euraupair vs culture care

help!

minulla on ISO dilemma... Unelmani on lähteä vuodeksu Amerikkaan au pairina mutta en miedä minkä järjestön kautta... Minulla on tällä hetkellä kaksi vaihtoehtoa: Euraupair tai Culture care. Minkä te ehdottaisitte?

13

2535

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • _jannna

itse meinaan myös lähteä vuoden päästä amerikkaan aupairiksi, ja tällä hetkellä Eurin kautta suunnitteilla 8) vaikuttaa paljon selkeämmältä kuin tuo EF ja tulee halvemmaksi, ja mitä olen lukenut netistä niin ihan positiivista palautetta tullut (:

• ef au pair... -_-

Mee Euraupair, oon ite nyt Cultural Carelli ja ei mitään hyvää palautetta ole annettavana.
      Tuli vähä aika sit jotain lasku selvittelyjä ja ku olen täällä on vaikeeta saada suomen toimistoon yhteyttä ja sit äiti oli soittanu sinne niin ne oli nauranu sille ja olleet tosi tylyjä. En suosittele Cultural Carea!
      Ja muutenki täällä olon aikana osa ajasta on menny hyvin mut nyt vaikuttaa ettei niillä ole enää osavaa henkilö kuntaa jotka oikeesti pitäis auttaa meitä mut tekee asioista vaan hankalempia!
      Mene Euraupairille!

• Kiz**

ompas täällä erilaisia näkemyksiä, kun mulla. Itse tilasin samana päivänä esitteet netin kautta sekä Euraupairilta että Cultural Carelta. Cc:n esite tuli postissa seuraavana päivänä ja euraupairin esitteen tulossa kesti reippaasti yli viikko. Lisäksi Cc:ltä soitti erittäin ystävällinen ja avulias nainen pari päivää esitteen postituksen jälkeen. Kyseli että olenko jo suunnitellut lähtöpäivää, käyny infotilaisuudessa jne. Kasvatti kyllä mukavasti innostusta toi puhelu! :)

Itelläni au pair projekti on edenny niinkin hurjaa vauhtia, että 2viikkoa info/haastattelukäynnistä laitoin hakupaperit postiin. Siitä muutama päivä, että suosittelijat oli tarkistettu ja paperit saapunu Bostoniin. Sain tunnukset extra-nettiin ja vaan reilu viikko niin ensimmäinen perhe match löyty :) parhaillaan odottelen perheen yhteydenottoa.

Itse oon ollu tyytyväinen Cultural Caren toimintaan ainakin tähän asti. Kysyksiin on vastattu avuliaasti ja jos johonkin eivät ole heti osanneet vastata, niin ovat selvittäneet asian hyvinkin pian ja soittaneet minulle päin takaisin.

Tässä omia näkemyksiäni asiasta :) ja onnea au pair taipaleellesi, valitsit sitten minkä järjestön tahansa!

• sukkahousu

Itse myös tilasin Cultural Carelta esitteen ja heti tuli soitto perään että koska olen lähdössä. Olin vasta alkanut harkita koko hommaa ja vähän ahdisti tuo kysely heti.. Halusin vaan tietää lisää asiasta kun tosiaan nettisivut eivät mielestäni kertoneet ihan koko totuutta. Eikö mielestäsi ole epäilyttävää että he niin innokkaasti alkoivat ajaa asiaasi eteenpäin? Luulisi että niillä olisi kiire kaikkien muidenkin hakijoiden kanssa.. jos sellaisia nyt on.

• cc-auppari minäkin

Cultural care / EF tuntuu saavan kamaln ristiriitaista kannatusta, mutta itse olen ollut tytyväinen. Sama homma itsellä noiden esitteiden kanssa, mutta euraupairilla taisi kestää kolme viikkoa esitteen saapumisessa. Siinä vaiheessa EF'ltä oli tullut jo esite kotiin, soitto haastattelijalta, yksityinen haastattelu järjestetty kun tahdoin lähteä matkaan mahdollisimman pian ja paperit olivat jo matkalla Bostoniin kun euraupairin esite vasta kolahti postiluukusta.

