suurinosa suomessa leikkaushoitoa vaativista

pikkupoikien ja etenkin vauvojen esinahan tulehduksista johtuu siitä etteivät äidit yksinkertaisesti tiedä poikavauvojen anatomiasta mitään.

yritetään vauvan esinahan alta pestä ja kiskotaan nahkaa joka on vielä terskassa kiinni ja saadaan pikkurepeämiä aikaiseksi joka myöhemmin tulehtuu, siinäpä taas yksi terveys syistä ympärileikattavaksi joutuva.

jotkut neuvolat asian opettaa äideille valitettavan usein näin ei käy.

sitten ollaan niin äitiä niin äitiä.

5

85

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vai miksi

tämä pippeliasia tänään niin kovin askarruttaa?

• Peppitossu

kyllä Suomen neuvoloissa opetetaan että sitä esinahkaa ei vedellä pois ennenkuin aika on kypsä.
      Mutta jos äiti tai isä on tyhmä ja kurkkii nahan alle ennenaikojaan niin siinä on kyllä sitten vanhemmissa vika.

Kyllähän ne isätkin lapsiansa pesee...

• tuo on just se harha luulo, oon seurannut aiheesta keskustelua.

• "milloin sopiva ikä pestä pippelin alta..
        Eli millonkas sitä pippeliä pitäisi rueta pesemään, niinkuin miehet yleensä? Neuvolan täti puhui vain kierrellen ja kaarrellen enkä siis saanu vastausta. Olen myös naapurin rouvan kanssa keskustellut asiasta ja hänkään ei tiedä kun ei neuvolassa asiasta puhuta. Meidän pojat ovat kaksi vuotiaita. Niin eli milloinka esinahka tulisi vetää taakse ja pestä sieltä alta.

saattaa kuulostaa teistä tosi typerälle mutta minä olen ilmeisesti niin tyhmä etten tiedä. Niin ja joku varmaan epäilee että tämä on provo, voin sanoa jo heti että ei ole."

lisää

"Ihan uteliaisuudesta lueskelin tätä keskustelua koska itselläni samanlainen kokemus, etten tiennyt mitä tai miten se pienen pojan pippeli pestään. Ja ihmettelen edelleen ettei neuvolan terveydenhoitajalata tosiaan saanut vastausta! Poikani sairastuikin vakavaan ylävirtsateiden tulehdukseen jo 3kk ikäisenä ja siinä hötäkässä huomattiin leikkaussalissa (vasta?!) että esinahan alla paha tulehdus ja esinahka siksi jotenkin kiinnittynyt, joten minulta mitään kysymättä tehtiinkin todella täydellinen ""hätä"" ympärileikkaus. Eipä ole enää pesuhuolia! Pitkään minua askarrutti että olenko itse väärällä pippelin hoidolla aiheuttanut tulehduksen. Poika on nyt 13 v eikä ympärileikkauksesta ole hänelle mitään huolta tullut, eikä asia kyllä askarruta enää minuakaan. Mutta on outoa ettei noin yksinkertaisessa asiassa saa neuvoja edelleenkään. Itse kysyin mieheltänikin, muttei hän osannut sanoa milloin, kuka, miten ja koska pestiin! "

• huomasit että olin oikeassa :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. J-mies mustassa

Tiedoxi, että jossain yks nainen kaipaa sua 😉
      Ikävä
      60
      4843
    2. Mikä sinussa on

Että tunnen näin syvästi sinua kohtaan
      Ikävä
      73
      3957
    3. Sanna Marin ja lähestymiskielto

No just joo. Kaikella sitä pitää saada lööppejä. Taas on joku ohimennen hipaissut pyhää Mariinia.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      250
      3545
    4. Kivoimmat asiat elämässäsi?

Ihastuminen? Rakastuminen? Voittaminen? Joku muu?
      Sinkut
      118
      3138
    5. Miksi sinua kiinnostaa mitä täällä lukee?

Käyt täällä ja tiedän sen.
      Ikävä
      48
      2944
    6. Rakkauteni

Elämäni suurin sellainen joka ei enää rakasta minua
      Ikävä
      23
      2618
    7. Haluaisin niin paljon että

Tapahtuu jotain mutta siihen mitä toivot niin en vielä pysty. Täytyy tietää enemmän. Olen myös väsynyt tähän vaikka sydä
      Ikävä
      19
      2246
    8. Ero 68-vuotiaana

Minkälaisen keskustelun saan aikaiseksi, kun minä 68-vuotias nainen haluan erota 70-vuotiaasta miehestäni. Olemme kumpi
      Suhteet
      258
      2218
    9. Pussataanko rakas keväällä

Jos päästään kahdestaan johonkin? 🥰
      Ikävä
      38
      1943
    10. Mistä olet eniten

Pahoittanut mielesi?
      Ikävä
      108