5 lasta

äiti.

En tiedä mihin palstalle tämä kuuluu, mutta kirjotan nyt tänne... Mulla 16v, 12v, 10v ja 6v tytöt ja 2v poika. Erosin miehestäni vajaa vuosi sitten (hän on siis kaikkien lasteni isä) kun sain hänet kiinni pettämisestä, jota oli jatkunut jo vuosi kaudet. Mulle sitten jäi nämä 5 lasta elätettäväksi, ja vähän tiukkaa tekee, kun pelkällä omalla palkallani ja lapsilisillä taytyy kaikki maksaa. Vanhimmat tytöt kun niin paljon kaikkea haluaa kun pitää olla sen ja sen näköset kengät ja huosut jne, ja mulla jotenkin avuton olo kun ei ole paljoakaan niille rahaa antaa, vaan aina käsken niitä pyytämään isältään. 16v tytär on viimesillään raskaana, joka luultavasti tietää sitä, että sieltä on tulossa yks ruokittava lisää. Ollaan kyllä tytön kanssa puhuttu jos hän muuttaisi poikaystävänsä luo asumaan (joka on 22v), mutta en millään haluasi "luopua" tyttärestäni. Olin itse aivan saman ikäinen (16v) kun esikoisen sain. Nyt olen 32v, eli vielä nuori. Tuntuu siltä kun olisin maailman huonoin äiti. 16v teinityttöni raskaana, mietin joka päivä että mikä on mennyt kasvatuksessa vikaan. Stressaan kaiket päivät rahahuolia ja olen ihan loppu. Tapasin baarissa käydessäni erään mukavan miehen, ja ollaan nyt muutaman kuukauden ajan tapailtu. En ole vielä muille lapsille, kuin tälle vanhimmalle hänestä kertonut, kun on vielä kuitenkin melko vähän aikaa lasten isän kanssa eroamisesta. Kyseisellä miehellä ei ole lapsia, mutta hän kyllä tietää minulla niitä on kerraseen, ja innostunut tapaamaan lapsiani ja viettämään aikaa heidän kanssaan. Jotenkin silti pelkään lasten regtiota uudesta miehestä jos aikanaan voisi tulla heille isäpuoli. Haluaisin alottaa hänen kanssaan vakavan suhteen, mutta silti tuntuu siltä ettei aika ole vielä kypsä, lasten kannalta. Vanhin tyttöni jolle miehestä kerroin, suhtautui hyvin asiaan ja hän on jo nähnyt miehen pari kertaa. Olisiko ketään jolla on/tai on joskus ollut samantapaista tilannetta, haluauisin tietää miten lapset ovat uuteen mieheen/naiseen suhtautuneet. Kiitos jo etukäteen.

10

1076

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Kirjoitit että pärjäätte ainoastaan palkallasi ja lapsilisällä? Entäs elatusapu?

• aloittaja

Lasten isä siis myös maksaa elareita. Suurin osa niistäkin menee lasten omiin menoihin ja kun ei nekään aina tunnu riittävän. En itse ole mikään superpalkkainen työntekijä, eli tuikkaa tekee joka tapauksessa, välillä enemmän ja välillä vähemmän. Nuorimman päiväkoti maksuihin menee kuukaudessa n.200e. Vanhempien lasten harrastukset vie myös jonkin verran varoja. Viiden lapsen elättäminen varsinkin yksinään on melkosen hankalaa. Ei tulot meinaa mitään jos on paljon menoja, ja niitähän meillä riittää vaikka muille jakaa.

