Mikä

HippaHeikki

olisi järkevä navigointi-järjestelmä tumpelolle veneen käyttäjälle, kartan avulla ollaan tähän mennessä menty se vähän mitä on vesillä liikuttu.

Kartan tueksi olisi kiva saada jokin muukin keino, alue on Tampereen pyhäjärven alue eli Tampere-Lempäälä-Hämeenlinna ja mihin tästä ny pääsee.

Veneessä on edellisen omistajan jäljiltä jonkinnäköinen GPS mutta on kovin monimutkainen meikäläisen järjelle, tarttis löytää joku niin sanottu IDIOOTTI-VARMA systeemi.

25

659

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sinulla on jo sellainen, eli perinteinen merikortti (tai sinulla järvikortti). Kaikki muu on "ylikurssia". :D

      • HippaHeikki

        mutta sitä kaipaa varmennusta reitteihin ja toisaalta ois kiva poiketa väylältäkin.

        Kartta on kuitenkin vanha (uusin versio mikä löytyi) ja jotenkin vaan tuntuu että kunnon navigaattori ois poikaa.


      • HippaHeikki kirjoitti:

        mutta sitä kaipaa varmennusta reitteihin ja toisaalta ois kiva poiketa väylältäkin.

        Kartta on kuitenkin vanha (uusin versio mikä löytyi) ja jotenkin vaan tuntuu että kunnon navigaattori ois poikaa.

        Mitenkö paljon tarkempi karttaohjelma on plotterissa, kuin paineittujen merikorttien tiedot? Merikorttien tiedot on kuitenkin kerätty satojen vuosien saatossa.

        Ei se plotteri ole mitään muuta kuin paikanmääritykseen yhdistetty merikortti...


    • moisesta GPSmap 620
      • Rantaviivat, ja syvyysviivat, ovat täysin merkityksettömiä suomen oloissa. Täytyy muistaa, että meillä on yksi maailman vaikeimmin navigoitavista vesialueista.


      • Pertsa. P
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Rantaviivat, ja syvyysviivat, ovat täysin merkityksettömiä suomen oloissa. Täytyy muistaa, että meillä on yksi maailman vaikeimmin navigoitavista vesialueista.

        Karttaplotteri on hyvä ja hyödyllinen laite.

        Kannattaa ehdottomasti hankkia.


      • hyvä.
        Pertsa. P kirjoitti:

        Karttaplotteri on hyvä ja hyödyllinen laite.

        Kannattaa ehdottomasti hankkia.

        Täällä olevat karttaplottereiden vastustajat ovat samaa porukkaa jotka vastustivat kännyköitä aikanaan.
        Jotkut vaan ovat niin vanhanaikaisia eikä hyväksytä uutta tekniikkaa.

        Luulen etteivät kaikki vastustajat ole edes päässeet kokeilemaan plotteria.

        Se on oikeasti hyvä peli.


      • hyvä. kirjoitti:

        Täällä olevat karttaplottereiden vastustajat ovat samaa porukkaa jotka vastustivat kännyköitä aikanaan.
        Jotkut vaan ovat niin vanhanaikaisia eikä hyväksytä uutta tekniikkaa.

        Luulen etteivät kaikki vastustajat ole edes päässeet kokeilemaan plotteria.

        Se on oikeasti hyvä peli.

        Ja mikä siinä meni väärin?

        Väitteeni kunnollisesta karttapohjasta (joka on ihmisen tekemä), vai epäluuloni ko. laitetta kohtaan?

        Plotteri on erinomainen apuväline, mutta sumussa (tai pilkkopimeässä), siitä ei ole hyötyä. Silloin tarvitaan malttia, ja mieluiten tutkaa, jota osaa käytää.

        P.S. Olen ikäloppu 33 v mies, ja veneilykokemusta ei ole kuin n. 2.500 tuntia....


      • Diplomivälittäjä
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Ja mikä siinä meni väärin?

        Väitteeni kunnollisesta karttapohjasta (joka on ihmisen tekemä), vai epäluuloni ko. laitetta kohtaan?

        Plotteri on erinomainen apuväline, mutta sumussa (tai pilkkopimeässä), siitä ei ole hyötyä. Silloin tarvitaan malttia, ja mieluiten tutkaa, jota osaa käytää.

        P.S. Olen ikäloppu 33 v mies, ja veneilykokemusta ei ole kuin n. 2.500 tuntia....

        Kuka sitä nyt pimeässä ja sumussa puskisi


      • Pertsa. P
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Ja mikä siinä meni väärin?

        Väitteeni kunnollisesta karttapohjasta (joka on ihmisen tekemä), vai epäluuloni ko. laitetta kohtaan?

