten elintavoista- kin se on kiinni, itse en pyöri vapaa-aikoi- nani baareissa, enkä ravintoloissa, eikä näillä palkoillani ole edes varaa sellaiseen


      • vuorotyöläinen
        hyvin olen jaksanut kirjoitti:

        olen tehnyt yhtäjaksoisesti 26 vuotta pääosin ilta-ja yövuoroja, eikä ole ollut ainakaan 5-6 vuoteen edes flunssaa,joten elintavoista- kin se on kiinni, itse en pyöri vapaa-aikoi- nani baareissa, enkä ravintoloissa, eikä näillä palkoillani ole edes varaa sellaiseen

        iiii-aaaayyyy-------iiii-aaaayyyy-------iiii jne Lyhyt kierto on perseestä!!!!Aina töissä


      • viisasmies
        vuorotyöläinen kirjoitti:

        iiii-aaaayyyy-------iiii-aaaayyyy-------iiii jne Lyhyt kierto on perseestä!!!!Aina töissä

        Samaa mieltä. Paskasta vuorotyöstä saa edes jollain tavalla inhimillisen, saamalla kunnon yhtäjaksoisen vapaan, joka tuntuu..lyhyt kierto on tosiaankin perseestä


      • Vr;läinen

        Jani puhuu asiaa:) Meillä kans töissä sama homma, kun vanhat munapäät ei jaksa tehdä pitkiä vuoroja ja useempia öitä peräkkäin, jotta saataisiin tunnit täyteen ja pitkät vapaat ja lepotauot ja kun rytmit olis kohdillaan useempaan yöhön kerralla, niin nuorempienkin pitää pilata mielenterveys ja terveys näillä vuoroilla ennen kuin nämä yhdet jarrumiehet yksinkertaiset hyypiöt jäävät onneksemme eläkkeelle kitisemästä. Sitten on näitä nuorempia joilla kulissien pystyssä pitäminen vaatii rahaa, niin nehän nyt nuolee perseet kaikilta ja kusettaa ja kampittaa koko työyhteisöä rahanhimo silmissä.
        Ja eläkeikää nostetaan, jotta nämä perkeleet vanhat yksinkertaiset harput ovat pidempään kehityksen jarruina ja saadaan lisää syrjäytyneita nuoria jotka eivät työllisty. Vitun fiksua touhua!


    • nyt ei

      sairastuttaisi?? Työelämän natsismi, ja rahan ahneet tehtaan johtaja mulkut ei piittaa pätkääkään työntekijöistä. Ainoa huoli on, jos joku on poissa. Tehdas työstä pääsin irti, enkä koskaan enää mene!

    • Zodium

      No totta helvetissähän siinä sairastuu jos joutuu tekemään parikin yötä putkeen. Sit vielä on koe seuraavana päivänä ja pitää keretä lukemaan siihenkin jossain välissä kun ei viitsi viikkoja aiemmin yhteen kokeeseen alkaa valmistautua..

    • mörö

      Olen tehnyt 25v vuorotyötä ja sairaspäiviä on nuilta vuosilta 6pv.Pitää vain säätää elämänrytmi sen mukaan minkälaista työtä tekee ja muistaa nukkuminen.

      • ))))))))))

