Uskomattoman vaihtelevat käytännöt alkoholin suhteen festareilla

joku selvyys tähän

Niin. Joku kun selittäisi, mistä johtuu aivan valtavat erot festareiden kesken juomapolitiikassa mitä alueelle saa viedä. Tuskaan saa viedä aivan vapaasti muovipullossa vaikka pirtua, kunhan on täysi-ikäinen, Ilosaaressa pitää jättää kaikki narikkaan, joka on tosin ilmainen, Provinssissa muovipullossa olevat alkoholittomat juomat täytyy kaataa tuoppeihin, Ruisrockiin alueelle saa viedä alkoholittomia avaamattomia muovi- tai pahvipulloja/astioita. Kalajoelle ei saa viedä yhtään mitään.

Mihin järjestäjät vetoavat näiden säännöstensä kanssa? Miksi Tuskassa käytäntö on noin vapaa? Jos tässä vedotaan joihinkin lakipykäliin, niin kyllähän sillekin luulisi jotku lakipykälät olevan, että mikäli omia alkoholittomia juomia alueelle ei saa tuoda, niin järjestäjän täytyy hommata korvaavaa juomaa tilalle, ilmaiseksi. Ja kun oikein hyvä helle sattuu, niin pelkkä vesi ei todellakaan ole terveyssuositusten mukaista nestettä.

11

2198

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      "Mihin järjestäjät vetoavat näiden säännöstensä kanssa?"

      Heidän omaan valintaansa. Yksityiseen tapahtumaan saa itse laatia sääntöjä.


      "Miksi Tuskassa käytäntö on noin vapaa?"

      Kysy järjestäjältä jos kiinnostaa. Saattaa jopa johtua Helsingin kaupungin (tontin omistajan) järjestyssäännöistä joissa julkisella paikalla saa juopotella kunhan on täysi-ikäinen. Jonkun muun maanomistajan kanta on se että tapahtumissa halutaan mahdollisimman vähän ongelmia (eli mahdollisimman vähän viinaa).


      "Jos tässä vedotaan joihinkin lakipykäliin, niin kyllähän sillekin luulisi jotku lakipykälät olevan, että mikäli omia alkoholittomia juomia alueelle ei saa tuoda, niin järjestäjän täytyy hommata korvaavaa juomaa tilalle, ilmaiseksi. Ja kun oikein hyvä helle sattuu, niin pelkkä vesi ei todellakaan ole terveyssuositusten mukaista nestettä."

      Miksi ihmeessä? Yksityinen tapahtumanjärjestäjä saa itse laatia lakia tiukemmat säännöt jos niin haluaa. Nämä säännöt vain täytyy ilmoittaa osallistujille, jotka hyväksyvät ne lippuja ostaessaan/sisälle tullessaan.

      Ei järjestäjillä myöskään ole mitään velvollisuutta tarjota ruokaa osallistujille, vaikka sekin on koko päivän tapahtumassa tarpeen.

      • gfdgdgdfg

        "Ei järjestäjillä myöskään ole mitään velvollisuutta tarjota ruokaa osallistujille, vaikka sekin on koko päivän tapahtumassa tarpeen."

        No omia eväitähän saa viedä alueelle, eli tämä pointti nyt oli täysin nollan arvoinen.

        Joka tapauksessa jään edelleen kaipaamaan faktaa lain (huvilaki ym. mahdollisista vaikuttavista laeista) ja omien säännösten välisestä suhteesta. Mitkä kaikki toiminnot ovat riippuvaisia laeista ja mitä kaikkea järjestäjän on oikeasti mahdollista itse säätää mielensä mukaan.

        "Miksi ihmeessä? Yksityinen tapahtumanjärjestäjä saa itse laatia lakia tiukemmat säännöt jos niin haluaa. Nämä säännöt vain täytyy ilmoittaa osallistujille, jotka hyväksyvät ne lippuja ostaessaan/sisälle tullessaan."