        Plotteri on erinomainen apuväline, mutta sumussa (tai pilkkopimeässä), siitä ei ole hyötyä. Silloin tarvitaan malttia, ja mieluiten tutkaa, jota osaa käytää.

        P.S. Olen ikäloppu 33 v mies, ja veneilykokemusta ei ole kuin n. 2.500 tuntia....

        Alä jauha kakkaa.
        Eikö muka plotterista ole hyötyä pimeässä ja sumussa???

        Oletko ikinä veneillyt pimeässä???

        Luulisi 2500 tunnin kokemuksella tietävän enemmän.

        Toisaalta viikossa on 168 tuntia. 2500 tuntia tekee 14,8 viikkoa.
        Eli alle 4 kuukautta. Sekö on kokemuksesi?


      • Pertsa. P kirjoitti:

        Alä jauha kakkaa.
        Eikö muka plotterista ole hyötyä pimeässä ja sumussa???

        Oletko ikinä veneillyt pimeässä???

        Luulisi 2500 tunnin kokemuksella tietävän enemmän.

        Toisaalta viikossa on 168 tuntia. 2500 tuntia tekee 14,8 viikkoa.
        Eli alle 4 kuukautta. Sekö on kokemuksesi?

        Edellisessä vastauksessa olin laskenut merimailit väärin...



        Olen aina veneillyt nopeilla moottoriveneillä, joissa matkanopeus on vaihdellut 22-45 solmun välillä (huomioiden myös asiakkaiden veneiden siirrot). Keskinopeus lienee n. 13 solmua. 2500 x 13 = 32500 meripeninkulmaa = 60190 kilometriä. Kyseinen matka melkein puoltatoista kierrosta maapallon ympäri, ja kaikissa mahdollisissa keleissä.

        Eihän veneilykokemusta lasketa veneessä vietetyn ajan mukaan, vaan ajoajan (kuten ilmailussakin).

        Plotteri on oiva apu, mutta pimeällä sen apu on rajallinen, ja sumussa olematon. Sumussa joudut kuitenkin tarkistamaan sijaintisi perinteisellä navigoinnilla, eikä plotteri näytä muita aluksia, joten nopeus täytyy kuitenkin laskea muutamaan solmuun.

        Mikäli sumussa haluaa veneillä turvallisesti, niin ainoa toimiva elektroninen apuväline on tutka, ja sitä on osattava käyttää!

        P.S. En muuten arvostellut plottereita yleensä, vaan ketjussa markkinoitua tuotetta.


      • ihmettelen.
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Edellisessä vastauksessa olin laskenut merimailit väärin...



        Olen aina veneillyt nopeilla moottoriveneillä, joissa matkanopeus on vaihdellut 22-45 solmun välillä (huomioiden myös asiakkaiden veneiden siirrot). Keskinopeus lienee n. 13 solmua. 2500 x 13 = 32500 meripeninkulmaa = 60190 kilometriä. Kyseinen matka melkein puoltatoista kierrosta maapallon ympäri, ja kaikissa mahdollisissa keleissä.

        Eihän veneilykokemusta lasketa veneessä vietetyn ajan mukaan, vaan ajoajan (kuten ilmailussakin).

        Plotteri on oiva apu, mutta pimeällä sen apu on rajallinen, ja sumussa olematon. Sumussa joudut kuitenkin tarkistamaan sijaintisi perinteisellä navigoinnilla, eikä plotteri näytä muita aluksia, joten nopeus täytyy kuitenkin laskea muutamaan solmuun.

        Mikäli sumussa haluaa veneillä turvallisesti, niin ainoa toimiva elektroninen apuväline on tutka, ja sitä on osattava käyttää!

        P.S. En muuten arvostellut plottereita yleensä, vaan ketjussa markkinoitua tuotetta.

        Mikä on se perinteinen navigointimenetelmä tarkistaa sijainti sumussa ja pimeässä luotettavasti? Eihän silloin näe mitään ja suuntavaistokin katoaa
        lähes täysin.

        Tutka on tietysti hyvä mutta kallis ja pieneen veneeseen hankala laittaa.

        Karttaplotteri näyttää veneen sijainnin, nopeuden ja kulkusuunnan muutaman metrin tarkkuudella.

        Siitä näkee kokoajan mihinkä suuntaan on menossa ja mihinkä pitää mennä.
        Tarkkuus on todellakin muutama metri ja kartat ovat tarkkoja.

        Ei se tietenkään näytä muita veneilijoitä, mutta ei se paperikarttakaan näytä.

        Minäkin ihmettelen miksi mielestäsi karttaplotterista ei ole apua.