        Olen 29v sinkkuN joka on tehnyt hoitoalalla 3-vuorotyötä n. 6 vuotta. Olen juuri vaihtamassa vakituisesta, kaupungin parempipalkkaisesta työpaikasta siis huonompipalkkaiseen, yksityiseen ja pienempään työyksikköön. Vuorotyö jatkuu edelleen uudessa paikassa, mutta työ ei ole niin raskasta fyysisesti ja henkisesti. Nykyinen (vanha) työpaikkani on ns. dementiaan erikoistunut yksikkö, jossa joudumme jatkuvasti kohtaamaan aggressiivisia tilanteita ja joudumme myös itse uhreiksi. vanhoilla miesdementikoilla sattuu olemaan todella käsivoimia jäljellä..ja jalat vielä kantaa naisillakin.. sairastuessaan ihminen ei aina ymmärrä sitä hyvää mitä heidän vuokseen teemme, vaan vastahakoisuutta tulee paljon. Toivomus on ollut jo pitkään, että saisimme vuoromiehitykseen enemmän henkilökuntaa. Iltavuorot on raskaimpia, vain kaksi hoitajaa 24 asukkaan osastolla, ja dementikot juuri illasta kaikkein ahdistuneimmillaan eli todella levottomia. Jokainen heistä tuijottaa omaan napaansa, se on tietysti ymmärrettävää. Jokaiselle olisi oikeus lohduttavaan hoitajaan vierellä. Miten siinä tilanteessa voi ihanteellisesti toteuttaa oppikirjojen dementiatyötä? Yksi "roikkuu" ovenkahvassa, kun pitäisi lähteä "pankkiin"..toinen uskoo, että me haluamme tehdä jotain pahaa hänelle, kolmannen pitäisi "lypsää lehmät" eikä rauhoitu puhumalla, neljäs (useimmiten voimakas mies-asukas) ei vaan ymmärrä että pissainen vaippa pitäisi vaihtaa, vaan laittaa kaikkensa peliin, jotta kaksikaan hoitajaa ei saisi sitä tehtyä.. Onpahan he ihaniakin ja hauskoja tilanteita tulee pajon...eikä ilman hyvää työporukkaa tätä jaksaisi. Mutta joskus toivoo sitä muutosta..mutta ajattelee, että ei tätä työtä kukaan muu tee jos en minä.. Vaihdan työpaikkaa elämänlaadun parantamiseksi, jotta jaksaisin oikeasti tehdä jotain muuta työn jälkeen ja jaksaisin panostaa itseeni useammin. Se on minulle tärkeää. Ja olla parempi läheinen läheisilleni ja ystäville. Sosiaaliset suhteet ovat vuosien saatossa kärsineet, kun työ on fyysisesti ja henkisesti raskasta ei vaan aina jaksa..ja kun nukkumaan ei aina pysty hektisen iltavuoron jälkeen.. Annan kaikkeni työssä, koska olenhan ihmisten parissa, ei heitä voi kohdella kuin koneita. kaikki kaverit eivät sitä ymmärrä valitettavasti. No tämä on vain yksi tarina vuorotyöstä.. Kohti muutosta..


      • Vr;läinen

        mitä jos kaikki eivät halua olla tuollaisia syrjäytyneitä sydäntautisia eronneita vittumaisia itsekeskeisiä kusipäitä kuin sinä nukkuva turjake?


    • Nimetön

      ei tee päänupille hyvää kun juuri tottuu loppuviikosta unirytmiin niin taas vaihtuu eikä yöunista tuu mitään. Sen lisäksi univaje pilaa koko loppupäivän.

    • kokenut32

      Itse olen ollut jo yli 30 vuotta jatkuvasssa vuorotyössä(=vanha 4-vuorotyö nykyinen 5-vuorotyö). Sairaspoissaoloja minulla on ollut kyseisenä aikana alle 20 vrk. Vapaa-ajan tapaturman ja työtapaturman johdosta olen ollut poissa noin 45 työvuoroa. Olen tosi onnellinen, että olen saanut tehdä työtäni ilman sairauksia. Pienistä "risauksista" ei ole ollut tapanani heti hakea sairaslomaa. Palkkaukseni on ollut kohtuullinen, eli mm. viimeiset 5 vuotta joka vuosi ansioni on ylittänyt 50 000 €. Eli otsikko kertookin loput!

      • Vr,läinen

        saat varmaan jonku palkinnon kuolinvuoteellasi kun et ole sairaslomaa pieniin risauksiin hakenut...voi hyvänen aika kun joku elää työlle sen sijaan että voisi hankkia elämän ja identiteetin.


    • weskuu

      Koko helahoito pitäs uusia ja laittaa parempaan syyniin .Pomot ja muut johtajat on perseestä ja aivan käsiä joka asiassa.työkaverit on katkeria ja kateellisia , palkat päin persettä ja Suomalaisia työnhakijoita sorretaan ulkomaalaisten rinnalla.

      • rikkipuhki

        yli 2 vuotta vuorotöissä ja meinaan tulla hulluksi. mistään en ole saanut muuta työtä. huono palkka mutta vaihtaisin vielä huonompaan, jos vain löytyisi päivätyö. palkka on keskimäärin 1100e. olen kova tekemään töitä, mutta saantotaivoitteet osassa töissä täysin mahdottomia! epäilen että mistään firmasta ei löydy samanlaista tahtia. mä oon rehellisesti sanottuna firman parhaimmistoa, mutta en jaksa enää tehä lujaa töitä vuorotyön ja huonon palkan takia. miksi kukaan muu työnantaja ei tajua mun arvoa??:) hakemuksesta kun ei näe kuinka lujaa tekee töitä.

        syöpä ym. muut tautiriskit kummittelevat mielessä, varsinkin kun suvussa on paljon syöpää ja sydänsairauksia. yövuoroviikolla ei jaksa tehdä mitään kotona, saati lähteä mihinkään, iltavuorossakin vielä nukuttaa yövuoron jäljiltä, eikä kukaan ei ole edes kotona kun itse olet vapaalla. aamu menee melkein hujauksessa, tosin siinäkin pyörii jo huoli tulevasta sunnuntai yövuorosta. ainut hyvä on että on jonkinmoiset viikonloppuvapaat (paisi pe-iltavuoro ja su-yövuoro) ja pyhät on vapaat.

        en voi ottaa lopareita kun on talolaina, eikä muuta työtä. pakko jaksaa:(


      • hyvää palkkaa
        rikkipuhki kirjoitti:

        yli 2 vuotta vuorotöissä ja meinaan tulla hulluksi. mistään en ole saanut muuta työtä. huono palkka mutta vaihtaisin vielä huonompaan, jos vain löytyisi päivätyö. palkka on keskimäärin 1100e. olen kova tekemään töitä, mutta saantotaivoitteet osassa töissä täysin mahdottomia! epäilen että mistään firmasta ei löydy samanlaista tahtia. mä oon rehellisesti sanottuna firman parhaimmistoa, mutta en jaksa enää tehä lujaa töitä vuorotyön ja huonon palkan takia. miksi kukaan muu työnantaja ei tajua mun arvoa??:) hakemuksesta kun ei näe kuinka lujaa tekee töitä.

        syöpä ym. muut tautiriskit kummittelevat mielessä, varsinkin kun suvussa on paljon syöpää ja sydänsairauksia. yövuoroviikolla ei jaksa tehdä mitään kotona, saati lähteä mihinkään, iltavuorossakin vielä nukuttaa yövuoron jäljiltä, eikä kukaan ei ole edes kotona kun itse olet vapaalla. aamu menee melkein hujauksessa, tosin siinäkin pyörii jo huoli tulevasta sunnuntai yövuorosta. ainut hyvä on että on jonkinmoiset viikonloppuvapaat (paisi pe-iltavuoro ja su-yövuoro) ja pyhät on vapaat.

        en voi ottaa lopareita kun on talolaina, eikä muuta työtä. pakko jaksaa:(

        Entä kun itse olen tälläisessä:

        2 x 12 tunnin yövuoroa tai iltavuoroa
        5 x iltavuoroa (eli heti aluksi 7 x työpäivää putkeen)
        2 x vapaata(eli viikonloppu)
        5 x yötä
        2 x vapaata(eli viikonloppu)
        5 x aamuvuoroa
        7-8 x vapaata viikonloppu mukaanlukien eli pe-seuraava pe tai la vapaata.

        kuukaudessa yksi viikonloppu kiinni. Yövuorolisä 8.20 euroa / iltavuorolisä vähän reilu 4 x euroa. Vuosiansio ei ole hääppöinen, noin 40.000 euroa, työvuosia vuorotyössä 6 takana. Pyhiä osuu vuodessa noin 1-2 tehtäväksi.

