CMYK

työskentelyä

mikä on oikea tapa muuntaa kuva CMYKiksi, onko se Mode-CMYK vaiko Converto to profile-CMYK? Haluan siis lähettää rgb:nä tehdyn kuvan painoon joka haluaa sen cmykkinä.

Ja miten voisin "nähdä" ruudulla miltä ne värit näyttävät cmykkinä, käännänkö photarin värimaailman cmykiksi, vai miten?

12

2244

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jaska Perusjaska

      Periaatteessa noissa ei ole mitään eroa. Mode > CMYK tekee vain konvertoinnin värinhallinnan oletusasetuksilla.

      Esim. Photoshopin oletusarvona CMYK-väritilalle on asennuksen jälkeen yleensä joku U.S. Web Coated tms. mitä ei kyllä täällä päin maailmaa käytetä.

      Oletuksena on profiilimuunnosmenetelmänä on relative colourimetric, mikä on kyllä useimmissa tapauksissa paras tapa. Myös black point compensation on oletuksena päällä.

      Convert to profilen kautta taas voit valita jonkun muunkin profiilin tai muunnosmenetelmän. Kannattaa opetella käyttämään tätä tapaa. Pienempi riski, että kuvaan tulee väärä profiili, vaikka onkin ehkä hieman hitaampi tapa.

      Jos värinhallintaketju on kunnossa, niin periaatteessa värit näyttävät oikeilta cmyk-muunnoksen jälkeen tai soft prooffattuna. Mutta vain periaatteessa. Proof-asetuksista voi laittaa simulate paper color -napiskan päälle, niin värit ovat hieman lähempänä todellisuutta. Mutta tämäkään ei ole kovin luotettava tapa, koska silmä mukautuu näytön valkoisen mukaan, mikä on paljon valkoisempi kuin paperin valkoinen, jolloin värit näyttävät näytöllä hieman tunkkaisilta ja haaleilta.

      Tulostettuna suunnilleen samanlaiselle paperille kuin lopullinen tuote tulee olemaan, voi päästä jo aika lähelle, jos tulostimen profiilit on kunnossa.

      • selvityksestä

        mikähän täällä on sitten tuon U.S.web... sijasta?

        Ja tehdäänkö tuo muunnos vasta sitten kun tuote on valmis? Vai saako tehdä ennen kuin alkaa tekemään mitään, näkisi matkan varrella milta homma näyttää.....


      • mykki
        selvityksestä kirjoitti:

        mikähän täällä on sitten tuon U.S.web... sijasta?

        Ja tehdäänkö tuo muunnos vasta sitten kun tuote on valmis? Vai saako tehdä ennen kuin alkaa tekemään mitään, näkisi matkan varrella milta homma näyttää.....

        Painojen sivuilta löytyy yleensä painon käyttämä profiili asennettavaksi.

        Voit toki tehdä muunoksia matkan varrella, kunhan muistat käsitellä kopiota etkä alkuperäistä ettei mene työ hukkaan.


      • kerrataan
        mykki kirjoitti:

        Painojen sivuilta löytyy yleensä painon käyttämä profiili asennettavaksi.

        Voit toki tehdä muunoksia matkan varrella, kunhan muistat käsitellä kopiota etkä alkuperäistä ettei mene työ hukkaan.

        teen ihan ensimnmäiseksi tuon mode-cmyk ja sitten alan säätelemään värejä sellaisiksi kuin ne haluaisin printilläkin toistuvan. Ihan tarkkahan tuo ei tietenkään ole kuitenkaan.

        Ja lopuksi tallennan pdf:nä eikä enää tarvitse konvertoida mihinkään. Voila!

        Noinko, periaatteessa?


      • lisäys
        kerrataan kirjoitti:

        teen ihan ensimnmäiseksi tuon mode-cmyk ja sitten alan säätelemään värejä sellaisiksi kuin ne haluaisin printilläkin toistuvan. Ihan tarkkahan tuo ei tietenkään ole kuitenkaan.

        Ja lopuksi tallennan pdf:nä eikä enää tarvitse konvertoida mihinkään. Voila!

        Noinko, periaatteessa?

        minne se painotalon käyttämä profiili imuroidaan jos sitä profiilia ei omalla koneella valmiiksi ole? Ja sitten Convert to profile-painatalon profiili ja jatkan työskentelyä?

        Olisi loogista että tuon konvertoinnin saisi tehdä jo ihan aluksi sillä mitäpä hyötyä on tehdä kaksi iltaa töitä ja sitten konvertoida CMYKiksi huomatakseen että värit on ihan persiillään....


      • mykki
        lisäys kirjoitti:

        minne se painotalon käyttämä profiili imuroidaan jos sitä profiilia ei omalla koneella valmiiksi ole? Ja sitten Convert to profile-painatalon profiili ja jatkan työskentelyä?

        Olisi loogista että tuon konvertoinnin saisi tehdä jo ihan aluksi sillä mitäpä hyötyä on tehdä kaksi iltaa töitä ja sitten konvertoida CMYKiksi huomatakseen että värit on ihan persiillään....

        oletan että Photoshop on käytössä.

        Edit -> Color settings ja haet lataamasi/tallentamasi ICM-tiedostoston CMYK-väriprofiiliin.


      • Jaska Perusjaska
        selvityksestä kirjoitti:

        mikähän täällä on sitten tuon U.S.web... sijasta?

        Ja tehdäänkö tuo muunnos vasta sitten kun tuote on valmis? Vai saako tehdä ennen kuin alkaa tekemään mitään, näkisi matkan varrella milta homma näyttää.....

        Tuota tuota...

        Kannattaa aina tarkistaa painosta. Mitään yleispätevää standardia ei ole. Monet painot kalibroivat koneensa joko ISO-standardin tai FOGRA:n mukaan. Esim. ISO Coated v.2 tai Coated FOGRA39.
        Jotkut taas profiloivat koneensa ja laittavat profiilin nettisivuilleen tai lähettävät sähköpostilla.

        Cmyk-muunnos kannattaa tehdä vasta kun on kuvan säätänyt muuten kuntoon. Profiilimuunnoksessa mm. rajoitetaan musteet profiilin mukaiseen määrään. Esim. 300 %. Jos muunnoksen jälkeen säädät esim. kontrastia suuremmaksi, musteraja ylittyy ja tulee sotkua, ellei joku huomaa virhettä. Todennäköisesti vielä painon ripissä tarkistetaan tuo, mutta mitä kuvillesi tapahtuu silloin, et voi tietää. Ainakaan ne eivät ole sitä mitä halusit.

        Eli vielä kerran. Cmyk-muunnos viimeisenä! Jos on tosi pro, voi tämän jälkeen vielä värejä puhdistaa, kunhan tarkkailee koko ajan ink limittiä.

        Muutenkin työnkulku kannattaa pitää aina sellaisena, että yhdelle kuvalle ei ole tehty kuin yksi cmyk-muunnos.

        Eli aina lähtökohtana on originaali rgb-tiedosto, josta teet tarvittaessa eri painoja varten eri profiilin sisältäviä cmyk-kuvia.

        CMYK-CMYK -muunnokset ja CMYK-RGB -muunnokset eivät ole hyvästä, jos laatua haetaan. Aina laajemmasta väriavaruudesta pienempään, ei toisinpäin. Eli myöskään sRGB-Adobe RGB -muunnoksessa ei ole mieltä.

        Jotta lopputulosta pystyisi työstövaiheessa tarkastelemaan, on photoshopissa soft proofing -toiminto. Eli nk. näyttövedostus. View-valikosta proof > custom > haluamasi profiili. Nyt voit säätää kuvaasi rgb-tilassa näkemällä koko ajan miltä kuva tulee näyttämään muunnoksen jälkeen. View-valikosta löytyy myös gamut warning, joka kannattaa pitää päällä prooffauksen kanssa. Se merkkaa kuvasta sävyt, jotka eivät mahdu kohdeprofiilin toistoalaan. Nämä kyllä mahdutetaan siihen profiilimuunnoksessa ja usein relative colourimetric tekee riittävän hyvää jälkeä, mutta joskus toistoalan ylittäviä sävyjä ehkä haluaa korjata ennen muunnosta. Laatuhan se on mistä maksetaan.

        Tuo on myöskin yksi syy, minkä vuoksi profiilimuunnosta ei kannata tehdä aikaisin. Siinä vaiheessa toistoalan ylittävät sävyt leikataan pois, mutta jos muutat niitä sen jälkeen, vain luoja tietää mitä niille tapahtuu painossa..


      • tosi paljon!
        Jaska Perusjaska kirjoitti:

        Tuota tuota...