        Nopeuden pitää tietysti olla pieni ja yrittää mahdollisimman hyvin seurata muuta veneliikennettä.


      • välttämätön
        ihmettelen. kirjoitti:

        Mikä on se perinteinen navigointimenetelmä tarkistaa sijainti sumussa ja pimeässä luotettavasti? Eihän silloin näe mitään ja suuntavaistokin katoaa
        lähes täysin.

        Tutka on tietysti hyvä mutta kallis ja pieneen veneeseen hankala laittaa.

        Karttaplotteri näyttää veneen sijainnin, nopeuden ja kulkusuunnan muutaman metrin tarkkuudella.

        Siitä näkee kokoajan mihinkä suuntaan on menossa ja mihinkä pitää mennä.
        Tarkkuus on todellakin muutama metri ja kartat ovat tarkkoja.

        Ei se tietenkään näytä muita veneilijoitä, mutta ei se paperikarttakaan näytä.

        Minäkin ihmettelen miksi mielestäsi karttaplotterista ei ole apua.

        Nopeuden pitää tietysti olla pieni ja yrittää mahdollisimman hyvin seurata muuta veneliikennettä.

        Olen aivan äimänä noista välittäjän väitteistä, ettei plotteri sumussa auttaisi.

        Juttuhan on juurikin niin, että ilma plotteria olet sumussa aivan hukassa. Pimeässäkin näkee sentään yhtä ja toista, mutta sumussa ei kertakaikkiaan mitään ja kompassin kanssa kun yrittää ajella, on eksyminen enemmän kuin todennäköistä.

        Se että tietää sijaintinsa, ei tietenkään edellytä että 0-näkyvyydellä lähdetään kotia kohden 45 solmun vauhdilla. Järkeä voi silti käyttää vaikka paikkansa tietääkin.

        Vetouistelussa SeaClear maastokartoilla varustettuna on erinomainen yhdistelmä. Pohjan muodot on hyvin merkitty ja kivetkin näkyvät, jolloin uistinten ajaminen ottipaikoille on mahdollista kerta toisensa jälkeen.

        Ei syvyyttäkään enää mitata luotinarulla enkä usko, että vahingot sen takia olisivat lisääntyneet kun kaikuluotain kertoo pohjamuodon.

        Tottakai tutka plotterin lisänä olisi kova sana, mutta se on pienessä avoveneessä hieman hassun näköinen ja melko kalliskin laite. Mahdollistaisi tietenkin 45 solmun ajon sumussa, mutta en pidä sitä vapaa-ajan käytössä tarpeellisena.

        Sitä paitsi luulisi sijaintitiedon olevan sotalaivoille tärkeää, mutta plotterilla sielläkin mennään.


      • asiaa...
        välttämätön kirjoitti:

        Olen aivan äimänä noista välittäjän väitteistä, ettei plotteri sumussa auttaisi.

        Juttuhan on juurikin niin, että ilma plotteria olet sumussa aivan hukassa. Pimeässäkin näkee sentään yhtä ja toista, mutta sumussa ei kertakaikkiaan mitään ja kompassin kanssa kun yrittää ajella, on eksyminen enemmän kuin todennäköistä.

        Se että tietää sijaintinsa, ei tietenkään edellytä että 0-näkyvyydellä lähdetään kotia kohden 45 solmun vauhdilla. Järkeä voi silti käyttää vaikka paikkansa tietääkin.

        Vetouistelussa SeaClear maastokartoilla varustettuna on erinomainen yhdistelmä. Pohjan muodot on hyvin merkitty ja kivetkin näkyvät, jolloin uistinten ajaminen ottipaikoille on mahdollista kerta toisensa jälkeen.

        Ei syvyyttäkään enää mitata luotinarulla enkä usko, että vahingot sen takia olisivat lisääntyneet kun kaikuluotain kertoo pohjamuodon.

        Tottakai tutka plotterin lisänä olisi kova sana, mutta se on pienessä avoveneessä hieman hassun näköinen ja melko kalliskin laite. Mahdollistaisi tietenkin 45 solmun ajon sumussa, mutta en pidä sitä vapaa-ajan käytössä tarpeellisena.

        Sitä paitsi luulisi sijaintitiedon olevan sotalaivoille tärkeää, mutta plotterilla sielläkin mennään.

        Ilmeisesti hän ei lyhyehkön veneilykokemuksensa takia vain ymmärtänyt että mistä on kysymys.


      • asiaa... kirjoitti:

        Ilmeisesti hän ei lyhyehkön veneilykokemuksensa takia vain ymmärtänyt että mistä on kysymys.

        Ymmärrän kyllä hyvin mistä on kysymys.

