Älä syö margariinia

Sundqvistin Christeri

"suomalaisessa tutkimuksessa todettiin, että margariini aiheuttaa atooppista ihottumaa ja muita allergioita lapsilla

- luonnollisen rasvan teollinen kovettaminen synnyttää elimistölle vieraita aineyhdistelmiä, jotka lievimmillään sekoittavat aineenvaihdunnan, pahimmillaan aiheuttavat syöpää

- margariinien lisäaineet aiheuttavat lisäaineille tyypillisiä reaktioita joissakin ihmisissä (ihottuma, allergia, heikentynyt vastustuskyky)

- margariinia valmistamalla syntyy rasvaseos, jonka oletetaan vaikuttavan hermokudokseen (fosfolipidien tasapaino) ja uskaliaammat pitävät dementian ja margariinin yhteyttä mahdollisena

- margariinin sisältämät rasvat heikentävät immunosuppressiota, joka saattaa johtaa heikompaan ihonsuojaukseen auringonsäteitä vastaan (ihosyöpä ja lievemmät ihomuutokset)

- margariinia valmistetaan palmuöljystä ja jotkut ovat kritisoineet palmuöljyn tuontia laivoissa sen takia, että laivan säiliöihin on saattanut jäädä edellisistä kuljetuksista vaarallisia kemikaaleja, jotka sitten sekoittuvat palmuöljyyn.
http://sundqvist.blogspot.com/2009/05/lopeta-margariinin-syonti.html

34

735

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rypsiöljykin

      aiheuttaa noita. Jopa vauvaiässä on havaittu IgE välitteisiä rypsiöljyyn liittyviä allergioita ja atooppista ihotumaa. On se kumma aine. Olen kuullut rypsiöljyallergisista, mutta en oliiviölyallergisista Suomessa. Kaikenmaailman rypsit voivat myös sisältää erukahappoa ja kuumennettaessa syntyy toksisia HNE-yhdisteitä. Margariineissa nuo lisäaineetkaan eivät oikein kiehdo, kuvottavasta mausta puhumattakaan.

      • aiheuttaa noita

        ... myös oliiviöljy. Kylmäpuristettu rypsiöljy on erittäin hieno, terveysvaikutteinen tuote!

        Ja kotimainen margariini tehdään usein siitä. Itse käyttämäni margariini perustuu vain rypsiöljyyn - tuota pahamaineista palmuöljyä en käytä lainkaan.


      • aiheuttaa noita kirjoitti:

        ... myös oliiviöljy. Kylmäpuristettu rypsiöljy on erittäin hieno, terveysvaikutteinen tuote!

        Ja kotimainen margariini tehdään usein siitä. Itse käyttämäni margariini perustuu vain rypsiöljyyn - tuota pahamaineista palmuöljyä en käytä lainkaan.

        niin miksi Pekka Puska ei vastaa Antti Heikkilän kysymykseen kun sen pitäisi olla helppoa.

        "2. kysymys on Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen pääjohtaja Pekka Puskalle: Mihin tieteelliseen tosiasiaan perustuu eläinrasvojen vaarallisuus? Mihin tutkimukseen tai tieteelliseen tosiasiaan perustuu väitteenne, että rypsiöljy olisi terveellistä?"

        http://www.anttiheikkila.com/

        Itse en koske rypsiöljyyn tai sitä sisältäviin tuotteisiin viiden metrijn kepilläkään.


      • aiheuttaa noita kirjoitti:

        ... myös oliiviöljy. Kylmäpuristettu rypsiöljy on erittäin hieno, terveysvaikutteinen tuote!

        Ja kotimainen margariini tehdään usein siitä. Itse käyttämäni margariini perustuu vain rypsiöljyyn - tuota pahamaineista palmuöljyä en käytä lainkaan.

        Palmuöljyä on kyllä vaikea välttää jollei tee kaikkea ruokaansa itse. Silloinkin pitää lukea tuoteselosteet erittäin tarkkaan kun termi 'kasviöljy' on aika monesti juuri tuota.

        Palmuöljyn käyttö on lisääntynyt juuri keksien, murojen ynnä muun moskan mukana kun niihin tarvitaan rasvaa, joka ei pilaannu muutamassa kuukaudessa. (Kovetettu) palmuöljy on sulamispisteeltään juuri sopiva eli kiinteää huoneenlämmössä mutta sulaa suussa niin ei maistu rasvaiselle (talimaiselle). On halpaakin.


      • ja se tiedetään
        kj.mattila kirjoitti:

        niin miksi Pekka Puska ei vastaa Antti Heikkilän kysymykseen kun sen pitäisi olla helppoa.

        "2. kysymys on Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen pääjohtaja Pekka Puskalle: Mihin tieteelliseen tosiasiaan perustuu eläinrasvojen vaarallisuus? Mihin tutkimukseen tai tieteelliseen tosiasiaan perustuu väitteenne, että rypsiöljy olisi terveellistä?"

        http://www.anttiheikkila.com/

        Itse en koske rypsiöljyyn tai sitä sisältäviin tuotteisiin viiden metrijn kepilläkään.

        http://www.deski.fi/page.php?page_id=9&tiedote_id=6951

        http://sundqvist.blogspot.com/2008/06/kylmpuristettu-rypsiljy-on-terveellist.html

        http://www.tohtori.fi/?page=1923450&id=3662336

        http://www.kuntolehti.com/main.php?id=135

        http://www.juustomestarit.fi/index.php?Itemid=37&id=23&option=com_content&task=view

        Rypsiöljyn terveysvaikutukset perustuvat samoihin tutkimuksiin, mihin perustuvat monityydyttymättömien rasvojen terveysvaikutukset yleensä.


      • Varmasti
        mrx-08 kirjoitti:

        Palmuöljyä on kyllä vaikea välttää jollei tee kaikkea ruokaansa itse. Silloinkin pitää lukea tuoteselosteet erittäin tarkkaan kun termi 'kasviöljy' on aika monesti juuri tuota.

        Palmuöljyn käyttö on lisääntynyt juuri keksien, murojen ynnä muun moskan mukana kun niihin tarvitaan rasvaa, joka ei pilaannu muutamassa kuukaudessa. (Kovetettu) palmuöljy on sulamispisteeltään juuri sopiva eli kiinteää huoneenlämmössä mutta sulaa suussa niin ei maistu rasvaiselle (talimaiselle). On halpaakin.

        Kyllä palmuöljyä saa varmasti itse kukin pieniä määriä einesten yms. mukana. Se on sitten eri asia onko noin pienillä määrillä merkitystä.


      • aiheuttaa noita kirjoitti:

        ... myös oliiviöljy. Kylmäpuristettu rypsiöljy on erittäin hieno, terveysvaikutteinen tuote!

        Ja kotimainen margariini tehdään usein siitä. Itse käyttämäni margariini perustuu vain rypsiöljyyn - tuota pahamaineista palmuöljyä en käytä lainkaan.

        Palmuöljyä on kyllä vaikea välttää jollei tee kaikkea ruokaansa itse. Silloinkin pitää lukea tuoteselosteet erittäin tarkkaan kun termi 'kasviöljy' on aika monesti juuri tuota.

        Palmuöljyn käyttö on lisääntynyt juuri keksien, murojen ynnä muun moskan mukana kun niihin tarvitaan rasvaa, joka ei pilaannu muutamassa kuukaudessa. (Kovetettu) palmuöljy on sulamispisteeltään juuri sopiva eli kiinteää huoneenlämmössä mutta sulaa suussa niin ei maistu rasvaiselle (talimaiselle). On halpaakin.


      • nämä?
        ja se tiedetään kirjoitti:

        http://www.deski.fi/page.php?page_id=9&tiedote_id=6951

        http://sundqvist.blogspot.com/2008/06/kylmpuristettu-rypsiljy-on-terveellist.html

        http://www.tohtori.fi/?page=1923450&id=3662336

        http://www.kuntolehti.com/main.php?id=135

        http://www.juustomestarit.fi/index.php?Itemid=37&id=23&option=com_content&task=view

        Rypsiöljyn terveysvaikutukset perustuvat samoihin tutkimuksiin, mihin perustuvat monityydyttymättömien rasvojen terveysvaikutukset yleensä.

        Entäs rypsiöljyn korkea omega-6 pitoisuus? Ja niiden hapettuminen? Nehän kumoavat rypsiöljyn kaikki "terveysvaikutukset"...


      • unohtaa?
        nämä? kirjoitti:

        Entäs rypsiöljyn korkea omega-6 pitoisuus? Ja niiden hapettuminen? Nehän kumoavat rypsiöljyn kaikki "terveysvaikutukset"...

        Rypsiöljyn omega-6 / omega-3 suhde on ihanteellinen, ei ole mitään syytä unohtaa omega-6:sta. Se on ihmiselle välttämätön rasvahappo.


      • unohtaa? kirjoitti:

        Rypsiöljyn omega-6 / omega-3 suhde on ihanteellinen, ei ole mitään syytä unohtaa omega-6:sta. Se on ihmiselle välttämätön rasvahappo.

        suhde ei ole ihanteellinen. Päinvastoin. Liika omega-6 saanti aiheuttaa terveyshaittoja. En koskekaan rypsiöljyyn. Kookos- ja oliiviöljyt riittävät minulle ja tietysti jos rasvoista puhutaan niin voi on terveellistä.


      • se omegasuhde
        kj.mattila kirjoitti:

        suhde ei ole ihanteellinen. Päinvastoin. Liika omega-6 saanti aiheuttaa terveyshaittoja. En koskekaan rypsiöljyyn. Kookos- ja oliiviöljyt riittävät minulle ja tietysti jos rasvoista puhutaan niin voi on terveellistä.

        on suht koht ok, niin omega-6 absoluuttinen määrä on valtava. Lisäksi rypsiöljystä pitää muistaa alleriat, erukahappo ja kuumennettaessa tapahtuva monityydyttymättömien hapettuminen sekä kuumennettaessa syntyvät HNE-yhdisteet. Ei rypsäriä, kiitos.


      • ++++
        se omegasuhde kirjoitti:

        on suht koht ok, niin omega-6 absoluuttinen määrä on valtava. Lisäksi rypsiöljystä pitää muistaa alleriat, erukahappo ja kuumennettaessa tapahtuva monityydyttymättömien hapettuminen sekä kuumennettaessa syntyvät HNE-yhdisteet. Ei rypsäriä, kiitos.

        että kasviperäistä omega3- happoa pystyy elimistö hyödyntämään vain noin 5% hyötysuhteella. Liiat kutoset jää sitten verenkiertoon tulehtumaan.


      • ++++ kirjoitti:

        että kasviperäistä omega3- happoa pystyy elimistö hyödyntämään vain noin 5% hyötysuhteella. Liiat kutoset jää sitten verenkiertoon tulehtumaan.

        Osa ALA:sta pystytään konvertoimaan DHA:ksi ja EPA:ksi, loppu käytetään muuten (loppupelissä energiaksi). Ei se ALA jää verenkiertoon pyörimään, muutama tunti niin se on kudoksissa.

        Tämä O6:O3 -suhde ottaa kyllä huomioon sen ALA:nkin ja se on kyllä rypsiöljyssä parempi kuin missään muussa kuin rasvaisessa kalassa (pellavansiemenessä on korkeampi kuin rypsiöljyssä). Koko O6:O3 -suhdehässäkkä on lähtöisin (jälleen kerran) USA:sta, jossa ihmisten O6:O3 -suhde on helposti 20:1 kun käyttävät muita kasviöljyjä kuin rypsiöljyä. Ei se O6:O3 suhde ole edes noin hyvä voissa (riippuu naudan ruokavaliosta, vaihtelee 1:1-7:1 [heinällä ruokittu parempi]), talissa tai ihrassa.

        Tästä löytyy eräs taulukko:
        http://www.elitefitness.com/forum/attachments/bodybuilding-supplements/24256d1101476348-what-does-omega-3-do-efas.pdf


    • Lisäksi magrariini ei pärjää aidolle voille maussa. Voita en itse juurikaan käytä vaan oivariinia koska se on helpompaa käyttää. Tuo allergiapointti on muuten hyvin kiusallinen jos on allerginen sorbiinihapolle/sorbaateille niin ei oikein voi syödä missään tien päällä kun sitä voi olla riittäviä määrä vaikka missä.

      Musta koko kiinteän rasvan levittäminen leivälle on vanhaa hapatusta.

      • tämä margariini jo maultaankin. Voissa on se aito maku. Yleensäkään en levitä mitään rasvaa leivälle koska hiilihydraatti ja rasva eivät sovi yhteen. Se vaan näyttää olevan vanha perinne että syödään voileipää ja vaikka voileipää ei enää nykyään syödä missään niin margariinileipä on samaa vanhaa hapatusta josta kirjoitat. Sääli vaan että virallisissa suosituksissa edelleenkin kehotetaan sivelemään rasvaa leiville.


      • ei voi kiistellä

        Minusta rypsiöljypohjainen margariini taas maistuu erinomaiselta!

        Voista en osaa sanoa kun en ole tuotetta yli kahteenkymmeneen vuoteen syönyt...


    • kuulleet

      mainostettavan esimerkiksi margariinissa paistettuja muikkuja? Minä en. Miksi pilata hyvät muikut luonnottomalla tuotteella. Onko olemassa margariinisilmäpullia tai margariinileipiä. Ei, ne ovat voisilmäpullia ja voileipiä! Se on oltava aitoa voita, hätätapuksessa käy rasvaseoksetkin esim. Oivariini, eikä mitään hemmetin levitteitä.

      • on pyöritellä ne jauhoissa. Kyllä voissa paistettu muikku on hyvää ilman jauhojakin.


      • kalamarkkinoilla

        rypsiöljyssä paistettuja muikkuja.

        NAM!


      • itse en leivitä
        kj.mattila kirjoitti:

        on pyöritellä ne jauhoissa. Kyllä voissa paistettu muikku on hyvää ilman jauhojakin.

        mitään kaloja. Pannulla menee voissa niin kuhat, ahvenet, lohi ja hauki. Ei niitä tarvitse jauhoissa pyöritellä. Voi antaa väriä, ei tarvitse jauhoja käristää väriä antamaan, tosin kuin margariinilla paistettaessa, mikäli ne edes paistamista kestävät.


    • christer_sundqvist

      En muista missä kuulin tämän alunperin, mutta tässä ajatus margariin värjäämisestä kuitenkin:

      "Margariini joudutaan teollisen valmistuprosessin loppuvaiheessa värjäämään. Eihän sellaista harmaata mönjää kukaan suostuisi syömään. Miksi ei värjätä margariinia kirkkaanvihreäksi? Vihreä viestittäisi paremmin luontoarvojen puolesta mainosviesteissä ja margariini erottuisi näin paremmin voista? Nythän margariini elää kullankeltaisen voin maineen varassa."

      Kaikkea saa ehkä kysyä. Vastauksia ei tarvitse antaa.

      • Yllättävää kyllä myös voita on värjätty. Talvivoi on ollut nimittäin kohtuullisen väritöntä ja kesävoi taasen huomattavasti keltaisempaa (ero on tasoittunut aiv-rehun myötä). Margariinin värjäys on ollutkin paikoitellen kiellettyä ja jossain päin USA:a harmaan (oikeastaan hailakan valkoisen) margariinipaketin mukana tuli väriainetabletti.

        Margariinin pohjaväri on ollut aika pitkään hailakan valkoinen, sellaisen vaseliinin kaltainen. Aikoinaan ei näet ollut mahdollisuutta valkaista rasvaa. Valkaisun sivutuotteista mulla ei ole havaintoa mutta ei kyllä hämmästyttäisi vaikka olisivat käyttäneet klooria valkaisuaineena aiemmin.


      • värjätään

        ... myös. Sehän harmaantuu ikääntyessään eikä suinkaan ole kauniin punaista...

        Ja tämä taitaa olla suomalaisten oma tapa.


      • värjätään kirjoitti:

        ... myös. Sehän harmaantuu ikääntyessään eikä suinkaan ole kauniin punaista...

        Ja tämä taitaa olla suomalaisten oma tapa.

        -Nitraattia ja -nitriittiä kyllä käytetään makkaroihin ja kinkkuun mutta suurempana syynä on kyllä säilyvyys kuin värjäys. Naudan/sianliha palana säilyy kyllä punaisena, paistaminen tietysti harmaannuttaa sen mutta niinhän käy kalallekin. Nitriitti näet reagoi lihan myoglobiinin kanssa paistovaiheessa, säilöntäaineena se toimii ennen sitä.

        Jos ei käytetä nitriittiä niin sitten pitää käyttää säilöntäaineena suolaa ja paljon.

        Nitraattia ei pitäisi enää olla makkarassa kun se on käyttökunnossa, nitriitinkin määrä vähenee. Glukoosilla saadaan muuten vähennettyä nitraatin ja nitriitin määrää kestomakkaroissa kun maitohappobakteerit laskevat sen PH:n nopeasti alas.


      • jatka samaan malliin ensi vuonnakin.


      • Anonyymi

        Onhan sitä jo pinkkiä margariiniä. On etovan näköistä.


    • suhtautuu Pekka Puska

      Pensaasta on kovin helppo heitellä komentteja mutta nyt voisi palstalla viihtyvä Puskaklubilainen vähän selventää asiaa.

      • vastata itse Sundqvistkin kun kertoo olevansa Puskan hyvä ystävä.


    • yx kysyjä

      Jos hiilarit aiheuttavat daibeteksen niin miksei kaikki ole jo sairastuneet siihen? Hiilihydraatit ovat nykysivilisaatiossa olleet ihmisen ravintoa jo vuosikymmeniä.

      4,5 miljoonalla suomalaisella ei ole diabetesta, vaikka VHH:laisia on vain vajaan sata tuhatta? Ja margariiniakin käytetään kolmessa miljoonassa taloudessa, voita hyvin harvassa.

      Kertokaas se?

      (Vastaus: diabetekseen sairastuvat vain ne jotka ahmivat runsaasti eläinrasvaa. Ennen he kuolivat nopeasti pois, nykyään heidät pidetään väkisin hengissä.)

      • Voita käytetään hyvin harvassa taloudessa ja margariinia kolmessa miljoonassa taloudessa mutta silti diabeetikkoja ovat ne jotka ahmivat runsaasti eläinrasvaa. Siis kuka sitä ahmii?

        Myönnä jo, että diabeetikoita tulee lisää niiden joukosta jotka syövät margariinia nykysuositusten mukaan.


    • tästä ajattelee?

      Muistikohan Sundqvist kysyä?

    • Anonyymi

      Margariini syypää aivosyöpään

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      155
      11201
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3123
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      216
      2974
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2177
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1938
    6. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1765
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1749
    8. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1734
    9. 85
      1698
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1637
    Aihe