Välivuodot vaan jatkuvat ja jatkuvat...

Olen käyttänyt hormonaalista ehkäisyä kahdeksan vuotta: aloitin pillereillä ja viime vuoteen asti käytin 5 vuotta Evra-ehkäisylaastareita ilman mitään ongelmia. Välissä kokeiltiin ehkäisykapselia (siitä jo vuosia ja lähinnä hain vain vielä helpompaa menetelmää), muttei sopinut ollenkaan joten palasin laastareihin. Vuosi sitten alkoivat käsittämättömät välivuodot, kahden viikon jälkeen alkoi vuoto, ja kesti 2 viikkoa (eli siihen asti kunnes laitoin seuraavan 1. laastarin). Laastarit vaihdettiin viime kesänä ehkäisyrenkaaseen joka aiheutti pahan aknen vuodot jatkuivat samanlaisina. Ja kyse ei ole mistään pienestä tiputteluvuodosta vaan runsaasta, koko sen 2 viikkoa kestävästä vuodosta. Syksyllä siirryin Diane Novaan, lähinnä jotta tuo iho korjaantuisi ja kuten arvata saattaa, vuodot jatkuivat. Välissä taisi olla yksi kk että vuoto alkoi vasta pari päivää ennen liuskan loppua. Alkuvuodesta taas perusteellinen gynekologinen tutkimus (sukupuolitautitestit, ultrat, papa jne): ei vikaa ja pillerit vaihtuivat Trikvilariin jota ilmeisesti käytetään paljon vuotohäiriöihin. 1 kuukautena vuoto alkoi vain pari päivää ennen liuskan loppua ja muina edeltävinä 3 kk vuoto alkaa kun liuskaa jäljellä vielä viikko... Eli nyt taas syöty tätäkin merkkiä 4 kk kohta eikä helpotusta näy. Gynekologi suosittelee jatkamaan, jos hormonitasapaino taas löytyisi. Lisäksi tsekattu kilpirauhaset ja tehty joukko muita verikokeita. Kaikki hienosti viitearvojen sisäpuolella ja olen muutenkin perusterve ja normaalipainoinen.
Onko kellään ollut vastaavia ongelmia?? Tiedän kyllä että hormonaalisen ehkäisyn lopetus todennäköisesti korjaa tilanteen, joten näitä neuvoja en kiitos vain kaipaa. Alan pian kallistua että jo pelkkä stressi voi aiheuttaa tämän kierteen, sillä tietysti kun tuo aika kuusta lähenee, alan stressaamaan että alkaako vuoto taas...:( silti hämmentää mistä tämä kaikki alkoi yli vuosi sitten, jollei kyse vaan yksinkertaisesti ole siitä ettei nämä ehkäisyt enää sovi mulle... Jos jollain mitä tahansa vinkkejä, olen enemmän kuin kiitollinen...:)
1195
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 1

Vanhimmat

tosin olen käyttänyt hormonaalista ehkäisyä vasta puoli vuotta (ehkäisyrengasta). Vuoto-ongelmat (samaten kuin sinulla, runsas vuoto keskellä kiertoa joka saattoi kestää 2 viikkoa putkeen) kuitenkin kestivät kauemmin kuin sen 3kk niin vaihdoin Yasmin-pillereihin. Ja muitakin sivuvaikutuksia oli. Toivottavasti näissä on tarpeeksi hormoneja pitämään vuodon poissa, vaikkeivat nekään korkeahormonisia pillereitä ole.

Voihan se olla, että hormonaalinen ehkäisy ei enää sovi sinulle, kannattaa varmaan kuitenkin tämän Trikvilarin käyttöä vielä muutama kuukausi käyttää ainakin, jos tilanne vielä vaikka korjaantuisikin.

Äänestä

Kommentoi aloitusta


:( kirjoitti:

Olen käyttänyt hormonaalista ehkäisyä kahdeksan vuotta: aloitin pillereillä ja viime vuoteen asti käytin 5 vuotta Evra-ehkäisylaastareita ilman mitään ongelmia. Välissä kokeiltiin ehkäisykapselia (siitä jo vuosia ja lähinnä hain vain vielä helpompaa menetelmää), muttei sopinut ollenkaan joten palasin laastareihin. Vuosi sitten alkoivat käsittämättömät välivuodot, kahden viikon jälkeen alkoi vuoto, ja kesti 2 viikkoa (eli siihen asti kunnes laitoin seuraavan 1. laastarin). Laastarit vaihdettiin viime kesänä ehkäisyrenkaaseen joka aiheutti pahan aknen vuodot jatkuivat samanlaisina. Ja kyse ei ole mistään pienestä tiputteluvuodosta vaan runsaasta, koko sen 2 viikkoa kestävästä vuodosta. Syksyllä siirryin Diane Novaan, lähinnä jotta tuo iho korjaantuisi ja kuten arvata saattaa, vuodot jatkuivat. Välissä taisi olla yksi kk että vuoto alkoi vasta pari päivää ennen liuskan loppua. Alkuvuodesta taas perusteellinen gynekologinen tutkimus (sukupuolitautitestit, ultrat, papa jne): ei vikaa ja pillerit vaihtuivat Trikvilariin jota ilmeisesti käytetään paljon vuotohäiriöihin. 1 kuukautena vuoto alkoi vain pari päivää ennen liuskan loppua ja muina edeltävinä 3 kk vuoto alkaa kun liuskaa jäljellä vielä viikko... Eli nyt taas syöty tätäkin merkkiä 4 kk kohta eikä helpotusta näy. Gynekologi suosittelee jatkamaan, jos hormonitasapaino taas löytyisi. Lisäksi tsekattu kilpirauhaset ja tehty joukko muita verikokeita. Kaikki hienosti viitearvojen sisäpuolella ja olen muutenkin perusterve ja normaalipainoinen.
Onko kellään ollut vastaavia ongelmia?? Tiedän kyllä että hormonaalisen ehkäisyn lopetus todennäköisesti korjaa tilanteen, joten näitä neuvoja en kiitos vain kaipaa. Alan pian kallistua että jo pelkkä stressi voi aiheuttaa tämän kierteen, sillä tietysti kun tuo aika kuusta lähenee, alan stressaamaan että alkaako vuoto taas...:( silti hämmentää mistä tämä kaikki alkoi yli vuosi sitten, jollei kyse vaan yksinkertaisesti ole siitä ettei nämä ehkäisyt enää sovi mulle... Jos jollain mitä tahansa vinkkejä, olen enemmän kuin kiitollinen...:)

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu