Huutaminen vs Mykkäkoulu

Bösssssssssssss

Huutaminen vs mykkäkoulu.

kumpi on mielestänne parempi: riitely jossa saatetaan huutaa pariminuuttia toisiaan vastaan joka on sitten ohi. vai tunteja kestävä mykkäkoulu, jossa kumppani ei suostu puhumaan?
tai ylipäätänsä vaikka sitten 5 minuuttia kestävä mutta sellainen että kumppani osoittaa mieltänsä eikä suostu puhumaan.

121

9422

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pösilön tyttöystäväehdok

      Ehdottomasti on paremoi puhua asiat selväksi. Turha mykkäkoulu vain patoaa vihaa molemmille. Mykkäkoulu on toisen pahinta kiusaamista. Huutaminen tai suoraan sanominen auttaa selvittämään asiat. Mykkäkoulu on luusereiden puuhia.

      • Raataja3

        Ensimmäinen vastaus kysymykseen tuli kuin meikäläisen suusta.


      • anakonda64
        Raataja3 kirjoitti:

        Ensimmäinen vastaus kysymykseen tuli kuin meikäläisen suusta.

        huutaminen panettaa
        hiljaisuus saa seksin ja muunkin loppumaan


      • Hiljainen akka

        vaihtoehto kun älytön huutaminen ja huutamisella saa vielä oikein loukattuakin toisen osapuolen. Itse olen kumppanille sanonut että toimin näin että olen hiljaa ja haluan itse kaikessa rauhasssa tuumailla asioita omasta ja myös toisen näkökulmasta. Haluan ratkaista oman ongelman yksin. Olen myös sanonut että ei hätäänny vaikka tunteekin että olen mennyt maapallon toiselle puolelle. Sitten kun olen miettinyt tarpeeksi niin kerron mikä mieltä painoi. Hän on kyllä pyytänyt aina kertomaan mutta en voi koska pelkään huutamista. On nimittäin huonot kokemukset vanhasta suhteesta. Tämä nykyinen kumppani ei kyllä koskaan huuda mutta siltikin haluan toimia näin.


      • mielestäni hiljaisuus
        Hiljainen akka kirjoitti:

        vaihtoehto kun älytön huutaminen ja huutamisella saa vielä oikein loukattuakin toisen osapuolen. Itse olen kumppanille sanonut että toimin näin että olen hiljaa ja haluan itse kaikessa rauhasssa tuumailla asioita omasta ja myös toisen näkökulmasta. Haluan ratkaista oman ongelman yksin. Olen myös sanonut että ei hätäänny vaikka tunteekin että olen mennyt maapallon toiselle puolelle. Sitten kun olen miettinyt tarpeeksi niin kerron mikä mieltä painoi. Hän on kyllä pyytänyt aina kertomaan mutta en voi koska pelkään huutamista. On nimittäin huonot kokemukset vanhasta suhteesta. Tämä nykyinen kumppani ei kyllä koskaan huuda mutta siltikin haluan toimia näin.

        ON parempi. Äijä HUUTAA pää punasena, olemattomistakin asioista. Jos vähänkin yrität avata suutas ja sanoa kuinka asia on, niin kahta kauheammin se HUUTAA. Minun konstini on että en puhu mitään, käännän selkäni ja liukenen ulos. Olen monta yötä viettänyt piilossa, sitten vasta tullut kun äijä on lähtenyt töihinsä. Tätä ollut jo 25 vuotta. Mutta mihinkäs meet, kun on elikot ja liikuntakyvytön aikuinen "lapsi" hoidettavana.


      • kuohuvia tunteita

        Siinä on kaksi huonoa vaihtoehtoa mutta minä sanon että huutaminen puhdistaa ilmaa ja ennemminkin purkaa kuin patoaa kuohuvia tunteita ja mykkäkoululaisen kanssa on vaikeampi rakentaa rauhaa ihminen kun kommunikoi pääasiassa puhumalla ja jos toinen ei suostu sitä tekeen on edes mahdollisesti saada selville mistä se on oikeestaan suuttunut ja rakentaa rauhaa.
        Tavaroiden heitteleminen ja huutaminen tosin ei kyllä kuulu rauhallsen perheen arkeen pitäs osata puhua asiallisesti.


    • Ukko vaan

      Joskus riippuu tilanteesta, toisinaan mykkäkoululla voi osoittaa, että joku asia tai teko sattui. Huutoa ja mölinää voi taasen käyttää, kun toinenkin alkaa "avaamaan" ääntään . . . . . . Riippuu niin tilanteesta ja toki tekijän halusta käyttää ao. asioita tikannetajuisesti.

      • eimököttelyä

        Kyllä sitä voi sanoa ihan suoraan JA rauhallisesti, että nyt tuo loukkasi. Minusta mykkäkoulu on ihan tolkuttoman lapsellista/loukkaavaa/kaikkein ilkeintä mitä voi toiselle tehdä. En kyllä itse mielelläni korota ääntä muutenkaan vaikka suututtaisi kuinka. Miksi ihmeessä pitää huutaa tai mököttää?? Miksei voi keskustella asiallisesti vaikka savu tuppaisi nousemaan korvista. Itsehillintää itsehillintää. Mutta jos noista kahdesta täytyy valita niin mieluummin 5:n minsan raivoaminen ja sitten tosiaan homma seis. Kun toisen kyykyttely mököttämällä- raukkisten vaihtoehto.


      • Vielä typerämpi

        Kuule, mykkäkoululla ei ihminen viestitä mitään muuta kuin omaa kyvyttömyyttään keskustella. Minä ainakin kintaalla viittasin kumppanin mykkäkoululle, olkoon ihan rauhassa yksinään puhumatta, minä jatkoin arkeani entiseen malliin eikä minua yhtään haitannut hänen mykkäkoulunsa, enemmänkin vain huvitti.


      • Senkin...
        Vielä typerämpi kirjoitti:

        Kuule, mykkäkoululla ei ihminen viestitä mitään muuta kuin omaa kyvyttömyyttään keskustella. Minä ainakin kintaalla viittasin kumppanin mykkäkoululle, olkoon ihan rauhassa yksinään puhumatta, minä jatkoin arkeani entiseen malliin eikä minua yhtään haitannut hänen mykkäkoulunsa, enemmänkin vain huvitti.

        Oletpa sinäkin aika kyvytön ottamaan huomioon kumppanisi tunteet! Taidat oikein kovastikkin välittää hänestä. Ja vielä huvitti toisen paha mieli! Sinut siinä suhteessa pitäis dumpata, senkin kylmä, tunteeton paskiainen.


      • hölmöä juu
        Vielä typerämpi kirjoitti:

        Kuule, mykkäkoululla ei ihminen viestitä mitään muuta kuin omaa kyvyttömyyttään keskustella. Minä ainakin kintaalla viittasin kumppanin mykkäkoululle, olkoon ihan rauhassa yksinään puhumatta, minä jatkoin arkeani entiseen malliin eikä minua yhtään haitannut hänen mykkäkoulunsa, enemmänkin vain huvitti.

        No johan toi nimitys mykkä"koulu" kertoo paljon... painostuskeinohan se on. Parempi vaihotehto ois yrittää keskustella asiasta ja yrittää ymmärtää toisenkin näkökulmaa. Ite en kans perusta tollasesta koulutuksesta.... jos toinen ei kerran ite halua puhua, niin olkoon sitten hiljaa. Onhan se naurettavaa yrittää kysyä toiselta että mikä nyt vaivaa, jos se ei suostu kertomaan ja mököttää vaan... tai vielä hölmömpää on toisen painostuksen alla antaa periksi ja mukautua aina toisen tahtoon, siinä pelossa, että muuten se vaan mököttää.

        Tietysti joskus kun on oikeasti vihainen, voi olla hyvä ottaa aikalisä ja miettiä asioita rauhassa, ettei sitten tule huudettua ja loukattua toista vain sen takia että on niin vittuuntunut.... mutta mykkäkoulu on ihan eri asia...


      • äänessä
        Senkin... kirjoitti:

        Oletpa sinäkin aika kyvytön ottamaan huomioon kumppanisi tunteet! Taidat oikein kovastikkin välittää hänestä. Ja vielä huvitti toisen paha mieli! Sinut siinä suhteessa pitäis dumpata, senkin kylmä, tunteeton paskiainen.

        kukahan sitä on tunteeton jos ei osaa kumppaninsa kanssa edes keskustalla asioista. mitä auttaa olla hiljaa jos toinen ei edes tiedä mistä kenkä puristaa. itsellä on ollut tilanteita jossa olen tullut kotiin ja vastassa mykkä koulu. oli kuullut kaveriltaan "totuuksia" ja tehty johtopäätökset. vihdoin ja viimein kun asia selvisi olisi molempien päivä mennyt paljon paremmin 5min keskustelulla seuraavaan päivään venyneen mykkä koulun siaan. ja se jos mikä pistää kyllä huvittamaan jos on noin itsepäinen ja haluaa pilata päiviään mököttämällä ei juuri vaikuttanut mun toimintaan


    • Silti huutamisen kannall

      No eihän noista kumpikaan ole järkevä ratkaisu. Mykkäkoulu ei edistä asiaa mihinkään suuntaan ja huutaminenkin yleensä johtaa vain siihen, että toinen vetäytyy puolustusasemiin toisen raivoamisen vuoksi. Jos toinen keskittyy vain puolustamaan ja huutamaan takaisin, niin ei sekään paljon auta asioita selvittämään. Yleensäkään äänen korottaminen ja toisen päälle huutaminen on vain huononpi tapa selvittää asiaa kuin normaali äänespaino.

      Paras vaihtoehto olisi siis puhua suoraan, ilman turhaa huutamista, syyllistämistä ja marttyyriksi heittäytymistä. Harva meistä silti on niin fiksu, että oikeasti toimisi niin ja vaikka olisikin, niin toinen ei välttämättä ole.

    • päästää usein

      semmosia asioita suustaan huutaessaan, että loppupeleis ne sanat on yks suurin syy, miks se hiljanen ne jättää.

