Kitkarenkailla kesällä

Tsakkelitsakkeli

Saako kitkarenkailla ajaa kesällä ja onko siitä jotain haittaa?

Haluaisin ostaa talveksi nastarenkaat, niin voisinko käyttää kitkarenkaita kesärenkaina, kun kesärenkaat alkavat olla lopussa?

42

4839

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vesiliirron riski

      Kitkoja voi kyllä käyttää kesälläkin (ja käyttäähän moni edelleen nastojakin...), mutta ajo-ominaisuuksille ne eivät kyllä tee hyvää.

      - pehmeä & runsaasti lamelloitu kumiseos = huono ajettavuus, epätarkka/löysä
      - vesiliirron riski suurempi (pintakuviossa ei panostettu veden poistoon)
      - pidemmät jarrutusmatkat
      - nopeampi kuluminen (...toki, jos tarkoitus on päästä renkaista eroon)

      Plussat:
      hiljaisemmat
      vierintävastus = PA -kulutus voi olla pienempi

      • Anonyymi

        Kitkat on mukavat kesällä hiljaset pehmeet.
        Rengas firmat tuottaa tesetjä jokka perustuu vain myynnin edistykseen.
        Jos et kitkoilla selviä suomen kesätä et talvella pysty reissuakaan ajamaan ilman kolaria nastoilla tai ilman.


    • ja kannattaa

      hyödyntää nuo talvirenkaina loppuunajetut 3-milliset kitkarenkaat kesäkiekkoina. Kulutuspinnan pehmeys ei enää silloin ole ongelma ja Suomen nopeusrajoituksilla mitään ongelmia ei ole. Ihanan hiljaiset ja tosi mukavat kesäkiekot.

      Noita huu-haa-testejä on on kyllä julkaistu melkein uusillä kitkarenkailla kesäkeleillä mutta niillä ei ole mitään tekemistä reaalimaailman kanssa. Itselläni on kokemusta jo usealta kesältä ja nuo vesiliirto- ja jarrutusepäilyt eivät pidä paikkaansa. On se kumma, että talvellakin plus-keleillä ajellaan paljaalla asfaltilla kitkoilla ilman mitään ongelmia, mutta sitten sivun käännyttyä allakassa tilanne muuttuu päälaelleen.

      • väärin

        Juu väärin testattu. Sinun omakokemus on aitoa faktaa. Ja säästäähän siinä paljon rahaa, kun säästää turvallisuudesta. Jarrutusmatka ei pitene kuin 30% verrattuna kesärenkaisiin. Mutta sen voi kompensoida ajamalla muita hiljempaa, esim 80 km/h alueella 60 km/h.
        Minulla toisn ei käänny päälaelleen mikään tässä asiassa. Talvella keli muuttuu, joten joskus on liukkaampaa --> pitää ajaa hiljempaa. Jos kesällä haluaa samanlaisen liukkaan kelin tilanteen, niin laittaa just nuo loppuun hangatut kitkat alle ja odottaa sadekeliä. Silloin ollaan samanlaisessa tilanteessa kuin nastarenkaalla lumisella tiellä mm. jarrutusmatkan osalta. No silloin pitää ajaa tietty hiljempaa. Minun omat kokemukset eivät ole faktaa, mutta pari kuukautta koitin kitkoilla ajaa ja ne todellakin sadekelillä asvaltilla tuntuivat kuin ajaisi lumisella tiellä talvirenkailla. Pito oli huono. No mä ajattelin, että en halua heikentää autoni jarrutustehoa 30%, joten ostin ihan kesärenkaat.


      • hilpeää

        > On se kumma, että talvellakin plus-keleillä ajellaan paljaalla asfaltilla kitkoilla ilman mitään ongelmia, mutta sitten sivun käännyttyä allakassa tilanne muuttuu päälaelleen.

        On se kanssa kumma, miten nastarengaspellet aina sössöttää, kuinka heille kelpaa vain ja ainoastaan paras eli nastarengas, joka TM testeissä on paksulla jäällä vedellessä ollut se pitävin rengas. Kitkarenkaita ei voi ajatellakaan, kun niillä on huonompi pito lukkojarrutuksessa järven jäällä.

        Mutta kesän tultua ei enää ole renkaan pidolla ja ajo-ominaisuuksilla mitään väliä, vaan toukokuussakin rapistellaan nastarenkailla tai ajetaan koko kesän läpi lähes kaljuilla kitkarenkailla.

        Ja seuraavaksi kuulemme esitelmän aiheesta "renkaan pintakuviolla ei ole merkitystä, koska vesiliirtotaipumuksissa ei ole eroa eri renkaiden välillä".


      • siis?
        hilpeää kirjoitti:

        > On se kumma, että talvellakin plus-keleillä ajellaan paljaalla asfaltilla kitkoilla ilman mitään ongelmia, mutta sitten sivun käännyttyä allakassa tilanne muuttuu päälaelleen.

        On se kanssa kumma, miten nastarengaspellet aina sössöttää, kuinka heille kelpaa vain ja ainoastaan paras eli nastarengas, joka TM testeissä on paksulla jäällä vedellessä ollut se pitävin rengas. Kitkarenkaita ei voi ajatellakaan, kun niillä on huonompi pito lukkojarrutuksessa järven jäällä.

        Mutta kesän tultua ei enää ole renkaan pidolla ja ajo-ominaisuuksilla mitään väliä, vaan toukokuussakin rapistellaan nastarenkailla tai ajetaan koko kesän läpi lähes kaljuilla kitkarenkailla.

        Ja seuraavaksi kuulemme esitelmän aiheesta "renkaan pintakuviolla ei ole merkitystä, koska vesiliirtotaipumuksissa ei ole eroa eri renkaiden välillä".

        Siis nastarengashan on kaikilla pinnoilla pitävämpi tai vähintään yhtä pitävä kuin kitkarengas. Mm. märällä asvaltillakin nastarengas on pitävämpi kuin kitkarengas.

        Ja mistä ne nastarengaspellet saa kesäksi niitä kitkarenkaita? Veikkaan, että 99% niistä, jotka ajaa kesällä kitkarenkailla, ajaa myös talvella kitkarenkailla ja juuri nastarenkailla ajavat EIVÄT aja kesäsisin kitkarenkailla, koska eihän heillä ole vanhoja kitkarenkaita, mitkä ajetaan "säästösyistä" loppuun kesällä. Mä en aja kitkarenkaitani loppuun kesällä, koska ne on huonot pidoltaan. Ajan mielummin kesärenkailla, koska ne pitävät paremmin, enkä ymmärrä miksi minun pitäisi ajaa heikommin pitävillä renkailla kesällä, kun kesärenkaitakin on tarjolla kohtuu hintaan.


