Olen itse syntynyt 60- luvun lopulla. Muistan että ollessani lapsi joillakin lapsilla meni maitohampaat pilalle. Hampaat olivat täynnä mustia laikkiä eli kyse oli ilmeisesti jonkinlaisista kiillevaurioista. Muistan kuulleeni että ilmiö olisi johtunut jostakin lääkkeestä tai ravintolisästä. Tietääkö kukaan mistä siinä oli kyse?
Maitohampaat 70- luvulla
8
620
Vastaukset
- moniakin
Tavallisin hammasvaurioiden aiheuttaja lienee ollut karies eli reikiintyminen. Hampaiden värihäiriöitä aiheuttaa lääkeaineista mm tetrasykliini (antibiootti), jonka vauriot voivat näkyä hampaassa sinivioletistä raidasta tumman ruskeaan. Tästä syystä tetrasykliinejä ei käytetä enää raskaana olevilla eikä lapsilla.
Hampaiden kiilteen värihäiriöitä aiheuttavat monet seikat: puuttellinen ravinto, hammastraumat, eräät muutkin lääkkeet, liika fluoridi, ripuli- ja kuumetaudit sekä jopa äidinmaidon dioksiinit.- Mustalaikku
Joo ja sitten on vielä eräs suun bakteeri joka syljen (mineraaleista?) vaikutuksesta väääääjää hampaan pinnan mustaksi. Näkyy yleensä ienrajoissa j aon vissiin yleisempi lapsilla.
- äiti kolmelle
Mustalaikku kirjoitti:
Joo ja sitten on vielä eräs suun bakteeri joka syljen (mineraaleista?) vaikutuksesta väääääjää hampaan pinnan mustaksi. Näkyy yleensä ienrajoissa j aon vissiin yleisempi lapsilla.
Mä olen myös miettinyt tuota hammasasiaa, kuten myös keskustelun aloittaja. Mä olen aina ollut tarkka lasteni hampaista, toisin kuin anoppi (eräitä ongelmia ilmennyt hänen hoitaessa lapsiani...) Hän sanoo, että hänen poikansa eli mieheni hammaslaatu oli huono, maitohampaat vaan meni rikki. Kyllä niitä kuulemma hoidettiiin...
Ensinnäkään, eihän hammaslaaduissa ilmeisesti ole eroja, syljessä kylläkin. Mieheni sylkikin on näin aikuisiällä todennut todella hyväksi. Tietääkö kukaan, mikä noita sen ajan hampaita vaivasi? Pestiikö niitä ikinä ainakaan fluoritahnalla? - Rautahammas vaan
äiti kolmelle kirjoitti:
Mä olen myös miettinyt tuota hammasasiaa, kuten myös keskustelun aloittaja. Mä olen aina ollut tarkka lasteni hampaista, toisin kuin anoppi (eräitä ongelmia ilmennyt hänen hoitaessa lapsiani...) Hän sanoo, että hänen poikansa eli mieheni hammaslaatu oli huono, maitohampaat vaan meni rikki. Kyllä niitä kuulemma hoidettiiin...
Ensinnäkään, eihän hammaslaaduissa ilmeisesti ole eroja, syljessä kylläkin. Mieheni sylkikin on näin aikuisiällä todennut todella hyväksi. Tietääkö kukaan, mikä noita sen ajan hampaita vaivasi? Pestiikö niitä ikinä ainakaan fluoritahnalla?se tetrasykliini. Minulla on sellainen mielikuva että se johtui jostakin tietystä aineesta. Itselläni ei niitä vaurioita ollut mutta muistan että naapurin tytöllä hampaat olivat kokonaan mustien pilkkujen peitossa. Onneksi kyse oli vain maitohampaista ja vaiva hoitui itsellään ajan myötä.
- ei pilkkuja
Rautahammas vaan kirjoitti:
se tetrasykliini. Minulla on sellainen mielikuva että se johtui jostakin tietystä aineesta. Itselläni ei niitä vaurioita ollut mutta muistan että naapurin tytöllä hampaat olivat kokonaan mustien pilkkujen peitossa. Onneksi kyse oli vain maitohampaista ja vaiva hoitui itsellään ajan myötä.
Tetrasykliini ei tee pilkkuja vaan raitoja. Raita tulee siihen kohtaan, joka on mineralisoitumassa kun lääkettä annetaan.
Mustat pilkut joko reikiä tai sitten ns. sylkikiveä, joka on aika tavallista lapsilla (ienrajoissa).
- Almiira
Tuota, en tiedä tarkalleen, mutta kuulema pitkä imetys altistaa myös hammasvaurioille. Siskonpoikani kaverilta otettiin kaikki maitohampaat pois nukutuksessa n. 4-5 -vuotiaana, ja hammaslääkäri oli epäillyt, että liki 2 -vuotiaaksi asti kestänyt imetys altisti maitohampaiden rikkoontumisille.
- 60-luvulta minäkin
Muistaakseni tuolloin oli paljon puhetta "nestemäisestä raudasta" eli lisäravinteesta, joka teki lapsista punaposkisia ja mustahampaisia. Taisi olla jonkinlainen RaMaVitin edeltäjä.
- Rautahammas vaan
Tuo se oli, muistin sen heti kun luin tuon. Kiitti vastauksesta, nyt selkis:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 702560
Muovikassikartelli
Kauppaketjut ovat yhdessä sopineet muovikassin yksikköhinnaksi 59 senttiä. Milloin viranomaiset puuttuvat tähän kartell572420Hallintooikeus..
"Asemakaavapäätös pysyy voimassa.Poikkeamista ja rakentamista koskevat luvat hylättiin" kertoo Pyhäjärven Sanomat netti.1542016Aidon persun tunnistaa Marinin palvonnasta
Oli kyse sitten Halla-ahosta tai Putinista. Ensimmäisenä aidolle persulle tulee mieleen Marin.591896Olen rakastunut
varattuun joka ei eroa. Miten tunteista eroon? Tämä ei ole tavanomaista. On elämäni suuri rakkaus.1361718Teit yllättävän siirron
Olet tähän saakka ollut tietyllä tapaa varovainen. Voi kai sanoa, että olemme kunnioittaneet toistemme rajoja. Tiedän,571270- 751241
Jos se joskus oli molemminpuolista
niin hyvin me molemmat onnistuttiin pitämään toinen epätietoisena.851144Kalasataman talossa lienee rakennusvirhe
Ei pitäisi olla mahdollista parvekkeen kautta tulipalon kiivetä katolle saakka kuin korkeintaan ylimmästä kerroksesta.1591090Kaipaatko nainen
Semmoista tosi hankalaa ja arkaa miestä? Pitäisitkö hänet aina omanasi jos saisit hänet? Miten huomioisit hänen herkkyyd103931