Ompa ollut lämmintä jösses

Pitkin päivää sadellut mitä nyt pahin illaksi lakkasi joskin silloin tällöin tulee tihkusadetta. Onneksi ei ollut tullut luvattua lähteä mökkijuhannuksen viettoon aatoksi. Asteitakin taisi parhaimmillaan olla alle 13 asteen.

Meille tuli kuitenkin enemmän syöjiä kuin piti, joten onneksi olin varannut kaikkea hieman yltäkylläisesti. Saimme tänään niitä lämpimiä just savustettuja kaloja, ja maistuivat liiankin hyviltä. Vieläkin on hieman ähky olo.

Tulin just pieni aika sitten saunasta ja mies on vielä menossa kaverinsa kanssa.

Huomiseksi luvattiin jo hieman parempaa säätä.

Jussin jatkoja kaikille.

53

332

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mittarissa, harmi vaan että niiden numeroiden välissä on pilkku. :D Siis aivan vetin tanan tun kylmä!! Tuulee ja välillä sataa vettä.

Mutta saunaan on tavoitteena saada kolminumeroinen luku tauluun, iliman pilikkuja! Grilli-ilta taisi nyt siirtyä kauemmas tulevaisuuteen.

Mukavaa jussia sinne teille ja kaikille muillekin!

• kylmempää;))))))))))))))

Ei kyllä meilläkään grillattu. Huomennakaan tuskin grillaamme vaikka ruissaloon mennäänkin. Mikäli ilma on samanlainen kuin tänään,viihdymme sielläkin sisätiloissa :-D

Grillaaminen siirtyy sunnuntaille tietty säävarauksin.

• Pukeli 1

hauskaa Juhannusta vaan, eikä tässä nyt kauan tarvitsekkaan miettiä mitä juhlaa pitäisi nyt itselleen järjestää, kun muutkin juhlivat. Kolmen kuukauden päästä alkaa kaamos ja silloin on kaikki hyvin ja rauha maassa.

• Pukeli 1 kirjoitti:

hauskaa Juhannusta vaan, eikä tässä nyt kauan tarvitsekkaan miettiä mitä juhlaa pitäisi nyt itselleen järjestää, kun muutkin juhlivat. Kolmen kuukauden päästä alkaa kaamos ja silloin on kaikki hyvin ja rauha maassa.

istutaan taas sisällä ja on kylmää ja synkkää ihan kuten nytkin, paitsi saunassa. :D

Meillä oli bileet viime perjantaina, lauantaina ja keskiviikkona (ihan pienet), ja nyt ei sitten olekaan mitään, kun ei täällä ole edes juhannus vielä. Appiukon kanssa juodaan punaviiniä, kolme koiraa osoittaa mieltään kukin omassa nurkassaan ja kukin omasta syystään kuono nyrpällään (yksi sen takia että ulkona sataa, toinen sen takia että ruokatarjoilu on niin hidasta ja kolmas kai ihan solidaarisuuden nimissä). Mutta ollaan hengessä mukana ja toivotaan että mahdollisimman moni suomalainen selviää hengissä tästä juhannuksesta!!

• Ursa kirjoitti:

istutaan taas sisällä ja on kylmää ja synkkää ihan kuten nytkin, paitsi saunassa. :D

Meillä oli bileet viime perjantaina, lauantaina ja keskiviikkona (ihan pienet), ja nyt ei sitten olekaan mitään, kun ei täällä ole edes juhannus vielä. Appiukon kanssa juodaan punaviiniä, kolme koiraa osoittaa mieltään kukin omassa nurkassaan ja kukin omasta syystään kuono nyrpällään (yksi sen takia että ulkona sataa, toinen sen takia että ruokatarjoilu on niin hidasta ja kolmas kai ihan solidaarisuuden nimissä). Mutta ollaan hengessä mukana ja toivotaan että mahdollisimman moni suomalainen selviää hengissä tästä juhannuksesta!!

eli ei siirrettynä jussi kuten meillä, pitäisi sää tiedotuksen mukaan tulla hieno lämmin ilma.

Silloin joskus oli katastrooffi ellei jussina juhlittu kunnolla. Kokoonnuimme milloin kenenkin mökille yleensä Rymättylään tai Kulhon saareen ja lapset nukkuivat siskonpedeissä ja aikuiset bilettivät yöllä. Se oli sitä aikaa.

