Yhteisomistus on yhtä RIITAA!

Mökkielämä

Omassa suvussa tiedän kuusi eri sisarusta jotka on pistäneet välit poikki mökkiriidan takia. Eli vanhemmilta on jäänyt mökki, jota sisarukset käyttää vuorotellen. Riita syntyy mökkivuoroista ja kiinteistön kunnossapidosta. Kumpi menee tällä viikolla, kumpi ensi viikolla, kumpi leikkaa ruohot, kumpi tuo polttopuut, miksi saunan vesisäiliöön oli jätetty tippa vettä, sehän ruostuu puhki, soppa on valmis.

Välien säilymisen kannalta on tärkeintä, ettei yhteisomistussuhteita päästetä muodostumaan ollenkaan. Vaikka sisarukset tulisi keskenään hyvin toimeen, aina on toisen mies tai vaimo tai lapset, jotka eivät toimi niin kuin vastapuolella oletetaan. Olemattomasta asiasta syntynyt riita paisuu äkkiä veljesvihaksi ja siinä sitä sitten ollaan.

Vanhempien kannattaa jo hyvissä ajoin miettiä tätä hommaa. Jos on yksi kesäpaikka ja kolme lasta, kannattaisiko sittenkin laittaa se kesäpaikka myyntiin siinä vaiheessa kun siellä ei jaksa enää itse käydä. Vai kuunnellakko vielä vanhainkodissa sitä rähinää kun lapset tappelee mökkivuoroista ja on riidoissa keskenään. Toinen ja parempi vaihtoehto, joka on fiksua ja kaukonäköistä, on rakentaa kiinteistölle niin monta mökkiä kuin on lapsiakin. Siitä ne on aikanaan helppo lohkoa jokaiselle omaksi tontikseen.

Itse en pistäisi välejä poikki veljeeni jonkun sadantonnin mökin takia. Ei ole sen arvoista. Mutta paremmissa piireissä sukset saadaan ristiin jopa yhden puun kaatamisesta. Tosi homma.

88

17658

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näistä riidoista

      Omassa suvussa mökin käyttö on tai oli puhdas valtakysymys, kuka sisaruksista tai puolisoista määrää kuka mökillä esim juhannukset. Meillä oli uskomattomat riidat vuosia ja kun jätin lopulta itse menemättä mökille ja ilmoitin ettei mökkily kiinnosta vähitellen kukaan ei mökille mennyt.

      • löytyi

        Joo meillä oli sama ongelma vuosikaudet yhteisomistus mökin käytöstä, että kuka on ja milloin on ja niin edelleen. Homma ei voi yksinkertaisesti toimia vaikka kuinka appivanhemmat sitä haluaisivat. Ostettiin oma rantapaikka ja rakennettiin sinne talo ja mökki ja nyt saavat muut sisarukset tehdä puolestamme mitä vaan.

        No jossakin vaiheessahan se paikka menee myyntiin, mutta sitä saa mitä tilaa...siinä vaiheessa luovuttajat ovat voittajia.


      • Totta se on
        löytyi kirjoitti:

        Joo meillä oli sama ongelma vuosikaudet yhteisomistus mökin käytöstä, että kuka on ja milloin on ja niin edelleen. Homma ei voi yksinkertaisesti toimia vaikka kuinka appivanhemmat sitä haluaisivat. Ostettiin oma rantapaikka ja rakennettiin sinne talo ja mökki ja nyt saavat muut sisarukset tehdä puolestamme mitä vaan.

        No jossakin vaiheessahan se paikka menee myyntiin, mutta sitä saa mitä tilaa...siinä vaiheessa luovuttajat ovat voittajia.

        http://www.youtube.com/user/missbikinifinland


      • äiti sanoo

    • meillä mökki mätänee

      Suomessa on varmasti melkoinen määrä mätäneviä, perikunnan omistuksessa olevia mökkejä, kuten puolisollani sisaruksineen. Kaunis, luonnonsuojelualueen vieressä oleva mahtavalla järvimaisemalla kaikessa hiljaisuudessa harmaantuva vanha hirsitalo. Sitä käytetään vain viikko tai kaksi kesässä täynnä manan maille menneiden appivanhempien irtaimistoa niin, ettei sekaan mahdu. Piippu romahtaa, saunan lattian läpi sujahtaa pian jalka, mutta koska kaikki vain riitelevät ja ahnehtivat mökkiä ei todellakaan huvita käyttää sitä puolison kanssa. Periaatteessa sitä ei myydä yhdellekään perikunnan jäsenistä ja paras tapaus on yksi sisaruksista, jolla on vieläkin upeampi mökkipaikka lähialueella ryntää jokaikisen perikunnan mökillä käyvän aikana paikalle, levittää ison ahterinsa terassin penkille, sulkee silmänsä merkityksellisesti kiinni huokaisten syvään miten juuri tämän järven rannalla on se oikea järven liplatus. Mitään muuta hän ei mökin eteen tee kuin ripottelee reviirimerkkejä sisälle ja ulos omilla romuillaan ja loukkaantuu mielettömästi, jos ryhdytään puhumaan yhteishankinnoista tai rempoista. Siinä vaiheessa se ikioma mökki alkaa tuntumaan tosi tärkeältä ja sinne täytyy heti lähteä.

      Tiedän vain yhden perikunnan, jossa homma toimii. He perustivat yhdistyksen, laativat tiukat säännöt, ostivat yhden pullikoijan ulos ja maksavat kukin sovitun summan joka vuosi ylläpito- ja kunnostuskuluihin. Sinne ei vessapaperiakaan osteta itse, vaan maksetaan yhteiseltä tililtä. Talkootyöt on jaettu selkeästi sen mukaan, mitä kukin tekee, mutta niin että kaikki tekevät tai suorittavat sakon tekemättä jättämisistä. Kesät kuulema sujuvat jopa koko porukalla mainioisti.

      • mökinomijat näinpä

        Minulla on taas kokemus armaasta veljestäni, joka on päsmäröinyt kuolinpesämme mökillä kuin omallaan. Oikeastaan viettänyt joka ainoan juhannuksen siellä perheensä - ja vaimon perheen kanssa.. Mökistä tullut vaimon suvun paikka, joka oli ennen .. pyhä paikka minulle.

        KUn sitten olen kerran tuonut ja vaatinut viettää siellä omien ystävieni kanssa juhannusta, hirveä haloo.. että eihän se nyt käy ja voi hyvänen aika, mä olin aikonut olla nyt siellä jne..


        Ja äitimuori on ihan että.. ööh, no ei voi mitään.. koska poika on aina poika ja pojan tahtoahan me kunnioitetaan, eikös jookos.. paskanmarjat..

        Sitten vattuili kerran vielä päinnaamaa, että mökkihän kuuluu sitten hänelle, koska hän on siellä eniten ollut.. että ei yhteisomistusta, vaddu prkl.. jossa minä olin ollut muutenkin harvoin.. jotta arvon veli saa viettää laatuaikaa nyrpeän perheensä kanssa.

        Kiittämättömyys on maailman paikka. Joo-pa.


        Tiedän, että mökki oli tarkoitettu alunperin molempien lapsien käyttöön ja omistukseen. Heikkomielinen äiti vain ei saa sanaa suustaan ja poika pyörittää äitiään ihan oman mielensä mukaan. Ällöttävä suku. Tai ahneus ja tontille pissiminen. Eikö mökki ole molempien lapsien käyttöön hankittu...

        terveisin yhden despoottiveljen sisar


      • AHNEUS
        mökinomijat näinpä kirjoitti:

        Minulla on taas kokemus armaasta veljestäni, joka on päsmäröinyt kuolinpesämme mökillä kuin omallaan. Oikeastaan viettänyt joka ainoan juhannuksen siellä perheensä - ja vaimon perheen kanssa.. Mökistä tullut vaimon suvun paikka, joka oli ennen .. pyhä paikka minulle.

        KUn sitten olen kerran tuonut ja vaatinut viettää siellä omien ystävieni kanssa juhannusta, hirveä haloo.. että eihän se nyt käy ja voi hyvänen aika, mä olin aikonut olla nyt siellä jne..


        Ja äitimuori on ihan että.. ööh, no ei voi mitään.. koska poika on aina poika ja pojan tahtoahan me kunnioitetaan, eikös jookos.. paskanmarjat..

        Sitten vattuili kerran vielä päinnaamaa, että mökkihän kuuluu sitten hänelle, koska hän on siellä eniten ollut.. että ei yhteisomistusta, vaddu prkl.. jossa minä olin ollut muutenkin harvoin.. jotta arvon veli saa viettää laatuaikaa nyrpeän perheensä kanssa.

        Kiittämättömyys on maailman paikka. Joo-pa.


        Tiedän, että mökki oli tarkoitettu alunperin molempien lapsien käyttöön ja omistukseen. Heikkomielinen äiti vain ei saa sanaa suustaan ja poika pyörittää äitiään ihan oman mielensä mukaan. Ällöttävä suku. Tai ahneus ja tontille pissiminen. Eikö mökki ole molempien lapsien käyttöön hankittu...

        terveisin yhden despoottiveljen sisar

        LUIN KIRJOITUSTASI, JA TUNTUI AIVAN TUTULTA. AHNEUS ON JOILLAKIN HIRVEÄ, KUN OLET SOLIAALINEN, SINUT LYTÄTÄÄN HETI.
        TUNGE PORUKKAS KANSSA SINNE VAIKKA HAMMASTA PURREN, TELTTOJA PIHA TÄYTEEN, JA SANONNE KUIN IHANAA ON, TULETTE PORUKALLA LOPPUKESÄKSI, ETTEI HAITTAA TELTTAMAJHOITUS, LUONNON HELMASSA ON MUKAVA OLLA JA EIHÄN KAIKKIEN TARVITSE AJATELLA SAMOIN, KEHUT OIKEIN MIKÄ IHANA ASIA ON IHMISTEN ERILAISUUS, SIINÄ VSTA SE ELÄMÄN SUOLA. OTAT MIEHESI---MIESYSTÄVÄN--JONKUN MIESPUOLISEN KAVERIN JA SENKIN SUKU MUKAAN JA LIKKAKAVEREITA JA SINNE VAA. SIINÄ OVAT SITTEN VELJESI NYRPPÄNOKKAMUIJANSA KAA..
        YLEENSÄ OLEN HILJAA, TÄMÄ ON EKA NEUVO, HIEMAN KURITON, MUTTA SITÄ SAAVAT MITÄ TILAAVAT, SINUN EI KUULU OLLA KYNNYSMATTO. PIDÄ PUOLESI. MÄKIN VOIN TULLA JOUKON JATKOKSI TELTTAILEE.TSEMMPIÄ. MUA OTTAA AIVOON PUOLESTASI, ITSELLÄ EI OLE ENÄÄ MOISTA, MUTTA AIKOINAAN OLI VASTAAVANLAINEN TILANNE JA OLIN AIVAN IDIOOTTI KUN OLIN NIIN KILTTI. NYT EN ENÄÄ TEKISI SAMAA VIRHETTÄ. OIKEUS PITÄÄ TAPAHTUA.
        TSEPPIÄ!!!!


      • tuolla lailla
        AHNEUS kirjoitti:

        LUIN KIRJOITUSTASI, JA TUNTUI AIVAN TUTULTA. AHNEUS ON JOILLAKIN HIRVEÄ, KUN OLET SOLIAALINEN, SINUT LYTÄTÄÄN HETI.
        TUNGE PORUKKAS KANSSA SINNE VAIKKA HAMMASTA PURREN, TELTTOJA PIHA TÄYTEEN, JA SANONNE KUIN IHANAA ON, TULETTE PORUKALLA LOPPUKESÄKSI, ETTEI HAITTAA TELTTAMAJHOITUS, LUONNON HELMASSA ON MUKAVA OLLA JA EIHÄN KAIKKIEN TARVITSE AJATELLA SAMOIN, KEHUT OIKEIN MIKÄ IHANA ASIA ON IHMISTEN ERILAISUUS, SIINÄ VSTA SE ELÄMÄN SUOLA. OTAT MIEHESI---MIESYSTÄVÄN--JONKUN MIESPUOLISEN KAVERIN JA SENKIN SUKU MUKAAN JA LIKKAKAVEREITA JA SINNE VAA. SIINÄ OVAT SITTEN VELJESI NYRPPÄNOKKAMUIJANSA KAA..
        YLEENSÄ OLEN HILJAA, TÄMÄ ON EKA NEUVO, HIEMAN KURITON, MUTTA SITÄ SAAVAT MITÄ TILAAVAT, SINUN EI KUULU OLLA KYNNYSMATTO. PIDÄ PUOLESI. MÄKIN VOIN TULLA JOUKON JATKOKSI TELTTAILEE.TSEMMPIÄ. MUA OTTAA AIVOON PUOLESTASI, ITSELLÄ EI OLE ENÄÄ MOISTA, MUTTA AIKOINAAN OLI VASTAAVANLAINEN TILANNE JA OLIN AIVAN IDIOOTTI KUN OLIN NIIN KILTTI. NYT EN ENÄÄ TEKISI SAMAA VIRHETTÄ. OIKEUS PITÄÄ TAPAHTUA.
        TSEPPIÄ!!!!

        jookosta.


      • testaappa
        mökinomijat näinpä kirjoitti:

        Minulla on taas kokemus armaasta veljestäni, joka on päsmäröinyt kuolinpesämme mökillä kuin omallaan. Oikeastaan viettänyt joka ainoan juhannuksen siellä perheensä - ja vaimon perheen kanssa.. Mökistä tullut vaimon suvun paikka, joka oli ennen .. pyhä paikka minulle.

        KUn sitten olen kerran tuonut ja vaatinut viettää siellä omien ystävieni kanssa juhannusta, hirveä haloo.. että eihän se nyt käy ja voi hyvänen aika, mä olin aikonut olla nyt siellä jne..


