Berlusconille

Tenori.

Berlusconille sen verran että totta se että Pavarottiin on huono verrata koska hänen tasoonsa ei pysty vastaamaan kukaan tässä maailmassa tällä hetkellä..

Yhdyn laulajan kommenttiin ettei nosteta täällä kenenkään nimeä vaan tehköön jokainen se itse laulamalla. Aivan samalla tapaa ei nosteta laulajien kuin ei opettajienkaan nimiä. Reilua kun itsekkin ollaan anonyymejä..

Kyse ei ollut laulajien vertaamisesta keskenään vaan siitä voiko hengitystekniikalla rentouttaa itsensä paineisessa paikassa vai ei.. ei siitä voiko 5 vuotta vai 10 vuotta laulanut..vaan voiko sitä tehdä.. ja jos tämä on lähtökohta, voidaan käyttää esimerkkinä tyyppiä joka sen todeksi osoittaa.

Ja vaikka Pavarotin tasoista laulajaa ei ole, löytyy tästä maailmasta ja tästä maastakin laulajia jotka ko tekniikan hallitsee.

Berlusconi:
""Mitä sitten tulee tähän italialaistyyppiseen "huutamiseen", niin vissi ero suomalaisilla "pavaroteilla" ja itse tenorien tenorilla on tai oli siinä, että Pavarotti osasi laulaa myös hiljaa ja hartaasti, jota nämä suomalaiset eivät osaa""

Tuokin pitää osittain paikkansa mutta en allekirjoita täysin. Kyllä suomessa on tenoreita jotka osaavat laulaa hiljaa ja kovaa ja aina sointi kohdallaan.. voisin nimetäkkin mutta en lähde sille linjalle kuitenkaan.

""En ymmärrä tätä huutamistyylin palvontaa, enkä ylipäänsä tenorilaulajien nostamista korkeammalle korokkeelle baritoneihin ja bassoihin nähden.""

Huutamistyyliksi voi arvoida kukin mitä itse haluaa mutta se jos ääni soi, vokaalit istuvat korkeudessa kuin korkeudessa ja resonanssi on tasapainoinen, ei ole huutamista. Tällaisia laulajia löytyy Suomestakin.. heitä arvostetaan ja heitä tullaan kuuntelemaan kauempaakin.

Tuohon seuraavaan voin antaa sinulle Berlusconi, jos en vastausta niin ainakin valaistusta et miksi näin että tenoreita arvostetaan korkeammalle kuin baritoneja ja bassoja.

Mistä suuri yleisö on halukkaita maksamaan, tahtoo nousta aina arvostusasteikossa. Mene piipittämään johonkin Domingon, Costellon, Florezin tms huipputenorin keikalle keikkajonoon että miksitenyt tänne tuutte..tuol nurkan takana esiintyis raspikurkku Baritoni Milan Junes.

Ja tätä arvostusta ei myöskään vie alaspäin sekään tosiasia että tenorit laulavat oopperoissa sankariroolin..pääosin.

Ai että laitappa youtubeen linkkiä omasta esiintymisestäsi. Aivan varmasti voisin tulla paikanpäällekkin näyttöni antamaan :) No problem.. mutta palsta on anonyymi niin pysytään anonyymeinä puolin ja toisin. Kyllä ammattilainen eroittaa toisen kyvystä avata laulamisen syvempiä saloja, onko kyseessä itse osaaja vai täysin wannabe kotipavarotti.

5

194

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Napolitano

      Huumorimiehiä. Minäkin voisin esiintyä vaikka Kreikan mytologian asiantuntijana nimimerkillä Zeus., ja suurimmalle osalle asiantuntemus menisi täydestä. Voisin tulla vaikka paikanpäälle luennoimaan, mutta on reilua, puolin ja toisin, että pysytään anonyymeinä. Pari tuntia mytologiasta kertovalla sivulla ja ammattilainenkin voisi eroittaa kyvystäni avata mytologian syvempiä saloja. Näin helppoa se on. On sitten toinen asia, tulisiko mytologian ammattilainen tänne viisauksiaan latelemaan, saati laulun ammattilainen. Mutta jos ei nyt ihan naurua, niin mukavat hymyt saa aina kun täältä käy näitä lukemassa. Mitenhän se onkaan niin, että huippuopettajia näillä palstoilla riittäisi vaikka kuinka paljon, vaikka todellisuudessa niitä osaajia olisikin vähän. No, huvinsa kullakin.

      • Mark.

        Herää kyl napolitano kysymys et miitä ihmettä sä tääl sit teet? Minua hlö koht ei kiinnosta mennä lukemaan jotain palstaa joka ei kiinnosta pätkääkään ja jonka jutut ovat sillä tasolla että saa naurut tai hymyt kun käy juttuja lukemassa.

        Ehkä olet niin hyvä ettet tarvi neuvoja..eikun ei.. juurihan totesit että eihän ne ammattilaiset täällä viihdy .. no sit sinulla on tekemisen puute... mut silti.. en aivan ensimmäisenä menisi kuoropalstalle jos olisin esim mytologian tutkija eikä laulu pätkääkään kiinnostaisi.. tuo mytologia ja zeus avaa ehkä syvintä ajatusmaailmaasi sit enemmän...

        Itse en odota täältä isompia vinkkejä saavani mutta ihan mukava lukea kuoroon tms liittyviä kirjoituksia alan harrastajana.


      • Tenori.

        ..että täällä käynti aiheuttaa toisinaan hymähdyksiä. Minun näkemykseni on se että jos puhutaan tekniikasta.. siitä auttaako esim joku tekninen juttu johonkin, onse tekniikkaan ja näkemykseen perustuva mielipide jota vastaan voi antaa oman mielipiteen.. sensijaan jos et kykene mielipidettä antamaan vaan keskityt räkyttämään nimimerkkien taakse mahdollisia kirjoittajia kohtaan niin jätä mielipide kirjoittamatta. Se jos mikä vie lopullisesti viisauden tällaisilta keskusteluita.

        Ja siitä, voiko eri alojen ammattilaiset viihtyä tällaisilla palstoilla.. heh.. mitä isompi stara olet, sen etäämpänä sulle on live elämä ja sen helpommin haetaan keskustelua nettipalstojen kautta. Suomi24 palstoilla ovat viihtyneet todistetusti niin Matti Vanhanen, moni taiteilija kuin huippu urheilijakin.


      • flaidis tässä on
        Tenori. kirjoitti:

        ..että täällä käynti aiheuttaa toisinaan hymähdyksiä. Minun näkemykseni on se että jos puhutaan tekniikasta.. siitä auttaako esim joku tekninen juttu johonkin, onse tekniikkaan ja näkemykseen perustuva mielipide jota vastaan voi antaa oman mielipiteen.. sensijaan jos et kykene mielipidettä antamaan vaan keskityt räkyttämään nimimerkkien taakse mahdollisia kirjoittajia kohtaan niin jätä mielipide kirjoittamatta. Se jos mikä vie lopullisesti viisauden tällaisilta keskusteluita.

        Ja siitä, voiko eri alojen ammattilaiset viihtyä tällaisilla palstoilla.. heh.. mitä isompi stara olet, sen etäämpänä sulle on live elämä ja sen helpommin haetaan keskustelua nettipalstojen kautta. Suomi24 palstoilla ovat viihtyneet todistetusti niin Matti Vanhanen, moni taiteilija kuin huippu urheilijakin.

        taustalla, mutta sen sanon että "asiantuntevia" kommentteja voi varmaan ihan vapaasti antaa, jos huomaa että kysyjä ei tiedä laulusta YHTÄÄN mitään ja itse tietää jotain. Tuskin kukaan ei-ammattilainen itseään ammattilaisena pitää, toivottavasti.


      • Pate m.järvi
        flaidis tässä on kirjoitti:

        taustalla, mutta sen sanon että "asiantuntevia" kommentteja voi varmaan ihan vapaasti antaa, jos huomaa että kysyjä ei tiedä laulusta YHTÄÄN mitään ja itse tietää jotain. Tuskin kukaan ei-ammattilainen itseään ammattilaisena pitää, toivottavasti.

        Ainahan kommentteihin pitää varauksella suhtautua. Ammattilaistenkin. Onhan meil näitä oopperalaulaja/ opettaja esimerkkejä joiden pedagogitaidot ovat eri seinällä laulutaitojen kanssa. Eli väärää vinkkiä voi tulla sieltäkin. Sopiva itsekriittisyys ja luetun puntarointi onkin aina paikallaan..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      147
      10682
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3033
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2849
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2137
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1888
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1709
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1656
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1597
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1543
    10. 82
      1478
    Aihe