        En tiedä...aika hiton raskasta tämä on. Päivätyö kyllä haluttaisi taas! tein sitä tätä ennen 9 vuotta.


      • näin tääl
        hyvää palkkaa kirjoitti:

        Entä kun itse olen tälläisessä:

        2 x 12 tunnin yövuoroa tai iltavuoroa
        5 x iltavuoroa (eli heti aluksi 7 x työpäivää putkeen)
        2 x vapaata(eli viikonloppu)
        5 x yötä
        2 x vapaata(eli viikonloppu)
        5 x aamuvuoroa
        7-8 x vapaata viikonloppu mukaanlukien eli pe-seuraava pe tai la vapaata.

        kuukaudessa yksi viikonloppu kiinni. Yövuorolisä 8.20 euroa / iltavuorolisä vähän reilu 4 x euroa. Vuosiansio ei ole hääppöinen, noin 40.000 euroa, työvuosia vuorotyössä 6 takana. Pyhiä osuu vuodessa noin 1-2 tehtäväksi.

        En tiedä...aika hiton raskasta tämä on. Päivätyö kyllä haluttaisi taas! tein sitä tätä ennen 9 vuotta.

        minä olen nuori eli "jaksan" ja paskat. meillä ei mitään kiertoa vuoroissa. 3 viikon listoissa mennään ja 7 pvää ennen PITÄIS tulla uudet listat että voi suunnitella jotain muuta elämää kun töitä. 6 viikossa n 2 viikonloppuvapaata (la su) joihin voi lähteä pe illasta ja palata ma aamuun. Mulla nyt :
        7-15
        13:30-21:30
        21:00-7:30
        Vp
        7-15
        21:00-7:30
        21:00-7:30
        Vp
        13:00-21:30
        7-15
        7-15
        13:30-21:30
        Vp
        13:30-21:30
        Vp

        Ja lisät täyttä sontaa (hoitoalalla)
        ikälisiä ei juuri tietty ikäni vuoksi ole mutta alle 2000 jää kkansio ja sitte verot, perusta täs nyt perhe, sijoita asuntoon ja muuta.
        Päivätyöhön mielis, lähärille vaan vähän tarjolla.


      • en jaksa enää
        näin tääl kirjoitti:

        minä olen nuori eli "jaksan" ja paskat. meillä ei mitään kiertoa vuoroissa. 3 viikon listoissa mennään ja 7 pvää ennen PITÄIS tulla uudet listat että voi suunnitella jotain muuta elämää kun töitä. 6 viikossa n 2 viikonloppuvapaata (la su) joihin voi lähteä pe illasta ja palata ma aamuun. Mulla nyt :
        7-15
        13:30-21:30
        21:00-7:30
        Vp
        7-15
        21:00-7:30
        21:00-7:30
        Vp
        13:00-21:30
        7-15
        7-15
        13:30-21:30
        Vp
        13:30-21:30
        Vp

        Ja lisät täyttä sontaa (hoitoalalla)
        ikälisiä ei juuri tietty ikäni vuoksi ole mutta alle 2000 jää kkansio ja sitte verot, perusta täs nyt perhe, sijoita asuntoon ja muuta.
        Päivätyöhön mielis, lähärille vaan vähän tarjolla.

        työajat kyllä näyttää sulla olevan järkyttävät!


      • tiettää
        en jaksa enää kirjoitti:

        työajat kyllä näyttää sulla olevan järkyttävät!

        kellä järkyttävät työ ajat?