        Ja äitimuori on ihan että.. ööh, no ei voi mitään.. koska poika on aina poika ja pojan tahtoahan me kunnioitetaan, eikös jookos.. paskanmarjat..

        Sitten vattuili kerran vielä päinnaamaa, että mökkihän kuuluu sitten hänelle, koska hän on siellä eniten ollut.. että ei yhteisomistusta, vaddu prkl.. jossa minä olin ollut muutenkin harvoin.. jotta arvon veli saa viettää laatuaikaa nyrpeän perheensä kanssa.

        Kiittämättömyys on maailman paikka. Joo-pa.


        Tiedän, että mökki oli tarkoitettu alunperin molempien lapsien käyttöön ja omistukseen. Heikkomielinen äiti vain ei saa sanaa suustaan ja poika pyörittää äitiään ihan oman mielensä mukaan. Ällöttävä suku. Tai ahneus ja tontille pissiminen. Eikö mökki ole molempien lapsien käyttöön hankittu...

        terveisin yhden despoottiveljen sisar

        Tuo loppuu ihan helposti, mikäli äidillänne on avioliittolain mukainen hallintaoikeus edesmenneen puolisonsa jäämistöön, ja mökki on osa sitä- niin sillä, että vaadit perinnönjakoa.
        Kerrot vain syyt ensin leskelle, tuohon vaatimukseen, ennenkuin juridisesti sen toteutat.
        Itse kieltäydyin maksamasta äitimme laskuja kotipaikasta. kiinteistövero, sähkön kulut- Siinähän miettii, tulisiko lasku alunperinkin perillisten nimellä, jos se olisi perillisten lasku.
        Lupaa ei itselleni suoraan, ole ikinä tullut edes käydä lapsuuskotipaikallani, että en käytä sitä, en kyhää sen laskujakaan. osaomistaja olen- että jos pieniä remppakuluja tulee, niihin osallistun kyllä, kuten kuuluukin-
        Mutten maksa laskuja, jotka lain nojalla kuuluvat haltijalle- koko jäämistö hallussaan.


    • Harava ja huussi

      Entäs se tilanne, kun mökkiä ylläpitää kaksi kolmesta. Keväällä haravoi ja tyhjentää huussin, leikkaa nurmikkoa joka viikonloppu juhannukseen asti, muuten se menisi kokonaan voikukalle ja heinälle, kitkee, istuttaa, möyhii, leikkaa pensaat, silppuaa liiat roskat, hakee ja pilkkoo puut, ja sitten se yksi ei tule pyytämälläkään apuun.
      Ei tule juhannuksena paikalle, ei tule lomilla, ja sitten sanoo, ettei suostu maksamaan tiemaksuja tms. koska ei ole käynytkään siellä.
      Ei kuitenkaan suostu luopumaan osastaan, koska varmaan kuvittelee, että palstan arvo nousee jatkuvasti. Onhan siinä ihan metsääkin 2 ha, joka varmaan pantaisiin matalaksi heti kun hän suostuisi osastaan luopumaan. Heh-heh. Sekametsää. Polttopuut siitä saa.

      Ei raukka huomaa, että mökistä ei kukaan enää maksa mitään, koska siinä ei ole vesijohtoa ja se vaatisi kaikin puolin remontin kivijalasta lähtien.
      Ranta pitäisi ruopata, laituri rakentaa jne. mutta tämä yksi ei maksa osuuttaan.
      "Minulle kelpaa", sanoo hän.

      Mitä teemme?

      • tuon kolmannen

        mökin käyttämisen laita?

        Oletteko te kaksin niitä, jotka mökkiä pitävät OMANAAn.. kolmannen syystä tai toisesta ollut estynyt NAUTTIMAAN omaa osuuttaan (asuu esim. kaukana paikalta, ei omista autoa tjms.), MÖKISTÄÄN ...


        Olen kuullut näistä tapauksista, joissa joku osakas savustetaan ulos - varjolla että: mehän siellä aina olemme, haravoidaan ja nääh nääh.. kaikkee tehhään.. ja paskanmarjat, jos heillä on vain mahdollisuus paikalle saapua, ei se tee mökistä heidän OMAISUUTTAAN, niinkuin kovin mieluusti näkisivät. Nämä juppikansan mullekuuluukaikkikoskamähaluaaaaan- ihmiset.

        Meilläkin suvussa tällainen juippi, joka päsmäröi perheemme kuolinpesän omaisuudesta tyyliin _ no mut ku mulle kuuuuuuuuluuuuuuuuu kaikki, koska mä haluaaaaaaaaaaan...

        PrkL näitä pikkulapsia perheessä, jotka usein toki isoveljien rooleissa.


      • ratkaisuxxx
        tuon kolmannen kirjoitti:

        mökin käyttämisen laita?

        Oletteko te kaksin niitä, jotka mökkiä pitävät OMANAAn.. kolmannen syystä tai toisesta ollut estynyt NAUTTIMAAN omaa osuuttaan (asuu esim. kaukana paikalta, ei omista autoa tjms.), MÖKISTÄÄN ...


        Olen kuullut näistä tapauksista, joissa joku osakas savustetaan ulos - varjolla että: mehän siellä aina olemme, haravoidaan ja nääh nääh.. kaikkee tehhään.. ja paskanmarjat, jos heillä on vain mahdollisuus paikalle saapua, ei se tee mökistä heidän OMAISUUTTAAN, niinkuin kovin mieluusti näkisivät. Nämä juppikansan mullekuuluukaikkikoskamähaluaaaaan- ihmiset.

        Meilläkin suvussa tällainen juippi, joka päsmäröi perheemme kuolinpesän omaisuudesta tyyliin _ no mut ku mulle kuuuuuuuuluuuuuuuuu kaikki, koska mä haluaaaaaaaaaaan...

        PrkL näitä pikkulapsia perheessä, jotka usein toki isoveljien rooleissa.

        Itse tulen jaetuttamaan pesän ja mökit heti. Tällöin jonkun on ostettava mökki sisaruksiltaa tai koko mökki on myytävä.

        Mökistä ei jaksa tapella joka kesä, menee vain oma loma pilalle.


      • joka mätänee
        ratkaisuxxx kirjoitti:

        Itse tulen jaetuttamaan pesän ja mökit heti. Tällöin jonkun on ostettava mökki sisaruksiltaa tai koko mökki on myytävä.

        Mökistä ei jaksa tapella joka kesä, menee vain oma loma pilalle.

        hiljalleen koska lapset eivät pääse sopuun mistään.
        Yksi on muuttanut Australiaan asti ja pitää osuudestaan kiinni vaikka ei ole Suomessa käynyt vuosikymmeniin.
        Yksi asuu Helsingissä ja muut etelä-suomessa, yksi on työtön, menettänyt yrityksensä konkurssissa, mutta hän ei siinä saa asua eikä sitä kunnostaa vaikka olisi ainoa joka sitä oikeastaan oikeasti tarvitsee, ja on kykyä kunnostaa.


      • Meille jäi isän
        joka mätänee kirjoitti:

        hiljalleen koska lapset eivät pääse sopuun mistään.
        Yksi on muuttanut Australiaan asti ja pitää osuudestaan kiinni vaikka ei ole Suomessa käynyt vuosikymmeniin.
        Yksi asuu Helsingissä ja muut etelä-suomessa, yksi on työtön, menettänyt yrityksensä konkurssissa, mutta hän ei siinä saa asua eikä sitä kunnostaa vaikka olisi ainoa joka sitä oikeastaan oikeasti tarvitsee, ja on kykyä kunnostaa.

        kuoltua osakeasunto.
        Itse olin siloin asunnoton ja ehdotin, että muutan asuntoon ja sisarukset saa osuuteni, mikäli oma osuuteni huomioidaan vuokrassa.

        "Ei käy. Me vuokraamme sen ja vuokratuloilla maksamme asunnon myyntimainonnan."
        Kaksikymmentä vuotta on mennyt ja vasta nyt asunto myydään.


      • mutta tapauksessa,
        joka mätänee kirjoitti:

        hiljalleen koska lapset eivät pääse sopuun mistään.
        Yksi on muuttanut Australiaan asti ja pitää osuudestaan kiinni vaikka ei ole Suomessa käynyt vuosikymmeniin.
        Yksi asuu Helsingissä ja muut etelä-suomessa, yksi on työtön, menettänyt yrityksensä konkurssissa, mutta hän ei siinä saa asua eikä sitä kunnostaa vaikka olisi ainoa joka sitä oikeastaan oikeasti tarvitsee, ja on kykyä kunnostaa.

        jonka minä tiedän, vain yksi on ahne hirmu despootti; muut kykenisivät sopuisaan yhteisomistukseen ja järjestämään asumiset niin, että säästyisi kunnan varoja (vuokratuet yhdelle) ja olisi kaikilla kesäpaikka/lomien tukikohta. Ja se hirmu ei edes ole täysi sisarus vaan eri miehen siittämä.

        Kuka tarvitsee mitä, ja miksi, kukin itse tietää. Sivullisen on huono lähteä arvailemaan. Jokaisella on oikeus vanhempiensa perintöön.


      • se huusin tyhjennys

        pois listasta.

        Tyhjennä omat paskasi sulle se kuuluu.


      • mk
        joka mätänee kirjoitti:

        hiljalleen koska lapset eivät pääse sopuun mistään.
        Yksi on muuttanut Australiaan asti ja pitää osuudestaan kiinni vaikka ei ole Suomessa käynyt vuosikymmeniin.
        Yksi asuu Helsingissä ja muut etelä-suomessa, yksi on työtön, menettänyt yrityksensä konkurssissa, mutta hän ei siinä saa asua eikä sitä kunnostaa vaikka olisi ainoa joka sitä oikeastaan oikeasti tarvitsee, ja on kykyä kunnostaa.

        Siinä mökissä kun asuu vain ja saa kunnostaa jos haluaa ja sitä ei voi perikunnan jäsenet kieltää vaan pitää itse päättää ja kuitit talteen niin voi myydessä vaatia kulut itselleen.


      • mk

        Hänet ulos mökistä ja laatikaa säännöt ja vuorot mökin käytöstä ja kaikki jotka omistavat niin maksavat ja jos ei käy niin pakotatte hänen myymään oma osuutensa pois mökistä. Itse pidän äitini kesämökin kunnossa ja veljeni rupesi muutama vuosi sitten käymään sillä naisensa kanssa niin tein säännöt selviksi että puita tehdään tilalle saman verran kun poltetaan joko haetaan metsästä isot oksat puuvajalle tai pilkotaan isoja puita ja niin edelleen. Itse kyllä kaadan puut ja karsin koska se on hyvää kuntoliikuntaa ja ei tule aika pitkäkäsi. Sitten kun äidistäni aika jättää niin sisarusten naama venähtää kun äitini on tehnyt kesämökista ja siitä maa-alueesta testamentin minulle niin sitten katsotaan mimmoinen riita tulee mutta kun on testamentti niin asia on selvä ja niin edelleen. Yhteis mökin piräminen on helppoa jos kaikki tajuaa mitä mökillä pitää tehdä että se pysyy kunnossa ja sillä on kiva viettäää aikaa. Jos on iso paikka niin ei muuta kun rakennuslupaa hakemaan ja kaikille osakkaille oma pikku mökki missä nukutaan niin makstuu kaikki kerralla mökille eikä tule riitaa ja on myös oma rauha mökillä niin hyvä tuleee.


      • &&&&&&&&&&&&
        mk kirjoitti:

        Hänet ulos mökistä ja laatikaa säännöt ja vuorot mökin käytöstä ja kaikki jotka omistavat niin maksavat ja jos ei käy niin pakotatte hänen myymään oma osuutensa pois mökistä. Itse pidän äitini kesämökin kunnossa ja veljeni rupesi muutama vuosi sitten käymään sillä naisensa kanssa niin tein säännöt selviksi että puita tehdään tilalle saman verran kun poltetaan joko haetaan metsästä isot oksat puuvajalle tai pilkotaan isoja puita ja niin edelleen. Itse kyllä kaadan puut ja karsin koska se on hyvää kuntoliikuntaa ja ei tule aika pitkäkäsi. Sitten kun äidistäni aika jättää niin sisarusten naama venähtää kun äitini on tehnyt kesämökista ja siitä maa-alueesta testamentin minulle niin sitten katsotaan mimmoinen riita tulee mutta kun on testamentti niin asia on selvä ja niin edelleen. Yhteis mökin piräminen on helppoa jos kaikki tajuaa mitä mökillä pitää tehdä että se pysyy kunnossa ja sillä on kiva viettäää aikaa. Jos on iso paikka niin ei muuta kun rakennuslupaa hakemaan ja kaikille osakkaille oma pikku mökki missä nukutaan niin makstuu kaikki kerralla mökille eikä tule riitaa ja on myös oma rauha mökillä niin hyvä tuleee.

        testamentti tai ei, rintaperillisellä on aina oikeus tiettyyn osuuteen.


      • mekkk
        &&&&&&&&&&&& kirjoitti:

        testamentti tai ei, rintaperillisellä on aina oikeus tiettyyn osuuteen.

        Niin on ja se testamentti on tehty vain kesämökisät ja muu äitini omaisuus menee kolmeen osaan ja se siitä. Sisarukset saavat kyllä osansa perinnöstä että silleen. Oikeutta ei kannata ruveta testamentistä käymään kun mökin ja maa alueen arvo on noin 70 tonnia vaikka piennen järven rannalla onkin.


      • hienostiyhteisonko
        mekkk kirjoitti:

        Niin on ja se testamentti on tehty vain kesämökisät ja muu äitini omaisuus menee kolmeen osaan ja se siitä. Sisarukset saavat kyllä osansa perinnöstä että silleen. Oikeutta ei kannata ruveta testamentistä käymään kun mökin ja maa alueen arvo on noin 70 tonnia vaikka piennen järven rannalla onkin.

        Sehän sitten on että käytte äitinne mökillä kylässä- Eihän tässä ole yhteisomistusmökistä kyse.


      • Anonyymi

        Haette käräjäoikeudelta yhteisomistuksen purkua.


    • Mimmi....

      Eli mitäpä tästä opimme. Jokaisessa perikunnanjäsenellä on oma näkökulmansa. Toinen saa hoitaa ja huoltaa paikan (eli pitää ilmaiseksi vapaa-ajan mökkiä, toinen taas pääsee vastuu- ja huoltamisasioissa kuin koira veräjästä. Eli viisainta on omistaa mökki vain yksin, sillä vain harvat meistä pystyvät noin yhteisölliseen elämään ilman repiviä riitoja. Suomalainen on tottunut elämään erakkona... jo yksi lastu virrassa merkkinä kaukaisesta naapurista saa näkemään punaista. Sellainen on suomalainen.

      • sisarussuhteet itsekkäät

        Minusta suomalaiset lapset kasvatetaan perheissä perin itsekkäiksi ja riitaisiksi.. ei lainkaan korosteta sitä, että myös sisarusten kesken asiat, joita kodista 'peritään' - esimerkiksi molemmat lapset viettäneet lapsuuden kesämökillään - tarkoitettu yhteiseksi lepopaikaksi, ei vain yhden despoottiseen omistamiseen sen takia, että sitä ilmaiseksi käyttää ja toki myös silloin sitä silloin hoitaa - herra paratkoon, kai se joka paikalla on niittää nurmikot, vai senkö pitäisi, joka siellä ei ole???? - kummallista logiikkaa olen kuullut eräidenkin suusta.. näiden omistamisasioiden suhteen..

        MÖKKI on yhteiseksi omaisuudeksi tarkoitettu, mikäli lapsia ei ole 10 tai enemmän..

        ITSEKKÄITÄ ovat usein lapset.. jotka kokevat olevansa jossain suosiojärjestelmässä leskeyden takia - usein äitiensä taholta..

        Tunnen kyllä sisarussarjoja, joissa on 8 nkin sisarusta jakamassa yhteistä isänsä rakentamaa mökkiä... eikä ongelmaa. Ja sitten yhden despoottimiehen, joka haluaisi ajaa mökkinsä itselleen, koska on käyttänyt sitä ILMAISEKSI vuosia... ja muka valittaa siitä, että kun on JOUTUNUT niittämään nurmikkooki ja voi kauheaa..

        Ällöttävä pikkulapsi se on - itsekäs äidin mussukka - MULLE KAIKKI (se huutaa!!! kireänä)


      • osa soppaa
        sisarussuhteet itsekkäät kirjoitti:

        Minusta suomalaiset lapset kasvatetaan perheissä perin itsekkäiksi ja riitaisiksi.. ei lainkaan korosteta sitä, että myös sisarusten kesken asiat, joita kodista 'peritään' - esimerkiksi molemmat lapset viettäneet lapsuuden kesämökillään - tarkoitettu yhteiseksi lepopaikaksi, ei vain yhden despoottiseen omistamiseen sen takia, että sitä ilmaiseksi käyttää ja toki myös silloin sitä silloin hoitaa - herra paratkoon, kai se joka paikalla on niittää nurmikot, vai senkö pitäisi, joka siellä ei ole???? - kummallista logiikkaa olen kuullut eräidenkin suusta.. näiden omistamisasioiden suhteen..

        MÖKKI on yhteiseksi omaisuudeksi tarkoitettu, mikäli lapsia ei ole 10 tai enemmän..

        ITSEKKÄITÄ ovat usein lapset.. jotka kokevat olevansa jossain suosiojärjestelmässä leskeyden takia - usein äitiensä taholta..

        Tunnen kyllä sisarussarjoja, joissa on 8 nkin sisarusta jakamassa yhteistä isänsä rakentamaa mökkiä... eikä ongelmaa. Ja sitten yhden despoottimiehen, joka haluaisi ajaa mökkinsä itselleen, koska on käyttänyt sitä ILMAISEKSI vuosia... ja muka valittaa siitä, että kun on JOUTUNUT niittämään nurmikkooki ja voi kauheaa..

        Ällöttävä pikkulapsi se on - itsekäs äidin mussukka - MULLE KAIKKI (se huutaa!!! kireänä)

        Onhan niitä sisaruksia jotka asuvat samassa talossa ihan sovussa, tosin kaikki tietämäni ovat perheettömiä:) Ihmisillä kun on taipumus luoda parisuhteita ja saada lapsia niin yleensä sitä mökkisoppaa on sekottamassa lauma henkilöitä joista osa ei ole mitään sukua toisillee ja tekemisissäkin vastoin tahotaan. Ei miniöitä ja vävyjä voi pakottaa pitämään toisistaan, sietämään korkeintaan. Eikä kyse ole siitä että ihmiset olisivat itsekkäitä tai ilkeitä vaan siitä että ihmiset ovat erilaisia. Kaikkien kanssa ei voi eikä tarvitsekaan tulla toimeen. Mielestäni on karhun palvelus vanhemmilta jättää omaisuutta lasten yhteisomistukseen tai edes jaettavaksi keskenään. Moni kai kuvittelee että yhteinen omaisuus jotenkin lähentäisi sisaruksia mutta kyllä se on yleensä päin vastoin. Jo se että sukulaiset ovat mökkinaapureita näyttää olevan kohtuullisen ikävä tilanne. Aina jokun puu varjostaa toisen tonttia tai koira kuseksii marjapuskiin. Aina löytyy se sukulainen joka teettää kaiken "talkoilla" muilla sukulaisilla, lainaa näiden työkaluja ja jolta ei löydy rahaa kun pitäisi tilata hiekkaa yhteiselle mökkitielle. Ja kun aikaa kuluu, mökeillä pyörii uudet sukupolvet jotka tuntevat toisensa vanhempiaan huonommin... ja kärhämää tulee entistä useammin.


      • aiheesta innostunut
        sisarussuhteet itsekkäät kirjoitti:

        Minusta suomalaiset lapset kasvatetaan perheissä perin itsekkäiksi ja riitaisiksi.. ei lainkaan korosteta sitä, että myös sisarusten kesken asiat, joita kodista 'peritään' - esimerkiksi molemmat lapset viettäneet lapsuuden kesämökillään - tarkoitettu yhteiseksi lepopaikaksi, ei vain yhden despoottiseen omistamiseen sen takia, että sitä ilmaiseksi käyttää ja toki myös silloin sitä silloin hoitaa - herra paratkoon, kai se joka paikalla on niittää nurmikot, vai senkö pitäisi, joka siellä ei ole???? - kummallista logiikkaa olen kuullut eräidenkin suusta.. näiden omistamisasioiden suhteen..

        MÖKKI on yhteiseksi omaisuudeksi tarkoitettu, mikäli lapsia ei ole 10 tai enemmän..

        ITSEKKÄITÄ ovat usein lapset.. jotka kokevat olevansa jossain suosiojärjestelmässä leskeyden takia - usein äitiensä taholta..

        Tunnen kyllä sisarussarjoja, joissa on 8 nkin sisarusta jakamassa yhteistä isänsä rakentamaa mökkiä... eikä ongelmaa. Ja sitten yhden despoottimiehen, joka haluaisi ajaa mökkinsä itselleen, koska on käyttänyt sitä ILMAISEKSI vuosia... ja muka valittaa siitä, että kun on JOUTUNUT niittämään nurmikkooki ja voi kauheaa..

        Ällöttävä pikkulapsi se on - itsekäs äidin mussukka - MULLE KAIKKI (se huutaa!!! kireänä)

        Viestissäsi ns tyhjensit koko pajatson eli osuit asian ytimeen eli vanhempien hyväntahtoiseen ja sinisilmäiseen luottamukseen, miten perikunta sopii sitten kaiken hyvässä hengessä ja demokraattisesti. Ei testamentteja ja jos isäpappa kupsahtaa ensin, joka on siis perinteisesti perheen asiat sanellut, jää leskiäiti aikuisen lapsikatraansa kanssa mittailemaan maita ja muuta omaisuutta.Ja aivan kuten kirjoitit leskiäiti kiittelee ja kehuu sitä lasta, joka eniten miellyttää (lue: lapsi joojottelee joka asiaan ja päällepäsmäröi "äidin tahtoa" muulle sisarusparvelle) ja tekee leskiäidin tahdon mukaan olipa se tahto kuinka älytöntä tahansa.

        Kun sitten leskiäitikin on siirtynyt paremmille mansikkamaille mökin kohtalo määräytyy ilman muuta lempilapsen tahdo mukaisesti, jossa koko ajan ääni väristen ja kyynelsilmin vedotaan isän ja äidin toiveisiin jotka varmasti toimivat 1930-luvun agraariyhteiskunnassa, muttei enää 2000-luvulla.

        Koska asioita ei vanhempien aikana koskaan sovittu ja suoraan puhuttu eivät lapset kykene ylittämään vuosikymmeniä kestänyttä vaikenemista, vaan mieluummin annetaan kaiken valua ohi kuin neuvoteltasiin asiat parempaan jamaan.


      • ja ryyppää riitelee.
        aiheesta innostunut kirjoitti:

        Viestissäsi ns tyhjensit koko pajatson eli osuit asian ytimeen eli vanhempien hyväntahtoiseen ja sinisilmäiseen luottamukseen, miten perikunta sopii sitten kaiken hyvässä hengessä ja demokraattisesti. Ei testamentteja ja jos isäpappa kupsahtaa ensin, joka on siis perinteisesti perheen asiat sanellut, jää leskiäiti aikuisen lapsikatraansa kanssa mittailemaan maita ja muuta omaisuutta.Ja aivan kuten kirjoitit leskiäiti kiittelee ja kehuu sitä lasta, joka eniten miellyttää (lue: lapsi joojottelee joka asiaan ja päällepäsmäröi "äidin tahtoa" muulle sisarusparvelle) ja tekee leskiäidin tahdon mukaan olipa se tahto kuinka älytöntä tahansa.

        Kun sitten leskiäitikin on siirtynyt paremmille mansikkamaille mökin kohtalo määräytyy ilman muuta lempilapsen tahdo mukaisesti, jossa koko ajan ääni väristen ja kyynelsilmin vedotaan isän ja äidin toiveisiin jotka varmasti toimivat 1930-luvun agraariyhteiskunnassa, muttei enää 2000-luvulla.

        Koska asioita ei vanhempien aikana koskaan sovittu ja suoraan puhuttu eivät lapset kykene ylittämään vuosikymmeniä kestänyttä vaikenemista, vaan mieluummin annetaan kaiken valua ohi kuin neuvoteltasiin asiat parempaan jamaan.

        Yhteisomistukseen Suomalaiselle ei käy mikään. ees kerrostalo asuminen ei toimi.. rivitalossa jo kirveet heiluu.. yms..


      • ja ryyppää riitelee. kirjoitti:

        Yhteisomistukseen Suomalaiselle ei käy mikään. ees kerrostalo asuminen ei toimi.. rivitalossa jo kirveet heiluu.. yms..

        ;) onneksi vain osittain totta. hyvin sanottu kuiteenkiin!


      • mummo se ja se
        ja ryyppää riitelee. kirjoitti:

        Yhteisomistukseen Suomalaiselle ei käy mikään. ees kerrostalo asuminen ei toimi.. rivitalossa jo kirveet heiluu.. yms..

        onko se niin et on vaan itsekkäitä ihmisiä liikkeellä jonkun pienen ...tai suuren mökin lieppeiltä..voi voi..turhaa pähkäilyä...ja taas KATO peiliin SINÄ...onko yhtään tahtoa toisen hyväksi...huh ...miks asioista tehdään NIIN vaikeita!!


      • EI KASVATUKSESTA
        sisarussuhteet itsekkäät kirjoitti:

        Minusta suomalaiset lapset kasvatetaan perheissä perin itsekkäiksi ja riitaisiksi.. ei lainkaan korosteta sitä, että myös sisarusten kesken asiat, joita kodista 'peritään' - esimerkiksi molemmat lapset viettäneet lapsuuden kesämökillään - tarkoitettu yhteiseksi lepopaikaksi, ei vain yhden despoottiseen omistamiseen sen takia, että sitä ilmaiseksi käyttää ja toki myös silloin sitä silloin hoitaa - herra paratkoon, kai se joka paikalla on niittää nurmikot, vai senkö pitäisi, joka siellä ei ole???? - kummallista logiikkaa olen kuullut eräidenkin suusta.. näiden omistamisasioiden suhteen..

        MÖKKI on yhteiseksi omaisuudeksi tarkoitettu, mikäli lapsia ei ole 10 tai enemmän..

        ITSEKKÄITÄ ovat usein lapset.. jotka kokevat olevansa jossain suosiojärjestelmässä leskeyden takia - usein äitiensä taholta..

        Tunnen kyllä sisarussarjoja, joissa on 8 nkin sisarusta jakamassa yhteistä isänsä rakentamaa mökkiä... eikä ongelmaa. Ja sitten yhden despoottimiehen, joka haluaisi ajaa mökkinsä itselleen, koska on käyttänyt sitä ILMAISEKSI vuosia... ja muka valittaa siitä, että kun on JOUTUNUT niittämään nurmikkooki ja voi kauheaa..

