Kertokaa omia kokemuksia jos näistä toinen tontilta löytyy.
Onko näissä juurikaan mainittavia eroja laadussa tai valmistuksessa mikä vaikuttaisi lopputulokseen?
Nämä kaksi valmistajaa on loppupeleissä mukana kun ovat samoissa hinnoissa ja sopivia malleja löytyy. Tulee kesämökiksi etelä-suomeen jota käytetään myös talviaikaan kuukausi tai kaksi.
Tarkoitus on tehdä lisäeristyksen kanssa mutta tuo hirren paksuus on vielä auki, riittääkö perushirsi eristyksen kanssa vai kannattaako mennä suoraan hieman yli 100mm hirteen. Saako siitä juurikaan vastinetta hintaerolle? Pelkkää hirttä ei olla suunniteltu koska sen pitäisi olla todella paksu jotta olisi eristykseltään samaa tasoa.
Finnlamelli vai
20
2989
Vastaukset
- Puutavarakoijari
Ennen talontekijöiksi rupeamistaan Finnlamellin johtajat höyläsivät rahtihöyläyksenä meille kaiken sahapintaisen puutavaran höylälaudoiksi.Tavaraa ujelsi koneen läpi tuhansin metrein. Mitään virheitä ei tullut, höylän teräkursot pysyivät tehtaan asennuksessa, toimivat hyvin.
Kontio on liikemiesten ostama sisarfirma heidän jo aikaisemmin omistamansa talotehtaan kylkeen.Laajentumista uusille alueille,bisneksen laajentamista.No, eihän sekään huono asia ole. - mitä tai
Sama se on kummalta tai miltä vastaavalta ottaa. Laatu on samaa luokka ja hinnat myös. Ite ottaisin joltakin paikalliselta tai jollakin jolla on edustusto lähellä.
Mielestäni hirsimökkiä ei kannata ottaa ollenkaan jos sitä jo lähtökohtaisesti alkaa lisäeristelemään. Tekee koko mökin mieluummin tolpparunkona ja samalla tulee sisustuksellekin pelivaraa.
Lisäeristettyssä hirressä on hirren haitat mutta osa eduista menetetään. Kuten työmäärä,kamamäärä,ja rakenteenpuhtaus jos semmosista välittää.
Kesämökkien seinäeristävyyksillä ei ole käytännön merkitystä. On taas talotehtaat ja markkinamiehet päässeet satuilemaan joutavia.
Hirsi koko kannattaa valita hirsityypin, töllin koon,silmän ja pörssin mukaan. 75mm tekee jo ihan kivan pikkutöllin vaikka pärettä onkin.
Lämmitykset ilpillä ja tulisijalla eikä murehdita liikaa eristeistä.- puhetta
jos hirrestä haluaa, niin kyllä sen pitää olla niin paksua, että riittää, miksi tehdä seinät kahteenkertaan, aivan turhaa touhua. Eihän se silloin mikään hirsitalo, kun sisälle tehdään toinen runko, toisinsanoen tehdään kahteen kertaan työt...
- kysyy joutavia
puhetta kirjoitti:
jos hirrestä haluaa, niin kyllä sen pitää olla niin paksua, että riittää, miksi tehdä seinät kahteenkertaan, aivan turhaa touhua. Eihän se silloin mikään hirsitalo, kun sisälle tehdään toinen runko, toisinsanoen tehdään kahteen kertaan työt...
Vastaukset olivat juuri sitä kuin odotinkin, yksi tekisi lautamökin ja toinen metrisestä hirrestä. Tuskin nuo ohuet hirret kovinkaan eristäviä ja taloudellisia ratkaisuja ovat. Sitähän tässä pohditaan mikä olisi kustannustehokkain ratkaisu kaikinpuolin. Eiköhän tuolla eristyksellä kesämökissäkin jokin merkitys ole jos sitä talvellakin aikoo käyttää? Pysyvät varmasti ilmankin eristystä lämpiminä kun jatkuvasti lämmittää. Varaava takka ja ilp on tarkoitus laittaa sekä muutama sähköpatteri ylläpitolämmitystä varten.
Lautamökkiä ei pitkästä tavarasta tee kuin ammattimiehet, itse olen vain harrastelija. Kaveri joka pystyttää hirsimökkejä tekee rungon ja itse hoidan siitä eteenpäin. Tuo rungon kasaus tapahtuu tod. näk. nopeammin kuin lautamökin?
