henkilökohtainen yt-neuvottelu

kyselevä

Osaako joku sanoa miten menee kun minulle on toimitettu kutsu henkilökohtaiseen yt-neuvotteluun mutta kun olen sairaslomalla vielä kutsussa olevan neuvottelun ajankohtana. Ei ole mitään liittoa takana eikä siis ketään luottamusmiestä firmassa joka edustaisi vaan minun pitää itse neuvotella. Joten eikö neuvottelut pidä siirtää siihen saakka kunnes olen taas työkykyinen vai voiko työnantaja niitä laillisesti käydä ilman minua? Ei kai? Olis kiva saada jotain faktaa, työsopimuspykälää yms puolesta tai vastaan jotta en olisi ihan mutun varassa.

9

6601

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kokoinen firma

      Jos kyseessä on alle 20 henkilöä työllistävä firma, niin eihän se silloin ole mikään YT-neuvottelu. Jos taas yli 20, niin sitten käydään ihan normaalit yt-neuvottelut, johon työntekijät valitsevat edustajansa. Ei niihin yksittäistä työntekijää kutsuta.

      Luultavasti tuo sinun "yt-neuvottelusi" on vain palaveri työnantajan kanssa siitä, että riittääkö sinulle hommia vai ei.
      Jos näin on, niin vaikka olet sairauslomalla, niin työnantaja voi sinut irtisanoa tai lomauttaa. Tosin lomautus alkaa vasta sairausloman jälkeen. Ja irtisanomisen syy ei saa olla sairaus.

      Eli, minkä kokisesta yrityksestä on kyse?

      • kyselevä

        Yrityksessä on noin 50 työntekijää. Me työntekijät emme ole valinneet keskuudestaan luottamusmiestä tai valuttettua tai ketään muutakaan edustamaan itsään (suurin osa ei kuulu mihinkään liittoon eikä aikaisemmin ollut mitään tarvetta mitenkään järjestäytyä kun ketään ei ole irtisanottu). Kutsussa sanotaan selvästi että kyse on yhteistoiminta neuvotteluista ja että neuvotteluissa keskustellaan yhden henkilön irtisanomisesta tai lomauttamisesta ja kutsu on annettu vain minulle.


      • voidaan antaa
        kyselevä kirjoitti:

        Yrityksessä on noin 50 työntekijää. Me työntekijät emme ole valinneet keskuudestaan luottamusmiestä tai valuttettua tai ketään muutakaan edustamaan itsään (suurin osa ei kuulu mihinkään liittoon eikä aikaisemmin ollut mitään tarvetta mitenkään järjestäytyä kun ketään ei ole irtisanottu). Kutsussa sanotaan selvästi että kyse on yhteistoiminta neuvotteluista ja että neuvotteluissa keskustellaan yhden henkilön irtisanomisesta tai lomauttamisesta ja kutsu on annettu vain minulle.

        tietyissä tapauksissa yksittäiselle henkilölle ilman yt-neuvotteluitakin. Jos ihmisiä irtisanotaan tuotannollisista tai taloudellisista syistä, niin ton kokoisessa firmassa yt-neuvottelut pitää käydä. Liitostahan ne osaa antaa neuvoja, jos siihen kuulut. Oletko varma, että vain sinä olet saanut kutsun?


      • kyselevä
        voidaan antaa kirjoitti:

        tietyissä tapauksissa yksittäiselle henkilölle ilman yt-neuvotteluitakin. Jos ihmisiä irtisanotaan tuotannollisista tai taloudellisista syistä, niin ton kokoisessa firmassa yt-neuvottelut pitää käydä. Liitostahan ne osaa antaa neuvoja, jos siihen kuulut. Oletko varma, että vain sinä olet saanut kutsun?

        joo olen varma että vain minä olen saanut. Kutsussa vähennysten kohteena olevaan osastoon kuuluu vain neljä henkeä eikä toiset olleet saaneet kutsua. Tai jos saavat nyt myöhemmin niin neuvottelut eivät ainakaan ole yhtä aikaa minun kanssa. Enpä kuulu liittoon, mikä nyt tietysti on virhe...


      • pidetty
        kyselevä kirjoitti:

        joo olen varma että vain minä olen saanut. Kutsussa vähennysten kohteena olevaan osastoon kuuluu vain neljä henkeä eikä toiset olleet saaneet kutsua. Tai jos saavat nyt myöhemmin niin neuvottelut eivät ainakaan ole yhtä aikaa minun kanssa. Enpä kuulu liittoon, mikä nyt tietysti on virhe...

        Itse olen samassa tilanteessa, YT koskee vain tiettyä henkilöstöryhmää eripaikkakunnilla ja olen ainoa edustaja siinä täällä joten henk koht neuvottelu oli pidettävä. Kuuluu liittoon tai ei niin se pidetään henkilökohtaisena kuitenkin. toki liittoa tai ulkopuolista apua voi käyttää halutessaan apuna. Itse en käyttänyt koska en näe mitään hyötyä siitä vaikka kuulunkin liittoon.