      • sama laulu
        siis? kirjoitti:

        Siis nastarengashan on kaikilla pinnoilla pitävämpi tai vähintään yhtä pitävä kuin kitkarengas. Mm. märällä asvaltillakin nastarengas on pitävämpi kuin kitkarengas.

        Ja mistä ne nastarengaspellet saa kesäksi niitä kitkarenkaita? Veikkaan, että 99% niistä, jotka ajaa kesällä kitkarenkailla, ajaa myös talvella kitkarenkailla ja juuri nastarenkailla ajavat EIVÄT aja kesäsisin kitkarenkailla, koska eihän heillä ole vanhoja kitkarenkaita, mitkä ajetaan "säästösyistä" loppuun kesällä. Mä en aja kitkarenkaitani loppuun kesällä, koska ne on huonot pidoltaan. Ajan mielummin kesärenkailla, koska ne pitävät paremmin, enkä ymmärrä miksi minun pitäisi ajaa heikommin pitävillä renkailla kesällä, kun kesärenkaitakin on tarjolla kohtuu hintaan.

        > Ja mistä ne nastarengaspellet saa kesäksi niitä kitkarenkaita?

        Ei ne saakaan, vaan ropistelevat 5.. 20 keleillä & kuivalla tiellä niillä piikkipyörillään vielä huhti- ja toukokuussa. Kun, reppanat, luulevat, että ne piikit pitää paremmin kuin kesärenkaat....

        Tai sitten kyseessä onkin ihan vaan tyhmyyden ja laiskuuden ylivertainen yhdistelmä.


      • aidan seipäät
        väärin kirjoitti:

        Juu väärin testattu. Sinun omakokemus on aitoa faktaa. Ja säästäähän siinä paljon rahaa, kun säästää turvallisuudesta. Jarrutusmatka ei pitene kuin 30% verrattuna kesärenkaisiin. Mutta sen voi kompensoida ajamalla muita hiljempaa, esim 80 km/h alueella 60 km/h.
        Minulla toisn ei käänny päälaelleen mikään tässä asiassa. Talvella keli muuttuu, joten joskus on liukkaampaa --> pitää ajaa hiljempaa. Jos kesällä haluaa samanlaisen liukkaan kelin tilanteen, niin laittaa just nuo loppuun hangatut kitkat alle ja odottaa sadekeliä. Silloin ollaan samanlaisessa tilanteessa kuin nastarenkaalla lumisella tiellä mm. jarrutusmatkan osalta. No silloin pitää ajaa tietty hiljempaa. Minun omat kokemukset eivät ole faktaa, mutta pari kuukautta koitin kitkoilla ajaa ja ne todellakin sadekelillä asvaltilla tuntuivat kuin ajaisi lumisella tiellä talvirenkailla. Pito oli huono. No mä ajattelin, että en halua heikentää autoni jarrutustehoa 30%, joten ostin ihan kesärenkaat.

        Väärin testattu, aivan oikein! Ainakin minun lukemissani testeissä käytettiin yhden talven ajettuja melkein uusia kitkarenkaita. Noin 3-millisiksi ajetut kitkat ovat, paitsi vanhemmat myös aivan erilaiset kulutuspinnaltaan kun lamellit ovat kuluneet, eivätkä enää niin jousta.
        Kannatta itse kokeilla, aivan hyvät ja turvalliset kesärenkaat ja täysin ilmaiset, huonompiakin kesärenkaita on uutena myynnissä.


      • sopivat...
        aidan seipäät kirjoitti:

        Väärin testattu, aivan oikein! Ainakin minun lukemissani testeissä käytettiin yhden talven ajettuja melkein uusia kitkarenkaita. Noin 3-millisiksi ajetut kitkat ovat, paitsi vanhemmat myös aivan erilaiset kulutuspinnaltaan kun lamellit ovat kuluneet, eivätkä enää niin jousta.
        Kannatta itse kokeilla, aivan hyvät ja turvalliset kesärenkaat ja täysin ilmaiset, huonompiakin kesärenkaita on uutena myynnissä.

        Niin, onhan autolehdessä testattu myös enemmän kuluneita kitkarenkaita, joissa kulutuspintaa 4 mm. Ero kesärenkaisiin oli järkyttävän suuri. Toiseksi uusi kitkarengas pitää märällä asvaltilla paremmin kuin kulunut (3 mm pinnalla), joten sinun teoria lamellien joustavuudesta on väärä.


      • robertti
        siis? kirjoitti:

        Siis nastarengashan on kaikilla pinnoilla pitävämpi tai vähintään yhtä pitävä kuin kitkarengas. Mm. märällä asvaltillakin nastarengas on pitävämpi kuin kitkarengas.

        Ja mistä ne nastarengaspellet saa kesäksi niitä kitkarenkaita? Veikkaan, että 99% niistä, jotka ajaa kesällä kitkarenkailla, ajaa myös talvella kitkarenkailla ja juuri nastarenkailla ajavat EIVÄT aja kesäsisin kitkarenkailla, koska eihän heillä ole vanhoja kitkarenkaita, mitkä ajetaan "säästösyistä" loppuun kesällä. Mä en aja kitkarenkaitani loppuun kesällä, koska ne on huonot pidoltaan. Ajan mielummin kesärenkailla, koska ne pitävät paremmin, enkä ymmärrä miksi minun pitäisi ajaa heikommin pitävillä renkailla kesällä, kun kesärenkaitakin on tarjolla kohtuu hintaan.

        Jos nastarengas olis parempi kaikilla pinnoilla, niillä ajettais myös kesällä. Sen sijaan nastarenkaissa on niin huonoja puolia, että niiden käyttö on kielletty kesällä. Mielestäni saisi kieltää myös talvikäytön.

        Itse olen ajanut kesällä kitkoilla ja kesärenkailla. Talvella on tullut käytettyä kitkoja aina. Mitään vaikeuksia ei tule, kun käyttää ajaessa päätä. Ja kuten sanottua, jos kitkoilla pärjää talvella liukkaalla tai kuivalla, ei se ajaminen sen vaikeampaa kesälläkään ole.