• umalehtinen kirjoitti:

eli ei siirrettynä jussi kuten meillä, pitäisi sää tiedotuksen mukaan tulla hieno lämmin ilma.

Silloin joskus oli katastrooffi ellei jussina juhlittu kunnolla. Kokoonnuimme milloin kenenkin mökille yleensä Rymättylään tai Kulhon saareen ja lapset nukkuivat siskonpedeissä ja aikuiset bilettivät yöllä. Se oli sitä aikaa.

mökillä Nilsiässä, ja sitten vähän isompana juhannus aloitettiin aina Koljonvirran leirintäalueella jossa sytytettiin virallinen iso juhannuskokko ja vietettiin kekkereitä läpi yön... paitsi kyllä meidän porukka sieltä aina jossain järjestyksessä jotenkin päin valui kaupungille juhlimaan. Aivan mahtavia juhannusöitä on jäänyt mieleen, ne kaikkein lämpimimmät varmaan. :)

• mitta kiitti huomaavaisuudesta.

• No joo,vähän oli ankee ilma täälläkin juhannusaattona.Eipä paljon vieraita parennu istuttaa ulkona,heh.
      En lähtenyt mökille,kun luvattiin tuota koleaa keliä,mutta mukavastihan tuo aatto kotonakin meni vieraitten kanssa.Illalla myöhään sitten tehtiin miehen ja murkun kanssa pitkä lenkki,että ähkyt sai laskettua :D.
      Aikas hiljasta oli,että huomas kyllä,että ei ihan normipäivä ollut.
      Tänään sitten pihahommiin,pitäis kaivaa vähän puille kuoppia.Saa sitten eiliset grillauksetkin kyytiä :D

Juhannuksen jatkoja vaan sinne kuin muillekkin :)

• tämänpäiväinen emäntämme oli eilen käynyt hautausmaalla. kaupunki oli ollut autio ja eipä hautamaallakaan ruuhkaa ollut.
        Samoin oli mennessämme tänään Ruissaloon tiet melko autiot. Ruissalossa sitten taas jo näkikin porukkaa. Keli oli aivan erilainen eiliseen verrattuna, vaikka meri olikin likellä.

• ja,,,,
        umalehtinen kirjoitti:

tämänpäiväinen emäntämme oli eilen käynyt hautausmaalla. kaupunki oli ollut autio ja eipä hautamaallakaan ruuhkaa ollut.
        Samoin oli mennessämme tänään Ruissaloon tiet melko autiot. Ruissalossa sitten taas jo näkikin porukkaa. Keli oli aivan erilainen eiliseen verrattuna, vaikka meri olikin likellä.

kesällä on sää.

• ja,,,, kirjoitti:

kesällä on sää.

Tämäpä oli jännä tieto. :) Eikö talvella ole sitten ollenkaan säätä, eikä kesällä keliä?

• vai leikitkö ?
        Ursa kirjoitti:

Tämäpä oli jännä tieto. :) Eikö talvella ole sitten ollenkaan säätä, eikä kesällä keliä?

Etkö tosiaankaan ymmärrä mikä ero on kun puhutaan KELISTÄ - yleensä silloin puhutaan ajo-olosuhteista, maantien kunnosta yms.

Ja kun säästä puhutaan se on aivan eri asia.

Onko muka äidinkielesi jo unohtunut ?

Esim. Olipas liukas keli vaikka auriko paistoi ja sää oli aurinkoinen ja tyynni ; kun keväällä ajeltiin !

• vai leikitkö ? kirjoitti:

Etkö tosiaankaan ymmärrä mikä ero on kun puhutaan KELISTÄ - yleensä silloin puhutaan ajo-olosuhteista, maantien kunnosta yms.

Esim. Olipas liukas keli vaikka auriko paistoi ja sää oli aurinkoinen ja tyynni ; kun keväällä ajeltiin !

ihmettelin, miten niin kesällä puhutaan säästä ja talvella kelistä? Kyllä minusta säästä vaan puhutaan kesät talvet, samoin kelistä, vaikka talvella tietysti se kelien vaihtelu monesti tuntuu enemmän. Mutta on sitä kesälläkin monenlaista keliä, kuten tiedät jos olet ajanut autoa tai prätkää.

