Mitä se tarkalleen on ja tarttuuko se? ;)
Ja onko kyyninen ihminen huono immeinen? Olisiko syytä hankkiutua ominaisuudesta eroon jos mahdollista? - Miten ja miksi?
Jännää..
Kyynisyys?
7
328
Vastaukset
on vähän niin kuin suojautumismekanismi. Kyyninen ihminen on varmuuden vuoksi kyyninen, ettei tule pettymään tai tule leimatuksi naiiviksi tai simppeliksi, positiiviseksi hölmöksi. Kyynisyys voi vähentyä tai lisääntyä iän myötä. Kyynisimmät tyypit joita itse muistan tavanneeni olivat silloin n. 20-22vuotiaita:D Kyyninen tyyppi yleensä haluaa myös vaikuttaa kyynisyydessään älykkäältä;)
Mutta onhan heitä "vanhoissakin" ihmisissä...
En tiiä, miten siitä eroon pääsee, uskaltautumalla olla avoimesti hölmö tai iloinen?- Anonyymi00006
- Ei tuosta kuitenkaan mitään tule. Yleislyttäys toisen innolle.
Äitini oli sellainen. Jos jostain innostuin, lyttäsi sen. Koska joku sukulainen teki saman paremmin jo ennen yrittämistäni. Lopetin sitten kertomatta mitä mielessä ja totesin vain "Sitä samaa kurjuutta mitä ennenkin".
Eroon pääsenee, kun lyttäyksen asiasta kiinnostuu. Itse aikoinaan aloin kiittelemään enemmän, kun olin talleilla töissä ja omistaja aina kiitti, kun autoin töissä. Hän saattoi päivässä kiittää yli kymmenen kertaa.
- hmm...
Kyynisyys ei musta ole yksinomaan huono ominaisuus. On varmasti olemassa sekä tervettä (ihmistä psykologisesti myös suojaavaa) kyynisyyttä, että sellaista kyynisyyttä, joka on ainoastaan vahingollista ja tuhoavaa. Ajattelisin, että kysymys siitä, pitäiskö kyynisestä asenteesta "hankkiutua eroon", riippuisi aika vahvasti siitä, että mihin kyynisyys ihmisellä kohdistuu. Esimerkin vuoksi: jos joku suhtautuu kyynisellä asenteella hänen luottamuksensa kolme kertaa aiemmin pettäneen ihmisen vakuutteluihin, on kyynisesti suhtautuvan reaktio usein varmasti aika ymmärrettävä. Sen sijaan sellainen kyynisyys tai antipatian tunteiden kokeminen ei enää ole ihmiseltä mitenkään rakentavaa, jos jollakulla kyynisyys kohdistuisi aina ja vain vaikkapa joihinkin tiettyihin samoihin ammatinharjoittajiin, ihmisryhmiin tai johonkin muuhun vastaavaan, riippumatta mitenkään siitä, että onko kyyniselle suhtautumiselle olemassa mitään henkilökohtaista tai järkevää ulkoista syytä ylipäätäänkään.
Jos joku saa lähipiiriltään koko ajan huomautteluja turhan kyynisestä suhtautumisestaan, kannattanee sellaisen varmasti tarkistaa asenteitaan. Itse kunkin läheiset ovat nimittäin monasti oivallisimpia ja parhaimpia kertomaan ihmisestä sellaisia asioita, mitä tämä ei itse välttämättä niin hyvin huomaa. Ja verraten luotettavia arvioitsijoina usein myös.
"Kyynistä" suhtautumista voitaneen muuten pitää myös yhtenä huumorinlajinakin joskus, jollei siihen liity selkeää ympäristöön kohdistuvaa vihamielisyyttä tai epäluuloisuutta.;) Itse olen tuntenut parikin valtavan miellyttävää ihmistä, joilla on ollut eräällä tapaa sellainen kyyninen maailmankatsomus, joka kuitenkin on kaikessa kyynisyydessään ollut hauska. He, ts. kyseiset ihmiset ovat olleet sellaisia vähän hiljaisia maailman tarkkailijoita luonteeltaan, mutta kuitenkin sellaisia, että heillä on ollut vahva itseironian taju myös. Kyynisyys - ollakseen hauskaa - vaatiikin juuri vahvaa itsetuntemusta ja itseironian tajua. Muuten asenne kääntyy ahdistavaksi ympäristölle kestää.