        Tekniikanmaailmat korostavat maksimipidon merkitystä, minä en ajaessani ole tarvinnut maksimipitoa kuin liukkaalla kiihdyttäessä. Jos maksimipitoa joutuu väistössä käyttämään, ajovirhe on jo tehty.


    • Toki saa ajaa.

      Kokemuksesta pari haittavaikutusta
      1. Pito märällä asfaltilla. Ei ole kesärenkaan tasoa. Tämä tulee huomioida turvaväleissä (nopeuksissa ei niinkään, suomen rajoituksilla voisi ajaa vaikka muovipyörillä :D).
      2. Kuluminen. Keväällä kulutuspintaa 4 milliä, syksyllä taisi mennä jo kesärenkaanakin sakkorajojen alle.

      Lisäheikkoutena oma koppa. Talven ensimmäisten lumisateiden yllätettyä päässä kyti ajatus tyyliin: kyllähän kitkoilla toki lumella pärjää. Ja pärjäsihän niillä. Mutta kun se suli sohjoksi, oli niillä alle millin kulutuspinnoilla hieman tartuntaongelmia...

      Mutta hyvät olivat muuten ajaa. Ja hiljaiset.
      Nyt on taas alla kesärenkaat, ja ihan hyvät nämäkin ovat. Vähän kovempi ääni, mutta vakaammat perstuntumalla... Voi johtua siitä, että ovat vähän leveämmät.

    • tuntuu olevan

      Palstalaisilla on varmaan jokin kalenteri kumissa, koska heidän mielestään kesällä 10 asteen lämmössä kesärengas pitää todella hyvin, mutta esim tammikuussa 10 asteen lämmössä, se on täysi kelkka, kummassakin tapauksessa siis sula tie.


      Ja sama kitkarenakilla, jouluussa 10 asteen lämmössä ne pitää tosi hyvin, kesäkuussa ei.

      Ei se kumi osaa kalenteria lukea, jos itse saisin päättä ajaisin ns. kesärenkailla ympäri vuoden

    • koko kesän

      Saa ajaa kesällä ja kulutuspintaa pitää olla minimissään kesärenkaiden vaatimuksen verran.
      Ajo-ominaisuuksissa ne eivät kesärenkaille pärjää, mutta malttia kaarteisiin (talvirenkaiden rungot ovat löysemmät ja pehmeä pintakerros) ja turvavälit kuntoon.
      Itse olen takavuosina ajanut useat nastarenkaat (nastat kaivettu pois) ja yhdet talvella surkeat kitkarenkaat loppuun kesällä.

    • on ja ei

      "Saako kitkarenkailla ajaa kesällä ja onko siitä jotain haittaa?"

      Kitkarenkaiden käyttö on laillista eikä siitä ole haittaa jos et joudu koskaan yhteenkään vaaratilanteeseen jossa pitää tehdä paniikkijarrutus tai tiukka väistö. Niin eikä sinulla ole koskaan tarvetta ajaa sadekelillä yli 60km/h

      Testejä aiheesta löytyy vaikka kuinka mutta selailin juuri viime vuoden Tuulilasia jossa uusien merkkirenkaiden joukkoon otettiin loppuun ajettu mutta laillinen kitkarengas.

      Kesärenkailla jarrutusmatka märällä asfaltilla oli 30m luokkaa ja tällä kitkalla 74m
      Vesiliirtoon kesärenkaat joutuivat yli 80km/h nopeudessa ja kitka 55km/h vauhdissa

      Kuivalla asfaltilla erot eivät tietenkään olleet yhtä suuria mutta koskapa suomen kesässä kuivaa asfalttia olisi nähty.

      • > Niin eikä sinulla ole koskaan tarvetta ajaa sadekelillä yli 60km/h

        Ihan tiedoksi vaan, ei se nopeus ole ongelma. Tai ainakin 140 km/h menee vielä sadekelillä kitkarenkailla.

        Tietysti vesiliirtoa pitää osata varoa, mutta niinhän se on loppuun ajetuilla kesärenkaillakin. Jos urasyvyys lähentelee minimiä, ovat ominaisuudet lammikossa lähinnä pulkan luokkaa. :)

        Jarrutusmatkat ovat todellakin hieman pidemmät kuin kesäkumeilla, joten ennakointia ja riittävät turvavälit ovat tärkeitä. Ja tietysti sama pätee kesärekaisiinkin (lukuunottamatta sitä eroa jarrutusmatkoissa :D).

        Ei kitkoilla ajamisessa ole mitään ihmeellistä. Auton ja kuskin kunnon mukaan mennään.


      • järjissäsi?

        Kerro nyt ensimmäisenä muillekin se Tuulilasin numero, jossa tuollaiset tulokset on julkaistu. Joku tuossa mättää ja pahasti.
        Monien kesien kitkarengaskokemuksen perusteella tiedän, että nuo eivät pidä paikkaansa kuin jossakin erityistapauksessa. Viime viikonloppuna tulin mökiltä Porvoon moottoritietä rankkasateessa, eikä 120-140 km/h mittarinopeuksilla ollut tietoakaaan vesiliirrosta. Pintaa on Conti-Contacteissa 3-4 mm.


      • oli ainakin
        järjissäsi? kirjoitti:

        Kerro nyt ensimmäisenä muillekin se Tuulilasin numero, jossa tuollaiset tulokset on julkaistu. Joku tuossa mättää ja pahasti.
        Monien kesien kitkarengaskokemuksen perusteella tiedän, että nuo eivät pidä paikkaansa kuin jossakin erityistapauksessa. Viime viikonloppuna tulin mökiltä Porvoon moottoritietä rankkasateessa, eikä 120-140 km/h mittarinopeuksilla ollut tietoakaaan vesiliirrosta. Pintaa on Conti-Contacteissa 3-4 mm.

        TL 4/2008 oli ainakin yksi vertailu (kesärenkaat kulunut kitkarengas): "Mutta kun samaan testiin pannaan kulunut talvikäyttöön suunniteltu kitkarengas, sen arvosana on 4,0. Tulos on niin huono, että hirvittää!" Kesärenkaat saivat jotain 9,5 - 9 arvosanat. Tuo kitkassa 4 mm kulutuspinta.
        Ja kukaan tervejärkinen ei aja rankkasateesssa edes uusilla kesärenkailla 140 km/h.


