Itsetunto ja

mielenterveysongelmat

1. Onko sinulla hyvä itsetunto?
2. Vaaditko ystäviltä tai seurustelukumppanilta hyvää itsetuntoa?
3. Onko sinulla koskaan ollut mielenterveysongelmia?
4. Voitko kuvitella olevasi ystävä mielenterveysongelmaisen kanssa? Entä seurustelukumppani?

19

296

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1. Onko sinulla hyvä itsetunto?

Mulla on se itsetunto. Hyvä tai huono? Sitä en ala määrittelemään.

En vaadi keneltäkään mitään.

Mielenterveysongelmia ei ole ollut, mutta itsetunto on kyllä ollut nollassa. Ja omaa syytäni.

4. Voitko kuvitella olevasi ystävä mielenterveysongelmaisen kanssa? Entä seurustelukumppani?

Voin kuvitella. Olen ollutkin ja se ei ole ollut hyväksi kummallekaan. Jatkuvaa toisen nostatusta syystä, että toinen ei kykene nousemaan itse. Sellaiseen väsyy. Väsyy vahvempikin yksilö. Se on kuin yrittäis polkea käsiin hajoavaa fillaria. Korjaat yhden osan siitä, toinen hajoaa...

• Jazuli

1. Onko sinulla hyvä itsetunto?...*..sil oon selvinny kummiskii..=o)
      2. Vaaditko ystäviltä tai seurustelukumppanilta hyvää itsetuntoa?...*..semmosta ettei oo anteeks olemasoloni ihmisii..=o)...leuka ylhääl ihtesä..nii passaa..
      3. Onko sinulla koskaan ollut mielenterveysongelmia?...*..magneettikuvauksen mukaa mul ei oisi pääs mitää..joteka tyhjää..=o)
      4. Voitko kuvitella olevasi ystävä mielenterveysongelmaisen kanssa? Entä seurustelukumppani?..*..oon ollukkii...molempii...vaa hyvin raskasta jokaselle..=o/

• 000

1. Kyllä kai.
      2. Olisi kyllä hyvä olla. Varsinkin jos huono itsetunto ilmenee mustasukkaisuusongelmina tai ystävyyssuhteessa muina ongelmina.
      3. Ei ole.
      4. Ystävä kyllä. Seurustelukumppani en enää koskaan ;)

• .
      -Ihan normaali

-Ennemmin normaalia

-Ei

-En ja en ikinä.
      .

• Nimenomaan terveen itsetunnon kehittyminen alkaa varhaislapsuudessa. Jos lapsi tuntee olevansa vanhempiensa rakastama, hänelle voi kehittyä hyvä itsetunto.
      Arka ja helposti syrjäänvetäytyvä lapsi on saanut kokea olevansa hyödytön harmintuottaja, jota kilvan moititaan osaamattomuudestaan.
      Olisi suuri ihme, jos näille lapsille kehittyisi itseensä ja kanssaihmisiinsä terveesti suhtautuva minäkuva ja optimaalisen hyvä itsetunto.

Näitä "epäonnistuneita", heikolla itsetunnolla varustettuja nuoria on aina ollut, nykyään erikoisen paljon.
      Pitäisikin kysyä; millaiset 'eväät' terveen itsetunnon rakentumiseen lapsi on saanut. Hylätystä lapsesta voi pahimmillaan tulla laitoskierteen asukki.

• vänksy

1. Onko sinulla hyvä itsetunto? ~ ei oikein
      2. Vaaditko ystäviltä tai seurustelukumppanilta hyvää itsetuntoa? ~ en
      3. Onko sinulla koskaan ollut mielenterveysongelmia? ~ ei tietääkseni ajoittaista hulluutta lukuunottamatta
      4. Voitko kuvitella olevasi ystävä mielenterveysongelmaisen kanssa? Entä seurustelukumppani? ~ voisin ja oon ollutkin