    • se

      että asiat sanotaan suoraan, heti! joskus huudetaankin, mutta mykkäkoulu on keinottomuutta ja älytöntä ajan tuhlaamista. jos ei sano, ei voi olettaa et toinen tietää mikä hiertää. oman kokemukseni mukaan mykkäkoulua pitävät ihmiset on helpommin marttyyrejä ja käyttäytyvät kuin uhrit,joka ärsyttää ainakin mua paljon enemmän kuin suoraan sanominen tai vaikka räjähtäminen jos sitten asiat voidaan kuitenkin sopia ja unohtaa .mykkäkoululaisen kanssa ei voi sopia mitään kun ei kerran mitään sanotakaan.
      Joskus tietenkin on tehokkainta olla hiljaa reaktiona toisen käytökseen, mutta se onkin eri asia kuin mykkäkoulu, mököttäminen.

      • Honey1960

        minä puhua ja kysellä että mikä on mutta ei vastausta. Mykkäkoulu alkoi useasti hänen omasta mielikuvituksesta, hän oli erittäin mustasukkainen ja luuli kaikenlaista. Saatoimme olla kolmekin päivää puhumatta koska vaikka kuinka yritin kysellä että mikä on niin hän oli kuin minua ei olisi olemassakaan. Sitten kun hän taas suostui puhumaan niin hän saattoi kertoa että joku tuttu (mies) oli käynyt kylässä ja hän ei ollut kotona niin mitä me olimme tehneet ja miksi hänen pitää juuri silloin tulla kylään koska hän (isäntä) ei ole kotona. Se on niin henkistä väkivaltaa etten halua kokea enää uudessa liitossani sellaista (koska erohan meille tuli).


    • and.I'm.tired

      Olen nainen ja riidoissa toisen naisen ja tämän vaihtuvien heilojen kanssa.
      Kuulemma pitäisi "hyväksyä asiat", ja en edes tiedä,mitkä "ne" asiat ovatkaan.
      Joten olemme sillai et mulla puhelinliittymä katkaistu,oman rauhani takia, sillä naisella vaihdettu eri hormonikierukkaan ja uudet inplantit.Heh;)

      • ... SAISIKOHAN ...

        ... tämän textin vielä ihan selvällä Suomen kielellä? Mistähän mahtaa olla kyse?

        Kyllä riitaa pukkaa jos noin 'selkeästi osaa' asiansa esittää ...

        I don't understand ...


    • ryuk

      Mykkäkoulu on tehokas kyykyttämisen muoto. Mykkäkoulua voi pitää päivä mutta on ilmoitettava syy siihen heti tämän jälkeen. Tilanne on vain usein sellainen että toinen ei tiedä mistä on kysymys, toinen on vain vetänyt omat johtopäätöksensä jostain sanasta tai teosta. Siinäpä sitten miettii mistä on kyse, saamatta ehkä koskaan vastausta. Jos kyseessä on vielä läheinen henkilö niin on kurja jos toinen sattuu kuolemaan ja vie riidan hautaan selvittämättömänä. Mykkäkoulussa on kuitenkin kyse ainoastaan mykkäkoulunpitäjän omasta käsityksestä asioista tai asioiden yhteydestä. Voi olla että vastapuoli ei edes tiedä loukanneensa saati tarkoittanut loukata. Siinäpä sitten ollaan riidoissa ilman oikeaa todellista asiaa ja vain siksi ettei asiaa voi puhua kuntoon. Todella kurjaa ja julmaa käytöstä. En kannata myöskään huutamista. itse menen ulos jos joku räyhää, räyhätköön yksin. Jutellaan sitten kun kun kykenet juttelemaan.

      • muutamia...

        mykkäkoulun pitäjiä ja he todellakin ovat sitä kuukausia tai puolikin vuotta ja vaikka sanoisit että talopalaa ei reagoi mitenkään ei myöskään jos sanot auttaisitko tms..se on niin totaalista että ahdistun heillä käydessäni ja se ukko on jumalattoman ilkeä...en taatusti suosittele mykkäkoulua se on hirveintä mitä ihminen tekee ja jos joku on 5 minuuttia hiljaa jos muuten on suuna päänä niin sehän on vain hyvä, mutta kaikki on turhaa...


    • vihan sitä

      Puhua huutamattakin, aina kannataa puhua, mykkäkoulu on säälittävää.

      • olla huutamatta...

        mutta joskus se vaan on niin ettei pysty., mutta mykkäkoulu se vasta on paska juttu


    • keikari1

      lähteä bisselle......

      • Puhumattomuus

        Jos kumppani on samanlainen ku mun eukko se on helvettiä jos ei puhu,,,,,,,,)))))))) Sillon meen ja kuuntelen tätä biisiä se helpottaa taas jatkamaan tätä hevetimoista elämää,,,,,,,,


      • Vattunuuskaa
        Puhumattomuus kirjoitti:

        Jos kumppani on samanlainen ku mun eukko se on helvettiä jos ei puhu,,,,,,,,)))))))) Sillon meen ja kuuntelen tätä biisiä se helpottaa taas jatkamaan tätä hevetimoista elämää,,,,,,,,

        Eli eliminoi koko tilanne, eukko elämästäsi ja lähde uusille vituille. Loppuu kuin seinään kaikki vatuttaminen. Uuden veen ääressä hymy ei hyydy vaan levenee. Näin olen itse tehnyt ja elämä pelittää.


    • fjajfjaf

      Aika oudot aikarajat olet vetänyt. Minun kokemuksen mukaan huutaminen
      ja sättiminen kestää kolme päivää. Ehdottomasti 2 minuutin mykkäkoulu on parempi.

      • Nähnyt ja hävennyt

        Tuttavapariskunnalla oli tapana pitä mykkäkoulua päiväkausia.
        Lapset ahdistuivat silminnähden. Pöljien puuhaa.


      • ent. lapsi
        Nähnyt ja hävennyt kirjoitti:

        Tuttavapariskunnalla oli tapana pitä mykkäkoulua päiväkausia.
        Lapset ahdistuivat silminnähden. Pöljien puuhaa.

        Enemmän vanhempien ainainen riitely lapsia ahdistaa kuin mykkäkoulu.


      • Avoimesta perheestä
        ent. lapsi kirjoitti:

        Enemmän vanhempien ainainen riitely lapsia ahdistaa kuin mykkäkoulu.

        Jos vanhemmat on koko ajan toisilleen mykkäkoulussa, niin se on kyllä pahempi kuin huuto ja riidat. Toki jos huutoon yhdistyy väkivalta, niin se on sitten tosi pahasta.

        Kuitenkin sanotaan, että vanhempien suhde on lapsen/lasten koti. Jos vanhempien suhde on huutoa täynnä, lapset huomaavat että suhde on kuitenkin olemassa. Jos vanhemmat eivät puhu toisilleen, suhdetta ei käytännössä ole - eikä lapsella ole kotia.

        Kahden tuttavaperheen kohdalla kyllä huomaa, että lapsi jonka kotona on riidelty varmasti päivittäin parinkymmenen vuoden ajan, selviää sosiaalisista tilanteista paremmin - verrattuna lapseen, jonka kotona vanhemmat lakkasivat puhumasta toisilleen, kun lapsi oli kymmenen ja pitivät vain kulissia yllä. Tämä lapsi on oppinut käyttämään vanhempiaan taloudellisesti edukseen, koska vanhemmat eivät voi kysyä toisiltaan asioista. Lapsi on myös muille häikäilemätön ja varmaan sisältä aika rikki. Toki lapsi kärsii molemmissa tilanteissa.


      • eräs-N

        toisin sanoen sinä et osaa selvittää / elää parisuhteessa...vaan karkaat / katoat aina ongelmien edessä...voi sinnuu... olet pelkuri...ja ne ongelmat seuraa sinua perässä. Elämä on... kaipa se elämä sinuakin joskus opettaa ;)


      • 0000
        Avoimesta perheestä kirjoitti:

        Jos vanhemmat on koko ajan toisilleen mykkäkoulussa, niin se on kyllä pahempi kuin huuto ja riidat. Toki jos huutoon yhdistyy väkivalta, niin se on sitten tosi pahasta.

        Kuitenkin sanotaan, että vanhempien suhde on lapsen/lasten koti. Jos vanhempien suhde on huutoa täynnä, lapset huomaavat että suhde on kuitenkin olemassa. Jos vanhemmat eivät puhu toisilleen, suhdetta ei käytännössä ole - eikä lapsella ole kotia.

        Kahden tuttavaperheen kohdalla kyllä huomaa, että lapsi jonka kotona on riidelty varmasti päivittäin parinkymmenen vuoden ajan, selviää sosiaalisista tilanteista paremmin - verrattuna lapseen, jonka kotona vanhemmat lakkasivat puhumasta toisilleen, kun lapsi oli kymmenen ja pitivät vain kulissia yllä. Tämä lapsi on oppinut käyttämään vanhempiaan taloudellisesti edukseen, koska vanhemmat eivät voi kysyä toisiltaan asioista. Lapsi on myös muille häikäilemätön ja varmaan sisältä aika rikki. Toki lapsi kärsii molemmissa tilanteissa.

        Jatkuva räyhääminen ja huutaminen ja naljailu on raskasta kaikille sidosryhmille. Siinä ei ole mitää rakentavaa tai hedelmällistä. Yksi jyrää asiat tahtonsa mukaan ja toiset hyssyttelee, ettei tämä "tempperamenttinen" ihminen tule silmille milloin mistäkin syystä. Kyllä asiat pitää ratkaista rauhallisesti keskustelemalla ja toista osapuolta kuullen ja kunnioittaen.


    • sekä mykkäkoulu

      että huutaminen on yhtä hyvä. Huutaminen puhdistaa ilmaa ja mykkäkoulusta saa kumpaisenkin pinnan joko venymää äärimmilleen taikka sitten ei.

      • MykkäTyttö

        ....jatkuvasta asioiden kaivamisesta/24h lukkoon ja ahdistuin, en pystynyt enää vastaamaan. Tyhjästä piti tehdä koko ajan uutta kaivettavaa. Esim, vaikka miksi kaupassa kesti minulla niin kauan tai miksi meninkin toiseen apteekkiin. Siinä oli kuulemma jotain hämärää! Se ei sitten kestänyt! : (


    • fsdagffdg

      Vaightoehdot olivat huonoja. En katselisi tuppisuuta tai rääkyjää kovin pitkään, vaan se saisi mennä menojaan. Jos on huomiota vailla, aikuisen ihmisen pitää hakea sitä muilla tavoin. En jaksaisi elää aikuisen pikkulapsen kanssa.