      • ylöspäin pyöristettiin
        oli ainakin kirjoitti:

        TL 4/2008 oli ainakin yksi vertailu (kesärenkaat kulunut kitkarengas): "Mutta kun samaan testiin pannaan kulunut talvikäyttöön suunniteltu kitkarengas, sen arvosana on 4,0. Tulos on niin huono, että hirvittää!" Kesärenkaat saivat jotain 9,5 - 9 arvosanat. Tuo kitkassa 4 mm kulutuspinta.
        Ja kukaan tervejärkinen ei aja rankkasateesssa edes uusilla kesärenkailla 140 km/h.

        Kuluneen kitkarenkaan arvosana oli suoraan osatestien pisteistä laskettuna 1,8 mutta se jouduttiin pyöristämään neloseen joka on alhaisin kouluarvosana.

        Oikeastaan ero oli siis 1,8 vastaan kesärenkaiden 9,5-9.

        Rehellisyyden nimissä pitää tietenkin todeta että kesärenkaat eivät olleet kuluneita mutta kitkarenkaat ajetaan loppuun kesällä juuri siksi ettei tarvitse ostaa uusia kesärenkaita vielä tänä kesänä. Siinä mielessä vertailu oli täsmälleen oikea.

        Kukaan täysijärkinen ei tietenkään aja kuluneilla kitkoilla 140km/h sateella eikä edes 80km/h mutta kukaan täysijärkinen ei ylipäätänsä jätä kesäksi alle kuluneita kitkoja ja kirjoittele suu vaahdossa suoli24 foorumille miten ne ovat tasan yhtä hyvät kuin uudet huippuluokan kesärenkaat.


      • hyviä testejä
        oli ainakin kirjoitti:

        TL 4/2008 oli ainakin yksi vertailu (kesärenkaat kulunut kitkarengas): "Mutta kun samaan testiin pannaan kulunut talvikäyttöön suunniteltu kitkarengas, sen arvosana on 4,0. Tulos on niin huono, että hirvittää!" Kesärenkaat saivat jotain 9,5 - 9 arvosanat. Tuo kitkassa 4 mm kulutuspinta.
        Ja kukaan tervejärkinen ei aja rankkasateesssa edes uusilla kesärenkailla 140 km/h.

        Tehty rengasvalmistajien toimesta. Itsellänikin oli 2 talvea ajetut continentalin kitkarenkaat alla eikä ollut kaatosateessa mitään ongelmia, vauhtia rengasvalmistajan suosittelema 160km/h.
        Kitkat on toki kuumalla kelillä vähän turhan pehmeät, mutta norminopeuksia ajettaessa ei ongelmia tule olemaan millään kelillä! yhdet renkaat kestää ympärivuotista käyttöä helposti 2-3 vuotta, itse en toki aja kuin 50tkm vuodessa, mutta siitä voitte laskea oman käytön mukaan renkaiden iän.


      • oikeassa?
        ylöspäin pyöristettiin kirjoitti:

        Kuluneen kitkarenkaan arvosana oli suoraan osatestien pisteistä laskettuna 1,8 mutta se jouduttiin pyöristämään neloseen joka on alhaisin kouluarvosana.

        Oikeastaan ero oli siis 1,8 vastaan kesärenkaiden 9,5-9.

        Rehellisyyden nimissä pitää tietenkin todeta että kesärenkaat eivät olleet kuluneita mutta kitkarenkaat ajetaan loppuun kesällä juuri siksi ettei tarvitse ostaa uusia kesärenkaita vielä tänä kesänä. Siinä mielessä vertailu oli täsmälleen oikea.

        Kukaan täysijärkinen ei tietenkään aja kuluneilla kitkoilla 140km/h sateella eikä edes 80km/h mutta kukaan täysijärkinen ei ylipäätänsä jätä kesäksi alle kuluneita kitkoja ja kirjoittele suu vaahdossa suoli24 foorumille miten ne ovat tasan yhtä hyvät kuin uudet huippuluokan kesärenkaat.

        Kyllähän nuo toimittajat arvosanoja voivat jaella mielensä ja mittareidensa mukaan. Tyypillistä noissa on tehdä piste-eroja aivan minimaalista eroista, joita tavallinen autoilija ei edes huomaisi. Kuinka muuten on selitettävissä, että eri autolehtien testeissä täysin samat renkaat saadaan eri järjestykseen ja jotakin rengasta toinen kehuu hyväksi, mutta toinen varsin keskinkertaiseksi.
        Jotta eroja saataisiin verrataan renkaita ääriolosuhteissa, joita ei normaalissa ajossa tule koskaan vastaan, ainakaan Suomalaisissa rajoitusoloissa. Ja sitten jos ääritilanteisiin joudutaan niin siinä on niin monta odottamatonta tekijää ja vaikuttajaa mukana, että on turha luottaa jonkun renkaan turvallisuuteen. Kuski, kokemus ja ajotaito ratkaisevat näissä ylivoimaisesti eniten, oli renkaat mitkä tahansa lailliset kiekot.
        Ainakin minua hirvittää paljon enemmän kuski, joka luottaa uusien kesärenkaidensa turvallisuuteen kuin kuski, joka kokemuksella ympäri vuoden ajaa 140 mittarissa moottoritiellä kitkoillakin.
        p.s. Kukahan kertoisi niille kitkarenkaille, milloin se talvi vaihtuu kesäksi siellä moottoritiellä, jotta ne aina ksilloin tietäisivät ruveta turvattomiksi!


      • se selittää
        oikeassa? kirjoitti:

        Kyllähän nuo toimittajat arvosanoja voivat jaella mielensä ja mittareidensa mukaan. Tyypillistä noissa on tehdä piste-eroja aivan minimaalista eroista, joita tavallinen autoilija ei edes huomaisi. Kuinka muuten on selitettävissä, että eri autolehtien testeissä täysin samat renkaat saadaan eri järjestykseen ja jotakin rengasta toinen kehuu hyväksi, mutta toinen varsin keskinkertaiseksi.
        Jotta eroja saataisiin verrataan renkaita ääriolosuhteissa, joita ei normaalissa ajossa tule koskaan vastaan, ainakaan Suomalaisissa rajoitusoloissa. Ja sitten jos ääritilanteisiin joudutaan niin siinä on niin monta odottamatonta tekijää ja vaikuttajaa mukana, että on turha luottaa jonkun renkaan turvallisuuteen. Kuski, kokemus ja ajotaito ratkaisevat näissä ylivoimaisesti eniten, oli renkaat mitkä tahansa lailliset kiekot.
        Ainakin minua hirvittää paljon enemmän kuski, joka luottaa uusien kesärenkaidensa turvallisuuteen kuin kuski, joka kokemuksella ympäri vuoden ajaa 140 mittarissa moottoritiellä kitkoillakin.
        p.s. Kukahan kertoisi niille kitkarenkaille, milloin se talvi vaihtuu kesäksi siellä moottoritiellä, jotta ne aina ksilloin tietäisivät ruveta turvattomiksi!

        Miten se toimittajan mielipide vaikuttaa siihen, että toisen renkaan jarrutusmatka on 34 m ja toisen järkyttävät 70 m? Kai nyt kaikki ymmärtää, että monissa asioissa erot ovat hyvin pieniä, mutta ero kitkarenkaan ja kesärenkaan välillä on jo niin merkittävä, että en nyt ihan liputtaisi kovaan ääneen kitkarenkaiden puolesta kesärenkaan korvaajana. Ei tarvitse kuin kerran tulla se tiukka paikka, niin tuollainen ero pelkästään jarrutusmatkassa märällä asvaltilla on jo merkittävä. Sama asia kuin ajaisikin märän asvaltin sijaan hyvillä talvirenkailla lumipolanteella --> jarrutusmatka sama reilu 70 m.

        Ja kyllä varmasti kitkoilla pärjää kesäkelissä, pärjättiinhän ennen muinoin kesärenkaillakin ympärivuoden. Piti ajaa kelin mukaan. Mutta en nyt helevetti kenenkään toivo koittavan kesärenkaita talvikelissä, vaikka tammikuussa olisikin moottoritie suolattuna ja sulana. Keliä ei voi muuttaa, mutta renkaat ja ajotavan aina voi. Ja 140 km/h rankkasateessa on täysin hullua kuluneilla kitkarenkailla. Edelleenkin se uusi kitkarengas pitää paremmin asvaltilla kuin 4 mm kulutuspintainen. Samoin nastoista nypitty nastarengas pitää hieman paremmin kuin yhtä kulunut kitkarengas. 1.6 mm "= kalju" kesärengas vastaa suunnilleen 4 mm kulutuspinnan omaavaa kitkarengasta mm. jarrutuspitonsa osalta märällä asvaltilla. Mä en aja kesärenkaita 1.6 mm saakka. En säästä niin paljoa renkaissa.


      • on eroa
        se selittää kirjoitti:

        Miten se toimittajan mielipide vaikuttaa siihen, että toisen renkaan jarrutusmatka on 34 m ja toisen järkyttävät 70 m? Kai nyt kaikki ymmärtää, että monissa asioissa erot ovat hyvin pieniä, mutta ero kitkarenkaan ja kesärenkaan välillä on jo niin merkittävä, että en nyt ihan liputtaisi kovaan ääneen kitkarenkaiden puolesta kesärenkaan korvaajana. Ei tarvitse kuin kerran tulla se tiukka paikka, niin tuollainen ero pelkästään jarrutusmatkassa märällä asvaltilla on jo merkittävä. Sama asia kuin ajaisikin märän asvaltin sijaan hyvillä talvirenkailla lumipolanteella --> jarrutusmatka sama reilu 70 m.

        Ja kyllä varmasti kitkoilla pärjää kesäkelissä, pärjättiinhän ennen muinoin kesärenkaillakin ympärivuoden. Piti ajaa kelin mukaan. Mutta en nyt helevetti kenenkään toivo koittavan kesärenkaita talvikelissä, vaikka tammikuussa olisikin moottoritie suolattuna ja sulana. Keliä ei voi muuttaa, mutta renkaat ja ajotavan aina voi. Ja 140 km/h rankkasateessa on täysin hullua kuluneilla kitkarenkailla. Edelleenkin se uusi kitkarengas pitää paremmin asvaltilla kuin 4 mm kulutuspintainen. Samoin nastoista nypitty nastarengas pitää hieman paremmin kuin yhtä kulunut kitkarengas. 1.6 mm "= kalju" kesärengas vastaa suunnilleen 4 mm kulutuspinnan omaavaa kitkarengasta mm. jarrutuspitonsa osalta märällä asvaltilla. Mä en aja kesärenkaita 1.6 mm saakka. En säästä niin paljoa renkaissa.

        Onhan kesärenkaissakin suuriakin eroja, miksi ei sitten kitkarenkaissa. Ei tuota TL-testiä voi noin vain yleistää koskemaan kaikkia kitkarenkaita.
        Sitäpaitsi nykyautoissa on ABS-jarrut, jolloin tilanne muuttuu ratkaisevasti rengastestiin verrattuna, jossa jarrutustesteissä ABS kytketään aina pois.

        Voin muuten antaa sulle ihan mielihyvin tasoitusta noiden renkaiden osalta. Itse olen ajanut aika tarkkaan 20 kierrosta maapallon ympäri vastaavan matkan, enkä kertaakaan, en yhtään kertaa ole joutunut jarruttamaan millään renkailla täysjarrutusta. Jos sentapainen tilanne joskus tulee, niin ensimmäisenä ei tule mieleen survoa jarrua pohjaan.


      • Anonyymi

        Ajatko itse talvella talvirenkailla aina vesisadekelin sattuessa enintään 60 km/h?
        Toivottavasti et aja ollenkaan jos se on sinulle noin haastavaa.


    • Anonyymi

      Etelässä talvellakin on enimmäkseen sulia eli käytännössä kesäkelit. Toiseksi jos vain autolla kaupungissa ajetaan lyhyitä kauppa- ja kyläreissuja kesällä, eikä nopeus juuri 80 km/h ylity, on ihan sama vaikka ajelee kitkoilla. Turvallisuus ei tästä heikkene

    • Anonyymi

      Järjetön teko! TM kieltäisi niiden käytön sadekelin aiheuttaman jarrutusmatkan syystä joka pidempi kuin loppuun ajetun kesärenkaan.
      Kyseessä talvi käyttöön suunniteltu rengas ja lumi sen paras toiminta alue!

      Itse en koske kyseisiin renkaisiin milloinkaan!

      • Anonyymi

        Jos ajaa renkaat vain puolikuntoiseksi ja ostaa taas uudet, niin se on oma valinta nimittäin jos elämänsä haluaa tehdä kalliiksi. Vaihdatko myös öljyt huoltovälin puolivälissä ettei moottori vain kulu.
        Normi kuluttajan taajamaliikenteessä toimii mikä tahansa alle laitettu rengas, vaikka se tosihalpa kiinalainen tai tunnetun valmistajan II-laatu.
        Mutta jos pitää joka päivä ajaa sateessa moottoritietä 120-140 lasissa, niin pitää valita jokin moniurainen kesärengas, mikä syrjäyttää vettä.
        En ole ainakaan 40:een vuoteen ajanut 80-90 lasissa kasteltua ympyrärataa niin kuin moottoritoimittajat, mulle riittää 40-60 km/h.


    • Anonyymi

      Kokemusta on nyt talvesta asti ajelua Continentalin kitkoilla citymaasturin alla. Ei mitään huomauttamista, päin vastoin esim. märällä soratiellä tuntuu pitoa olevan enemmän kuin kesärenkailla. Hiljainen ja mukava ajokäytös kaiken kaikkiaan. Jätin viime kesänä hankitut kesäkumit seuraavaa kautta varten ja ostan talveksi uudet nastarenkaat kitkojen tilalle.
      Tosin olen noudattanut nopeusrajoituksia suurimman osan ajasta, enkä ole ajanut niillä yli 160 km/h tai käynyt radalla;)

    • Anonyymi

      Jos henkilön ei tarvitse lähteä joka päivä liikenteeseen, ajaa vain taajama-ajoa satunnaisesti, sekä voi valita myös ajopäivät kelin mukaan, pärjää varmasti kitkoilla turvallisesti ympäri vuoden.

      • Anonyymi

        Ja kesällä pärjää missä vain säässä kitkoilla ja vielä paremmin nypityillä.
        Pärjää talvellakin, mutta sitten pitää ajaa jo tosi rauhallisesti pahimmilla säillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kesällä pärjää missä vain säässä kitkoilla ja vielä paremmin nypityillä.
        Pärjää talvellakin, mutta sitten pitää ajaa jo tosi rauhallisesti pahimmilla säillä.

        Sitä en ole vielä käsittänyt, että jos kitkoilla pärjää talvella lumisillakin teillä niin miksei niillä pärjää kesällä. Onko kitkarenkailla jarrutusmatka kylmällä lumella lyhyempi kuin lämpimällä asfaltilla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitä en ole vielä käsittänyt, että jos kitkoilla pärjää talvella lumisillakin teillä niin miksei niillä pärjää kesällä. Onko kitkarenkailla jarrutusmatka kylmällä lumella lyhyempi kuin lämpimällä asfaltilla?

        Kitkarenkaat ovat talvirenkaat. Ne pitävät talvella paljon paremmin kuin kesärenkaat.

        Kitkarenkaat ovat talvirenkaat. Jos ajellaankin kaatosateessa, niin kitkarenkaan jarrutusmatka on kyllä lyhyempi kuin talvisäässä, mutta turvallisuuden kannalta parempi vaihtoehto on kuitenkin käyttää kesärengasta.

        Oikein kuumalla kelillä voi tulla eteen sekin, että kitkarenkaan kumiseos on mitoitettu toimimaan alle 0°C lämpötilassa -> pito tai ajettavuus heikkenee suhteessa kesärenkaisiin.

        Joten turvallisuus maksimoidaan käyttämällä kesärenkaita kesäkelissä.

        Noh, etelän keleissä tulee kyllä auttamatta eteen tilanteita, missä on väärät renkaat alla. Siis just näitä 10 keliä joulukuussa tai ensimmäisiä pakkasia. Sille nyt vaan ei voi mitään.

        Mutta ehdoin tahdoin ei kannata väärää rengastyyppiä valita. Maksaa se tietty rahaa uusia renkaita muutaman vuoden välein, mutta autoilu on kallis harrastus. Jos ei ole varaa kunnon renkaisiin, on syytä valita halvempi harrastus. Tai ainakin halvempi harrastusväline.

        On todella noloa, että leuhkaan autoon kyllä löytyy muutama kymppitonni invstoitavaksi, mutta sen jälkeen tingitään renkaista ja ajovaloista (käytetään surkean himmeitä long life polttomoita ym.). Ostetaan siis kalliimpi auto kuin minkä ylläpitoon on oikeasti varaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kitkarenkaat ovat talvirenkaat. Ne pitävät talvella paljon paremmin kuin kesärenkaat.

        Kitkarenkaat ovat talvirenkaat. Jos ajellaankin kaatosateessa, niin kitkarenkaan jarrutusmatka on kyllä lyhyempi kuin talvisäässä, mutta turvallisuuden kannalta parempi vaihtoehto on kuitenkin käyttää kesärengasta.

        Oikein kuumalla kelillä voi tulla eteen sekin, että kitkarenkaan kumiseos on mitoitettu toimimaan alle 0°C lämpötilassa -> pito tai ajettavuus heikkenee suhteessa kesärenkaisiin.

        Joten turvallisuus maksimoidaan käyttämällä kesärenkaita kesäkelissä.

        Noh, etelän keleissä tulee kyllä auttamatta eteen tilanteita, missä on väärät renkaat alla. Siis just näitä 10 keliä joulukuussa tai ensimmäisiä pakkasia. Sille nyt vaan ei voi mitään.

        Mutta ehdoin tahdoin ei kannata väärää rengastyyppiä valita. Maksaa se tietty rahaa uusia renkaita muutaman vuoden välein, mutta autoilu on kallis harrastus. Jos ei ole varaa kunnon renkaisiin, on syytä valita halvempi harrastus. Tai ainakin halvempi harrastusväline.

        On todella noloa, että leuhkaan autoon kyllä löytyy muutama kymppitonni invstoitavaksi, mutta sen jälkeen tingitään renkaista ja ajovaloista (käytetään surkean himmeitä long life polttomoita ym.). Ostetaan siis kalliimpi auto kuin minkä ylläpitoon on oikeasti varaa.

        Ja kun noloudesta aletaan puhumaan, niin nolouden huippu on jyrsijä, joka kehuu käytetyn auton mukana saamiaan vm2008 jyrsimiä "turvallisuus maksimoitu, koska alla pyörii rippikouluikää lähestyvät jyrsimet".

        Sehän jo Moottorilehden ansiosta tiedetään, että ikäloppu jyrsin on ihan nasta luistin (pitoa ei ole).