        Ällöttävä pikkulapsi se on - itsekäs äidin mussukka - MULLE KAIKKI (se huutaa!!! kireänä)

        KYLLÄ SUOMESSA ON KASVATETTU LAPSET REHELLISIKSI JA TOISIA KUNNIOITTAVIKSI, AINAKIN 40 VUOTTA SITTEN JA KYLLÄ VIELÄKIN. TOKI ASUU SUOMESSA MUITA KANSALLISUUKSIA, JOIDEN EI TARVITSE OPETELLA MITÄÄN, KUN VANHEMMAT OVAT PÄÄSSEET SUOMEEN JA TÄÄLLÄ ON NIIN LOISTAVAT PALVELUT, NYT VOIN SANOA MINKÄIN: EN YMMÄRRÄ KUINKA ULKOMAILTA TYLEVAT MEIDÄN KOTIMAAHAN, VAATIVAT KAIKKEA, JA TAPPELUITA JO JOSSAKIN TAPAHTUU. NYT OLLAAN KYLLÄ IHAN SUOMALAISIA REHELLISIÄ IHMISIÄ, MUTTA RIITA TULEE OLESKELUAJOISTA SIELLÄ, RAOTAHAN HIEMAN HUVIA, VOIT LUKEA MUIDENKIN KOKEMUKSIA. TÄMÄ EI KASVATUKSESTA JOHDU. PISTE!


      • saatanan
        EI KASVATUKSESTA kirjoitti:

        KYLLÄ SUOMESSA ON KASVATETTU LAPSET REHELLISIKSI JA TOISIA KUNNIOITTAVIKSI, AINAKIN 40 VUOTTA SITTEN JA KYLLÄ VIELÄKIN. TOKI ASUU SUOMESSA MUITA KANSALLISUUKSIA, JOIDEN EI TARVITSE OPETELLA MITÄÄN, KUN VANHEMMAT OVAT PÄÄSSEET SUOMEEN JA TÄÄLLÄ ON NIIN LOISTAVAT PALVELUT, NYT VOIN SANOA MINKÄIN: EN YMMÄRRÄ KUINKA ULKOMAILTA TYLEVAT MEIDÄN KOTIMAAHAN, VAATIVAT KAIKKEA, JA TAPPELUITA JO JOSSAKIN TAPAHTUU. NYT OLLAAN KYLLÄ IHAN SUOMALAISIA REHELLISIÄ IHMISIÄ, MUTTA RIITA TULEE OLESKELUAJOISTA SIELLÄ, RAOTAHAN HIEMAN HUVIA, VOIT LUKEA MUIDENKIN KOKEMUKSIA. TÄMÄ EI KASVATUKSESTA JOHDU. PISTE!

        HUUTAMINEN!


    • unohtavat, että

      kuolinpesän omaisuus pitää jakaa, jos yksikin pesän osakas niin vaatii! ja jos ei muut pesän osakkaat suosiolla lähde mukaan tähän kuolinpesän jakamiseeen, niin lakimiehen yhteyttä ja asia on tuota pikaa etenemässä omaisuuden jakoon. Aivan turha on vuositolkulla miettiä tuollaisia sukuriitoja!

      Jos siis vanhemmat eivät halua/ehdi myyydä omistamiaan mökkejä ym. niin ei sen tarvitse olla ongelma vanhempien kuolemankaan jälkeen vaan kaiken voi laittaa myyntiin.

      Meillä oli sellainen tilanne, että isovanhemmat kuolivat ja lapset (3 kpl) riitelivät milloin mistäkin. Sitten isäni kuoli ja muut meinasivat, että jatketaan kuten ennenkin! No, meille isäni lapsille oli itsestään selvyys, että me ei aleta roikottaa kolmea jakamatonta kuolinpesää vaan asiat täytyy saada järjestykseen. Ensin ei meinattu hyvällä uskoa, muta kun todettiin, että siten lähdetään lakimiesten kanssa neuvotelee, niin johan alkoi löytymään ajatusta perikuntien jakoon. Tilanne olisi ollut se, että ränsistyneesen sukutilaan tarvitiin milloin mitäkin ja pelkkää kustannustahan siinä olisi ollut. Ei siis mitään järkeä maksella ylläpitokuluja talosta, jossa ei itse pääse edes käymään (talo todella kaukana).

      Omaisuudet siis jaetiin ja nyt ovat kaikki tyytyväisiä. Olisi vaan omaisuuden jako pitänyt tehdä jo paljon aikaisemmin.

      • isovanhempien

        sukutila jakoon kun kolme vanhinta veljestä eivät päässeet sopimukseen myynnistä tai osittamisesta.

        Lapsia on niin paljon että maata jää vain hehtaarin verran per perillinen. Pellot on jo muille osoitettu ja myyty ja tilan tontti ja rakennus menevät myös myyntiin.

        Tilan päärakennukset mätänevät pystyyn ja ovat muuttuneet täysin arvottomaksi. Kukaan ei tule ostamaan päärakennuksia koska niiden hävittäminen ja uuden talon rakentaminen samalle paikalle tulisi maksamaan aivan liian paljon. Talo on kaikenlisäksi tupla rakennus jonka toisessa päässä on suvun toisen haaran kuuluva asunto. Purkamisesta tulee melkoinen hulabaloo, varsinkin kun uudemmassa asunnossa on homevaurio.

        Tontti on todella kaunis talonpaikka ja riitojen takia se meni täysin pilalle.

        Jos asiasta olisi päästy sopimukseen ilman lakimiehiä ja hyväksymällä ehdotuksen jonka isäni teki, kaikki olisivat saaneet hyvät voitot tilasta ja yleensäkin se olisi voitu myydä jolloin koko potin olisi voinut jakaa koska ottajia olisi ollut.

        Nyt tila ositetaan niin että jäljelle jää täysin arvottomia plänttejä sieltä täältä joita kukaan muu ei tule ostamaan kuin viereisen palstan omistava tilanomistaja ja käytännössähän hän sen jälkeen vain sanelee hinnan millä hän suostuu osat liittämään omiin metsiinsä. Kukaan muu ei tule niin pieniä metsäplänttejä ostamaan että viitsisi siellä käydä metsän kaatamassa.

        Vanhin poika joka on koko elämänsä hakenut polttopuut tilan metsästä ilmaiseksi kuvittelee että hän kunnostaa tilan joka menee nyt lakimiesten toimesta myyntiin. Se kertoo jotakin siitä millaisessa haavemaailmassa hänkin elää. Hän on yrittänyt korjata taloa sen verran kun on kyennyt, mutta niin iäkäs ei paljoa aikaiseksi saa. Muut kaksi pääriitelijää eivät ole tehneet tilan eteen koskaan mitään. Ne taas jotka eivät riitele ovat olleet joka syksy poimimassa perunat maasta syötäväksi ja pitäneet muutoinkin huolta tilasta ja sen asukkaista. He olisivat suostuneet tilan myymiseen ja rahojen jakamiseen koska he ymmärsivät missä kunnossa tila oikein on ja mikä olisi paras mahdollisuus saada eniten voittoa.

        Kaikki perilliset ovat jo niin vanhoja että kohta heistä aika jättää ja sen jälkeen heidän lapsensa saavat jaettavaksi niin pienet pläntit metsää että siitä ei tule edes vihaiseksi.

        Kysyn vaan ulkopuolisena että kannattiko. Omasta mielestä ei todellakaan kannattanut.

        Laskeskelin tässä että sitten kun saan joskus tuon perintönä itselleni, saan ehkä yhdestä puusta tuotot. Itse pesen käteni koko sopasta ja nauran noille kolmelle typerykselle jotka kuvittelevat että saavat vielä joskus asua mädänneessä kotitalossa jonka joku muu joka tapauksessa omistaa.


      • Sipulisaara
        isovanhempien kirjoitti:

        sukutila jakoon kun kolme vanhinta veljestä eivät päässeet sopimukseen myynnistä tai osittamisesta.

        Lapsia on niin paljon että maata jää vain hehtaarin verran per perillinen. Pellot on jo muille osoitettu ja myyty ja tilan tontti ja rakennus menevät myös myyntiin.

        Tilan päärakennukset mätänevät pystyyn ja ovat muuttuneet täysin arvottomaksi. Kukaan ei tule ostamaan päärakennuksia koska niiden hävittäminen ja uuden talon rakentaminen samalle paikalle tulisi maksamaan aivan liian paljon. Talo on kaikenlisäksi tupla rakennus jonka toisessa päässä on suvun toisen haaran kuuluva asunto. Purkamisesta tulee melkoinen hulabaloo, varsinkin kun uudemmassa asunnossa on homevaurio.

        Tontti on todella kaunis talonpaikka ja riitojen takia se meni täysin pilalle.

        Jos asiasta olisi päästy sopimukseen ilman lakimiehiä ja hyväksymällä ehdotuksen jonka isäni teki, kaikki olisivat saaneet hyvät voitot tilasta ja yleensäkin se olisi voitu myydä jolloin koko potin olisi voinut jakaa koska ottajia olisi ollut.

        Nyt tila ositetaan niin että jäljelle jää täysin arvottomia plänttejä sieltä täältä joita kukaan muu ei tule ostamaan kuin viereisen palstan omistava tilanomistaja ja käytännössähän hän sen jälkeen vain sanelee hinnan millä hän suostuu osat liittämään omiin metsiinsä. Kukaan muu ei tule niin pieniä metsäplänttejä ostamaan että viitsisi siellä käydä metsän kaatamassa.

        Vanhin poika joka on koko elämänsä hakenut polttopuut tilan metsästä ilmaiseksi kuvittelee että hän kunnostaa tilan joka menee nyt lakimiesten toimesta myyntiin. Se kertoo jotakin siitä millaisessa haavemaailmassa hänkin elää. Hän on yrittänyt korjata taloa sen verran kun on kyennyt, mutta niin iäkäs ei paljoa aikaiseksi saa. Muut kaksi pääriitelijää eivät ole tehneet tilan eteen koskaan mitään. Ne taas jotka eivät riitele ovat olleet joka syksy poimimassa perunat maasta syötäväksi ja pitäneet muutoinkin huolta tilasta ja sen asukkaista. He olisivat suostuneet tilan myymiseen ja rahojen jakamiseen koska he ymmärsivät missä kunnossa tila oikein on ja mikä olisi paras mahdollisuus saada eniten voittoa.

        Kaikki perilliset ovat jo niin vanhoja että kohta heistä aika jättää ja sen jälkeen heidän lapsensa saavat jaettavaksi niin pienet pläntit metsää että siitä ei tule edes vihaiseksi.

        Kysyn vaan ulkopuolisena että kannattiko. Omasta mielestä ei todellakaan kannattanut.

        Laskeskelin tässä että sitten kun saan joskus tuon perintönä itselleni, saan ehkä yhdestä puusta tuotot. Itse pesen käteni koko sopasta ja nauran noille kolmelle typerykselle jotka kuvittelevat että saavat vielä joskus asua mädänneessä kotitalossa jonka joku muu joka tapauksessa omistaa.

        Kun äiti kuoli halusin lakiosani koska olen todella vähävarainen.
        Sain kakat niskaani, isäni taas kerran kertpi minun olevan kyykäärmeen sikiö ja saatanan kätyri.
        Nyt ovat siskot myymässä saaritonttia ja siihen näköjään tarvitaan saaterin kätyrin lupa.
        Ei heltiä.


      • järkikäteensiellä
        Sipulisaara kirjoitti:

        Kun äiti kuoli halusin lakiosani koska olen todella vähävarainen.
        Sain kakat niskaani, isäni taas kerran kertpi minun olevan kyykäärmeen sikiö ja saatanan kätyri.
        Nyt ovat siskot myymässä saaritonttia ja siihen näköjään tarvitaan saaterin kätyrin lupa.
        Ei heltiä.

        Sipulisaaralle:
        On turha roikkua jarruna pesänjaossa jos muut osakkaat kerran haluavat jakaa kuolinpesän.
        Jarruttamisesta ei seuraa mitään muuta kuin kuluja kuolinpesälle tai sinulle.

        Katsos kun se on ihan se ja sama annatko sinä luvan vai et.
        Kuolinpesä jaetaan sitten lakimiesten toimesta, jos yksikin pesän osakas niin haluaa. Jakoon se menee ilman muuta ilman sinun lupaasikin.

        Joko otat saaresta oman palasi suosiolla ja maksatte kuolinpesästä tontin lohkomiskustannukset. Tämähän arkoittaa sitä, että sinunkin osuutesi pienenee lohkomiskulujen verran sen lisäksi maksat vielä maanmittauslaitokselle rekisteröimis- sun muut maksut.
        Jos saari on sellainen, että sitä ei pysty jakamaan, niin tottakai se menee automaattisesti kokonaisuudessaan myyntiin jakotilanteessa. Ja tietenkin myyntihinnasta vähennetään lakimiesten palkkiot, eli sinulle jää vain vähemmän rahaa käteen tässä tapauksessa.

        Tai sitten sinä lunastat siskoiltasi koko saaren, eli maksat heidät ulos selvällä rahalla.
        tässä ne vaihtoehdot ovat, siitä käyt miettimään mitä teet. Kieltäytymällä pesän jaosta et voita mitään, päinvastoin, häviät selvää rahaa.


      • hillerihiiru
        Sipulisaara kirjoitti:

        Kun äiti kuoli halusin lakiosani koska olen todella vähävarainen.
        Sain kakat niskaani, isäni taas kerran kertpi minun olevan kyykäärmeen sikiö ja saatanan kätyri.
        Nyt ovat siskot myymässä saaritonttia ja siihen näköjään tarvitaan saaterin kätyrin lupa.
        Ei heltiä.

        Oikein olet ymmärtänyt. Vanhempiesi ratkaisut ovat olleet heidän lähtökohdistaan suunniteltuja. Mutta- kun joku vaatii jakoa, hän saa sen, ja kulut pesänjakajasta menevät päältä. Nimeäsi ei tarvittaisi, ellei ikiomakin osuutesi olisi kiinni pesässä. Mietipä kuitenkin asiaa vielä. että haluatko vähän, vai lakimiesten kuluja vähemmän.
        Jos havaitsevat hyvän rahastettavan, eli riitaa, niin toki- aikaa ja vaivaa heiltä menee kunnes pesä on jaettu. Ja se muuten maksaa.