      • Joo oo
        näin tääl kirjoitti:

        minä olen nuori eli "jaksan" ja paskat. meillä ei mitään kiertoa vuoroissa. 3 viikon listoissa mennään ja 7 pvää ennen PITÄIS tulla uudet listat että voi suunnitella jotain muuta elämää kun töitä. 6 viikossa n 2 viikonloppuvapaata (la su) joihin voi lähteä pe illasta ja palata ma aamuun. Mulla nyt :
        7-15
        13:30-21:30
        21:00-7:30
        Vp
        7-15
        21:00-7:30
        21:00-7:30
        Vp
        13:00-21:30
        7-15
        7-15
        13:30-21:30
        Vp
        13:30-21:30
        Vp

        Ja lisät täyttä sontaa (hoitoalalla)
        ikälisiä ei juuri tietty ikäni vuoksi ole mutta alle 2000 jää kkansio ja sitte verot, perusta täs nyt perhe, sijoita asuntoon ja muuta.
        Päivätyöhön mielis, lähärille vaan vähän tarjolla.

        Taas tämä hoitajien kitinä !

        Ensiksi leikataan huhu pois et lisät ja tai palkka olisi ovat huono !

        Iltalisä teollisuus n.1€/h sinulla 15% eli n.1,7€/h
        Yölisä teollis.yleensä alle 2€/h sinulla 40% eli n.5€/h
        Lauantailisää ei teollisuudessa sinulla 20% klo.18>100%
        Sitten on näitä aattolisiä esim.joulu ja juhannusaatto sekä lankalauantai sinulla 100% teollisuus 20%. Joihin saat vielä lyhennystä työaikaasi mitä ei saa teollisuudessa.

        Lähärin palkka HUOM. perus n.1700-1900€ eli pääsee ilman ikälisiä vuorossa vuosiansioon 30000€. elikkä 2500€/kk on keskiansio. ja ikälisin pääsee jopa 3000€ jos paikka on ns. hyvä.

        Sinulle tähän kun kohta tulee ikälisä saat 5% lisiinkin korotusta.

        Kierrosta minulle kävisi paremmin tollainen sinun kiertosi et illalla kotiin ja aamulla töihin ,kun sen aamun jälkeen oottaa vaan töihin menoa seuraavana aamuna .

        Kierto mitä tein 4 aamua yksi vapaa 4 iltaa yksi vapaa 4 yötä makuu päivä ja 5 vapaata ,kun tähän huomioi et näihin vapaisiin sisältyy vuosilomiakin jotka sinulla on vielä erikseen eli vaikka olet uusi sinulla on 6-viikkoa vuosilomaa teollisuus 12 päivää eli 2-viikkoa kun lauantaitkin lasketaan teollisuudessa !!

        Teollisuuden aloituspalkat n.1300-1500€/kk aikas normi palkka .

        ns. hyvin tuottavilla aloilla palkka on luokkaa 2000€ yli 10-vuotta talossa olleilla.
        Toki monella koulutus aika samaa


      • Hetkinen hei
        hyvää palkkaa kirjoitti:

        Entä kun itse olen tälläisessä:

        2 x 12 tunnin yövuoroa tai iltavuoroa
        5 x iltavuoroa (eli heti aluksi 7 x työpäivää putkeen)
        2 x vapaata(eli viikonloppu)
        5 x yötä
        2 x vapaata(eli viikonloppu)
        5 x aamuvuoroa
        7-8 x vapaata viikonloppu mukaanlukien eli pe-seuraava pe tai la vapaata.

        kuukaudessa yksi viikonloppu kiinni. Yövuorolisä 8.20 euroa / iltavuorolisä vähän reilu 4 x euroa. Vuosiansio ei ole hääppöinen, noin 40.000 euroa, työvuosia vuorotyössä 6 takana. Pyhiä osuu vuodessa noin 1-2 tehtäväksi.

        En tiedä...aika hiton raskasta tämä on. Päivätyö kyllä haluttaisi taas! tein sitä tätä ennen 9 vuotta.

        Onko kaikki vuorot 12h?

        Lisät ovat kyllä mahtavat !
        Monella yölisä on alle 2€

        Onko kk palkkasi sitten iso ?

