EX-puolisolta sukunimeni pois, miten?

häpeä

Onko mitään keinoa millä voin kieltää ex-vaimoani käyttämästä sukunimeäni jonka hän otti mennessämme naimisiin? Hänestä on paljastunut sellaisia asioita että en halua että häntä yhdistetään minuun milläänlailla ja hän on yrittänyt mustamaalata minut ja sukuni joten hänellä ei mielestäni ole oikeutta käyttää nimeäni. Kornia on että hän haukkuu minua joka puolella missä voi ja silti kirjoittaa minun sukunimeni joka päivä kun maksaa kaupassa ostokset jne. Hän oli elämäni suurin virhe ja olen sen jo kyllä omasta mielestäni maksanut melkein hukkasin itseni ja erittäin tärkeän ihmisen hänen takiaa joten vielä kun sais tuon nimen pois, oiskos keinoa?

22

3063

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitään

muuta kuin toivoa että ex-vaimosi itse vaihtaa sukunimensä. Ehkäpä hän sinut haukuttuaan löytää uuden puolison jonka nimen sitten vuorostaan ottaa.

• häpeä

mutta kun ei ole saanut ketään vaikka kulkee tyrkyllä kaikki viikonloput voi kun joku korjais hänet pois...taas toisaalta kenelles sitä toivois...

• mitään

sellaista keinoa ole mitä etsit... Mutta sun pitää alkaa psykologiseen sodankäyntiin, alat julistamaan joka paikassa, kuinka eksäs on sussa ja suvussas niiiiiiin kiinni, kuinka ei osaa laskea irti ja ottais sut takasin jos menisit ja SEN VUOKSI pitää vielä sukunimeäsi... jne jne... niin että menee lopulta eksäs korviin... Ehkä se auttaa ajan kans...

• ..kysyn..

..montako henkilöä maailmassa tuon saman sukunimen omaa? Eli jos hän on 1 kymmenestä, niin ymmärrän huolesi, mutta jos puhutaan 1/1000 luokkaa olevasta tusinasukunimestä, niin eiköhän sitä sukua ehdi mustamaalata joku muukin.

Naurettavaa..

• ex-muija

Heh ! Huolet on sullakin. No mun ex-mieheni sanoi minulle aikoinaan, että minun pitää vaihtaa hänen nimensä pois eron jälkeen. Kysyin miksi ? Hän sanoi, että kun nain jonkun uuden miehen kanssa, niin hänestä tuntuu, että hän on siinä sängyssä minun sijastani :D Heh ! Että oli murheet munkin exällä. Vaihdoin toki nimeni, että ex mieheni pääsi rauhaan :D

• Exän nimellä kulkeva

On joitakin juttuja, minkä vuoksi sukunimeä ei kannata vaihtaa, jos on heikko taloudellinen tilanne. Jos rahaa on heittää menemään niin ajokortin, passin taloyhtiön hallituksessa olevan jäsenen nimenvaihdon jne.. voi tehdä.
      Olisi ollut tosi mukavaa, jos joskus alun alkujaan olisi saanut pitää oman nimensä niin näitäkään ongelmia ei olisi.
      Koeta kestää, koska olethan sinä joskus kuitenkin valinnut hänet puolisoksesi.

• häpeä

menin mielestäni naimisiin naisen kanssa joka oli rakastettava ja häntä saattoi kutsua ihmiseksi mutta hänestä paljastui oikea demoni jota ei voi tuntea enää samaksi henkilöksi nooh nyt sitten varmaan se on minun vikani mutta en ole samaa mieltä enkä myöskään ainoa joka sanoo hänen muuttuneen todella huimasta mutta anyway kiitos kommenteista ja voihan se olla niin että kun hän tarpeeksi haukkuu minua hän lopulta tajuaa että parempi vaihtaa nimi...on tietenkin aina mahdollista että otan itse toisen nimen.

• jollain
        häpeä kirjoitti:

menin mielestäni naimisiin naisen kanssa joka oli rakastettava ja häntä saattoi kutsua ihmiseksi mutta hänestä paljastui oikea demoni jota ei voi tuntea enää samaksi henkilöksi nooh nyt sitten varmaan se on minun vikani mutta en ole samaa mieltä enkä myöskään ainoa joka sanoo hänen muuttuneen todella huimasta mutta anyway kiitos kommenteista ja voihan se olla niin että kun hän tarpeeksi haukkuu minua hän lopulta tajuaa että parempi vaihtaa nimi...on tietenkin aina mahdollista että otan itse toisen nimen.

pienellä paikkakunnalla? Siellähän kaikki tuntevat toisensa ja tietävät toisten asiat paremmin kuin omansa. Isommalla paikkakunnalla sitä ongelmaa ei niin olekaan. Mutta mietin tässä, miten jonkun huono käytös, haukkuminen jne vaikuttaa sinun olemiseesi? Onko sinulla huono itsetunto? Pidätkö muita ihmisiä tyhminä? Vai osaako exäsi vaan olla niin filmaattinen, että muut uskovat sinusta mitä vaan? Yleensä, kun toista haukutaan, alan miettiä, mikä on asian ydin. Mikä on se syy, miksi toista mollataan? Onko asioissa totta toinen puoli? Vai täyttä potaskaa koko juttu? Vai jutun levittäjän pahansuopuisuus, mikä ikävä kyllä on usein syynä.