Eihän eristys hirsiseinää millään tavalla pilaa, kun eihän hirsi mikään läpihengittävä ole. Koska mökkiä ei ole tarkoitus laskea kylmäksi ei eristys aiheuta kosteutta seinään kun ei sinne muovia/villoja tule. Paksu hirsi on taas kustannus kysymys ja pitäisi olla aika paksu jotta päästään samaan lopputulokseen kuin eristyksellä. Näin olen asian ymmärtänyt ja tyylejä on yhtä paljon kuin tekijöitä, tuskin kuitenkaan yhtä täysin oikeaa tai väärää. - tein
kysyy joutavia kirjoitti:
Vastaukset olivat juuri sitä kuin odotinkin, yksi tekisi lautamökin ja toinen metrisestä hirrestä. Tuskin nuo ohuet hirret kovinkaan eristäviä ja taloudellisia ratkaisuja ovat. Sitähän tässä pohditaan mikä olisi kustannustehokkain ratkaisu kaikinpuolin. Eiköhän tuolla eristyksellä kesämökissäkin jokin merkitys ole jos sitä talvellakin aikoo käyttää? Pysyvät varmasti ilmankin eristystä lämpiminä kun jatkuvasti lämmittää. Varaava takka ja ilp on tarkoitus laittaa sekä muutama sähköpatteri ylläpitolämmitystä varten.
Lautamökkiä ei pitkästä tavarasta tee kuin ammattimiehet, itse olen vain harrastelija. Kaveri joka pystyttää hirsimökkejä tekee rungon ja itse hoidan siitä eteenpäin. Tuo rungon kasaus tapahtuu tod. näk. nopeammin kuin lautamökin?
Eihän eristys hirsiseinää millään tavalla pilaa, kun eihän hirsi mikään läpihengittävä ole. Koska mökkiä ei ole tarkoitus laskea kylmäksi ei eristys aiheuta kosteutta seinään kun ei sinne muovia/villoja tule. Paksu hirsi on taas kustannus kysymys ja pitäisi olla aika paksu jotta päästään samaan lopputulokseen kuin eristyksellä. Näin olen asian ymmärtänyt ja tyylejä on yhtä paljon kuin tekijöitä, tuskin kuitenkaan yhtä täysin oikeaa tai väärää.seuraavasti.
Ostin paksusta hirrestä kehikon, hirttä vain tasakertaan asti.
Päätykolmiot siis kevytrakenteiset. ( Hyvä lämpätalous)
Lisäeristys runkoon tuli mm. keittiöön, koska kalustuksen takia se oli koolattava muutenkin. Makuuhuoneiden ja tupakeittiön seinät hirsipinnalla.
Ikkunat kunnolliset, hyvällä U-arvolla. ( 0,9). Katossa 500mm selluvillaa.
Keskusmuuri, jonka toisella puolella varaava takka ja toisella puolella puulämmitteinen sauna.
ILP.
Pinta-alaa 120m², koko vuoden sähkönkulutus 8500 KWH.
Seinistä hukkaan menevä lämpö on kokonaisuuden kannalta marginaalinen.
Kyseessä ei Finlamellin, eikä Kontion talo. - mitä se
Eihän eristys hirsiseinää millään tavalla pilaa, kun eihän hirsi mikään läpihengittävä ole. Koska mökkiä ei ole tarkoitus laskea kylmäksi ei eristys aiheuta kosteutta seinään kun ei sinne muovia/villoja tule. Paksu hirsi on taas kustannus kysymys ja pitäisi olla aika paksu jotta päästään samaan lopputulokseen kuin eristyksellä. Näin olen asian ymmärtänyt ja tyylejä on yhtä paljon kuin tekijöitä, tuskin kuitenkaan yhtä täysin oikeaa tai väärää.Sinua on päässyt nykyajan eristysvimma ja sen linjan koheltajat päässeet vaikuttamaan mielipiteisiin. Totuus ei mene ihan samalla kaavalla.
Talotoimittajasi myyjä osaa laskea sulle arvioidut kulut ja kustannukset kun mietit niitä rakennevahvuuksia.
Muista nyt kuitenkin että kesämökki ei ole omakotitalo ja sen energiankulutus ja energian hinta ei ole omakotitaloon verrattavissa. Millä taas on suuri vaikutus investointien kuoletuksiiin mikä pitäisi olla lisäeristyksen ainoa pointti.
Seinän osuus kokonaiskulutuksessa ei ole kovinkaan suuri ja siihen satsaaminen ei ole kovinkaan järkevää. Valinta pitäisi perustua muihin asioihin.