        Kannattaa aina tarkistaa painosta. Mitään yleispätevää standardia ei ole. Monet painot kalibroivat koneensa joko ISO-standardin tai FOGRA:n mukaan. Esim. ISO Coated v.2 tai Coated FOGRA39.
        Jotkut taas profiloivat koneensa ja laittavat profiilin nettisivuilleen tai lähettävät sähköpostilla.

        Cmyk-muunnos kannattaa tehdä vasta kun on kuvan säätänyt muuten kuntoon. Profiilimuunnoksessa mm. rajoitetaan musteet profiilin mukaiseen määrään. Esim. 300 %. Jos muunnoksen jälkeen säädät esim. kontrastia suuremmaksi, musteraja ylittyy ja tulee sotkua, ellei joku huomaa virhettä. Todennäköisesti vielä painon ripissä tarkistetaan tuo, mutta mitä kuvillesi tapahtuu silloin, et voi tietää. Ainakaan ne eivät ole sitä mitä halusit.

        Eli vielä kerran. Cmyk-muunnos viimeisenä! Jos on tosi pro, voi tämän jälkeen vielä värejä puhdistaa, kunhan tarkkailee koko ajan ink limittiä.

        Muutenkin työnkulku kannattaa pitää aina sellaisena, että yhdelle kuvalle ei ole tehty kuin yksi cmyk-muunnos.

        Eli aina lähtökohtana on originaali rgb-tiedosto, josta teet tarvittaessa eri painoja varten eri profiilin sisältäviä cmyk-kuvia.

        CMYK-CMYK -muunnokset ja CMYK-RGB -muunnokset eivät ole hyvästä, jos laatua haetaan. Aina laajemmasta väriavaruudesta pienempään, ei toisinpäin. Eli myöskään sRGB-Adobe RGB -muunnoksessa ei ole mieltä.

        Jotta lopputulosta pystyisi työstövaiheessa tarkastelemaan, on photoshopissa soft proofing -toiminto. Eli nk. näyttövedostus. View-valikosta proof > custom > haluamasi profiili. Nyt voit säätää kuvaasi rgb-tilassa näkemällä koko ajan miltä kuva tulee näyttämään muunnoksen jälkeen. View-valikosta löytyy myös gamut warning, joka kannattaa pitää päällä prooffauksen kanssa. Se merkkaa kuvasta sävyt, jotka eivät mahdu kohdeprofiilin toistoalaan. Nämä kyllä mahdutetaan siihen profiilimuunnoksessa ja usein relative colourimetric tekee riittävän hyvää jälkeä, mutta joskus toistoalan ylittäviä sävyjä ehkä haluaa korjata ennen muunnosta. Laatuhan se on mistä maksetaan.

        Tuo on myöskin yksi syy, minkä vuoksi profiilimuunnosta ei kannata tehdä aikaisin. Siinä vaiheessa toistoalan ylittävät sävyt leikataan pois, mutta jos muutat niitä sen jälkeen, vain luoja tietää mitä niille tapahtuu painossa..

        jopa minä taisin ymmärtää vastauksesi ja tuo vaikuttaa muutoinkin loogiselta toiminnalta työnkulussa.

        Tarkennuskysymys vielä: Soft proofing ei siis muuta varsinaisesti kuvassa mitään vaan se simuloi sitä miltä kuva tulisi näyttämään tuossa profiilissa? Tallennus on siis tehtävä vielä tuohon haluttuun cmyk-profiiliin ihan viimeisenä, soft proofing ei sitä automaattisesti tee. Tuo on omassa Photariversiossa View-Proof setup-custom. Ja jostain ihmeen syystä siinä on nyt Working CMYK eli tämä näyttää kuvan painotuotteena, kappas vaan, vaikka nettiin tällä kuvia on tehty. On siis hieman pielessä koko ajan jos nettiä ajatellaan....

        Mitenkähän voisi ruudulla katsella yhtaikaa kuvaa nettiversiona eli sRGB ja painoversiona eli CMYK? Kuva varmaankin duplikoidaan ja asetetaan kuvat vierekkäin, mutta sitten...onko mahdollista jotenkin?


      • Jaska Perusjaska
        tosi paljon! kirjoitti:

        jopa minä taisin ymmärtää vastauksesi ja tuo vaikuttaa muutoinkin loogiselta toiminnalta työnkulussa.

        Tarkennuskysymys vielä: Soft proofing ei siis muuta varsinaisesti kuvassa mitään vaan se simuloi sitä miltä kuva tulisi näyttämään tuossa profiilissa? Tallennus on siis tehtävä vielä tuohon haluttuun cmyk-profiiliin ihan viimeisenä, soft proofing ei sitä automaattisesti tee. Tuo on omassa Photariversiossa View-Proof setup-custom. Ja jostain ihmeen syystä siinä on nyt Working CMYK eli tämä näyttää kuvan painotuotteena, kappas vaan, vaikka nettiin tällä kuvia on tehty. On siis hieman pielessä koko ajan jos nettiä ajatellaan....

        Mitenkähän voisi ruudulla katsella yhtaikaa kuvaa nettiversiona eli sRGB ja painoversiona eli CMYK? Kuva varmaankin duplikoidaan ja asetetaan kuvat vierekkäin, mutta sitten...onko mahdollista jotenkin?

        Aivan oikein. Alkuperäinen kuva ei muutu näyttövedostuksessa, vaan photoshop laskee koko ajan taustalla arvoja samalla tavalla kuin varsinaisessa muunnoksessakin. Lopuksi se täytyy tehdä, jotta nuo arvot tallentuisi kuvaan.

        Proof setupissa taitaa aina olla jokin valittuna. Vasta kun siinä alemmassa Proof Colors -kohdassa on ruksi, näyttövedostus on päällä. Sen ei pitäisi jäädä valituksi vaan nollautuu aina kun uuden kuvan avaa. Eli ei tuollaista virhettä pitäisi päästä sattumaan.

        Working CMYK on sama asia kuin Edit > Color Settings -paletissa valittu cmyk-työtila. Custom-valikosta voi taas valita profiilin käsin. Vähän sama asia kuin tuossa convert to profile vs. mode CMYK -jutussa. Suosittelen taas valitsemaan aina sieltä custom-valikosta oikein profiilin.

        Jos haluat kahta kuvaa vertailla vierekkäin, kopioit vaan kuvan ja valitset toiseen tuolta proof setupista sRGB:n ja toiseen painon profiilin.


      • viisastun
        Jaska Perusjaska kirjoitti:

        Aivan oikein. Alkuperäinen kuva ei muutu näyttövedostuksessa, vaan photoshop laskee koko ajan taustalla arvoja samalla tavalla kuin varsinaisessa muunnoksessakin. Lopuksi se täytyy tehdä, jotta nuo arvot tallentuisi kuvaan.

        Proof setupissa taitaa aina olla jokin valittuna. Vasta kun siinä alemmassa Proof Colors -kohdassa on ruksi, näyttövedostus on päällä. Sen ei pitäisi jäädä valituksi vaan nollautuu aina kun uuden kuvan avaa. Eli ei tuollaista virhettä pitäisi päästä sattumaan.

        Working CMYK on sama asia kuin Edit > Color Settings -paletissa valittu cmyk-työtila. Custom-valikosta voi taas valita profiilin käsin. Vähän sama asia kuin tuossa convert to profile vs. mode CMYK -jutussa. Suosittelen taas valitsemaan aina sieltä custom-valikosta oikein profiilin.

        Jos haluat kahta kuvaa vertailla vierekkäin, kopioit vaan kuvan ja valitset toiseen tuolta proof setupista sRGB:n ja toiseen painon profiilin.

        kun auon Photarin valikkoa ja luen sun vastausta. Kun ei ole raksia Proof colors-kohdassa niin tuo working cmyk ei ole siis päällä. Päällä on kai se värimaailma mikä Photarissa on oletuksena asennettu, sRGB tässä tapauksessa working spacena. Vasta kun täppään päälle proof colorsin niin tulisi tuo working cmyk. Näin kai?

        Tuo tuplakuva voi olla hyödyllinen juttu jos haluaa että firman värit logossa toistuvat mahdollisimman samanlaisina nettisivulla ja painetussa logossa. Voisi yriittää säätää ruudulla samannäköisiksi. Hienoa.

        Oikein kivaa juhannusta sinulle!


      • Jaska Perusjaska
        viisastun kirjoitti:

        kun auon Photarin valikkoa ja luen sun vastausta. Kun ei ole raksia Proof colors-kohdassa niin tuo working cmyk ei ole siis päällä. Päällä on kai se värimaailma mikä Photarissa on oletuksena asennettu, sRGB tässä tapauksessa working spacena. Vasta kun täppään päälle proof colorsin niin tulisi tuo working cmyk. Näin kai?

        Tuo tuplakuva voi olla hyödyllinen juttu jos haluaa että firman värit logossa toistuvat mahdollisimman samanlaisina nettisivulla ja painetussa logossa. Voisi yriittää säätää ruudulla samannäköisiksi. Hienoa.

        Oikein kivaa juhannusta sinulle!

        Juu alat olla jo oikeilla jäljillä. Vielä kuitenkin tarkennan muutamaa asiaa, joiden kanssa menee helposti sekaisin.

        Työtila/Working space:
        Tämä on ikään kuin oletusväriavaruus uusille ja avattaville kuville. Määritellään värinhallinta-asetuksissa (edit>color settings). Kuten varmaan huomaat, rgb, cmyk ja grayscale -kuville valitaan jokaiselle oma työskentelyavaruus. Siellä myös määritellään toimintatavat kun avataan profiilittomia tai työtilasta poikkeavia kuvia. Oletuksena ne taidetaan konvertoida aina työtilaa, mikä ei ole ollenkaan hyvä juttu ellei tee aina samaan mediaan kuvia. Eli kannattaa laittaa ruksit niihin ask always -kohtiin.

        Kuvaan sisällytetty profiili:
        Photoshopissa voi työskennellä tietenkin myös muissa väriavaruuksissa, kuin mitä värinhallinta-asetuksissa on määritetty. Eli kuvassa voi olla sisällytettynä ja sen voi avata vaikka sRGB-avaruudessa, vaikka rgb-työtilana olisi Adobe RGB. Info-palettiin saa muistaakseni näkymään kuvan väriavaruuden. On hyvin tärkeää olla aina tietoinen siitä. Ja on tärkeää tietää, ettei kuvan profiilia konvertoida tietämättäsi. Tämä tapahtuu helposti oletusasetuksilla automaattisesti kuvaa avatessa, tallennettaessa tai exportatessa esim. pdf:ää.

        Näyttövedostus:
        Proof setupista voidaan valita mikä tahansa photoshoppiin asennettu väriprofiili, jolloin muutosta voidaan esikatsella muuttamatta alkuperäistä kuvaa. Kun proof colors on valittuna, tehdään ylimääräinen "värimuunnos" lennossa lähdeprofiili > vedostusprofiili > näytön profiili. Normaalisti tuo on vain lähdeprofiilista näytön profiiliin. Proof setupista voi valita nopeasti värinhallinta-asetuksissa valitut working spacet, tai sitten custom-valikosta mikä tahansa profiili ja muunnosmenetelmä. Tämä on siis vain asetus tuolle proof colors -toiminnolle. Jos säädät kuvaa tuon näyttövedostuksen kanssa, niin muista tehdä varsinainen värimuunnos täsmälleen samoilla asetuksilla. Muuten siitä ei ole kovinkaan suurta iloa.

        Tuo sRGB-väriavaruus on vähän sellainen kompromissi. Se on tehty niin suppeaksi, että voidaan olettaa useimpien näyttöjen toistavan sen toistoalan kokonaan. Tarkoituksena on jonkinlainen yhteinen avaruus eri näyttölaitteita varten.
        Tuo nettilogon ja painettavan logon vedostus näytöllä on hieman kyseenalaista, koska niiden katseluympäristö on täysin erilainen. Tarkoituksena ei ole absoluuttisesti samat väriarvot vaan havainnollisesti sama väriaistimus.

        Värinhallinta käytännössä on melko helppoa, mutta vaatii äärimmäistä huolellisuutta ja tarkkaavaisuutta. Yksi ruksi väärässä paikassa voi katkaista koko ketjun. Asioita helpottaa kun tietää mitä eri termit tarkoittavat ja mitä eri työvaiheissa tapahtuu.

        Värinhallinnan toiminnallinen puoli on taas sellaista ydinfysiikkaa, että vähemmästäkin menee sekaisin. Tai kun olisi edes fysiikkaa, mutta kun se on hyvinkin sekava soppa tekniikkaa, matematiikkaa, psykologiaa, filosofiaa ja lähes kaikkia muita tieteitä mitä maa päällään kantaa.

        Jos asia kiinnostaa, niin lue vaikka Bruce Fracerin Värinhallinta, niin tiedät mitä kaikkea et tiedä.


      • Jaska Perusjaska kirjoitti:

        Juu alat olla jo oikeilla jäljillä. Vielä kuitenkin tarkennan muutamaa asiaa, joiden kanssa menee helposti sekaisin.

        Työtila/Working space:
        Tämä on ikään kuin oletusväriavaruus uusille ja avattaville kuville. Määritellään värinhallinta-asetuksissa (edit>color settings). Kuten varmaan huomaat, rgb, cmyk ja grayscale -kuville valitaan jokaiselle oma työskentelyavaruus. Siellä myös määritellään toimintatavat kun avataan profiilittomia tai työtilasta poikkeavia kuvia. Oletuksena ne taidetaan konvertoida aina työtilaa, mikä ei ole ollenkaan hyvä juttu ellei tee aina samaan mediaan kuvia. Eli kannattaa laittaa ruksit niihin ask always -kohtiin.

        Kuvaan sisällytetty profiili:
        Photoshopissa voi työskennellä tietenkin myös muissa väriavaruuksissa, kuin mitä värinhallinta-asetuksissa on määritetty. Eli kuvassa voi olla sisällytettynä ja sen voi avata vaikka sRGB-avaruudessa, vaikka rgb-työtilana olisi Adobe RGB. Info-palettiin saa muistaakseni näkymään kuvan väriavaruuden. On hyvin tärkeää olla aina tietoinen siitä. Ja on tärkeää tietää, ettei kuvan profiilia konvertoida tietämättäsi. Tämä tapahtuu helposti oletusasetuksilla automaattisesti kuvaa avatessa, tallennettaessa tai exportatessa esim. pdf:ää.

        Näyttövedostus:
        Proof setupista voidaan valita mikä tahansa photoshoppiin asennettu väriprofiili, jolloin muutosta voidaan esikatsella muuttamatta alkuperäistä kuvaa. Kun proof colors on valittuna, tehdään ylimääräinen "värimuunnos" lennossa lähdeprofiili > vedostusprofiili > näytön profiili. Normaalisti tuo on vain lähdeprofiilista näytön profiiliin. Proof setupista voi valita nopeasti värinhallinta-asetuksissa valitut working spacet, tai sitten custom-valikosta mikä tahansa profiili ja muunnosmenetelmä. Tämä on siis vain asetus tuolle proof colors -toiminnolle. Jos säädät kuvaa tuon näyttövedostuksen kanssa, niin muista tehdä varsinainen värimuunnos täsmälleen samoilla asetuksilla. Muuten siitä ei ole kovinkaan suurta iloa.

        Tuo sRGB-väriavaruus on vähän sellainen kompromissi. Se on tehty niin suppeaksi, että voidaan olettaa useimpien näyttöjen toistavan sen toistoalan kokonaan. Tarkoituksena on jonkinlainen yhteinen avaruus eri näyttölaitteita varten.
        Tuo nettilogon ja painettavan logon vedostus näytöllä on hieman kyseenalaista, koska niiden katseluympäristö on täysin erilainen. Tarkoituksena ei ole absoluuttisesti samat väriarvot vaan havainnollisesti sama väriaistimus.

        Värinhallinta käytännössä on melko helppoa, mutta vaatii äärimmäistä huolellisuutta ja tarkkaavaisuutta. Yksi ruksi väärässä paikassa voi katkaista koko ketjun. Asioita helpottaa kun tietää mitä eri termit tarkoittavat ja mitä eri työvaiheissa tapahtuu.

        Värinhallinnan toiminnallinen puoli on taas sellaista ydinfysiikkaa, että vähemmästäkin menee sekaisin. Tai kun olisi edes fysiikkaa, mutta kun se on hyvinkin sekava soppa tekniikkaa, matematiikkaa, psykologiaa, filosofiaa ja lähes kaikkia muita tieteitä mitä maa päällään kantaa.

        Jos asia kiinnostaa, niin lue vaikka Bruce Fracerin Värinhallinta, niin tiedät mitä kaikkea et tiedä.

        Ja kyse on silti vain muutaman värin sekoittelusta:D

        Kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että tietokoneen ruudulta ei Cmyk värejä näe, koska se vain yrittää mallintaa mahdollisimman oikein painotuotosta. Joten koevedokset kunniaan:D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      153
      9049
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2729
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      29
      2511
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      57
      2501
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      197
      1885
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      97
      1837
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      23
      1763
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      46
      1295
    9. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      109
      1207
    10. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1156
    Aihe