Mitä jos yrittäisit olla välittämättä asiasta. Kun et nimelle mitään voi, niin jätä koko nainen huomiotta. Älä anna provosoida itseäsi mihinkään vastavuoroisuuteen. Kun olet eronnut, niin olet eronnut ja piste. Se on loppu, etkä ole vastuussa naisen käytöksestä, puheista tai mistään muustakaan enää. Ei haukku haavaa tee, ellet annan sen tehdä. Olet aikapeloissasi, jos mietit jo oman nimesi muuttamista. Reagoitko nyt liian voimakkaasti?

Jos asia vaatii, kerro rohkeasti asioista oma näkemyksesi. Älä syyttele ja hauku exää toisille, muuten näytät vain oman pienisieluisuutesi. Kerro vain totuus asiasta.
        Tsemppiä sinulle, koita jaksaa. Monesti asiat tuntuvat pahemmilta kuin ne todellisuudessa ovatkaan.

• häpeä
        jollain kirjoitti:

pienellä paikkakunnalla? Siellähän kaikki tuntevat toisensa ja tietävät toisten asiat paremmin kuin omansa. Isommalla paikkakunnalla sitä ongelmaa ei niin olekaan. Mutta mietin tässä, miten jonkun huono käytös, haukkuminen jne vaikuttaa sinun olemiseesi? Onko sinulla huono itsetunto? Pidätkö muita ihmisiä tyhminä? Vai osaako exäsi vaan olla niin filmaattinen, että muut uskovat sinusta mitä vaan? Yleensä, kun toista haukutaan, alan miettiä, mikä on asian ydin. Mikä on se syy, miksi toista mollataan? Onko asioissa totta toinen puoli? Vai täyttä potaskaa koko juttu? Vai jutun levittäjän pahansuopuisuus, mikä ikävä kyllä on usein syynä.

Mitä jos yrittäisit olla välittämättä asiasta. Kun et nimelle mitään voi, niin jätä koko nainen huomiotta. Älä anna provosoida itseäsi mihinkään vastavuoroisuuteen. Kun olet eronnut, niin olet eronnut ja piste. Se on loppu, etkä ole vastuussa naisen käytöksestä, puheista tai mistään muustakaan enää. Ei haukku haavaa tee, ellet annan sen tehdä. Olet aikapeloissasi, jos mietit jo oman nimesi muuttamista. Reagoitko nyt liian voimakkaasti?

Jos asia vaatii, kerro rohkeasti asioista oma näkemyksesi. Älä syyttele ja hauku exää toisille, muuten näytät vain oman pienisieluisuutesi. Kerro vain totuus asiasta.
        Tsemppiä sinulle, koita jaksaa. Monesti asiat tuntuvat pahemmilta kuin ne todellisuudessa ovatkaan.

koska hän on minun silmissä täysin arvoton kaiken tekemisen jälkeen ja en anna hänen ENÄÄ vaikuttaa minuun, en reagoi häneen vaan hänen tekemisiin ja siksi halusin sen nimen pois häneltä hän on häpeäksi jopa kuolleelle isälleni jolta minä taas sain nimen perintönä, kaikenkaikkiaan olen onnellinen ja elän nyt parasta aikaa elämässäni tuo nimihomma on ainoa muistutus omastakin tyhmyydestäni mutta me kaikki teemme virheitä joskus toivon että kukaan ei niin suurta kuin minä EN ole haukkunut exää hän itse haukkuu minua, täällä olen tuntemanton

• jättää omaan
        häpeä kirjoitti:

koska hän on minun silmissä täysin arvoton kaiken tekemisen jälkeen ja en anna hänen ENÄÄ vaikuttaa minuun, en reagoi häneen vaan hänen tekemisiin ja siksi halusin sen nimen pois häneltä hän on häpeäksi jopa kuolleelle isälleni jolta minä taas sain nimen perintönä, kaikenkaikkiaan olen onnellinen ja elän nyt parasta aikaa elämässäni tuo nimihomma on ainoa muistutus omastakin tyhmyydestäni mutta me kaikki teemme virheitä joskus toivon että kukaan ei niin suurta kuin minä EN ole haukkunut exää hän itse haukkuu minua, täällä olen tuntemanton

arvoonsa tuo nainen. Olet kerran onnellinen ja jos vain tuo nimi rasitteena niin anna olla asian. Yleensä paha saa palkkansa minä olen sen huomannut seuratessani mieheni exän taistelua tuulimyllyjä vastaan. Ei nimi miestä pahenna varsinkaan kun sehän on sinun oma.

• voi olla ongelma
        jollain kirjoitti:

Asuin aikoinaan jonkin aikaa pienellä paikkakunnalla ja ihan oikeasti, sukunimellä on sielä väliä. Ko käpykylässä eräs henkilö kirjoitteli lehtiin ja muutenkin riekkui näkyvästi ja kuuluvasti joka paikassa saaden monet hermostumaan. Henkiön sukunimi oli harvinainen ja jotkut ihmiset alkoivat jopa vältellä yritystä jonka omistajalla oli sama sukunimi. Sukulaiset eivät olleet erityisen mielissään kun heiltä tultiin kyselemään ko. päänaukojasta ja tämän mielipiteistä vaikka sukulaisilla ei ollut henkilön tai tämän mielipiteiden kanssa mitään tekemistä. Sukulaisille tultiin valittamaan tästä riidankylväjästä vaikka he olivat täysin ulkopuolisia asiassa. Henkilö oli saanut tässäkin tapauksessa sukunimen avioliiton kautta eikä sitä saanut häneltä enää pois vaikka moni sitä toivoi.

Pienellä paikkakunna voit pahimmillaan jäädä ilman työpaikkaa koska olet "hankalan" henkillön sukulainen eli potentiaalinen troublemaker itsekin. Älytöntä, mutta niin se homma toimii noissa pienissä kylissä.

• ex-äsi takia

kärimään sukunimestä. Minulla oli myös "melko harvinainen"sukunimi aviossa.
      Ero kun tuli,en ottanut tyttönimeä,vaan äitini tyttönimen.Sekin on "hieman"harvinainen.Olen ylpeä,minua ei sotketa hänen tekoihinsa enään.Lapset ja pojan lapset ovat isänsä ja papan "nimisiä" Sinäkin voit vaihtaa
      sukunimen,mutta se ex-äsi saisi silloin "työvoiton". Elä omaa elämääsi.Itse tiedät elämäsi parhaiten.

• merkillistä

ei uskois että tullaisia maa päällä kantaa, roikkuvat ex-puolisossa kaikin tavoin jos ei muuta keksi niin sitten tuo nimi ainakin aivan kiusaksi asti on pidettävä.

• zzzzzyyyy

Ei nimen pitäminen ole mitään roikkumista, jos nimi on ollut kauan ja lapsillakin on sama nimi, ei sitä välttämättä halua vaihtaa. Itse pidin eron jälkeen mieheni sukunimen 15 vuotta, entistä miestä en sen sijaan tavannut kertaakaan tuona aikana, joten en taatusti roikkunut. Muutama vuosi avioiduin uudelleen ja otin nykyisen mieheni sukunimen, mutta edelleenkin minulla on vaikeuksia uuden nimen kanssa. Identiteettini on edelleen entisen niminen. Olen miltei koko aikuisikäni ollut sen niminen, se olen minä, entisellä miehelläni ei ole asian kanssa mitään tekemistä.

• naishenkilö
        zzzzzyyyy kirjoitti:

Ei nimen pitäminen ole mitään roikkumista, jos nimi on ollut kauan ja lapsillakin on sama nimi, ei sitä välttämättä halua vaihtaa. Itse pidin eron jälkeen mieheni sukunimen 15 vuotta, entistä miestä en sen sijaan tavannut kertaakaan tuona aikana, joten en taatusti roikkunut. Muutama vuosi avioiduin uudelleen ja otin nykyisen mieheni sukunimen, mutta edelleenkin minulla on vaikeuksia uuden nimen kanssa. Identiteettini on edelleen entisen niminen. Olen miltei koko aikuisikäni ollut sen niminen, se olen minä, entisellä miehelläni ei ole asian kanssa mitään tekemistä.

Mieheni narsistinen exä vihää miestäni sydämensä pohjasta ja siksi piruuttaan pitää hänen sukunimeään! Itse en ikinä olisi voinut kuvitella käyttäväni entisen mieheni sukunimeä (ero oli sopuisa); yhteinen sukunimi kertoo yhteisestä elämästä ja suhteesta ja kun sitä sitten ei enää ole, niin miksi ihmeessä pitäisi riiputtaa toisen merkityksettömän ihmisen nimeä itsellään. Eli exän sukunimen käyttäminen on mielestäni silkkaa ilkeyttä exää kohtaan!

• muitakin syitä on
        naishenkilö kirjoitti:

Mieheni narsistinen exä vihää miestäni sydämensä pohjasta ja siksi piruuttaan pitää hänen sukunimeään! Itse en ikinä olisi voinut kuvitella käyttäväni entisen mieheni sukunimeä (ero oli sopuisa); yhteinen sukunimi kertoo yhteisestä elämästä ja suhteesta ja kun sitä sitten ei enää ole, niin miksi ihmeessä pitäisi riiputtaa toisen merkityksettömän ihmisen nimeä itsellään. Eli exän sukunimen käyttäminen on mielestäni silkkaa ilkeyttä exää kohtaan!

avioliitossa saadun nimen pitäminen pelkkää ilkeyttä exää kohtaan ole. Jos on vanhan lain mukaan ollut lähes ainoa vaihtoehto ottaa miehen sukunimi naimisiin mennessä, siitä on muodostunut silloin myös monissa yhteyksissä omakin nimi (laki muuttui joskus 80-luvun puolivälissä ja sitä ennen oli naiselle mahdollista joko miehen sukunimi tai hankala yhdistelmäsukunimi). Yhä vieläkin monet parit valitsevat yhteiseksi nimeksi miehen sukunimen ja monelle miehelle se on joku kynnyskysymys, jos morsian ilmoittaa esim. haluavansa pitää oman sukunimensä.

Vaikka sukunimen vaihtaminen onnistuu teknisesti aika helposti, voi se aiheuttaa käytännön elämässä monia hankaluuksia. Jos nyt vaikka ajatellaan koko nimenmuutosrumbaa kaikkine virallisine asiakirjoineen; ajokortti, henkkarit, passi, kela...jne. Ei sitä monta kertaa elämässään viitsi tehdä ja aina joka käänteessä selvittää ent. X, ent. Y, ent. Z ja omaa sukua Ä. Yksi juttu on tietysti se, että jos on esim. työelämässä, yrittäjänä ja asiakassuhteissa vakiinnuttanut asemansa ja tunnetaan tietyllä nimellä, voi nimenmuutos aiheuttaa yllättävää haittaa.

• xxxxxxxxzzzzzzzzz
        naishenkilö kirjoitti:

Se että pidin entisen mieheni nimen, ei todellakaan ollut piruilua. Ja tunnen itseni edelleen sen nimiseksi, vaikka en miehen kanssa en olekaan missään tekemisissä. En missään nimessä ole halunnut olla ilkeä tai hankala ex-miehelleni, eikä hänkään taatusti asiaa ole niin kokenut.

• normaaleja
        xxxxxxxxzzzzzzzzz kirjoitti:

Se että pidin entisen mieheni nimen, ei todellakaan ollut piruilua. Ja tunnen itseni edelleen sen nimiseksi, vaikka en miehen kanssa en olekaan missään tekemisissä. En missään nimessä ole halunnut olla ilkeä tai hankala ex-miehelleni, eikä hänkään taatusti asiaa ole niin kokenut.

mutta ymmärrän jos pyhittänyt elämänsä exän ja tämän uuden elämän kiusaajaksi niin silloin kyllä haluaa pois kaiken jolla voi liittää tuohon henkilöön.

• Sus-se

joten et voi poiskaan vaatia. Kaikesta sitä voi vetää herneen nenään. Kumpikohan teistä kahdesta roikkuu exässään?

Itsellä ei exää kohtaan mitään tunteita, sitä yökötystä en takaisin ottaisi, mutta lasteni sukunimen pidän kyllä loppuikäni. Mies itse aikanaan toivoi että lapsille annettaisiin hänen sukunimensä. Siksihän tuon sukunimen itse naimisiin mennessäni otinkin, että on lasten kanssa sama sukunimi. Hänellä ei olisi mitään oikeutta tulla vaatimaan minua nimeä muuttamaan.

• Anonyymi

Sain ex- mieheltäni ihanan sukunimen. Erottuam me ystävinä, pidin sukunimestä niin paljon, etten voinut kuvitellakaan siitä luopumista. Se sopi myös ex- puolisolleni. Olemme edelleen ystävällisissä väleissä.

• Anonyymi

Sama juttu. Halusin pitää sukunimen ja se oli ok ex-puolisolle. Olemme mekin ystävällisissä väleissä ja mies varmaan tuntee tiettyä ylpeyttä siitä, että kannan hänen sukunimeään. En mene enää toista kertaa naimisiin.

• Anonyymi

Se on ilmotettava tuonne nimikonttoriin tästät asiasta

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2701
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      156
      1304
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1155
    4. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1018
    5. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      207
      980
    6. Hyvää huomenta 18. luukku

Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      974
    7. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      18
      956
    8. Haluaisin vain varmistua

Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      879
    9. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      297
      875
    10. Olet sä silti

Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      865
    Aihe