>>Olipas liukas keli vaikka auriko paistoi>> --> eli oli aurinkoinen SÄÄ, eikös vain?

>>sää oli aurinkoinen ja tyynni ; kun keväällä ajeltiin>> --> Ja ajokeli oli... minkälainen?

:)

• nyt itse vähän tyhmä
        vai leikitkö ? kirjoitti:

vai leikkiikö vain?

• ja,,,, kirjoitti:

kesällä on sää.

Säästä, ilmasta. . . . .haittaako se sua jotenkin.

• et voi olla tosissas
        Ursa kirjoitti:

ihmettelin, miten niin kesällä puhutaan säästä ja talvella kelistä? Kyllä minusta säästä vaan puhutaan kesät talvet, samoin kelistä, vaikka talvella tietysti se kelien vaihtelu monesti tuntuu enemmän. Mutta on sitä kesälläkin monenlaista keliä, kuten tiedät jos olet ajanut autoa tai prätkää.

>>Olipas liukas keli vaikka auriko paistoi>> --> eli oli aurinkoinen SÄÄ, eikös vain?

>>sää oli aurinkoinen ja tyynni ; kun keväällä ajeltiin>> --> Ja ajokeli oli... minkälainen?

:)

Etkö ymmärtänyt esimerkkiä, keli oli liukas, vaikka sää oli aurkoinen ja tyynni !

Eli KELI OLI LIUKAS ( kuten usein keväällä vaikka aurinko paistaa eikä tuule )

• et voi olla tosissas kirjoitti:

Etkö ymmärtänyt esimerkkiä, keli oli liukas, vaikka sää oli aurkoinen ja tyynni !

Eli KELI OLI LIUKAS ( kuten usein keväällä vaikka aurinko paistaa eikä tuule )

Luulin että siinä oli kaksi esimerkkiä.

Mutta selitä nyt se väite, että talvella puhutaan kelistä ja kesällä on sää.
        http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/8241902/38436700

Eikös joka päivä ympäri vuoden ole jonkinlainen sää, joka sitten puolestaan vaikuttaa keliin?

• umalehtinen kirjoitti:

Säästä, ilmasta. . . . .haittaako se sua jotenkin.

...että 2.11. klo 20:39 - 27.4. klo 14:18 kuuluu puhua kelistä, sitten 27.4. klo 14:18 - 29.5. klo 16:25 voi mainita sekä kelin että sään, sen jälkeen kuuluu kesän ajan puhua pelkästään säästä, ja 16.8. klo 19:12 alkaen marraskuun alkuun asti pitää sanoa ilma?

Meni varmaan ihan pieleen, kun olen niin tyhmä. ;D

• Ursa kirjoitti:

...että 2.11. klo 20:39 - 27.4. klo 14:18 kuuluu puhua kelistä, sitten 27.4. klo 14:18 - 29.5. klo 16:25 voi mainita sekä kelin että sään, sen jälkeen kuuluu kesän ajan puhua pelkästään säästä, ja 16.8. klo 19:12 alkaen marraskuun alkuun asti pitää sanoa ilma?

Itse olen kyllä sen verta tollo, että käytän miten sattuu noita sanoja joista ilmoista puhutaan;))
        Tuota listaasi voisi käyttää muistin virkistäjänä. Pannaas kattoen mitä tämä Suomen kielen ja sanojen virtuoosi ehdotuksestasi sanoo. Mielenkiinnolla jään odottelemaan:-DD

• Ursa kirjoitti:

on keli = väglag= tieolosuhde. eli lienekkö sitten ympärivuotinen.

• tuo on tosi tyhmää
        Ursa kirjoitti:

Yleisesti näin;

http://www.google.com/search?hl=fi&rls=com.microsoft:*&q=kesäsää&btnG=Hae&lr=

• keli vs. sää
        majorica kirjoitti:

on keli = väglag= tieolosuhde. eli lienekkö sitten ympärivuotinen.

mutta ursallahan onkin aina liukas keli vaikka aurinko paistaisi tai lunta sataa. eihän ursalla koskaan ole kesäkeli maantiellä että tiet olisivat sulat ja hyvä ajokeli.

• mielestäsi?
        Ursa kirjoitti:

Lämmin kesäKELI vauhdittanut levien kasvua.

Minusta näin;

Lämmin kesäsää vauhdittanut levien kasvua.

• kirjotit että
        keli vs. sää kirjoitti:

mutta ursallahan onkin aina liukas keli vaikka aurinko paistaisi tai lunta sataa. eihän ursalla koskaan ole kesäkeli maantiellä että tiet olisivat sulat ja hyvä ajokeli.

kesällä ei o kelii?

• mielestäsi? kirjoitti:

Minusta näin;

lämmin eikä kylmä, paitsi puhekielessä. Tässä kielitoimiston selitys, jos hyväksyt sen:

>>Sää: ’ilmakehän tila maanpinnalla jllak tietyllä paikalla tiettynä aikana, säätila, ilma’.

Keli: ’säästä riippuva teiden t. maaston kulkukelpoisuus’.

Murteissa sanoja käytetään laajalti synonyymisina.>>

• (viruksii)

• Ursa kirjoitti:

...ämppäri on ainut sana noista jota olen itsekin joskus käyttänyt. :D

oikeesti tiennyt mitä se tarkoittaa ;-))))))

• majorica kirjoitti:

oikeesti tiennyt mitä se tarkoittaa ;-))))))

minä sanon kylläkin ämppärisoitin. :) Eli minulle ämppäri tarkoittaa vain samaa kuin mp3.

• Ursa kirjoitti:

minä sanon kylläkin ämppärisoitin. :) Eli minulle ämppäri tarkoittaa vain samaa kuin mp3.

kuullutkaan moista ennen. aina oppii jotain uutta. kyllä tämä on hyödyllinen ja kehittävä palsta ;-))))))

• majorica kirjoitti:

kuullutkaan moista ennen. aina oppii jotain uutta. kyllä tämä on hyödyllinen ja kehittävä palsta ;-))))))

mitä ihmeellisimpiä asioita! :))

• mielestäsi? kirjoitti:

Minusta näin;

käyttää se on Okei. Minä myös päätän mitä sanoja haluan käyttää ja sekin on Okei.
        Normaaliihmisten kanssa saan asiani kyllä ymmärretyksi aina, ei ole tullut ongelmia.

• Ursa kirjoitti:

tuolla googlella sitä kielen kääntämistä??? voi vide kun saa hyvät naurut. kääntää ihan hullunkurisesti jotkut sanat.

• Pukeli 1
        Ursa kirjoitti:

taito ainakin kehittyy. Näkyy live-elämässäkin. Vastaus tulee, että napsahtaa:)))))

• keskustellut!
        umalehtinen kirjoitti:

käyttää se on Okei. Minä myös päätän mitä sanoja haluan käyttää ja sekin on Okei.
        Normaaliihmisten kanssa saan asiani kyllä ymmärretyksi aina, ei ole tullut ongelmia.

Sinulta en tuohon sanomiseeni tarvitse hyväksyntää, eikä minua kiinnosta sinun sanomisesi ei tipanvertaa.

• keskustellut! kirjoitti:

Sinulta en tuohon sanomiseeni tarvitse hyväksyntää, eikä minua kiinnosta sinun sanomisesi ei tipanvertaa.

verran taisi kuitenkin kiinnostaa ;-)))))

• majorica kirjoitti:

tuolla googlella sitä kielen kääntämistä??? voi vide kun saa hyvät naurut. kääntää ihan hullunkurisesti jotkut sanat.

"Paras" oli kun meidän kotikunnan sivuille ilmestyi linkki, jossa kerrottiin että täältä löytyvät samat sivut suomeksi. Ajattelin että vau, hieno juttu että joku kääntää niitä suomeksikin. Mutta sepä olikin vain sillä Googlen translatorilla käännetty versio, ja oli kyllä aamukahvin lentää näytölle kun lueskelin meidän kunnasta suomeksi. :D Siellä oli juuri sillä hetkellä kerta kaikkiaan rivoja juttuja!