        Perinteinen naviginti on täysin hakusessa, kun plotteri hoitaa homman. Jos ei osaa käyttää merikorttia senkään vertaa, että osaisi ottaa kääntöpisteiden kordinaatit, ja syöttää ne "vanhaan" gps-navigaattoriin, niin ei osaa umpisokkona myöskään hahmottaan mahdollista vikaan plotterin antamissa tiedoissa.

        Umpisumuun mennessä pitäisi ensin laskea kääntöpisteet, etäisyydet, ajoaika vakionopeudella niiden välillä ja veneen oman kompassin näyttäma magnettinen ohjaussuunta. Sitten voi huoleti syöttää saman retin plotteriin, ja ajaa sitä seuraten, ja samalla varmistaen että plotterin, ja omien laskelmien mukaiset suunnat ja etäisyydet täsmäävät.

        Ihan vain tiedoksi kaikille, sumussa voi väljemmillä vesillä ajaa 20-22 solmun nopeutta käyttäen tutkaa. Ahtailla sisäväylillä alle liukunopeutta.

        Toki kaksi laadukasta, toisistaan riippumatonta, plotteria poistaa vierrekkäin asennettuna poistaa "vanhanaikaisen" merikortin käyttötarpeen sumussa.. Samaan hintaan saakin sitten jo tutkan ja plotterin.

        Käsi sydämellä, onko sinulla edes eksymätaulukkoa veneessäsi, ja osaatko oikeasti mitata ja laskea tarvittavat suunnat ja ajat, merikorttia käyttäen?

        P.S. Pelkästä uteliasuudesta, miten paljon veneilytunteja, ja ajettuja maileja sinulla, ja muilla ketjun keskustelijoilla on?


      • -Mika-
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Ymmärrän kyllä hyvin mistä on kysymys.

        Perinteinen naviginti on täysin hakusessa, kun plotteri hoitaa homman. Jos ei osaa käyttää merikorttia senkään vertaa, että osaisi ottaa kääntöpisteiden kordinaatit, ja syöttää ne "vanhaan" gps-navigaattoriin, niin ei osaa umpisokkona myöskään hahmottaan mahdollista vikaan plotterin antamissa tiedoissa.

        Umpisumuun mennessä pitäisi ensin laskea kääntöpisteet, etäisyydet, ajoaika vakionopeudella niiden välillä ja veneen oman kompassin näyttäma magnettinen ohjaussuunta. Sitten voi huoleti syöttää saman retin plotteriin, ja ajaa sitä seuraten, ja samalla varmistaen että plotterin, ja omien laskelmien mukaiset suunnat ja etäisyydet täsmäävät.

        Ihan vain tiedoksi kaikille, sumussa voi väljemmillä vesillä ajaa 20-22 solmun nopeutta käyttäen tutkaa. Ahtailla sisäväylillä alle liukunopeutta.

        Toki kaksi laadukasta, toisistaan riippumatonta, plotteria poistaa vierrekkäin asennettuna poistaa "vanhanaikaisen" merikortin käyttötarpeen sumussa.. Samaan hintaan saakin sitten jo tutkan ja plotterin.

        Käsi sydämellä, onko sinulla edes eksymätaulukkoa veneessäsi, ja osaatko oikeasti mitata ja laskea tarvittavat suunnat ja ajat, merikorttia käyttäen?

        P.S. Pelkästä uteliasuudesta, miten paljon veneilytunteja, ja ajettuja maileja sinulla, ja muilla ketjun keskustelijoilla on?

        ..ymmärtää?
        Sorrut nyt nimittäin samaan, kuin minäkin aiemmin: väität plotterin käytön poistavan perinteisen navigointitaidon.
        Plotteri vaan helpottaa asioita, ja kun perinteinen navigointitaito on hanskassa niin se tuo yhden riippumattoman lisäinformaation kokonaisuuteen. Se ei vähennä mitään mistään muusta.

        Umpisumussa ja pimeässä pimeillä väylillä erittäin mukava lisä ja vaikeaa on kuvitella sen mitenkään huonontavan tilannetta. Eikä plotteriin yleensä mitään reittejä tai kääntöpisteitä syötetä, siitä vaan katsotaan sen hetkinen sijainti (kuten perinteisestäkin GPS-laitteesta), tai en minä ainakaan.

        Ja kaksi toisistaan riippumatonta plotteria saa reilusti alle tonnilla: Perus Eagle ruoripylvääseen ja läppäri seaclearin (tai Tsunamiksen) ja GPS-hiiren kanssa naviskan pöydälle. Saako tuolla rahalla edes halvinta tutkaa?

