OMC miehet hox!

tarviivirtaa

Onko kukaan OMC miehistä vaihtanut laturia koneeseen??
Itselläni 2.3 Ford Omc Cobra ja pitäs saada joku vastaava autolaturi tilalle, ettei tarviis ostaa mitään 400 euron alkuperäistä.
Alkuperäinenhän on Motorola merkkinen josta meni säädin rikki, kun 11-40 volttia pukkaa.

Jos löytyy tietoa niin tänne kiitos.

Ja ne vitsit Omc:stä voi kerralla jättää toiseen otsikkoon ;)

34

1772

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Crisu...

      Sinne voi omalla vastuulla tunkea minkä tahansa auton laturin vaikka venelatureissa onkin pieniä eroja mutta ne liittyy enemmän turvallisuuteen.

      Otappa se laturi kainaloon ja mee lähimpään autosähköliikkeeseen tai autosähkövaraosaliikkeeseen ja näytä sitä laturia niille. Ne kyllä pystyy sen säätimen vaihtamaan jos ei omat taidot siihen riitä. Vaihda samalla hiilet niin ei tarvii vähään aikaan laturia huoltaa.
      Toi moottori löytyy Ford Pintosta ja Mustangista.

      • tarviivirtaa

        on käyty jo laturi kainalossa liikkeessä eikä löytynyt sopivaa säädintä kyseiseen kapineeseen, tarkastin myös hiilet jotka olivat hyväkuntoiset.

        Eikä tuossa venelaturissa oo mitään muuta eroa kuin kipinäsuoja, eli tankatessa ja venettä käynnistäessä kun muistaa pitää konetilan tuulettimen päällä niin tuskin räjähtää autolaturilla ;)

        Ja Ford Pintossa olet nyt ehkä hieman hakoteillä, jos moottorissa lukee että valmistettu -88 niin tuskin siihen -70 luvun Pinton osia ole laitettu, lisäksi Mustangin 2.3 osia ei saa muutakuin ehkä isosta maailmasta.

        Ei tarvi täällä päteä kun ei itse edes tiedä asioista mitään ;)

        Ps: alkuperäinen laturikin kelpaisi jos kerrot mistä sen saa? (suomesta)


      • Crisu...
        tarviivirtaa kirjoitti:

        on käyty jo laturi kainalossa liikkeessä eikä löytynyt sopivaa säädintä kyseiseen kapineeseen, tarkastin myös hiilet jotka olivat hyväkuntoiset.

        Eikä tuossa venelaturissa oo mitään muuta eroa kuin kipinäsuoja, eli tankatessa ja venettä käynnistäessä kun muistaa pitää konetilan tuulettimen päällä niin tuskin räjähtää autolaturilla ;)

        Ja Ford Pintossa olet nyt ehkä hieman hakoteillä, jos moottorissa lukee että valmistettu -88 niin tuskin siihen -70 luvun Pinton osia ole laitettu, lisäksi Mustangin 2.3 osia ei saa muutakuin ehkä isosta maailmasta.

        Ei tarvi täällä päteä kun ei itse edes tiedä asioista mitään ;)

        Ps: alkuperäinen laturikin kelpaisi jos kerrot mistä sen saa? (suomesta)

        En tiedä mitä sä koitat oikein kertoa mutta niinhän mä sanoin että tossa laturissa on pieniä eroja auton laturiin liittyen turvallisuuteen.

        Olen ko. koneen kanssa pelannu aikoinaan paljonki ja sattumoisin tiedän että Pintossa on ko. konetta ollut. Se että sun kone on 88 mallia ja pintoa ei ole valmistettu 81 jälkeen ei todista mitään.

        Kumpikohan täällä nyt pätee... ja jos on ihan kädetön niin ei varmaan kannata ostella tollasia vanhoja romuja nurkkiin...