Itsellä valinta kallistui CC'hen siksi, että niistä olen paljon hyvää kuullut ja euraupairin huonoiksi puoliksi koin sen tunnetun hitauden, nettisivujen epäselkeän ilmaisun mitä kaikkia hakulomakkeita sinun täytyy täyttää ja sen, että tuo typeränpiinaava matching prosessi on euraupairilla sellainen, ettei au pair itse oikein tiedä mitä tapahtuu vaan perheet voi ottaa yhteyttä ihan randomisti ja pitkälti aikaa voi kulua siinä välissä.

Varmasti kummatkin järjestöt on ihan yhtä hyviä, mutta Cultural carella toiminta tuntuu olevan välillä asiakasläheisempää ja selkeämpää. Joka kerta sähköposteihin vastattiin seuraavana päivänä ja viimeisenä arkipäivänä ennen lähtöäni soitteli vielä helsingistä ihminen ja kyseli onko mielessä jotain epäselvää ja että hyvillä fiiliksillä vielä olen lähdössä. Kaiken lisäksi totesi, että mun maksuni eivät vielä edes näy heidän järjestelmässään, mutta eiköhän se perille ole mennyt kun kukaan ei ole perään soitellut.

Itse puhuisin Cultural Caren puolesta kyllä kun omat kokemukset on positiivisia, mutta en väitä alkuunkaan, että euraupair olisi ollenkaan huono vaihtoehto. Tuttujen kertoman mukaan eurilla vaan saattaa välillä tarvita vähän enemmän kärsivällisyyttä tuon odottamisen kanssa :D

• USAauppari

Älkää ihmeessä menkö EurEupairin kautta! Suomen päässä asiat sujui alussa itellä ihan hyvin, mutta USA:ssa homma ei toimi. Vaikka meillä oli loppuajasta ihana community counselor (kun vihdoin ja viimein sellainen saatiin, muutama kuukausi oltiin ilman kun entinen yhtä äkkiä lopetti), joka yritti auttaa niin ei hänkään kaikkeen pystynyt. Ongelmatilanteessa sieltä ei helpolla apua saa ja järjestön "isompien pomojen" kanssa joutuu tappelemaan ihan tosissaan. Loppujen lopuksi tuli oikeen kunnolla paskaa niskaan sekä USA:n että Suomen päästä, en tiedä edelleenkään onko ollut järjestö vai silloinen hostperhe (jonka äiti oli muuten EurAupirin community counselor), joka on paskaa puhunut... Enkä ollut ainut, jolla oli järjestön kanssa ongelmia.

Varmasti alue vaikuttaa paljon ja ne järjestön ihmiset siellä, itsellä kokemusta kahdesta alueesta, molemmissa tosin hommat hoidettiin yhtä huonosti. Mutta jos hosperhe on hyvä, eikä muitakaan ongelmia tule niin silloin kaikki järjestönkin kanssa ok. Paitsi ainakin silloin EurAupairin säännöt, varsinkin opiskelun suhteen, olivat paljon tiukemmat kuin muilla.

• edelliseen

Au Pair in America tuntui olevan hyvä järjestö. Siellä missä itse olin, oli paljon au paireja sen kautta enkä yhtään huonoa kommenttia kuullut. Oltiin myös paljon mukana niittenkin au pair-tapaamisissa sun muissa jutuissa ja homma näytti toimivan hyvin. Suomessa muistaakseni Allianssi toimii yhteistyössä tuon järjestön kanssa. Jos nyt pitäisi valita niin ehdottomasti Au Pair in American kautta menisin, vaikka onkin hieman kalliimpi kuin EurAupair.

• susa29

Itse olen Amerikassa aluevalvojana, enka ole itse koskaan tallaisista ongelmista kuullut. Kun yksi aluevalvoja lopettaa, niin toinen tulee automaattisesti tilalle.

Aluevalvoja ei tietenkaan pysty kaikkia ongelmia ratkaisemaan. Aikuisten ihmisten tulisi itsekin osata ratkoa ongelmiaan -ei aina voi menna valiin...
        Tyossani on kuitenkin paljon sita etta olen perheen ja aupparin valissa ratkomassa asioita. Auppareille puolustan perheita, ja sitten perheille puolustan auppareita, jotta saataisiin suhde toimimaan. Siina otetaan koko ajan paskaa niskaan muiden puolesta -ja vapaaehtoisesti. Onneksi itsellani on ihanat perheet ja ihanat aupparit jotka osaavat arvostaa vaikkei heilla olekaan aavistusta siita miten paljon energiaa tahan menee! Ja taytyy sanoa etta tahan asti molemmat osapuolet ovat kuunnelleet neuvoja ja ongelmat ovat ratkenneet suht helposti.