Jos laitat ilpin et tarvi pattereita. Hirsirakenne on läpihengittävää. Jos lisäeristät hirren se ei enää ole hirsi vaan sekarakenne. Kuten todettu jos lisäeristät jo rakennusvaiheessa tee mieluummin tolpparunko. Hirttä ei ole enää kuin sisäseinät kun lisäeriste kuuluu laittaa ulkopuolelle ja siihen hirsiseen sisäseinään kyllästyy muutamassa vuodessa ja sitten se levytetään yli. Sen jälkeen siinä mökissä ei ole hirsimökkiä kuin nurkkasalvoksien pätkät.
Tee hirrestä tai älä tee hirrestä. Älä tee molempia. - tarkoitat...
Eihän eristys hirsiseinää millään tavalla pilaa, kun eihän hirsi mikään läpihengittävä ole. Koska mökkiä ei ole tarkoitus laskea kylmäksi ei eristys aiheuta kosteutta seinään kun ei sinne muovia/villoja tule. Paksu hirsi on taas kustannus kysymys ja pitäisi olla aika paksu jotta päästään samaan lopputulokseen kuin eristyksellä. Näin olen asian ymmärtänyt ja tyylejä on yhtä paljon kuin tekijöitä, tuskin kuitenkaan yhtä täysin oikeaa tai väärää.... kun sanoit, eihän eristys hirsitaloa pilaa ja toisessa kohdassa sanot, ettei tule muovia/villoja. Miten olet ajatellut eristyksen tehdä?
- asiaa ajateltu
tarkoitat... kirjoitti:
... kun sanoit, eihän eristys hirsitaloa pilaa ja toisessa kohdassa sanot, ettei tule muovia/villoja. Miten olet ajatellut eristyksen tehdä?
Olen ollut siinä tietoisuudessa että hirren molemmat pinnat ovat "hengittäviä" noin 10-15% alalta kokovahvuudesta. Tuskin tuosta hirrestä ilma läpi menee, ei hirren hengittävyys sitä tarkoita vaan hirren kykyä tasata ilmankosteuden vaihtelua. Teidän puheiden mukaan ilmankosteus haihtuu hirren läpi ulkoilmaan?
Eristyksenä on tarkoitus käyttää puukuitueristettä ja ilmansulkupaperia. Tämä säilyttää saman rakenteen hengittävyyden ja kyvyn tasata ilmankosteutta, koska on osaltaan samaa materiaalia. Eikä seinää ole mikään pakko eristää jos perushirsi noin - 100mm vahvuisena riittää ympärivuotiseen käyttöön säilyttäen riittävän peruslämmön ollen samalla taloudellinen ratkaisu. Tätähän tässä yritetään kartoittaa =) - joooooo-
asiaa ajateltu kirjoitti:
Olen ollut siinä tietoisuudessa että hirren molemmat pinnat ovat "hengittäviä" noin 10-15% alalta kokovahvuudesta. Tuskin tuosta hirrestä ilma läpi menee, ei hirren hengittävyys sitä tarkoita vaan hirren kykyä tasata ilmankosteuden vaihtelua. Teidän puheiden mukaan ilmankosteus haihtuu hirren läpi ulkoilmaan?
Eristyksenä on tarkoitus käyttää puukuitueristettä ja ilmansulkupaperia. Tämä säilyttää saman rakenteen hengittävyyden ja kyvyn tasata ilmankosteutta, koska on osaltaan samaa materiaalia. Eikä seinää ole mikään pakko eristää jos perushirsi noin - 100mm vahvuisena riittää ympärivuotiseen käyttöön säilyttäen riittävän peruslämmön ollen samalla taloudellinen ratkaisu. Tätähän tässä yritetään kartoittaa =)Sellu ja ilmansulku säilyttää hengittävyyden kyllä mutta tehdyt tutkimukset vahvistaa että asuinmukavuuden kannalta hengittävyydellä on hyvin marginaalinen merkitys.