    • Omssikka.

      venekäyttöön tarkoitetut laturit kipinäsuojattuja. Autokäytöön tarkoitetut eivät.
      Ota tämä huomioon.
      Voi tulla ns. lentävä lähtö, jos konekopan alla bensahuuruja kun starttailet konetta.
      Nykyisen laturin saat varmasti korjautettua, eikä maksa sitä 400 euroa. ( hiilet, laakerit, mahdollisesti myös jännitteensäädin uusiksi ).

      • omssikka.

        Helsingissä majailevasta amerikka-autojen varaosaliikkeestä. Sieltä löytyy OMC-huoltovaraosia.


      • tarviivirtaa
        omssikka. kirjoitti:

        Helsingissä majailevasta amerikka-autojen varaosaliikkeestä. Sieltä löytyy OMC-huoltovaraosia.

        Uspartsilta kerkesin jo kysäistä äsken laturista, varaosia ei ikävä kyllä saa, mutta vastaava yleismallin laturi olisi 200 eurolla... eikai se auta itku markkinoilla :P


      • -Mika-
        tarviivirtaa kirjoitti:

        Uspartsilta kerkesin jo kysäistä äsken laturista, varaosia ei ikävä kyllä saa, mutta vastaava yleismallin laturi olisi 200 eurolla... eikai se auta itku markkinoilla :P

        Jos vaan säädin on rikki, voi sen korvata millä tahansa ulkoisella säätimellä tai joillakin sisäisillä säätimillä. Olenpa laittanut aikanaan Oldsiin Fiatin säätimenkin ja hyvin pelasi. Autosähkökorjaamossa, siis osaavassa sellaisessa, tuo on tehtävissä. Laturin hiilistä toinen maihin ja toiseen säätimen kautta sähköä. Ja laturin akulle menevästä piuhasta jännitetieto säätimelle ja siinä se on koko homma.


        -Mika-

        p.s. vielä eräs ero auto/venelaureissa on eri hihnapyörä, ne kun toimivat pääsääntöisesti erilaisella kierrosalueella niin välityksenkin tulee olla erilainen


      • koossa on
        -Mika- kirjoitti:

        Jos vaan säädin on rikki, voi sen korvata millä tahansa ulkoisella säätimellä tai joillakin sisäisillä säätimillä. Olenpa laittanut aikanaan Oldsiin Fiatin säätimenkin ja hyvin pelasi. Autosähkökorjaamossa, siis osaavassa sellaisessa, tuo on tehtävissä. Laturin hiilistä toinen maihin ja toiseen säätimen kautta sähköä. Ja laturin akulle menevästä piuhasta jännitetieto säätimelle ja siinä se on koko homma.


        -Mika-

        p.s. vielä eräs ero auto/venelaureissa on eri hihnapyörä, ne kun toimivat pääsääntöisesti erilaisella kierrosalueella niin välityksenkin tulee olla erilainen

        tuskin mitään eroa....Luultavasti helpoimmalla/halvemmalla pääset kun käyt hakemassa laturin sieltä us-partsista, tai sitten koitat löytää sieltä tai aditasta säätimen.
        Jos auton laturi sopii tarkalleen paikoilleen niin siitä vaan, harvalla se vene kuitenkaan on coast guardin, amerikan, määräysten mukainen...
        En olisi esim. kovin vakuuttunut halvempien poistoilmapuhaltimien kipinäsuojauksesta.


      • -Mika-
        koossa on kirjoitti:

        tuskin mitään eroa....Luultavasti helpoimmalla/halvemmalla pääset kun käyt hakemassa laturin sieltä us-partsista, tai sitten koitat löytää sieltä tai aditasta säätimen.
        Jos auton laturi sopii tarkalleen paikoilleen niin siitä vaan, harvalla se vene kuitenkaan on coast guardin, amerikan, määräysten mukainen...
        En olisi esim. kovin vakuuttunut halvempien poistoilmapuhaltimien kipinäsuojauksesta.