• Papukaijamerkki tänne

1. Ymmärtääkseni on
      2. Jonkun verran hyvää joo. Huonosta itsetunnosta seuraa paljon kaikkea kummallista. Se vaikuttaa niin moneen asiaan. On paljon enemmän ystävíä, kun katsoo ihmisten vikoja ja puutteitaläpi sormien. Luulen että tuntemillani ihmisillä on keskimäärin hyvä itsetunto. Esim. anteeksiantaminen on varmasti paljon vaikeampaa huonoitsetuntoiselle kuin hyvä itsetuntoiselle. Huonoitsetuntoinen ottaa nokkiinsa helposti asioista. Nyt taitavat nämä kysymykset olla liian vaikeita vastattaviksi.
      3. Kerro ensin miten ne määritellään. Luullakseni ei ole ollut.
      4. Mielenterveysongelmaista ei ole tuttavapiirissä. Mitä mielentervysongelmat pitävät sisällään? Tarvitsisin vähän tarkempaa käsitteenmäärittelyä. Jos joku sellaisia ongelmia saisi (mitä minä niillä ymmärrän), tottakai olisin edelleen ystävä. Ketään ei saa hylätä! Eikä ainakaan ongelmien tähden. Näinhän se on helppo sanoa, kun ei ole aktuelli asia.
      Liian vaikeita kysymyksiä. Jos on seurustelu ihan uusi asia ja siinä vielä mielenterveysongelmat....kai se vähän riippuisi, millaisia ongelmia, miten ne ilmenisivät jne. Jos olisin seurustellut rakastamani ihmisen kanssa ja ongelmia al-kaisi ilmetä... siinähän sitten näkisin viimeistään, kuinka tärkeä seurustelukumppani minulle olisi.

• Serpico

Joo-o... Nuo mielenterveysjutut on vähän sellaisia että kuka ne loppupeleissä määrittelee? Kun ajattelee miten yleisiä mielenterveysongelmat ovat ja miten monia niitä on olemassa, niin monikohan meistä on välttänyt ongelmaisen kanssa seurustelun todellisuudessa... tai tulee välttämään? Eipä moni.

Itsetunnosta mä en sano mitään omalta kohdalta. Mua ei erityisemmin kiinnosta onko se hyvä tai ei, kunhan on jonkilainen. Toivoisin kumppanilta valoisaa mieltä ja levollista suhtautumista tulevaisuuteen. Itsetunto sellaista mallia että jaksaa uskoa itseensä. Sellaista, että tunnekuohut ei keikauta koko ihmistä nurin.

Nykyään jo parempi.. Ajoittain se edelleen tipahtaa, mutta ei enää sillä tavalla pysyvästi kuten joskus aiemmin.

Toivon että seurustelukumppanillani olisi normaali itsetunto; ei narsistista eikä pohjamudissa möyrivää.

Kyllä.

Ystävä; helposti! xD Tosi monella ihmisellä on jossain vaiheessa elämäänsä mielenterveydellisiä ongelmia. Se ei tosiaankaan aina näy päällepäin. Seurustelu: kokemuksesta voin sanoa että kahden masentuneen (tai masennukseen taipuvaisen) ihmisen seurustelu ei pidemmän päälle ole kummallekaan hyväksi, vaikka aluksi vertaistuki hyvältä tuntuukin.

• persona-non-grata

V: Olen sinut itseni kanssa kaikinpuolin

V: En voi vaatia toisilta mitään

V: Ei ole ollut

V: Hmm ... jaa-a, nyt tuli paha kysymys. Ehkä voisin olla, tietyllä varauksella kylläkin. On hieman eri asia ystävystyä tai aloittaa seurustelu ihmisen kanssa, kenellä on jo olemassa mielenterveysongelma, kuin se, että ystävyyden tai seurustelun/parisuhteen aikana sairastuisi. Viimeksi mainitussa tapauksessa se ei olisi syy ystävyyden tai parisuhteen päättämiseen ... syyt pitäisivät silloin olla jossain muualla, paljon syvemmällä.

Nykyään jo parempi.. Ajoittain se edelleen tipahtaa, mutta ei enää sillä tavalla pysyvästi kuten joskus aiemmin.

Toivon että seurustelukumppanillani olisi normaali itsetunto; ei narsistista eikä pohjamudissa möyrivää.

Kyllä.

