hei
olen tällä hetkellä raskaana,ja huomenna mulla on aika.minulle tehdään raskaudenkeskeytys imukaavinalla,lääkärin käynillä ei halunnut mainita että sairastan C hepatiitia.sitten lääkäri suositteli mulle ehkäisy-pillereksi JADELLE hormonikapselli,joka laitetaan ihon alle käteen.sitten jälkeen päin luin että ei sovi jos on maksasairauksia,tai kasvaimia...olen nyt tosi huolessani en tiedä mitä mun pitäis tehdä?ja aika on tosi vähän...olisin tosi kiittollinen jos joku vastais mulle mahdollisimman pian!!
Rakkaudella: Huri
ehkäsisy ja C hepatiitti
4
453
Vastaukset
- kertoa .......
tuosta C-hepatiitista!! Eikä pelkästään tulevan ehkäisyn takia!! Eli ilman muuta kerrot huomenna tuosta C-hepatiista, osaavat suojautua sen mukaisesti!
"Tartunta
Tavallisimmin C-hepatiitti tarttuu veren välityksellä (likaisten neulojen ja ruiskujen käyttö). Yli 90 % Suomessa todetuista C-hepatiiteista on saatu pistettävien huumeiden käytön tai kokeilun yhteydessä: käytetyistä neuloista, ruiskuista, muista välineistä tai itse aineesta.
C-hepatiitti tarttuu B-hepatiittia harvemmin sukupuoliyhdynnässä. Sen on todettu tarttuvan myös äidistä vastasyntyneeseen lapseen raskauden tai synnytyksen aikana (0–13 %). Osassa tapauksia tartunnanlähde on epäselvä.
Hepatiitti C tartunta aiheuttaa lähes aina viruksen pysyvän olemassaolon ja kroonisen maksatulehduksen tartunnan saaneessa henkilössä. Osalle kantajista kehittyy vuosikymmenien kuluessa maksakirroosi ja pienelle osalle maksasyöpä.
C-hepatiittia voidaan hoitaa. Hoitona käytetään interferonia pistoksena kerran viikossa ja ribaviriini tabletteja joka päivä. Ennen hoidon aloitusta pitää olla ilman päihteitä yli vuoden ajan. Päihdeongelma on vakavampi sairaus kuin C-hepatiitti. Hepatiitti C infektiota vastaan ei ole rokotetta.
Tartunnan leviämisen ehkäisy
Estääksesi tartunnan leviämisen muihin sinun tulee noudattaa seuraavia ohjeita:
* Hepatiitti C tarttuu helposti käytettyjen ruiskujen ja neulojen välityksellä. Älä lainaa neulojasi ja ruiskujasi muille. Hävitä käytetyt neulat ja ruiskut asianmukaisesti. Laita neula esim. juomatölkkiin ennen kuin laitat sen roskiin. Pidä huoli, etteivät lapset joudu tekemisiin neulojen ja ruiskujen kanssa.
* Veresi on tartunnanvaarallista ja voi tartuttaa muita veren välityksellä pienelläkin määrällä, jos vertasi joutuu toisen henkilön haavaan, ihon rikkoutumaan, ihottumaiselle iholle tai limakalvoille. Tartunta ei tapahdu terveen ihon läpi.
* Peitä laastareilla tai siteillä pienet haavat tai ihon rikkoutumat. Kuivaa heti vuotanut veri. Veren tahrimat siteet, terveyssiteet ja muut jätteet tulee pakata hyvin ja laittaa roskapussiin.
* Älä käytä yleisiä saunoja, suihkuja tai uima-altaita, mikäli Sinulla on haava tai ihon rikkoutumia.
* Veri pyyheliinassa, parranajokoneessa, hammasharjassa ja hammas-lasissa voi siirtää tartunnan, siksi Sinulla pitää olla oma pyyheliina, parranajokone ja hammasharja. Älä anna lasten leikkiä veren tahrimilla ja tartunnanvaarallisilla välineillä.
* Veren tahrimat vaatteet ja esineet pestään huolellisesti perusteellisesti.
* Älä anna leikata hiuksiasi partaveitsellä tai koneella.
* Et voi luovuttaa verta, maitoa, siemennestettä, kudoksia tai elimiä.
* Vältä alkoholia. Alkoholi nopeuttaa maksataudin etenemistä
* Ilmoita lääkäreille ja hammaslääkäreille, että sairastat C-hepatiittia.
* Tauti voi siirtyä sukupuoliyhdynnässä, siksi yhdynnässä pitää käyttää kondomia.
* Voit jatkaa normaalisti työssä tai koulussa.
* Mikäli vertasi joutuu toisen haavaan, ihon hankaumiin tai limakalvoille, tulee se heti huuhtoa pois runsaalla vedellä ja lisäksi pestä vedellä ja saippualla. Tämän jälkeen ota yhteyttä lääkäriin."
Kuten huomaat, tuolla mainitaan että tartunnasta tulee ilmoittaa LÄÄKÄRILLE JA HAMMASLÄÄKÄRILLE! Et voi altistaa ketään tartunnalle!
Ja mitä tulee jatkoehkäisyyn, et kai halua tartuttaa kumppaniasi?! Kondomiahan sinun pitää käyttää. - Tipu
c-hepan tartunta mahdollisuus limakalvoilta on mitättömän pieni. LÄhes olematon , siksi se on yleinen huumeita käyttävillä. Muussa tapauksessa ei tartte hysterisoida sen kanssa se ei tartu paitsi verikontaktissa. Tietty jos on menkat niin kannattaa suojautua..
- PAKKO KERTOA
Tottakai sinun pitää kertoa näin merkittävä asia lääkärille. Se vaikuttaa kaikkeen lääkitykseesi alkaen kipulääkkeistä.
Hoitohenkilökunnan on tärkeä tietää sairautesi (lääkärit, hoitajat, laboratoriohoitajat yms.) Jos esimerkiksi hansikas rikkoutuu toimenpiteessä, niin he tietävät heti desinfioida, että eivät saa itse tartuntaa.
Jos et kerro, sinua voidaan syyttää tahallisesta tartuttamisesta.
Leikit myös omalla terveydelläsi, jos sinulle laitetaan sopimaton ehkäisy. Virus on, mutta ei kannata maksaansa pilata ennen aikojaan.- labrah.
Aloitusviesti on jo vanha, mutta toki pitää edelleen paikkansa tuo ilm.velvollisuus ym.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1898603
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264738- 504238
- 593792
- 513216
- 502980
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262676- 432491
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.412218Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382203