    • Vapaaehtoinen Palomies

      Jos on yksi kesäpaikka ja useampi lapsi niin on oman kokemukseni mukaan tiedustella paikalliselta vapaapalokunnalta, josko heillä olisi kiinnostusta tulla harjoittelemaan sammutustöitä kesäpaikan tontille. Mökki tuleen vain ja antaa mennä kivijalkaan myöden. Joskin saattaa tulla riittaa miten jaetaan piipun tiiliskivet !

    • OLLA-

      Ei tarvitse olla edes mitään yhteisomistustakaan, kun jo perheen kanssa tulee riitoja, kun ollaan 3. sukupolvessa. Ja yksi perseessä pomottaja. Minä en itse ole ollut mokillämme (vanhempien) 3 vuoteen, kun sain lähtöpassit silloin. Päätin, että voin viettää juhannuksen aivan hyvin kotonanikin. Ei tarvitse riidellä ja kuinka paljon kukin ottaa olutta. Miesväki saa ryypätä jalat altaan ja sitten jos minä (nainen) otan ensimmäisen kaljan niin räpätys alkaa - seuraavasta oluesta on jo ilmiriita. Minulle riitti. Kiitos vaan. Viime kesän mökki oli melkein tyhjillään koko kesän, mutta ei sinna parane mennä jos sinne joku poukkaa. Aina pitäisi olla varuillaan kaljan ja tupanpolton kanssa (en polta) ja ystävät laittavat tumpit kuppiin tietysti, mutta aina löytyy jotakin sanottavaa. Kiitos ei. Mielenterveys eppusijalla. Jussin jatkoja vaan.

    • Luulisin

      Yhteismökki onnistuu isoissa perheissä sillä viisiin että laitetaan jokaiselle perheelle oma viikonloppu, jolloin hän voi vapaasti olla mökillä. Ja tästä kun pidetään kiinni niin sopu säilyy. Ja kukin perhe hoitaa hommat niin että, kun seuraava sakki tulee, on kuin tulisi omalle mökilleen jossa on paikat kunnossa. Saunapuut odottamassa jne. Olen huomannut sen , suurilapsisissa perheissä ei oikein onnistu mikään ilman tarkkoja sääntöjä.Samaa ohjetta voi noudattaa vanhusten hoidossa ,omaisten hautojen hoidossa jne. Pitää vain reilusti sopia asioista, eikä vain takanapäin olla katkerana.

      • yhtiönä/yhtymänä

        ja kaikki selkeästi paperilla, pidetään kokoukset jne. Rahat kerätään porukalla tarpeisiin ja kuluihin, sekä pidetään niistä kirjaa. Sovitaan vuorot, kuten esim. lomaosakkeissa osakkaiden luvun mukaan esim. viisi perhettä, vuoro joka viides viikko. Viikkojahan voi sitten vaihdella tarpeiden mukaan, jos toisille sopii, mutta näin juhlapyhien vuorot osuvat automaattisesti eri perheille. Myös vuorojen vuokrauksesta ulkopuolisille on hyvä sopia etukäteen, joko niitä ei vuokrata lainkaan tai vuokrataan tietyin edellytyksin. Ulkopuolisia voidaan käyttää kiinteistön hoidossa, joka sitten maksetaan yhtymän varoista. Ei se niin vaikeaa ole, mutta ilman selkeitä pelisääntöjä homma menee aivan överiksi pienemmälläkin porukalla. Sama pätee muissakin yhteisomistuksissa, itse olen mukana useammassakin yhteisesti omistetussa kiinteistössä ja hyvin ne toimivat, kun laitetaan toimimaan. Lainsäädäntö yhteisomistuksesta auttaa riitatapauksissa tai epäselvissä tapauksissa.


    • TYHMILLE

      itsekkäille ja suvaitsemattomille se on riitaisa.

      • Onnellinen mökinomistaja

        Me ostettiin veljen kanssa kolmas sisarus ulos vapaa-ajan asunnosta perinnönjaon yhteydessä, koska a) hän ei ollut samalla tavalla sitoutunut mökkeilyyn kuin me b) koska hänelle raha oli siinä tilanteessa tervetulleempaa kuin osuus järvenrantamökistä ja isosta tontista. Nyt vietämme aikaa isolla porukalla täällä sulassa sovussa ja hyvin toimii.

        Pidämme joka talvi palaverin, jossa sovimme vuoden ylläpito- ja kunnostustyöt, sen lisäksi jokainen puuhastelee oman mielenkiintonsa mukaan puutarhassa, kasvimaalla, risusavotassa niin että kaikki hommat tulevat tehtyä. Mökin kiinteät kulut (sähkö, tie- ja jätemaksut, vakuutukset) menevät suoraveloituksena mökin ylläpitotililtämme, muut kulut ja isommat hankinnat jaetaan tasan.

        Ruokia ostetaan yhtedessä ja erikseen, mutta yhteiseen käyttöön.


      • Riidan kokenut
        Onnellinen mökinomistaja kirjoitti:

        Me ostettiin veljen kanssa kolmas sisarus ulos vapaa-ajan asunnosta perinnönjaon yhteydessä, koska a) hän ei ollut samalla tavalla sitoutunut mökkeilyyn kuin me b) koska hänelle raha oli siinä tilanteessa tervetulleempaa kuin osuus järvenrantamökistä ja isosta tontista. Nyt vietämme aikaa isolla porukalla täällä sulassa sovussa ja hyvin toimii.

        Pidämme joka talvi palaverin, jossa sovimme vuoden ylläpito- ja kunnostustyöt, sen lisäksi jokainen puuhastelee oman mielenkiintonsa mukaan puutarhassa, kasvimaalla, risusavotassa niin että kaikki hommat tulevat tehtyä. Mökin kiinteät kulut (sähkö, tie- ja jätemaksut, vakuutukset) menevät suoraveloituksena mökin ylläpitotililtämme, muut kulut ja isommat hankinnat jaetaan tasan.

        Ruokia ostetaan yhtedessä ja erikseen, mutta yhteiseen käyttöön.

        Onpa tosi hieno homma, että noinkin voi onnistua. Tosin, olen samaa mieltä, että aikuisten ihmisten kesken kaikki pitäisi onnistua.

        Omasta riitakokemuksestani on jo 20 v. Mökki meni myyntiin ja melkein jokaista harmittaa, että niin kävi. Isä oli sen aikanaan rakentanut ja mielestäni, meidän velvollisuus olisi ollut pitää siitä huolta.
        Emme pystyneet sopimaan missä järjestyksessä töitä tehdään. Pidetäänkö entisiä kunnossa vai rakennetaanko uutta.
        Osa halusi uutta ja rakensi ilman toisten lupaa.
        Ja kas kummaa rakennuslupakin oli irronnut vaikka kaikilta osakkailta ei ollut valtakirjaa.

        No, nyt on kahdella, minulla ja veljellä, omat mökit ja loput ovat ilman kesäpaikkaa.
        Hyvää juhannusta mökkiläisille!


    • näinhän se on

      Kesämökin yhteisomistus on tuhoon tuomittu juttu välien säilymisen kannalta. Kuka mökillä aikaa viettää, koska, mitä tehden ja kenen kanssa? Lisäksi riitaa tulee rahasta. Missä kunnossa ja kenen rahoilla mökkiä pidetään? Tässä ne perusjutut joiden takia yhteisomisteinen mökki ei toimi.

      • mk

        On silloin hyvä jos tontilla on rakennusoikeutta niin kaikille osakkaille oma mökki ja se perintömökki yhteiseen käyttöön niin onnistuu mutta tämä kaikki vaatiin sopeutumista kaikilta. Itselläni sisko ja veli ja äidilläni kesämökki jota käytän ja teen siellä kakki kunnostyöt ja kun veli rupesi käymään niin sanoin että puita on tehtävä tilalle saman verran kun viikonloppuna poltaa niin aina rittää puota. Asia on ratkaistu siten että äitini teki testamentin kun sanoin että ihan sama kenelleteet niin teki ja mökki on minulle testamentattu ja kun äidistä aika jättä niin kyllä siina sisaruksilla varmasti menee herne nenään kun asia tulee perunkirjoituksessa esille ja siinä on myös mainittu muunkin omaisuuden jako ja kaikki saa jotain.
        Nyt on kiva kunnostaa mökkiä omallakin rahalla kun tietää miten siinä loppupeleissä käy.


    • yksi neljästä vejeksestä

      Meitä neljä veljestä on kotitalon käyttäjiä kesäpaikkana kolmella perhettä äiti ei käytä enää.
      Me miehet hoidamme asiat naiset on pysyneet erillään on mielestäni mennyt mukavasti.

    • AUTTAKEE!

      Meistä (kolmesta) perintöhuvilanomistajasta yksi ainoa suunnittelee ja päättää mökin - tunnearvoa, huomattavan arvokas - omiin nimiinsä laajennuksista ja rakenusaikatauluista. Kukaan ei ole antanut hänelle tällaista oikeutta, ja se rassaa muitakin.

      Saan tietää suunnitelmista, aikatauluista, pohjapiirroksista ym. "vahingossa", muiden sukulaisten viestien kautta. Olen kuitenkin yksi toteuksen maksajista, joka kieltämättä osallitsuisi mielellään myös suunnitteluun.

      "Päättäjä" ei vastaa puheluihin, sp-viesteihin, saati tekstareihin. On kuulemma (sen verran sain tietää) niin paljon työasioita.

      Itse kullakin on. - Yhtenä huvilan käyttäjistä, omistajista ja ylläpidon ym. maksjaista pitäisin kuitenkin kohtuullisenä saada tietää, mikä on tilanne vähintään vähän ennen kun olen perheineni ja ystävini maalle menossa. Ja tämä on todella minimivaatimus, siis: mitä on odotettavissa, kun on perillä.

      Huvilan käyttöaikataulujen kanssa ei ole ollut ongelmia.

      Kertokaa vinkkejä, kiltit! Oikeuteen en halua, mutta jonkin ihmisen (perheenjäsen tai ei) kummallista ja muita vahingoittavaa epäsosiaalisuutta ei mielestäni ole pakko sietää. Se menee toki niin kauan kun ei ole kyse yhteisestä asiasta.

      Hyvää mökkilomaa kaikille!

      • Kokeillut

        Jako onnistuu nopeasti,riittää että yksi osakas vaati sitä. Isäni kotitila oli jakamaton ja kun hän kuoli halusin jakoa, muut vastustivat, mutta kerroin heille että jaon hoitaa sitten lakimies ja se maksaa "maltaita", on myös jokaisen osasta pois. Sen jälkeen löytyi halua ja sopua jakoon ja nyt vuosien jälkeen kaikki ovat tyytyväisiä, että näin tehtiin.


      • Kokeillut

        Jako onnistuu nopeasti,riittää että yksi osakas vaati sitä. Isäni kotitila oli jakamaton ja kun hän kuoli halusin jakoa, muut vastustivat, mutta kerroin heille että jaon hoitaa sitten lakimies ja se maksaa "maltaita", on myös jokaisen osasta pois. Sen jälkeen löytyi halua ja sopua jakoon ja nyt vuosien jälkeen kaikki ovat tyytyväisiä, että näin tehtiin.


    • Oikeastaan on aivan tukahduttavan vaikeaa tuo mökin yhteisomistajuus. Alussahan kaikki on hyvin: sovitaan käyttäajoista ja kunnossapidosta. Sitten alkaakin tulla näin extramenoja: "En voi tällä viikolla käydä siivoamassa mökkiä, kun vaimo just synnytti ja kaipaa kotona apua, mutta menisin ensi viikolla mökille viettämään synttäreitä, vaikka onkin sinun käyttövuoro. Ymmärräthän tilanteen?" Ja näitä selityksiä tulee loputtomiin.

      Parempi myydä koko mökki ja rahat jakaa lasten kesken. Niin vältytään monelta riidalta.

      • Santtura..

        Vanhempien vielä eläessä voidaan tehdä lasten yhteispäätöksellä kesämökistä ns. osakeyhtiö!
        Onko kokemuksia??
        /keskustelua kiitos


      • myyntiin vaan

        Hahhah! Niin totta. Kokemuksen rintaäänellä. Meillä on vastaava sukumökki ja se on valitettava fakta, että ulkopuolisille sekin paikka tullaan tulevaisuudessa myymään. Jos ihmiset eivät edes halua yrittää jonkinlaista mökkivuorojen ylläpitoa tai ylipäätään kunnioittaa mitään järjestystä, eihän se silloin toimi! Tulee ensin lapsia ja vielä lastenlapsia. Väki lisääntyy, joten homma ei toimi myöhemmin enää vanhalla periaatteella. Ei vaikka vanhempi sukupolvi niin ruusunpunaisesti kuvittelisikin.

        Osa porukasta haluaisi joskus viettää lomaa rauhassa, osalle ei ole mukamas mitään väliä vaikka mökillä olisi yhtäaikaa koko suku. Ainut ratkaisu on silloin myydä koko hoito ulkopuolisille, kun omistajista joskus aika jättää tai eivät enää jaksa käydä mökillä.


