Monet väittää että ns "tekniset asiat" pitäis palkata makupalla ja "vaatimuksissa" palkka esim. leikillä. Tarkoitetaanko tuolla sitä että kun opetetaan koiralle jotain, niin palkkana nami, ja kun vaaditaan niin palkaksi leikki?
Oletetaan että kyseessä on saksanpaimenkoira. Miten/millä sitten kannattaisi leikkiä, että koira pitäisi sitä ihan tavoittelemisen arvoisena? Jotain vetoleikkejä, saalistusleikkejä (lelu poispäin koirasta vaikka maata pitkin) vai miten?
Ja kun sanotaan että alle vuoden ikäisen koiran kanssa pitäisi treenata vain "viettiä", niin miten se käytännässä onnistuu? Tajuan kyllä että viettejä käyetään hyväksi esim palkkaamisessa vaikka saalistusvietin tavoin. Eli koira vaikka palkataan jollain leikillä. Mutta miten yleensäkin "treenataan viettiä", ja miten eri tavoin sitä voi treenata? Onko siihen moniakin eri tapoja, kun koirillakin kun on erilaisia viettejä.
Koiran palkkaaminen - vietit
4
753
Vastaukset
- Briard
Viettitreenaamiseen en osaa mitään sanoa tähän hätään, mutta se, että miten/millä kannattaisi leikkiä koiran kanssa, sen määrää koira itse. Ota selvää, mistä koirasi oikeasti nauttii ja mistä se pitää, niin se on hyvä palkkio.
- -jke-
"Monet väittää että ns "tekniset asiat" pitäis palkata makupalla ja "vaatimuksissa" palkka esim. leikillä. Tarkoitetaanko tuolla sitä että kun opetetaan koiralle jotain, niin palkkana nami, ja kun vaaditaan niin palkaksi leikki?"
Näin minä olen tuon asian ymmärtänyt ja toteuttanut:
Namin avulla vahvistetiheys pystytään pitämään korkeana, vahviste ajoittamaan tarkasti ja lisäksi ruoka on aina rauhoittava elementti eikä turhaan kiihdytä koiraa kesken sellaisen suorituksen, jossa se olisi haitaksi. Namilla voidaan myös kätevästi vahvistaa osasuorituksia ilman, että koko suoritus keskeytyy. Jos vahvistat vaikka paikallaanmakuuta leikillä, niin se paikallaolo loppuu siihen kun leikki alkaa.. Namin voit sen sijaan käydä antamassa vaikka puolen minuutin välein koko ajan kun koira makaa maassa. Käytännön syistä nami on tälläisiin pikkutarkkoihin juttuihin kuten vaikkapa toko-liikkeisiin ja varsinkin niiden alkeisopetukseen (joka vaatii korkean vahvistetiheyden) usein paras vahviste.
Sitten kun koira suorittaa jonkin vaativan ja pidempikestoisen tehtävän, ei nami olekaan enää niin hyvä. Itselläni on noutaja jolle luonnollisesti kaikkein paras vahviste on se, kun se saa noutaa. Noutoa ja muuta leikkimistä/riehumista käytän palkkiona mm. esineruututreenissä. Kun koira on työskennellyt ruudussa ja tuonut kaikki esineet minulle, heittelen sille palloa ja leikimme muutaman minuutin. Tämä toimii paitsi vahvisteena, myös motivaattorina kun koira oppii ymmärtämään, että intensiivistä työskentelyä seuraa leikki. Koira vaatii myös palautumista ja "aivojen nollaamista" kovan duunin päätteeksi ja tämä toimii myös siinä.Paitsi,että tässäkin kannattaa muistaa ne yksilö(osaltaan myös rotuerot) eli kun leikillä pelataan,niin se vaatii riittävän vahvan saalisvietin ja taistelutahdon.
Kaikilla roduilla sitä ei ole riittävästi,jolloin siitä ei saa riittävää hyötyä.
