Mistähän johtuu meissä suurissakin ikäluokissa ikävällä tavalla lisääntynyt itsekkyys? Vaikka sanotaankin, että iän mukana pitäisi kokemus, ymmärrys ja viisaus lisääntyä, ei se aina kuitenkaan enää tunnu pätevän. Useimmiten on ainakin ns. itsellisten eli eronneiden ihmisten kohdalla saanut havaita sen tosiseikan, että mitä pidemmän aikaa on siitä erosta eli itsenäiseksi kasvamisesta, sitä jäykemmäksi myös se niskakin tuntuu käyvän. Hyvin harva on enää valmis antamaan periksi omista periaatteistaan piirunkaan vertaa. Samoin tuntuu yleensä olevan jonkin yhteisen hyvän jakamisesta. 'Minä itse' on vaan se täydellisyyden periaate, jota mikään ei voi eikä saa murtaa. Meillä 'muka' aikuisillakin on kohta samanlaiset periaatteet kuin nuorillakin jo, 'mulle kaikki heti ja nyt', nuoriso siihen vielä lisäisi, että mielummin jo eilen.
Onko näin, että ne hyvin ja onnellisesti elämässään selviytyvät, ovatkin niitä pitkään ja melkein ikuisesti aviossa eläviä ihmisiä, koska he ovat oppineet ymmärtämään, hyväksymään ja huomioonottamaan myös toisen ihmisen.
Mihin me olemmekaan menossa? Kaaos ja tuho on tällä menolla todennäköisempää kuin onnellinen elämä täällä maan päällä. Minä en ainakaan ikinä haluaisi olla noin pessimistinen, ja haluaisinkin tietää mikä voisi kääntää meidän päämme ja muuttaa elämänasennettamme parempaan suuntaan.
Periksiantamattomuus
1
974
Vastaukset
- *
ei pala tulessakaan
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e3017654Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne855979Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä1673538Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee321997Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1921875Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san191698- 361579
- 441484
- 221431
Heih! Vieläkö ehtii laittaa auringonkukat kasvamaan?
Kerkeekö auringonkukat kukkimaan, kun upottaa auringonkukan siemenet kävelyreittien varrella multiin? Vai onko jo ihan651398