Joskus kyynisyyden avulla saatetaan pyrkiä peittämään maailmaa kohtaan tunnettua epävarmuuttakin. Nuoret ja vielä aikuiseksi kehittymässä olevat ihmiset saattavat joskus olla hyvinkin kyynisiä, ehdottomien ajatusrakennelmiensa kanssa, mutta heillä kyynisyys lienee usein suojamekanismikin. Kypsempään ikään ehtineeltä hyvin voimakkaan kyynisen maailmankatsomuksen havaitseminen taas on välillä lähinnä surullista, koska aikuinen ihminen on jo maailmankuvansa aika valmiiksi muodostanut, eikä aikuisen välttämättä ole niin helppoa päästä haitallisista asenteistaan eroon oppia uudenlaisia ajattelutapoja, kuin nuoremman ihmisen.- rand.om
"Kyynistä" suhtautumista voitaneen muuten pitää myös yhtenä huumorinlajinakin joskus, jollei siihen liity selkeää ympäristöön kohdistuvaa vihamielisyyttä tai epäluuloisuutta.
Itsehän kärsin tästä mielenhäiriöstä, mutta omasta mielestäni tätä positiivisempaa laatua jonka mainitsit.
Toivottavasti ei muutu iän myötä katkeraksi kyynisyydeks, en halua happamaksi vanhaksi pieruks ;) - Anonyymi00004
rand.om kirjoitti:
"Kyynistä" suhtautumista voitaneen muuten pitää myös yhtenä huumorinlajinakin joskus, jollei siihen liity selkeää ympäristöön kohdistuvaa vihamielisyyttä tai epäluuloisuutta.
Itsehän kärsin tästä mielenhäiriöstä, mutta omasta mielestäni tätä positiivisempaa laatua jonka mainitsit.
Toivottavasti ei muutu iän myötä katkeraksi kyynisyydeks, en halua happamaksi vanhaksi pieruks ;)Kyynisyys ei ole katkeruutta.
- Anonyymi00003
Minä olen töissä neutraali,teen työni ja that's it. Vapaalla puuhastelen mitä puuhastelen,olen sinkku.
- Anonyymi00005
Auttaisiko tuo?
https://yle.fi/a/3-10339155
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia.",175103Elikkä Riikka Purra ei kannusta Suomea edes euroviisuissa
Sellaista on persujen "isänmaallisuus", oma kansa viimeiseksi ja ulkomaalaiset ensimmäisiksi. https://www.iltalehti.fi/1012321- 1352018
Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin
Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee481888Victoria-tytär, 16, vertaa Martina Aitolehteä ja Esko Eerikäistä: "Iskä on enemmän..."
Martina Aitolehti ja Esko Eerikäinen ovat ex-pari ja heillä on yksi yhteinen tytär, Victoria. Eerikäinen oli Huomenta Su1171700"UKRAINA HYÖKKÄÄ LATVIAN ÖLJYVARASTOON JA JUNAAN"!!!
"MATKUSTAJAJUNA SAI UKRAINALAISLENNOKEISTA VAKAVIA VAURIOITA"!!!551276Hilma Hallo-ahon kuvat julki - kiistää SSK ryhmän nimen merkityksen
Eduskunnan puhemies Jussi Halla-ahon tyttären ympärille on noussut skandaali. Lehdistö sai selville Hilma Hallo-ahon kuu117957Sofia Belorf rehellisenä suhteen alusta Jeff-miljonäärirakkaaseen: "Hän ei..."
Sofia Belórfin elämä on tapetilla Sofia Bling Bling Dubai -realityssä. Näyttävien puitteiden rinnalla Belórf avaa elämää50855Äänestän seuraavissa eduskuntavaaleissa persuja.
Persut on ainoa puolue, joka aidosti vastustaa islamisaatiota Suomessa.303831Kaupungin yt
Honkolan tai hietaman koulu suljetaan. Säästölistalle on nostettu muun muassa Honkolan tai Hietaman koulun toiminnan l24664