        Ainakin Delcon latureissa on selkeä ero auto- ja venekäyttöön tarkoitettujen latureiden hihnapyörän koossa. Autolaturissa se on pienempi. Tosin olen silti korvannut veneen latureita autolaturilla, delcon laturit on muiltaosin samanlaiset.


      • -Mika- kirjoitti:

        Ainakin Delcon latureissa on selkeä ero auto- ja venekäyttöön tarkoitettujen latureiden hihnapyörän koossa. Autolaturissa se on pienempi. Tosin olen silti korvannut veneen latureita autolaturilla, delcon laturit on muiltaosin samanlaiset.

        Olla juuri toisin päin? Venemoottori käy autonmoottoria korkeammilla kierroksilla, ja jos hihnapyörä vielä on auton vastaavaa suurempi, niin laturin kierrokset nousevat entisestään..


      • tulla ....
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Olla juuri toisin päin? Venemoottori käy autonmoottoria korkeammilla kierroksilla, ja jos hihnapyörä vielä on auton vastaavaa suurempi, niin laturin kierrokset nousevat entisestään..

        yllätyksenä, mutta isommalla hihnapyörällä pyörii hitaammin.
        Kokoeroista vaikea oikeastaan sanoa, koska Delco tekee samannäköistä
        laturia muitakin kuin sen autolaturin ja venelaturin.


      • tulla .... kirjoitti:

        yllätyksenä, mutta isommalla hihnapyörällä pyörii hitaammin.
        Kokoeroista vaikea oikeastaan sanoa, koska Delco tekee samannäköistä
        laturia muitakin kuin sen autolaturin ja venelaturin.

        Tuli kunnon ajatuskatkos, pirun kesäflunssa ja kuume... :)


      • flunssa
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Tuli kunnon ajatuskatkos, pirun kesäflunssa ja kuume... :)

        Voisi olla kaikkien etu jos sairaat pistäisivät koneen kiinni.


      • koko?
        -Mika- kirjoitti:

        Ainakin Delcon latureissa on selkeä ero auto- ja venekäyttöön tarkoitettujen latureiden hihnapyörän koossa. Autolaturissa se on pienempi. Tosin olen silti korvannut veneen latureita autolaturilla, delcon laturit on muiltaosin samanlaiset.

        Ei ainakaan niissä latureissa, joita itse olen vuosien saatossa veneeseeni ostanut ole ollut mukana hihnapyörää ja tuuletinsiipeä. Kyllä uusi laturi on ostettu aennusmitoiltaan koneeseen sopivaksi ja myös akseliltaan samanlainen, jolloin tuulettimen ja hihnapyörän on voinut siirtää vanhasta uuteen.

        Viime kesänä muuten omasta laturistani särkyi roottori korjaajan mukaan sen takia, että laturi kävi liian kuumana (VP KAD42, Boschin 90A autolaturi). Suositteli tehostamaan tuuletusta asentamalla laturiin alumiininen paremmin muotoiltu ja tehokkaampi tuuletin, samanlaista kuulemma käytetään monissa työkoneissa. Työkoneissa käytetään myös pienempää hihnapyörää ilmeisesti siksi, että koneet käyvät ajoneuvokäyttöä pienemmillä kierroksilla (tai sitten tehostamaan jäähdytystä?). Jatkossa selviää, oliko tästä n. 20 e sijoituksesta hyötyä...


      • -Mika-
        koko? kirjoitti:

        Ei ainakaan niissä latureissa, joita itse olen vuosien saatossa veneeseeni ostanut ole ollut mukana hihnapyörää ja tuuletinsiipeä. Kyllä uusi laturi on ostettu aennusmitoiltaan koneeseen sopivaksi ja myös akseliltaan samanlainen, jolloin tuulettimen ja hihnapyörän on voinut siirtää vanhasta uuteen.

        Viime kesänä muuten omasta laturistani särkyi roottori korjaajan mukaan sen takia, että laturi kävi liian kuumana (VP KAD42, Boschin 90A autolaturi). Suositteli tehostamaan tuuletusta asentamalla laturiin alumiininen paremmin muotoiltu ja tehokkaampi tuuletin, samanlaista kuulemma käytetään monissa työkoneissa. Työkoneissa käytetään myös pienempää hihnapyörää ilmeisesti siksi, että koneet käyvät ajoneuvokäyttöä pienemmillä kierroksilla (tai sitten tehostamaan jäähdytystä?). Jatkossa selviää, oliko tästä n. 20 e sijoituksesta hyötyä...

        En ole koskaan uutta laturia veneeseen ostanut, enkä autoonkaan... Ne kun eivät ole koskaan mulla niin loppuun kuluneet, että ei saisi korjattua. Joskus vaan olen vaihtanut muutaman tutun beikkuun laturin siten, että olen sen vanhan irrottanut ja mennyt tallilleni, jossa sitten oon hyllystä valinnut ihan samanlaisen Delcon, erikokoisella hihnapyörällä vaan... Usein on se tuulettimen siipi venedelcossa ollut muovia, kun se autodelcossa on peltiä. Toisinaan oon vaihtanut sen veneen alkuperäisen hihnapyörä/tuuletinpaketin siihen autolaturiin ennen asennusta, mutta en aina...
        Tuollainen vaihtovirtalaturi on niin yksinkertainen laite, että kuluvia/rikkoontuvia osia siinä on normaalisti vaan laakerit ja liukurenkaat sekä hiilet ja säädin, toisinaan myös diodit. Kaikki on erikseen vaihdettavissa ja maksaa vaan muutamia euroja.


      • laturi...
        -Mika- kirjoitti:

        En ole koskaan uutta laturia veneeseen ostanut, enkä autoonkaan... Ne kun eivät ole koskaan mulla niin loppuun kuluneet, että ei saisi korjattua. Joskus vaan olen vaihtanut muutaman tutun beikkuun laturin siten, että olen sen vanhan irrottanut ja mennyt tallilleni, jossa sitten oon hyllystä valinnut ihan samanlaisen Delcon, erikokoisella hihnapyörällä vaan... Usein on se tuulettimen siipi venedelcossa ollut muovia, kun se autodelcossa on peltiä. Toisinaan oon vaihtanut sen veneen alkuperäisen hihnapyörä/tuuletinpaketin siihen autolaturiin ennen asennusta, mutta en aina...
        Tuollainen vaihtovirtalaturi on niin yksinkertainen laite, että kuluvia/rikkoontuvia osia siinä on normaalisti vaan laakerit ja liukurenkaat sekä hiilet ja säädin, toisinaan myös diodit. Kaikki on erikseen vaihdettavissa ja maksaa vaan muutamia euroja.

        Laturi on periaatteessa korjattavissa, mutta nykyisen kertakäyttökulttuurin aikana jotkut osat on hinnoiteltu siten, että uuden hankinta voi olla paikallaan. Itselleni ei näin ole käynyyt, mutta uuden laturin hankinta on tullut kyseeseen silloin, kun olen halunnut alkuperäistä suurempaa latausvirtaa. Tuosta aiemmin mainitsemastani KAD42:n vakiolaturista irtoaa vain 55A, joka minun akkaukapasiteetille (hupiakut 2x115 Ah, starttiakku 125 Ah) oli liian vaatimaton. Autopuolelta löytyi suht. edullisesti Boshin 90 A vakiolaturi, joka kiinnityksiltään kävi heittämällä alkuperäisen paikalle. Hihnapyörä ja tuuletin vanhasta ja homma kunnossa


    • mustakonemies

      Tämä on yleisesti tiedetty facta, lehtiin uskoville lisätietoa vaikka täältä:

      http://www.kipparilehti.fi/veneet-ja-koneet/OMC-koneet täyttä paskaa.aspx

      • sunbird229

        Laturia on ihme juttu minulla on 5.7 pensa v8 ja alkuperäinen laturi oli liian heikko lataamaan mun 2 akkua joten ford sieran 90amp laturikelpaa mulle hyvin tarvii vaan tehdä hiaman muutoksia kiilan suteen ja telineen suhteen mutta en ole räjähtänyt 3 vuoteen ilmaan. :)


