perävetolaite ja varaohjaus

290 DP

luin tuossa listaa katsastusvaatimuksista ja yksi sellainen on varaohjaus veneessä.
Edellinen paatti oli akselivetoinen ja peräsimellä varustettu. Peräsimeen sai varaohjauspinnan.

Nykyinen vene on vetolaitteella varustettu. Miten hoidetaan vetolaitteen varaohjaus? Trimmitasot löytyy veneestä ja niillä nyt voi hätäisesti ohjatakin, mutta mitä muita vaihtoehtoja on?

9

2321

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuin saippuanosto

      Eukko ja kunnollinen perämela,kääntyy kuin kirkkovene konsanaan.

    • Ensiksi voin lohduttaa siinä, että varaohjausta ei vaadita sisäperävetolaitteissa.

      Teoriassa voit irroittaa ohjauksen kiinnitykset ja hydraulisylinterit (mikäli niitä on), ja kiinnittää varta vasten valmistamasi ohjausvarren vetolaitteen ohjausvarteen. Tämä saattaisi toimia alhaisilla nopeuksilla, suuremissa voimat ovat liian suuret käsiohjaukseen..

      Kerro kuitenkin miten liukuvaa venettä ohjataan trimmilevyillä kun vetolaite heiluu vapaasti puolelta toiselle, tai rantautuessa 2-5 solmun nopeuksissa, vaikka vetolaite olisikin jämähtänyt keskiasentoon...

      • VP290

        Olet oikeassa. Kyllä se taitaa olla käytännössä aika hankala ohjata trimmilevyjen avulla varsinkin jos vetolaitetta ei saa pysymään suorassa.

        Pieni peräprutku uimatasolla voisi auttaa jos ei paha keli.

        Itselläni oli 5,5 tonnin rautapaatissa kumiveneen 3,3 hp moottori uimatasolla kiinni, kun kerran matka katkesi 500m ennen kotilaituria. Pikkumoottorilla tultiin rantaan, hitaasti, mutta tultiin kuitenkin omin avuin.


    • on vain tosi

      homoille

      • Stern Power

        Vain seniilit ikämiehet Perämerellä ajelevat akselivetoista. Oletko ?


    • k k k k

      Nostetaampas tämä ylös.

      Onko kellään oikeaa tietoa, vaaditaanko vetariin varaohjaus??

      • gajo0+

        Ei ole ainakaan minulta vaadittu.


      • ajo-ankkuri

        Oman seurani katsastaja ei sitä vaatinut, mutta suotteli ajo-ankkuria varusteeksi. ehkä sillä sitten voisi jarrutella menoa ja ohjailla siirtymällä perän uimatasolla puolelta toiselle! ..jos vaan jaksaa pidellä naruista kiinni!!!


    • Stroh70

      Ei ole katsastusvaruste, mutta tuo on vetolaitteen heikkous noin geneerisesti.

      Itsellä kilahti ohjaus kerran vierassataman poijusta lähtiessä, kun oli pieni muovinmurunen (löytyi korjattaessa) mennyt hydraulisysteemiin. Olihan ikävä tilanne, onneksi ei tuullut pahemmin. Siinä tuo homma tuli harkintaan vähän enemmänkin. Takaisin päästiin kikkailemalla koneiden vedolla, keulapotkurilla ja tilanteen tasalla olleen täkkärin ansiosta. (vääntöapua ettei kolhittu ketään)

      Itselläni on tupla-asennus eli jos vetolaitteet a) saa suoraan ja b) saa pysymään suorassa, pystyy ohjaamaan hitaassa vauhdissa kierroksia säätämällä. Samoin paikallaan kääntymiset yms. onnistuu ihan vedättämällä eri suuntiin ja keulapotkurilla auttamalla. Trimmeistä ei tässä touhussa ole hyötyä.
      Kova sivutuuli sitten tuo vaikeusastetta, toi on muuten hyvä harjoitella etukäteen, keula tuuleen ja sitten tuulta vasten kone keulapotkuri yhdistelmällä lyhyillä nykäyksillä, jos veto on linkussa.

      Huomasin tai oikeastaan muistin siis, että vaikka muuten veneessä on kaikki tuplana, sähkösysteemit, lataukset, tankit jne. ohjaus on heikko kohta eli on vain yksi hydraulisylinteri joka on tyyrpuurin koneelta. No tietysti voisi ajatella, että pistää toisen mekanismin paapuurin koneelta ja sen joko stand-by tilaan ja letkut vaihtamalla tai venttiili auki/kiinni siirto tai toimisi synkassa. Viimeksi mainitussa sitten omat riskinsä, jos ei säädöt ole kalibroitu just nappiin jne.

      Eikä muuten ole huono idea olla hydrauliikkaöljyä aina mukana sen verran kuin systeemin yksi täysi täyttö vaatii. Onneksi oli, kun tarvittiin.

      Vipu hätäohjaukseksi voikin sitten olla vaikea toteuttaa, kiinnitys tarvittavat voimat. Riippunee aivan totaalisesti siitä millainen asennus, millainen konehuone jne. En laskisi paljoa sen varaan, luultavasti aavalla merellä paras veto on heittää ajoankkuri tai lähempänä rantaa leka pohjaan ja kutsua suosiolla hinausapua, jos homma ei kevyin konstein selviä. Laituriparlamentin mukaan yleisin ongelma on hydraulisysteemin nestevuoto ja sylinterin tai pumpun rikkoontuminen. Kannattaa olla perusvaraosaa ja työkalua tarkoituksenmukainen setti mukana.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei sua enään tunnista

      Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      231
      7796
    2. Etsin vastaantulevista sua

      Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      45
      5330
    3. Huomenet naiselle

      Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      59
      4832
    4. Mikä kaivatussasi kolahti?

      Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      76
      3517
    5. Kaikesta muusta

      Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      2035
    6. Tekis mieli lähestyä sua

      Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      32
      2001
    7. Hyvää yötä.

      Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      31
      1859
    8. Ajatteletko koskaan

      Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      44
      1707
    9. Kyllä hävettää!

      Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      38
      1662
    10. Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?

      Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin
      Maailman menoa
      141
      1591
    Aihe