Kuvitellaan että harrastaisin jotakin uhkapeliä korteilla. Kuvitellaan myös että pelissä menestyvät parhaiten ne jotka huijaavat eniten ja kuvitellaan myös että kaikki tietävät tämän.
Ongelma: pitäisikö minun ihailla niitä jotka ovat parhaita huijareita, vai niitä jotka pärjäävät parhaiten ilman huijaamista?
(Kuvitellaan myös että pelissä liikkuu valtavia rahasummia)
Moraalinen ongelma
15
205
Vastaukset 15
Tarkoitus pyhittää keinot. Voitto ei ole se tärkein asia...se on AINOA asia!
Ei muuta sanottavaa tähän ketjuun...
Totahan sä hait eikö?! ;)Minä löydän.
Tämä löytö on mielenkiintoinen ja sinun pitäisi itse pohtia asiaa.
Mitä jos kilpailija myrkyttää kaikki muut osanottajat. Onko silloinkin voitto ansaittu.
vastaus olla ihailematta kumpaakaan. Esim. Pitäskö lyödä vammaista vai hänen avustajaansa?
buddy-love kirjoitti:
Mutta viitaus on nyt hiukan hämärä.
pykälää absurdimpi - silti vastaus on sama.
- .............
"pitäisikö.....": ei ole velvollisuutta ihailla kumpiakaan
Sillä olen rakentanut koko persoonallisuuteni sen varaan että olen tämän lajin harrastaja ja elämässä ei mitata menestymistä muulla kuin tällä asteikolla.
- pärjää pelissä
ilman huijaamista ;).
Ihminen tarvitsee myös valehtelun- ja huijaamisen taitoa selviytyäkseen 8esim valkoiset valheet). Niillekkin on oma paikkansa. Ja sääntöjen mukaisesti toimiessa ei siinä luulisi olevan edes mtn ongelmaa.
Sana "ihailla" käyttö mahdotonta kysymyksen yhteydessä.
buddy-love kirjoitti:
Tässä yhteydessä myös ihailla tuota kyseenalaistavaa lausuntoa?
tarkoituskin, että sitä ihaillaan!
dazu kirjoitti:
tarkoituskin, että sitä ihaillaan!
siis on mahdollista ihailla kysymyksen muodossa.
onnistunut kysymyksen asettelu.
Ensinnäkin, merkitsevää on se, että tietävätkö kaikki sen, että kaikki tietävät? Kävelen punaisia päin ja en pidä sitä kovinkaan pahana, koska tiedän että muutkin tekevät niin ja vielä tietäen, että muutkin tekevät niin.
Toiseksi, ihailun perusteet syntyvät motiiveistasi. Jos moraalisi on sääntöjen noudattamista ei saa ihailla huijareita. Jos ykköskohdan "tiedän että muutkin tietävät toteutuu" saat ihailla huijaamalla menestyviä.
Rahamäärillä ei ole merkitystä.Tässä kisassa onkin oikeasti kyse siitä kenen moraali joustaa eniten.
Tilannetta kuitenkin vaikeuttaa se että kaikki kieltävät huijauksen julkisesti, jolloin jollakin ulkopuolisella saattaa säilyä illuusio reilusta pelistä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Törkeä petosepäily Suomussalmella
Uutisoi maikkari. Uhrin nimiin on nostettu pankkilainaa, hänet on saatu sijoittamaan hevosiin ja ostamaan autoja. Ei ta683010Poliisi etälamautti, sitten pahoinpiteli
Vaikeasti kehitysvammaisen niin vakavasti että kuoli pian sairaalassa. Ei osannut kehitysvammainen heti noudattaa polii3631117Mies, olen pahoillani kun olen kuvitellut
Että pitäisit minusta. En sitä mistään tähdistä kuitenkaan lukenut, mulle vaan tuli jostain semmoinen tunne, kun itse ty64762Anni Ihamäki saa tylyä kommenttia TTK:sta - Erityisesti tämä "vääryys" ärsyttää
Kaikille ei ole mieleen se, että Anni Ihamäki on mukana uudella Tanssii Tähtien Kanssa -kaudella. Ihamäki saa varsin ty32729Mitä et ole valmis sietämään ihmissuhteissasi ja miksi?
Aiemmin jo kyseltiin mitkä vaatimukset olivat mielestänne liiallisia. Kyselläänkin nyt sitä, että millaisilla asioilla s255590Päivän Riikka: Pandan suklaatehdas Jyväskylästä Viroon
Menkää töihin! Viroon! --- Liki sata vuotta kestänyt suklaantuotanto makeisvalmistaja Pandan tehtaalla Vaajakoskella pä133566Tiesitkö? Vappu Pimiän ensimmäinen aviomies ei ole Teemu-rakas
Vappu Pimiä on tätä nykyä naimisissa Teemu Huuhtasen kanssa. Pimiä on toista kertaa naimisissa, sillä ensimmäinen liitto19559Älä nyt ylikuormitu vaikka sinusta pidänkin rakas nainen
Tiedän, että olet minulle oikea. En halua pilata tätä juttua malttamattomuudella, mutta epäilen. Haluan vain olla lähel30514Sysmä tarvitsee päätöksiä
Sysmä tarvitsee päätöksiä – ei p*anjauhantaa** Kirjoitan kuntapolitiikan ulkopuolisena tarkkailijana. Sysmän poliittinen17505Älä katoa elämästäni
Kävelyllä mietin olisitpa varjo takanani vierelläni sivullani Älä katoa koskaan ole siinä pidä kädestäni kiinni ole kan29479