Asennekasvatusta vieraille?

Olemme muutaman kerran kyläilleet jossain, missä on tarjolla ollut pelkkää kasvisruokaa. No tietysti, koska eihän kasvissyöjä lihaan koske. Eikä siinä mitään, pääseehän sitä kylästä suoraan snagarille.

Mutta mitäs olette mieltä päinvastaisesta? Jos vieraileville kasvissyöjille on tarjolla vain ruokia, jotka sisältävät kaikki lihaa? Tai vähintäänkin kanaa, kalaa tai munaa?

Olisiko se jotenkin ajattelemattomampaa kuin edellinen vaihtoehto? Onko vierailla oikeus toivoa, että ruokalistalla on otettu huomioon erilaisia ruokavalioita noudattavat?
12123
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 12

Vanhimmat

saa tuoda omat eväät jos talon tarjoama liha ei kelepaa.

Ja niin ne on tuoneetkin.

Äänestä

Itse olen tarjonnut isolle porukalle (paljon tuntemattomia naisia mukana) lihatonta mutta epäterveellistä ja maistuvaa ruokaa. Kyllä mun mielestä lihansyöjä (kuten minä) voi syödä myös kasvisruokaa. Mut miksi kasvissyöjien suhteen tosiaan ollaan varovaisia? Johtuisiko tämä siitä, että kasvissyöjät ovat usein militantteja mielipiteidensä kanssa?

Äänestä
  • Aloittaja

Tuntuu, että pieni, mutta äänekäs vähemmistö on ajanut asiaansa aika hyvin, kun tällaisia ylipäätään tulee miettineeksi. Missä menee vähemmistön oikeus vaatia tapojensa ottamista huomioon?

Äänestä

• kun on ollut puhtaasti kasvissyöjä monta vuotta, lihan syönti ei enää onnistu. Eläimen syöminen tuntuu yhtä houkuttelevalta kuin ajatus ihmislihan syömisestä. Kaikki liha alkaa tuntua samankaltaiselta.

Äänestä

• ratikkakuski kirjoitti:

Tuntuu, että pieni, mutta äänekäs vähemmistö on ajanut asiaansa aika hyvin, kun tällaisia ylipäätään tulee miettineeksi. Missä menee vähemmistön oikeus vaatia tapojensa ottamista huomioon?

Syitä kasvissyöntiin voi olla monia. Joistakin liha maituu ällölle, joillakin on vakaumus. Mutta ne joilla on taustalla vakaumus osaavat pitää aiheesta esitelmän ja vakuuttaa lihansyöjät heidän kelvottomuudestaan. Kun taas lihansyöjt eivät ole miettineet asiaa niin paljon, heillä ei ole vertaisverkostoa (lol) joka olisi johtanut tiivistyneeseen nasevaan eettiseen kantaan, vaikka sellainen olisi täysin mahdollinen ja hyvin painokkaasti argumentoitavissa. Helpompi kai olla vaan hissun kissun.

Äänestä

On paleodieetti itsellä ja vielä raakaravintona.

Saaliin maksa pitää muuten syödä kaatolämpimänä, tai muuten sokerit ehtivät hajota.

Äänestä

..sitä jo kutsun esittämishetkellä mainita emännälle/isännälle, että olen esim: kasvissyöjä, minulla on ruoka-allergia, en syö leivonnaisia (sokeria), en juo kahvia, ei maitotuotteita, kiitos... jne.jne....

Näin säästytään ikäviltä yllätyksiltä.

Äänestä

.
Jos kyseessä on kotibileet tms. niin kyllä mä taitaisin tehdä ihan oman suunnitelman mukaan ruuat, ja vieraat syö niistä mitä syö. En mä mitään ravintolaa pidä. Tuollain mä olen kyllä tehnytkin. Jos se ei arvon vieraalle sovi, niin tuokoon omat eväät tullessaan tai ei tule ollenkaan. Sopii mulle miten vaan, mutta en nyt tosiaan ihan joka tyypin päähänpistojen mukaan hypi.

