No niin, tuolta löytyy yksi tulkinta hintaerosta. Ja onhan siinä opetuslupaopetuksessa vielä ne noin kolminkertaiset ajotunnitkin.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200906249734773_uu.shtml
Autokoulu vs. opetuslupa
94
3997
Vastaukset
- nais_autoilija
Itse olen käynyt autokoulun (HKI) ja ajelin perustuntien lisäksi vapaaehtoisesti muistaakseni 8 kertaa ylimääräistäkin. Kalliiksi tuli, mutta olo on varma ajamaan lähtiessä ja ajan sujuvasti kantakaupungissakin, jonne monet eivät autolla tule. Ikinä en ole vielä joutunut itse tai aiheuttanut vaaraa ajaessani kenellekkään. Ajolupa on mielestäni enemmän maaseudun juttu kun lähdetään metsäteitä pitkin hakemaan lähimmästä kaupasta litra maitoa. Kaverini ajoi ajokortin opetusluvalla, kävi inssissä kolme kertaa, ei hallitse edes perusparkkeerauksia kunnolla ja torvet soi!!!!!
- inssi'
Mistä tiedät, että autokoulu on parempi? Epäonnistuiko opetuslupaopetuksesi?. Meidän taloudessa on kaksi autokoulun käynyttä ja kaksi opetusluvalla opetettua. Ajotaidoissa ei ole näkyviä eroja. Inssi pitää opetusluvallakin tehdä kantakaupungissa.
- nais_autoilija
inssi' kirjoitti:
Mistä tiedät, että autokoulu on parempi? Epäonnistuiko opetuslupaopetuksesi?. Meidän taloudessa on kaksi autokoulun käynyttä ja kaksi opetusluvalla opetettua. Ajotaidoissa ei ole näkyviä eroja. Inssi pitää opetusluvallakin tehdä kantakaupungissa.
Lueppa tuo kirjoittamani teksti uudestaan, niin kyllä siinä lukee aika selvästi miksi en niin kamalasti tuon opetusluvan nimiin vanno. Opetuksen taso vaihtelee melkoisesti, kaikista ei ole opettajiksi ja lisäksi ihmisillä on hyvinkin erilainen käsitys hyvän ajotaidon tasosta. Itse en ole opetusluvalla ajamista sen enempää kuin opetamista koskaan harkinnut. Olisin ehkä voinut harkita jos perheestä olisi olisi löytynyt vankan kokemuksen omaava ammattiautoilija.
- inssi'
nais_autoilija kirjoitti:
Lueppa tuo kirjoittamani teksti uudestaan, niin kyllä siinä lukee aika selvästi miksi en niin kamalasti tuon opetusluvan nimiin vanno. Opetuksen taso vaihtelee melkoisesti, kaikista ei ole opettajiksi ja lisäksi ihmisillä on hyvinkin erilainen käsitys hyvän ajotaidon tasosta. Itse en ole opetusluvalla ajamista sen enempää kuin opetamista koskaan harkinnut. Olisin ehkä voinut harkita jos perheestä olisi olisi löytynyt vankan kokemuksen omaava ammattiautoilija.
Kyllä minä selostuksesi luin. Sen takia kysyinkin, mistä tiedät, että autokoulu on parempi. Mikä on sinun henkilökohtainen kokemuksesi opetuslupaopetuksesta. Vai onko se sellainen, että ei tule mitään, jatketaanpa autokolussa. Minulla on kokemusta ja tietoa molemmista. Itsellä on ollut kortti yli 30 v. ja olen ajanut hieman vilkkaammissakin paikoissa kuin sinun kantakaupungissasi, joten pystyn hyvin arvioimaan liikennekäyttäytymistä.
Sinä olet selkeästi asenteellisella mutu-pohjalla. Ja sehän heijastuu tietysti besserwisser-käytöksenä liikenteessäkin. - nais_autoilija
inssi' kirjoitti:
Kyllä minä selostuksesi luin. Sen takia kysyinkin, mistä tiedät, että autokoulu on parempi. Mikä on sinun henkilökohtainen kokemuksesi opetuslupaopetuksesta. Vai onko se sellainen, että ei tule mitään, jatketaanpa autokolussa. Minulla on kokemusta ja tietoa molemmista. Itsellä on ollut kortti yli 30 v. ja olen ajanut hieman vilkkaammissakin paikoissa kuin sinun kantakaupungissasi, joten pystyn hyvin arvioimaan liikennekäyttäytymistä.
Sinä olet selkeästi asenteellisella mutu-pohjalla. Ja sehän heijastuu tietysti besserwisser-käytöksenä liikenteessäkin.Kannattaa pitää toi linja jatkossakin.
- varmaan
Teillä varmaan käy ammattisiivooja imuroimassa autonkin omilla työvälineillään.
On totta että opettajia on monen tasoisia. Mielestäni yksityisopettajalla voisi olla myös ajokoe, höystettynä pedakookisella osalla, jolloin mahdottomat opettajat ehkä voitaisiin seuloa pois. Kukapa se lapselleen pahoja tapoja toivois.
Ainakin näin eronneina vanhempana ja lapsen opettajanavoin sanoa että laatuaikaa jos mikä . . . - :=))))
varmaan kirjoitti:
Teillä varmaan käy ammattisiivooja imuroimassa autonkin omilla työvälineillään.
On totta että opettajia on monen tasoisia. Mielestäni yksityisopettajalla voisi olla myös ajokoe, höystettynä pedakookisella osalla, jolloin mahdottomat opettajat ehkä voitaisiin seuloa pois. Kukapa se lapselleen pahoja tapoja toivois.
Ainakin näin eronneina vanhempana ja lapsen opettajanavoin sanoa että laatuaikaa jos mikä . . .Usko tai älä, mutta pesen, vahaan ja huollan muutenkin autoni reippaana tyttönä ihan itse! Ja teen saman tarvittaessa meillä töissä firman asentajien pakettiautoillekin.
Kyllä niitä opettajia voisi seuloa se ei ole kaikkien juttu. Ihan noi yleensäkin kortit on hirmu kauan voimassa kerrallaan. Kotiopetusvastaisuuteni johtuu siitä, että olen matkustellut ja todella! pelännyt ihmisen kyydissä, joka on saanut kotiopetusta. Tuosta hinnasta ja insseistä vielä sen verran, että jossain näin tilaston jossa kävi ilmi, että pks muut suurkaupungit ajokortti maksaa enemmän kuin muualla maassa, koska autokoulun perusopetus ei monesti riitä vaan ihmiset joutuvat ottamaan lisäopetusta, koska isoissa kaungeissa on liikennejärjestelyt monimutkaisempia. Minun puolestani ajakoon ihmiset korttinsa miten ja missä haluavat kunhan eivät ole vaaraksi muille tai itselleen. - tilasto...
Todellisuudessa opetusluvalla kortin hankkineet läpäiseen suuremmalla todennäköisyydellä paremmin sekä kirjalliset että inssin.
- on vastaavia
:=)))) kirjoitti:
Usko tai älä, mutta pesen, vahaan ja huollan muutenkin autoni reippaana tyttönä ihan itse! Ja teen saman tarvittaessa meillä töissä firman asentajien pakettiautoillekin.
Kyllä niitä opettajia voisi seuloa se ei ole kaikkien juttu. Ihan noi yleensäkin kortit on hirmu kauan voimassa kerrallaan. Kotiopetusvastaisuuteni johtuu siitä, että olen matkustellut ja todella! pelännyt ihmisen kyydissä, joka on saanut kotiopetusta. Tuosta hinnasta ja insseistä vielä sen verran, että jossain näin tilaston jossa kävi ilmi, että pks muut suurkaupungit ajokortti maksaa enemmän kuin muualla maassa, koska autokoulun perusopetus ei monesti riitä vaan ihmiset joutuvat ottamaan lisäopetusta, koska isoissa kaungeissa on liikennejärjestelyt monimutkaisempia. Minun puolestani ajakoon ihmiset korttinsa miten ja missä haluavat kunhan eivät ole vaaraksi muille tai itselleen.Itselläni on paljon kokemusta niin ajamisesta kuin kyydissä olosta ja kyllä niiden autokoulussa ajaneidenkin kyydissä pelotta. Ei siis kaikkien mutta, osan. Itse olen opetusluvilla ajanut ja ihan yhtälailla ajan hiekkateitä mökille kuin "ruuhkassa" (Suomessa nyt ei missään voi vielä oikein ruuhkasta puhua) kaupungin keskustassa. Enpä ole vielä yhtään sakkoa saanut tai vaaratilannetta aiheuttanut.
Siitä olen kyllä samaa mieltä että tämä kirjallinen koe on aivan liian vähäinen kriteeri ajo-opettajan lupaan opetusluvissa. Onneksi itsellä kävi tuuri ja isä ihan fiksu kuski, kaikki eivät kuitenkaan ole. Esimerkkinä kaverini jonka isä "opetti" ajamaan. Varmaan kaikki 10km ajoivat yhteensä. No eipä ole pojalla enää korttiakaan, toisaalta lähtipä kouluaikana se kortti alle puolessa vuodessa kolmelta luokka kaveriltani jotka ajoivat autokoulussa.
Että jos alettaisiinkin tiukentaa koko ajokortin myöntämin menettelyä? - Maybach Zeppelin
Autoa oppii ajamaan ajamalla ja tätä harjoitusta saa enemmän opetusluvalla. Kaikki eivät tosin opi, vaikka kuinka opetettais. Mielestäni vaarallisimpia ovat täti-ihmiset, joilla on vuosia ollut ajokortti, mutta ajotaidot puuttuvat tyystin - ajavat liian harvoin. Ajokortti ja ajotaito eivät ole synonyymejä.
Taskuparkki ym. alkeelliset asiat ovat helposti pienellä harjoittelulla kenen tahansa opittavissa. Naisilla kun on mekaaniset aivot, harjoitusta tosin usein tarvitaan enemmän. - Kettulan Ville
tilasto... kirjoitti:
Todellisuudessa opetusluvalla kortin hankkineet läpäiseen suuremmalla todennäköisyydellä paremmin sekä kirjalliset että inssin.
Kuules nyt poika! Kuten muutkin asioista tietävät ovat aina silloin tällöin tuoneet esiin viralliset tilastot näissä keskusteluissa niin tekee meikäkin.
AKE:n ja Tilastokeskuksen tilastoissa vuodelta 2008 mainitaan ajokokeiden osalta seuraavat hylkyluvut ajokokeissa; autokoulun käyneet 28% ja opetusluvalla ajaneet 38 %. Näin vaikka autokoululaisissa on paljon enemmän vanhempia henkilöitä ja niitä joilla asiantuntija on todennut erilaisia oppimishäiriöitä. - Isijainsinööri
Kettulan Ville kirjoitti:
Kuules nyt poika! Kuten muutkin asioista tietävät ovat aina silloin tällöin tuoneet esiin viralliset tilastot näissä keskusteluissa niin tekee meikäkin.
AKE:n ja Tilastokeskuksen tilastoissa vuodelta 2008 mainitaan ajokokeiden osalta seuraavat hylkyluvut ajokokeissa; autokoulun käyneet 28% ja opetusluvalla ajaneet 38 %. Näin vaikka autokoululaisissa on paljon enemmän vanhempia henkilöitä ja niitä joilla asiantuntija on todennut erilaisia oppimishäiriöitä.Turun Sanomissa oli 1.6.2009 kirjoitus, jonka mukaan opetuslupalaiset olivat pärjänneet autokoululaisia paremmin tämän vuoden alkupuolella.
www.ts.fi/teemat/liikenne/51562.html
Tuo linkki ei nyt toimi, enkä saa lukuja kaivettua esille, mutta kuitenkin...
Muistaakseni otos oli vain Turun seudulta päin.
En kylläkään netistä löytänyt noita AKE:n tilastoja???
- siitä se riippuu
tuleeko opetusluvan hinnaksi 5€ tai 1000€
Ja parasta mun mielestä opetusluvassa on se, että B-kortin voi suorittaa kuukaudessa reiluilla ajokerroilla, ja A-kortin vaikka viikossa, jos näin halua - näinkin
mutta onko laskuissa otettu huomioon autokoulun "muut" kustannukset? Järettömät vakuutus- ja korjaus/huoltomaksut, työntekijän palkka, työterveysmaksut, koulutukset , kiinteistön vuokra/vastike teorioiden pitoon ym. sellaset maksut, mitä ei opetuslupalaisella mene.
- on todellakin
Koska myös opetusluvassa menee vuokraa teoriaopetustilasta, eikä se opetuslupalaisenkaan auto ilmaiseksi kulje.
Mutta kun kerran nuo autokoulujen järjettömät kulut no jo katettu, tällöinhän muutama lisäajotunti ei pitäisi maksaa kuin jonkun kympin... on todellakin kirjoitti:
Koska myös opetusluvassa menee vuokraa teoriaopetustilasta, eikä se opetuslupalaisenkaan auto ilmaiseksi kulje.
Mutta kun kerran nuo autokoulujen järjettömät kulut no jo katettu, tällöinhän muutama lisäajotunti ei pitäisi maksaa kuin jonkun kympin...Eilen sain kortin opetusluvalla. Kokonaishinnaksi taisi tulla n.400 euroa. Joten hyvin jäätiin alle. Muut kaverini ovat käyneet autokoulun, ja ei meillä kummempia eroja ole ajotyylissä. Opetuslupa oli kyllä meillä paras vaihtoehto !
- ex. optuslupaope
Eveliin-a kirjoitti:
Eilen sain kortin opetusluvalla. Kokonaishinnaksi taisi tulla n.400 euroa. Joten hyvin jäätiin alle. Muut kaverini ovat käyneet autokoulun, ja ei meillä kummempia eroja ole ajotyylissä. Opetuslupa oli kyllä meillä paras vaihtoehto !
Raha ei näyttele mitään roolia, vaan liikenneturvallisuus. Aja aina varovasti ja sääntöjä noudattaen. Ensimmäinen vuosi tilastollisesti on vaarallisin. Kolme vuotta tai kymmenen vuotta kortin omanneilla ei voida osoittaa tilastollisesti onnettomuusriskissä eroja. Rskikuljettajat ovat useimmiten juuri niitä mestariautoilijoita, joiden pitää ehdottomasti päästä "kolmioauton" ohi ja jotka kuvittelevat 50 km:n matkalla saavansa huikaisevilla ohituksillaan jonkinlaista ajansäästöä.
- mutta vasta
Eveliin-a kirjoitti:
Eilen sain kortin opetusluvalla. Kokonaishinnaksi taisi tulla n.400 euroa. Joten hyvin jäätiin alle. Muut kaverini ovat käyneet autokoulun, ja ei meillä kummempia eroja ole ajotyylissä. Opetuslupa oli kyllä meillä paras vaihtoehto !
kortin saannin jälkeen isi sanoi että olisi kuulemma pitänyt pitää teoriatunnit.Onko tosi.
- rattimies
mutta vasta kirjoitti:
kortin saannin jälkeen isi sanoi että olisi kuulemma pitänyt pitää teoriatunnit.Onko tosi.
Tottaki teoriaopetus pitää antaa myös opetuslupaopetuksessa. Isäsi opetti sinut tekemään myös väärän merkinnän viralliseen asiapaperiin, kun kuittasit saamasi teoriaopetuksen E-lomakkeeseen. Että silleen.
No tuskin isäsi olisi edes pystynyt asetuksenmukaiseen teoriaopetukseen. Se nimittäin vaatii melkoisen tietopohjan, minkä olemassaoloa helppoja perustietoja mittaavan teoriakokeen läpäisy ei mitenkään takaa.
Kyllä se vaan niin on että opetuslupaopetuksessa tietämättömyys, virhetottumukset, luulot ja väärät asenteet siiretään polvelta toiselle.
Ei suinkaan aina, vaan usein. - ei haittaa
rattimies kirjoitti:
Tottaki teoriaopetus pitää antaa myös opetuslupaopetuksessa. Isäsi opetti sinut tekemään myös väärän merkinnän viralliseen asiapaperiin, kun kuittasit saamasi teoriaopetuksen E-lomakkeeseen. Että silleen.
No tuskin isäsi olisi edes pystynyt asetuksenmukaiseen teoriaopetukseen. Se nimittäin vaatii melkoisen tietopohjan, minkä olemassaoloa helppoja perustietoja mittaavan teoriakokeen läpäisy ei mitenkään takaa.
Kyllä se vaan niin on että opetuslupaopetuksessa tietämättömyys, virhetottumukset, luulot ja väärät asenteet siiretään polvelta toiselle.
Ei suinkaan aina, vaan usein.Hänhän kuitenkin läpäisi teoriakokeen hyväksytisti (opettaja ja oppilas) eli asiat oli hallussa kummallakin.
En ole itsekään mitään teoriatunteja jaksanut pitää, jopa liukkaankelin ajo pidettiin ihan teoriatasolla :) - tilastojen mukaan...
ex. optuslupaope kirjoitti:
Raha ei näyttele mitään roolia, vaan liikenneturvallisuus. Aja aina varovasti ja sääntöjä noudattaen. Ensimmäinen vuosi tilastollisesti on vaarallisin. Kolme vuotta tai kymmenen vuotta kortin omanneilla ei voida osoittaa tilastollisesti onnettomuusriskissä eroja. Rskikuljettajat ovat useimmiten juuri niitä mestariautoilijoita, joiden pitää ehdottomasti päästä "kolmioauton" ohi ja jotka kuvittelevat 50 km:n matkalla saavansa huikaisevilla ohituksillaan jonkinlaista ajansäästöä.
Kaikkein vaarallisin kuljettaja on muutaman vuoden ajokokemuksen omaava nuori mies, jolla itsevarmuus on kykyjä suurempi. 10-15 vuoden kulutta alkaa oikeasti olla hyvä kuljettaja.
- Tilastosi
tilastojen mukaan... kirjoitti:
Kaikkein vaarallisin kuljettaja on muutaman vuoden ajokokemuksen omaava nuori mies, jolla itsevarmuus on kykyjä suurempi. 10-15 vuoden kulutta alkaa oikeasti olla hyvä kuljettaja.
ovat kyllä aivan solmussa. Kaikkein eniten onnetomuuksia suhteessa ajokortillisten määrään aiheuttavat alle 20-vuotiaat miehet, joilla on ajokokemusta alle kaksi vuotta. Tämä siis faktuaalista tilastoihin perustuvaa faktaa.
- Miten verrata laatua?
rattimies kirjoitti:
Ei suinkaan aina, vaan usein.Olen parhaillaan hankkimassa kuorma-autokorttia 20 vuoden ABE-autoilun jälkeen. Teoriatunnit ovat kyllä aikamoinen vitsi. "Opetus" on nimittäin sitä, että "opettaja" käynnistää c-kasettisoittimen ja näyttää dioja diaprojektorilla, joka ei tahdo toimia. Diasarjat ovat kuvisa esiintyneiden päivämäärien mukaan n. 1980-luvun lopulta. Tiedot ovat 'hieman' vanhentuneita, eikä "opettaja" välttämättä muista aina korjata ja kertoa mikä on tämänhetkinen tilanne. Teoriatunneista ei minusta ole tuon taivaallista hyötyä. Miten mahtaa ajotunnit sujua. Todennäköisesti liikennekoulu aikoo lopettaa toimintansa melko pian, mutta on tämä melko törkeää rahastusta, sillä tästä 'teoriaopetuksesta' ja ajotunneista (5 25 min. ajokertaa) maksan 450€. Mietin, että pitänee väsätä valitus ajoneuvohalllintokeskukseen... vai kannattaako?
- mies Hämeenperältä
Se on aivan luonnollista että opetusluvalla on ajettava enemmän. Kyllä ajohylyt lisääntyisivät rajusti vielä nykyisistäkin jos mentäisiin ajokokeeseen asetuksenmukaisin ajomäärin.
Kilometrien lisäksi oppimistuloksiin vaikuttaa aivan oleellisesti opetuksen taso ja teho!
Mikäli tietyt asiat jäävät opetuksessa systemaattisesti vaille huomiota tai ne opetetaan virheellisesti, niin se johtaa helposti virhetottumuksiin ja aiheettomaan itsevarmuuteen. Helposti opittavat asiat hallitaan jopa hyvin, mutta samalla monissa oleellisissa asioissa voi olla vielä pahojakin puutteita.- inssi'
Voisitko hieman tarkentaa, mitä tarkoitat "tietyillä asioilla" ja "monilla oleellisilla asioilla".
- mies Hämeenperältä
inssi' kirjoitti:
Voisitko hieman tarkentaa, mitä tarkoitat "tietyillä asioilla" ja "monilla oleellisilla asioilla".
Kirjoituksessa mainitut "puutteet" liittyvät havaintojen ja arviointien tekemiseen, tilanteiden ennakoimiseen, riskien tunnistamiseen ja monien sääntöjen soveltamiseen puutteellisen sääntö- ja ajotapatuntemuksen vuoksi sekä taloudelliseen ajotapaan.
Liian usein olen joutunut huomaamaan että amatööri-opettaja "siloittelee" omia virheellisiä ajotottumuksiaan kertomalla että monet asiat opetellaan vain koetta varten.
Viime viikollakin eräs tyttö totesi kakkosvaiheen arvioivassa ajossa että "pitääkö tässäkin ajossa katsella niin kuin ajokokeessa? Luulin että nyt saa ajaa niinkuin normaalisti ajetaan ja että myös käännökset ja kaistat voisi ottaa rennosti." Melko vakava asennevääristymä! - opetetaankin
mies Hämeenperältä kirjoitti:
Kirjoituksessa mainitut "puutteet" liittyvät havaintojen ja arviointien tekemiseen, tilanteiden ennakoimiseen, riskien tunnistamiseen ja monien sääntöjen soveltamiseen puutteellisen sääntö- ja ajotapatuntemuksen vuoksi sekä taloudelliseen ajotapaan.
Liian usein olen joutunut huomaamaan että amatööri-opettaja "siloittelee" omia virheellisiä ajotottumuksiaan kertomalla että monet asiat opetellaan vain koetta varten.
Viime viikollakin eräs tyttö totesi kakkosvaiheen arvioivassa ajossa että "pitääkö tässäkin ajossa katsella niin kuin ajokokeessa? Luulin että nyt saa ajaa niinkuin normaalisti ajetaan ja että myös käännökset ja kaistat voisi ottaa rennosti." Melko vakava asennevääristymä!Eli korostetusti esim. käännökset. Kun sitten katselee liikennettä, niin siellä ne menee kaikki tyytyväisenä ajolinjoja pyöristellen. Tämän näkee talvella hyvin mihin alkaa urat ensimmäisenä tulemaan. Kun kumminkin suurin osa on käynyt sen "oikean autokoulun", niin miksi se ei näy liikenteessä? Onko opetuksessa onnistuttu? Taitaa tulla asennevääristymisiä samalla lailla autokoulustakin. Ja tuota taloudellista ajotapaa ei jaksa noudattaa kukaan autokoulun jälkeen vaikka osaiskin, onko siinäkin koulutuksessa epäonnistuttu?
- Kettulan Ville
opetetaankin kirjoitti:
Eli korostetusti esim. käännökset. Kun sitten katselee liikennettä, niin siellä ne menee kaikki tyytyväisenä ajolinjoja pyöristellen. Tämän näkee talvella hyvin mihin alkaa urat ensimmäisenä tulemaan. Kun kumminkin suurin osa on käynyt sen "oikean autokoulun", niin miksi se ei näy liikenteessä? Onko opetuksessa onnistuttu? Taitaa tulla asennevääristymisiä samalla lailla autokoulustakin. Ja tuota taloudellista ajotapaa ei jaksa noudattaa kukaan autokoulun jälkeen vaikka osaiskin, onko siinäkin koulutuksessa epäonnistuttu?
Mitään korostetun teräviä käännöksiä autokoulun opetusohjelmaan kuulu. Vastaantulevan puolelta ei oikaista ja oman kaistan puitteissa ajetaan.
Et taida paljoakaan tuntea taloudellista ajotapaa. Ajo taloudellisesti tilanteita ennakoiden on vähemmän stressaavaa ja kun siihen tottuu niin se sujuu yhtä "vaivattomasti" kuin se vääräkin ajotyyli.
Kaikenlaiset "besserwisserit" ovat vääristäneet monien nuorten suhtautumisen taloudelliseen ajoon väittämällä kaikenlaista nuorten saamasta opista. - inssi'
mies Hämeenperältä kirjoitti:
Viime viikollakin eräs tyttö totesi kakkosvaiheen arvioivassa ajossa että "pitääkö tässäkin ajossa katsella niin kuin ajokokeessa? Luulin että nyt saa ajaa niinkuin normaalisti ajetaan ja että myös käännökset ja kaistat voisi ottaa rennosti." Melko vakava asennevääristymä!Voisitko nyt lopettaa tuon puppugeneraattorista tulevan jargonin. Laita näkyviin jotain faktatietoa siitä, että opetusluvalla kortin saaneilla on noita mainitsemiasi puutteita. Kuka tahansa pystyy luettelemaan vaikka mitä, mutta faktat ovat toinen juttu.
Kuitenkin, jos olet itse kyvytön opettamaan, tai olet jonkun autokoulun lobbari tai oletko sinä peräti se taannoinen Mari-Einari, jolla on mielestään maailman parhaat autokoulut, niin sitten ymmärrän paatoksesi. Mutta ei siitä kuitenkaan faktaa tee. - Kettulan Ville
inssi' kirjoitti:
Voisitko nyt lopettaa tuon puppugeneraattorista tulevan jargonin. Laita näkyviin jotain faktatietoa siitä, että opetusluvalla kortin saaneilla on noita mainitsemiasi puutteita. Kuka tahansa pystyy luettelemaan vaikka mitä, mutta faktat ovat toinen juttu.
Kuitenkin, jos olet itse kyvytön opettamaan, tai olet jonkun autokoulun lobbari tai oletko sinä peräti se taannoinen Mari-Einari, jolla on mielestään maailman parhaat autokoulut, niin sitten ymmärrän paatoksesi. Mutta ei siitä kuitenkaan faktaa tee.Otapa nyt vain ihan iisisti, kyllä se siitä helpottaa.
En tiedä kenelle nimimerkeistä vuodatuksesi oli tarkoitettu mutta haluampa minäkin kertoa faktoja eli niinkuin meilläpäin sanotaan: "mää kans sano pikkusonni".
Tutkinnoissa tehdyt virheet taltioituu AKE:n tiedostoihin, että sieltä ne tyypillisimmät virheet kokeissa löytyvät.
Eräässä vaiheessa kakkosvaiheen ajonarviointilomakkeet lähetettiin tutkijoille, joiden tekemät analyysit kertoivat myös paljon.
mot - inssi'
Otapa nyt vain ihan iisisti, kyllä se siitä helpottaa.
En tiedä kenelle nimimerkeistä vuodatuksesi oli tarkoitettu mutta haluampa minäkin kertoa faktoja eli niinkuin meilläpäin sanotaan: "mää kans sano pikkusonni".
Tutkinnoissa tehdyt virheet taltioituu AKE:n tiedostoihin, että sieltä ne tyypillisimmät virheet kokeissa löytyvät.
Eräässä vaiheessa kakkosvaiheen ajonarviointilomakkeet lähetettiin tutkijoille, joiden tekemät analyysit kertoivat myös paljon.
motEi minulla tässä mitään hätää. Tuntuu, että jollakulla muulla on vähän epävarma olo. Minä vastaan aina sille kirjoittajalle, jonka jälkeen minun kirjoitukseni on. Taitaa olla hieman vaikeaa sinulle.
Minä olen pyytänyt faktoja eli näin nettiympäristössä linkkejä niistä eroista, mitä on todettu autokoulu- ja opetuslupaopetuksen välillä. Vielä yhtään linkkiä ei ole näkynyt. Minäkin voin todeta, että on taltioitu lukuisiin muistokirjoituksiin, sairaskertomuksiin, vakuutuskorvauksiin ja vaikka minne, mihin johtaa, kun nuori asennevammainen saa peräsuoliviritteisen bemarin alleen. Siis sellainen nuori, joka on juuri saanut autokoulusta sen leipäopettajan opettaman kortin. Kun taas opetusluvalla (useimmiten) opetetaan omaa lasta. Siinä on motiivaatio ihan toisella tasolla saada ajajasta lainkuuliainen ja toiset huomioon ottava autoilija. - on the road
inssi' kirjoitti:
Voisitko nyt lopettaa tuon puppugeneraattorista tulevan jargonin. Laita näkyviin jotain faktatietoa siitä, että opetusluvalla kortin saaneilla on noita mainitsemiasi puutteita. Kuka tahansa pystyy luettelemaan vaikka mitä, mutta faktat ovat toinen juttu.
Kuitenkin, jos olet itse kyvytön opettamaan, tai olet jonkun autokoulun lobbari tai oletko sinä peräti se taannoinen Mari-Einari, jolla on mielestään maailman parhaat autokoulut, niin sitten ymmärrän paatoksesi. Mutta ei siitä kuitenkaan faktaa tee.Tutustu: Professional and private driver training in Finland - evaluation of results.
Esko Keskinen, Mika Hatakka, Ari Katila & Sirkku Laapotti.
University of Turku, Finland.
Tutustu AKE:n tilastoihin kuljettajatutkinnoista. Hyväksymistilastoihin, ajomääriin ennen hyväksyttyä tutkintoa ja tyypillisiin virheisiin ajokokeessa! - inssi'
on the road kirjoitti:
Tutustu: Professional and private driver training in Finland - evaluation of results.
Esko Keskinen, Mika Hatakka, Ari Katila & Sirkku Laapotti.
University of Turku, Finland.
Tutustu AKE:n tilastoihin kuljettajatutkinnoista. Hyväksymistilastoihin, ajomääriin ennen hyväksyttyä tutkintoa ja tyypillisiin virheisiin ajokokeessa!Näyttää siltä, että sinulla on tietoa, miksi et kerro lisää. Laita tähän pieni referaatti kyseisestä humanistisesta tutkimuksesta.
Mutta ennenkuin kukaan alkaa hirveästi tehdä "oikeita" johtopäätöksiä, kannattaa huomata, että tutkimusporukan rahoittajana on mm. Autokoululiitto. Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat. - on the road
inssi' kirjoitti:
Näyttää siltä, että sinulla on tietoa, miksi et kerro lisää. Laita tähän pieni referaatti kyseisestä humanistisesta tutkimuksesta.
Mutta ennenkuin kukaan alkaa hirveästi tehdä "oikeita" johtopäätöksiä, kannattaa huomata, että tutkimusporukan rahoittajana on mm. Autokoululiitto. Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat.Tässä on kyseessä sen verran kovan luokan tutkijajoukko että olisi ehdottomasti paikallaan pistää nimimerkki inssi vastuuseen väitteistään.
Kaikki mihin tämänkin tutkimuksen tulokset perustuvat on julkista faktatietoa, jonka oikeellisuus on helposti todettavissa. - inssi'
on the road kirjoitti:
Tässä on kyseessä sen verran kovan luokan tutkijajoukko että olisi ehdottomasti paikallaan pistää nimimerkki inssi vastuuseen väitteistään.
Kaikki mihin tämänkin tutkimuksen tulokset perustuvat on julkista faktatietoa, jonka oikeellisuus on helposti todettavissa.Joopasen joo taas. Ja nyt taannoinen Mari-Einari on saanut jälleen taas kerran ns. herneen nenään. Onhan se kieltämättä totta, että kahden viikon kirjekurssin ja kolmen vuoden rikkeettömän ajon jälkeen saatuaan AUTOKOULUN OPETTAJAN pätevyyden ihminen on pätevä arvioimaan kaikkien muidenkin opetustaitoja.
Missähän kohtaa on väitetty niin, että Mari-Einarin varpaat litistyivät. Tunnettu tosiasia nimittäin on, että koira ei pure ruokkivaa kättä. Yhtä tunnettua on, että tuon tutkimuksen rahoittajana on toiminut Autokoululiitto. - on the road
inssi' kirjoitti:
Joopasen joo taas. Ja nyt taannoinen Mari-Einari on saanut jälleen taas kerran ns. herneen nenään. Onhan se kieltämättä totta, että kahden viikon kirjekurssin ja kolmen vuoden rikkeettömän ajon jälkeen saatuaan AUTOKOULUN OPETTAJAN pätevyyden ihminen on pätevä arvioimaan kaikkien muidenkin opetustaitoja.
Missähän kohtaa on väitetty niin, että Mari-Einarin varpaat litistyivät. Tunnettu tosiasia nimittäin on, että koira ei pure ruokkivaa kättä. Yhtä tunnettua on, että tuon tutkimuksen rahoittajana on toiminut Autokoululiitto.Ihan vaan selvyyden vuoksi kerron etten ole käyttänyt täällä muita nimimerkkejä.
Tuntuu ihan siltä, että sinun varpaillesi on astuttu.
Kun viittasit tutkimuksen rahoittamiseen niin kyllä merkittäviä rahoittajia tutkimukselle olivat Turun Yliopisto, AKE, Liikenneministeriö jne. Autokoululiiton osuus oli vain murto-osa kokonaisuudesta.
Suuri osa tutkimuksen tuloksista perustui suoraan virallisiin viranomaisten tms keräämiin tietoihin, joista saa selvää fakta-tietoa.
Tutkimuksen tasoa kuvastaa se että sitä on käytetty mm. kansainvälisissä liikenne- ja liikennepsykologikonferensseissa.
Tilaa hyvä mies tutkimus itsellesi ja tutustu siihen perusteellisesti.
Ihan vaan voisin mainita että nyt on autokoulujen lakisääteisen opettajakoulutuksen aloittamisesta Suomessa 80 vuotta.
Lakisääteinen ministeriön toimeenpanema autokoulunopettajan tutkinto tuli pakolliseksi jo aikaisemmin 01.07.1926.
Nykyisestä liikenneopettajakoulutuksesta saa tietoa aokk.fi.
- pörje
No niin,hieman faktaa,opetin juuri tyttäreni ajamaan,aloitti Helmikuussa (0,5v ennen 18v päivää)ja kortin sai
3.7-09.
Kirjalliset ja inssi ekalla läpi ja todella hyvin ajaa,hintaa tuli noi 450 euroa kaikkinensa(sisältäen itse asennetun polkimen 120e ja Opetuslupalaisen kirjan 35e).
Opetuslupaopetuksessahan ei polttoainekuluja kannatakkaan laskea, jos lukee esim.Opettaisinko opetusluvalla kirjaa,niin kirjassa neuvotaan esim.hyödyntämään
kaikkia perheen pakollisia ajoja,esim.kauppareissuja ym.ajo-opetuksessa ja näin
sitä säästöä kertyy.
Opetuslupalaisilla ajotunteja tulee yleensä enemmän ja näin oppii paremmin ajamaan.
Mutta kaikista ei ole opettajaksi tai edes opetusluvan saajaksi,joten älkää
kirjoitelko sellaiset joilla ei opetuslupaa ole ollut ja ette ole ketään opettaneet.- opettava äiti
Opetuslupaopetusta ei kannata edes harkita jos on itse epävarma liikenteessä, tai tietyt tilanteet pelottavat, esimerkiksi kaupungeissa ajo.
Itse lähdin tähän tietysti myös säästön takia, mutta myös 25 vuoden ajokokemuksen perusteella. Olemme käyneet lapseni kanssa kotona teoriatunteja kirjojen kanssa, kaikkia ohjeita noudattaen, tehtävät tehden ja aina kulloisestakin aiheesta keskustellen.
Muutama käsittelyharjoitus on takana, vielä emme lähde vähään aikaan taajama-ajoon koska haluan lapseni oppivan ensin hallitsemaan auton kunnolla, oppimaan kaasun ja kytkimen sujuvan käytön. Meitä helpottaa aika lailla se, että lapsella on entuudestaan mopokortti ja kokemusta liikenteestä. Mutta silti edetään hissun kissun.
Minusta tämä on aivan loistava tapa saada ajokortti huomattavasti halvemmalla, vaatii jonkin verran rohkeutta, omaa sujuvaa liikennekäyttäytymistä sekä vanhemman ja lapsen välistä toimivaa yhteistyötä.
- opetuslupa
opetuksessa hoidetaan?
- on antanut
autokouluille monopolin kakkosvaiheeseen.
- ..Ja hyvin osaan ajaa
on antanut kirjoitti:
autokouluille monopolin kakkosvaiheeseen.
Tietenki siinä on eroja että opettaako autokoulunopettaja vai oman perheen jäsen koska autokouluopettajalla on aivan erilaiset valmiudet opettamiseen- opetusluvalla saattaa helposti unohtua itsestäänselvyyksiä. Kuitenkin itse olen juuri vetelemässä opetusluvalla viimeisiä metrejä ja ylimääräisiä ajotunteja meillä on kasassa ainakin 20. Opetusluvan ansiosta olen ajanut myös paljon "ei-opetus-ajoa" vaan esim. kauppamatkalle olen lähtenyt kuskiksi mukaan eikä kaikkia reissuja ole tarvinnut merkata ylös. Koen itseni kuitenkin varmaksi kuskiksi ja opetuslupa-aikanani olen päässyt ajamaan kahdessa eri kaupungissa- vert. autokoulu. Opetusmetodeissa on siis eroja mutten nää mitään perusteita sille että autokoulusta syntyisi varmempia tai turvallisempia kuskeja.
- klklkojk
..Ja hyvin osaan ajaa kirjoitti:
Tietenki siinä on eroja että opettaako autokoulunopettaja vai oman perheen jäsen koska autokouluopettajalla on aivan erilaiset valmiudet opettamiseen- opetusluvalla saattaa helposti unohtua itsestäänselvyyksiä. Kuitenkin itse olen juuri vetelemässä opetusluvalla viimeisiä metrejä ja ylimääräisiä ajotunteja meillä on kasassa ainakin 20. Opetusluvan ansiosta olen ajanut myös paljon "ei-opetus-ajoa" vaan esim. kauppamatkalle olen lähtenyt kuskiksi mukaan eikä kaikkia reissuja ole tarvinnut merkata ylös. Koen itseni kuitenkin varmaksi kuskiksi ja opetuslupa-aikanani olen päässyt ajamaan kahdessa eri kaupungissa- vert. autokoulu. Opetusmetodeissa on siis eroja mutten nää mitään perusteita sille että autokoulusta syntyisi varmempia tai turvallisempia kuskeja.
...Niin kun tuolla joku mainitsi ettei opetusluvalla opetettu kaveri osaa edes peruuttaen parkeerata tjn. niin se on kyllä puhtaasti sitten opettajan virhe ja jos lupautuu ajo-opettajaksi niin tietenkään perusasioista ei saisi luistaa. Kuitenkaan en nää parkkeeraamistaitoja mitenkään mittapuuna sille kuinka hyvä tai turvallinen kuski on. Poikaystävä kävi kyllä ihan autokoulun mut usein on auto parkissa vinksin vonksin. :)
- aitiopaikalla oleva
Onneksi 2-vaihetta ei voi amatööri ns.opettajat pitää. Hyvä asia, että opetuslupalaisten opetusta kiristetään ja jatkossa pitää ammattilaisen seurata edistystä. Monelle ainoa asia mikä merkitsee on raha ja se, että meidän isä osaa... Sitten 2-vaiheessa yritetään puhua näille nuorille, miten nykyautoilla ajetaan taloudellisesti, kun isä onkin vahingossa neuvonut ajamaan niinkuin hänelle itselleen opetettiin 70-luvulla... Toivottavasti tämä koko perheopetus kielletään lähivuosina ja annetaan vain oikeiden eli liikenneopettajakoulutuksen käyneiden opettajien hoitaa ammattimaisesti opetus.
- on pihi luonnostaan
aitiopaikalla oleva kirjoitti:
Onneksi 2-vaihetta ei voi amatööri ns.opettajat pitää. Hyvä asia, että opetuslupalaisten opetusta kiristetään ja jatkossa pitää ammattilaisen seurata edistystä. Monelle ainoa asia mikä merkitsee on raha ja se, että meidän isä osaa... Sitten 2-vaiheessa yritetään puhua näille nuorille, miten nykyautoilla ajetaan taloudellisesti, kun isä onkin vahingossa neuvonut ajamaan niinkuin hänelle itselleen opetettiin 70-luvulla... Toivottavasti tämä koko perheopetus kielletään lähivuosina ja annetaan vain oikeiden eli liikenneopettajakoulutuksen käyneiden opettajien hoitaa ammattimaisesti opetus.
Meidan isä osasi ja perheen kakkosautoa ei juuri millään saa viemään yli 5:l dieseliä/100km. Opettele taloudellisuutta siinä sitte...
- on todella.
aitiopaikalla oleva kirjoitti:
Entisenä liikenneopettajana satuin seuraamaan eräiden vanhempien ykkösvaiheen opetusta, eräällä liukkaankelinharjoitteluradalla. Täytyy sanoa, että sääliksi kävi, näitä heidän nuoria tulevia kuljettajia, jotka eivät saaneet harjoittelusta mitään irti, johtuen vanhempien taitamattomuudesta. Ei jarrutuksia, ei väistöjä, ei mitään. Ainoastaan suoraan ajamista läpi radan n. 15km/h, koko harjoitteluajan. Autokuntia taisi olla 5 tai 6 mutta heistä ei yksikään, ollut edes tyydyttävällä tasolla opetuksessa. Se mikä eniten harmittaa, että nämä nuoret luottavat vanhempiensa opetukseen ja uskovat heitä, kuin kuuta taivaalla.
Eräiden vanhempien huono opetuksentaso, näkyi selvästi aikoinaan kakkosvaiheessa (kun olin vielä alalla) mutta kyllä tämä yllätti.
Kyllä jotain tasoa tulisi vaatia myös kotiopetukseen, ehkä soveltuvuustesti, joka mittaisi opetustaitoja, kun se pelkkä ajotaito ei riitä, vaikka moni vanhempi niin luulee. Poikkeuksiakin tietysti on. - väliä sillä
on todella. kirjoitti:
Entisenä liikenneopettajana satuin seuraamaan eräiden vanhempien ykkösvaiheen opetusta, eräällä liukkaankelinharjoitteluradalla. Täytyy sanoa, että sääliksi kävi, näitä heidän nuoria tulevia kuljettajia, jotka eivät saaneet harjoittelusta mitään irti, johtuen vanhempien taitamattomuudesta. Ei jarrutuksia, ei väistöjä, ei mitään. Ainoastaan suoraan ajamista läpi radan n. 15km/h, koko harjoitteluajan. Autokuntia taisi olla 5 tai 6 mutta heistä ei yksikään, ollut edes tyydyttävällä tasolla opetuksessa. Se mikä eniten harmittaa, että nämä nuoret luottavat vanhempiensa opetukseen ja uskovat heitä, kuin kuuta taivaalla.
Eräiden vanhempien huono opetuksentaso, näkyi selvästi aikoinaan kakkosvaiheessa (kun olin vielä alalla) mutta kyllä tämä yllätti.
Kyllä jotain tasoa tulisi vaatia myös kotiopetukseen, ehkä soveltuvuustesti, joka mittaisi opetustaitoja, kun se pelkkä ajotaito ei riitä, vaikka moni vanhempi niin luulee. Poikkeuksiakin tietysti on.on, että miten oppii kunhan oppii?
- innssi'
on todella. kirjoitti:
Kyllä jotain tasoa tulisi vaatia myös kotiopetukseen, ehkä soveltuvuustesti, joka mittaisi opetustaitoja, kun se pelkkä ajotaito ei riitä, vaikka moni vanhempi niin luulee. Poikkeuksiakin tietysti on.Nimittäin että olet entinen liikenneopettaja. Tuolla asenteella jos olet opettanut oppilaitasi, niin eipä ihme, että kaikki muut tekevät virheitä, mutta en minä ja kaikki ovat keskimääräistä parempia kuskeja. Vai missä välissä sinä ehdit seurata muiden ajamisia. Oliko liukasrata sinun omasi.
Mitä tulee minun kahteen opetussessiooni, niin molemmilla kerroilla oli opetuslupalaisille ihan oma päivä liukkaan kelin radalla, jolloin siellä ei edes näkynyt autokoululaisia. Autokuntia oli vajaa 10 ja kyllä kaikki menivät annetun ohjeen mukaan liukkaalle joko 60:iä tai sitten kaarteessa niin, että auton hallinta menetettiin. Ja ihan hyvin näkyi oppi menevän perille. Ja on hyvä, että nuoret kuin myös aikuiset luottavat toisiinsa. Silla lailla maailma saattaa pelastuakin. Mutta ei sinun besserwisser-tietoudellasi.
Ihmetyttää, miten voit sanoa yhtään mitään kotiopetuksesta 2-vaiheessa, kun siinä vaiheessa on oltu jo 1½ vuotta liikenteessä omin nokkineen. No, tässä näkyy taas asenteesi. Onneksi et ole enää alalla. - on todella.
innssi' kirjoitti:
Nimittäin että olet entinen liikenneopettaja. Tuolla asenteella jos olet opettanut oppilaitasi, niin eipä ihme, että kaikki muut tekevät virheitä, mutta en minä ja kaikki ovat keskimääräistä parempia kuskeja. Vai missä välissä sinä ehdit seurata muiden ajamisia. Oliko liukasrata sinun omasi.
Mitä tulee minun kahteen opetussessiooni, niin molemmilla kerroilla oli opetuslupalaisille ihan oma päivä liukkaan kelin radalla, jolloin siellä ei edes näkynyt autokoululaisia. Autokuntia oli vajaa 10 ja kyllä kaikki menivät annetun ohjeen mukaan liukkaalle joko 60:iä tai sitten kaarteessa niin, että auton hallinta menetettiin. Ja ihan hyvin näkyi oppi menevän perille. Ja on hyvä, että nuoret kuin myös aikuiset luottavat toisiinsa. Silla lailla maailma saattaa pelastuakin. Mutta ei sinun besserwisser-tietoudellasi.
Ihmetyttää, miten voit sanoa yhtään mitään kotiopetuksesta 2-vaiheessa, kun siinä vaiheessa on oltu jo 1½ vuotta liikenteessä omin nokkineen. No, tässä näkyy taas asenteesi. Onneksi et ole enää alalla.ovat aika huumori lukemista. En normaalisti vastaa näin typeriin kirjoituksiin mutta vastataan nyt, kun tunnut ottaneen "elämän asiaksi" tuoda esiin omaa opetustaitoasi.
-se on hyvä, että ainakin Sinulla on asenteet kohdallaan.
-liukkaankelinradalla ehtii käydä moikkaamassa tuttuja, kesälomilla, vapaapäivinä ja varsinkin jos ei ole enää alalla. Kyllä Sinäkin varmasti voit käydä radalla uudestaan, ilman radan ostopakkoa.
-On totta, että opetuslupalaiset ovat eripäivinä, autokoulujen pyynnöstä, koska muuten ei opetus onnistuisi, kun amatöörit pyörisivät jaloissa.
-sen opetuslupaopettajan tulee tietää mitä radalla opetetaan mutta siellähän mennään vaan "ohjeen mukaan", niinkuin itse kerroit.
-hyvä, että oppi meni perille, toivottavasti oikea oppi.
-kakkosvaiheeseen saapuu myös niitä kotiopetuksen saaneita. Kyllä ne virheet ja mahdollisesti väärät asenteet näkyvät vielä silloinkin, vaikka ovat jo yksin ajaneet jonkin aikaa.
-ehkäpä palaan vielä alalle, varo!
En aio lukea mahdollista lisäkommenttiasi, joten älä vaivaudu kirjoittamaan. - Opefaija
innssi' kirjoitti:
Nimittäin että olet entinen liikenneopettaja. Tuolla asenteella jos olet opettanut oppilaitasi, niin eipä ihme, että kaikki muut tekevät virheitä, mutta en minä ja kaikki ovat keskimääräistä parempia kuskeja. Vai missä välissä sinä ehdit seurata muiden ajamisia. Oliko liukasrata sinun omasi.
Ihmetyttää, miten voit sanoa yhtään mitään kotiopetuksesta 2-vaiheessa, kun siinä vaiheessa on oltu jo 1½ vuotta liikenteessä omin nokkineen. No, tässä näkyy taas asenteesi. Onneksi et ole enää alalla.Hieman hämmästyttää moinen paatoksellinen keskustelu, joka aiheen ympärillä tuntuu vellovan. Opetan parasta aikaa tytärtäni opetusluvalla, aikanaan opetin vaimoani. Isäni puolestaan opetti minut. Veljeni taas saivat ajokorttinsa USA:ssa vaihto-oppilasaikana käytännössä olemattoman opetusjakson päätteeksi (Suomessa piti sitten käydä inssissä ja muistaakseni kirjallisissa).
Opetusluvan ehdoton etu on se, että ajokertojen määrää on helppo lisätä oleellisesti suuremmaksi kuin autokoulussa. Vaikea uskoa, että autokouluopetus olisi niin paljon tehokkaampaa, että se riittäisi kuromaan tämän etumatkan kiinni.
Joka tapauksessa ajamaan oppii vain ajamalla. Olipa oppi saatu autokoulussa tai kotiopetuksessa nuoren kuskin pitää ymmärtää, että ennen kuin on ajokokemusta takana useita vuosia niin ollaan vielä harjoittelemassa.
Kaikkein parasta opetuslupaopetuksessa on kuitenkin yhdessä vietetty aika. Suosittelen kaikille! - meitä oli 22
innssi' kirjoitti:
Ihmetyttää, miten voit sanoa yhtään mitään kotiopetuksesta 2-vaiheessa, kun siinä vaiheessa on oltu jo 1½ vuotta liikenteessä omin nokkineen. No, tässä näkyy taas asenteesi. Onneksi et ole enää alalla.Niin kauan tahkottiin, että luistoon lähti, puolitoista tuntia. Eihän niistä mitään liukasguruja tule, mutta ääripäitä haettiin ja rasva lensi. Viimeiseksi auto saatiin lähtemään "käsistä". Kokeilin itsekin ja kyllä se vaan lähtee, kun riitävästi veivaa. Autokoulun liukasrata ei ole yhtään sen kummempi. Tämä entinen autokouluope on nimenomaan, paino sanalla, ENTINEN autokouluope. Eikös jotkut tilastot näytä, että opetuslupalaiset läpäisevät paremmin tutkinnon, kuin autokoululaiset????::::.....
- ovat tutvon kortissa
klklkojk kirjoitti:
...Niin kun tuolla joku mainitsi ettei opetusluvalla opetettu kaveri osaa edes peruuttaen parkeerata tjn. niin se on kyllä puhtaasti sitten opettajan virhe ja jos lupautuu ajo-opettajaksi niin tietenkään perusasioista ei saisi luistaa. Kuitenkaan en nää parkkeeraamistaitoja mitenkään mittapuuna sille kuinka hyvä tai turvallinen kuski on. Poikaystävä kävi kyllä ihan autokoulun mut usein on auto parkissa vinksin vonksin. :)
Ellei mene ruutuun tai taskuun säädetyssä marginaalissa laatu/aika, niin hylky tulee. Ne on pakko opettaa, jos kortin meinaa omaopetuksella saada. Jonkun kohdan paikoituksesta ne tutvot aina ottaa. Meidän likka joutui tekemään taskuperuutuksen normaali liikenteessä se meni hyväksytysti kaistanvaihdon hän tyri jollain lailla en tiedä en ollut mukana. Toinen kerta, kaikki kodallaan ja paluumatkala ruutuun peruutus.
- ovat tutvon kortissa
klklkojk kirjoitti:
Ellei mene ruutuun tai taskuun säädetyssä marginaalissa laatu/aika, niin hylky tulee. Ne on pakko opettaa, jos kortin meinaa omaopetuksella saada. Jonkun kohdan paikoituksesta ne tutvot aina ottaa. Meidän likka joutui tekemään taskuperuutuksen normaali liikenteessä se meni hyväksytysti kaistanvaihdon hän tyri jollain lailla en tiedä en ollut mukana. Toinen kerta, kaikki kodallaan ja paluumatkala ruutuun peruutus.
- inssi'
meitä oli 22 kirjoitti:
Niin kauan tahkottiin, että luistoon lähti, puolitoista tuntia. Eihän niistä mitään liukasguruja tule, mutta ääripäitä haettiin ja rasva lensi. Viimeiseksi auto saatiin lähtemään "käsistä". Kokeilin itsekin ja kyllä se vaan lähtee, kun riitävästi veivaa. Autokoulun liukasrata ei ole yhtään sen kummempi. Tämä entinen autokouluope on nimenomaan, paino sanalla, ENTINEN autokouluope. Eikös jotkut tilastot näytä, että opetuslupalaiset läpäisevät paremmin tutkinnon, kuin autokoululaiset????::::.....
Noin varmaan tekee kaikki muutkin, kukapa sinne nyt 15 km/h menee ajamaan. Kyllähän siellä liukkaalla radalla harjoitellaan, kun siitä on maksettukin. Ainakin meilläpäin saa ajaa niin kauan kuin rata on auki. Ja meillä toisella oppilaalla, sattumoisin tytöllä, radalla oltiin yli 2 tuntia. Välillä ajoi iskä ja välillä taas tytär. Ja hauskaa oli, ja opittiin molemmat. Autokoulussa lienee varattu se alustusoppitunti ja sen jälkeen 50 minuuttia, tai sitten lisäminuuteista lisätaksa. On siinä eroa, kyllä vissiin on. Ja tuolla ylempänä eräs viittaa johonkin tutkimukseen autokouluista ja opetusluvista, mutta eipä löydy referaattia.
Ei taida paljon Mari-Einarilla olla aihetta referoida. - mies hämeenperältä
meitä oli 22 kirjoitti:
Niin kauan tahkottiin, että luistoon lähti, puolitoista tuntia. Eihän niistä mitään liukasguruja tule, mutta ääripäitä haettiin ja rasva lensi. Viimeiseksi auto saatiin lähtemään "käsistä". Kokeilin itsekin ja kyllä se vaan lähtee, kun riitävästi veivaa. Autokoulun liukasrata ei ole yhtään sen kummempi. Tämä entinen autokouluope on nimenomaan, paino sanalla, ENTINEN autokouluope. Eikös jotkut tilastot näytä, että opetuslupalaiset läpäisevät paremmin tutkinnon, kuin autokoululaiset????::::.....
Virallisten vuosittaisten AKE:n tilastojen mukaan autokoulun käyneet menestyvät selvästi paremmin kuljettajatutkinnoissa, varsinkin ajokokeissa vaikka autokoululaisten joukossa on suhteesa paljon enemmän niitä, joilla asiantunijalausunnon mukaan on jokin oppimista vaikeuttava häiriö.
AKE:n tilastot eivät ole mitään salaista tietoa. Esimerkiksi autokoulujen ja tutkinnonvastaanottajien välisissä infotilaisuuksissa ne ovat esillä ja ne jaetaan osanottajille. Varsinkin oman alueen, maakunnan ja valtakunnallisten tilastojen tutkiminen antaa selkeän kuvan eri ryhmien koemenestyksestä. - Kettulan Ville
inssi' kirjoitti:
Noin varmaan tekee kaikki muutkin, kukapa sinne nyt 15 km/h menee ajamaan. Kyllähän siellä liukkaalla radalla harjoitellaan, kun siitä on maksettukin. Ainakin meilläpäin saa ajaa niin kauan kuin rata on auki. Ja meillä toisella oppilaalla, sattumoisin tytöllä, radalla oltiin yli 2 tuntia. Välillä ajoi iskä ja välillä taas tytär. Ja hauskaa oli, ja opittiin molemmat. Autokoulussa lienee varattu se alustusoppitunti ja sen jälkeen 50 minuuttia, tai sitten lisäminuuteista lisätaksa. On siinä eroa, kyllä vissiin on. Ja tuolla ylempänä eräs viittaa johonkin tutkimukseen autokouluista ja opetusluvista, mutta eipä löydy referaattia.
Ei taida paljon Mari-Einarilla olla aihetta referoida.Niin se on poijjaat! Nimimerkki "inssi" antaa mielikuvan että kirjoittaja olisi koulutukseltaan insinööri, mutta kirjoitukset antavat vallan eri kuvan.
No miksi sitten? No voihan tämä hemmo olla oikea inssikin ei siinä mitään.
Täysverinen inssi käsittelee asioita analyyttisesti faktoihin tukeutuen eikä missään nimessä vääristele tosiasioita ja siten menetä uskottavuuttaan profiloitumalla joka kylästä löytyvään kumihuuliuunoon.
Ps. Kenenkään ei ole hyvät kansalaiset syytä ottaa itseensä sillä olen vain saanut tällaisen mielikuvan ko. nimimerkistä. Sorry! - on ilmeisesti
Niin se on poijjaat! Nimimerkki "inssi" antaa mielikuvan että kirjoittaja olisi koulutukseltaan insinööri, mutta kirjoitukset antavat vallan eri kuvan.
No miksi sitten? No voihan tämä hemmo olla oikea inssikin ei siinä mitään.
Täysverinen inssi käsittelee asioita analyyttisesti faktoihin tukeutuen eikä missään nimessä vääristele tosiasioita ja siten menetä uskottavuuttaan profiloitumalla joka kylästä löytyvään kumihuuliuunoon.
Ps. Kenenkään ei ole hyvät kansalaiset syytä ottaa itseensä sillä olen vain saanut tällaisen mielikuvan ko. nimimerkistä. Sorry!tarve saada vastata jokaiseen kysymykseen, vaikka heillä itsellä on kokemusta itse asiasta todella vähän, tai ei ollenkaan. Heille tuntuu kuitenkin olevan tärkeää saada sanottua oma mielipiteensä ja miten he asian tekisivät. Heidän oma tyylinsä on aina tietysti, se paras tapa ja muut tekevät väärin. Osa kirjoituksista ovat täysin provoja, eikä niissä ole päätä eikä häntää.
Olen samaa mieltä kirjoittajan kanssa, että
joidenkin nimimerkkien kirjoituksille, ei voi muuta kun nauraa, harmi vaan, että joku voi heitä jopa uskoa. - inssi'
on ilmeisesti kirjoitti:
tarve saada vastata jokaiseen kysymykseen, vaikka heillä itsellä on kokemusta itse asiasta todella vähän, tai ei ollenkaan. Heille tuntuu kuitenkin olevan tärkeää saada sanottua oma mielipiteensä ja miten he asian tekisivät. Heidän oma tyylinsä on aina tietysti, se paras tapa ja muut tekevät väärin. Osa kirjoituksista ovat täysin provoja, eikä niissä ole päätä eikä häntää.
Olen samaa mieltä kirjoittajan kanssa, että
joidenkin nimimerkkien kirjoituksille, ei voi muuta kun nauraa, harmi vaan, että joku voi heitä jopa uskoa.On myös tapana että ei USKALLA käyttää vakionimeä, vaan nimimerkki vaihtu joka viestissä.
Esim "on ilmeisesti" on kirjoittanut tällä palstalla YHDEN viestin, ja en millään usko että olisit ekaa kertaa täällä... - inssi'
inssi' kirjoitti:
On myös tapana että ei USKALLA käyttää vakionimeä, vaan nimimerkki vaihtu joka viestissä.
Esim "on ilmeisesti" on kirjoittanut tällä palstalla YHDEN viestin, ja en millään usko että olisit ekaa kertaa täällä...No jopas oli omaperäinen nimimerkkivalinta.
Terv. alkuperäinen inssi', joka käyttää aina vain ja ainoastaan samaa nimimerkkiä. Ja en siis ollut kirjoittanut tuota edellistä, mutta yhdyn kyllä täysin.
Mitä tulee tuohon "on ilmeisesti":in kirjoitukseen, niin jos hän tarkoittaa minun vastaavan kaikkiin kirjoituksiin, niin siinähän hän on täydellisen väärässä. Vastaan ja osallistun vain keskusteluihin, joissa tiedän olevani ns. vahvoilla. Ja useimmiten oikeassakin. - esimerkki
inssi' kirjoitti:
No jopas oli omaperäinen nimimerkkivalinta.
Terv. alkuperäinen inssi', joka käyttää aina vain ja ainoastaan samaa nimimerkkiä. Ja en siis ollut kirjoittanut tuota edellistä, mutta yhdyn kyllä täysin.
Mitä tulee tuohon "on ilmeisesti":in kirjoitukseen, niin jos hän tarkoittaa minun vastaavan kaikkiin kirjoituksiin, niin siinähän hän on täydellisen väärässä. Vastaan ja osallistun vain keskusteluihin, joissa tiedän olevani ns. vahvoilla. Ja useimmiten oikeassakin.hyvin tarkasta kysymyksestä ja siihen tarkka vastaus...
Kysymys:
"ELI AUTOKOULUSSA HILJATTAIN OLLEET: miten opetan, että tekisin samalla tavalla kuin autokoulussa?"
Vastaus:
"En muista enää, miten autokoulussa opetetaan, mutta opetusluvalla opetin siten, että tilanteen mukaan."
Että tällai... Taitaa olla pätemisen tarve joillakin. - inssi'
mies hämeenperältä kirjoitti:
Virallisten vuosittaisten AKE:n tilastojen mukaan autokoulun käyneet menestyvät selvästi paremmin kuljettajatutkinnoissa, varsinkin ajokokeissa vaikka autokoululaisten joukossa on suhteesa paljon enemmän niitä, joilla asiantunijalausunnon mukaan on jokin oppimista vaikeuttava häiriö.
AKE:n tilastot eivät ole mitään salaista tietoa. Esimerkiksi autokoulujen ja tutkinnonvastaanottajien välisissä infotilaisuuksissa ne ovat esillä ja ne jaetaan osanottajille. Varsinkin oman alueen, maakunnan ja valtakunnallisten tilastojen tutkiminen antaa selkeän kuvan eri ryhmien koemenestyksestä.Löytyykö sinulta jotain oikeaakin tietoa. Tuossa linkissä väitetään päinvastaista kuin sinä.
http://www.ts.fi/online/mielipiteet/kolumni/52398.html - sivullinen,,
inssi' kirjoitti:
Löytyykö sinulta jotain oikeaakin tietoa. Tuossa linkissä väitetään päinvastaista kuin sinä.
http://www.ts.fi/online/mielipiteet/kolumni/52398.htmllinkissä oli sitten faktaa? Tuohan oli vain jonkun lehtimiehen kirjoitus.
- ...Topias
AKE:n tilastot eivät ole mitään salaista tietoa. Esimerkiksi autokoulujen ja tutkinnonvastaanottajien välisissä infotilaisuuksissa ne ovat esillä ja ne jaetaan osanottajille. Varsinkin oman alueen, maakunnan ja valtakunnallisten tilastojen tutkiminen antaa selkeän kuvan eri ryhmien koemenestyksestä.Olen itsekkin tuon tilaston nähnyt mutta en löytänyt netistä yhtä-äkkiä. Kyse oli siis 1. kerralla hyväksytystä teria- ja ajokokeista. Teoriakoneen osalta eroa ei ole. Ajokoneen osalta prosentit oli ulkomuistista 60/70 autokoululaisten hyväksi. Ihmehhän se olisi jos eroa ei olisi. Autokoulun opettaja tietää kokemuksesta missä TUTVO ajattaa ja osaa opettaa oikeat paikat sekä tietää mitä asioita painottaa jotta ajokoe hyväksytää. Ajamaan autoa turvallisesti ja taloudellisesti liikennesääntöjen mukaan osaa kyllä asiaan perehtynyt vanhempikin opettaa.
- ajetaan ajokoetta
...Topias kirjoitti:
Olen itsekkin tuon tilaston nähnyt mutta en löytänyt netistä yhtä-äkkiä. Kyse oli siis 1. kerralla hyväksytystä teria- ja ajokokeista. Teoriakoneen osalta eroa ei ole. Ajokoneen osalta prosentit oli ulkomuistista 60/70 autokoululaisten hyväksi. Ihmehhän se olisi jos eroa ei olisi. Autokoulun opettaja tietää kokemuksesta missä TUTVO ajattaa ja osaa opettaa oikeat paikat sekä tietää mitä asioita painottaa jotta ajokoe hyväksytää. Ajamaan autoa turvallisesti ja taloudellisesti liikennesääntöjen mukaan osaa kyllä asiaan perehtynyt vanhempikin opettaa.
varten. Opetusluvalla elämää varten.
- inssi'
ajetaan ajokoetta kirjoitti:
varten. Opetusluvalla elämää varten.
No näihin kommentteihin yhdyn täysin. Perusajatus on ainakin meillä ollut se, että opetuksen ja hyväksytyn kokeen jälkeen saa luvan alkaa harjoitella. Ei ole vielä kovinkaan pätevä ajomies ajokortin saatuaan. Jotkut (ehkä autokouluopettajat) lienevät tuosta eri mieltä, mutta saavat olla vapaasti.
Tuohon Topiaksen kommenttiin voin myös yhtyä. Meillä ensimmäistä lasta ajatettiin kaupungissa opasteiden mukaan. Mielestäni ajokoe ei kuitenkaan ole suunnistuskoe. Sitten vielä ajatettiin sellaista reittiä, että risteyksen jälkeen piti (opasteita seuraten) ryhmittyä heti oikealle käännöksen jälkeen vasemmalle kaistalle. Itse asiassa, jos olisi tiennyt, niin olisi voinut heti kääntyä sille vasemmalle kaistalle, koska kunnollista ryhmittymistä ei enää ehtinyt tehdä muuten kuin väliin kiilaten. Hylsyhän siitä tuli. Tuonkin olisi tietysti autokoulussa oppinut, koska se oli ihan selvä miina, joka tarkoituksella järjestettiin. - ....taustalta
...Topias kirjoitti:
Olen itsekkin tuon tilaston nähnyt mutta en löytänyt netistä yhtä-äkkiä. Kyse oli siis 1. kerralla hyväksytystä teria- ja ajokokeista. Teoriakoneen osalta eroa ei ole. Ajokoneen osalta prosentit oli ulkomuistista 60/70 autokoululaisten hyväksi. Ihmehhän se olisi jos eroa ei olisi. Autokoulun opettaja tietää kokemuksesta missä TUTVO ajattaa ja osaa opettaa oikeat paikat sekä tietää mitä asioita painottaa jotta ajokoe hyväksytää. Ajamaan autoa turvallisesti ja taloudellisesti liikennesääntöjen mukaan osaa kyllä asiaan perehtynyt vanhempikin opettaa.
Opettaja ei tiedä reittiä mitä ajetaan, eikä (ainakaan pitäisi) autokoulussa ajeta vain inssiä varten. Normaalijärjellä varustetun oppilaan saa ymmärtämään vaarat ja soveltamaan opittuja asioita, eikä tarvitse opetella jokaista risteystä ulkoa. Toiset eivät taas osaa soveltaa asioita lainkaan jolloin asia on eri.
Ajokoehan on vain välietappi missä katsotaan omaako oppilas sellaiset kyvyt,että hänet uskaltaa päästää yksin liikenteeseen. Kaikilla kouluilla on lisäksi omat läpäisyprosentit tiedossa ja kaikkien alueen ajokokeiden läpäisyprosentti. Autokoululla n 15 % enemmän läpäisee kerralla kuin opetusluvalla omalla alueella. Lisäksi 1/3 ajaa k-a kortin, eli autolla vain 5 tuntia ennen ajokoetta ja loput kuorma-autolla. Eli opetusluvalla ajetaan n 60-100 tuntia ja autokoulussa 5 tai 15 mahdolliset lisäajot ja eroa on silti. - Kari-Einari
AKE:n tilastot eivät ole mitään salaista tietoa. Esimerkiksi autokoulujen ja tutkinnonvastaanottajien välisissä infotilaisuuksissa ne ovat esillä ja ne jaetaan osanottajille. Varsinkin oman alueen, maakunnan ja valtakunnallisten tilastojen tutkiminen antaa selkeän kuvan eri ryhmien koemenestyksestä.Kari-Einari ehti kiireiltään vierailla keskustelupalstalla. Joku kylläkin väitti Kari-Einarin esiintyneen muullakin nimimerkillä. Voin nyt kertoa että olen esiintynyt aina omalla nimimerkillä muillakin areenoilla jo vuosikausia.
Tuon lyhyesti esille TILASTOKESKUKSEN ja AKE:n koko maan tilaston ajokokeista ajalla 01.01.2008 - 31.12.2008:
a. autokoulun käyneillä hylkäysprosentti oli 28.
b. opetusluvalla opetelleiden hylkäysprosentti oli 38. Eroa siis on!
Nämä eivät kuitenkaan anna suoraan vertailukelpoista tulosta.
Autokoululaisissa on suhteessa paljon enemmän iäkkäämpiä, joille oppiminen on tunnetusti vaikeampaa.
Autokoululaisissa on suhteessa paljon enemmän niitä, joilla on asiantuntijan antama kirjallinen lausunto jostakin oppimista hidastavasta häiriöstä.
Jo etukäteen vaikeaoppiseksi tiedettyä aletaan harvoin opettamaan opetusluvalla.
Eräillä alueilla ja autokouluilla on suuri määrä vieraista kulttuureista tulleita oppijoita, joilla on erilaisia vaikeuksia selviytyä niin teoria- kuin ajo-opetuksessakin. - Lupaope
Kari-Einari kirjoitti:
Kari-Einari ehti kiireiltään vierailla keskustelupalstalla. Joku kylläkin väitti Kari-Einarin esiintyneen muullakin nimimerkillä. Voin nyt kertoa että olen esiintynyt aina omalla nimimerkillä muillakin areenoilla jo vuosikausia.
Tuon lyhyesti esille TILASTOKESKUKSEN ja AKE:n koko maan tilaston ajokokeista ajalla 01.01.2008 - 31.12.2008:
a. autokoulun käyneillä hylkäysprosentti oli 28.
b. opetusluvalla opetelleiden hylkäysprosentti oli 38. Eroa siis on!
Nämä eivät kuitenkaan anna suoraan vertailukelpoista tulosta.
Autokoululaisissa on suhteessa paljon enemmän iäkkäämpiä, joille oppiminen on tunnetusti vaikeampaa.
Autokoululaisissa on suhteessa paljon enemmän niitä, joilla on asiantuntijan antama kirjallinen lausunto jostakin oppimista hidastavasta häiriöstä.
Jo etukäteen vaikeaoppiseksi tiedettyä aletaan harvoin opettamaan opetusluvalla.
Eräillä alueilla ja autokouluilla on suuri määrä vieraista kulttuureista tulleita oppijoita, joilla on erilaisia vaikeuksia selviytyä niin teoria- kuin ajo-opetuksessakin."Autokoulussa ei ajeta inssiä varten" - miksi sitten ainakin meilläpäin jokainen autokoulun käynyt kertoo, että opettajat ajattavat tiettyjä reittejä, koska "aiemmin inssi on ajattanut täällä ja tässä on sellainen ansapaikka"...
Mitäs muuta se on kuin inssiä varten opettelua? - on the road
Lupaope kirjoitti:
"Autokoulussa ei ajeta inssiä varten" - miksi sitten ainakin meilläpäin jokainen autokoulun käynyt kertoo, että opettajat ajattavat tiettyjä reittejä, koska "aiemmin inssi on ajattanut täällä ja tässä on sellainen ansapaikka"...
Mitäs muuta se on kuin inssiä varten opettelua?Ei nykyään ole ajokokeissa mitään miinapaikkoja, joissa tietyn kiven kiertäminen ratkaisee. Nämä ja vastaavat ovat suurelta osin jo kadonnutta kansanperinnettä.
Liikenneopettaja ajattaa oppilasta tilanteissa ja paikoissa, joissa oppilas joutuu toimimaan lähellä suorituskykynsä ylärajaa.
Tutkinnon vastaanottajat (tutvot) ovat saaneet tarkat ohjeet ajokokeen läpiviennistä ja arvostelusta. Ei ole mitään vakioreittiä, jota ajetaan. - Lupaope
on the road kirjoitti:
Ei nykyään ole ajokokeissa mitään miinapaikkoja, joissa tietyn kiven kiertäminen ratkaisee. Nämä ja vastaavat ovat suurelta osin jo kadonnutta kansanperinnettä.
Liikenneopettaja ajattaa oppilasta tilanteissa ja paikoissa, joissa oppilas joutuu toimimaan lähellä suorituskykynsä ylärajaa.
Tutkinnon vastaanottajat (tutvot) ovat saaneet tarkat ohjeet ajokokeen läpiviennistä ja arvostelusta. Ei ole mitään vakioreittiä, jota ajetaan.Pitänee sitten palkita jollain näitä meilläpäin toimivia kansanperinteen vaalijoita.... jos tämä on kansanperinnettä, niin sitten lienee autokoulunopettajienkin pitäisi päivittää tietonsa eikä kertoilla oppilaille kansantaruja miinapaikoista viimeisillä ajokerroilla....vai pelottelevatko vain ???
- inssi'
on the road kirjoitti:
Ei nykyään ole ajokokeissa mitään miinapaikkoja, joissa tietyn kiven kiertäminen ratkaisee. Nämä ja vastaavat ovat suurelta osin jo kadonnutta kansanperinnettä.
Tutkinnon vastaanottajat (tutvot) ovat saaneet tarkat ohjeet ajokokeen läpiviennistä ja arvostelusta. Ei ole mitään vakioreittiä, jota ajetaan.Ei varmaan tutvo ajatakaan aina samaa reittiä. Homma olisi melko helppoa silloin.
Mutta miinapaikkoja kyllä ajatetaan. Enkä nyt tarkoita mitään kiven kiertämistä. Meidän poika joutui ajamaan opasteiden mukaan. Jo se on mielestäni siellä ylärajoilla ajattamista. Kyseessähän ei ole suunnistuskilpailu. Varmaan opasteiden mukaan ajaminen kuuluu perustaitoihin, mutta lisää huomattavasti vaikeuskerrointa siihen verrattuna, että tuntee kaupungin. Mutta tutvo ajatti lisäksi sellaisen paikkaan, jossa risteyksen jälkeen piti käytännössä saman tien vaihtaa kaistaa, koska opaste niin käski. Kokelas ei voi mitenkään tietää, miten opastus jatkuu seuraavassa risteyksessä, joten kaistaa piti vaihtaa. Kun viereiselle kaistalle ei mahdu, niin pysähtyminenkään melko vilkkaassa liikenteessä ei liene sen parempi ratkaisu kuin ahtaaseen väliin tunkeminen. Tuosta tunkemisesta seurasi kuitenkin hylsy. Ja se oli tietoinen miina tutvolta. Tuon paikan varmaan autokouluoppilaat oppivat. - duunari :)
inssi' kirjoitti:
Ei varmaan tutvo ajatakaan aina samaa reittiä. Homma olisi melko helppoa silloin.
Mutta miinapaikkoja kyllä ajatetaan. Enkä nyt tarkoita mitään kiven kiertämistä. Meidän poika joutui ajamaan opasteiden mukaan. Jo se on mielestäni siellä ylärajoilla ajattamista. Kyseessähän ei ole suunnistuskilpailu. Varmaan opasteiden mukaan ajaminen kuuluu perustaitoihin, mutta lisää huomattavasti vaikeuskerrointa siihen verrattuna, että tuntee kaupungin. Mutta tutvo ajatti lisäksi sellaisen paikkaan, jossa risteyksen jälkeen piti käytännössä saman tien vaihtaa kaistaa, koska opaste niin käski. Kokelas ei voi mitenkään tietää, miten opastus jatkuu seuraavassa risteyksessä, joten kaistaa piti vaihtaa. Kun viereiselle kaistalle ei mahdu, niin pysähtyminenkään melko vilkkaassa liikenteessä ei liene sen parempi ratkaisu kuin ahtaaseen väliin tunkeminen. Tuosta tunkemisesta seurasi kuitenkin hylsy. Ja se oli tietoinen miina tutvolta. Tuon paikan varmaan autokouluoppilaat oppivat.Hatunnosto Sinulle kun jaksat täällä perustella opetusluvan paremmuutta autokouluun verrattuna. Olen myös yhden oppilaan jo opettanut ja kivaa oli !
Suosittelen ehdottomasti ! (niille jotka epäilevät luvan hakemista)
Kustannusten säästöä, ajoa ja yhdessäoloa kertyy rutkasti, ne itselläni olivat syynä luvan hakemiseen. Ykkösvaihe tuli maksamaan 350, josta pakollisten (myös autokoulussa) viranomaismaksujen osuus oli 180 eli 170 meni lupaan, ilman bensoja.
Jaksamista noiden provoajien kanssa... - kokelas itte
inssi' kirjoitti:
Ei varmaan tutvo ajatakaan aina samaa reittiä. Homma olisi melko helppoa silloin.
Mutta miinapaikkoja kyllä ajatetaan. Enkä nyt tarkoita mitään kiven kiertämistä. Meidän poika joutui ajamaan opasteiden mukaan. Jo se on mielestäni siellä ylärajoilla ajattamista. Kyseessähän ei ole suunnistuskilpailu. Varmaan opasteiden mukaan ajaminen kuuluu perustaitoihin, mutta lisää huomattavasti vaikeuskerrointa siihen verrattuna, että tuntee kaupungin. Mutta tutvo ajatti lisäksi sellaisen paikkaan, jossa risteyksen jälkeen piti käytännössä saman tien vaihtaa kaistaa, koska opaste niin käski. Kokelas ei voi mitenkään tietää, miten opastus jatkuu seuraavassa risteyksessä, joten kaistaa piti vaihtaa. Kun viereiselle kaistalle ei mahdu, niin pysähtyminenkään melko vilkkaassa liikenteessä ei liene sen parempi ratkaisu kuin ahtaaseen väliin tunkeminen. Tuosta tunkemisesta seurasi kuitenkin hylsy. Ja se oli tietoinen miina tutvolta. Tuon paikan varmaan autokouluoppilaat oppivat.Omassa inssissä piti ajaa opasteiden mukaan vilkkaassa liikenteessä ja oli myös opasteita jotka näki vasta 30 metriä ennen risteystä ku oli oksia edessä ja silti pääsin läpi. Ois ehkä pitäny opettaa poikaa ajamaan opasteiden mukaan eikä syyttää asennevammaista inssiä joka vihaa opetuslupalaisia ja siksi "kiusaa" heitä. Ja mummolan-koti-kauppa -hyötyajon aikana voi myös seurata opasteita varmaan? EVO
- inssi'
kokelas itte kirjoitti:
Omassa inssissä piti ajaa opasteiden mukaan vilkkaassa liikenteessä ja oli myös opasteita jotka näki vasta 30 metriä ennen risteystä ku oli oksia edessä ja silti pääsin läpi. Ois ehkä pitäny opettaa poikaa ajamaan opasteiden mukaan eikä syyttää asennevammaista inssiä joka vihaa opetuslupalaisia ja siksi "kiusaa" heitä. Ja mummolan-koti-kauppa -hyötyajon aikana voi myös seurata opasteita varmaan? EVO
Kyllähän niitä opasteitakin opeteltiin. Katsastuskonttorilta lähdettiin opasteiden mukaan ainakin sairaalaan, kaupungin keskustaan, josta edelleen satamaan, maaliikennekeskukseen ja lentokentälle. Tiesin nimittäin, että tämäkin voi tulla eteen, koska poika ei kaupunkia tunne.
Omituiselta kuulostaa sen sijaan, että jossakin olisi useita tällaisia paikkoja, missä kaista pitää vaihtaa välittömästi (opasteen mukaan) kääntymisen jälkeen. Eipä tullut meidän harjoitteluaikana yhtään samanlaista vastaan. Kuulen jopa, että tuo on meidän kaupungissa ainut laatuaan. Jos olisi useampia, niin olisi osannut varautua. Muutenhan noita paikkoja on runsaasti, missä pitää kääntyä suoraan "väärälle" kaistalle. No toisen lapsen kanssa näitäkin harjoiteltiin. Jo homma toimikin erinomaisesti. Tosin tutvokin oli toinen.
En sanoisi, että tutvot välttämättä vihaavat opetuslupalaisia, mutta toisaalta on turha kenenkään kieltää, etteikö heilläkin ole jotain ennakkoaavistuksia. Ja kun sattuu vielä ehkä huonompi päivä, joita on joskus kaikilla, paitsi Mari-Einarilla, joka on autokouluyrittäjä, niin sittenhän siinä jo onkin selvittämistä. - on the road
inssi' kirjoitti:
Kyllähän niitä opasteitakin opeteltiin. Katsastuskonttorilta lähdettiin opasteiden mukaan ainakin sairaalaan, kaupungin keskustaan, josta edelleen satamaan, maaliikennekeskukseen ja lentokentälle. Tiesin nimittäin, että tämäkin voi tulla eteen, koska poika ei kaupunkia tunne.
Omituiselta kuulostaa sen sijaan, että jossakin olisi useita tällaisia paikkoja, missä kaista pitää vaihtaa välittömästi (opasteen mukaan) kääntymisen jälkeen. Eipä tullut meidän harjoitteluaikana yhtään samanlaista vastaan. Kuulen jopa, että tuo on meidän kaupungissa ainut laatuaan. Jos olisi useampia, niin olisi osannut varautua. Muutenhan noita paikkoja on runsaasti, missä pitää kääntyä suoraan "väärälle" kaistalle. No toisen lapsen kanssa näitäkin harjoiteltiin. Jo homma toimikin erinomaisesti. Tosin tutvokin oli toinen.
En sanoisi, että tutvot välttämättä vihaavat opetuslupalaisia, mutta toisaalta on turha kenenkään kieltää, etteikö heilläkin ole jotain ennakkoaavistuksia. Ja kun sattuu vielä ehkä huonompi päivä, joita on joskus kaikilla, paitsi Mari-Einarilla, joka on autokouluyrittäjä, niin sittenhän siinä jo onkin selvittämistä.Ajaminen eri suuntaan mihin on pyydetty ei aiheuta hylkyä, mikäli ajetaan oikeita ajotapoja noudattaen (ks. ajokokeiden arvosteluohjeet/AKE).
- Kari-Einari
duunari :) kirjoitti:
Hatunnosto Sinulle kun jaksat täällä perustella opetusluvan paremmuutta autokouluun verrattuna. Olen myös yhden oppilaan jo opettanut ja kivaa oli !
Suosittelen ehdottomasti ! (niille jotka epäilevät luvan hakemista)
Kustannusten säästöä, ajoa ja yhdessäoloa kertyy rutkasti, ne itselläni olivat syynä luvan hakemiseen. Ykkösvaihe tuli maksamaan 350, josta pakollisten (myös autokoulussa) viranomaismaksujen osuus oli 180 eli 170 meni lupaan, ilman bensoja.
Jaksamista noiden provoajien kanssa...Kari-Einari ei ole viime aikoina ehtinyt paljoakaan lukea mitä täällä kirjoitetaan.
Tänään sattui tapaus, joka sai minut kirjoittelemaan.
Tutkintotoimiston viereiseen ruokapaikkaan tuli iloinen mies, joka kertoi että hän läpäisi erittäin vaativan opetuslupaopettajan teoriakokeen. Kyllä näillä tiedoilla on hyvä ruveta opettamaan junioria..
Tuotin hänelle pettymyksen sanomalla ettei teoriakokeessa mitata muuta kuin suppeaa perustietoa. Opettajalla on oltava paljon laajemmat tiedot.
Ehdotin hänelle pientä testiä osaamisesta. Hän oli heti valmis vastaamaan kysymyksiini, mikäli ne koskettavat päivittäisessä liikenteessä tarvittavia tietoja.
Kysyin ensiksi mitä vastaat kun juniorisi kysyy mistä tietää onko samaan suuntaan yksi vai kaksi kaistaa? Ei oikeaa vastausta.
Toiseksi kysyin onko kaistanvaihto kielletty aina risteysalueella? Väärä vastaus annettiin napakasti.
Sitten pyysin häntä kertomaan risteyksen ohituskielloista niin taajamassa kuin sen ulkopuolellakin. Mitä risteyksestä ennakkoon ilmoittaminen merkitsee.
Vastaukseksi sain että ohitus on aina kielletty risteysalueella. Se oli väärin.
Sen jälkeen kysyin risteyksen ajolinjoista vasemmalle käännyttäessä. Kysyin pitääkö kaksisuuntaisten, korokkeettomien katujen risteyksessä vasemmalle käännyttäessä kiertää risteyksen keskipiste? Jälleen sain väärän vastauksen.
Testin tulos ei yllättänyt minua. - inssi'
on the road kirjoitti:
Ajaminen eri suuntaan mihin on pyydetty ei aiheuta hylkyä, mikäli ajetaan oikeita ajotapoja noudattaen (ks. ajokokeiden arvosteluohjeet/AKE).
Tuossa on tyypillinen knoppitieto, minkä varmaankin oppii autokoulussa. Oikean ajotavan ja ajoneuvon hallinnan tai liikennesääntöjen tuntemisen kanssahan sillä ei ole mitään tekemistä. Kyllä minullakin on ollut käytössä nuo arvosteluohjeet, mutta kuten todettua, meillä ei ole harjoiteltu inssiajoa varten kovinkaan paljon.
Syy, miksi kirjoitan melko innokkaasti tälle palstalle, on yksinkertainen. Monilla opetuslupaopettajalla on melko pitkä aika omasta autokoulusta. Minullakin yli 30 v. Sen takia kaikki kommentit ja kokemukset, mitä muilla opetuslupalaisilla on, ovat tervetulleita. Olivatpa ne sitten kielteisiä, myönteisiä, provosoivia tai jotain muuta. Näistä kommenteista voi jokainen sitten tehdä omia päätelmiään, kannattaako lähteä opettamaan ollenkaan ja jos lähtee, mihin ehkä kiinnittää huomiota. Autokoulun opettajien taholtahan tulee pääsääntöisesti kielteisiä ja lievästi halveksivia kommentteja opetuslupaopetuksesta. Ja tilastoja, joilla pyritään osoittamaan opetusluvalla oppineiden huono taso. Tosin linkkejä noihin tilastoihin ei ole näkynyt. Eivät liene tarkoitettu yleiseen jakeluun. Niistähän saattaisi löytyä muutakin mielenkiintoista. - inssi'
inssi' kirjoitti:
Tuossa on tyypillinen knoppitieto, minkä varmaankin oppii autokoulussa. Oikean ajotavan ja ajoneuvon hallinnan tai liikennesääntöjen tuntemisen kanssahan sillä ei ole mitään tekemistä. Kyllä minullakin on ollut käytössä nuo arvosteluohjeet, mutta kuten todettua, meillä ei ole harjoiteltu inssiajoa varten kovinkaan paljon.
Syy, miksi kirjoitan melko innokkaasti tälle palstalle, on yksinkertainen. Monilla opetuslupaopettajalla on melko pitkä aika omasta autokoulusta. Minullakin yli 30 v. Sen takia kaikki kommentit ja kokemukset, mitä muilla opetuslupalaisilla on, ovat tervetulleita. Olivatpa ne sitten kielteisiä, myönteisiä, provosoivia tai jotain muuta. Näistä kommenteista voi jokainen sitten tehdä omia päätelmiään, kannattaako lähteä opettamaan ollenkaan ja jos lähtee, mihin ehkä kiinnittää huomiota. Autokoulun opettajien taholtahan tulee pääsääntöisesti kielteisiä ja lievästi halveksivia kommentteja opetuslupaopetuksesta. Ja tilastoja, joilla pyritään osoittamaan opetusluvalla oppineiden huono taso. Tosin linkkejä noihin tilastoihin ei ole näkynyt. Eivät liene tarkoitettu yleiseen jakeluun. Niistähän saattaisi löytyä muutakin mielenkiintoista.Tuossa ylempänä olikin erään autokouluyrittäjän kirjoitus eiliseltä päivältä. Siitä kuvastuu selkeästi autokouluopettajan ja yrittäjän asenne opetuslupiin. Knoppeja knoppien perään. Erikoistapauksia, joita liikenteessä tulee vastaan, löytää netistä varmaan niin paljon, että yrittäjälläkin menee sormi suuhun, kun kaivellaan poikkeuksen poikkeukset. Tavallinen autolla ajo on tavallista autolla ajoa, ja kun nyt edes sen oppisi siellä autokoulussakin, niin liikenne sujuisi paljon paremmin.
Mutta ymmärrän, onhan hänellä oma lehmä ojassa. Jos nyt tällaista ojassaoloa voi tässä yhteydessä käyttää. - Kari-Einari
inssi' kirjoitti:
Tuossa ylempänä olikin erään autokouluyrittäjän kirjoitus eiliseltä päivältä. Siitä kuvastuu selkeästi autokouluopettajan ja yrittäjän asenne opetuslupiin. Knoppeja knoppien perään. Erikoistapauksia, joita liikenteessä tulee vastaan, löytää netistä varmaan niin paljon, että yrittäjälläkin menee sormi suuhun, kun kaivellaan poikkeuksen poikkeukset. Tavallinen autolla ajo on tavallista autolla ajoa, ja kun nyt edes sen oppisi siellä autokoulussakin, niin liikenne sujuisi paljon paremmin.
Mutta ymmärrän, onhan hänellä oma lehmä ojassa. Jos nyt tällaista ojassaoloa voi tässä yhteydessä käyttää.Kysymykset ovat aivan liikenteellistä perustietoa, jota tarvitaan jatkuvasti liikenteessä.
Sinä nimimerkki "inssi" kerro mikä niistä on knoppi! No joo älä suotta vaivaudu, sillä yksikään niistä ei ole. - Lupaope
Kari-Einari kirjoitti:
Kysymykset ovat aivan liikenteellistä perustietoa, jota tarvitaan jatkuvasti liikenteessä.
Sinä nimimerkki "inssi" kerro mikä niistä on knoppi! No joo älä suotta vaivaudu, sillä yksikään niistä ei ole.Kari-Einarin asenteen ymmärtää: Suomihan on tutkintojen luvattu maa. Kukaan ei enää osaa ja kohta varmaan saakaan tehdä mitään ilman tutkintoa! Tehdastyöläinen pätevöityy kummasti kun suorittaa 120ov ammattiopinnot - ja jatkaa samoissa töissä samalla palkalla. Kuitenkin löytyy ammattilaisia, jotka eivät ole suorittaneet tutkintoja ja ovat ammatissaan pätevämpiä kuin moni tutkinnon suorittanut.
Kari-Einarin asenne kuvastaa samaa: opetuslupaopettaja ei voi olla hyvä, koska hänellä ei ole autokoulunopettajan tutkintoa. Näin voi ollakin, mutta voi olla toisinkin. Kari-Einari vaan katselee maailmaa tietynlaisen putken läpi... - inssi'
Kari-Einari kirjoitti:
Kysymykset ovat aivan liikenteellistä perustietoa, jota tarvitaan jatkuvasti liikenteessä.
Sinä nimimerkki "inssi" kerro mikä niistä on knoppi! No joo älä suotta vaivaudu, sillä yksikään niistä ei ole.Esimerkiksi tuo kysymys risteysalueella ohittamisesta on knoppi. Useissa risteyksissä esimerkiksi kaupunkialueella on kaista suoraan ajaville ja kaista kääntyville. Luonnollisesti ohittaminen on sallittu. Tuo kuuluu tietysti perusasioihin. Mutta kun sitä kysytään töksäyttäen ihan yhtäkkiä, niin siinä voi tulla mieleen vaikkapa maantielaue, jossa ohittaminen risteysalueella pääsääntöiseti on kielletty, mutta ei esimerkiksi vasemmalta ohittaminen.
Samanlainen knoppikysymys Mari-Einarille olisi esimerkikiksi: Vieläkö hakkaat vaimoasi. Mielenkiintoista olsi kuulla (tai nähdä) Mari-Einarin vastaus.
Kerropa muuten oikea vastaus tuohon kysymykseesi, kuinka monta kaistaa tiellä on samaan suuntaan. Tietysti pienellä lisäoletuksella. Sinut viedään tuntemattomaan paikkaan kadulle tai tielle, jossa ei näy mitään merkintöjä tiessä (talviaika) eikä mitään opasteitakaan. Miten pystyt kertomaan täysin vedenpitävästi, montako kaistaa tiellä on ja mihin suuntaan niillä saa liikkua. Autoloulunopettajalle tuon pitäisi olla helppo rasti. - Kettulan Ville
inssi' kirjoitti:
Tuossa ylempänä olikin erään autokouluyrittäjän kirjoitus eiliseltä päivältä. Siitä kuvastuu selkeästi autokouluopettajan ja yrittäjän asenne opetuslupiin. Knoppeja knoppien perään. Erikoistapauksia, joita liikenteessä tulee vastaan, löytää netistä varmaan niin paljon, että yrittäjälläkin menee sormi suuhun, kun kaivellaan poikkeuksen poikkeukset. Tavallinen autolla ajo on tavallista autolla ajoa, ja kun nyt edes sen oppisi siellä autokoulussakin, niin liikenne sujuisi paljon paremmin.
Mutta ymmärrän, onhan hänellä oma lehmä ojassa. Jos nyt tällaista ojassaoloa voi tässä yhteydessä käyttää.Näin on näreet! Minulle oli työpaikalla merkitty torstaiksi pelkästään kakkosvaiheeseen kuuluvia ajotaidon arviointeja = arvioivia ajoja.
Heti ensimmäiseksi meikä sai asiakkaakseen tytön, jolla oli opetusluvalla ajettu kortti. Ajo alkoi lupaavasti. Noin viiden minuutin ajon jälkeen tapahtui kuitenkin jotain epätavallista. Nimittäin tulimme kadulle , jolla on viisi toisiaan seuraavaa tasa-arvoista risteystä. yhteenkään tosi pimeään risteykseen nopeus ei tippunut yhtään sallitusta 40 km/h (ajelimme sen verran yli mittarinäyttämän 40, että nopeus oli varmaan suurin sallittu tai vähän yli sen).
Minun oli pakko puuttua tilanteeseen, jolloin tyttö loihe lausumaan että pitääkö nytkin ajaa niinkuin ajokokeessa? Isä sanoi että hidastat kokeessa jokaiseen tasa-arvoiseen, mutta ei tavallisessa ajossa kukaan hidastele.
Tämähän se vasta on vain kokeeseen valmistautumista.
Mulla on monia muitakin esimerkkejä vastaavista vuosien varrellta. Näyttää ihan siltä ja totta se onkin, että monet opetuslupaopettajat silottelevat omia virhetottumuksiaan tällä tavalla.
Älkääs ny suotta kaatako kuppianne. Kyllä autokoulupuolellakin on opettajia, joiden tulisi olla muissa hommissa. No onneksi pian ne ovatkin. Tyytymätön asiakas ei yleensä ole hiljaa tuttavapiirissään. Vastaavasti autokoulun ehdottomasti paras reklaami on tyytyväinen asiakas. - Kari-Einari
inssi' kirjoitti:
Esimerkiksi tuo kysymys risteysalueella ohittamisesta on knoppi. Useissa risteyksissä esimerkiksi kaupunkialueella on kaista suoraan ajaville ja kaista kääntyville. Luonnollisesti ohittaminen on sallittu. Tuo kuuluu tietysti perusasioihin. Mutta kun sitä kysytään töksäyttäen ihan yhtäkkiä, niin siinä voi tulla mieleen vaikkapa maantielaue, jossa ohittaminen risteysalueella pääsääntöiseti on kielletty, mutta ei esimerkiksi vasemmalta ohittaminen.
Samanlainen knoppikysymys Mari-Einarille olisi esimerkikiksi: Vieläkö hakkaat vaimoasi. Mielenkiintoista olsi kuulla (tai nähdä) Mari-Einarin vastaus.
Kerropa muuten oikea vastaus tuohon kysymykseesi, kuinka monta kaistaa tiellä on samaan suuntaan. Tietysti pienellä lisäoletuksella. Sinut viedään tuntemattomaan paikkaan kadulle tai tielle, jossa ei näy mitään merkintöjä tiessä (talviaika) eikä mitään opasteitakaan. Miten pystyt kertomaan täysin vedenpitävästi, montako kaistaa tiellä on ja mihin suuntaan niillä saa liikkua. Autoloulunopettajalle tuon pitäisi olla helppo rasti.Et näemmä tunne tieliikennelain 18§ sisältöä. Siinä on selitetty risteyksien ohituskiellot varsin selkeästi. Olen tosi yllättynyt. Kommenttisi risteyksien ohituskielloista ontuu pahasti.
Tiellä on kaksi kaistaa samaan suuntaan, mikäli kaksi kuorma-autoa mahtuu ajamaan rinnakkain samaan suuntaan. Lain mukaan kaista on merkitty tai merkitsemätön autolle riittävän leveä tien pituussuuntainen osa (TLL 1§ 4). - Kari-Einari
Lupaope kirjoitti:
"Autokoulussa ei ajeta inssiä varten" - miksi sitten ainakin meilläpäin jokainen autokoulun käynyt kertoo, että opettajat ajattavat tiettyjä reittejä, koska "aiemmin inssi on ajattanut täällä ja tässä on sellainen ansapaikka"...
Mitäs muuta se on kuin inssiä varten opettelua?On aivan luonnollista että joissakin paikoissa käydään monia kertoja kurssin aikana.
Niissä ei käydä sen takia, että kyseessä olisi jokin ainutkertainen, esimerkiksi geometrialtaan omalaatuinen risteys.
Yleensä nämä ovat liikenteellisesti vilkkaampia risteyksiä, joissa esimerkiksi kevyt liikenne on vilkasta.
Niissä keskitytään havainnointiin, arviointiin ja "lliikennesilmän" hiomiseen.
Kuten tässäkin keskustelussa jo aiemmin on todettu osaava opettaja hakee jatkuvasti opettavia tilanteita, joissa kuljettaja on melko lähellä kapasiteettinsa rajoja. Asiointi- mummola- ja harkkamatkoilla päästään harvoin tähän.
Esimerkiksi kokeiden epäonnistumiset johtuvat valtaosin ns. muuttuvissa tilanteissa normaali ajoväylillä ja risteyksissä tehdyistä virheistä.
Ps. On luonnollista että kokeessa ajetaan myös niissä vaativimmissa risteyksissä. - inssi'
Kari-Einari kirjoitti:
Et näemmä tunne tieliikennelain 18§ sisältöä. Siinä on selitetty risteyksien ohituskiellot varsin selkeästi. Olen tosi yllättynyt. Kommenttisi risteyksien ohituskielloista ontuu pahasti.
Tiellä on kaksi kaistaa samaan suuntaan, mikäli kaksi kuorma-autoa mahtuu ajamaan rinnakkain samaan suuntaan. Lain mukaan kaista on merkitty tai merkitsemätön autolle riittävän leveä tien pituussuuntainen osa (TLL 1§ 4).Myönnän, että en ole lainoppinut. Mutta etpä sinäkään vastannut kysymykseeni.
Tuo kuorma-autosääntö on aika kummallinen. Eikö kuorma-autojakin ole monenlaisia. Tähän liittyen: luulisi poliisin tietävän, milloin ajokaista on riittävän leveä. Mutta eipä osannut sanoa, kun kysyin (netitse), milloin moottoripyörällä voi ohittaa, vaikka tiellä on vastaantulevaa liikennettä. Kari-Einarilta löytyy tähän varmaan vastaus ja viittaus TLL:iin. - inssi'
Näin on näreet! Minulle oli työpaikalla merkitty torstaiksi pelkästään kakkosvaiheeseen kuuluvia ajotaidon arviointeja = arvioivia ajoja.
Heti ensimmäiseksi meikä sai asiakkaakseen tytön, jolla oli opetusluvalla ajettu kortti. Ajo alkoi lupaavasti. Noin viiden minuutin ajon jälkeen tapahtui kuitenkin jotain epätavallista. Nimittäin tulimme kadulle , jolla on viisi toisiaan seuraavaa tasa-arvoista risteystä. yhteenkään tosi pimeään risteykseen nopeus ei tippunut yhtään sallitusta 40 km/h (ajelimme sen verran yli mittarinäyttämän 40, että nopeus oli varmaan suurin sallittu tai vähän yli sen).
Minun oli pakko puuttua tilanteeseen, jolloin tyttö loihe lausumaan että pitääkö nytkin ajaa niinkuin ajokokeessa? Isä sanoi että hidastat kokeessa jokaiseen tasa-arvoiseen, mutta ei tavallisessa ajossa kukaan hidastele.
Tämähän se vasta on vain kokeeseen valmistautumista.
Mulla on monia muitakin esimerkkejä vastaavista vuosien varrellta. Näyttää ihan siltä ja totta se onkin, että monet opetuslupaopettajat silottelevat omia virhetottumuksiaan tällä tavalla.
Älkääs ny suotta kaatako kuppianne. Kyllä autokoulupuolellakin on opettajia, joiden tulisi olla muissa hommissa. No onneksi pian ne ovatkin. Tyytymätön asiakas ei yleensä ole hiljaa tuttavapiirissään. Vastaavasti autokoulun ehdottomasti paras reklaami on tyytyväinen asiakas.No olipa erikoinen tapaus. Meillä on opetettu, että risteykset ovat vaarallisimpia paikkoja kaupunkiliikenteessä, joten niihin tulee suhtautua aina varauksella. Jos kyseessä on pimeä risteys (korkea talo tai pensas tai jotain muuta näkyvyyttä haittaamassa), niin silloin vauhdin on pudottava lähes nollaan. Opetin jopa, että jos ei selvästi näe (kuten usein on), että oikealta tulevalle on kärkikolmio, niin oletuksena on, että sitä ei silloin ole.
Yleensäkin perusperiaate on ollut, että parempi katsoa kuin katua.
- inssi'
http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/2009/08/pakollista_ajo-opetusta_ollaan_lisaamassa_951236.html
Oheisessa linkissä on juttu, joka hieman sotii laadukasta autokouluopetusta vastaan. Minä olen (opetuslupaopettajana) ollut sitä mieltä, että ajamaan oppii ajamalla. Ei niinkään liikennesääntöjen tai kaupunkien knoppikohtia opettelemalla. Joku muu on näköjään samaa mieltä. Huonoahan tässä on se, että ajokortin hinta pompsahtaa muilla kuin opetuslupalaisilla.- ...Topias
Samaa mieltä olen eli 15h tai 32*25min on kyllä ehdottomasti minimi mitä pitää ajattaa. Jos lähdetään ihan nollasta eli oppilas ei ole ajanut millään laitteella missään ennen ajo-opetusta, menee helposti 10 ajokertaa käsittelyopetuksessa ennen kuin päästään edes liikenteeseen. Minä ajoin tyttäreni kanssa vähän reilu 60 ajokertaa ennen inssiä. Vasta tuolla 40. jälkeen pystyi keskittymään täysin liikenteen seuraamiseen eli auton käsittely oli jo sen verran rutiinia.
Rahastahan tässä on kyse. Jos kortti autokoulussa alkaa maksaa useita tuhansia euroja niin monen nuoren on käytännön pakko harkita, josko isä tai äiti opettaisi. - Kettulan Ville
Ihan vaan tiedoksi että samalla opetuslupalaisille tulee jaksot autokoulussa, myös opettajalle. Kuuluu nimittäin samaan pakettiin. Että siilälailla.
- Kettulan Ville
...Topias kirjoitti:
Samaa mieltä olen eli 15h tai 32*25min on kyllä ehdottomasti minimi mitä pitää ajattaa. Jos lähdetään ihan nollasta eli oppilas ei ole ajanut millään laitteella missään ennen ajo-opetusta, menee helposti 10 ajokertaa käsittelyopetuksessa ennen kuin päästään edes liikenteeseen. Minä ajoin tyttäreni kanssa vähän reilu 60 ajokertaa ennen inssiä. Vasta tuolla 40. jälkeen pystyi keskittymään täysin liikenteen seuraamiseen eli auton käsittely oli jo sen verran rutiinia.
Rahastahan tässä on kyse. Jos kortti autokoulussa alkaa maksaa useita tuhansia euroja niin monen nuoren on käytännön pakko harkita, josko isä tai äiti opettaisi.Ei kymmenen ajokertaa nyt kortin hintaa useisiin tuhansiin nosta. Jotain tolkkua sanomisiin. Työmaallani hinnan nousu arvioitiin noin 300 euroksi. Näin on näreet!
- b7652
Ihan vaan tiedoksi että samalla opetuslupalaisille tulee jaksot autokoulussa, myös opettajalle. Kuuluu nimittäin samaan pakettiin. Että siilälailla.
Ajotaito ei tule kortista. Tiedän monta millä on kortti, mutta ei ajotaitoa. Tiedän monta mitkä osaa ajaa muttei ole korttia. Löytyy faktaa että moottoriurheilua harrasteneet saavat useammin sakkoja kuin muut, mutta ovat keskimäärää harvemmin syyllisiä kolariin, ja ajavat enemmän.
Mielestäni nykyinen ajokortti systeemi on hyvä. Vit....a toi nykyinen tyyli millä kukaan ei saa harjotella laillisesti!?! Meillä poika ajaa autolla ja traktorilla vaikka ei ikä ihan piisaa.
P.S. Lain mukaan saannut ajaa leikkuupuimuria syntyessäni. - inssi'
Onhan tuo tosi hyvä juttu. Mutta kuten tiedetään: "Direktiivin mukainen ajokorttilainsäädäntö tulee voimaan tammikuussa 2013". Minulla kun ehtii viimeinen opetuslupasessio alkaa jo vuoden päästä. En taida päästä nauttimaan Kari-Einarin tapaisten kirjanoppineiden mahtavasta opetustaidosta.
No, eihän kaikkea voi saada. - ...Topias
Ei kymmenen ajokertaa nyt kortin hintaa useisiin tuhansiin nosta. Jotain tolkkua sanomisiin. Työmaallani hinnan nousu arvioitiin noin 300 euroksi. Näin on näreet!
No paljonko se kokonaishinta viranomaismaksuinen keskimäärin sitten on 300€ nousun jalkeen ? Jos alkaa mennä >2000€ niin puhutaan rahamäärästä joka on monelle nuorelle liikaa.
- mies Hämeenperältä
b7652 kirjoitti:
Ajotaito ei tule kortista. Tiedän monta millä on kortti, mutta ei ajotaitoa. Tiedän monta mitkä osaa ajaa muttei ole korttia. Löytyy faktaa että moottoriurheilua harrasteneet saavat useammin sakkoja kuin muut, mutta ovat keskimäärää harvemmin syyllisiä kolariin, ja ajavat enemmän.
Mielestäni nykyinen ajokortti systeemi on hyvä. Vit....a toi nykyinen tyyli millä kukaan ei saa harjotella laillisesti!?! Meillä poika ajaa autolla ja traktorilla vaikka ei ikä ihan piisaa.
P.S. Lain mukaan saannut ajaa leikkuupuimuria syntyessäni.Liikenneturvalta voi tilata T:reen yliopistossa tehdyn tutkimuksen.
Nuoria moottoriurheilun harrastajia on sakotettu enemmän.
Heillä oli enemmän kolareita ja suurempi ajomäärä, joten ajomäärään verrattuna heillä oli yhtä paljon kolareita kuin muillakin nuorilla.
Ps. En ole moottoriurheiluvastainen. Minulla on tallessa vielä vanhoja kilpailulisennssejäkin ajalta, jolloin olin mukana harrastuksessa.
- hannu joki
Ei sillä oo mitää välii kumman kautta kortin hankki, ku ajotaito kehittyy vasta ajan myötä. Kukaan ei oikeasti osaa ajaa heti kortin saatuaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka923009GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431147- 831122
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja511015Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!31974- 67858
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39852- 53837
- 44822
- 71770