Katselin tuossa A-studiota, jossa turistiin EU:sta. Siinä sanottiin, että Suomi on EU:n nettomaksaja noin 150 miljoonan €:n osuudella. Tämähän tekee noin 30€ per suomalainen per vuosi.
Jos eroaisimme EU:sta, niin mitä hienoa tällä rahalla saataisiin? Paranisiko Suomi ja suomalaisten elämä?
Minä ainakin kävisin sillä rahalla kerran baarissa, jos joisin pohjat, en ajaisi taksilla, en maksaisi sisään enkä antaisi tippiä. ;-)
Jos eroaisimme EU:sta, niin mitä hienoa tällä rahalla saataisiin? Paranisiko Suomi ja suomalaisten elämä?
Minä ainakin kävisin sillä rahalla kerran baarissa, jos joisin pohjat, en ajaisi taksilla, en maksaisi sisään enkä antaisi tippiä. ;-)
Vastaukset 16
Vanhimmat
kunnon känniä kun otetaan huomioon että keskustan baareissa ei saa juuri mitään juotavaksi kelpaavaa alle kuuden euron.
Vaikka olisin miljonääri, en lakkaisi juomasta pohjia. ;-)
Minä keittäisin sillä rahalla vuoden pirtut kaikille kodittomille ja rahaa jäisi ruokaankin! :D
Ensinnäkin sitä nimitetään pontikaksi eikä pirtuksi. Toisekseen ensin pitää käyttää mäski ja siitä tislata pontikka. Perunoita keitetään.
Ei vaan, kai sinäkin tuon oikeasti tiesit. ;-)
Voiko eeuusta erota?
Yksikään maa ei ole toistaiseksi sellaista tosissaan harkinnut, mutta kyllä siitä eroon pääsee. Hinta on tosin taloudellisesti kauhea, mitä nämä marginaali-ihmiset eivät tule ajatelleeksi. Tai sitten heillä ei ole mitään hävittävää.
saisin 37 riviä lottoa, joilla taas voisi voittaa vaikka kuinka paljon rahaa. :)
Sehän on melkein koko vuoden kestolotot. Tosin minäkin olen lotonnut joka viikko jo 30 vuotta, enkä vieläkään ole voittanut edes 100€:a. :-(
Osa asiantuntijoista väittää, että maksamme EU:hun enemmän mitä hyödymme ja toinen taho päinvastaista. kaikenmaailman tukien ansiosta Suomi saa enemmän mitä maksaa EU:hun.
Ota siitä sitten selvää kumpi taho puhuu totta.
Puoleen väliin linkin kirjoitus menee hyvin, sitten alkaa maistua saivartelulta.
http://widell.blogit.uusisuomi.fi/2009/05/03/kapteeniko-kaskee-pysymaan-eussa/
Kaikki eivät selvästikään osaa tiivistää sanomaansa. :-(
Sellasesta summasta tulee vain vihaiseksi.. Mä voisin ehkä käyttää sen vaikka eurokolikoihin koska me kuiteski siirryttäisiin takaisin markkaan.. 180 mk. Miettikää mikä ihana kolikko ja lyhenne, markka. Mk. :)
Minä muistan markasta lähinnä sen, että sen aikaan asuntolainan korko oli pahimmillan 20% kuin se nyt on käväissyt 5,5%:ssa. Olisin mennyt henklökohtaiseen konkurssiin markkoineni.
Mä taas muistan ne muutamien kymmenpennisten karkkipuljut, mä ottaisin markan takaisin ihan koska vaan vaikka tää euro onkin ihan kiva.. Mut markka, siin on jotain nostalgista :)
Minusta on niin kätevää matkustellakin, kun samat rahat käyvät joka maassa. Tosin minä olen muutenkin käytännönläheinen ihminen ja sinä olet toisen ääripään tunneihminen. ;-)
Valuuttojen vaihtaminen on myös semmonen asia, mitä mä kaipaan. Siinä on reissun tuntua :))
"Jos eroaisimme EU:sta, niin mitä hienoa tällä rahalla saataisiin?"
Miksi katsot asiaa vain rahan näkökulmasta, siis siten että se raha mitä maksamme olisi jotenkin olennainen?
Mitä me saamme sillä rahalla vastineeksi EU:lta - ja mitä menetämme jos emme olisi EU:n jäsen - eli paljonko joutuisimme maksamaan ENEMMÄN saadaksemme niitä asioita joita EU meille etuina tuo... sitten alamme olla melkein perillä.
Entä toinen puoli: Mitä sellaisia asioita on joista kannattaisi MAKSAA että voimme olla irti EU:sta? Eli jos itsenäisyys maksaisikin sitten 60 eurovastaavaa per nuppi. Voiko siitä kuitenkin olla niin paljon etua jotain toista kautta että sijoitus itsenäisyyteen onkin järkevä?
Ainakin saisimme oman valuutan ja sen avulla hillittyä arvopakoa suomesta ulkomailla kotimaisen valuutan kurssiohjauksella. Saisimme määrätä itse hintamme.
Toinen olisi se että sijaintimme venäjän ja eu:n välillä tekisi itsenäisestä valtiosta taas sellaisen ihanan neuvotteluvaltin kansainvälississä suhteissa, nythän pompitaan EU:n (eli etenkin länsi-euroopan valtioiden) pillin mukaan ja pelätään veli venäläistä. Itsenäisenä veli venäläinen olisi paljon alttiimpi veljeilemään kanssamme koska itsenäisenä meidän ei tarvitsisi piitata EU:n intresseistä vaan voisimme valita omalta kannaltamme parhaat systeemit.
Se olisi valinta olla "Suomi" eikä "EU". Olisko se 30e arvoista? kenties 100e? Mun mielestä ehkä enemmänkin.