Isommat juhlat kuten häät yms. niin ne on vähän eri juttu. Siellä on suotavaa ottaa huomioon nämä nykyiset kovin runsaslukuiset eri ruokavaliojutut. Mahdollisimman perusjuttua miljoonaa eri lajia, josta jokainen voi koota oman annoksen omien mieltymysten mukaan.

Tiedän tapauksen joka on oikeasti pahasti allerginen vaikka mille. Jokaisesta ruuasta löytyy jotain ettei se voi syödä sitä. Jos ei muuta niin mauste.. ihan mikä vaan. Allergia on niin paha ettei se voi edes käyttää tapaa "syödään nyt tän kerran, ja allergialääkkeet perään" -tyyliä. Sen ruokavaliosta ei taida ottaa edes vastavalmistunut ruokaterapeutti selvää, kotikokeista puhumattakaan. Hän tuo aina omat eväät tullessaan eikä edes oleta että kyläilypaikoissa huomioidaan sen allergioita. Tai tiedetään niistä. Se on varmaan 100:lle eri ruualle allerginen, jos edes riittää. Muut allergiat päälle.
.

Äänestä

Jos tulee kutsu tilaisuuteen, jossa ruokaa on tarjolla niin kutsun saajan velvollisuus on mainita allergioista tai muista rajoitteista ruoan suhteen. Ystävät sen kai jo tietää muutenkin.

On epäkohteliasta tarjota pelkästään sellaista ruokaa jota vieras ei voi syödä.

Äänestä
  • Aloittaja

Miten määritellään "ei voi syödä"?

Tarkoittaako se allergiaa? Vakaumusta? Diettiä? Tai vaikkapa sitä, ettei pidä jostain ruoasta?

Äänestä

• ratikkakuski kirjoitti:

Miten määritellään "ei voi syödä"?

Tarkoittaako se allergiaa? Vakaumusta? Diettiä? Tai vaikkapa sitä, ettei pidä jostain ruoasta?

Allergia, laktoosi-intoleranssi ja keliakia tarkoittavat sitä ettei voi syödä. Vakaumus, dieetti ja pitäminen ovat sellaisia asioita, joista voidaan neuvotella. Kohtelias isäntä ottaa toki huomioon kaikkien vieraiden viihtyvyyden.

Äänestä

Jokainen ihmistä suurempi eläin voi tappaa vain saadakseen mukavampaa elämänlaatua itselleen: villinä ja vapaana metsikköön rämpimään,vaikkei pärjäiskään talvessa..Lihaa vain eettisesti sulattelemaan,jos ei ole jotenkin sairas eikä saa lihaa sulateltua mätänemättä mahalaukussa/suolistossa/peräti koko elimistöön valuneena.
----------------------------
Kohta joku miettii, onko kalalla moraalia? Onko? Tyttökalalla, mäitskeellä?
Vegeruoka on vitaminoivaa,rasvatonta,kuiturunsasta.
Syö volyymeissä kasviksia lähes joka päivä,mutta myös lihaa valkoisena jokaiselle lounaalle vähintään.
-------------------------
Kasvissyöjä on piipittäjä!

Äänestä

Kommentoi aloitusta

ratikkakuski kirjoitti:

Olemme muutaman kerran kyläilleet jossain, missä on tarjolla ollut pelkkää kasvisruokaa. No tietysti, koska eihän kasvissyöjä lihaan koske. Eikä siinä mitään, pääseehän sitä kylästä suoraan snagarille.

Mutta mitäs olette mieltä päinvastaisesta? Jos vieraileville kasvissyöjille on tarjolla vain ruokia, jotka sisältävät kaikki lihaa? Tai vähintäänkin kanaa, kalaa tai munaa?

Olisiko se jotenkin ajattelemattomampaa kuin edellinen vaihtoehto? Onko vierailla oikeus toivoa, että ruokalistalla on otettu huomioon erilaisia ruokavalioita noudattavat?

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

• Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

• Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

• Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

• Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

• Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

• Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu