Parkkiin peruuttaminen

joselinda

Osaatteko sanoa missä kohtaa rattia pitää alkaa kääntämään kun ollaan peruuttamassa parkkiruutuun? Onko jotain hyvää vinkkiä? Ite aina aloitan joko liian aikaisin tai liian myöhään,

17

8609

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokemus tekee mestarin..

      harjoittele vaikka tyhjällä parkkipaikalla sitä peruuttelua niin opit kokemusperäisesti hallitsemaan autoa paremmin ja arvioimaan auton asentoa & äärimittoja peruuttaessa.

    • peruuttamalla

      Taskuparkkiin:
      Arvioi tai peräti mittaa matka mihin autosi mahtuu.
      Aja pyörät suorassa n. metrin päähän etumaisen auton vierelle.
      Peruutat ja käännät kaikki oikealle.
      Vaiheessa kun takimmaisen auton keula näkyy sivupeileistä käännät pyörät suoraan, jatkat peruuttamista, autosi keulan ollessa etummaisen perän tasalla käännät kaikki vasemalle.
      Näin siis kun oikealle pysäköit.

      Harjoitteluvaiheessa voit etsiä kadun varresta ruudun jonka vieressä on
      lasi-ikkuna, josta voit seurata pysäköinnin etenemistä ja se auttaa matkojen
      arvioinnin kehittymistä.

      Kauppojen pysäköintipaikoilla tms.

      Kannattaa pähkäillä jo tullessa paikka mihin voi ajaa suoraan, eikä
      pois lähtiessä tarvitse peruuttaa. Harmi kun tälläiset läpiajettavat ruudut
      pilataan betoniporsailla tai muilla esteillä.

      Muussa tapauksessa kannattaa yleensä aina peruuttaa ruutuun.
      Peilistä katsomalla pystyy peruuttamaan sentin tarkkuudella, mitä ei
      peileistä näe, tarkkuus on jo helposti 0.5 metriä. Tällä vältät pimeän
      peruuttamisen pois lähtiessä ajoväylälle.

      Kun tulet jä pähkäilet pysäköimistä alueelle, tee jo puolet käännöksestä
      ennen peruuttamista jolloin pääset loivemmin kaartein ruutuun.
      Kauempana ollessa näet vielä ruudun maalaukset, lopussa et. Oikean
      puolen maalaus häviää näkökentästä aiemmin, vasemman näet asentoa
      muuttamalla peilistä kurkkaamalla.

      Peruutustutkat ja kamerat tietysti hieman helpottaa asiaa mutta
      ilmankin pärjää.

      • naisautoilija-78

        ...mitä annoit. Samat sain autokoulussa ja niillä hyvin pärjännyt. Hauskaa peruutella näppärästi isollakin autolla taskuun etenkin jos miesporukkaa seuraa lähellä -kai aikeinaan naureskella naiskuskille heh! ;)


      • pieni ero..
        naisautoilija-78 kirjoitti:

        ...mitä annoit. Samat sain autokoulussa ja niillä hyvin pärjännyt. Hauskaa peruutella näppärästi isollakin autolla taskuun etenkin jos miesporukkaa seuraa lähellä -kai aikeinaan naureskella naiskuskille heh! ;)

        Nainen tarvitsee yksityiskohtaiset ohjeet, joita sitten pilkun tarkasti noudattaa ja näin homma onnistuu.
        Mies vain panee pakin päälle ja peruuttaa auton viivojen väliin ja se on siinä.

        Tuttu ilmiö muuten työelämässäkin. Nainen noudatta huolellisesti ohjeita ja sääntöjä, eikä hyväksy poikkeuksia. Mies tuntee ohjeet ja säännöt, mutta soveltaa niitä kullonkin tarvittavalla tavalla, myös ohjeiden vastainen toiminta on joskus mahdollista ja järkevää. Tämä ei onnistu naiselta.


      • naisautoilija -78
        pieni ero.. kirjoitti:

        Nainen tarvitsee yksityiskohtaiset ohjeet, joita sitten pilkun tarkasti noudattaa ja näin homma onnistuu.
        Mies vain panee pakin päälle ja peruuttaa auton viivojen väliin ja se on siinä.

        Tuttu ilmiö muuten työelämässäkin. Nainen noudatta huolellisesti ohjeita ja sääntöjä, eikä hyväksy poikkeuksia. Mies tuntee ohjeet ja säännöt, mutta soveltaa niitä kullonkin tarvittavalla tavalla, myös ohjeiden vastainen toiminta on joskus mahdollista ja järkevää. Tämä ei onnistu naiselta.

        ...eilinen pakumies ei sitten tainnut tuota tietää, kun veivasi autoaan parin min ajan (leikkipuistosta käsin tarkkailin) ennen kuin ruutuun osui. Mitenköhän tuo edellinen mies-nais-black'n'white -ajattelu sopii vaikkapa vaipanvaihtoon, ruoanlaittoon, pyykinpesuun (jos nyt käydään muusta kun autoilusta kättä vääntämään ;)


      • ihan yleisesti
        naisautoilija -78 kirjoitti:

        ...eilinen pakumies ei sitten tainnut tuota tietää, kun veivasi autoaan parin min ajan (leikkipuistosta käsin tarkkailin) ennen kuin ruutuun osui. Mitenköhän tuo edellinen mies-nais-black'n'white -ajattelu sopii vaikkapa vaipanvaihtoon, ruoanlaittoon, pyykinpesuun (jos nyt käydään muusta kun autoilusta kättä vääntämään ;)

        Montako huippuravintolaa tiedät, joissa on naiskokki? Nainen tiskaisi edelleenkin käsin, ellei mies olisi kehittänyt astiapesukonetta. Jotkut työt, kuten hoiva-alan miehet jättävät suosiolla naisille, niissä kun ei tarvitse paljon ajtella loogisesti, noudattaa vain työohjeita.


      • naisautoilija -78
        ihan yleisesti kirjoitti:

        Montako huippuravintolaa tiedät, joissa on naiskokki? Nainen tiskaisi edelleenkin käsin, ellei mies olisi kehittänyt astiapesukonetta. Jotkut työt, kuten hoiva-alan miehet jättävät suosiolla naisille, niissä kun ei tarvitse paljon ajtella loogisesti, noudattaa vain työohjeita.

        ...voi muuta todeta kuin että jaaha, vai niin se menee. Koetahan pärjäillä naisten kanssa ;)


      • SCDS
        ihan yleisesti kirjoitti:

        Montako huippuravintolaa tiedät, joissa on naiskokki? Nainen tiskaisi edelleenkin käsin, ellei mies olisi kehittänyt astiapesukonetta. Jotkut työt, kuten hoiva-alan miehet jättävät suosiolla naisille, niissä kun ei tarvitse paljon ajtella loogisesti, noudattaa vain työohjeita.

        Vaikka tuskin tätä vastausta enää näet, kannattaisi ottaa asioista selvää ennen kuin alat käyttää luuloja perusteluina. Ensimmäisen luotettavan käsikäyttöisen tiskikoneen keksi Josephine Cochrane vuonna 1887, eikä tämä ollut mies.

        Olet idiootti, jos kuvittelet, että hoitoalalla ei joudu ajattelemaan loogisesti. Jos kykenisit laaja-alaiseen ajatteluun, ymmärtäisit, että joka tilanteeseen ei ole ohjeita, eikä ohjeet ole yleensä niin tarkkoja, että soveltamista ei koskaan tarvita


      • cockrane

        Naiselta kesti seitsemän vuotta muotoilla vastaus tähän ketjuun, ilmeisesti siihen ei ollut yksityiskohtaisia ohjeita... häh häh :D


      • Cockrane

        Ja "käsikäyttöinen" tiski "kone"? Koneen idea on kylläkin se että se toimii automaattisesti vapauttaen ihmisen muihin tehtäviin. Women failed again!


      • Houghton
        Cockrane kirjoitti:

        Ja "käsikäyttöinen" tiski "kone"? Koneen idea on kylläkin se että se toimii automaattisesti vapauttaen ihmisen muihin tehtäviin. Women failed again!

        Tämähän oli parannus Joel Houghtonin aikaisempaan versioon, joka ei pessyt astioita puhtaiksi joten siitä ei koskaan tullut suosittua.
        Vuonna 1900 Cochrane patentoi edistyneemmän mallin, joka pumppasi vettä automaattisesti ja nosti ja laski astiakoreja moottorilla.

        Read the facts, moron!


    • harjotelkaamulkut

      Ei osata. Mun autoa kolhineet 3 kertaa parkissa parinvuoden aikana.