• Pukeli 1 kirjoitti:

taito ainakin kehittyy. Näkyy live-elämässäkin. Vastaus tulee, että napsahtaa:)))))

Siinä on kyllä kehitytty! :D

• majorica kirjoitti:

uuden suomalaisen sanan: Lärvipokkari. :D

Tietääköhän kaikki täällä, mikä se on? Minä en ollut koskaan kuullut, mutta arvasin mitä kautta mies on sen sanan oppinut, ja siitä tiesin myös mitä se tarkoittaa. :)

• Ursa kirjoitti:

"Paras" oli kun meidän kotikunnan sivuille ilmestyi linkki, jossa kerrottiin että täältä löytyvät samat sivut suomeksi. Ajattelin että vau, hieno juttu että joku kääntää niitä suomeksikin. Mutta sepä olikin vain sillä Googlen translatorilla käännetty versio, ja oli kyllä aamukahvin lentää näytölle kun lueskelin meidän kunnasta suomeksi. :D Siellä oli juuri sillä hetkellä kerta kaikkiaan rivoja juttuja!

yhtä ruokareseptiä kun hajin jotakin .... mutta voi ei. oli niin hulluja juttuja että pojan kanssa sitten hauskuutettiin itseämme pitkän ajan. meinas jäädä ruuanlaitto väliin.

• Ursa kirjoitti:

uuden suomalaisen sanan: Lärvipokkari. :D

Tietääköhän kaikki täällä, mikä se on? Minä en ollut koskaan kuullut, mutta arvasin mitä kautta mies on sen sanan oppinut, ja siitä tiesin myös mitä se tarkoittaa. :)

mitä mahtaa tarkoittaa. arvaus. lärvihän on naama. ja pokkari voisi olla pokka?
        eli siis vakavanaama?

• majorica kirjoitti:

yhtä ruokareseptiä kun hajin jotakin .... mutta voi ei. oli niin hulluja juttuja että pojan kanssa sitten hauskuutettiin itseämme pitkän ajan. meinas jäädä ruuanlaitto väliin.

täälläkin oli jokin reseptilinkki. :D

No, seuraavan kerran kun onnistun pilaaman jonkin ruuan, niin selitän sitten että Googlella käännätin mandariinista tai swahilista, oli vähän tulkinnanvaraista tekstiä. ;D

• majorica kirjoitti:

mitä mahtaa tarkoittaa. arvaus. lärvihän on naama. ja pokkari voisi olla pokka?
        eli siis vakavanaama?

tarkoittaa oikeasti pehmeäkantista kirjaa. :)

• Ursa kirjoitti:

täälläkin oli jokin reseptilinkki. :D

No, seuraavan kerran kun onnistun pilaaman jonkin ruuan, niin selitän sitten että Googlella käännätin mandariinista tai swahilista, oli vähän tulkinnanvaraista tekstiä. ;D

silloin niitä käännöksiä. ei onnistuis ruuanlaitto niillä ohjeilla ;-))))))

• Ursa kirjoitti:

tarkoittaa oikeasti pehmeäkantista kirjaa. :)

tiedän mutta mikäs se lärvi sitten siinä edessä????
        jaa.... onko se facebookki?

• majorica kirjoitti:

tiedän mutta mikäs se lärvi sitten siinä edessä????
        jaa.... onko se facebookki?

Naamakirjasta olen joskus kuullut, mutta Lärvipokkari oli hyvä!

• Ursa kirjoitti:

Naamakirjasta olen joskus kuullut, mutta Lärvipokkari oli hyvä!

paljon parempi kuin "naamakirja". se kuullostaa ihan oudolta.

• savukala on hyvää.

Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä ikävöit?

Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      89
      2046
    2. Et saa mua ikinä

Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      128
      1382
    3. Ammuskelua taas

Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.
      Kokkola
      23
      1330
    4. Juniorivalmennus Jokereissa..

Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau
      Nuorten jääkiekko
      28
      1282
    5. Päivämääriä

Minä päivämääränä näit kaivattusi viimeksi?
      Ikävä
      67
      1206
    6. Introverttinä osastolla

Yhdellä lääkäritapaamisella hoitaja valitti lääkärille etten tee mitään muuta kuin makaan ja ulkoilen. Kävin kuitenkin s
      337
      1018
    7. Toivotko, että

hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      88
      941
    8. Seksikkäin asu mikä päällä olet nähnyt kaivattusi ?

Seksikkäin asu mikä yllä olet nähnyt kaivattusi ?
      Ikävä
      53
      868
    9. 121
      777
    10. VIELÄKIN NAURATTAA

Seurustelua haluais. 🤣🤣🤣🤣🤣🤣
      Ikävä
      82
      766
    Aihe