• sun tehtävä
        aloittaja kirjoitti:

Lasten isä siis myös maksaa elareita. Suurin osa niistäkin menee lasten omiin menoihin ja kun ei nekään aina tunnu riittävän. En itse ole mikään superpalkkainen työntekijä, eli tuikkaa tekee joka tapauksessa, välillä enemmän ja välillä vähemmän. Nuorimman päiväkoti maksuihin menee kuukaudessa n.200e. Vanhempien lasten harrastukset vie myös jonkin verran varoja. Viiden lapsen elättäminen varsinkin yksinään on melkosen hankalaa. Ei tulot meinaa mitään jos on paljon menoja, ja niitähän meillä riittää vaikka muille jakaa.

ole tyttäresi lasta elättää. Jos on tarpeeksi vanha lisääntymään on myös kannettava vastuunsa. Ja se koskee myös lapsen isää. Hän (tai kaupunki jollei tuloja ole) maksaa elarit. Siihen lisäksi lapsilisä ja äitiyspäiväraha. Kyllä niillä jo yhden lapsen elättää kun ei ole asumiskuluja. Sen lisäksi mun mielestä tyttäresi voisi ihan hyvin hoitaa nuorimmaistasi jos jää kotiisi asumaan. Hänhän saisi vastaavasti vaikeina päivinä sulta apua iltaisin ja kaikki hyötyisivät sekä taloudellisesti että henkisesti.

• aloittaja
        sun tehtävä kirjoitti:

ole tyttäresi lasta elättää. Jos on tarpeeksi vanha lisääntymään on myös kannettava vastuunsa. Ja se koskee myös lapsen isää. Hän (tai kaupunki jollei tuloja ole) maksaa elarit. Siihen lisäksi lapsilisä ja äitiyspäiväraha. Kyllä niillä jo yhden lapsen elättää kun ei ole asumiskuluja. Sen lisäksi mun mielestä tyttäresi voisi ihan hyvin hoitaa nuorimmaistasi jos jää kotiisi asumaan. Hänhän saisi vastaavasti vaikeina päivinä sulta apua iltaisin ja kaikki hyötyisivät sekä taloudellisesti että henkisesti.

Kyllähän ne varmasti rahoillaan pärjää, mutta huolestuttaahan se silti. Itse myös kokemuksesta puhuen olen tyttärelleni yrittänyt kertoa, ettei se lapsen saaminen teininä/lapsena ole mitään leikkiä. Muistan kyllä hyvin sen miten vaikeaa mulla itellä oli ensimmäisen tyttären kanssa pari ensimmäistä vuotta kun olin niin nuori ja kokematon ja mistään tietämätön teinityttö vielä. En olisi omalle tyttärelleni samaa halunnut, mutta mikä minä sitä olen moittimaan. Täytyy vaan luottaa ja uskoa että kyllä ne pärjää. Huomattavasti "helpommin" on sujunut lapsista huolehtiminen näin vanhemmalla iällä. Olen tarjoutunut tytölle antamaan apua lapsen synnyttyä jos sitä tarvitsee. Ja samoin tyttö itse hoitaa/vahtii pienempiä sisaruksia aina välillä jos minä olen esimerkiksi ilta- tai yö vuorossa, joita mulla on kyllä vähemmän kuin aamuvuoroja. Mutta tyttö on kyllä meilellään auttamassa nyt kun ei isäkään enää kotona asu. Voi olla, ettei oman lapsensa synnytyä niin paljoa ehdi/jaksa, mutta se on ihan ymmärettävää.

• MITÄMITÄ???
        aloittaja kirjoitti:

Eikös niiden elareiden ole tarkoituskin mennä lapsen kuluihin??? Ja en oikein usko, että nuorimman lapsen päiväkotipaikka maksaa 200 e kuussa, sehän lasketaan tulojen mukaan ja jos summa on tuollainen, on palkkasikin oltava aika suuri.

• myös 5 lasta

Tiukkaa oli täälläkin.Isoimmat oli toisella kymmenellä,kaksi nuorinta alle neljä vuotiaita.Osin helpottaa se,että tekee lapsien kanssa selvät rajat rahankäytöstä.Meillä oli kuukausiraha ja vaateraha,jonka sai kolme kertaa vuodessa.Aika nuorista oppivat laskemaan sen mukaan,että raha riittää.En puuttunut ostoksiin,jos halusi kalliimmat farkut,täytyi tyytyä halpoihin lenkkareihin.
      Lapset pystyy kuluttamaan ihan niin paljon,kun vain siihen suostut.Mutta että perhe selviäisi on salkeät pelisäännöt tehtävä.Ja lapset oppii kyllä ymmärtämään,että näin on tehtävä.
      Tein useamman vuoden kahta työtä,kuudennen päivän viikossa toisessa työpaikassa.Periaatteessa en halunnut lasten isältä pyydellä mitään ylimääräistä,sillä mentiin mitä oli.
      Nyt on viimeisin lähdössä kotoa jo ja ihan tyytyväisenä seurailen takavasemmalla isompien pärjäämistä.Osaavat pärjätä tuloillaan ja muutenkin pitää huolen itsestään ja asioistaan.Tiedän aikuisia lapsia joita vanhemmat joutuu pelastamaan vähän väliä pulasta kun ei osata pitää huolta raha-asioistaan.Lapset ei pyydä minulta rahaa,mutta tietävät,että jos joku yllättävä pulmatilanne tulisi,minä tai muut sisarukset varmasti yrittäisimme auttaa.