        Muutenkin omituinen kierto ,jokin keskeytyvä malli jos pyhiä tulee vain muutama/vuosi !?
        Millä alalla on noin hieno systeemi tehty ?


      • on aina viikko
        Hetkinen hei kirjoitti:

        Onko kaikki vuorot 12h?

        Lisät ovat kyllä mahtavat !
        Monella yölisä on alle 2€

        Onko kk palkkasi sitten iso ?

        Muutenkin omituinen kierto ,jokin keskeytyvä malli jos pyhiä tulee vain muutama/vuosi !?
        Millä alalla on noin hieno systeemi tehty ?

        No mutta meillä on aina 5 yötä sitten vkl vapaa ja maanantaina iltaan ja niitäkin 5. joten ei pitkiä vapaita, pakko tehdä jos töitä haluaa tehdä eipä siinä paljon perheellisellä ole vaihtoehtoja.


      • kerroin siitä
        Hetkinen hei kirjoitti:

        Onko kaikki vuorot 12h?

        Lisät ovat kyllä mahtavat !
        Monella yölisä on alle 2€

        Onko kk palkkasi sitten iso ?

        Muutenkin omituinen kierto ,jokin keskeytyvä malli jos pyhiä tulee vain muutama/vuosi !?
        Millä alalla on noin hieno systeemi tehty ?

        Ei, vain viikonloput ja mahdolliset pyhät ovat 12h. Muuten 7.5 tuntia.

        KK-palkka on varmaan noin 3000-3400 euroa, riippuu kukaudesta.

        Raskasta tämäkin on!


      • Vr;läinen
        näin tääl kirjoitti:

        minä olen nuori eli "jaksan" ja paskat. meillä ei mitään kiertoa vuoroissa. 3 viikon listoissa mennään ja 7 pvää ennen PITÄIS tulla uudet listat että voi suunnitella jotain muuta elämää kun töitä. 6 viikossa n 2 viikonloppuvapaata (la su) joihin voi lähteä pe illasta ja palata ma aamuun. Mulla nyt :
        7-15
        13:30-21:30
        21:00-7:30
        Vp
        7-15
        21:00-7:30
        21:00-7:30
        Vp
        13:00-21:30
        7-15
        7-15
        13:30-21:30
        Vp
        13:30-21:30
        Vp

        Ja lisät täyttä sontaa (hoitoalalla)
        ikälisiä ei juuri tietty ikäni vuoksi ole mutta alle 2000 jää kkansio ja sitte verot, perusta täs nyt perhe, sijoita asuntoon ja muuta.
        Päivätyöhön mielis, lähärille vaan vähän tarjolla.

        meillä ei ole kuin 8 tuntia vuorojen väli...revi siitä..


      • loparit tai
        on aina viikko kirjoitti:

        No mutta meillä on aina 5 yötä sitten vkl vapaa ja maanantaina iltaan ja niitäkin 5. joten ei pitkiä vapaita, pakko tehdä jos töitä haluaa tehdä eipä siinä paljon perheellisellä ole vaihtoehtoja.

        ammu itsesi..Ei sulla edes pahat vuorot vitun kitisijä!


    • ei 8-4

      kyllä se varmaan stressi ihmiset sairastuttaa, ja yleensäkin se kun palkat ja työolot on paskoja. Ja kyllä tuo pidempään jatkuva työttömyys varmaan enemmän ihmisiä sairastuttaa kuin vuorotyö, sekä suomalaisten lempijuoma eli viina.Vitutukseen voi kuolla...

      • sopii mulle

        Mulla oli yhdellä jaksolla tälläiset vuorot

        Ma: 05:23-15:23
        Ti: 05:45-10:33
        Ke: 05:13-14:53
        To: 05:06-09:47
        Pe: Vapaa
        La: Vapaa
        Su: Vapaa
        Ma: Vapaa
        Ti: Vapaa
        Ke: 13:19-23:38
        To: 15:02-01:32
        Pe: 12:26-21:59
        La: 15:36-01:35
        Su: 15:31-00:14

        Palkan saan vähintään 80 tunnin mukaan vaikka se ei tulisikaan täyteen ja ylitöistä sen yli TES:n mukaan.