      • sunbird229 kirjoitti:

        Laturia on ihme juttu minulla on 5.7 pensa v8 ja alkuperäinen laturi oli liian heikko lataamaan mun 2 akkua joten ford sieran 90amp laturikelpaa mulle hyvin tarvii vaan tehdä hiaman muutoksia kiilan suteen ja telineen suhteen mutta en ole räjähtänyt 3 vuoteen ilmaan. :)

        Eihän OMC:t ole moottoreina yhtään sen kummoisempia, tai vaikeampia, kuin muutkaan vastaavat moottorit.

        Vetolaitteet niissä on se haaste, joissa tarvitaan vertaistukea keskustelemaan mikrokytkimen jousen taivuttamisesta 0,2 mm jne...

        Itse en niitä vetolaitteita tunne, muutaman OMC:n olen vaihtanut uuteen Volvoon, ja silloin irroitus on tapahtunut pultit aukaisemalla, ja sen jälkeen katkaisemalla vielä kiinni olevat vaijerit ym. laikkakoneella.. Tästä syystä en myöskään sekaannu ko. keskusteluihin, jonkinlainen itsesensuuri pitää olla (ja muutenkin myös myöntää kun erehtyy, eikä lähteä inttämään)..


    • tarviivirtaa

      laturi ei ilmeisesti olekkaan rikki, vaan laturilta lähtevän latausjohdon välistä palaa sulake kokoajan (50A) ja laturi alkaa silloin pukkaamaan 60 volttia,mutta ei tietenkään lataa, kun laittaa uuden sulakkeen niin kestää puolituntia ja poks, hauskinta tässä on se että sulake palaa "haamusti" eli toisen puolen kannasta palaa irti niin ettei palamista huomaa kuin mittaamalla.
      Voisiko tämä johtua siitä että laturi on 51 A ja akku 100 A ja jos akku on niin tyhjä että laturi posottaa täysillä kokoajan ja kuumuu polttavaksi, myös johdot kuumuvat. Ja sen takia sulake palaa kannasta?

      Kerkesin jo uuden 65 A laturinkin ostamaan, mutta entisessä laturissa on ryypyn johdolle virran ulosotto 9 volttia...
      Kestäisköhän tuolle ryypylle vetää esim virtalukosta uuden johdon, eli se 14,7 volttia7?

      • koko ajan

        Jos laturi antaa koko ajan täyden virran ulos, on jännitesäätäjä melko varmasti rikki eikä 100 Ah:n akku kestä latausta 50 ampeerilla kovinkaan kauan ennen kuin vesi loppuu.

        Toinen vaihtoehto on, että johonkin menee 50 ampeeria sähköä, mutta jos savua ei mistään tule, niin palataan edelliseen kappaleeseen.


      • säätää
        koko ajan kirjoitti:

        Jos laturi antaa koko ajan täyden virran ulos, on jännitesäätäjä melko varmasti rikki eikä 100 Ah:n akku kestä latausta 50 ampeerilla kovinkaan kauan ennen kuin vesi loppuu.

        Toinen vaihtoehto on, että johonkin menee 50 ampeeria sähköä, mutta jos savua ei mistään tule, niin palataan edelliseen kappaleeseen.

        jännitteen sopivaksi, eikä se sääädä virtaa esim. 50 ->100 amppeeriin.
        Rikkoutuva sulake voi olla vaikka trimmien tai se mistä virta menee kuluttajille.
        Epäilisin oikosulkua jossain..