        Niin moni asia on eri tavoin eri veneilijällä, että on vaikeaa omaan kokemukseen (runsaaseenkaan) perustuen arvioida toisen tarpeita tai mukavuustekijöitä. Minäkin käytän tutkaa toisinaan, mutta lähinnä vain muiden alusten sijainnin ja liikeiden määrittämiseen vilkkaassa paikassa. Niin, ja sadekuurojen liikeiden tutkimiseen.

        Paperikartalla olen aina "kartalla", mutta pidän plotteria päällä sen helppouden ja mukavuden vuoksi. Ja erityisesti pimeällä/sumussa.

        Ja käsi sydämmellä: mulla on eksymätalukko (ja kuvaaja mm-paperilla) veneessä. Osaan mitata ja laskea, merikorttia käyttäen, sillä paperikartallahan tässä on veneilty sen 30 vuotta.

        p.s. maileista: viimeisen vuoden aikana noin 6000 mailia takana huviveneillä.


      • välttämätön
        -Mika- kirjoitti:

        ..ymmärtää?
        Sorrut nyt nimittäin samaan, kuin minäkin aiemmin: väität plotterin käytön poistavan perinteisen navigointitaidon.
        Plotteri vaan helpottaa asioita, ja kun perinteinen navigointitaito on hanskassa niin se tuo yhden riippumattoman lisäinformaation kokonaisuuteen. Se ei vähennä mitään mistään muusta.

        Umpisumussa ja pimeässä pimeillä väylillä erittäin mukava lisä ja vaikeaa on kuvitella sen mitenkään huonontavan tilannetta. Eikä plotteriin yleensä mitään reittejä tai kääntöpisteitä syötetä, siitä vaan katsotaan sen hetkinen sijainti (kuten perinteisestäkin GPS-laitteesta), tai en minä ainakaan.

        Ja kaksi toisistaan riippumatonta plotteria saa reilusti alle tonnilla: Perus Eagle ruoripylvääseen ja läppäri seaclearin (tai Tsunamiksen) ja GPS-hiiren kanssa naviskan pöydälle. Saako tuolla rahalla edes halvinta tutkaa?

        Niin moni asia on eri tavoin eri veneilijällä, että on vaikeaa omaan kokemukseen (runsaaseenkaan) perustuen arvioida toisen tarpeita tai mukavuustekijöitä. Minäkin käytän tutkaa toisinaan, mutta lähinnä vain muiden alusten sijainnin ja liikeiden määrittämiseen vilkkaassa paikassa. Niin, ja sadekuurojen liikeiden tutkimiseen.

        Paperikartalla olen aina "kartalla", mutta pidän plotteria päällä sen helppouden ja mukavuden vuoksi. Ja erityisesti pimeällä/sumussa.

        Ja käsi sydämmellä: mulla on eksymätalukko (ja kuvaaja mm-paperilla) veneessä. Osaan mitata ja laskea, merikorttia käyttäen, sillä paperikartallahan tässä on veneilty sen 30 vuotta.

        p.s. maileista: viimeisen vuoden aikana noin 6000 mailia takana huviveneillä.

        Olen aikoinani suorittanut kaikki navigaatioliiton laivuritutkinnot kiitettävin arvosanoin, joten luulen tietäväni miten navikointi kartalla ja kompassilla tapahtuu, mutta umpisumussa pärjään silti GPS:n avulla paljon paremmin kuin ilman sitä.

        Nykyisin en paljon matkaveneilyä harrasta, mutta jos harrastaisin, voisin ottaa vanhan Garmin GPS12:n tuekseni siltä varalta, että tietsikka odottamatta hajoaisi juuri sumussa. Se antaa vain paikkansa koordinaatit, mutta jos se on kädessäni, voin helposti siirtää oman paikkani kartalle. Näkyvyyden ollessa kunnossa tavallinen veneilijä pärjää maisemanavigaatiollakin varsin pitkälle.

        Plotterin hyvä puoli nopeassa veneessä on juurikin siinä, että sitä seuraamalla olet joka hetki kartalla. Jos plotteri hajoaa, on helppo jatkaa paperin kanssa kun ei tarvitse hirveästi arvata sijaintiaan.


      • Ikäseilori
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Ymmärrän kyllä hyvin mistä on kysymys.

        Perinteinen naviginti on täysin hakusessa, kun plotteri hoitaa homman. Jos ei osaa käyttää merikorttia senkään vertaa, että osaisi ottaa kääntöpisteiden kordinaatit, ja syöttää ne "vanhaan" gps-navigaattoriin, niin ei osaa umpisokkona myöskään hahmottaan mahdollista vikaan plotterin antamissa tiedoissa.