        Alallamme käytössä olevia lisiä:
        Ilta 18-22 15%
        Yö 22-06 30%
        La 06-18 20%
        La 18-24 50%
        Su 100%

        Olen tyytyväinen työhöni, työaikoihini ja vapaisiin. Tienaan suomalaisten keskiarvoa enemmän.


      • Vr,läinen

        vaan se että tulis toimeen ja olis muutakin elämää kuin työ ja se kun vapailla keräät voimia jotta jaksat olla töissä, eli lepäät vapaat.
        Jos palkka olis se juttu, niin olisin ihan muissa hommissa. Paskempaan suuntaan vaan menee kuitenkin.


    • hyväksymää

      Kansanenemmistöhän vaatii 24/7-työrytmiä ainakin seuraaville aloille:

      -kaupat(vaaditaan 24/7 aukioloa)
      -sosiaali- ja hoitoala
      -juna- ja bussikuskit (24/7, vuoroväli 5min)

    • väsähtänyt

      Kaikille ei vuorotyö sovi. Epäinhimillisiä työvuoroja laaditaan työvuorolistoihin. Ilta-ja yövuoro voidaan yhdistää, esim. alkavaksi klo.16:00, ja loppuvaksi seuraavana päivänä klo.07:00. Kolmen viikon työvuorolistassa, näitä 15h työvuoroja voi olla kolmekin kappaletta listassaan. Siihen vielä aamu-ja iltavuoroja, aivan kuin arpomalla. Lakisääteiset vapaapäivät kuluvat toipumiseen sahaavista työvuoroista.

      • Vr,läinen

        16-07. Tuollaisia vuoroja kaksi - tai kolme viikossa ja yölisät vapaana, niin se olis viikko täynnä ja neljä tai viisi vapaata. Alan vaikka heti sellaiseen. jos töihin lähdetään, niin ollaan siellä sitten se 12 tuntia ja kun levätään niin se 12 tuntia myöskin vittu!!
        Mutta ei, vaan tehdään kuten vanhat vinkujat työnvieroksujat haluavat!


      • Jalmari F

        Kymmenen vuotta keskeytyvää kolmivuoro -ja vuosi kaksivuorotyötä takana.
        Yötyö ei ollut, eikä ole meikäläisen juttu. Jatkuva univelka söi yleiskuntoa ja hermoja vaikka yritti elämäntavoilla säädellä. Nyt vähän päälle kolmikymppisenä tuli tilaisuus siirtyä kaksivuorotyöhön, johon tovin mietittyä lähdin. Yövuorot ja lisät jäi pois. Tulot laski n. 5000 e vuodessa. Plussana elämänlaatu parani kun on ns. normaali olo ja ei kiristä nyöriä vanhaan malliin. Enkä ole katunut päivääkään. Jälkiviisautena vois omalla kohdalla todeta, että kaikkeen turtuu. Työvuoroihin ja paskan hajuun.
        Sitä vaan painaa ja valittaa, eikä tajua omaa parastaan. Muutamien yli viisikymppisten työkavereiden jutut markkinoiden vahvimmista verenpainelääkkeistä ja jatkuvista unihäiriöistä ei ole kadehdittavia.
        Tosin sitten toinen ääripää ne ihmiset, jotka tekee mitä vuoroo hyvänsä ristiin rastiin, eivätkä ole moksiskaan moisesta. Näiden ihmisten on vaikea käsittää, miten joku kärsii vuorotoistä. Eli ihmisissä on eroja niin kuin vesissä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      150
      10892
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3063
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      210
      2902
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2147
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1908
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1729
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1706
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1617
    9. 83
      1566
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1553
    Aihe