        Tulin opiskeluaikoina itsekin sorruttua tähän typeryyteen kokeilin miten "hienosti" nastoistaan riisuttu jyrsin toimii kesärenkaana. Vastaus: huonosti toimii iäkäs jyrsin sekä kesällä että talvella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kun noloudesta aletaan puhumaan, niin nolouden huippu on jyrsijä, joka kehuu käytetyn auton mukana saamiaan vm2008 jyrsimiä "turvallisuus maksimoitu, koska alla pyörii rippikouluikää lähestyvät jyrsimet".

        Sehän jo Moottorilehden ansiosta tiedetään, että ikäloppu jyrsin on ihan nasta luistin (pitoa ei ole).

        Tulin opiskeluaikoina itsekin sorruttua tähän typeryyteen kokeilin miten "hienosti" nastoistaan riisuttu jyrsin toimii kesärenkaana. Vastaus: huonosti toimii iäkäs jyrsin sekä kesällä että talvella.

        Täällä tuntuu vilisevän noita extreme-kuljettajia, joilla on renkaiden kanssa vaikeuksia.
        Olen ajanut elämäni aikana lukuisia talvirengassarjoja loppuun kesällä eikä minulla ole niiden kanssa ollut mitään ongelmia. Olen vaan yksikertaisesti noudattanut liikennesääntöjä, varsinkin nopeusrajoituksia. Normaalissa liikenteessä ei ole mitään syytä ajaa kurveissa tai ympyröissä renkaiden äärirajoilla vaan ihan maltilla kaartaen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kun noloudesta aletaan puhumaan, niin nolouden huippu on jyrsijä, joka kehuu käytetyn auton mukana saamiaan vm2008 jyrsimiä "turvallisuus maksimoitu, koska alla pyörii rippikouluikää lähestyvät jyrsimet".

        Sehän jo Moottorilehden ansiosta tiedetään, että ikäloppu jyrsin on ihan nasta luistin (pitoa ei ole).

        Tulin opiskeluaikoina itsekin sorruttua tähän typeryyteen kokeilin miten "hienosti" nastoistaan riisuttu jyrsin toimii kesärenkaana. Vastaus: huonosti toimii iäkäs jyrsin sekä kesällä että talvella.

        Taas tuli ajeltua noilla nypityillä, juuri kuten sanoit, käytetyn mukana tulleilla vuoden 2011 Continentaleilla, enkä vaan uskalla niin kovaa mutkia ottaa, että renkaan pito loppuisi. Noissa on parempi pito kuin vuosi sitten alla olleissa elinkaarensa loppua lähestyneissä Michelinin kesärenkaissa, jotka sentään joskus luistivatkin, jos oikein kovasti yritti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taas tuli ajeltua noilla nypityillä, juuri kuten sanoit, käytetyn mukana tulleilla vuoden 2011 Continentaleilla, enkä vaan uskalla niin kovaa mutkia ottaa, että renkaan pito loppuisi. Noissa on parempi pito kuin vuosi sitten alla olleissa elinkaarensa loppua lähestyneissä Michelinin kesärenkaissa, jotka sentään joskus luistivatkin, jos oikein kovasti yritti.

        Ja siis tie oli märkä, lämpöä 3. Ja ajan kyllä kovaa verrattuna muuhun liikenteeseen, että mistään eläkeläisen köröttelystä ei kyse. Mutta ei vaan nypitty ala luistamaan märällä asfaltilla, ei sitten millään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kitkarenkaat ovat talvirenkaat. Ne pitävät talvella paljon paremmin kuin kesärenkaat.

        Kitkarenkaat ovat talvirenkaat. Jos ajellaankin kaatosateessa, niin kitkarenkaan jarrutusmatka on kyllä lyhyempi kuin talvisäässä, mutta turvallisuuden kannalta parempi vaihtoehto on kuitenkin käyttää kesärengasta.

        Oikein kuumalla kelillä voi tulla eteen sekin, että kitkarenkaan kumiseos on mitoitettu toimimaan alle 0°C lämpötilassa -> pito tai ajettavuus heikkenee suhteessa kesärenkaisiin.

        Joten turvallisuus maksimoidaan käyttämällä kesärenkaita kesäkelissä.

        Noh, etelän keleissä tulee kyllä auttamatta eteen tilanteita, missä on väärät renkaat alla. Siis just näitä 10 keliä joulukuussa tai ensimmäisiä pakkasia. Sille nyt vaan ei voi mitään.

        Mutta ehdoin tahdoin ei kannata väärää rengastyyppiä valita. Maksaa se tietty rahaa uusia renkaita muutaman vuoden välein, mutta autoilu on kallis harrastus. Jos ei ole varaa kunnon renkaisiin, on syytä valita halvempi harrastus. Tai ainakin halvempi harrastusväline.

        On todella noloa, että leuhkaan autoon kyllä löytyy muutama kymppitonni invstoitavaksi, mutta sen jälkeen tingitään renkaista ja ajovaloista (käytetään surkean himmeitä long life polttomoita ym.). Ostetaan siis kalliimpi auto kuin minkä ylläpitoon on oikeasti varaa.

        Mihin se raja sitten pitäisi vetää rahanpolttamisessa? Ei saisi ostaa pikkuautoa, ei yli kolme vuotta vanhaa jne.., koska turvallisuus on paras isossa uudessa autossa? Niin se vaan on, että meille ei-miljardööreille elämä on kompromisseja ja jos sillä vuosia vanhalla talvirenkaalla voi ajaa ”ilmaiseksi” kesän, vieläpä sen renkaan elinkaaren turvallisimpia kilometrejä, niin minä ainakin otan hyödyn irti. Uusien renkaiden ominaisuuksista en pikkusäästön takia ala tinkimään, mutta täysin käyttökelpoisia ja laillisia renkaita en myöskään ala heittämään kaatopaikalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mihin se raja sitten pitäisi vetää rahanpolttamisessa? Ei saisi ostaa pikkuautoa, ei yli kolme vuotta vanhaa jne.., koska turvallisuus on paras isossa uudessa autossa? Niin se vaan on, että meille ei-miljardööreille elämä on kompromisseja ja jos sillä vuosia vanhalla talvirenkaalla voi ajaa ”ilmaiseksi” kesän, vieläpä sen renkaan elinkaaren turvallisimpia kilometrejä, niin minä ainakin otan hyödyn irti. Uusien renkaiden ominaisuuksista en pikkusäästön takia ala tinkimään, mutta täysin käyttökelpoisia ja laillisia renkaita en myöskään ala heittämään kaatopaikalle.

