Vakituisen tilalle määräaikainen

Petterija

Hei,

Olen määräaikaisella työsuhteella yrityksessä ja minut on luvattu vakinaistaa. Koska taloudellisista syistä osa vakituisista työntekijöistä sanottiin irti niin määräaikainen työsuhde taas jatkettiin vaikka oli luvattu vakinaistaa. Onko minulla mitään toiveita vakituiseen työsuhteeseen? Yritin etsiä Finlexistä, mutta en osaa käyttää sitä.

10

2192

Vastaukset 10

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....

Määräaikainen työsuhde pitää aina olla perusteltu kyseiselle ajalle tai urakalle. Sinun tapauksessasi yrityksellä menee heikosti ja siksi henkilöstöä on irtisanottu. Sinun määräaikainen työsopimuksesi olisi voitu vain unohtaa uusia ja silloin olisit itsekin työttömänä tuolta. Tässä yhteydessä määräaikaisuuden jatko epävarman tulevaisuuden vuoksi on perusteltua.

Kun tämä taantuma väistyy hetken päästä, voit yrityksen taas rekrytoidessa tiedustella sopimuksesi muuttamista toistaiseksi voimassaolevaksi. Sen voi tehdä myös määräaikaisuuden aikana, jos molemmat niin haluavat.

Työntekijällä ei ole subjektiivista oikeutta saattaa määräaikainen sopimus vakituiseksi, mutta *perusteettomat* määräaikaisuuksien jatkot tulkitaan yleisesti vakituiseksi työsuhteeksi. Joissakin työehtosopimuksissa voi olla määriteltynä määräaikaisuuksien ketjuttamisen maksimimäärä.

• Yt:t

Nostan vanhaa keskustelua;

Olen itse samankaltaisessa tilanteessa, olen määräaikainen, mutta luvattiin vakinaistaa. Nyt tulikin YT-neuvottelut ja vakinaisia irtisanotaan runsain määrin. On siis ilmeisesti mahdollista, että minullekin kuitenkin jatkettaisiin määräaikaista sopimusta (siihen olisi lisäksi perusteena äitiyslomasijaisuuden jatkuminen. Työntekijä, jota sijaistan ei palaakaan vielä töihin)?

Vakinaistaminen ainakin on mahdotonta tällä hetkellä.

• ei aina huonokaan

Yksityisellä irtisanotaan vakituisia työntekijöitä ja määräaikaisuuksia jatketaan ja valtiolla on juurikin toistepäin. Tokihan määräaikainen työsuhde voi päättyä ja sikäli rasittava pitemmän päälle.

• 12+4

juuri ennen yt vakinaistetaan ne määräaikaiset jotka halutaan pitää, näin ainakin minä sain vakipaikan ja seuraavalla viikolla irtisanottiin vakiväestä niitä joita ei haluttu pitää.

• cm,jgkldjbmdbj

Niin tai jatketaan määräaikaisuuksia yt:n yli, koska määräaikaiset on pakko pitää, kun taas vakituiset voi potkia pihalle.

• omituinen ajatus

Minusta on väärin potkia pois pitkän linjan työntekijä, jotta pätkikset jatkaa...

• KiviriipatPois

Pakko on vain päästä kiviriipoista eroon kun eivät itse osaa lähteä. Valitettavasti.

• Juristimamma

Organisaatiot käyttävät myös määräaikaisia härskisti hyväkseen.. Äitiyslomalla olija potkastaan pihalle kun palaa töihin, ei tietenkään "loman" aikana. Määräaikainen kun likainen työ on hoidettu eli vakinaisesta on päästy ja pölyt on laskeutuneet..eli määräaikaista ei voida irtisanoa...Yritys X "säästää" kolmet palkkalulut ja HR juristi kiittää:( Tämä laitetaan järjestelyjen sokerikuorrutukseen...

• diudiu2

saako yt-neuvottelujen aikana palkata lisää henkilökuntaa ? joissain paikoissa otetaan väkeä nimikkeellä kesätyöntekija tahi vakinaisten lomatuuraus ?? miten on kun talossa on määräaikaisia ja varmaan monelle lähtö tulossa ?

• ykkkkk

kesätyöntekijöitä saa , toki voi olla hieman moraalisesti väärin jossain tapauksessa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pyhäjärvi syvällä kusessa

Pyhäjärvi ei tule selviämään millään tästä alhosta. Ollaan aivan liian syvällä. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pyha
      Pyhäjärvi
      138
      1520
    2. Oivallus

Mitä olet oivaltanut viimeksi?
      Ikävä
      148
      1081
    3. Miten voi sinun

tunteet yhtäkkiä kuolla kuin napista painamalla? Et enää vilkaisekaan minuun päin vaan jos vahingossa näet minut käännät
      Ikävä
      69
      936
    4. Miksi naiset haluavat itseään vanhemman kumppanin? Vai haluavatko?

Tuolla toisessa ketjussa tuli esille tämä kysymys ja se on mielestäni hyvä kysymys. Kiitos scrg:lle tämän kysymyksen esi
      Sinkut
      270
      766
    5. 68
      733
    6. PYHÄJÄRVEN KAUPUNKI VALTIOVARAINMINESTERIÖN ARVIOINTIMENETTELYYN..TE

...siinä se nyt on, mitä tässä enää vikistään. Uutiset Yle, 14.8. Klo 20.30, ei tunnu mukavalta.
      Pyhäjärvi
      56
      723
    7. Rakastan sinua mies

Siksi haluankin vain sinun kanssa sitä.
      Ikävä
      37
      619
    8. Ernest Lawson rehellisenä vaikeasta TTK-tilanteesta: "Vain harvan ja valitun henkilön tiedossa"

Tanssii Tähtien Kanssa tulee syksyn iloksi ja tiedossa on suosikkisarjan 19. kausi. Tulevalla kaudella nähdään iso uudi
      Tanssii tähtien kanssa
      7
      581
    9. Missä vaiheessa

Unohdit minut? Onko sinulla oikeasti mies jota rakastat? Tiedän että möhlin ja odotin liikaa. Ei tarvitse vastata jos et
      Ikävä
      33
      561
    10. Väleistä

Minkälaiset välit sinulla on kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      60
      557
    Aihe