• köyhiäkö olette?

enpä usko että te kovin "koyhiä/huonosti pärjääviä" olette/olitte, jos kerta on varaa lahjoittaa lapsille rahaa ja maksaa kaiken maailman harrastuksia sun muita.
        meidän perheessä oli neljä lasta sekä vanhemmat, eli kuusi ihmistä joiden piti pärjätä jotenkin.
        meillä ei lapsille rahaa annettu, ei viikko, kuukausi tai muutakaan rahaa.
        vanhemmat hoitivat raha-asiat.
        sitten kun oltiin vanhempia niin mentiin kesätöihin ANSAITSEMAAN ne omat rahat.
        ja mitä vaatteisiin tulee niin useimmiten saimme käytettyjä, pieneksi menneitä vaatteita tuttavilta tai pelastusarmeijalta, joskus ostettiin kirppikseltä vaatteet tai alennusmyynnistä jos oli TODELLA kohtuuhintainen, mutta harvemmin mitään uutta saatiin.
        meillä ei lapsilla myöskään ollut mitään harrastuskerhoja tai muutakaan vastaavaa, kun ei ollut varaa, raha meni vain välttämättömiin kohteisiin, eli suht terveelliseen ruokaan, pesuaineisiin, laskuihin, vuokraan jne.

ihme että te itkette täällä rahattomuutta vaikka lapsenne elävät herroiksi harrastusten ja rahan parissa...olette juu "tosi köyhiä ja raha ei riitä"..

• sitten ei
        köyhiäkö olette? kirjoitti:

enpä usko että te kovin "koyhiä/huonosti pärjääviä" olette/olitte, jos kerta on varaa lahjoittaa lapsille rahaa ja maksaa kaiken maailman harrastuksia sun muita.
        meidän perheessä oli neljä lasta sekä vanhemmat, eli kuusi ihmistä joiden piti pärjätä jotenkin.
        ja mitä vaatteisiin tulee niin useimmiten saimme käytettyjä, pieneksi menneitä vaatteita tuttavilta tai pelastusarmeijalta, joskus ostettiin kirppikseltä vaatteet tai alennusmyynnistä jos oli TODELLA kohtuuhintainen, mutta harvemmin mitään uutta saatiin.
        meillä ei lapsilla myöskään ollut mitään harrastuskerhoja tai muutakaan vastaavaa, kun ei ollut varaa, raha meni vain välttämättömiin kohteisiin, eli suht terveelliseen ruokaan, pesuaineisiin, laskuihin, vuokraan jne.

ihme että te itkette täällä rahattomuutta vaikka lapsenne elävät herroiksi harrastusten ja rahan parissa...olette juu "tosi köyhiä ja raha ei riitä"..

riittänyt yhtään rahaa lapsille,jos oli neljä lasta ja kaksi vanhempaa kuitenkin?Selitäpä se.Minä yksin vanhempana omilla tuloillani (ilman kummempia elatusapuja) sain laskut maksettua ,pakolliset menot ja sovitut rahat lapsille (ei todellakaan suuria summia).Ehkä kysymyksessä on myös arvojärjestys ja rahankäyttötaito.Mielestäni on tärkeää ja lapsille arvokasta,että he saavat jonkin verran rahaa ja voivat opetella huolehtimaan omista raha-asioistaan.Meillä ei tuhlattu mihinkään turhaan,en kuluttanut raha tupakkaan enkä viinaan,joihin joissakin perheissä kuluu melkoinen osa perheen tuloista.

• me olimme
        sitten ei kirjoitti:

riittänyt yhtään rahaa lapsille,jos oli neljä lasta ja kaksi vanhempaa kuitenkin?Selitäpä se.Minä yksin vanhempana omilla tuloillani (ilman kummempia elatusapuja) sain laskut maksettua ,pakolliset menot ja sovitut rahat lapsille (ei todellakaan suuria summia).Ehkä kysymyksessä on myös arvojärjestys ja rahankäyttötaito.Mielestäni on tärkeää ja lapsille arvokasta,että he saavat jonkin verran rahaa ja voivat opetella huolehtimaan omista raha-asioistaan.Meillä ei tuhlattu mihinkään turhaan,en kuluttanut raha tupakkaan enkä viinaan,joihin joissakin perheissä kuluu melkoinen osa perheen tuloista.

meillä ei raha mihinkään viinaan mennyt, saati tupakkaan, kun siihen heti niin innokkaasti viittasit.
        äidilläni ja isälläni oli silloin eri perhearvot entä nykyään on, eli isäntä halusi että nainen jäi kotiin lasten kanssa, eli pärjättiin iskän tuloilla.
        ja kyllä siinä rahaa menee kun 4 lasta elätät vielä itsesi ja puolisosi lisäksi, isä kun ei ollut ihan missään huippuduunissa että oltais mitään "hurjia" summia saatu elämiseen.
        ei eletty missään "mahtiökysuper" omakotitalossa vaan kerrostalossa jossa on se jokakuinen vuokra plus siihen päälle ne muut laskut.ja siitä lopusta nyhdetään elämiseen rahaa.

rasittaa kun täällä melko varakkaat itkevät ns. köyhyyttä vaikka pärjäävät huomattavasti paremmin kuin usea kanssaeläjä.
        pitäisi heidät herättää todellisuuteen toteamaan se etteivät he niin köyhiä ole, kun on varaa tietsikoihin, pleikkareihin, cd/dvd soittimiin, i-podeihin, digikameroihin, uuteen autoon, merkkivaatteisiin,omakotitaloon jne!!

ja meillä perheessä oli tapana että jos lapset tekivät jotain muutaman kymmenpennisen eteen, niin ne laitettiin säästöpossuun talteen ja säästöpossu tyhjättiin sitten vasta pankissa ja rahat menivät omalle säästötilille talteen tärkeitä käyttökohteita varten, eikä mihinkään karkkiin sun muuhun turhuuteen.
        pienet lapset eivät tartte sitä rahaa mihinkään, se menisi vain turhiin kohteisiin.
        kyllä lapsi osaa arvostaa sitä kun on se säästötili sitten odottamassa ja siellä sitten on tallessa ne lapsuudessa ansaitut pennoset.

• asiaa asiaa!!!
        köyhiäkö olette? kirjoitti:

vanha juttu jo täää mut sanon silti mielipiteeni minäkin. nykypenskat tosi harvoin enää menee töihin kesäsin.palkka on oltava samaa luokkaa kun vanhempien.muuten ei punkasta nousta ennen 12.00.. ei puhettakaan mansikkapoiminnasta,lehden jaosta tms.kun käy niin jalkoihin tms säälittävää. nyky koiratkin syövät paremmin kuin minä nuorena ikinä.maksamakkaraa,raejuustoa,tonnikalaa ja kermaviiliä kehottavat tuolla palstalla.ne on meilläkin ollu vaan sillontällön tarjolla.. jo alkaa olemaan sairasta. pappa betalar. mulla ei ole ikinä ollu vanhempia jotka maksas kaiken. monella nykysin on. pahinta on se että yhetiskunta opastaa mun 18 v poikaa käyttämään soskun apuja hyvä'ks. näin ..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      224
      1546
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      29
      1393
    3. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      61
      1269
    4. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      69
      1217
    5. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1194
    6. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      75
      1172
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1163
    8. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      998
    9. Lesken uusi

Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      952
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      175
      855
    Aihe