        Umpisumuun mennessä pitäisi ensin laskea kääntöpisteet, etäisyydet, ajoaika vakionopeudella niiden välillä ja veneen oman kompassin näyttäma magnettinen ohjaussuunta. Sitten voi huoleti syöttää saman retin plotteriin, ja ajaa sitä seuraten, ja samalla varmistaen että plotterin, ja omien laskelmien mukaiset suunnat ja etäisyydet täsmäävät.

        Ihan vain tiedoksi kaikille, sumussa voi väljemmillä vesillä ajaa 20-22 solmun nopeutta käyttäen tutkaa. Ahtailla sisäväylillä alle liukunopeutta.

        Toki kaksi laadukasta, toisistaan riippumatonta, plotteria poistaa vierrekkäin asennettuna poistaa "vanhanaikaisen" merikortin käyttötarpeen sumussa.. Samaan hintaan saakin sitten jo tutkan ja plotterin.

        Käsi sydämellä, onko sinulla edes eksymätaulukkoa veneessäsi, ja osaatko oikeasti mitata ja laskea tarvittavat suunnat ja ajat, merikorttia käyttäen?

        P.S. Pelkästä uteliasuudesta, miten paljon veneilytunteja, ja ajettuja maileja sinulla, ja muilla ketjun keskustelijoilla on?

        vain viesteistäsi kuultaa vähäinen käytännön kokemus. Paremminkin tuntuu, että olet kurssisi käynyt ja kirjoja lukenut, mutta se todellisuuden tuoma tietämys puuttuu.


      • pomppasi
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Ymmärrän kyllä hyvin mistä on kysymys.

        Perinteinen naviginti on täysin hakusessa, kun plotteri hoitaa homman. Jos ei osaa käyttää merikorttia senkään vertaa, että osaisi ottaa kääntöpisteiden kordinaatit, ja syöttää ne "vanhaan" gps-navigaattoriin, niin ei osaa umpisokkona myöskään hahmottaan mahdollista vikaan plotterin antamissa tiedoissa.

        Umpisumuun mennessä pitäisi ensin laskea kääntöpisteet, etäisyydet, ajoaika vakionopeudella niiden välillä ja veneen oman kompassin näyttäma magnettinen ohjaussuunta. Sitten voi huoleti syöttää saman retin plotteriin, ja ajaa sitä seuraten, ja samalla varmistaen että plotterin, ja omien laskelmien mukaiset suunnat ja etäisyydet täsmäävät.

        Ihan vain tiedoksi kaikille, sumussa voi väljemmillä vesillä ajaa 20-22 solmun nopeutta käyttäen tutkaa. Ahtailla sisäväylillä alle liukunopeutta.

        Toki kaksi laadukasta, toisistaan riippumatonta, plotteria poistaa vierrekkäin asennettuna poistaa "vanhanaikaisen" merikortin käyttötarpeen sumussa.. Samaan hintaan saakin sitten jo tutkan ja plotterin.

        Käsi sydämellä, onko sinulla edes eksymätaulukkoa veneessäsi, ja osaatko oikeasti mitata ja laskea tarvittavat suunnat ja ajat, merikorttia käyttäen?

        P.S. Pelkästä uteliasuudesta, miten paljon veneilytunteja, ja ajettuja maileja sinulla, ja muilla ketjun keskustelijoilla on?

        Aika viesti. No, kukin tyylillään.
        Kyllä reittien teko on jäänyt pois plotterien avulla veneillessä. Miksi tehdä reitti kun muutenkin näkee sijainnin? Vedät siis liinat kiinni sumurintaman lähestyessä, kelluskelet paikallasi reittipisteitä määritellen ja syöttäen plotteriin ja lähdet sitten sen varassa liikkeelle?
        Plotterin käyttö ei sulje perinteisten menetelmien osaamista pois kuten tuossa jo sinulle kerrottiinkin.
        Sumussa reilu 20 solmua on vaarallinen tutkankin kanssa saaristossa verkkojen ja kelluvien rojujen vuoksi. Vauhdin pitää olla sellainen että ehdit väistää.


      • se oli
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Ymmärrän kyllä hyvin mistä on kysymys.

        Perinteinen naviginti on täysin hakusessa, kun plotteri hoitaa homman. Jos ei osaa käyttää merikorttia senkään vertaa, että osaisi ottaa kääntöpisteiden kordinaatit, ja syöttää ne "vanhaan" gps-navigaattoriin, niin ei osaa umpisokkona myöskään hahmottaan mahdollista vikaan plotterin antamissa tiedoissa.

