mihin häviää jäähd.neste (v8)

454 7,4

mihin voi kadota jäähdyttimen neste kun ei näytä koneen ulkopuolella missään eikä pilsissä , letkut ja lemmarit tarkistettu. makeavesipuolelle ei tule mitään painetta. häviää vähän mutta ikävä sitä on lisäilla. kone on mercruiserin 7,4 litrainen 2000vm mpi. ???

7

362

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tosivaikee-

arvata, mutta heti tulee mieleen vuoto pakosarjassa, vaan ei ehkä kuitenkaan. Yksi epäilys, jostakin vuotaa nestettä palotilaan.
      Onko savu harmaata tai muuten erilaista? (puhki syöpynyt).
      Toki voi olla muutakin, mutta ei tule heti mieleen...

• halki

imusarja, kannentiiviste tai karkaa raakavesipuolelle...

• Crisu...

... kun niitä mahdollisuuksia on niin monta. Kuten tuossa joku veikkasikin että voi valua raakavesipuolelle (mun veikkaus) tai sitten kannen tiiviste vuotaa tai kansi halki. En tiedä mitä tekemistä rikkinäisellä pakosarjalla on tän asian kanssa.

Ethän kuitenkaan koita täyttää sitä makeavesipuolta liian täyteen...

Se selviää parhaiten siten että laitat painetta sinne makeavesipuolen vesitilaan (esim. 12v kompressorilla) ainakin sen verran kuin sulla on merkintä siinä jäähdyttimen korkissa maksimipaineeksi. Olisko siinä yhden baarin luokkaa.

Kierrä tulpat irti ja odota. Jossakin vaiheessa tarkistat että onko jäähdytysnestettä päässyt karkuun. Jos on, niin pyöritä konetta startilla niin näet jos jostakin tulpanreijästä lentää nestettä. Muussa tapauksessa neste pitäis löytyä lämmönvaihtimen raakavesipuolelta.
      Jos vuotaa palotiloihin -> kansi pois ja uus tiiviste.
      Jos taas raakavesipuolelle niin lämmönvaihdin irti ja hakemaan vuotokohtaa.

• vuoto

Omien kokemusten perusteella makeavesijäähdytteisen moottorin lämmönvaihtimen vuodoista ei aiheudu jäähdytysnesteen häviämistä vaan lisääntymistä. Merivesipuolella on ilmeisesti kovempi paine ja merivettä tulee siis vuotokohdasta makeavesipuolelle.

• ehdotan

Mulla ei ole koskaan ollut makeavesijäähdytteistä moottoria, mutta kyllä minäkin kannatan vuotoa lämmönvaihtimessa. Makealla puolella on painetta mutta merivesipuolella ei eli vesi poistuu juuri mainittuun suuntaan moottorista pois.

Voin olla erehtynyt, mutta olen ymmärtänyt noiden jenkkien kansien olevan yksinkertaista ja kestävää tekniikkaa eli ensimmäiseksi en niitä epäilisi.

• täytyy kokeilla
        ehdotan kirjoitti:

Mulla ei ole koskaan ollut makeavesijäähdytteistä moottoria, mutta kyllä minäkin kannatan vuotoa lämmönvaihtimessa. Makealla puolella on painetta mutta merivesipuolella ei eli vesi poistuu juuri mainittuun suuntaan moottorista pois.

Voin olla erehtynyt, mutta olen ymmärtänyt noiden jenkkien kansien olevan yksinkertaista ja kestävää tekniikkaa eli ensimmäiseksi en niitä epäilisi.

tehdä noit testei. kone ei savuta yhtään mitään ja muutenkin käy todella hienosti niin tyhjäkäynillä kuin täysillä ja potkua riittää. mulla on paisuntasäiliö ylempänä kuin vaihdin niin pidän nestepintaa paisuntasäiliön puolivälissä (säiliön pohjasta menee letku vaihtimen korkin juureen). saa aina perjantaisin laittaa 4dm kun lähtee viikonlopuksi veneilee.

• ehdotan kirjoitti:

Mutta se on ihan ok, yleensä tällä palstalla "tiedetään" vaikka ei tiedetä :D

Makeavesijäädytteisessä moottorissa on kaksi vesipumppua. Toinen on raakavesipuolella, ja painaa vettä lämmönvaihtimeen, ja usein myös välijäähdyttimeen jne..

Toinen pumppu kierrättää glykoli-/vesiseosta moottorin sisällä..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä ikävöit?

Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      119
      2472
    2. Juniorivalmennus Jokereissa..

Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau
      Nuorten jääkiekko
      32
      1616
    3. Ammuskelua taas

Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.
      Kokkola
      21
      1522
    4. Et saa mua ikinä

Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      129
      1458
    5. Päivämääriä

Minä päivämääränä näit kaivattusi viimeksi?
      Ikävä
      68
      1263
    6. Introverttinä osastolla

Yhdellä lääkäritapaamisella hoitaja valitti lääkärille etten tee mitään muuta kuin makaan ja ulkoilen. Kävin kuitenkin s
      346
      1149
    7. Seksikkäin asu mikä päällä olet nähnyt kaivattusi ?

Seksikkäin asu mikä yllä olet nähnyt kaivattusi ?
      Ikävä
      60
      1023
    8. Toivotko, että

hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      89
      1015
    9. 122
      841
    10. VIELÄKIN NAURATTAA

Seurustelua haluais. 🤣🤣🤣🤣🤣🤣
      Ikävä
      79
      825
    Aihe