      • heittäisin..

        ukon mäkeen ja potkaisin vielä persuksiin juuri sellaisia nuo ukot tahtovat olemaan...ei yhtään osaa kasvaa aikuiseksi...ikuisia kitisijöitä ja vinkujia jos ei saa mitä haluaa, kunpa kaikki muutkin naiset tekisi niin...olisi hyvä kun kaikki tuollaiset heitettäisiin keskenään ahvenanmaalle ruotsalaisten homojen kaa...loppuskohan vauhkoaminen ja saisivat sexiä riittävästi...;))


    • sillä siisti

      eukko vaihtoon.

      • tai näin

        Mökötä vaan, mä meen :)


    • kumpaakaan

      mutta asiat on sanottava suoraan ja ymmärrettävästi vaikka miten vihaksi kävisi.
      Ei vuosia kestävällä mykkäkoululla ole mitään kannatusta, eikä asiat sillä tule kuntoon, eihän toinen tiedä mikä "mättää". Itse sanon kaikki kerralla kiertelemättä niinkuin asia on

    • On

      Mykkäkoulu. Huutaminen heittää äänesi.

    • narttu kiukkuaa aina

      narttu hankkii parisuheen aina VAIN köyhyyttä torjumaan, missäpäin maailmaa tahansa asuukin.. seon NARTUN temppu.. about pari- -kolmesuhdetta. ja JÄGÄ.. JÄGÄ.. on merkki, et rahaa liian vähän.

      • ÖÖ..

        olikos tämä koirapalsta vai keskenkasvuisen kiukuttelu osio (äidin helmoista karannut)... Ihanaa aamua sullekin :)


      • narttu haluu materiaa
        ÖÖ.. kirjoitti:

        olikos tämä koirapalsta vai keskenkasvuisen kiukuttelu osio (äidin helmoista karannut)... Ihanaa aamua sullekin :)

        Ei sitä vo mitenkään millään muotivirtauksilla muuttaa, wigsummat naiset sen kyllä myöntääkin, narttu alkaa kiukuttelunsa jo päiväkodissa yms. saadakseen jotain itselleen, sitä jatkuu kohusta-hautaan. minulla paljon kokemuksia alueeltaa, ennoo pentu enää, mutta naaraan lässytys sekoittaa nuorten miesten päät, because, NARTUT ovat äärimmäisen kierroa porukkaa, sekoittaavat materiaalin ja "rakkaudessta" höpöttämisen, moi mies ihmeissään ekat 30v.ta,, nyt minulla enää kaksi narttua toisen kanssa asun kesät toisen kanssa talvet. molemmat ei suomessa. Ja VARMA onse, että annat näille, esm. tuhat-3000€/kk.ja hieman kehut esm ulko näköä, yms. niin NARTTU ei jankuta eikä riitele, ymmärtävät RAHASTA VAIN ,kuka on oikesssa. eivät TYHMIÄ. mutta naurettavaa, että mies menee mukaan riitelyyn. kun toinen vaan kierrolla tavalla pyytää RAHAA. ehkä Persaukisten OSA.


      • ...?
        narttu haluu materiaa kirjoitti:

        Ei sitä vo mitenkään millään muotivirtauksilla muuttaa, wigsummat naiset sen kyllä myöntääkin, narttu alkaa kiukuttelunsa jo päiväkodissa yms. saadakseen jotain itselleen, sitä jatkuu kohusta-hautaan. minulla paljon kokemuksia alueeltaa, ennoo pentu enää, mutta naaraan lässytys sekoittaa nuorten miesten päät, because, NARTUT ovat äärimmäisen kierroa porukkaa, sekoittaavat materiaalin ja "rakkaudessta" höpöttämisen, moi mies ihmeissään ekat 30v.ta,, nyt minulla enää kaksi narttua toisen kanssa asun kesät toisen kanssa talvet. molemmat ei suomessa. Ja VARMA onse, että annat näille, esm. tuhat-3000€/kk.ja hieman kehut esm ulko näköä, yms. niin NARTTU ei jankuta eikä riitele, ymmärtävät RAHASTA VAIN ,kuka on oikesssa. eivät TYHMIÄ. mutta naurettavaa, että mies menee mukaan riitelyyn. kun toinen vaan kierrolla tavalla pyytää RAHAA. ehkä Persaukisten OSA.

        Ensiksikin, millä todistat että KAIKKI ovat tuollaisia? Itse en nimenomaan halua mieheltäni rahaa, tunnen olevani velkaa jos vain hänen rahansa kuluvat! Ei tulisi mieleenkään pyytää tuosta vaan rahaa että saisin vaatteita tms. Jos itselläni ei ole rahaa niin sitten ei vaatteita osteta! Älytöntä tuollainen yleistäminen, kaikki naiset eivät ole noin typeriä!
        Ja toiseksi, et näköjään itse ole yhtään typeriä naisia parempi. Tapasi, jolla nimittelet naisia nartuiksi on todella, todella halventava ja kertoo lisäksi henkisestä vajavaisuudestasi. Onneksi myöskään kaikki miehet eivät ole yhtä typeriä kuin sinä.


      • zerno
        ...? kirjoitti:

        Ensiksikin, millä todistat että KAIKKI ovat tuollaisia? Itse en nimenomaan halua mieheltäni rahaa, tunnen olevani velkaa jos vain hänen rahansa kuluvat! Ei tulisi mieleenkään pyytää tuosta vaan rahaa että saisin vaatteita tms. Jos itselläni ei ole rahaa niin sitten ei vaatteita osteta! Älytöntä tuollainen yleistäminen, kaikki naiset eivät ole noin typeriä!
        Ja toiseksi, et näköjään itse ole yhtään typeriä naisia parempi. Tapasi, jolla nimittelet naisia nartuiksi on todella, todella halventava ja kertoo lisäksi henkisestä vajavaisuudestasi. Onneksi myöskään kaikki miehet eivät ole yhtä typeriä kuin sinä.

        mun narttu ei turhia valita tai vaadi itselleen, mut voi joskus pitää jopa 2 pv mykkäkouluja .D


      • YÄK
        narttu haluu materiaa kirjoitti:

        Ei sitä vo mitenkään millään muotivirtauksilla muuttaa, wigsummat naiset sen kyllä myöntääkin, narttu alkaa kiukuttelunsa jo päiväkodissa yms. saadakseen jotain itselleen, sitä jatkuu kohusta-hautaan. minulla paljon kokemuksia alueeltaa, ennoo pentu enää, mutta naaraan lässytys sekoittaa nuorten miesten päät, because, NARTUT ovat äärimmäisen kierroa porukkaa, sekoittaavat materiaalin ja "rakkaudessta" höpöttämisen, moi mies ihmeissään ekat 30v.ta,, nyt minulla enää kaksi narttua toisen kanssa asun kesät toisen kanssa talvet. molemmat ei suomessa. Ja VARMA onse, että annat näille, esm. tuhat-3000€/kk.ja hieman kehut esm ulko näköä, yms. niin NARTTU ei jankuta eikä riitele, ymmärtävät RAHASTA VAIN ,kuka on oikesssa. eivät TYHMIÄ. mutta naurettavaa, että mies menee mukaan riitelyyn. kun toinen vaan kierrolla tavalla pyytää RAHAA. ehkä Persaukisten OSA.

        YÄK! Ei tuommoista miestä ole olemassakaan... tai jos on, niin ei voi kuin ihmetellä...


    • luokitella

      henkiseksi väkivallaksi, eikä niihin fiksu ihminen turvaudu, vaan puhuu asiat selviksi huutamatta.

    • vanhapiru.

      Asiat pitää puhua! Vaikka sitten huutamalla. On turha valittaa, ettei toinen ymmärrä jos vain istuu sohvan nurkassa ja mököttää!

    • on parempi omasta mielestäni.

      Siinä mielessä olisi kai tärkeintä; että parisuhteen kummatkin osapuolet riitelisivät samalla tavalla - oli se tapa sitten äänekäs tai äänetön. Että riitelykin olisi tasapuolista :)

    • asiat pöydälle!

      kannattaa katsoa hiukan vastapuolta, tarviiko palautetta asiallista keskustelua vai järeämpää otetta eli huutoa ja nurkkaan ahdistamista-kokemusta kaikista on, toiselle toimii toinen riippuen onko järki vai tunne ihminen.asiahan selviää kokeilemalla!mykkäkoulun voit unohtaa heti, ei edistä asiaa kyllä mihinkään suuntaan(koska et tiedä ymmärtääkö toinen sun mykkäkoulusta mitää)...

    • on se

      huutaminen.

    • böööö

      Yrittäkää hillitä itsenne jottette huutaisi, koska huutaminen vain lisää ärtymystä. Kannattaa puhua asiat rauhallisesti käyttämättä sanoja: aina ja ei koskaan. Vaan puhukaa siitä miltä teistä tuntuu.

    • zakuro16

      huutaminen.

      • m67

        Siis kysymyshän oli; "huutaminen vai mykkäkoulu"? Suurin osa rupeaa antamaan ohjeita, että pitää rauhallisesti keskustella jne.. Sama jos kysymys olisi: "Aamu, kahvilla vai ilman"? Jengi rupeaisi kertomaan, miten terveellinen aamupala on tärkeä.. ;)

        Minusta huutaminen on paha, jos silloin haukutaan "yli meneviä"asioita, mitä ei voi enää antaa anteeksi.. Mykkäkoulu ahdistaa tosi paljon.. Sanotaan näin, että jos huutaminen ei mene yli, siis henkilökohtaisuuksiin, niin sitten huutaminen ja sen jälkeen "sovintosexiä", heh. Muussa tapauksessa mykkäkoulu, silloin ei loukkaa toista, jos ei riitä itsehillintä.


      • on paskapuhetta!
        m67 kirjoitti:

        Siis kysymyshän oli; "huutaminen vai mykkäkoulu"? Suurin osa rupeaa antamaan ohjeita, että pitää rauhallisesti keskustella jne.. Sama jos kysymys olisi: "Aamu, kahvilla vai ilman"? Jengi rupeaisi kertomaan, miten terveellinen aamupala on tärkeä.. ;)

        Minusta huutaminen on paha, jos silloin haukutaan "yli meneviä"asioita, mitä ei voi enää antaa anteeksi.. Mykkäkoulu ahdistaa tosi paljon.. Sanotaan näin, että jos huutaminen ei mene yli, siis henkilökohtaisuuksiin, niin sitten huutaminen ja sen jälkeen "sovintosexiä", heh. Muussa tapauksessa mykkäkoulu, silloin ei loukkaa toista, jos ei riitä itsehillintä.