Itse tokoliikkeissä käytän kumpaakin,alusta asti,riippuen liikkeistä osaltaan,mutta pitkälti nimenomaan yksilöstä.
Aika hyvät perustiedot vieteistä eli viettiteoria löytyy täältä http://www.kolumbus.fi/~d627957/teoria/Kennel Bacteroides -teoria Viettiteoria.htm
Jokaisella koiralla on viettirakenne, ja on totta, että viettejä kannattaa hyödyntää koiran koulutuksessa. Mutta mitä viettejä ja miten, riippuu pitkälti ohjaajan tietotaidosta, koiran viettirakenteesta ja lajista. Kun ajatellaan esim. pk-tottista, niin tarkoituksena on rakentaa näyttävä, vietikäs tottis. Koiran pitää siis "syttyä" tottikseen.
Itse rakennan omalla koirallani (rottweiler) tottista seuraavalla tavalla: Opetan koiralle uudet asiat matalassa vietissä, eli panostan tekniseen osaamiseen palkitsemalla herkulla. Esim. seuraamisen oikean paikan opetan vapauttamalla koiran kun se seuraa hyvässä kontaktissa vasemman jalkani vieressä. Siitä palkka eli nami. Kun koirani osaa asian teknisesti hyvin, eli se tietää mitä "seuraa" komento tarkoittaa, niin alan palkita saaliilla ja siten rakennan vietikästä suoritusta.
Jäljellä taas koirani tulee olla "rauhallinen", haistaa jälki ja ilmaista kepit sekä löytää jäljen pää. Siinä ei ole mitään järkeä hakea viettiä, koska muuten koira vaan ryysiin jäljen loppuun. Siksi palkkana jälkimetsässä on ruoka.
Itse leikin paljon, paljon, paljon koirani kanssa. Pallolla, patukalla, rievulla, rätillä, autonrenkaalla... Se nauttii saalisleikistä ja selkeästi "syttyy" leikissä.
Itse kyllä panostaisin leikkiin etenkin pennun kanssa todella paljon. Siinä rakentuu ohjaajan ja koiran välinen suhde. Jos puhutaan saalisvietistä, niin sitä treenataan leikkimällä, leikkimällä ja lisää leikkimällä. Monet koirayhdistykset järjestävät koirille leikkikouluja, joissa ohjaajaa opetetaan leikkimään koiransa kanssa. Kaikki koirat osaavat leikkiä saalisleikkiä, mutta toki toisille leikki on luontaisempaa kuin toisille. Joitakin koiria pitää herätellä ja hetsata leikkiin. Saalisleikkiä voi vahvistaa erilaisin tavoin, riippuen siitä millainen koira on. Jos koira on pehmeä, sillä on niukka, pehmeä puruote, se ei ihan uskalla purra leluun, niin sen itseluottamusta vahvistetaan. Koira saa voittaa leikin joka kerta ja sen saalistusta kannustetaan ja kehutaan. Ohjaaja ja koira voivat yhdessä voittaa lelun leikittäjältä. Leikin aloittaa ja lopettaa aina koiran ohjaaja, ihminen, ei siis koskaan koira itse. Ja leikki lopetetaan kun ilo on ylimmillään. Saalisviettikin on kyllääntyvä vietti, eli liian pitkää leikkisessiota ei kannata pitää. Parhaimmat ohjeet leikkimiseen saat kun osallistut koirasi kanssa kurssille, jossa sinulle opetetaan leikkiniksit.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 892046
- 1281382
Ammuskelua taas
Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.231330Juniorivalmennus Jokereissa..
Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau281282- 671206
Introverttinä osastolla
Yhdellä lääkäritapaamisella hoitaja valitti lääkärille etten tee mitään muuta kuin makaan ja ulkoilen. Kävin kuitenkin s3371018- 88941
Seksikkäin asu mikä päällä olet nähnyt kaivattusi ?
Seksikkäin asu mikä yllä olet nähnyt kaivattusi ?53868- 121777
- 82766