Ystävä; helposti! xD Tosi monella ihmisellä on jossain vaiheessa elämäänsä mielenterveydellisiä ongelmia. Se ei tosiaankaan aina näy päällepäin. Seurustelu: kokemuksesta voin sanoa että kahden masentuneen (tai masennukseen taipuvaisen) ihmisen seurustelu ei pidemmän päälle ole kummallekaan hyväksi, vaikka aluksi vertaistuki hyvältä tuntuukin.

• uk-ko

vaikka aloituksessasi olisi voinut olla jonkinlainen johdanto aiheeseen: miksi olet kiinnostunut.

1 Itsetuntoni on realistinen: tiedän aika tarkkaan kuka olen ja mihin pystyn.

2 En vaadi ystäviltäni enkä seurustelukumppaneiltani mitään erityisen loistavaa itsetuntoa. Ystävien kanssa itsetunnon puute haittaa vähemmän kuin seurustelukumppanin kanssa. Ystäviin ei ole samanlaista sidosta. Jos naisellani olisi erityisen huono itsetunto, seurustelu voisi olla ajoittain raskasta. Mutta en minä tuommoisia sure. Yhtä hyvinhän hän voisi olla loistavaitsetuntoinen psykopaatti tai jotain.

3 On ollut ongelmia, joskaan ei vakavia ja niistäkin on jo kauan. Mielenterveys ja sen ongelmat ovat aika liukuvia käsitteitä. En jaksa niistäkään pitää erityisempää lukua, ennen kuin eteen tulee.

4 Sama koskee ystäviä ja kumppaneita. Tapauskohtaisesti mennään. Etukäteen ei tuomitä kuin ylpiät ja ilkiät.

• mut täältä..

puskasta löytyy vastaus kaikkeen.

- Kyllä, jos sillä tässäkin yhteydessä tarkoitetaan itsensä tuntemista ja hyväksymistä. Uskon, että minulla on keskimääräistä parempi itsetunto, koska olen joutunut törmäyslinjalle itseni kanssa aika rajustikin.

- En vaadi ystäviltä mitään, mutta seurustelukumppanilla olisi suotavaa olla hyvä itsetunto.

- Mielenterveysongelmaksi luokiteltavia asioita, kyllä.

- Voin olla ystävä, mutta tiedän etten voisi seurustella esim. herkästi masentuvan ihmisen kanssa. Enkä ehkä henkilön kanssa, jolla olisi lääkitystä vaativa (krooninen) psyykkinen sairaus. Tunnen sellaisia henkilöitä, perustan mielipiteeni siihen. Lievä ja luova hulluus on kuitenkin ihan positiivinen juttu, rajanveto on vaikeaa.

Lisään tähän perään, että toivottavasti kysymysten laatija ei tarkoittanut itsetunnolla itseluottamusta. :)

• kirpela

1. Onko sinulla hyvä itsetunto? Normaali.
      2. Vaaditko ystäviltä tai seurustelukumppanilta hyvää itsetuntoa? En,mutta se tietysti auttaa joissain asioissa.
      3. Onko sinulla koskaan ollut mielenterveysongelmia? Ei,mutta mureita on jokaisella.
      4. Voitko kuvitella olevasi ystävä mielenterveysongelmaisen kanssa? Entä seurustelukumppani? Kyllä ja kyllä,mutta väliin on sitten paree olla pitkä pinna.

• rapiskarpalo

-silvottu itsetuntoni on niinkin hyvä nykyisellään, että varjelen yksityiselämääni heikko itsetuntoisilta ihmisiltä, koska en jaksa sitä heidän pyrkimystä saada toisten itsetuntoa silvottua

-vaadin tietenkin

-sitä voi jokainen miettii syntyykö niitä ihmiselle joka pakotetaan ja/"pakotetaan" lapsena/lapsesta asumaan seksisuhteessa aikuisen miehen kanssa jolla on päihde-/väkivalta-/mielenterveysongelmia (tosin eihän niitä ongelmia vuosiin kukaan uskonut) -> läheisissä yksi sairastaa niin kaikki sairastaa ja se on karu fakta.

-EN, en ja en. Tosin poikkeus vahvistaa säännön, jos ystäväni tai puolisoni sairastuu jossain vaiheessa (ja riippuen mihin ja hänen käytöksestään), niin en häntä kokonaan hylkää, mutta mulla ei riitä voimia alkaa ilmaishoitajaksi.

• 1.Itsetuntoni on melko hyvä. Ei kuitenkaan ylikehittynyt:P Joskus ollut huonokin, ainakin yläasteaikoina..

2.Ystävien itsetuntoa en voi valita tai vaatia. Niillä on se itsetunto mikä on. Ihmiset, joilla on normaalin hyvä itsetunto vetävät kyllä puoleensa paremmin kuin huonon itsetunnon omaavat, se on kuitenkin fakta.

3.Mulla ei ole ollut koskaan suurempia mielenterveysongelmia. Joidenkin mielestä se on kuulemma ihme.. Toisaalta olen monessa asiassa elämässä päässyt helpollakin ja olen siitä kiitollinen.

4. Kokemuksia ystävien ja seurustelukumppanien mielenterveysongelmista on. Varsinkin seurustelukumppanin kyseessä ollessa se voi olla hyvin raskasta aikaa, ajoittain. Mutta kukaan ihminen ei ole vain se sairaus, jota hän sairastaa. Elämässä on nousuja ja laskuja ihan muutenkin. Eikä niitä voi ennustaa, koskaan.

• En.kerro

Tarpeeksi hyvä.

En.

Joo, täysin kajahtanut olen, kuka tervejärkinen tälläkään palstalla viihtyy :D

4. Voitko kuvitella olevasi ystävä mielenterveysongelmaisen kanssa? Entä seurustelukumppani? Mie osaan kuvitella vaikka mitä mutta todellisuus on monesti toinen. Riippuu vähän minkä asteisesta mielenterveysongelmasta on kyse.

-Ihan tarpeeksi hyvä :D

-En vaadi, mutta se on hyvä alku suhteelle että tällä on sellainen.

-...määrittele mielenterveysongelma x'D

-Voisin, hyvinkin. Olen mielenterveysongelmaisen lähiomainen ja erään toisen ystävä.

• sleepy_moo

1. Onko sinulla hyvä itsetunto? ei.
      2. Vaaditko ystäviltä tai seurustelukumppanilta hyvää itsetuntoa? en.
      3. Onko sinulla koskaan ollut mielenterveysongelmia? ei.
      4. Voitko kuvitella olevasi ystävä mielenterveysongelmaisen kanssa? Entä seurustelukumppani? jos jo olemassa olova ystävä sairastuisi, olisin edelleen hänen kanssaan ystävä, mutta en aloittaisi ystävyyttä ihmisen kanssa, jolla on tai on ollut mielenterveysongelmia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka pistetty kylmäksi

Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      24
      2473
    2. Mietin että

Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      95
      1546
    3. Kaipaatko sinä

Yhtään meidän katseita
      Ikävä
      120
      1314
    4. Oletko samaa mieltä

Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      75
      1140
    5. Mira Luoti ja Julkkisselviytyjät 2017 - Ketä kuumottaa juuri nyt?

HS: Tässä ohjelmassa Mira Luoti kertoi kokeneensa seksuaalista väkivaltaa "PMMP-yhtyeen Mira Luoti kertoo Ylen uudessa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      26
      1041
    6. Julkisuuden henkilön päiväin päätös

Sitä vaan, että kyllä nyt kaikki tietävät kuka oli Eemeli Peltola (kansanedustaja, joka päätti päivänsä eduskuntatalossa
      Sinkut
      260
      892
    7. Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä

Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo
      Sonkajärvi
      21
      891
    8. Kirjallinen varoitus

On annettu eräälle henkilölle. hyssytellään kuitenkin asiasta
      Äänekoski
      52
      882
    9. MESTARI SIVALTAA JÄLLEEN

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011436243.html Suomen ainoa Mestari lausuu tosiasiat Sannasta , Tuomiojasta ja hil
      Kajaani
      209
      860
    10. Mun tuli yhtäkkiä

Ikävä sua❤️...
      Ikävä
      34
      795
    Aihe