    • kaijamummo

      jaa..a sinun suvaitsevaisuudestahan nyt on kyse....kannattaako alkaa riiteleen jostain "mökistä"...olethan sinä nyt hoitanut oman osas kuntoon??vanhemmat hyvää hyvyyttään jättää lapsilleen "jotain"ja sit tää jälkipolvi vaan riitelee.. kato peiliin...ai niin ...se hyvää hyvyttään ei ole mikään lakiosa....hmmm
      heh...piti vielä lisätä et kato peiliin!!!! niin se vaan on ...mieti

      • TURHA PELIIN KATSOA

        NÄMÄ ON MUMMELI IHAN KAUHEITA JUTTUJA, JA SOTKEVAT MONENKIN IHAN PERHE-ELÄMÄN.EI TÄSSÄ KUKAAN VANHEMPI TAHALLAAN TEHNYT, MUTTA TÄTÄ TÄMÄ ON NYKYISELLÄÄN JA JO 30 SISTTENKIN. OSITUS HETI LAPSILLE, MYYDÄ JA RAHAT TASAN LAPSILLE. OSTAKOON JOKU LAPSITA KAIKKI ULOS, KEN OLISI PARHAITEN SOPIVA SIIHEN JÄÄMÄÄN. EI TOMMOSTA JAKSA KUKAAN, MITÄ KIIREETÖNTÄ JA INAHAA LOMAA TUO ON. VARMAAN PITÄISI OTTAA KILO LAASTAREITA, JA NIELLÄ PUOLET JO MATKALLA, KUN EI TIEDÄ MIKÄ SOTA SYTTYY, KETKÄ OVAT TULLEET. OLEN ITSE TIETOINEN JA SE ON KURJAA, VAIKKA AAPEILISTÄ KATSOO HYVIN KILTTI JA HELLÄSYDÄMINEN IHMINEN, NIITÄ VASTA TÄSSÄ TALLATAANKIN. HIITEEN MÖKIT JA PYYHÄLLÄN SUORAAN LOMILLANI ETELÄÄN, VAIHTELEN PAIKKOJA JA TODENNUT PALJON IHANAMPAA, KUN ALKAA KULKEA MÖKILLE, EN VIIHTYIS ENÄÄ, MINULLA JOS OLISI HVILA, SE ON TORREVIEJASSA MEREN RANNALLA. MUMMELI, JOS SULLAKIN ON JOKU MÖKKIPAHANEN, NIIN JÄTÄ SITÄ LAPSILLE TAPPELUPESÄKKEEKSI, TOIMIT JO JO, SAAT KATSOA PEILIINKIN JOS HUVITTAAA!


    • kokemusta on

      Sama toistuu joka kerta.. meilläkin tämä toinen ei maksa kuluja vaan siipeilee.. ja mieheni ei voi sanoa- kun herra on aina ollut oikea hidalgo.
      Olen jättänyt käymättä eikä hidalgokaan saavu, kas kun ei ole mitään valmiina..

      mutta ongelma on tämä:
      hidalgo ei osta meiltä puolikasta, mutta ei myöskään myy??

      Ja mieheni ei pysty laittamaan ko. hlöä tiukalle. Tästä jutusta on kärsinyt koko perhe, ja on edelleen ikuinen riidanaihe.

      Älkää IKINÄ lähtekö moiseen mukaan...

      • mekkk

        Pesänjakaja asialle niin onnistuu jako,.


    • perintöriitaisuus

      Sama porukka kusettaa aikanaan perinnönjaossa.

      • yhdestä mökistä

        Meidän suvussa on riidelty jo kohta 30 vuotta pahasta saarikiinteistöstä. Puolet siitä omistaa isoäidin serkun perikunta ja toisen puolen isoäidin perikunta. Saarella kävijöitä on jo yhteensä 9 perhettä jotka kaikki keskenään riitelee kuka saa mennä ja milloin. Toiset menee omin lupineen ja toiset sopii keskenään. Jatkuvaa perään soittelua ja selän takana puhumista, mitä se teki ja miksi se meni nyt ja miksen minä.

        Jos olisivat isovanhemmat tämän tienneet, olisivat ajat sitten myyneet saarensa pois.


      • välit katkeaa
        yhdestä mökistä kirjoitti:

        Meidän suvussa on riidelty jo kohta 30 vuotta pahasta saarikiinteistöstä. Puolet siitä omistaa isoäidin serkun perikunta ja toisen puolen isoäidin perikunta. Saarella kävijöitä on jo yhteensä 9 perhettä jotka kaikki keskenään riitelee kuka saa mennä ja milloin. Toiset menee omin lupineen ja toiset sopii keskenään. Jatkuvaa perään soittelua ja selän takana puhumista, mitä se teki ja miksi se meni nyt ja miksen minä.

        Jos olisivat isovanhemmat tämän tienneet, olisivat ajat sitten myyneet saarensa pois.

        Yleensä, jos jaettavaa on, riitojen jälkeen ei tunneta enää toisiaan sisarusten kesken. Perintöuudistus sellaiseksi, että kodittomille kulkureille kaikki jäämistö, jotta sisarusten kesken säilyisi hyvät välit.


    • sydän paikalla..

      Meitä oli alun alkaen 10 joista kaksi veljeä on poistuntu ja 6 näistä sisaruksista on myynyt osuutensa meidän nuorimmalle siskolle joka on myös mökin pesän hoitaja.Mutta ongelma on siinä että hän ei ole sisko vaan jotakin muuta ylitse muitten ja määrää ja kontrolloi lähettelle tosi virallisia kirjeitä ja kehoittaa tekemään sitä sun tätä.Itse asun Ruotsissa ja haluan joka kesä tulla kotiini kesä lomalla ja olla siellä niin kuin ennenkin..nyt siskoni on arponut mökkivuorot elikkä vain yksi viikko heinä kuusss hänellä oisellään on 7 osuuttta elikkä viikkoa.Siis mitä mun pitäis tehdä jotta tasapaino ja hyvä olo tulisi takaisin.Tietääkö kukaan voiko tämän pesän hoitajan vaihtaa pois että saatais parempi ilmapiiri.Kiitos ootan vastausta...epä toivoinen.

      • HÄNELLÄ ON SIIS 6+OMA OS

        HÄN OMISTAA SIIS TUOSSA TAPAUKSESSA SUURIMMAN OSA, JA POPMPOTTAA NÖKÖJÄÄN SIIHEN MALIIN, LULENPA SISKOSI JANOAVANSA MUIDEN JÄLJELLÄ OLEVIEN OSUUDET. SINUNA MYISIN OSUUTENI, JA KUN TULET RUOTSISTA KÄYMÄÄN, VUOKRAAT ITSELLESI KIVAN PIENEN MODERNIN HUVILAN, SE VKO VUOKRA EI OLE MIKÄÄN MAHDOTON HINTA, KOSKA KYLLÄN TYOHONKIN MÖKKIIN UPPOAA SINULTA KUITENKIN RAHAA, JA TUOMMOISEN KOHTELUN. JA SINUNA, RAHAT JA PIDÄ MÖKKIS!


    • sdfgsdfg

      Joku kasvattaa lapset aikuisiksi.

      • lapsistaan

        Vanhemmat kait kuvittelee, ettei meidän lapset mistään riitele. Ja arvaamattaan virittää mitä suurimman riidan, kun jättää kiinteistöjään lapsille yhteiskäyttöön.

        Aihe on vähän puhuttu mutta paljon kärsitty. Eläkeikäiselle väestölle pitäisi alkaa pankissa antaa kiinteistövarallisuuden hoitoon liittyvää neuvontaa, sen sijaan että aina vain toitotettaisiin niistä iänikuisista rahastoista. Todella harva eläkeläinen tietää miten kiinteistöomaisuutta hoidetaan oikeaoppisesti. Siitä syntyy ongelmat jotka johtaa lasten riitoihin.


      • suosikkilapselle
        lapsistaan kirjoitti:

        Vanhemmat kait kuvittelee, ettei meidän lapset mistään riitele. Ja arvaamattaan virittää mitä suurimman riidan, kun jättää kiinteistöjään lapsille yhteiskäyttöön.

        Aihe on vähän puhuttu mutta paljon kärsitty. Eläkeikäiselle väestölle pitäisi alkaa pankissa antaa kiinteistövarallisuuden hoitoon liittyvää neuvontaa, sen sijaan että aina vain toitotettaisiin niistä iänikuisista rahastoista. Todella harva eläkeläinen tietää miten kiinteistöomaisuutta hoidetaan oikeaoppisesti. Siitä syntyy ongelmat jotka johtaa lasten riitoihin.

        Poistaa riitaisuuden sisarusten väliltä.


      • Olet oikeassa
        suosikkilapselle kirjoitti:

        Poistaa riitaisuuden sisarusten väliltä.

        Muut sisarukset lopettavat välinsä tämän suosikkilapsen kanssa, jolle mökki myydään.

        Näin tehtiin mieheni perheessä. Nyt kolme sisaruksista ovat keskenään hyvissä väleissä. Suosikkipoika sai mökin ja vaimon suvun sinne, mutta menetti välit sisaruksiinsa.

        Mieluummin väleissä sisarusten kanssa kuin vieraiden kanssa mökissä!


      • nauravat
        lapsistaan kirjoitti:

        Vanhemmat kait kuvittelee, ettei meidän lapset mistään riitele. Ja arvaamattaan virittää mitä suurimman riidan, kun jättää kiinteistöjään lapsille yhteiskäyttöön.

        Aihe on vähän puhuttu mutta paljon kärsitty. Eläkeikäiselle väestölle pitäisi alkaa pankissa antaa kiinteistövarallisuuden hoitoon liittyvää neuvontaa, sen sijaan että aina vain toitotettaisiin niistä iänikuisista rahastoista. Todella harva eläkeläinen tietää miten kiinteistöomaisuutta hoidetaan oikeaoppisesti. Siitä syntyy ongelmat jotka johtaa lasten riitoihin.

        He tietävät riidat omasta nuoruudestaan ja laittavat homman etiäpäin.


    • perikunnankunta

      Kyllä, sitä tosiaan sopisi miettiä monessa majassa etukäteen mutta kun se looginen ajattelukyky puuttuu usein niistä piireistä, jossa tätä muutenkin tapahtuu, kysehän on sellaisesta asiasta, joka jokaiselle henkilökohtaisesti kuuluu, se aiheuttaa jo ison loogisen ajattelun ongelman.

      Yhden tutun perikunnan mökki on myös ns mätänemistilassa koska vuosikymmeniin ei osa perikunnasta ole ollut halukas osallistumaan mökin parantamiseen tarkoitettuun mietintöön. Riittää että yksi tai useampi on aina vastahankaan mökin parantelun ja kunnostamisen kanssa, asiat jäävät lopulta tekemättä. Perikunnan perikunta sitten aikanaan on ihmeissään, tuskin kukaan tästä polvesta on enää tosissaan kiinnostunut koko ränsistyneestä paikasta eli myyntiin menee joka tapauksessa ja melkein ilmaiseksi. Osa perikunnasta on ehtinyt hankkia muualta omat mökkinsä, joita saavat rauhassa laitella.

      Yksi vinkki siihen ongelmaan että kaikki ovat tulossa miten haluavat, tehkää ns kokousmallinen pöytäkirjamuistio koko perikunnan kanssa siitä, milloin kenelläkin on vuoro käydä, esimerkiksi viikkovuorot. Juhannukset saattavat osua usean kerran samalle, mutta voihan muistion sopia niinkin että juhlapyhät vietetään ja sovitaan erikseen, jokaiselle vuorotellen vuosittain, ettei tule samalle porukalle monena vuonna perätysten esimerkiksi juhannuspyhät.

    • livohka

      Miksi ette osaa tehdä jakoa, kun sen aika on, kuten meillä ei ole riitaa tontit on jokaisella, joku on rakentanut, joku ei, se joka on rakentanut siellä voi käydä muutkin, kun itse ei pääse ja sopu säilyy. Sitten kun tarvitsee jotain talkoo porukka niin sitä tulee ja homma hoituu. Minä en ymmärrä enkä tule koskaan ymmärtämään miksi sisarukset ( vai onko puolisot syynä) riitelevät kun jossain vaiheessa he ovat ehkä kenties ainoita jota sinulla on. He tuntevat sinut ei sinun tarvitse selittää.. suku on arvokkain mitä sinulla on . Ainakin minulla on.

    • on pahimpia..

      Usein sisarukset vielä voisivatkin sopia, mutta kun mukaan tulee puolisot sotkemaan ja manipuloimaan, niin soppa on valmis.

      Kaikkien vanhusten soisi itse nauttivan elämäntyöstään, vaikka hummailemalla ja matkustelemalla. Tai hankkimalla loppuelämäkseen vähän luksusta. Eivät he ole mitään velkaa tuleville sukupolville. Perintöriidat ovat todella ikäviä.

      On aivan selvää, etteivät mökkien jakamiset onnistu, sehän olisi sosialismia. Eikä se onnistunut suuressa mahtavassakaan. Ihmiset kun painottavat eri asioita, eivätkä ymmärrä toistensa tarpeita ja tekoja.

    • on kaiken takana... murheet pois osta; Myyn 6400mn2, nätti paikka lammenrantamökki Loimaan Metsämaalla huippuedullisesti. Hki turku ja tampere kohtuuetäisyydellä. Katso keltainen pörssi lähipäivinä.

      • merelle vois lähtee.

        mun mökit on Eestissä ja Thailadissa.. Toijalan takan on metsää.. metsää.. sirkesaloo...


      • mökkeilemään,

        Loimaa ei ole mökkeilyn kannalta yhtään kiinnostavaa aluetta ja se näkyy selvästi myös hinnoissa. Niissä metsissä vaan ei ole yhtään mitään hohtoa.

        Ei tarvitse kuin körötellä pieni matka; Kyröön, Auraan, Marttilaan, Tarvasjoelle... mukavia pikku pitäjiä joissa on hyvä henki ja kunnossapidetyt kiinteistöt. Toki näkyy myös hinnoissa, jotka aivan eri luokkaa kuin Loimaalla.

        Mutta jokainenhan meistä tahtoo saaristoon meren äärelle. Juuri siellä on eniten jakamattomia yhteismökkejä, ja samalla tietysti myös mehevimmät mökkiriidat.


      • jälkiviisaana
        mökkeilemään, kirjoitti:

        Loimaa ei ole mökkeilyn kannalta yhtään kiinnostavaa aluetta ja se näkyy selvästi myös hinnoissa. Niissä metsissä vaan ei ole yhtään mitään hohtoa.