        ...koska turvallisuus on paras isossa uudessa autossa?

        Nykyään pientenkin autojen turvallisuus on aika hyvällä tasolla. Lisäbonuksena pikkuautoon saa sen kunnon rengassatsin puolet halvemmalla. Sehän se just on naurettavaa, että ostetaan "iso ja turvallinen auto" ja siihen sitten jotkin "mustat ja melkein pyöreät" kiinankumit tai ajellaan vanhat talvirenkaat kesällä kankaille asti, kun ei olekaan varaa maksaa kunnon renkaista tonnia per satsi (jep, isompi nopeusluokka, vannekoko yms. nostavat etenkin talvirenkaiden hintaa).

        Se tonni on kuitenkin aika pieni raha autoilun kokonaiskuluihin verrattuna. Auton ei tarvi kovin kummoinen olla, että pelkkä arvonalenema on 500 €/kk ja muut kulut päälle. Renkaista tinkiminen on seurausta just siitä, ettei uskalleta tunnustaa todellisia kuluja, vaan koitetaan uskotella, että kulu on jotain tyyliin "satku bensaan kuukaudessa", ei muuta -> matti kukkarossa "koska raha vaan häviää jonnekin (autenttinen lausunto) -> säätäminen alkaa.

        On ollut muutama duunikaverikin, joilla just joku iso Volvo tms ja sitten ihmetellään, mistä saisi keväälle osuneeseen katsastukseen lainaksi kelvolliset talvirenkaat, ettei tulisi hylsyä .... lainarenkaat palautetaan katsastuksen jälkeen ja matka jatkuu turvallisesti kankaille asti vanhoilla talvikumeilla. Vaikka tulisi takatalvikin - toimii, kunhan ei tarvi jarruttaa! (autenttinen lausunto).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ...koska turvallisuus on paras isossa uudessa autossa?

        Nykyään pientenkin autojen turvallisuus on aika hyvällä tasolla. Lisäbonuksena pikkuautoon saa sen kunnon rengassatsin puolet halvemmalla. Sehän se just on naurettavaa, että ostetaan "iso ja turvallinen auto" ja siihen sitten jotkin "mustat ja melkein pyöreät" kiinankumit tai ajellaan vanhat talvirenkaat kesällä kankaille asti, kun ei olekaan varaa maksaa kunnon renkaista tonnia per satsi (jep, isompi nopeusluokka, vannekoko yms. nostavat etenkin talvirenkaiden hintaa).

        Se tonni on kuitenkin aika pieni raha autoilun kokonaiskuluihin verrattuna. Auton ei tarvi kovin kummoinen olla, että pelkkä arvonalenema on 500 €/kk ja muut kulut päälle. Renkaista tinkiminen on seurausta just siitä, ettei uskalleta tunnustaa todellisia kuluja, vaan koitetaan uskotella, että kulu on jotain tyyliin "satku bensaan kuukaudessa", ei muuta -> matti kukkarossa "koska raha vaan häviää jonnekin (autenttinen lausunto) -> säätäminen alkaa.

        On ollut muutama duunikaverikin, joilla just joku iso Volvo tms ja sitten ihmetellään, mistä saisi keväälle osuneeseen katsastukseen lainaksi kelvolliset talvirenkaat, ettei tulisi hylsyä .... lainarenkaat palautetaan katsastuksen jälkeen ja matka jatkuu turvallisesti kankaille asti vanhoilla talvikumeilla. Vaikka tulisi takatalvikin - toimii, kunhan ei tarvi jarruttaa! (autenttinen lausunto).

        Niin ja nykyään talvirenkailla pito on aika hyvällä tasolla.

        Minä käytän tavarat loppuun, olkoon iso tai pieni kulu. Eri asia, jos homma olisi aidosti vaarallista, mutta kun kesä meni taas, joku 15tkm, nypityillä ilman mitään huomattavaa haittaa, ilman että edes yrittämällä pito irtoaisi mutkassa, niin en ala huvikseni maksamaan renkaista enempää. Miten tässä uskaltaisi talvella ajaa ollenkaan, jos pelottaisi ajaa kesällä hyvillä nypityillä?
        Käytettyinä en renkaita osta, enkä osta halparenkaita, koska säästö niin marginaalinen tai kesto huomioiden jopa olematon, mutta kun renkaat jo alla on, niin en ala niitä varmuuden vuoksi ja jonkun rengasmyyjän voittoja parantaakseni heittämään mäkeen puolivälissä elinkaartaan.


    • Anonyymi

      Mulla oli asuntoautossa kitkarenkaat läpi vuoden. Nokialaiset.

      Talvella ei ollut koskaan mitään ongelmaa. Raskaassa autossa kitkarengas tarjosi hyvän pidon talviliikenteessä.
      Kesä ja vesisade sensijaan oli myrkkyä!
      Sopivasti märkää asfalttia ja jarruttaessa rupesi ABS rätisemään..huh.

      Älä aja talvirenkaalla kesällä. Mun mielipide.

      • Anonyymi

        Löysit siis märkää asfalttia, mikä oli liukkaampaa kuin jäinen tai loskainen asfaltti. Aika saavutus.


      • Anonyymi

        joka kesä ajan kitkoilla, eikä ikinä ollut mitään ongelmaa, n.30000km kestää.


    • Anonyymi

      > Sitä en ole vielä käsittänyt, että jos kitkoilla pärjää talvella lumisillakin teillä niin
      > miksei niillä pärjää kesällä.

      Ajelin 7 vuotta 6 sylinterisellä bemulla ja samat kitkarenkaat koko ajan. Kyllä ne hieman liukkaat ja horjahtelevat olivat märällä asfaltilla mutta ei mielestäni liian pahasti. Talvella lumisessa spoorissa hyvät renkaat.

      Vain pääkallokelit olisin jättänyt ajamatta. Toki kiillottuneet mäet talvisin hieman arvelutti.

      Onpahan kitkat myös seuraavat renkaat kun auto jälleen iskuun saadaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2894
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      539
      2755
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1895
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1887
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      119
      1768
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      303
      1704
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1362
    8. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      62
      1163
    9. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      90
      1154
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1122
    Aihe