Vakituisen tilalle määräaikainen

Petterija

Hei,

Olen määräaikaisella työsuhteella yrityksessä ja minut on luvattu vakinaistaa. Koska taloudellisista syistä osa vakituisista työntekijöistä sanottiin irti niin määräaikainen työsuhde taas jatkettiin vaikka oli luvattu vakinaistaa. Onko minulla mitään toiveita vakituiseen työsuhteeseen? Yritin etsiä Finlexistä, mutta en osaa käyttää sitä.

10

1724

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....

      Määräaikainen työsuhde pitää aina olla perusteltu kyseiselle ajalle tai urakalle. Sinun tapauksessasi yrityksellä menee heikosti ja siksi henkilöstöä on irtisanottu. Sinun määräaikainen työsopimuksesi olisi voitu vain unohtaa uusia ja silloin olisit itsekin työttömänä tuolta. Tässä yhteydessä määräaikaisuuden jatko epävarman tulevaisuuden vuoksi on perusteltua.

      Kun tämä taantuma väistyy hetken päästä, voit yrityksen taas rekrytoidessa tiedustella sopimuksesi muuttamista toistaiseksi voimassaolevaksi. Sen voi tehdä myös määräaikaisuuden aikana, jos molemmat niin haluavat.

      Työntekijällä ei ole subjektiivista oikeutta saattaa määräaikainen sopimus vakituiseksi, mutta *perusteettomat* määräaikaisuuksien jatkot tulkitaan yleisesti vakituiseksi työsuhteeksi. Joissakin työehtosopimuksissa voi olla määriteltynä määräaikaisuuksien ketjuttamisen maksimimäärä.

    • Yt:t

      Nostan vanhaa keskustelua;

      Olen itse samankaltaisessa tilanteessa, olen määräaikainen, mutta luvattiin vakinaistaa. Nyt tulikin YT-neuvottelut ja vakinaisia irtisanotaan runsain määrin. On siis ilmeisesti mahdollista, että minullekin kuitenkin jatkettaisiin määräaikaista sopimusta (siihen olisi lisäksi perusteena äitiyslomasijaisuuden jatkuminen. Työntekijä, jota sijaistan ei palaakaan vielä töihin)?

      Vakinaistaminen ainakin on mahdotonta tällä hetkellä.

      • ei aina huonokaan

        Yksityisellä irtisanotaan vakituisia työntekijöitä ja määräaikaisuuksia jatketaan ja valtiolla on juurikin toistepäin. Tokihan määräaikainen työsuhde voi päättyä ja sikäli rasittava pitemmän päälle.


    • 12+4

      juuri ennen yt vakinaistetaan ne määräaikaiset jotka halutaan pitää, näin ainakin minä sain vakipaikan ja seuraavalla viikolla irtisanottiin vakiväestä niitä joita ei haluttu pitää.

      • cm,jgkldjbmdbj

        Niin tai jatketaan määräaikaisuuksia yt:n yli, koska määräaikaiset on pakko pitää, kun taas vakituiset voi potkia pihalle.


    • omituinen ajatus

      Minusta on väärin potkia pois pitkän linjan työntekijä, jotta pätkikset jatkaa...

      • KiviriipatPois

        Pakko on vain päästä kiviriipoista eroon kun eivät itse osaa lähteä. Valitettavasti.


    • Juristimamma

      Organisaatiot käyttävät myös määräaikaisia härskisti hyväkseen.. Äitiyslomalla olija potkastaan pihalle kun palaa töihin, ei tietenkään "loman" aikana. Määräaikainen kun likainen työ on hoidettu eli vakinaisesta on päästy ja pölyt on laskeutuneet..eli määräaikaista ei voida irtisanoa...Yritys X "säästää" kolmet palkkalulut ja HR juristi kiittää:( Tämä laitetaan järjestelyjen sokerikuorrutukseen...

    • diudiu2

      saako yt-neuvottelujen aikana palkata lisää henkilökuntaa ? joissain paikoissa otetaan väkeä nimikkeellä kesätyöntekija tahi vakinaisten lomatuuraus ?? miten on kun talossa on määräaikaisia ja varmaan monelle lähtö tulossa ?

      • ykkkkk

        kesätyöntekijöitä saa , toki voi olla hieman moraalisesti väärin jossain tapauksessa


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      47
      3045
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2291
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      122
      1680
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      100
      1533
    5. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1067
    6. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      169
      934
    7. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      44
      891
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      846
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      71
      791
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      754
    Aihe