        Minä en ainakaan minkään riidan jälkeen lämpenisi seksille....
        Lepyn loppupeleissä niin hitaasti, ja pyörittelen mielessäni asioita, niin ei kyllä missään vaiheessa tulisi mieleen heittää vaatteita nurkkaan ja mennä vällyjen väliin!


    • Mies__

      Pari kertaa on tuo ämmä alkanut jotain natkuttamaan mutta kun olen sen kunnolla piessyt niin nyt on mukavan hiljainen ollut.
      Vastaan siis että mykkäkoulu on parempi.

      • joopa joo...

        Ei jumalauta, siis ymmärsinkö oikeen että hakkaat akkaas?!!! Saattasit olla itseki aika hiljaa ku muutaman kerran mukiloitas, säälittävää!


      • Mies__
        joopa joo... kirjoitti:

        Ei jumalauta, siis ymmärsinkö oikeen että hakkaat akkaas?!!! Saattasit olla itseki aika hiljaa ku muutaman kerran mukiloitas, säälittävää!

        Kyllä sitä nyt omaa akkaansa saa (ja pitää) hakata !
        Muija tuossa vieressä hiljaisena nyökkäilee myöntävästi...



        No, kunhan kirjoittelen puutaheinää tänne palstoille...
        Puhumalla - vaikka sitten huutamalla - ihmisten väliset asiat yleensä selviävät.
        Jo puhe ei auta niin sitten on parempi pysyä erillään.


      • Anonyymi
        Mies__ kirjoitti:

        Kyllä sitä nyt omaa akkaansa saa (ja pitää) hakata !
        Muija tuossa vieressä hiljaisena nyökkäilee myöntävästi...



        No, kunhan kirjoittelen puutaheinää tänne palstoille...
        Puhumalla - vaikka sitten huutamalla - ihmisten väliset asiat yleensä selviävät.
        Jo puhe ei auta niin sitten on parempi pysyä erillään.

        Tottakai se sun akkas nyökkää kun heilutat sen päätä kun se istuu tajuttomana siinä sohvalla. Nykyään ei ketään enää hakkaa muijaansa, joten sinut on helppo löytää. Mei tullaan porukalla hakkaan sut!


    • diipadaapadei

      ..ja molemmat otettu vastaan. Siippa on enemmän mykkäkoulutyyppiä, minä enemmän huutaja. Usein yritän puhua "rakentavasti", mutta kun toinen ei reagoi mitenkään, alan huutamaan. Typeriä tapoja molemmat, mutta itse olen kokenut parhaina ne harvat hetket, kun siippa huutaakin takaisin. Saapahan ainakin jotain irti. Tosin nykyään suuttuessani yritän hetken pitää "mykkäkoulua" ja rauhoittaa itseni esim. menemällä hetkeksi toiseen huoneeseen, jotta voin ainakin yrittää keskustella asiat selviksi. Asioiden totaalinen selvittämättä jättäminen onkin sitten idiotismin huipentuma.

    • ero1234

      mitä vittuu tapella ei rakastavaiset huuda toisillee ei sovi erotkaa tai olkaa sinkkuja minä olen sinkku mies ja tykkään käydä panemassa naisia ja kun tulee huutoo ei sitä sen jälkeen käydä panemassa otetaan uusi niinhän nais sinkutkin tekevät sinkkuna eläminen on mukavaa se on niin mukavaa että seurustelevia pariskuntia vituttaa

    • Jutus_

      Kyllä mykkäkoulu on parempi, ei naapurit häiriinny.
      Kolmatta päivää kun on puhumatta, niin siinä jo siippa miettii mitä on tullu tehtyä.

      Tosin minun mielestä yleensäkin riitely on täysin turhaa.

    • ehdottomasti parempi....

      Asia jota ei selvitetä kunnolla jää vain mieleen hautumaan ja se saattaa räjähtää ilmoille taas uudestaan.
      Mua ainakin vituttaa jos toinen vain kääntää selkäänsä ja on hiljaa, ku minä puhua pälätän aina suuni puhtaaksi ja annan sen jälkeen toiselle vuoron puhua, niin tämä sanoo vain että hmp...
      Se siitä sitte.... :/

    • välttämättä

      tule selvyyttä huutamalla ja silloin minun mielestä huutaminen on huono vaihtoehto...sehän se riitaa aiheuttaa. Asioista pitäisi puhua asiallisesti ja sopia ne asiallisesti. Mykkäkoulu on kuitenkin varmasti parempi vaihtoehto...puhuu sitten mieluummin ku mykkäkoulu loppuu...välttyy ehkä riidaltakin siinä :)

    • kumpikaan.

      vaihtoehto ole hyvä,vaan rakentava riitely. Mykkäkoulussa eivät asiat etene ja huutamallakaan ne eivät ainakaan parane. Pitää pystyä keskustelemaan asiallisesti asioista,ilman että riitelyssä sekoitetaan tunteita mukaan. Kun tunteet sekoitetaan riitelyyn,niin loppupelissä kumppani ei tiedä mitä oikein toinen tarkoittaa tai haluaa?

    • mietippä

      ota ero

      • m -67

        Juu, sinä et suostuisi sovintosexiin. Aivan tykkäät hautoa ja ehkä jopa ottaa taas seuraavassa riidassa samat asiat esille. Juu, täytyyhän sitä tyrannina olla ja mutustella pitkään, miten inhottava hän oli sinua kohtaan. Vai mietitkö toisin päin, miten inhottava sinä olit häntä kohtaan? Tuskin. Hohhoijaa, juuri sinunlainen ihminen ei nauti elämästä, vaan katkeruudesta! Jos riita sovittu, niin se on unohdettu silloin ja kaikki on taas normaalisti ja silloin voi myös harrastaa sexiä! Se on jopa tutkittukin että riitely kasvattaa intohimoa!! Eli pointtini on, että riita vasta sitten sovittu kunnolla, kun se on OIKEASTI anteeksi annettu ja elämä taas normaalilla tolalla. Jos tapahtunut jotain sellaista, mitä et voi anteeksi antaa, niin parasta erota jo toisenkin osapuolen tähden!


      • hevon humppaa

        jos ei puhuta, mutta täytyy molemmilla olla aika hyvät vuorovaikutustaidot ja tietty määrä älykkyyttä että voi ns . rakentavasti riidellä .. puhumattomuus on vallankäyttöä lähes puhtaimmillaan ja huutamisen tai muun jäkätyksen saa takaisin ja korkojen kanssa varsinkin jos toisella on norsun muisti .. nim. kokemusta on .. yhtään rakentavaa riitaa en ole käynyt tai jos olen luullutkin käyneeni niin kissan viikset .. kaikkea sanottavaa voi käyttää toista vastaan ja väännellä oman maun mukaan. Ja jos ei kerro tai puhu esim. asioista jotka ovat sattuneet "entisessä" elämässä ja joilla ei ole mitään merkitystä nykyisyydessä voi varjele mikä haloo voi tulla siitäkin .. todella ahdistavaa ..

        Minulla ei suhde jatkunut kauaa, mutta tyyppi asui exänsä kanssa sitä ennen vuosia sukset ristissä ja kaapissa omat ruuat ja puhuttu ei juuri mitään .. aika sairas tilanne .. ja se sitten toi sen suhteen sellaisenaan melki meille .. ehhei .. ja pisteenä iin päälle kauhea mustasukkaisuus ja epävarmuus itsestä ..

        Ei voi muuta kuin toivoa hyvää elämää eteenpäin .. rohkeutta lähteä niille jotka roikkuvat epäterveessä suheessa :o)

        Hyvää kesää !!


    • Mariiii5555

      Mykkäkoulu on kyllä ihan takapuolesta! Minusta huutaminenkin on parempi, jos noista kahdesta pitää valita. Mykkäkoulu on henkisesti raskasta molemmille.

    • tl1

      Entä, jos ilman mykkäkoulua tulet huutaneeksi kumppanillesi jotain sellaista mitä et oikeasti edes tarkoita missään nimessä?

      Toiset ihmiset ovat vain luonnostaa sellaisia, että he tarvitsevat sen oman mykkäkoulunsa rauhoittuakseen. Mykkäkoulun pitäminen ei missään nimessä osoita sitä, että ihminen olisi jotenkin kykenemätön keskustelemaan. Toisekseen huutaminen ei ole keskustelemista.

    • kaikennähnyt

      30.v.sitten sanoin muijalle,et puhu jos on paha olla,älä mökötä ja ole mykkänä... Voi jos sen saisi vedettyä takaisin.

    • fsiogjjsii0

      on löytänyt oikean kumppanin niin molemmat on täysin turhia.
      Ei normaali terve ihminen mitään riitoja kaipaa,hellyyttä vaan ja rakkautta ja hyvää seksiä.

    • ON-

      Meillä on pidetty viikoknkin mykkäkouluja. Jos aikuiset ihmiset ei osaa selvittää välejään puhumalla. Paras ottaa sitten avioero. Tämä minun hyvin yksin kertainen selitys tälle asialle, kun menettää mielenterveytensä.

    • jpp3

      ...pitää pystyä sopimaan sopivaan aikaan sopivassa paikassa pääsääntöisesti puhumalla.
      Mutta jos mykkäkoulun ja parin minuutin huutamisen, jonka seurauksena asiat ovat ok
      välillä pitäisi valita niin HUUTAMINEN on parempi vaihtoehto, kunhan asiat tulevat vaan
      sovituksi rakentavasti. Mykkäkoulu on vähän sellainen henkisen väkivallan keino - ei
      hyvä!

    • superfist

      Kyllä meikä antaa muijalle nyrkkikoulua, jos oikein hankalaks alkaa. Sitten illalla tulee kyl pyytelee anteeksi huulet turvoksis...

    • aina toimi

      Keskustelu on aina parempi mutta senkin teho häviää jos vastapuoli ei kuuntele vaan toistaa monotonisesti omaa mielipidettänsä, silloin jollain tasolla voittaminen on tärkeämpää kuin asioiden selvittäminen.
      Tietyn tyyppiset ihmiset vain eivät myönnä että voivat olla väärässä vaikka tietäisivätkin sen, näissä tapauksissa lopputulos on yleensä huutaminen tai mykkäkoulu ellei sitten ole kyseessä äärettömän pitkäpinnainen kumppani.
      Ainakaan en itse jaksa montaa kertaa käsitellä samaa asiaa ja joskus tämä on johtanut huutamiseen, kun sekään ei toimi niin olen luovuttanut ja lopettanut asian käsittelemisen.
      Luulisin tämänkin liittyvän jotenkin kumppanin kontrolointiin ja alistamiseen.

    • Parempi mököttäjä

      Ainakaan mykkäkoulussa ei tule sanottua suutuspäissään mitään turhaa ja toista loukkaavaa. Josta sitten taas voi tulla uutta riitelynaihetta ihan turhaan. Mutta ei pidä mykkäkouluakaan liian pitkäksi aikaa jäädä pitämään. Jos huomaa että nyt tuli loukattua toista joka sitten ilmoittaa sen mykkäkouluna pitää mennä ja pyytää anteeksi ja sitten puhua rauhallisesti asiat selviksi. Aina jommankumman on oltava se fiksumpi ja aloittaa keskustelu, oli syytä kummassa vaan tai molemmissa.
      Entisenä riitelijänä tiedän siitä kuitenkin tulevan vain enemmän pahaa mieltä kumpaisellekin. Joten jos ei osata puhua nätisti on pieni mykkäkoulu silloin parempi kuin tolkuton riitely. Saa aikaa ajatella ja rauhoittua.

    • - Robinsson -

      huutaminen on osoitus moukkamaisesta ja lapsellisesta käytöksestä. En voisi elää ihmisen kanssa, joka huutaa ja raivoaa kerjätessään huomiota ja saadakseen OMAN tahtonsa läpi.

      Ja hiljaisuudesta te ette näytä tajuavan yhtään mitään. Luuletteko te, että ihminen tosiaan yrittää kouluttaa teitä "mykkäkoulullaan" tai yrittävän käyttää teihin jotain valtaa? Ette voisi olla enempää väärässä.

      Vetäydyn omaan maailmaani, koska en jaksa/halua/voi puhua minua loukanneen ihmisen kanssa. Se että saan asian käytyä mielessäni läpi voi viedä päiväkausia. En jaksa puhua. Hiljaisuudessani voin pohtia kaikessa rauhassa suhteeni jatkoa ilman että toinen ihminen tunkee koko ajan ajatuksiini huutamalla ja jankuttamalla. Minua ei huvita puhua toisen kanssa,, koska jankuttamalla ja huutamalla toinen vain yrittää saada minun ajatukseni muuttumaan. Ehkä minulla on autistin mieli, mutta tiedoksi vain kaikille räyhähengille että en "murjota" tai pidä "mykkäkoulua" vittuillakseni teille, vaan siksi etten JAKSA puhua koska olet vienyt kaikki voimani.

      • kahdellakin tavalla...

        joko se on riidasta johtuvaa taikka sitten jostain asiasta mikä ottaa niin aivoon, että näkee sillä hetkellä huutamisen hyvänä vaihtoehtona. Sanotaan nyt niin, että ihan kunnolla sitä ääntänsä korottaa.

        Ei se ole mitään moukkamaista! Ihme valituksia edellisiltä kirjoittajilta. Ja eipä sitä kovin pitkään jaksa mykkäkoulua, ainakaan samassa asunnossa asuvilla. En ainakaa minä! Silloin on parempi lähteä joko hetkeksi jonnekin muualle päätänsä tuulettamaan.


    • Astareeta

      Mykkäkoulu on kuitenkin vihoviimeinen vaihtoehto, siinä ei selviä koskaan mikään asia. Jos se alussa kestääkin pari minuuttia niin suhteen edetessä se kestää jo viikkokausia ja mikään asia ei koskaan selviä, koeta siinä viikkojen jälkeen muistella mistä olikaan taas kysymys.

      Lopulta ei huvita selvittää mitään, kun toinen osapuoli ei muuta, kun on hiljaa ja odottaa, että tuo toinen joskus alkaa kyselemään, että mikäs nyt vaivaa.
      Muutaman vuoden jälkeen on sitten ero edessä, kun väsyy aina yksipuolisesti selvittämään toisen puhumattomuuden syyt. Olkoon siellä sitten hiljaa itseksensä.

    • Tulitikkunainen

      En kannata huutamistakaan,vaan puhumalla asiat selviää.Joskus miehille pitää opettaa komromissien tekoja,mutta se kyllä kannattaapi,niinkuin meillä.

      • naisille voisi

        Tuosta kompromissi kategoriasta löytyy kuule niin monta versiota ettei ole tosikaan, exän kompromissi oli se jos riita venyi hän kaivoi kaikki suhteen alussa tapahtuneet jo käsitellyt ikävät asiat auki sekä ymmärsi sanomani niinkuin halusi ja muokkasi ne itsellen sopiviksi.
        Samoin sain usein kuulla että olin samanlainen paskiainen kuin aikaisemmat kumppanit, hän itse myönsi että projisoi raivoissaan vanhojen suhteiden haavoja minuun mutta se ei pitkä päälle paljon auta vaikka sen tietäisikin.
        Jostain syystä hän myös oletti että hänellä on oikeus lyödä, raapia ja sylkeä kun suuttui, perusteli sen sillä ettei miehiin satu eikä pysty kontroloimaan itseään kun suuttuu.
        Järjettömällä mustasukkaisuudella hänen puoleltaan oli iso osa noissa riidoissa, niin kutsuttua rakentavaa riitelyä oli mahdotonta saada aikaan.
        Ainoaksi vaihtoehdoksi jäi poistuminen tai hiljaisuus, eipä tuota kestänyt kuin 1,5 vuotta kun pinna täyttyi ja ero tuli.
        Olisin voinut olla parempikin kumppani mutta koskaan en pettänyt tai käynyt käsiksi, sillä tosin ei ollut mitään väliä.


    • JäänViileäMies

      No mykkäkoulu on parempi. Saa kattoo TV:tä rauhassa, eikä oo toinen mölisemässä vieressä. Kyllä se siitä rauhottuu ku aikansa osottaa mieltä. Ihan turha antaa toiselle sellasta valtaa, et pystys ohjailee mielenosotuksilla.

      • Ottakaa opiksi..

        Narttu tempuilee. kirisätää etuja. älä vaan jää kuuntelee.


    • vain noista kahdesta

      sillä kumpikaan ei ole se oikea, eikä suositeltu, tapa. Gallupiksi tämä on vähän väärällä palstalla, mutta minun vastaukseni olisi että mykkäkoulu on parempi kuin se että alkaa huutamaan, raivoamaan ja lisäämään agressiota jota jo muutenkin väittelyn syyn ja erimielisyyksien vuoksi on ilmassa.
      Huutamisesta / riitelemisestä agressiivisuus ja pahaolo vain lisääntyy, ja sen vuoksi voidaan päätyä henkiseen väkivaltaan, pahimmissa tapauksissa riitely siirtyy fyysiseenkin väkivaltaan - sitten kun tämä tapahtuu ja askel tällaiseen toimintaan on ylitetty, rima seuraavalla kerralla toisen haukkumiseen, ilkeilyyn, kostonhaluun, jopa väkivaltaan on pienempi. Tämä taas huonontaa ja syö suhdetta / rakkautta toiseen osapuoleen joka riitelykerralta. Tästä syystä on tärkeää että asioista ei saa alkaa riitelemään, vaikka eri mieltä saakin olla ja omaa kantaansa saa puolustaa. Mutta AINA se pitäisi tehdä rauhallisesti keskustellen. Mikäli tämä ei onnistu tilanteen, ajan, stressikynnyksen, tai negatiivisten tunteiden vuoksi, syy miksi valitsin mykkäkoulun paremmaksi ideaksi on juurikin tämä; eli ollaan hiljaa ja rauhassa miettimässä asioita hetken. Ongelma siinä on yleensä se, että mykkäkoulua pitävät ihmiset luulevat että se tarkoittaa sitten sitä ettei ongelmaa ratkota ja asioista voi olla puhumatta päiväkausia. Tämä on täysin väärä käsitys, ja oikeaoppisella mykkäkoululla ei tarkoiteta - peräti lapsellista - kaunan pitämistä ikuisuuksia.

      "Oikeaoppinen mykkäkoulu" tarkoittaa, että jos asioista ollaan eri mieltä ja kyseinen väittelyhetki alkaa siirtymään negatiiviseen huutamiseen, toisen haukkumiseen tai vähättelyyn, yritetään ensin tietysti saada tilanne sekä molemmat osapuolet rauhoittumaan jotta normaali keskustelu onnistuu. Mikäli tämä ei toimi, tilanteesta peräännytään ja mielellään vielä eri huoneisiin. On yksilöstä kiinni kuinka kauan henkilöllä menee rauhoittua. Mutta ennen kuin molemmat ovat rauhoittuneita (se voi kestää 10, 15, tai 30 minuuttia, joskus aikaa voi kulua pari tuntia), keskustelua ei saisi jatkaa. Tänä aikana olisi hyvä jos osapuolet olisivat kuitenkin molemmat kotona. Rauhoittumista helpottaa rutiinien, kuten kotitöiden tekeminen. Tässäkin saa käyttää taas maalaisjärkeä; eli kumpaakaan ei jätetä tekemään niitä yksin, vaan molemmat osallistuvat töiden tekemiseen, mutta keskustelua riidan aiheesta ei jatketa. Yhdessä tekeminen on parasta lääkettä tällaisessa tilanteessa!

      Rutiinien jatkaminen ei kuitenkaan tarkoita sitä että toinen saa alkaa katsomaan televisiota ja toinen alkaa pelaamaan suosikki tietokonepeliään. Nämä pahentavat asiaa kun ihmisen aivot ovat keskittyneet johonkin muuhun, eivätkä ne pysty työstämään tunteita siinä samassa. Tekemisen täytyy siis olla mahdollisimman vähän ajattelua vaativaa, jolloin aivoilla on "tilaa" työskennellä. Vaikka et itse kokisi työstäväsi ongelmaa siivotessasi, aivosi tekevät sen. Itseasiassa asian miettiminen saattaa jopa pahentaa agressiota.





      Nämä ovat periaatteellisia ohjeita, ja niitä pitäisi noudattaa omien rajojen ja henkilökohtaisten periaatteiden lomassa.
      Asioita joita on syytä miettiä ennen ohjeiden noudattamista on mm. osapuolten välinen suhde ja suhteen tilanne, ohjeiden noudattamiseen käytetty aika, sekä sen noudattamiseen kohdistettu paikka. Näitä sekä muita faktoreita kannattaa miettiä.

      © Holmberg Nils, Kognitiivinen pari- ja perheterapia.
      Järvenpään sosiaalisairaalan koulutusaineistosarjan julkaisuja nro 11. Järvenpää 2002.

      • ei kumpikaan hyvä

        Kumpikin tapa osoittaa keinottomuutta PUHUA ASIAT SELVIKSI. Äärimmilleen vietyinä ja aina ja aina toistuvina keinoina ne eivät ole hyviä. Ymmärrettävää on joskus tulistuu ja huutaa tai mennee vallan mykäksi, mutta: oikea tapa olisi ottaa asia puheeksi, kyetä rauhassa keskustelleen miettimään, mikä ottaa pannuun. Puhumistakin voi treenata. Voi treenata sitä, ettei provosoidu aina tekemään sillä tavalla, minkä tietää vääräksi (huutaminen ja mykkäkoulu). Voi opetella sanomaan, miksi en pidä jostakin tai että minua loukkaa... JA JOS TULEE HUUDETTUA/IDETTÄ MYKKÄKOULUA, siitäkin voi puhua toisen kanssa. Kertoa, että tiedän, että on väärin toimia näin, on väärin huutaa/on väärin olla puhumatta pitkään ... Sellainenkin keskustelu auttaa jo jonkin verran.


      • Cajen

        Tuo mykkäkouluohje kuulostaa vähän siltä, mikä meidän suhteessa toteutuu näköjään luonnostaan. Juuri viikonloppuna asiat meni tuon kaavan mukaan: tahattomasti sanoin sellaista, mikä loukkasi kultaani. Hän sen minulle kerroin ja totesin, että sori, en tarkoittanut sitä niin. Sitten ajettiin hiljaisuudessa kotiin ja purettiin laukut (~10 min.)
        Tämän jälkeen pyysin ihan oikeasti anteeksi ja myönsin että sanoin vähän tyhmästi, kulta antoi neuvon vastaisuuden varalle. Halittiin, itkettiin (minä itkin), ja istuttiin vierekkäin. Hyvä tuli.
        Itse olen aika hidas ajatuksissani, joten jonkinasteinen "mykkäkoulu" taikka hiljaisuus ennen riidan ratkaisua on minulle parempi. Yleensä muutun hiljaiseksi kun jokin painaa, mutta kultani tuntee minut jo sen verran, että osaa kysyä ja kuunnella, kun se hetki tulee.


    • lapsellista...

      Keskustella voi ihan normaalisti. Tai jos pakko valita niin mykkäkoulu sitten ennen keskustelua. Jos osaa riidellä rakentavasti ja sopiakin niin ok. Mutta huutaminen on typerää ja stressaavaa.

    • lil.devil

      Minä en jää kuuntelemaan jos toinen alkaa huutamaan minulle naama punaisena. Jos ei saa asiaansa sanottua asiallisesti normaalilla puheäänellä niin pitäköön sitten sen aikaa suunsa kiinni ja painukoon muualle, että saa itsensä rauhoittumaan ja asioista voidaan taas yhdessä K E S K U S T E L L A.

      Yhtä lailla kumpikin on epäkunnioittavaa, itsekästä ja toista alentavaa käytöstä. Jos toinen on niin lapsellinen, että haluaa leikkiä valtapeliä pitämällä tuntitolkulla, saatikka päivätolkulla tai pidempään mykkäkoulua niin saa mennä menojaan. Kyllä tuollainen mielenosoitus ja tahallinen yritys ärsyttää toista on niin pentumaista käytöstä, että ihme jos sitä joku aikuinen ihminen toiselta aikuiselta sietää. Sama juttu huutamisen kanssa. Mikä muka antaa sen oikeuden yrittää mennä huutamalla läpiajamaan omaa asiaansa toiselle väkisin?

      Ei toista arvostava, kunnioittava ja aidosti välittävä halua viedä asiaa riidaksi asti, saatikka oikein ruokkia sitä yrittämällä tahallisesti loukata toista ala-arvoisella käytöksellä.

      • valgia

        lil.devil osaa ajatella kauniisti. Sydäntä lämmittää lukea tuollaista tekstiä - on meistä osa kuitenkin ihan kunnollisia aikuisia ihmisiä.

        Oletteko muuten tavanneet koskaan ihmistä, jolla savu nousee korvista aina kun avaatte suunne. Se menee helposti mykkäkouluksi.


    • Lilyeth of babylon

      Henkilö,joka ei näe itseään itsenään,on mahdoton kohdata mykkäkoululla.

    • 8932097u0u9

      aika pantavan näköinen akka tuossa kuvassa

    • dinaav

      Itsellä toimii tuo mykkäkoulu sillä hiljaisuudessa voin miettiä rauhassa koko tilannetta ja riitaa. Sitten kun olen "valmis" alan keskustelemaan miehen kanssa ihan asiallisesti ja yleensä asiat selviää ja sovinto syntyy.

      Jos riitelisimme huutaen, sanoisin varmaan paljonkin vittumaisia asioita, jotka kaduttaisivat myöhemmin ja pahentaisivat tilannetta. Ja vihaisena tarvitsen omaa tilaa ja aikaa vain ajatella tilannetta. Onhan se ärsyttävää jos toinen ei puhu ja itse haluaisi keskustella asiat puhki, mutta välillä jokainen tarvitsee omaa tilaa - myös riidellessä

    • parempi olis huutaminen. Mykkäkoulu on yksi kauheimmista mitä voi tehdä. Tosin siihen oma kumppani tuntuu kiinnittävän enemmän huomiota..;D

    • palveluala

      Tavallisissa pikkuasioissa täytyy muistaa,että ottaa huomioon toisenkin mielipiteet,eikä sanoa heti se oma kata.On hyvä oppia kuuntelemaan ja kunnioittamaan rakastettuaan.
      Mielestäni kaikkein ikävintä on se.Jos esimerkiksi toinen kysy jotain ja toinen on valmis sanomaan heti kielteisen vastauksen ja hetken kuluttua kuitenkin suostuu.
      On parempi kun toinen ehdottaa tai kysyy esim.mennäänkö tai tehdäänkö niin,että ajattelee ja vastaa kyllä tai ei minun mielestäni.Mikäli riitaa tulee ja on esim.perheessä lapsia.On parempi kyllä toisen lähteä vaikka eri huoneeseen ähäksi aikaa ja katsoa hetken päästä asia uudelleen.Kaikkein pahinta on ,jos viattomat lapset joutuvat kuuntelemaan riitää,eivätkä ymmärrä mitä vanhemmat sotivat.Lapset ottavat usein käytösmallin vanhemmiltaan ja katsovat miten aikuisen ratkovat asioita.Jos on kiperä tilanne ja pitää saada asiat ratkastua nopeasti.Voisko niistä keskustella rauhalliseen äänensävyyn.Jos rakastaa toista ihmistä täytyy löytää ratkaisut rauhanomaisesti.Ei huutamalla ja puhumattakaan väkivallalla.Jos olemme tehnet väärin pyydetään anteeksi.Kun tulee pattitilanne,eikä voi puhua.Laita tekstiviesti riitapuolelle ja pyydä anteeksi,jos olet väärässä tai kerro miten olisit halunnut asian olevan.Aina ei pysty puhumaan.Olen ollut ihmissuhdeasioita ratkomassa monien kanssa ja huomaan myös rukous auttaa.Mennään itseemme
      myönnetään myös omat virheemme.Mikäli ei voi toiseen ihmiseen luottaa missään asiassa,on parempi olla yksin .Tavallisissa arkiasioissa kannattaa käydä läpi asioita silloin ,kun olaan hyvällä tuulella.Keskustellaan asioista,joista on tullut riitaa ja pyritään löytämään ratkaisuja,jotka ovat molempien mielestä hyväksyttäviä.Olisin kiinnostunut tietämään .Mistä asiasta ne riidat teillä tulee Raha,rakkaus,talousasiat vai käytännön asiat.On niin paljon alueita
      Ystävällisin terv.Palveluala

    • mmmm

      Ehdottomasti huutaminen, tosin harrastan myös mykkäkoulua! Huutaminen on kerrasta poikki meininkiä, mykkäkoulua tosiaan vois jatkaa loputtomiin!

    • tyttö'93

      Ehdottomasti noista kahdesta huutaminen. Ite ku olen nimittäin saanu katella vanhempien mykkäkoulua jo melkein vuoden verran. Kattelisin sen sijaan ihan mielelläni vaikkapa tota huutamista.

    • kokenut...

      koko illan kestävä huutaminen puolin toisin, kuin monta päivää kestävä mykkäkoulu!

      • että ne tunteet

        ovat itsessä eikä toisessa eikä toinen ole vastuussa niistä tunteista, vaan oma itsemme. Siksi siis olisi ensin hyvä tajuta ne tunteet joiden vallassa itse on, jolloin rauhoittuu ja tajuaa itseään, vasta sitten, voi asiasta keskustella ilman, että se menee molemminpuoliseksi tunteissa heilumiseksi, jolloin sanoo mitä vain, koska tuntuu siltä, ymmärtämättään.

        ottakaa siis selko ensin itsestänne, älkääkä laittako kokemianne tunteita toisen syyksi/ominaisuudeksi. vasta sitten voi alkaa todellinen keskustelu.


    • Mykkäkouluun Kyllästynyt

      Itselläni on tuosta mykkäkoulusta lähes jokapäiväinen kokemus. Mies ei ikinä osaa puhua asioistaan, vaan sulkee kaiken sisälleen. Kun kysyn, mikä häntä vaivaa, tulee siitä hirveä riita ja hän suuttuu siitä, että utelen ja kuulemma jankkaan hänen asioitaan ja lähtee useaksi tunniksi pois. Minun on turha kysyä, missä hän on ollut, kenen kanssa tms. Yli neljä vuotta ollaan asuttu yhdessä ja kihloihin menty ja muutoin yhteinen elämä rakennettu. Minä en saa olla kiinnostunut hänen tekemisistään ja siitä mikä häntä vaivaa. Itse yritän "rakentavasti" keskustella asioista, mutta yleensä vastauksena on että ei sun kanssa pysty elämään kun kyselet aina. Kun mykkäkolua on jatkunut useamman tunnin/päiviä minulla menee hermot ja korotan ääntäni, enkä ole muutoinkaan oma itseni. Lopulta riita päättyy siihen, että minä huudan mies lähtee kävelemään huutaen ja haukkuen ja tönien minua, jos satun olemaan hänen "tiellään". Olen siis täyttä ilmaa hänelle. Kun sanon hänelle, että minuun et enää koske, tulee vastuksena "suhun en kyllä muutenkaan koskis"..

      Mitään läheisyyttä ei ole juurikaan viime aikoina ollut, seksistä puhumattakaan. Myös läheiseni ovat huomanneet, kuinka väliinpitämätön kumppanini on minua kohtaan. Itse olen luonteeltani iloinen ja aina valmis keskustelemaan ja joustamaan. Aina riidan jälkeen hän pyytä anteeksi ja on hirveän matsin jälkeen valmis keskustelemaan. Kuitenkin riidan yhteydessä, kun sanon, etten jaksa tällaista hän sanoo hyvä ja että haluaa elää mieluummin yksin, kuin kanssani. Kuitenkin mökötyksen lopetettua, sanoo aina rakastavansa ja haluavansa elää kanssani.

      Tämä on henkisesti todella rankkaa ja mietin koko ajan lähteväni suhteesta, mutta aina hyvän päivän tullessa unohan kaikki riidat, samoin mieheni unohtaa. Samoin se, että hänet saa lopulta matsauksen päätytyttyä ja mykkäkoulujen kestettyä tunteja/päiviä puhumaan on ikäänkuin helpotus. Enkä sen koommin ajattele, miltä vielä hetki sitten tuntui, kun hän kerta toisensa jälkeen on niin ymmärtäväinen yms.. Jotenkin mietin aina vaan niitä hyviä puolia hänessä ja sitä, kuinka hän on ollut minun tukenani, kun minulla on ollut todella rankkoja asioita viimeaikoina. Alan vaan henkisesti olemaan todella uupunut ainaisiin mykkäkouluihin ja niistä tuleviin riitoihin ja paineisiin. EN toivo kenellekkään vastaavaa. Olen joutunut myös isäni mykkäkouluja ja äkkäilyitä katselemaan pienestä saakka. Äitini on aina sanonut, että joutui lapsiensa lisäksi elämään yhden aikuisen lapsen kanssa eikä sitä kannata kenenkään katsella. Kumpa vain osaisi unohtaa kaikki hyvät asiat ja lähteä menemään. Tuntuu vaan siltä että tämä ei tule ikinä loppumaan kokonaan, työ tms. paineen alla hän käyttäytyy aina samallailla ja olen taas ilmaa....

      Onko muilla kokemuksia vastaavanlaisesta? Minusta tämä on paljon pahempaa kuin huutaminen, silloin ainakin saisi selville toisen ajatukset ja tuntisi itsensä, edes jonkin arvoiseksi. Kuinka siitä saa lopun vai tuleeko tuollainen ihminen ikinä muuttumaan? Tai voiko sellaisen kanssa oppia elämään?

      • Typerästi vaan jaksannu

        Enkä suosittele jatkamaan, jos jo neljä vuotta olet sellaisen kanssa elänyt. Mä mietin vieläkin, yli kolmenkymmenen vuoden jälkeen, että muuttuiskohan tuo mies? Nyt alan pikkuhiljaa taipua ajatukseen, että onkohan mun sittenkin muututtava itse tai muutettava pois? ku vaan tietäisi miten, ja mihin? Meillä pisimmät mykkäkoulut kestävät viikokausia - ilmantuntu on tuttu juttu. Sillon myös lapset ja kaikki muutkin on ilmaa, kovaa tylytystä saavat kaikki kokea. Sellasta. Sitä vaipuu aika syvään alhoon sellaisina aikoina eikä meinaa enää jaksaa nousta sieltä ylöskään omin voimin.


    • Mörökölli

      Mä ainakin pidän mykkäkoulua jos mua vituttaa, repikää siitä luuserit.

    • Mörökölli

      Mä ainakin pidän mykkäkoulua jos mua viduddaa, repikää siitä luuserit

    • Mörökölli

      Mä ainakin pidän mykkäkoulua jos mua viduddaa, repikää siitä luuserit

      • Mörökölli

        Tää vitun paska ilmoitti mulle kolme kertaa että ei hyväksynyt viestiä ja nyt se sitten on 3 kertaa tossa kaikille nähtävänä. * nauraa sikana tän homman toimimiselle*


    • Hullu ämmyskä

      mykkäkoulu! Menen puolisoni huutamisesta ihan lukkoon ja pelkään huutamista joten mykkäkoulu on ainoa toimiva riitelytapa. Tosin joskus menee siihen että "repeän" ja alan huutaa vastaan aivan järjettömästi ja silloin on kyllä helvetti irti. Saatan jopa lyödä koska huutaminen tekee minut aivan hulluksi,eli en edes itse tiedä mitä teen.

      • Onnellinen vai oikeassa

        Muista en tiedä, mutta itse olen tuota mykkäkoulua harrastanut, etenkin nuorempana. Jotkut tässä ketjussa luuseriksi haukkuvat, mutten nyt tiedä siitäkään kumpi on parempi huutaa vai olla hiljaa. Nykyisin jos mykkiskohtaus yrittää tulla päälle, niin alkaa jo itteäänkin naurattaa koko touhu ;)

        Se tulee jostain vuosien takaa, ilmeisesti lapsuudesta. Kun oli yrittänyt pitää puoliaan jossain riidassa tai kertoa pahan olon tunteistaan; vanhemmat olivat "nitistäneet" ne tunteet ja siitä sitten jäänyt jokin taantuma. Tunteet olivat jääneet käsittelemättä ja nousivat sitten taas uudelleen esiin kun otollinen tilanne tuli. Normaalia, käsiteltäväksihän ne on tarkoitettu eikä tungettaviksi sinne sielun syvyyksiin ;)

        Vanhempana sama hylkäämisen tunne tuli aina kun toinen puolisko alkoi huutamaan - oli jotenkin pakko vetäytyä pois ihan kuin ois yrittänyt sille toiselle sanoa että "hei, huomaatko sinä miten minua loukkaat" tai "miten pahasti sanot". Kun se riitelyhän oli silloin sellaista että haukuttiin toinen ja toisen tekemiset ja samalla koko suku. Mitä riitelemistä se nyt oli? Ja kun sitä ei jaksanut kuunnella, varsinkin kun toinen vain sai lisää puhtia pesään jos vastaan yritti sanoa - niin paras konsti oli mennä itse ihan hiljaiseksi.

        Nykyisin alkaa riidan tullen naurattamaan. Ihan kuin katsoisi jostain ulkopuolelta, että "kas, tuossa ne nyt huutavat toisilleen yrittäen sanoa olevansa itse NIIN OIKEASSA, loukattuja pikku piruparkoja kummatkin" ja sitten tulee se hellyys toista kohtaan. Sanoo, että "älä nyt huuda, kulta pieni, ei meillä täällä mitään hätää ole, rauhoitutaan nyt ja puhutaan kaikki tunteet ulos mitkä mieltä painavat"

        Kyllä sitä riitelyä ja toisen kuuntelua ja tätä elämää on opeteltava elämään, ei meille ole valitettavasti kaikkia kykyjä annettu heti syntymästä lähtien. Opittavia asioita.

        Kokeilkaa joskus riidan tullen katsoa itseänne kuin jostain ulkopuolelta; eikö ole ihan naurettavaa touhua se huutaminen ja melskaaminen, kyllä se pistää naurattamaan...ja sit jos se ego antaa vähän myöten nii voi vaik tunnustaa...että hmmm...noh....pitikös ne roskat viedä ulos tms. Toinenkin yllättyy kun saa ihan erilaisen vastauksen siihen huutoonsa, ja unohtaa vuorosanat. Sitten vaan ranskalainen sopimus, eli hellyyden hetkiä.

        Ei tätä elämää ikuisuuksiin kestä, jokainen meistä kuolee joskus ja turhat huutelut voi jättää omaan arvoonsa.

        Käytän tilaisuutta hyväkseni ja lähetän tässä samalla terveisiä Ripalle! Kolme sanaa sinulle - ole ystävä minulle ;)


      • Onnellinen vai oikeassa

        Muista en tiedä, mutta itse olen tuota mykkäkoulua harrastanut, etenkin nuorempana. Jotkut tässä ketjussa luuseriksi haukkuvat, mutten nyt tiedä siitäkään kumpi on parempi huutaa vai olla hiljaa. Nykyisin jos mykkiskohtaus yrittää tulla päälle, niin alkaa jo itteäänkin naurattaa koko touhu ;)

        Se tulee jostain vuosien takaa, ilmeisesti lapsuudesta. Kun oli yrittänyt pitää puoliaan jossain riidassa tai kertoa pahan olon tunteistaan; vanhemmat olivat "nitistäneet" ne tunteet ja siitä sitten jäänyt jokin taantuma. Tunteet olivat jääneet käsittelemättä ja nousivat sitten taas uudelleen esiin kun otollinen tilanne tuli. Normaalia, käsiteltäväksihän ne on tarkoitettu eikä tungettaviksi sinne sielun syvyyksiin ;)

        Vanhempana sama hylkäämisen tunne tuli aina kun toinen puolisko alkoi huutamaan - oli jotenkin pakko vetäytyä pois ihan kuin ois yrittänyt sille toiselle sanoa että "hei, huomaatko sinä miten minua loukkaat" tai "miten pahasti sanot". Kun se riitelyhän oli silloin sellaista että haukuttiin toinen ja toisen tekemiset ja samalla koko suku. Mitä riitelemistä se nyt oli? Ja kun sitä ei jaksanut kuunnella, varsinkin kun toinen vain sai lisää puhtia pesään jos vastaan yritti sanoa - niin paras konsti oli mennä itse ihan hiljaiseksi.

        Nykyisin alkaa riidan tullen naurattamaan. Ihan kuin katsoisi jostain ulkopuolelta, että "kas, tuossa ne nyt huutavat toisilleen yrittäen sanoa olevansa itse NIIN OIKEASSA, loukattuja pikku piruparkoja kummatkin" ja sitten tulee se hellyys toista kohtaan. Sanoo, että "älä nyt huuda, kulta pieni, ei meillä täällä mitään hätää ole, rauhoitutaan nyt ja puhutaan kaikki tunteet ulos mitkä mieltä painavat"

        Kyllä sitä riitelyä ja toisen kuuntelua ja tätä elämää on opeteltava elämään, ei meille ole valitettavasti kaikkia kykyjä annettu heti syntymästä lähtien. Opittavia asioita.

        Kokeilkaa joskus riidan tullen katsoa itseänne kuin jostain ulkopuolelta; eikö ole ihan naurettavaa touhua se huutaminen ja melskaaminen, kyllä se pistää naurattamaan...ja sit jos se ego antaa vähän myöten nii voi vaik tunnustaa...että hmmm...noh....pitikös ne roskat viedä ulos tms. Toinenkin yllättyy kun saa ihan erilaisen vastauksen siihen huutoonsa, ja unohtaa vuorosanat. Sitten vaan ranskalainen sopimus, eli hellyyden hetkiä.

        Ei tätä elämää ikuisuuksiin kestä, jokainen meistä kuolee joskus ja turhat huutelut voi jättää omaan arvoonsa.

        Käytän tilaisuutta hyväkseni ja lähetän tässä samalla terveisiä Ripalle! Kolme sanaa sinulle - ole ystävä minulle ;)


    • JaanaTku

      Vaikka viikon mykkäkoulu, mutta vain silloin kun toinen on paikalla. Kun kumppani menee eri tilaan, esim. töihin, kauppaan ym. silloin huutaa ja kovaa. Näin menee asiat balanssissa.

    • JaanaTku

      Vaikka viikon mykkäkoulu, mutta vain silloin kun toinen on paikalla. Kun kumppani menee eri tilaan, esim. töihin, kauppaan ym. silloin huutaa ja kovaa. Näin menee asiat balanssissa.

    • Teppo

      Mikäli muija alkaa huutamaan, vedän avokkaan päähän niin hiljenee!
      Näin meillä Oulussa

      • Avokaadoko

        Millä herra tuota avokasta tai avokaadoansa vetelee... kädelläkö?

        Mikä tuo "muija" on? Kenties nuijan kumppani ja vastakohta. Eikö herralla ole vaimoa, avovaimoa tai tyttöystävää? Vai onko kaikki kun huutoa tulee?


    • Zeppooo

      Jos muijan kanssa tulee jotakin ongelmia, niin hän vetää itsensä täysin hiljaiseksi. Ja se on täysin perseestä. Viimeksikin ihmettelin mistä muija vittuuntui, ja riitelin sitten yksinäni puoli tuntia, jonka jälkeen kumpikin mökötti pari tuntia hiljaa. Vasta sen jälkeen suostui kertomaan syyn vittuuntumiseensa, ja paljastui että se johtui pelkästä väärin käsityksestä. Riita loppui heti ja olimme heti kiinni toisissamme. :)

    • Unelma tehdas

      Niin moni Mies lähtee tietämättään, vain SponsOriksi Naaraan Köyhyyden torjunta talkoisiin, Naaras Kuin Barbi, pitää saada Se -talo -hevonen -avo auto -yms. mieluummin Rakkaudesta höpöttäen. "ymmärtää, et ainoa tapa saada" ja mies yleensä Niin tyhmä, et on uskovinaan "rakkauteen" Naaraalle tärkeämää todistaa toisille Naaraille, että Mä oon se kun olen onnistunut, jatketta niille "koulu kympeille"Ja kun jotenkin tää taludellisen edun tulo pätkii. "Suunnitelma"niin mitäs siinä muuta kuin JÄGÄ::JÄGÄ:: Siinä PullaMössö Tyhmenpi -Syyllistyy- vielä ja suostuu "riitelyyn.kin" -KITEYTETTYNÄ-

    • hiljaisuuden vallitessa on tosi kyseessä

      Luultavasti "parempi" tapa on riitely, koska siinä laitetaan asiat ja pinoon samantien. Itse olen valitettavan usein kuitenkin haluton keskustelemaan asioista, joten minulle ominaisempi tapa riidellä on mykkäkoulu. Suutun hyvin harvoin, mutta siinä lajissa (mykkäkoulussa) olen aivan erinomainen ja mykkäkouluni voivat kestää aivan määräämättömiä aikoja, koska olen loukkaantuessani ERITTÄIN pitkävihainen. Lopetan toisen rääkkäämisen yleensä vasta siinä vaiheessa, kun toinen on valmis tekemään mitä vaan, että olisin taas normaali itseni.

    • Anonyymi

      No tietysti paras vaihtoehto olisi, että tuo kahden minuutin huutaminenkin voitaisiin käsitellä jotenkin toisin 😄. Mutta itsekin päädyn helpommin siihen. Mulle on tärkeää huolehtia siitä, että asiat riitelevät, ei ihmiset, eli yritän parhaani mukaan välttää sortumista kaiken maailman passiivis-aggressiivisuuteen (joskus vaikeaa!) ja pitää keskustelua niin selkeänä kuin raivopäissään vaan kykenee. Mutta tuo äänen volyymin nousun hallinta mulle on vaan niin perhanan vaikeaa silloin, kun tunnen ettei sanomani mene perille. Opetellaan!

      Sen sijaan mökötystaipumusta mun on vaikeampi intuitiivisesti ymmärtää. Ymmärrän siihen pisteeseen asti, että riidan keskellä tarttee sellaista iirtiottoa tilanteesta ittsensä rauhoitteluun ja siihen, että saa pidettyä oman erillisyytensä. Toiset vaan tarvitsee tuollaista, ja monesti se on jopa fiksua - saa molemmat vähän rauhoituttua ja mietittyä tilannetta. Mutta jos toisen houkuttelu sieltä kuorestaan vie AINA tunteja/päiviä/viikkoja, niin mun on vaan niin vaikea tajuta, että miten se ihminen niitä tunteitaan siellä kuoressaan oikein käsittelee. On kuitenkin todennäköistä, että sille kuoreen vetäytyjälle se huutamiseen sortuminen on yhtä käsittämätöntä kuin minulle tuollainen tuntikausiksi tunteeseen jumiin jääminen, joten eipä kai auta kuin molempien opetella ymmärrystä toisiaan kohtaan ja yrittää vaan opetells lieventämään niitä omia henkilökohtaisia huonoja käyttäytymismallejaan, ja kehitellä tilalle jotain sujuvampaa.

    • Anonyymi

      Riippuu ihmisistä, jotkut osaavat huutaa toisilleen loukkaamatta verisesti, siis iskemättä liian kovaa. Niiden jotka eivät tähän kykene kannattaa ennemmin vaikka vaieta, sanojaan kun ei saa takaisin koskaan. Ne todella pahat muistetaan aina vaikka ymmärrettäisiinkin se konteksti. Ilkeys.

    • Anonyymi

      En tiedä tuosta. Mykkäkouluakin on.

      Mutta sen olen huomannut, että kun kelit ja verenpaine on semmoiset että ärsyyntyy sitten jostain syystä.

      Narskuu hampaita vähän ristiin minä.

      Ja tieten vähän vihaisella iänellä puhhuu jotain tai tupisee jotain. Välttämättä se ei edes kenenkään vika ole jos ärsyyntyy.

      Se vain, että silloin ei meinoo edes hyvät puheet tehota.

      Jotenniin tiedän, että vain yksi kestäisi tämänniin minun vaiheen ...

      Ihana oot siinä mielessä. Ja muussakin.

      Meinoon, että ymmärrät, ettei mikkeen ole koskoon niin yksiselitteistä.

      Kuitenkoon.

      Vaikka joskus saatan vastata silloin vähän " ylimalkaisesti" eli tokaisen vain sanan tai pari vähän väsyneesti, niin eikö se ole normaalia?

      Parempi kai sekkiin kuin jättee tunteet sisälle kiehumaan.

      En oo oikeessa aina , itseäni kohtoon olen mutta ..

      Eihän toinen voi ymmärtee aina silti aina toisen ommoo.

      Mutta, ajankanssa toisesta ja toisesta voisi sitoutua särmät pois , puhekkin varmasti loppuu iänmyötä .

      Jos paljon yksin on , niin tämähän voi tuntua jo ennenaikaiselta vanhemiselta.

      Siksikin ehkä vaikea niin ikkee sanoa.

      Koska se ei kohdallani pidä koskoon paikkaansa.

      Ei, vaikka yritän joskus 'kysyä ' tai pittee totenakin ikkeeni.

      Syntymäpäiviä en halua ennee koskoon vie5tee.

      Jos olen täyttänyt kuitenniin jo lukuisia kertoja vuosia .
      1 vuottakin vielä myöhemminkin.

      6skokaa tai älköö.

      Nytkään en iästäni puhu.

      Mutta se oli sen ajan murhe....

      Kaikesta huolimatta jotain näkköö nuamasta.



      Sitä yhtä voin vain 'suorempoon' eli kierompoon katsoa tai vähän vilkaista .

      Hän tietee ketä.

      Silti se on niin vaikeaa.

      Myöntee itselle asioita .

      Ei saa kysyä liian vaikeita ,mutta mistä sen tietee mikä on vaikea kysymys?

      No ikä.


      Sitä EI tiedä koskoon itsekkään.

      Se oli ennen, kun jotkut vanhatkin vielä juhlivat syntymäpäiviään..

      Niin EEEII ennee.

      Loppuu semmoinen itsensä juhliminen mulla ainnain.

      Ne vain pelottoo ne oikeat päivät.

      Nukkuu vaikka senkin karmean päivän ohi.

    • Anonyymi

      Kyllä kumpi on parempi.

    • Anonyymi

      Itse olen helposti kiihtyvää sorttia eli huudan ja sätin naama punaisena sen hetken ja sitten helpottaa. Mykkäkoulu ei varmasti edes onnistuisi

    • Anonyymi

      Huutaminen.

    • Anonyymi

      Mä oon huono riitelemään. Haluaisin olla se huutaja ja se ois sitten ohi. Tai toinen vaikka huutaisi. Välillä tekisi hyvää puhdistaa ilmaa. Mutta kun kaikki ihme keräilyä ja asiat vaietaan hautaan . Jos joskus hermotun saan vain kuulla kuinka en osaa käyttäytyä. Ja sitten ollaan hiljaa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1378
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1251
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1175
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1135
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      14
      1083
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      31
      1027
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1023
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1022
    10. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1011
    Aihe