      • tarviivirtaa
        säätää kirjoitti:

        jännitteen sopivaksi, eikä se sääädä virtaa esim. 50 ->100 amppeeriin.
        Rikkoutuva sulake voi olla vaikka trimmien tai se mistä virta menee kuluttajille.
        Epäilisin oikosulkua jossain..

        trimmillä on oma 50 A sulake...
        enkä usko että akusta vedet menee... kuka käyttää veneessä vesiakkuja? :P


      • on......
        tarviivirtaa kirjoitti:

        trimmillä on oma 50 A sulake...
        enkä usko että akusta vedet menee... kuka käyttää veneessä vesiakkuja? :P

        tuli luettua tarkemmin :) alunperin taitaakin olla lataussulake..motorolassahan oli liitäntä latausvirralle erikseen.


      • tosiaan säätää
        säätää kirjoitti:

        jännitteen sopivaksi, eikä se sääädä virtaa esim. 50 ->100 amppeeriin.
        Rikkoutuva sulake voi olla vaikka trimmien tai se mistä virta menee kuluttajille.
        Epäilisin oikosulkua jossain..

        "jännitteen sopivaksi, eikä se sääädä virtaa esim. 50 ->100 amppeeriin."

        Jos tunnet yhtään sähkötekniikkaa niin tiedät, että oikosulussa oleva säädin nostaa latausjännitteen siihen omistajan kertomaan 60 volttiin ilman kuormaa ja 60 voltilla saadaan 12 voltin akkuihin ihan mukavasti virtaa eli 50 A, tosin 50 A:n laturi ei pysty pitämään silloin jännitettä noin korkealla.

        Älä viitsi höpöttää kun et sähkölaitteita tunne.


      • -Mika-
        tosiaan säätää kirjoitti:

        "jännitteen sopivaksi, eikä se sääädä virtaa esim. 50 ->100 amppeeriin."

        Jos tunnet yhtään sähkötekniikkaa niin tiedät, että oikosulussa oleva säädin nostaa latausjännitteen siihen omistajan kertomaan 60 volttiin ilman kuormaa ja 60 voltilla saadaan 12 voltin akkuihin ihan mukavasti virtaa eli 50 A, tosin 50 A:n laturi ei pysty pitämään silloin jännitettä noin korkealla.

        Älä viitsi höpöttää kun et sähkölaitteita tunne.

        ...myös silloin kun sulake palaa, kunnossakin oleva laturi (ei toki kaikki) antaa saman jännitteen, koska se laturi ei saa oikeaa jännitetietoa akulta. Kunnollisessa latausjärjestelyssä kun on laturille oma erillinen jännitetietopiuha akulta. Kun sulake on poikki ja akku vajaa, yrittää laturi lisätä jännitettä nostaakseen sen akun napajänitteen oikealle, noin 14 voltin tasolle. Tällöin siellä laturin päässä näkyy lähtöpiuhassa se 60 volttia ja akun tunnistuspiuhassa jotain 12-13 volttia.

        Se, että onko nyt tästä kyse on helpohkoa todeta: Uusi sulake paikalleen, kone käyntiin ja volttimittari akunnapoihin. Mitä se näyttää? Jos 14 voltin hujakoilla niin laturi ja säädin on luultavimmin OK ja vika muualla.


      • tarviivirtaa
        -Mika- kirjoitti:

        ...myös silloin kun sulake palaa, kunnossakin oleva laturi (ei toki kaikki) antaa saman jännitteen, koska se laturi ei saa oikeaa jännitetietoa akulta. Kunnollisessa latausjärjestelyssä kun on laturille oma erillinen jännitetietopiuha akulta. Kun sulake on poikki ja akku vajaa, yrittää laturi lisätä jännitettä nostaakseen sen akun napajänitteen oikealle, noin 14 voltin tasolle. Tällöin siellä laturin päässä näkyy lähtöpiuhassa se 60 volttia ja akun tunnistuspiuhassa jotain 12-13 volttia.

