Moraalinen ongelma

Kuvitellaan että harrastaisin jotakin uhkapeliä korteilla. Kuvitellaan myös että pelissä menestyvät parhaiten ne jotka huijaavat eniten ja kuvitellaan myös että kaikki tietävät tämän.

Ongelma: pitäisikö minun ihailla niitä jotka ovat parhaita huijareita, vai niitä jotka pärjäävät parhaiten ilman huijaamista?

(Kuvitellaan myös että pelissä liikkuu valtavia rahasummia)

15

204

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tarkoitus pyhittää keinot. Voitto ei ole se tärkein asia...se on AINOA asia!

      Ei muuta sanottavaa tähän ketjuun...

      Totahan sä hait eikö?! ;)

      • Minä löydän.

        Tämä löytö on mielenkiintoinen ja sinun pitäisi itse pohtia asiaa.

        Mitä jos kilpailija myrkyttää kaikki muut osanottajat. Onko silloinkin voitto ansaittu.


    • vastaus olla ihailematta kumpaakaan. Esim. Pitäskö lyödä vammaista vai hänen avustajaansa?

      • Mutta viitaus on nyt hiukan hämärä.


      • buddy-love kirjoitti:

        Mutta viitaus on nyt hiukan hämärä.

        pykälää absurdimpi - silti vastaus on sama.


    • .............

      "pitäisikö.....": ei ole velvollisuutta ihailla kumpiakaan

      • Sillä olen rakentanut koko persoonallisuuteni sen varaan että olen tämän lajin harrastaja ja elämässä ei mitata menestymistä muulla kuin tällä asteikolla.


    • pärjää pelissä

      ilman huijaamista ;).

    • Ihminen tarvitsee myös valehtelun- ja huijaamisen taitoa selviytyäkseen 8esim valkoiset valheet). Niillekkin on oma paikkansa. Ja sääntöjen mukaisesti toimiessa ei siinä luulisi olevan edes mtn ongelmaa.

    • Sana "ihailla" käyttö mahdotonta kysymyksen yhteydessä.

      • Tässä yhteydessä myös ihailla tuota kyseenalaistavaa lausuntoa?


      • buddy-love kirjoitti:

        Tässä yhteydessä myös ihailla tuota kyseenalaistavaa lausuntoa?

        tarkoituskin, että sitä ihaillaan!


      • dazu kirjoitti:

        tarkoituskin, että sitä ihaillaan!

        siis on mahdollista ihailla kysymyksen muodossa.


    • onnistunut kysymyksen asettelu.

      Ensinnäkin, merkitsevää on se, että tietävätkö kaikki sen, että kaikki tietävät? Kävelen punaisia päin ja en pidä sitä kovinkaan pahana, koska tiedän että muutkin tekevät niin ja vielä tietäen, että muutkin tekevät niin.

      Toiseksi, ihailun perusteet syntyvät motiiveistasi. Jos moraalisi on sääntöjen noudattamista ei saa ihailla huijareita. Jos ykköskohdan "tiedän että muutkin tietävät toteutuu" saat ihailla huijaamalla menestyviä.

      Rahamäärillä ei ole merkitystä.

      • Tässä kisassa onkin oikeasti kyse siitä kenen moraali joustaa eniten.

        Tilannetta kuitenkin vaikeuttaa se että kaikki kieltävät huijauksen julkisesti, jolloin jollakin ulkopuolisella saattaa säilyä illuusio reilusta pelistä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      167
      1613
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      941
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. 51
      645
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      17
      628
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      163
      501
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      189
      437
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    Aihe