        Usein tarkemmat infot käytännöistä ilmoitetaan vasta n. kuukausi ennen tapahtumaa ja liput saattavat olla myynnissä vaikka neljä kuukautta ennen tätä. Miten tässä tilanteessa menetellään, kun sääntöjä ei ole mahdollista tietää lippua ostaessa. Tässäkin monet järjestäjät pyrkivät kuitenkin saamaan myytyä lippuja mahdollisimman paljon mahdollisimman pian tarjoamalla alennuksia sun muuta tavarapalkintoa mikäli ostaa lipun tarpeeksi ajoissa. Saako lipun lunastaa tässä tapauksessa takaisin ostohintaan, mikäli huomaa myöhemmin ilmoitettujen säännösten olevan huonot omasta mielestään...


      • aikaisempi vastaaja
        gfdgdgdfg kirjoitti:

        "Ei järjestäjillä myöskään ole mitään velvollisuutta tarjota ruokaa osallistujille, vaikka sekin on koko päivän tapahtumassa tarpeen."

        No omia eväitähän saa viedä alueelle, eli tämä pointti nyt oli täysin nollan arvoinen.

        Joka tapauksessa jään edelleen kaipaamaan faktaa lain (huvilaki ym. mahdollisista vaikuttavista laeista) ja omien säännösten välisestä suhteesta. Mitkä kaikki toiminnot ovat riippuvaisia laeista ja mitä kaikkea järjestäjän on oikeasti mahdollista itse säätää mielensä mukaan.

        "Miksi ihmeessä? Yksityinen tapahtumanjärjestäjä saa itse laatia lakia tiukemmat säännöt jos niin haluaa. Nämä säännöt vain täytyy ilmoittaa osallistujille, jotka hyväksyvät ne lippuja ostaessaan/sisälle tullessaan."

        Usein tarkemmat infot käytännöistä ilmoitetaan vasta n. kuukausi ennen tapahtumaa ja liput saattavat olla myynnissä vaikka neljä kuukautta ennen tätä. Miten tässä tilanteessa menetellään, kun sääntöjä ei ole mahdollista tietää lippua ostaessa. Tässäkin monet järjestäjät pyrkivät kuitenkin saamaan myytyä lippuja mahdollisimman paljon mahdollisimman pian tarjoamalla alennuksia sun muuta tavarapalkintoa mikäli ostaa lipun tarpeeksi ajoissa. Saako lipun lunastaa tässä tapauksessa takaisin ostohintaan, mikäli huomaa myöhemmin ilmoitettujen säännösten olevan huonot omasta mielestään...

        Ihan maalaisjärkeä saa käyttää.

        Jos järjestäjä ei jaa ilmaista ruokaa, on sen velvollisuus tarjota jokin muu mahdollisuus syödä "pitkässä" tapahtumassa (omat eväät, paikallinen kahvila, yms.)
        Samalla periaatteella omia viinoja (noita loistavia janojuomia) ei ole mitään velvollisuutta sallia tapahtumaan jos paikalla on esim. puutarhaletku pahimman janon sammuttamiseen.

        Tapahtuman järjestäjän kuuluu huolehtia siitä että ruoka, juoma, ja saniteettitilat ovat vaaditulla tasolla saatavilla. Mikään laki ei sen sijaan pakota tarjoamaan anniskelualueitam kun yksityiseen tapahtumaan kun saa edelleenkin laatia omat säännöt lain puitteissa.


        Kyllä se nyt niin vain on että jos tapahtuman tärkein asia sinulle on ryyppääminen, niin jää varmuuden vuoksi kotiparvekkeelle kuuntelemaan radiota.
        Muillakin on sitten paljon mukavampaa kun kukaan ei ole kaatamassa kaljaa niskaan tai oksentamassa kengille.


      • idiootti
        aikaisempi vastaaja kirjoitti:

        Ihan maalaisjärkeä saa käyttää.

        Jos järjestäjä ei jaa ilmaista ruokaa, on sen velvollisuus tarjota jokin muu mahdollisuus syödä "pitkässä" tapahtumassa (omat eväät, paikallinen kahvila, yms.)
        Samalla periaatteella omia viinoja (noita loistavia janojuomia) ei ole mitään velvollisuutta sallia tapahtumaan jos paikalla on esim. puutarhaletku pahimman janon sammuttamiseen.