        Umpisumuun mennessä pitäisi ensin laskea kääntöpisteet, etäisyydet, ajoaika vakionopeudella niiden välillä ja veneen oman kompassin näyttäma magnettinen ohjaussuunta. Sitten voi huoleti syöttää saman retin plotteriin, ja ajaa sitä seuraten, ja samalla varmistaen että plotterin, ja omien laskelmien mukaiset suunnat ja etäisyydet täsmäävät.

        Ihan vain tiedoksi kaikille, sumussa voi väljemmillä vesillä ajaa 20-22 solmun nopeutta käyttäen tutkaa. Ahtailla sisäväylillä alle liukunopeutta.

        Toki kaksi laadukasta, toisistaan riippumatonta, plotteria poistaa vierrekkäin asennettuna poistaa "vanhanaikaisen" merikortin käyttötarpeen sumussa.. Samaan hintaan saakin sitten jo tutkan ja plotterin.

        Käsi sydämellä, onko sinulla edes eksymätaulukkoa veneessäsi, ja osaatko oikeasti mitata ja laskea tarvittavat suunnat ja ajat, merikorttia käyttäen?

        P.S. Pelkästä uteliasuudesta, miten paljon veneilytunteja, ja ajettuja maileja sinulla, ja muilla ketjun keskustelijoilla on?

        Elikkä asia tiivistettynä:

        Karttaplotterilla ei voi ajaa edes hiljaa sumussa.

        Tutkaa käyttämällä voi huoletta ajaa liukunopeuksilla turvallisesti.


      • Plotterin ostanut
        pomppasi kirjoitti:

        Aika viesti. No, kukin tyylillään.
        Kyllä reittien teko on jäänyt pois plotterien avulla veneillessä. Miksi tehdä reitti kun muutenkin näkee sijainnin? Vedät siis liinat kiinni sumurintaman lähestyessä, kelluskelet paikallasi reittipisteitä määritellen ja syöttäen plotteriin ja lähdet sitten sen varassa liikkeelle?
        Plotterin käyttö ei sulje perinteisten menetelmien osaamista pois kuten tuossa jo sinulle kerrottiinkin.
        Sumussa reilu 20 solmua on vaarallinen tutkankin kanssa saaristossa verkkojen ja kelluvien rojujen vuoksi. Vauhdin pitää olla sellainen että ehdit väistää.

        Näinhän se juuri on:
        - plotteri on myös kiva lelu, jonka kanssa voi leikkiä ja siitä saa parhaimmillaan vaikka mitä tietoa, mutta oikein käytettynä hyvä apu vesiliikenteessä
        - nykyiset plotterit on tarkkoja kun mitkä
        - juuri sumussa tai muuten näkyvyyden ollessa huono plotteri on pahuksen hyvä kaveri
        - juuri verkkojen tms. uppotukkien takia ei missään tapauksessa pidä ajaa huonossa näkyvyydessä kuin muutamaa solmua, jos sitäkään, etenkin jos on ns. vierailla vesillä
        - itsekin n. 40 vuotta eri veneillä ajelleena olen tätä mieltä

        Suomenlahden rannalta tämmöisiä...


      • Verkon saat potkuriin...
        se oli kirjoitti:

        Elikkä asia tiivistettynä:

        Karttaplotterilla ei voi ajaa edes hiljaa sumussa.

        Tutkaa käyttämällä voi huoletta ajaa liukunopeuksilla turvallisesti.

        Näyttääkö tutka verkot ym. vedessä lilluvat esteet? Toivottavasti sulla on hyvä ja terävä puukko ja sukellusvehkeet, millä saat verkot ja vaijerit pois potkurista!


      • toinen ex-välittäjä
        Plotterin ostanut kirjoitti:

        Näinhän se juuri on:
        - plotteri on myös kiva lelu, jonka kanssa voi leikkiä ja siitä saa parhaimmillaan vaikka mitä tietoa, mutta oikein käytettynä hyvä apu vesiliikenteessä
        - nykyiset plotterit on tarkkoja kun mitkä
        - juuri sumussa tai muuten näkyvyyden ollessa huono plotteri on pahuksen hyvä kaveri
        - juuri verkkojen tms. uppotukkien takia ei missään tapauksessa pidä ajaa huonossa näkyvyydessä kuin muutamaa solmua, jos sitäkään, etenkin jos on ns. vierailla vesillä
        - itsekin n. 40 vuotta eri veneillä ajelleena olen tätä mieltä

        Suomenlahden rannalta tämmöisiä...

        Yhdyn siihen, että plotteri on helvetin kiva lelu, ja se todellakin auttaa monessa asissa, jotka muuten olisivat työläämpiä.