Meita aluevalvojia on monenlaisia, mutta oma kokemukseni on se etta EurAupairilla juuri ne 'isot pomot' ihan tosissaan välittavat auppareista!

On todella valitettavaa etta oma au pair vuotesi ei mennyt ihan nappiin -ainakin itse toimin aluevalvojana juuri aupparien vuoksi.

• USAauppari
        susa29 kirjoitti:

Itse olen Amerikassa aluevalvojana, enka ole itse koskaan tallaisista ongelmista kuullut. Kun yksi aluevalvoja lopettaa, niin toinen tulee automaattisesti tilalle.

Aluevalvoja ei tietenkaan pysty kaikkia ongelmia ratkaisemaan. Aikuisten ihmisten tulisi itsekin osata ratkoa ongelmiaan -ei aina voi menna valiin...
        Tyossani on kuitenkin paljon sita etta olen perheen ja aupparin valissa ratkomassa asioita. Auppareille puolustan perheita, ja sitten perheille puolustan auppareita, jotta saataisiin suhde toimimaan. Siina otetaan koko ajan paskaa niskaan muiden puolesta -ja vapaaehtoisesti. Onneksi itsellani on ihanat perheet ja ihanat aupparit jotka osaavat arvostaa vaikkei heilla olekaan aavistusta siita miten paljon energiaa tahan menee! Ja taytyy sanoa etta tahan asti molemmat osapuolet ovat kuunnelleet neuvoja ja ongelmat ovat ratkenneet suht helposti.

Meita aluevalvojia on monenlaisia, mutta oma kokemukseni on se etta EurAupairilla juuri ne 'isot pomot' ihan tosissaan välittavat auppareista!

On todella valitettavaa etta oma au pair vuotesi ei mennyt ihan nappiin -ainakin itse toimin aluevalvojana juuri aupparien vuoksi.

Tarkoitukseni ei ollut mitenkään mollata aluevalvojia, oma aluevalvojani (kun sellainen vihdoin saatiin) oli mitä avuliain ja ihanin ihminen...kumpa vain olisivat muutkin järjestön leivissä olevat olleet. Ja nyt puhun siis regional/area coordinatorista vai mikä lieneekään oikea nimitys?

Meillä ei siis ollut aluevalvojaa 4 kuukauteen, ja entisen lopettamisesta kuulimme vasta sitten kun aloimme area coordinatorilta kyselemään miksei aluevalvojamme vastaa sähköposteihin/puheluihin. Ja mistään ongelmista ei siinä vaiheessa ollut kysymys, yritimme järjestää kuukausittaista au pair -tapaamista. Noiden 4 kuukauden aikana jonkun lähialueen aluevalvoja kävi pitämässä meille yhden tapaamisen, muut kuitattiin au pair -vihkoseen pitämättömiksi area coordinatorin luvalla. Suurinta osaa meistä au paireista ei aluevalvojan puuttuminen häirinnyt yhtään, koska ongelmia ei ollut ja tekemistä riitti ilman tapaamisiakin. Käytiin muutenkin aika paljon toisen järjestön tapaamisissa ja retkillä, joten uusiin au paireihin tutustui sitä kautta helposti. Yhdelle ranskalaistytölle aluevalvojan puuttuminen tosin aiheutti ongelmia kun perheen kanssa ei sujunut ja hän olisi halunnut vaihtaa perhettä. Tyttö oli soitellut area coordinatorille asiasta, joka oli käskenyt miettimään vielä siihen asti kunnes saadaan uusi aluevalvoja, joka voi selvittää tilannetta. No kun uusi aluevalvoja saatiin, ja tyttö olisi edelleen halunnut vaihtaa perhettä niin järjestöltä ilmoitettiin että ei onnistu enää koska au pair -vuotta on liian vähän jäljellä (mikä tuntuu hassulta sillä tytöllä oli enemmän au pair -vuotta jäljellä, kuin itselläni siinä vaihessa kun järjestö päätti etsiä minulle uuden perheen). Likka pakkasi kamat ja lähti seuraavalla lennolla kotiin.