        Tapahtuman järjestäjän kuuluu huolehtia siitä että ruoka, juoma, ja saniteettitilat ovat vaaditulla tasolla saatavilla. Mikään laki ei sen sijaan pakota tarjoamaan anniskelualueitam kun yksityiseen tapahtumaan kun saa edelleenkin laatia omat säännöt lain puitteissa.


        Kyllä se nyt niin vain on että jos tapahtuman tärkein asia sinulle on ryyppääminen, niin jää varmuuden vuoksi kotiparvekkeelle kuuntelemaan radiota.
        Muillakin on sitten paljon mukavampaa kun kukaan ei ole kaatamassa kaljaa niskaan tai oksentamassa kengille.

        Se on hankalaa ilmeisesti Suomessa yrittääkään puhua kohtuullisesta juomisesta. Että vaihtoehdot ovat aina joko absolutismi tai armoton kännääminen. Eli jos nyt vielä rautalangasta väännän, niin kannatan itse Tuskan systeemiä, jossa omien juomien vienti muovipulloissa KOHTUUDEN RAJOISSA on sallittua.


      • ...
        idiootti kirjoitti:

        Se on hankalaa ilmeisesti Suomessa yrittääkään puhua kohtuullisesta juomisesta. Että vaihtoehdot ovat aina joko absolutismi tai armoton kännääminen. Eli jos nyt vielä rautalangasta väännän, niin kannatan itse Tuskan systeemiä, jossa omien juomien vienti muovipulloissa KOHTUUDEN RAJOISSA on sallittua.

        Onko kohtuutta se että muovipullossa saa "viedä vaikka pirtua"?

        Tämähän oli se käytäntö jota aikaisemmin mainostit, ja on nimenomaan sitä armotonta kännäämistä...


      • kunnon idiootti ****
        ... kirjoitti:

        Onko kohtuutta se että muovipullossa saa "viedä vaikka pirtua"?

        Tämähän oli se käytäntö jota aikaisemmin mainostit, ja on nimenomaan sitä armotonta kännäämistä...

        No ei varmasti tuskaankaan saa mitään pirtua viedä, se oli vain kärjistys, jolla halusin tehdä selvän pesäeron tuskan ja muiden festareiden välille. Pahoittelen hieman ontuvaa sanavalintaani. Toki teoriassa tuokin varmasti voisi onnistua, mutta se nyt ei tämän keskustelun pointti ole.

        Itse kuitenkin kannatan kohtuutta. Mikä muuten sun missio tässä ylipäätänsä on? Ihmetyyppi. Mä kannatan kohtuutta, en sitä et portille tullessa vedetään överit ja oksennellaan jo jonossa porukan niskaan, kun pakko vetää hirveet pohjat, kun alueella ei mitään pysty ottaa. Mielestäni olis järkevämpää pitää kohtuullinen fiilis päällä koko ajan ilman mitään ylilyöntejä.


      • ...
        kunnon idiootti **** kirjoitti:

        No ei varmasti tuskaankaan saa mitään pirtua viedä, se oli vain kärjistys, jolla halusin tehdä selvän pesäeron tuskan ja muiden festareiden välille. Pahoittelen hieman ontuvaa sanavalintaani. Toki teoriassa tuokin varmasti voisi onnistua, mutta se nyt ei tämän keskustelun pointti ole.

        Itse kuitenkin kannatan kohtuutta. Mikä muuten sun missio tässä ylipäätänsä on? Ihmetyyppi. Mä kannatan kohtuutta, en sitä et portille tullessa vedetään överit ja oksennellaan jo jonossa porukan niskaan, kun pakko vetää hirveet pohjat, kun alueella ei mitään pysty ottaa. Mielestäni olis järkevämpää pitää kohtuullinen fiilis päällä koko ajan ilman mitään ylilyöntejä.

        Minun "missioni" on se että minä menen musiikkitapahtumiin kuuntelemaan musiikkia, ja toivoisin että se olisi muillakin tärkeimpänä asiana mielessä.