        No, sitten se että täällä moni nyt vetoaa siihen kuinka monta vuotta on tullut veneiltyä ja kuinka monta meripeninkulmaa jne... blablalbalba ja pälälpääpä

        Eikö kertyneeseen kokemuksen ja sen laatuun vaikuta aika paljon se, minkätyyppisessä veneilyssä kokemus on kertynyt??? On varmaan hieman eri asia jos huvikseen on kolunut vaikka mitä, mutta jos oikeasti on joutunut lähtemään ulos tilanteessa kuin tilanteessa, niin suhtautuu teknisiin laitteisiin eri tavalla.

        Minulla ei ikää ole kuin 34v, mutta olen ammatikseni ja myös ihan olosuhteiden pakosta ajanut moottorivenettä jo vuosia, aina siihen saakka kun ei jään paksuus enää salli läpi menemistä. Paljon on mukaan mahtunut yöajoa, sumua, myrskyä ja vaikka mitä.

        Tutkaa käytän aina. Hyvällä ja laadukkaalla tutkalla pystyy ajamaan väylillä liukunopeutta turvallisesti kun sen oikeasti, siis oikeasti osaa. Uskokaa pois. Kaikille se ei tietenkään ole tarpeen, mutta joillekin kyllä. Harvoin olen verkkoihin väylillä törmännyt, uppotukkeihin joskus. Ja niitä ei päiväsaikaankaan aina ole pystynyt kunnolla näkemään.

        Ja ketjun aloittajalle: Idioottivarmaa systeemiä ei ole. Idioottien olisi viisainta pysytellä poissa vesiltä. Se olisi varminta kaikille.

        Suomenlahdelta nämäkin aatokset...


      • toinen ex-välittäjä
        se oli kirjoitti:

        Elikkä asia tiivistettynä:

        Karttaplotterilla ei voi ajaa edes hiljaa sumussa.

        Tutkaa käyttämällä voi huoletta ajaa liukunopeuksilla turvallisesti.

        Siis näin:

        Karttaplotterilla ei voi ajaa ollenkaan. Sen avulla voi suurta varovaisuutta noudatten seurata matkan etenemistä sumussa.

        Tutkaa käyttämällä voi huoletta ajaa liukunopeuksilla turvallisesti jos taidot ja laitteiston taso ovat asianmukaiset. Huviveneilijällä vain tuskin asiat ovat näin.


      • toinen ex-välittäjä
        Verkon saat potkuriin... kirjoitti:

        Näyttääkö tutka verkot ym. vedessä lilluvat esteet? Toivottavasti sulla on hyvä ja terävä puukko ja sukellusvehkeet, millä saat verkot ja vaijerit pois potkurista!

        jengillä on vesillä jatkuvasti verkkoja ja kaikkea paskaa potkurissa vaikka ajavat ihan keskellä kirkasta päivää!

        Vai onko sulla jotakin tilastoitua tietoa siitä, että tutkan avulla ajavilla on muita enemmän ongelmia potkuriin kertyneen roijun kanssa???

        Kaikkia näivettyneitä paskanjauhajia tämäkin palsta täynnä...

        ps. tutkani näyttää asianmukaisesti merkityt, väylien läheisyydessä olevat verkot. Sitä ei joku halpa pilipalitutka tee.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.

      Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol
      Maailman menoa
      587
      2286
    2. Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis
      Maailman menoa
      410
      1832
    3. Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa

      Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H
      Suomalaiset julkkikset
      22
      1660
    4. Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden

      Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe
      Ikävä
      64
      1438
    5. JM lukkoliike

      Mihin helvetin kuuseen te olette tällä kertaa siirtäneet Lukkoliikkeenne? Sen kerran kun ensimmäisen ja viimesen kerran
      Jämsä
      19
      1256
    6. Ketä ikävöit?

      Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      57
      1164
    7. Et saa mua ikinä

      Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      122
      1154
    8. Pankin avajaiset

      Osuuspankin uuden toimitilan viralliset avajaiset vetävät väkeä. Kyllä oli outo nauhan leikkaus, kun leikkaajat pyllisti
      Kuhmo
      16
      908
    9. Helena Ahti-Hallberg uudessa elämäntilanteessa - Paljastaa eläkehaaveestaan Espanjassa: "Mä.."

      Oi, kuulostaa ihanalta eläkepäivillä! Helena Ahti-Hallberg on ostanut kakkoskodin Espanjasta ja hänellä on puolisonsa ka
      Eläke
      13
      888
    10. Miten kesäsi meni?

      Oletko tyytyväinen siihen? Oliko kaivattusi mielessäsi? Lähennyitkö vai etäännyitkö hänen kanssaan?
      Ikävä
      66
      833
    Aihe