        Näissähän kerrotaan perusteet Yt:lle ja kartoitetaan halukkuus muihin tehtäviin ja tietenkin käydään läpi kuinka on mennyt ja kerrotaan jatkosuunnitelmista.. mitään lupauksia jatkostahan ei saa koska yt on kesken.. niinkuin nimikin sanoo niin se on pelkkä neuvottelu oletko sopiva henkilö jatkamaan.

        Toisaalta neuvottelu on väärä sana koska eihän näissä mitään oikeasti neuvotella.. keskustelu olisi parempi.

        Eiköhän päätäkset ole tehty jo siinävaiheessa kun YT alkaa eli jos ei ihan metsään mene neuvottelu niin tuskin kummoistakaan vaikutusta puoleen tai toiseen, se vaan on lain mukaan käytävä isommissa firmoissa.


      • sitä
        pidetty kirjoitti:

        Itse olen samassa tilanteessa, YT koskee vain tiettyä henkilöstöryhmää eripaikkakunnilla ja olen ainoa edustaja siinä täällä joten henk koht neuvottelu oli pidettävä. Kuuluu liittoon tai ei niin se pidetään henkilökohtaisena kuitenkin. toki liittoa tai ulkopuolista apua voi käyttää halutessaan apuna. Itse en käyttänyt koska en näe mitään hyötyä siitä vaikka kuulunkin liittoon.

        Näissähän kerrotaan perusteet Yt:lle ja kartoitetaan halukkuus muihin tehtäviin ja tietenkin käydään läpi kuinka on mennyt ja kerrotaan jatkosuunnitelmista.. mitään lupauksia jatkostahan ei saa koska yt on kesken.. niinkuin nimikin sanoo niin se on pelkkä neuvottelu oletko sopiva henkilö jatkamaan.

        Toisaalta neuvottelu on väärä sana koska eihän näissä mitään oikeasti neuvotella.. keskustelu olisi parempi.

        Eiköhän päätäkset ole tehty jo siinävaiheessa kun YT alkaa eli jos ei ihan metsään mene neuvottelu niin tuskin kummoistakaan vaikutusta puoleen tai toiseen, se vaan on lain mukaan käytävä isommissa firmoissa.

        päätöstä voi ennen tehdä.
        irtisanottujen nimilistaa ei voi olla ennenkuin neuvotellaan.
        mitään ei voi ennen näkyä.
        neuvottelu on pakollinen kun yksikin henkilö irtisanotaan tai lomautetaan.
        jos ei neuvotella ja sanotaan irti niin työnantaja joutuu maksamaan
        korvauksia enintään 30.000e
        ompa tyhmää porukkaa kun ei liittoon kuuluta.
        ei liiton jäsenyys sitä edellytä ettei ole koskaan irtisanottu.
        terv pääluottamusmies ja 42v liiton jäsenenä


    • mitäpä luulet?

      Olisikohan aika nyt liittyä alan liittoon? moni voi kuule kuuluakkin ja itse maksella maksut, niistä ei vaan ole tapana huudella..
      googlaa nyt finlexistä (=ajantasainen lakitietokanta) seuraavat: yhteistoimintalaki, työsopimuslaki.

      kun väki ei kuulu liittoon niin työnantajat taputtavat käsiään.. Se nyt vaan on niin.

      • kokemusta on

        Liitostakaan ei aina saa apua. Monet työnantajat ovat sen verran hyvin läksynsä lukeneet siitä mitä saa tehdä ja mitä ei, että ansaitsisivat jo palkinnon siitä luovuudesta mitä sovelletaan työntekijöiden kusettamiseen, omien velvollisuuksien kiertämiseen, valehteluun, pelotteluun ja muuhun nk. liiketoimintaan. Näistä vittumaisten esimiesten vittumaisista tempauksista voisi kirjoittaa vaikka teossarjan.


      • suuntaan
        kokemusta on kirjoitti:

        Liitostakaan ei aina saa apua. Monet työnantajat ovat sen verran hyvin läksynsä lukeneet siitä mitä saa tehdä ja mitä ei, että ansaitsisivat jo palkinnon siitä luovuudesta mitä sovelletaan työntekijöiden kusettamiseen, omien velvollisuuksien kiertämiseen, valehteluun, pelotteluun ja muuhun nk. liiketoimintaan. Näistä vittumaisten esimiesten vittumaisista tempauksista voisi kirjoittaa vaikka teossarjan.

        "työntekijöiden kusettamiseen"

        Molemmat osapuolet kusettavat. Työntekijät työnantajaa ja työnantaja työntekijöitä. Ainoa ero on, että työnantaja maksaa kusettajille myös palkkaa.

        YT-menettely on työnantajalle oiva keino päästä kusettajista eroon. Talouden vuoristorata saisi olla matalampi kumpuista, mutta töyssyjä saisi olla tiheämmässä. Pitkän nousukauden aikana yrityksiin pesiytyy sitkeitä loistyöntekijöitä, joista ei pääse eroon kuin vasta matalasuhdanteen aikana. Jos suhdanteet olisivat nopeampisyklisiä, niin työntekijät pysyisivät paremmin lojaalina työnantajilleen. Sairaslomat vähenisivät jne.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      2110
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      57
      1793
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      59
      1654
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      7
      1586
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1555
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1475
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1336
    8. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      101
      1314
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1301
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1193
    Aihe