        Itse harrastankin yksittäisiä konsertteja festareiden sijasta juuri tuon syyn takia, mutta kun ihmiset eivät osaa käyttäytyä edes areenoilla joissa on tarjoilualueita!


        Yleisö notkuu baarissa kunnes tapahtuma alkaa, änkeää omalle istuimelleen muita häiriten, kompastelee tuoleihin, kaataa kaljaa niskaan, liukastelee portaissa yms...

        Minun näkökulmastani paras ratkaisu voisi olla että tapahtumassa olisi tarjoilua joka lopetetaan vaikkapa puoli tuntia ennen ensimmäistä esiintyjää, mutta tämäm ollessa poissuljettu olisi täysi alkoholittomuus parempi ratkaisu kuin Tuskan tyyppiset vapaasti tuotavat omaat eväät.


      • erikoista on
        ... kirjoitti:

        Minun "missioni" on se että minä menen musiikkitapahtumiin kuuntelemaan musiikkia, ja toivoisin että se olisi muillakin tärkeimpänä asiana mielessä.

        Itse harrastankin yksittäisiä konsertteja festareiden sijasta juuri tuon syyn takia, mutta kun ihmiset eivät osaa käyttäytyä edes areenoilla joissa on tarjoilualueita!


        Yleisö notkuu baarissa kunnes tapahtuma alkaa, änkeää omalle istuimelleen muita häiriten, kompastelee tuoleihin, kaataa kaljaa niskaan, liukastelee portaissa yms...

        Minun näkökulmastani paras ratkaisu voisi olla että tapahtumassa olisi tarjoilua joka lopetetaan vaikkapa puoli tuntia ennen ensimmäistä esiintyjää, mutta tämäm ollessa poissuljettu olisi täysi alkoholittomuus parempi ratkaisu kuin Tuskan tyyppiset vapaasti tuotavat omaat eväät.

        JJoo no festarit nyt vaan sattuu olemaan muutakin kuin musiikkitapahtumia, koita hyväksyä se. Kyllä itsellenikin keikkojen seuraaminen on erittäin tärkeää ja vieläpä hyvältä paikalta festareilla ja tähän hyvin pitkälle perustuukin oma valitukseni aiheesta. Anniskelualueet ovat auttamatta liian kaukana tai liian hitaita jonottaa, jotta ne palvelisivat hyvin myös täysipainoista musiikinkuuntelijaa.


    • abylon8

      Joku roti noihin ois kyl saatava.

      • RoCkh

        kannattaa ottaa tähän kohtaan esiin pointti:

        Tuskassa vaikka saa käytännössä viedä niinpaljon omaa viinaa että vetää perskännit, niin siellä ei moista toimintaa kyllä näy ?

        hyvin rauhallista ja tuskin yhtää mitää järjestyshäiriöitä.

        en tiedä johtuuko erilaisesta asiakaskunnasta, mutta esim. ruisrockissa on huomattavasti enemmän erittäin humalaista väkeä heilumassa nyrkit pystyssä.


      • jörkkelö
        RoCkh kirjoitti:

        kannattaa ottaa tähän kohtaan esiin pointti:

        Tuskassa vaikka saa käytännössä viedä niinpaljon omaa viinaa että vetää perskännit, niin siellä ei moista toimintaa kyllä näy ?

        hyvin rauhallista ja tuskin yhtää mitää järjestyshäiriöitä.

        en tiedä johtuuko erilaisesta asiakaskunnasta, mutta esim. ruisrockissa on huomattavasti enemmän erittäin humalaista väkeä heilumassa nyrkit pystyssä.

        Tuskahan on tunnetusti suomen rauhallisin ja järjestyshäiriöttömin iso festivaali. Ja ainoa kokoluokassaan, joka sallii omat juomat. Oiskohan siinä muillaki opittavaa. Sama oli ennen muuallakin festareilla. Kun sai tuoda omia juomia, tunnelma oli parempi ja ihmiset ei niin sekaisin ja kännissä.


    Ketjusta on poistettu 64 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2563
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      66
      2368
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2061
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1727
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      14
      1460
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      16
      1413
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1393
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1367
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1292
    Aihe