    • 32545423

      Näin autokoulussa opetettiin, sen verran yksinkertaista että muistaa vielä 10 vuuden jälkeenkin:

      1. Aja parkissa edellä olevan viereen niin että etuikkunasi on edessä olevan takaikkunan kohdalla
      2. Olettaen että rattisi on aluksi suorassa, käännä yksi täysi kierros oikealle kun autosi on vielä pysähdyksissä
      3. Sen jälkeen ala peruuttamaan (pidä ratti samassa asennossa) kunnes auto on 45 asten kulmassa kadunreunaan nähden, pysähdy
      4. Käännä ratti suoraksi eli kierros vasemmalle kun olet pysähdyksissä
      5. Jatka peruuttamista ja ja käännä rattia vasemmalle sitä mukaan kun on tilaa ja niin että auto menee mahdollisimman lähelle kadunreunaa

      Itse en tosin ajattele tuota koska se peruuttamisen hahmotus tulee minulta luonnollisesti ja taskuparkki onnnistuu sen kummemmin ajattelematta.

    • Etkai

      Pysähdyksissä olevan auton pyöriä EI pidä käännellä - vaikka se kevyttä onkin (ohj. tehostimen ansiosta). Siis jos haluat minimoida autosi korjauskuluja.
      Muttet ilmeisesti tarkoittanutkaan auton täydellistä pysäyttämistä ratin käännön ajaksi?

      • 43636536

        Ei se ohjaustehostin siitä hajoa että silloin tällöin kääntelee rattia auto paikoillaan. Saa kyllä olla tosi heikkolaatuinen tehostin jos siitä hajoaa. Itse olen tehnyt näin kaikissa autoissani eikä yhdessäkään ole tullut ongelmia. Ja autokoulussakin tosiaan opetetaan että rattia käännetään auto paikoillaan. Luulis sen autokoulun autonkin hajoavan nopeasti jos sillä lähes päivittäin käännellään rattia paikoillaan, mutta silti opettaja ohjeistaa aina tekemään niin.


      • kmeklmer
        43636536 kirjoitti:

        Ei se ohjaustehostin siitä hajoa että silloin tällöin kääntelee rattia auto paikoillaan. Saa kyllä olla tosi heikkolaatuinen tehostin jos siitä hajoaa. Itse olen tehnyt näin kaikissa autoissani eikä yhdessäkään ole tullut ongelmia. Ja autokoulussakin tosiaan opetetaan että rattia käännetään auto paikoillaan. Luulis sen autokoulun autonkin hajoavan nopeasti jos sillä lähes päivittäin käännellään rattia paikoillaan, mutta silti opettaja ohjeistaa aina tekemään niin.

        Kyllä ne autokoulun autot hajoavatkin. Ja sitten niitä huolletaan. Ratin kääntäminen auton ollessa paikoillaan on tyhmää ja hyödytöntä ellei kyse ole pakkotilanteesta eli esim. siitä, että joku on ajanut liian lähelle autoasi ja se on ahtaassa parkissa, josta ei muuten pääse pois. Taskuparkkeerauksessa ei ole mitään syytä miksi rattia pitäisi kääntää auton ollessa paikoillaan kun sen voi yhtä hyvin tehdä peruuttaessaan parkkiin.

        Itse parkkeerauksesta: kannattaa harjoitella erikseen. Perä kääntyy takarenkaan keskikohdan kohdalta ja se kun näkyy sivupeilistä, ei pysäköinti ole kuin ajamista. Monella on ongelmana se, että sivupeiliä halutaan käyttää taustapeilinä ja silloin siitä on väärät näkymät pysäköinti' silmälläpitäen.


      • Etkai

        Olet 43636536 aivan oikeassa siinä, ettei se tehostin hajoa kerrasta, eikä varmaan tuhannestakaan. Ratin kääntö auton ollessa paikoillaan kuluttaa/rasittaa eniten ohjausniveliä, hieman renkaita ja ehkä pikkuisen sitä tehostinta.
        Joten autostaan huolta pitävä ei aiheuttane tarpeettomia rasituksia autolleen?

        .. ja 'kmeklmer':n sanoja lainatakseni: "Ratin kääntäminen auton ollessa paikoillaan on tyhmää ja hyödytöntä" ja lauseen loppuosakin on silkkaa asiaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      65
      3583
    2. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      28
      3041
    3. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      122
      2394
    4. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

      Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      13
      1536
    5. Onko tässä paljon lääkettä..

      Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1452
    6. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1346
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

      Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1098
    8. Mitä sä ajattelet

      Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      999
    9. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      932
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

      On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      832
    Aihe