Laita sellu ulkopuolelle se on hirsitalossa ainoa oikea paikka sille. - Pystyttäjä vm 72
Eihän eristys hirsiseinää millään tavalla pilaa, kun eihän hirsi mikään läpihengittävä ole. Koska mökkiä ei ole tarkoitus laskea kylmäksi ei eristys aiheuta kosteutta seinään kun ei sinne muovia/villoja tule. Paksu hirsi on taas kustannus kysymys ja pitäisi olla aika paksu jotta päästään samaan lopputulokseen kuin eristyksellä. Näin olen asian ymmärtänyt ja tyylejä on yhtä paljon kuin tekijöitä, tuskin kuitenkaan yhtä täysin oikeaa tai väärää.Olet oikeassa siinä, ettei hirsi missään tapauksessa ole eriste. pienemmällä hirrellä ja eristeellä saavutetaan huomattavasti paremmat lämpöarvot kuin yhdelläkään vahvemmalla hirrellä. Hintaerokin muodostuu "pikku hirren" eduksi, sillä vahvat lamellihirret ovat todella arvokkaita. Hintaero vain kasvaa jos oman työn osuudella tehdään vesikatto vaiheen jälkeen. ( vieläpä reilusti. ) Itse rakensi taloni 88 lamellihirrestä, 150mm puhallusvillaa (puukuitu) ja hirsipaneeli. Ei ole tarvinnut palella. Eli toisin sanoen eristys ei välttämättä pilaa ns. hengittävyyttä. Tällä palstalla ammatti miehiä näkemyksineen tuntuu riittävän, mutta suurin osa taitaa olla työttömiä ajan tappajia. Molemmat finnlamelli ja kontio luotettavia toimittajia, mutta hyviä pieniä ja edullisempia vaihtoehtojakin löytyy. Toivottelen hyviä kelejä projektillesi.
- mitä tai
Pystyttäjä vm 72 kirjoitti:
Olet oikeassa siinä, ettei hirsi missään tapauksessa ole eriste. pienemmällä hirrellä ja eristeellä saavutetaan huomattavasti paremmat lämpöarvot kuin yhdelläkään vahvemmalla hirrellä. Hintaerokin muodostuu "pikku hirren" eduksi, sillä vahvat lamellihirret ovat todella arvokkaita. Hintaero vain kasvaa jos oman työn osuudella tehdään vesikatto vaiheen jälkeen. ( vieläpä reilusti. ) Itse rakensi taloni 88 lamellihirrestä, 150mm puhallusvillaa (puukuitu) ja hirsipaneeli. Ei ole tarvinnut palella. Eli toisin sanoen eristys ei välttämättä pilaa ns. hengittävyyttä. Tällä palstalla ammatti miehiä näkemyksineen tuntuu riittävän, mutta suurin osa taitaa olla työttömiä ajan tappajia. Molemmat finnlamelli ja kontio luotettavia toimittajia, mutta hyviä pieniä ja edullisempia vaihtoehtojakin löytyy. Toivottelen hyviä kelejä projektillesi.
Hirsi ja puu kyllä nimenomaan on eriste. Ei kovin hyvä tietenkään jos villaan vertaa. Hengittäminen ei liity eristävyyteen ja sinänsä mielenkiintoista että niistä puhutaan samaan aikaan samassa lauseessa.
88mm hirsi ja 150mm selluseinä tosiaankin on lämmin seinä mutta kysellä voi mihin sitä hirttä siellä loppujen lopuksi tarvitaan? Ei ole enää hirsitalo mutta kuitenkin hirsielämisen ongelmat. Toivottavasti laitoit eristeet ulkopuolelle. - vviisas
mitä tai kirjoitti:
Hirsi ja puu kyllä nimenomaan on eriste. Ei kovin hyvä tietenkään jos villaan vertaa. Hengittäminen ei liity eristävyyteen ja sinänsä mielenkiintoista että niistä puhutaan samaan aikaan samassa lauseessa.
88mm hirsi ja 150mm selluseinä tosiaankin on lämmin seinä mutta kysellä voi mihin sitä hirttä siellä loppujen lopuksi tarvitaan? Ei ole enää hirsitalo mutta kuitenkin hirsielämisen ongelmat. Toivottavasti laitoit eristeet ulkopuolelle.jotta kerroppa tarkalleen juurtajaksaen muutakin kuin paskaa.mistä lähtien puu on luettu eristeisiin. JA VIELÄ NIMENOMAAN. VOI VITTU!!! Tiedoksi... tai hankippa itse, mutta älä esitä täällä mitään. JÄIKÖ BANAANI TAI TOINENKIN VÄLIIN jossain vaiheessa.
- disneyworld
mitä tai kirjoitti:
88mm hirsi ja 150mm selluseinä tosiaankin on lämmin seinä mutta kysellä voi mihin sitä hirttä siellä loppujen lopuksi tarvitaan? Ei ole enää hirsitalo mutta kuitenkin hirsielämisen ongelmat. Toivottavasti laitoit eristeet ulkopuolelle.Puu on eriste=?? Hengittävyys tehdään tänä päivänä koneilla koska talot on pulloja....siis hengittävyys ei liity eristävyyteen...selluseinää...yms... Menisitkö vaikka neuvomaan mummoja virkkauksessa tai kertomaan maajusseille mihin paskaa laitetaan tai sano vaikka nasalle etteivät ole kuuta vielä nähneetkään.
- mitä tai
disneyworld kirjoitti:
Puu on eriste=?? Hengittävyys tehdään tänä päivänä koneilla koska talot on pulloja....siis hengittävyys ei liity eristävyyteen...selluseinää...yms... Menisitkö vaikka neuvomaan mummoja virkkauksessa tai kertomaan maajusseille mihin paskaa laitetaan tai sano vaikka nasalle etteivät ole kuuta vielä nähneetkään.
Puu on ollut eriste ihan alusta asti. Hengittävyys ei liity ilmanvaihtoon joka on ihan oma juttunsa.
Kannattaisi mennä johonkin kouluun oppimaan alkeet ja perusteet. Otat vielä tuon edellisen (mielikuvitus)kaverin mukaan niin kyllä se siitä lähtee.
Kiltisti kun opettajatätiä kohtelette niin varmaan opettaa sitä virkkaamistakin.... - näin se on
mitä tai kirjoitti:
Puu on ollut eriste ihan alusta asti. Hengittävyys ei liity ilmanvaihtoon joka on ihan oma juttunsa.
Kannattaisi mennä johonkin kouluun oppimaan alkeet ja perusteet. Otat vielä tuon edellisen (mielikuvitus)kaverin mukaan niin kyllä se siitä lähtee.
Kiltisti kun opettajatätiä kohtelette niin varmaan opettaa sitä virkkaamistakin....Tähän kun lisätään vielä se, että normitalossa lämpöhukasta seinien läpi haihtuu n. 15%, seinän merkitys lämmön sisällä pysymiseen on pienempi, mitä kuvitellaan.
Kompensoimalla suunniteltaessa ja rakentaessa, siis käyttämällä riittäviä eristysvaroja yläpohjassa ja laittamalla hyvät ikkunat ja ovet talon energiankulutus pysyy pienenä huolimatta siitä, että seinänä on hirsi.
Hirren saumojen ja nurkkalukkojen tiiveydellä on myös merkitystä.
Toinen puoli asiassa on se, että hirsitalo on massiivisen kivitalon ohella kesällä asumismukavuudeltaan paras. Massiivinen seinä tasaa kuumalla ilmalla lämpötiloja ja talo on mukava myös helteillä.
Kannattaa muistaa, että seinän ainoa tehtävä ei ole eristäminen. - tein?
tein kirjoitti:
seuraavasti.
Ostin paksusta hirrestä kehikon, hirttä vain tasakertaan asti.
Päätykolmiot siis kevytrakenteiset. ( Hyvä lämpätalous)
Lisäeristys runkoon tuli mm. keittiöön, koska kalustuksen takia se oli koolattava muutenkin. Makuuhuoneiden ja tupakeittiön seinät hirsipinnalla.
Ikkunat kunnolliset, hyvällä U-arvolla. ( 0,9). Katossa 500mm selluvillaa.
Keskusmuuri, jonka toisella puolella varaava takka ja toisella puolella puulämmitteinen sauna.
ILP.
Pinta-alaa 120m², koko vuoden sähkönkulutus 8500 KWH.
Seinistä hukkaan menevä lämpö on kokonaisuuden kannalta marginaalinen.
Kyseessä ei Finlamellin, eikä Kontion talo.Tuota, miten seinistä hukkaan menevä lämpö voi olla marginaalinen koska hirren yksi ominaisuus on lämmönvarauskyky. Eli sitoo lämpöä itseensä. Miten kappaletavarakolmiot voi olla lämpötaloudellisia koska tämä hirren ominaisuus lämmönvaraukseen puuttuu?
- kappaletavarakolmio
tein? kirjoitti:
Tuota, miten seinistä hukkaan menevä lämpö voi olla marginaalinen koska hirren yksi ominaisuus on lämmönvarauskyky. Eli sitoo lämpöä itseensä. Miten kappaletavarakolmiot voi olla lämpötaloudellisia koska tämä hirren ominaisuus lämmönvaraukseen puuttuu?
Mikä on kappaletavarakolmio?