Omalla kohdalla tilanne oli hieman eri kuin yleensä, eli mitään riitaa/erimielisyyksiä perheen kanssa ei ollut, vaan ongelmat olivat sellaisia mihin minä tai hostperhe ei mitenkään pystytty vaikuttamaan. Olin hetken aikaa ns. tyhjän päällä, jolloin vain yritettiin selvittää tilannetta ja miettiä mitä seuraavaksi, jolloin area coordinatorin kanssa tuli puhelimessa tapeltua useammankin kerran. Ensin lupailtiin kaikenlaista ja parin päivän päästä taas peruttiin puheet... Onneksi olin ollut USA:ssa tuolloin jo noin 9-10 kuukautta, joten kavereita (sekä omia että hostperheen) riitti ja heiltä sai tukea. Toisessa hostperheessä en sitten kauaa ollutkaan. Varmasti ihan mukava perhe jos heidän kanssaan tulee toimeen, mutta itse olin ihan eri maailmasta kuin kyseinen perhe. Lisäksi olin vielä henkisesti aivan hajalla, varmasti olisi jokainen siinä tilanteessa ollut, eli ei ihme ettei homma toiminut.

Alkaa mennä jo niin pitkäksi sepustukseksi, että eiköhän tämä riitä vaikka kerrottavaa olisi vielä paljonkin. Järjestöstä varmaan kertoo aika paljon se, että tässä tapauksessa au pair ei ollut ainut tyytymätön vaan myös molemmat hostperheet ihmettelivät järjestön toimintaa (ja taisivatpa he muutaman kiukkuisen puhelinsoitonkin järjestön suuntaan tehdä).

Kokonaisuutena oma au pair -vuoteni oli mahtava, sain sieltä niin paljon uusia kokemuksia, kavereita ja ihanan kakkosperheen ja -kodin, etteivät isommatkaan vastoinkäymiset pystyneet vuotta pilaamaan:)

• mun valinta

Mä valkkasin Allianssin/au pair in American, mutten tiedä miksi. Se vain vaikuttaa hyvältä ja niillä on erilaisia auppariohjelmia erilaisia tarpeita varten. Kandee katsella vaihtoehtoja..

• sunshine@thebeach

Olen myös lähdössä au pairiksi ja olen miettinyt culture carea sillä sen kautta asiat tuntuvat hoituvan nopeasti ja ystävällistä asiakasläheistä toimintaa tuntuu olevan :) aloin vaan pohdiskelemaan olisiko eur au pair sittenkin parempi vakuutuksen takia mutta mahdollisen hitaan toiminnan takia epäilyttää kannattaako koska haluan nopeasti matkaan, ainakin monet tuntuvat prosessin hitaudesta valittaneen.. en osaa nyt päättää! mutta täytyy sanoa että yllätyin ku otin torstaiaamuna yhteyttä culture careen ja alle tunnissa tuli vastaus! samaisen päivän aikana sain vastaukset kaikkiin kaipaamiini kysymyksiin ja sovimme haastattelun saman viikon lauantaille! nopeudesta siis suuri plussa :)

• sunshine@thebeach

cultural care* :P :)

• aupairiusa

mulla ei myöskään oo kuin vaan positiivista sanottavaa cultural caresta... sähköposteihin vastataan pian, puhelimeen vastataan aina, kysymyksille ei naureta, ja seki on mun mielestä plussaa, että toimiston väki on entisiä au paireja. tottakai ehkä maksaa vähä enemmän, mut mä mielelläni maksan siitä, että on koko prosessin ajan joku messissä. oon ollu niin tyytyväinen, että voin antaa vaan 10 ....

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      43
      1491
    2. Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?

Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.
      Ikävä
      98
      1375
    3. Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin

Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l
      Maailman menoa
      309
      1329
    4. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      109
      1135
    5. Mitä on eilen sattunut?

Mitästä oli eilen illalla kylällä sattunut?
      Suomussalmi
      19
      1091
    6. Milloin tapasit kaivattusi

ensimmäistä kertaa? 💸
      Ikävä
      68
      1083
    7. Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1047
    8. Oletko mokannut

Kaivattusi suhteen koskaan?
      Ikävä
      71
      1022
    9. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      177
      902
    10. Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!

Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju
      Tanssi
      18
      841
    Aihe