Maitohampaat 70- luvulla

Rautahammas vaan

Olen itse syntynyt 60- luvun lopulla. Muistan että ollessani lapsi joillakin lapsilla meni maitohampaat pilalle. Hampaat olivat täynnä mustia laikkiä eli kyse oli ilmeisesti jonkinlaisista kiillevaurioista. Muistan kuulleeni että ilmiö olisi johtunut jostakin lääkkeestä tai ravintolisästä. Tietääkö kukaan mistä siinä oli kyse?

8

620

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • moniakin

Tavallisin hammasvaurioiden aiheuttaja lienee ollut karies eli reikiintyminen. Hampaiden värihäiriöitä aiheuttaa lääkeaineista mm tetrasykliini (antibiootti), jonka vauriot voivat näkyä hampaassa sinivioletistä raidasta tumman ruskeaan. Tästä syystä tetrasykliinejä ei käytetä enää raskaana olevilla eikä lapsilla.
      Hampaiden kiilteen värihäiriöitä aiheuttavat monet seikat: puuttellinen ravinto, hammastraumat, eräät muutkin lääkkeet, liika fluoridi, ripuli- ja kuumetaudit sekä jopa äidinmaidon dioksiinit.

• Mustalaikku

Joo ja sitten on vielä eräs suun bakteeri joka syljen (mineraaleista?) vaikutuksesta väääääjää hampaan pinnan mustaksi. Näkyy yleensä ienrajoissa j aon vissiin yleisempi lapsilla.

• äiti kolmelle
        Mustalaikku kirjoitti:

Joo ja sitten on vielä eräs suun bakteeri joka syljen (mineraaleista?) vaikutuksesta väääääjää hampaan pinnan mustaksi. Näkyy yleensä ienrajoissa j aon vissiin yleisempi lapsilla.

Mä olen myös miettinyt tuota hammasasiaa, kuten myös keskustelun aloittaja. Mä olen aina ollut tarkka lasteni hampaista, toisin kuin anoppi (eräitä ongelmia ilmennyt hänen hoitaessa lapsiani...) Hän sanoo, että hänen poikansa eli mieheni hammaslaatu oli huono, maitohampaat vaan meni rikki. Kyllä niitä kuulemma hoidettiiin...

Ensinnäkään, eihän hammaslaaduissa ilmeisesti ole eroja, syljessä kylläkin. Mieheni sylkikin on näin aikuisiällä todennut todella hyväksi. Tietääkö kukaan, mikä noita sen ajan hampaita vaivasi? Pestiikö niitä ikinä ainakaan fluoritahnalla?

• Rautahammas vaan
        äiti kolmelle kirjoitti:

Mä olen myös miettinyt tuota hammasasiaa, kuten myös keskustelun aloittaja. Mä olen aina ollut tarkka lasteni hampaista, toisin kuin anoppi (eräitä ongelmia ilmennyt hänen hoitaessa lapsiani...) Hän sanoo, että hänen poikansa eli mieheni hammaslaatu oli huono, maitohampaat vaan meni rikki. Kyllä niitä kuulemma hoidettiiin...

Ensinnäkään, eihän hammaslaaduissa ilmeisesti ole eroja, syljessä kylläkin. Mieheni sylkikin on näin aikuisiällä todennut todella hyväksi. Tietääkö kukaan, mikä noita sen ajan hampaita vaivasi? Pestiikö niitä ikinä ainakaan fluoritahnalla?

se tetrasykliini. Minulla on sellainen mielikuva että se johtui jostakin tietystä aineesta. Itselläni ei niitä vaurioita ollut mutta muistan että naapurin tytöllä hampaat olivat kokonaan mustien pilkkujen peitossa. Onneksi kyse oli vain maitohampaista ja vaiva hoitui itsellään ajan myötä.

• ei pilkkuja
        Rautahammas vaan kirjoitti:

se tetrasykliini. Minulla on sellainen mielikuva että se johtui jostakin tietystä aineesta. Itselläni ei niitä vaurioita ollut mutta muistan että naapurin tytöllä hampaat olivat kokonaan mustien pilkkujen peitossa. Onneksi kyse oli vain maitohampaista ja vaiva hoitui itsellään ajan myötä.

Tetrasykliini ei tee pilkkuja vaan raitoja. Raita tulee siihen kohtaan, joka on mineralisoitumassa kun lääkettä annetaan.
        Mustat pilkut joko reikiä tai sitten ns. sylkikiveä, joka on aika tavallista lapsilla (ienrajoissa).

• Almiira

Tuota, en tiedä tarkalleen, mutta kuulema pitkä imetys altistaa myös hammasvaurioille. Siskonpoikani kaverilta otettiin kaikki maitohampaat pois nukutuksessa n. 4-5 -vuotiaana, ja hammaslääkäri oli epäillyt, että liki 2 -vuotiaaksi asti kestänyt imetys altisti maitohampaiden rikkoontumisille.

• 60-luvulta minäkin

Muistaakseni tuolloin oli paljon puhetta "nestemäisestä raudasta" eli lisäravinteesta, joka teki lapsista punaposkisia ja mustahampaisia. Taisi olla jonkinlainen RaMaVitin edeltäjä.

• Rautahammas vaan

Tuo se oli, muistin sen heti kun luin tuon. Kiitti vastauksesta, nyt selkis:)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä tahtuu Kasperi Viita/Suviviita

Poliisia ja ambulanssia iso määrä.
      Seinäjoki
      70
      2560
    2. Muovikassikartelli

Kauppaketjut ovat yhdessä sopineet muovikassin yksikköhinnaksi 59 senttiä. Milloin viranomaiset puuttuvat tähän kartell
      Talousrikokset
      57
      2420
    3. Hallintooikeus..

"Asemakaavapäätös pysyy voimassa.Poikkeamista ja rakentamista koskevat luvat hylättiin" kertoo Pyhäjärven Sanomat netti.
      Pyhäjärvi
      154
      2016
    4. Aidon persun tunnistaa Marinin palvonnasta

Oli kyse sitten Halla-ahosta tai Putinista. Ensimmäisenä aidolle persulle tulee mieleen Marin.
      Maailman menoa
      59
      1896
    5. Olen rakastunut

varattuun joka ei eroa. Miten tunteista eroon? Tämä ei ole tavanomaista. On elämäni suuri rakkaus.
      Ikävä
      136
      1718
    6. Teit yllättävän siirron

Olet tähän saakka ollut tietyllä tapaa varovainen. Voi kai sanoa, että olemme kunnioittaneet toistemme rajoja. Tiedän,
      Ikävä
      57
      1270
    7. Mikä on kaivattusi

ammatti?
      Ikävä
      75
      1241
    8. Jos se joskus oli molemminpuolista

niin hyvin me molemmat onnistuttiin pitämään toinen epätietoisena.
      Ikävä
      85
      1144
    9. Kalasataman talossa lienee rakennusvirhe

Ei pitäisi olla mahdollista parvekkeen kautta tulipalon kiivetä katolle saakka kuin korkeintaan ylimmästä kerroksesta.
      Maailman menoa
      159
      1090
    10. Kaipaatko nainen

Semmoista tosi hankalaa ja arkaa miestä? Pitäisitkö hänet aina omanasi jos saisit hänet? Miten huomioisit hänen herkkyyd
      Ikävä
      103
      931
    Aihe