- taas kyselee
näin se on kirjoitti:
Tähän kun lisätään vielä se, että normitalossa lämpöhukasta seinien läpi haihtuu n. 15%, seinän merkitys lämmön sisällä pysymiseen on pienempi, mitä kuvitellaan.
Kompensoimalla suunniteltaessa ja rakentaessa, siis käyttämällä riittäviä eristysvaroja yläpohjassa ja laittamalla hyvät ikkunat ja ovet talon energiankulutus pysyy pienenä huolimatta siitä, että seinänä on hirsi.
Hirren saumojen ja nurkkalukkojen tiiveydellä on myös merkitystä.
Toinen puoli asiassa on se, että hirsitalo on massiivisen kivitalon ohella kesällä asumismukavuudeltaan paras. Massiivinen seinä tasaa kuumalla ilmalla lämpötiloja ja talo on mukava myös helteillä.
Kannattaa muistaa, että seinän ainoa tehtävä ei ole eristäminen.Tässä on nyt mietitty vaihtoehtoja kahden valmistajan välillä ja tuota lisäeristystä on pohdittu. Perushirsi eriste vastaan hirsi noin 135mm riippuen toki hinnasta koska budjetti on rajallinen ja kokonaistaloudellista ratkaisua haetaan. Näyttäisi ehkä kuitenkin kallistuvan tuon eristämättömän seinän puolelle ajatellen pitkällä aikavälillä. Eristystä olisi tarkoitus lisätä ylä/alapohjan sekä ikkunoiden osalta. Talvikäyttö on kuitenkin vähäistä(2-4 viikkoa) verraten kesäaikaan joten peruslämmöltä tai kylmästä lämpimäksi joitakin kertoja vuodessa tuskin on rakenteille suuri rasitus. Vertailukohtana siis jatkuvasti lämmin/peruslämmin eristetty mökki.
- pyöröhirsimökki
Meillä on n.10-vuotta sitten rakennettu pyöröhirsimökki (Hongan) ja mökissä ei ole lisäeristettä, Hirren välisä tietenkin se "vanu".
Mökki on kesällä vilpoisa ja takassa ei ole tarvetta pitää tulta lainkaan. ei tarvitse lämmityksiä.
Keväällä ja syksyllä vaatii ylläpitolämmityksen takassa koko ajan.
Talvella vaatii ensin parinpäivän lämmityksen ennen nukkumista ja ylläpito lämmön takassa kaikenaikaa, että tarkenee, mutta myös talvella voi siellä olla ihan hyvin.
Hyvä mökki ja tarkenee kyllä. Hirret ovat halkeilleet jonkinverran (niinku pyöröhirsi tekee). Mutta muuten mökki on suorassa ja seinien painuminen huomaamatonta. Ainoastaan ulkoterassin yksi pystypalkeista on vinossa, mutta ei ole aiheuttanut mitään toimenpiteitä. - vertaa tehdasalueita
Käytä perushirttä, sillä esim. 100mm lisäeristyksellä k-arvo vaihtelee 0,31 ja 0,26 välillä, mikäli käytät sitä 90-160mm hirren kanssa. Ota valikoiman kapein hirsi, sillä pienessä mökissä et saa varsinaista lisäarvoa, enemmänkin lisälaskua.
Mikäli tyydytte vakiomalliin, niin valitkaa Kontio, mutta mikäli haluatte tehdä paljon muutoksia, niin Finnlamellilla on palvelun suhteen pidempi pinna. Varmasti hyviä tuotteita molemmat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin
Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee723142Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."342002Miten kestätte tyhmiä?
Miten usein turhaudutte tai suututte ihmisiin, joilla on matala älykkyys? Minulla tätä tapahtuu useita kertoja viikossa2871650Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille
Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.1151632Miksi naisen pitäisi maksaa 50/50
Vuokrasta miehelle? Eikö se ole miehelle lahja, ja aarre, jos nainen suostuu muuttamaan kanssasi asumaan?2671240Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontajana?
Susanna Laine vetää Farmi Suomi -realityä. Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille juontohommista? Suosikkijuontaja teki281153Onko se liikaa pyydetty
Voisitko sinä mies kerätä rohkeutta ja ottaa yhteyttä? Minä en jaksa tätä enää. On niin ikävä sinua. Minä niin haluaisin911130Lahkojen uudestikasteille ei pitä mennä
Sananl. 22:3 Mielevä näkee vaaran ja kätkeytyy, mutta yksinkertaiset käyvät kohti ja saavat vahingon.1201064En kerro nimeäsi nainen
Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin711050- 981033