        Se, että onko nyt tästä kyse on helpohkoa todeta: Uusi sulake paikalleen, kone käyntiin ja volttimittari akunnapoihin. Mitä se näyttää? Jos 14 voltin hujakoilla niin laturi ja säädin on luultavimmin OK ja vika muualla.

        juurikin näin, monta sulaketta on laitettu ja kestää noin puoli tuntia ja laturi ja latausjohto on aivan tulikuumat. Kun laittaa ehjän sulakkeen niin pukkaa sitä normi 14.3-14.7 volttia

        Mutta kun sulake palaa niin laturin päästä tulee sen jälkeen juurikin tuo 60 volttia ja akun piuhoista se 12-13 volttia

        Se mikä mietityttää nyt eniten on se että olen laittanut jo 10 sulaketta 50-70 A
        ja kaikki palavat samanlailla näkymättömästi, eli sieltä toisen pään kannasta irti...


      • tarviivirtaa
        tarviivirtaa kirjoitti:

        juurikin näin, monta sulaketta on laitettu ja kestää noin puoli tuntia ja laturi ja latausjohto on aivan tulikuumat. Kun laittaa ehjän sulakkeen niin pukkaa sitä normi 14.3-14.7 volttia

        Mutta kun sulake palaa niin laturin päästä tulee sen jälkeen juurikin tuo 60 volttia ja akun piuhoista se 12-13 volttia

        Se mikä mietityttää nyt eniten on se että olen laittanut jo 10 sulaketta 50-70 A
        ja kaikki palavat samanlailla näkymättömästi, eli sieltä toisen pään kannasta irti...

        tuota uutta laturia kokeilla jos nyt vain saisi varmistuksen että kestääkö sille ryypylle laittaa sitä 14.7 volttia, koska tosiaan vanhasta laturista lähti erillinen ulosotto 9 volttia ryypylle :)
        Kyllästynyt jo tulemaan merivartioston hinauksessa rantaan :D


      • tosiaan säätää
        tarviivirtaa kirjoitti:

        tuota uutta laturia kokeilla jos nyt vain saisi varmistuksen että kestääkö sille ryypylle laittaa sitä 14.7 volttia, koska tosiaan vanhasta laturista lähti erillinen ulosotto 9 volttia ryypylle :)
        Kyllästynyt jo tulemaan merivartioston hinauksessa rantaan :D

        Laita lamppu sarjaan siihen ryypylle menevään johtoon. Joku 10 wattinen voisi olla sopiva koekäyttöön.


      • tarviivirtaa
        tarviivirtaa kirjoitti:

        tuota uutta laturia kokeilla jos nyt vain saisi varmistuksen että kestääkö sille ryypylle laittaa sitä 14.7 volttia, koska tosiaan vanhasta laturista lähti erillinen ulosotto 9 volttia ryypylle :)
        Kyllästynyt jo tulemaan merivartioston hinauksessa rantaan :D

        vika selvisi kun sain puhelimen päähän asiasta ymmärtävän :)
        Kertoi että sulakepesässä on huono kontakti ja siksi laturi heittää sillä 60 voltin piikkejä jonka johdosta sulake lämpenee niin että palaa juuri sieltä kannasta.
        Lisäksi kertoi ettei latausjohdon välissä saisi olla edes sulaketta juuri sen takia, että jos sulake palaa niin laturi palaa juuri sen takia että alkaa sitä 60 volttia pukkaamaan.

        Että ei muutakuin johtoa yhistelemään :P


      • -Mika-
        tarviivirtaa kirjoitti:

        vika selvisi kun sain puhelimen päähän asiasta ymmärtävän :)
        Kertoi että sulakepesässä on huono kontakti ja siksi laturi heittää sillä 60 voltin piikkejä jonka johdosta sulake lämpenee niin että palaa juuri sieltä kannasta.
        Lisäksi kertoi ettei latausjohdon välissä saisi olla edes sulaketta juuri sen takia, että jos sulake palaa niin laturi palaa juuri sen takia että alkaa sitä 60 volttia pukkaamaan.

        Että ei muutakuin johtoa yhistelemään :P

        Näin ne asiat selviää lopulta. Hieman kyllä minuakin mietitytti tuo sulake siinä latausjohdon välissä, kun ei itsellä ole koskaan ollut...
        Mutta näitä asennuksiahan on vaikka minkälaisia, niin kuin asentajiakin. Tästä oppi varmaan muutama muukin nyt jotain, tätä ketjua lukiessaan....


      • omc.....
        -Mika- kirjoitti:

        Näin ne asiat selviää lopulta. Hieman kyllä minuakin mietitytti tuo sulake siinä latausjohdon välissä, kun ei itsellä ole koskaan ollut...
        Mutta näitä asennuksiahan on vaikka minkälaisia, niin kuin asentajiakin. Tästä oppi varmaan muutama muukin nyt jotain, tätä ketjua lukiessaan....

        on käyttänyt sulaketta laturilta lähtevältä johtimella.

        Jotain sähkötekniikasta tiedän ja jännitesäädin säätää jännitettä, ja virtaa menee niin paljon kuin tarvitaan. Virtapiirissä ollessa katkos tai oikosulku, saadaan mittaamalla isojakin arvoja. Virtasäädin on muistaakseni tasavirtalaturissa......

        "jännitteen sopivaksi, eikä se sääädä virtaa esim. 50 ->100 amppeeriin."

        Jos tunnet yhtään sähkötekniikkaa niin tiedät, että oikosulussa oleva säädin nostaa latausjännitteen siihen omistajan kertomaan 60 volttiin ilman kuormaa ja 60 voltilla saadaan 12 voltin akkuihin ihan mukavasti virtaa eli 50 A, tosin 50 A:n laturi ei pysty pitämään silloin jännitettä noin korkealla.

        Älä viitsi höpöttää kun et sähkölaitteita tunne.


      • 142
        omc..... kirjoitti:

        on käyttänyt sulaketta laturilta lähtevältä johtimella.

        Jotain sähkötekniikasta tiedän ja jännitesäädin säätää jännitettä, ja virtaa menee niin paljon kuin tarvitaan. Virtapiirissä ollessa katkos tai oikosulku, saadaan mittaamalla isojakin arvoja. Virtasäädin on muistaakseni tasavirtalaturissa......

        "jännitteen sopivaksi, eikä se sääädä virtaa esim. 50 ->100 amppeeriin."

        Jos tunnet yhtään sähkötekniikkaa niin tiedät, että oikosulussa oleva säädin nostaa latausjännitteen siihen omistajan kertomaan 60 volttiin ilman kuormaa ja 60 voltilla saadaan 12 voltin akkuihin ihan mukavasti virtaa eli 50 A, tosin 50 A:n laturi ei pysty pitämään silloin jännitettä noin korkealla.

        Älä viitsi höpöttää kun et sähkölaitteita tunne.

        tämäkin höpötys on?


      • uneton
        142 kirjoitti:

        tämäkin höpötys on?

        jos ei muuta klo 5 aikaan ole ihmettelemistä, kun lukea nettipalstoja.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ketä ikävöit?

      Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      119
      2472
    2. Juniorivalmennus Jokereissa..

      Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau
      Nuorten jääkiekko
      32
      1616
    3. Ammuskelua taas

      Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.
      Kokkola
      21
      1522
    4. Et saa mua ikinä

      Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      129
      1458
    5. Päivämääriä

      Minä päivämääränä näit kaivattusi viimeksi?
      Ikävä
      68
      1263
    6. Introverttinä osastolla

      Yhdellä lääkäritapaamisella hoitaja valitti lääkärille etten tee mitään muuta kuin makaan ja ulkoilen. Kävin kuitenkin s
      346
      1149
    7. Seksikkäin asu mikä päällä olet nähnyt kaivattusi ?

      Seksikkäin asu mikä yllä olet nähnyt kaivattusi ?
      Ikävä
      60
      1023
    8. Toivotko, että

      hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      89
      1015
    9. 122
      841
    10. VIELÄKIN NAURATTAA

      Seurustelua haluais. 🤣🤣🤣🤣🤣🤣
      Ikävä
      79
      825
    Aihe