        Ei tarvitse kuin körötellä pieni matka; Kyröön, Auraan, Marttilaan, Tarvasjoelle... mukavia pikku pitäjiä joissa on hyvä henki ja kunnossapidetyt kiinteistöt. Toki näkyy myös hinnoissa, jotka aivan eri luokkaa kuin Loimaalla.

        Mutta jokainenhan meistä tahtoo saaristoon meren äärelle. Juuri siellä on eniten jakamattomia yhteismökkejä, ja samalla tietysti myös mehevimmät mökkiriidat.

        tässä sanon vaan, että onneks ei ole perintöjä eikä mökkejä tulossa! nyt ymmärrän että miksi niitä sotia on, eikä ne tule koskaan maailmasta loppumaan.
        semmosia me ihmiset ollaan, ei sovita edes yhteen saareen, tai vaikka maahan.
        mukavaa juhannusiltaa!


      • jarpefal
        jälkiviisaana kirjoitti:

        tässä sanon vaan, että onneks ei ole perintöjä eikä mökkejä tulossa! nyt ymmärrän että miksi niitä sotia on, eikä ne tule koskaan maailmasta loppumaan.
        semmosia me ihmiset ollaan, ei sovita edes yhteen saareen, tai vaikka maahan.
        mukavaa juhannusiltaa!

        haiskahtaa rahan ahneilta.
        älkää niitä kännikerhoja pitäkö.niissä juuri monet riitaantuu.
        onneksi en omista mökkiö,asuntoa,autoa ja omaa elämää.
        sen takia voin nauraa teille ja pitää idiootteina.


      • Järvenpää-Träskända
        mökkeilemään, kirjoitti:

        Loimaa ei ole mökkeilyn kannalta yhtään kiinnostavaa aluetta ja se näkyy selvästi myös hinnoissa. Niissä metsissä vaan ei ole yhtään mitään hohtoa.

        Ei tarvitse kuin körötellä pieni matka; Kyröön, Auraan, Marttilaan, Tarvasjoelle... mukavia pikku pitäjiä joissa on hyvä henki ja kunnossapidetyt kiinteistöt. Toki näkyy myös hinnoissa, jotka aivan eri luokkaa kuin Loimaalla.

        Mutta jokainenhan meistä tahtoo saaristoon meren äärelle. Juuri siellä on eniten jakamattomia yhteismökkejä, ja samalla tietysti myös mehevimmät mökkiriidat.

        Eipä Loimaassa sinänsä mitään pahempaa vikaa ole. Maasto vaan on valitettavan tasaista, ei mitään vaihtelua, puhutaan Loimaan lakeuksista.

        Katselimme mekin kerran mökin paikkaa Loimaalta. Isäntä oli ajatellut lyödä rahoiksi ja mitannut kuusimetsään 7-8 tonttia ja tehnyt sinne tien. Kunnon rantaa ei ollut, vaan lähellä suolammen tyyppinen hyttysrutakko, keskellä varjoisaa kuusimetsää! Pyyntihinnat olivat aika kovat.

        Nyt meillä on hiekkarantainen iso lämmin lammenrantatontti ja siellä kunnon hirsihuvila. Ostelemme hiljalleen ympäriltä maaplänttejä, joten oma rauhakin alkaa olla taattu, lampi on jo kokonaan omilla maillamme. Alkuperäinen tontti oli kuitenkin huomattavasti halvempi kuin se kuusimetsä. Mutta olemmekin Urjalassa.

        Olen kyllä kanssasi samaa mieltä siitä, että Kyrö, Aura jne ovat kivoja paikkoja, viihtyisiä taajamia, jos käännetään katse pois niistä rumista kunnantaloista ja liikerakennuksista. Ihmisten kodit ja pihat ovat vanhan kulttuuriseudun arvon mukaisia. Myös Pöytyän kunnan keskustaajama, Riihikoski, on hyvä, samoin Pöytyän kirkonkylä! Siellä asuu sukulaisiakin, sekä minun että mieheni, vaikka itse emme olekaan niiltä seuduilta kotoisin. ;-)


    • ärry

      Tiedossani on pieni rantamökki ja piha. Omistajina 3 sisarusta. Kaksi sisarusta ovat myyneet osuutensa. Mökkipalsta on liian pieni jaettavaksi.

      Vanhemmat ovat kuolleet. Ovatko omistajat, omistajat 3 henkeä "kuolinpesä" vai "perikunta"?
      Miten nimitetään osuutensa rahassa saaneita?

      Yksi sisar asuu mökin lähellä ja viihtyy ulkotöissa. Huolehtii ja pinoaa polttopuut, tekee kevätsiivoukset ja ajaa nurmikon, turvallisuusyistä, koska paikalla on paljon kyykäärmeitä. samoin erilaisia huoltotöitä velkomatta toisia.

      Kaksi vähemmän ahkeraa sisarusta haluaa säästää rikkaruohotkin, käyttävät mökilläoloaikansa lomailuun ja haluavat ettei se kolmas sisar silloin tule sinne. Liinavaatepyykit tosin jättävät sen kolmannen pestäväksi.
      Varasto ja lisämökki toisensa jälkeen on täyttynyt heidän käyttö- ja muuttotavaroistaan.

      Jos tämä kolmas sisar haluaa vaikuttaa asioihin jotenkin niin nämä kaksi uhkaavat heti mökin myymisellä.

      Voivatko nämä kaksi myydä ilman kolmannen suostumusta, vaikka tällä ei ole rahaa lunastaa2/3 mökin arvosta?

      Mikä on demokratia tällaisessa yhteisomistuksessa? Ennen se oli siellä että jos yksikin sanoo ei niin ei tapahdu. Nyt on enempi käytössä se myyntikiristys.

      Onko kellään tietoa tai kokemusta tällaisiin asioihin?

      • josjos

        tänä kesänä en ollut siellä lainkaan enkä aijo ensikesänäkään,voi olla että en enää käy ollenkaan, siellä ei omaa rauhaa enää nykyään saa.Mietinkin nyt pitääkö meitä vahtia ettemme varmaan lastaa puukuormaa henkilöautoon ja tuo etelään??tms.Joku siinnä on istutaan aamusta iltaan ja tullaan joka päivä..se siitä lomasta!Ollaan jaettu hiukan kuka siellä milloinkin on. Olisin myynyt osuuteni mutta ei kukaan osta sitten sanoin että ulkopuolinen jos ostas et myy et saa siitä mitään hintaa on sillä korkeudella suomessa että maa halpaa.No taas jäi myynnit.

        Eräät hakee polttopuut metsistä??nykyään siitä ei sanota ennen sanoivat...Onkohan se ihan luvallista?en ainakaan oo lupia antanut,ennen parhaat puut kaatoivat kun polttopuu-lepikko ei kelvannut,jotkut meistä teki puut liiteriin nekään ei siellä säilyneet vaan kärryllä ajovat omaan liiteriin tai jonnekkin??.(sain isänperintöä kuoltuaan, mutta en saanut penniäkään niistä).Mailla isännöi metsästys ja kalastusporukat...naurettavaa touhua.Sitäkin katseltu siellä olessa kyllästymiseen asti.Naapurikin on pilannut maanviljelyllään seudut vuokraa maita peltoja...Se vanha näkymä mikä oli ai että sitä voisin sanoa upeeksi.


    • myykää pois

      Paras kun kaikilla on oma mökki.

      • Lassin vaimo

        En käy mieheni ja hänen sisarustensa omistamassa kotitalossa ja kesämökillä enää ikinä. Vuosiin en ole käynyt enkä tule käymään. Ajatus yhteisestä omistamisesta ja siellä lomien viettämisestä kuulosti alkuun ihan ookoolta, mutta niinpä vain kävi että minua ei siellä enää näy.

        En mene edes näihin yhteisiin juhannus- , kevät- tai syysjuhliin, mitä nyt siellä pitävätkään. Appivanhempien eläessä oli ihan mukavaakin olla porukalla, leipoa ja pestä mattoja, kerätä marjoja ja keitellä mehuja. Illalla grillailtiin ja saunottiin yhdessä.

        Nyt on tilanne se, että sisaret tutkivat suurennuslasin kanssa, onko jotain tehty tai jätetty tekemättä, jos siellä on mahdollisesti käyty ilman koko porukan mukanaoloa. Jos on vaikka pinottu polttopuut eri näköisesti kuin ennen, tai jospa on mahdollisesti joku roska jäänyt johonkin. Marjojen keräämisestä pitää tehdä täydellinen tilitys, kuka saa ottaa mitäkin marjoja ja minkä verran. Mansikkamaata pitää perata, mutta ei ottaa mansikoita. Kasvimaata on hoidettava, mutta ei ottaa satoa itselleen. koska siskot pitävät tilikirjaa jokaisesta tillinvarresta. Aina on löytynyt jotain huomauttamista, ja jotenkin vielä niin, että juuri minä, miniä, olen se pääsyyllinen. Ei suoraan tietenkään, mutta jotenkin rivien välistä sen vain aistii. Eli olen ulkopuolinen, jonka läsnäolo on tullut ylimääräiseksi ja kiusalliseksi, kysehän on heidän kotitalostaan ja mökistään.

        Minulla ei ole minkäänlaista sananvaltaa eikä vapautta tehdä mitään. Eipä paljon kiinnosta moinen lomaileminen tai vapaa-ajan vietto. Kun koko ajan on kuitenkin kuin kylässä, varottava joka asiaa etten vaan tee jotain väärin.

        Sitten ihmetellään, että miksei se tule meidän kanssa tänne. Kun itse ovat tehneet asiasta minulle vastenmielisen. Muutamana juhannuksena mies oli siellä ilman minua, mutta nyt ei hänkään enää viitsi sinne lähteä. En ole puhunut yhtään mitään asiasta, vaan mies on itse ottanut puheeksi sisartensa kanssa ajatuksen paikan myymisestä. Sisaret ovat ihan kauhuissaan ja syyttävät minua, että olen myrkyttänyt miehen mielen. Sehän on heistä päivänselvää, koska en siellä maalla heidän kotitilallaan ja mökillään tunnu viihtyvän.

        Antaisivat minunkin tuntea oloni kotoisaksi ja mahdollisuuden viihtyä. Voisi olla mukavaakin. Tällä menolla talo pistetään rahaksi. Ostamme sitten oman kesämökin, jossa taatusti saan oleilla oman mieleni mukaan ja kutsua jopa omiakin vieraita eikä aina vain näiden sisarten ystäviä ja tuttuja.


      • savottaan
        Lassin vaimo kirjoitti:

        En käy mieheni ja hänen sisarustensa omistamassa kotitalossa ja kesämökillä enää ikinä. Vuosiin en ole käynyt enkä tule käymään. Ajatus yhteisestä omistamisesta ja siellä lomien viettämisestä kuulosti alkuun ihan ookoolta, mutta niinpä vain kävi että minua ei siellä enää näy.

        En mene edes näihin yhteisiin juhannus- , kevät- tai syysjuhliin, mitä nyt siellä pitävätkään. Appivanhempien eläessä oli ihan mukavaakin olla porukalla, leipoa ja pestä mattoja, kerätä marjoja ja keitellä mehuja. Illalla grillailtiin ja saunottiin yhdessä.

        Nyt on tilanne se, että sisaret tutkivat suurennuslasin kanssa, onko jotain tehty tai jätetty tekemättä, jos siellä on mahdollisesti käyty ilman koko porukan mukanaoloa. Jos on vaikka pinottu polttopuut eri näköisesti kuin ennen, tai jospa on mahdollisesti joku roska jäänyt johonkin. Marjojen keräämisestä pitää tehdä täydellinen tilitys, kuka saa ottaa mitäkin marjoja ja minkä verran. Mansikkamaata pitää perata, mutta ei ottaa mansikoita. Kasvimaata on hoidettava, mutta ei ottaa satoa itselleen. koska siskot pitävät tilikirjaa jokaisesta tillinvarresta. Aina on löytynyt jotain huomauttamista, ja jotenkin vielä niin, että juuri minä, miniä, olen se pääsyyllinen. Ei suoraan tietenkään, mutta jotenkin rivien välistä sen vain aistii. Eli olen ulkopuolinen, jonka läsnäolo on tullut ylimääräiseksi ja kiusalliseksi, kysehän on heidän kotitalostaan ja mökistään.

        Minulla ei ole minkäänlaista sananvaltaa eikä vapautta tehdä mitään. Eipä paljon kiinnosta moinen lomaileminen tai vapaa-ajan vietto. Kun koko ajan on kuitenkin kuin kylässä, varottava joka asiaa etten vaan tee jotain väärin.

        Sitten ihmetellään, että miksei se tule meidän kanssa tänne. Kun itse ovat tehneet asiasta minulle vastenmielisen. Muutamana juhannuksena mies oli siellä ilman minua, mutta nyt ei hänkään enää viitsi sinne lähteä. En ole puhunut yhtään mitään asiasta, vaan mies on itse ottanut puheeksi sisartensa kanssa ajatuksen paikan myymisestä. Sisaret ovat ihan kauhuissaan ja syyttävät minua, että olen myrkyttänyt miehen mielen. Sehän on heistä päivänselvää, koska en siellä maalla heidän kotitilallaan ja mökillään tunnu viihtyvän.

        Antaisivat minunkin tuntea oloni kotoisaksi ja mahdollisuuden viihtyä. Voisi olla mukavaakin. Tällä menolla talo pistetään rahaksi. Ostamme sitten oman kesämökin, jossa taatusti saan oleilla oman mieleni mukaan ja kutsua jopa omiakin vieraita eikä aina vain näiden sisarten ystäviä ja tuttuja.

        Ymmärrän hyvin näitä kirjoittajia. Olen ihan samassa veneessä. Ei tee mieli mennä tiskaamaan muiden tiskejä ja siivoilemaan nurkkia. Piha hommat täytyisi tehdä ja puut pilkkoa ja kasata sekä tietenkin kantaa saunaan ja vielä lämmittääkin se, jotta mieheni sisaret ja äiti pääsee kylpemään. Siinähän se iso mutta on, koska kaikki pitää tapahtua hipihiljaa. Ääntäkään ei saisi päästä, koska muut ovat siellä lomalla. Tänä kesänä en ole enää mennyt ilmaiseksi piiaksi mökille ja miehenikin on alkanut ymmärtää, että on muitakin tapoja viettää kesälomaansa. Nyt on jo sisaret ihmetelleet, kun puukasat alkavat vajeta eikä niitä tule siihen lisää, vaikka kuinka katselisi. Saas nähdä kuinka ensi vuonna käy, kun puut todella loppuvat. Mielenkiinnollla odottelen!!!


      • huipussaan
        savottaan kirjoitti:

        Ymmärrän hyvin näitä kirjoittajia. Olen ihan samassa veneessä. Ei tee mieli mennä tiskaamaan muiden tiskejä ja siivoilemaan nurkkia. Piha hommat täytyisi tehdä ja puut pilkkoa ja kasata sekä tietenkin kantaa saunaan ja vielä lämmittääkin se, jotta mieheni sisaret ja äiti pääsee kylpemään. Siinähän se iso mutta on, koska kaikki pitää tapahtua hipihiljaa. Ääntäkään ei saisi päästä, koska muut ovat siellä lomalla. Tänä kesänä en ole enää mennyt ilmaiseksi piiaksi mökille ja miehenikin on alkanut ymmärtää, että on muitakin tapoja viettää kesälomaansa. Nyt on jo sisaret ihmetelleet, kun puukasat alkavat vajeta eikä niitä tule siihen lisää, vaikka kuinka katselisi. Saas nähdä kuinka ensi vuonna käy, kun puut todella loppuvat. Mielenkiinnollla odottelen!!!

        Kyllä näitä siivellä eläjiä ja laiskoja ihmisiä Suomeen mahtuu. Rahaa ei saa pyytää yhteisiin menoihin ja muiden eväille kyllä tullaan.


    • ei kokemusta mutta

      ostako mökkejä sisarusten kanssa tai tutuista puhumattakaan.

    • oma mökki

      että mökki onhenk koht kuten hammasharja.

      • ainoa mahdollisuus

        Tolla lailla saa aikaan vain mahtavia riitoja kaikista mitättömistä asioista. Perintö kannattaa jakaa, riittää että yksikin on vailla jakoa. Ei muuta kun vaatii jakoa, loppuu ainainen nahistelu. Riidan tuollainen perikunta saa varmasti jaostakin, mutta kun se on tehty, loppuu kähinöinti mökkiasioista.
        Kysely pystyyn ketkä kiinnostuneet saamaan mökin omakseen. Kiinnostuneiden kesken arpalipulla ratkaistaan mökin saaja. Ne jotka eivät halua mökkiä, maksetaan ulos, samoin arvonnassa mökittä jääneet.


      • vaan huutokauppa
        ainoa mahdollisuus kirjoitti:

        Tolla lailla saa aikaan vain mahtavia riitoja kaikista mitättömistä asioista. Perintö kannattaa jakaa, riittää että yksikin on vailla jakoa. Ei muuta kun vaatii jakoa, loppuu ainainen nahistelu. Riidan tuollainen perikunta saa varmasti jaostakin, mutta kun se on tehty, loppuu kähinöinti mökkiasioista.
        Kysely pystyyn ketkä kiinnostuneet saamaan mökin omakseen. Kiinnostuneiden kesken arpalipulla ratkaistaan mökin saaja. Ne jotka eivät halua mökkiä, maksetaan ulos, samoin arvonnassa mökittä jääneet.

        Kukin halukas osakas tekee tarjouksensa ja korkein tarjous voittaa. Parempi, jos laitetaan myyntiin ulkopuolisille, ja jos kiinnostusta ei ole, sitten se oman porukan keskeinen huutokauppa. Reiluinta näin.


      • antero vipunen
        ainoa mahdollisuus kirjoitti:

        Tolla lailla saa aikaan vain mahtavia riitoja kaikista mitättömistä asioista. Perintö kannattaa jakaa, riittää että yksikin on vailla jakoa. Ei muuta kun vaatii jakoa, loppuu ainainen nahistelu. Riidan tuollainen perikunta saa varmasti jaostakin, mutta kun se on tehty, loppuu kähinöinti mökkiasioista.
        Kysely pystyyn ketkä kiinnostuneet saamaan mökin omakseen. Kiinnostuneiden kesken arpalipulla ratkaistaan mökin saaja. Ne jotka eivät halua mökkiä, maksetaan ulos, samoin arvonnassa mökittä jääneet.

        ..on vain siinä, ettei se yhden osakkaan ulosmaksu välttämättä noin vaan onnistu. Muut perikuntalaiset eivät ehkä saa kymmeniätuhansia lisää velkaa, joko jo entisten asuntolainojen takia tai vain siksi että tulot ovat liian pienet. Lopputulos on se, että talo menee myyntiin - halusi sitä tai ei - vain jos yksi perikuntalainen sitä haluaa.

        Paska tilanne.

        Jos suinkin mahdollista, pitäkää omistus niiden hallussa jotka sitä todella haluavat ja ostakaa muut ulos - mieluummin helvetisti velkaa itsellä ja itsemääräämisoikeus, kuin jatkuva tappelu joka hiton ovenkahvan ja lattiamaton maksusta.


      • multiainen
        antero vipunen kirjoitti:

        ..on vain siinä, ettei se yhden osakkaan ulosmaksu välttämättä noin vaan onnistu. Muut perikuntalaiset eivät ehkä saa kymmeniätuhansia lisää velkaa, joko jo entisten asuntolainojen takia tai vain siksi että tulot ovat liian pienet. Lopputulos on se, että talo menee myyntiin - halusi sitä tai ei - vain jos yksi perikuntalainen sitä haluaa.

        Paska tilanne.

        Jos suinkin mahdollista, pitäkää omistus niiden hallussa jotka sitä todella haluavat ja ostakaa muut ulos - mieluummin helvetisti velkaa itsellä ja itsemääräämisoikeus, kuin jatkuva tappelu joka hiton ovenkahvan ja lattiamaton maksusta.

        Meillä tehtiin heti alusta lähtien samalla tavalla, kuin "Onnellinen mökinomistaja" kirjoitti. Eli tiedostimme, että ongelmia voisi syntyä, ja olisi parempi suunnitella etukäteen kaikki toiminta. Pidimme kokouksen 2krt vuodessa, jaoimme vuoroja, suunnittelimme ja pohdimme yhteistä käyttöä. Niinkuin aikuisten kesken tehdään. Ja miten kävi?

        Jo heti ensimmäisenä vuonna osoittautui, että yksi osakkaista ja hänen puolisonsa olivat kyllä kovia suunnittelemaan, mutta kaikki heille langenneet tehtävät jäivät hoitamatta. Vetosivat aina omiin kiireisiinsä. Me muut yritimme kaikkemme hyvällä ja pahalla, jotta saisimme tämän osakkaan tajuamaan, että sovituista asioista pitää pitää kiinni tai jos tietää, ettei pysty hoitamaan asiaa, niin sanoisi sen jo sitten heti aluksi. Asiat, jotka tulivat hoidettua, kyseinen osakas hoiti ilman budjettia, jolloin "täysin yllätyksenä" tuli tuhansien eurojen lisäkustannuksia. Aikataulut eivät pitäneet, koska osakas halusi hoitaa asiat "omalla tavallaan" kaikessa rauhassa ja ärsyyntyi perään kyselyistä. Hän kyllä hoitaa...

        Muiden osakkaiden kanssa tulemme hyvin toimeen, mutta koska käytännössä asioista täytyy konsultoida kaikkia osallisia, olemme umpikujassa. Vaihtoehtona olisi tietysti hoitaa itse kaikki asiat kevätsiivouksesta remonttitalkoisiin (remontin suunnitteluun häneltä kyllä löytyy näkemystä), mutta se sotii vastaan koko ajatusta yhdessä hoitamisesta. Kaikki haluamme edelleen säilyttää mökin ja päästä sopuun, mutta se tuntuu mahdottomalta niin kauan kuin yksi osapuoli ei näe tilanteessa mitään ongelmaa. Ja kyllä, asiasta on keskusteltu hänen kanssaan. Välillä tuntuu, että onkin päästy yhteisymmärrykseen, mutta seuraavana päivänä kaikki on taas entisellä tolalla. Vinkkejä?


      • Täynnä sitä mökkiä!
        multiainen kirjoitti:

        Meillä tehtiin heti alusta lähtien samalla tavalla, kuin "Onnellinen mökinomistaja" kirjoitti. Eli tiedostimme, että ongelmia voisi syntyä, ja olisi parempi suunnitella etukäteen kaikki toiminta. Pidimme kokouksen 2krt vuodessa, jaoimme vuoroja, suunnittelimme ja pohdimme yhteistä käyttöä. Niinkuin aikuisten kesken tehdään. Ja miten kävi?

        Jo heti ensimmäisenä vuonna osoittautui, että yksi osakkaista ja hänen puolisonsa olivat kyllä kovia suunnittelemaan, mutta kaikki heille langenneet tehtävät jäivät hoitamatta. Vetosivat aina omiin kiireisiinsä. Me muut yritimme kaikkemme hyvällä ja pahalla, jotta saisimme tämän osakkaan tajuamaan, että sovituista asioista pitää pitää kiinni tai jos tietää, ettei pysty hoitamaan asiaa, niin sanoisi sen jo sitten heti aluksi. Asiat, jotka tulivat hoidettua, kyseinen osakas hoiti ilman budjettia, jolloin "täysin yllätyksenä" tuli tuhansien eurojen lisäkustannuksia. Aikataulut eivät pitäneet, koska osakas halusi hoitaa asiat "omalla tavallaan" kaikessa rauhassa ja ärsyyntyi perään kyselyistä. Hän kyllä hoitaa...

        Muiden osakkaiden kanssa tulemme hyvin toimeen, mutta koska käytännössä asioista täytyy konsultoida kaikkia osallisia, olemme umpikujassa. Vaihtoehtona olisi tietysti hoitaa itse kaikki asiat kevätsiivouksesta remonttitalkoisiin (remontin suunnitteluun häneltä kyllä löytyy näkemystä), mutta se sotii vastaan koko ajatusta yhdessä hoitamisesta. Kaikki haluamme edelleen säilyttää mökin ja päästä sopuun, mutta se tuntuu mahdottomalta niin kauan kuin yksi osapuoli ei näe tilanteessa mitään ongelmaa. Ja kyllä, asiasta on keskusteltu hänen kanssaan. Välillä tuntuu, että onkin päästy yhteisymmärrykseen, mutta seuraavana päivänä kaikki on taas entisellä tolalla. Vinkkejä?

        Miks ihmeessä näitten yhteisten kotitilojen ja kesämökkien pitää olla kuin työleirejä! Ei mua huvita mennä viikonloppuna miehen ja sen veljien ja siskojen yhteiselle mökille, kun siellä on koko ajan raadettava niska limassa. Mitä lomaa se sellainen on?

        Ihan kuin ei saisi olla muuten kuin niin että koko ajan tekee jotain, raataa jotain rankoja metsänreunasta tai pinoo halkoja tai mitä vaan muuta mutta ei missään nimessä mitään muuta kuin työtä työtä työtä. Mistä helvatasta ne koko ajan löytää sitä jatkuvaa työntekoa? Miten yks hemmetin mökki voi olla niin rempallaan koko ajan? Mä en jaksa sitä.

        Yks kohta kun on tehty ja laitettu, niin jo alkaa pulina jostain toisesta. Pitää laittaa kattoo ja pitää laittaa portaita ja pitää laittaa laituria ja pitää laittaa uuet lattiat ja pitää pitää pitää. Mun mies on melkein joka viikonloppu siellä. Ei siinä mitään, olkoon vaan mutta lakkaisvat huutamasta, että munkin pitää mennä sinne. Siellä on aina joku projekti käynnissä, ihan aina. Ensimmäiseks siellä on veettävä haalarit ja kumisaappaat päälle ja joku kiikuttaa jo työrukkasia käteen ennen kuin oot ehtinyt autosta ylös nousta.

        Mua sieppaa. Miehen sisko on menettänyt jo kaksi miestä, kun ei ne jaksaneet sitä työleiriä. Ensin nekin tuli sinne ihan mielellään, mutta kun se leiri ei ikinä tullut valmiiksi, ja kun ilmeni että se on sitten jokaviikonloppuinen homma ja kaikki lomat on oltava siellä, niin molemmat miehet häipyi samalla tavalla, ensin kieltäytyivät tulemasta ihan joka viikonloppu, ja sitten pikkuhiljaa kokonaan. ei ihmisen elämä voi yhtä raatamista olla koko ajan.

        Mies saa olla siellä niin paljon kuin tahtoo, onhan se sen lapsuudenkoti ja lapsuuden maisemat, mutta mulle se ei samaa merkitse. Voisi siellä olla kivaakin joskus, jos ei olisi niin kaamee tahti päällä koko ajan. Jos menee rannalle uimaan ja ottamaan aurinkoa, niin siitä kuittaillaan sitten naamat vinossa ja kehutaan, kuinka paljon tässä on muut joutuneet tekemään.

        Eikä siellä ole sitä omaa rauhaa ikinä. Kauhee porukka aina ja muutama tenava on lievästi sanottuna ärsyttävä. Ei kaikki, joistakin tykkään kyllä. Mutta en niistä pikkuvanhoista näsäviisastelijoista.

        Nytkin on taas kesä tulossa ja tahti kiihtyy. Mun osaltani se on loppu kuitenkin. Riittää kun pidän huolen omasta kodistani.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1878
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1829
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1828
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1610
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1138
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1138
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe