Mistä tunnistaa

reiän?

Hei!

Kävin viime keväänä suuhygienistillä, joka sanoi, että minulla on 12 alkavaa reikää ja yksi paikattava. Hammaskiven takia sinne menin, kun on nuo oikomishoidon jälkeiset raudat suussa ja ne keräävät kaikenlaista. Lisäksi valitin kulmahampaiden kipuilusta, mutta sain lääkärille ajan vain tuohon yhteen paikkaukseen, joka ei ollut edes särkenyt. Tarkastus jäi sitten tekemäti.

Paikkauksen aikana lääkäri kuitenkin sanoi, että tarvitsisi ottaa jotkin röntgenkuvat, mutta siitä ei ollut enää sitten puhetta jälkeenpäin. Tarvitsisikö tällaisia nyt vaatia?

Lääkäri myös näytti minulle yhtä kulmahampaistani, jonka ienraja oli valkoinen, että sitä pitäisi harjata hyvin, koska on hankala paikka paikata.

Nyt tuo samainen kulmahampaan reuna on muuttunut mustaksi. Olen jonossa lääkärille ja kuulemma loppuvuodesta pitäisi päästä. Minua kuitenkin kovasti huolettaa, että hammas ehtii mennä todella huonoon kuntoon tässä puolen vuoden aikana ja että se joudutaan poistamaan. Se on kuitenkin niin näkyvällä paikalla, etten voisi enää ikinä hymyillä.

Mistä siis reiän tunnistaa, etten nyt turhaan lähtisi yksityiseltä aikaa kyselemään?

Hampaani alareuna on hieman tummunut, näyttää aivan siltä kuin siinä olisi musta viiru, ja siihen on tullut pieni kolo, joka painuu hampaan alle. Kysehän saattaisi myös olla vain ienrajan vetäytymisestä, mutta kun en ole varma :(

Kiitos kaikille pähkäilyyni osallistuville.

5

3525

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hml tarkastukseen

Ei tällä tavoin Internetissä voi tiedustella hampaiden kuntoa!

Kyseessä voi olla alkava karies, pysähtynyt karies tai paikattava karies, eikä noiden kolmen välillä voi tehdä diagnoosia ilman, että näkee suuhun!

• Mitä voi tehdä?

Olen jonossa ja loppuvuodesta pitäisi olla aikaa tiedossa. Ilmoitus tulee tekstiviestillä sitten joskus.

Näen suuhuni aivan hyvin, kun katson peiliin. Onko teillä suositella mitään sivustoja, mistä näkisi reikiä eri vaiheissa? Ehkä sitten tietäisin paremmin, mitä tehdä.

Onko mitään kotikonsteja, millä pärjäisin tuonne loppuvuoteen sen hampaan kanssa? Kovaa hankausta? Hammastikkua? Fluoritabletteja?

En todellakaan tahtoisi menettää hammastani!

• Infoa...
        Mitä voi tehdä? kirjoitti:

Olen jonossa ja loppuvuodesta pitäisi olla aikaa tiedossa. Ilmoitus tulee tekstiviestillä sitten joskus.

Näen suuhuni aivan hyvin, kun katson peiliin. Onko teillä suositella mitään sivustoja, mistä näkisi reikiä eri vaiheissa? Ehkä sitten tietäisin paremmin, mitä tehdä.

Onko mitään kotikonsteja, millä pärjäisin tuonne loppuvuoteen sen hampaan kanssa? Kovaa hankausta? Hammastikkua? Fluoritabletteja?

-Harjaa hampaat kahdesti päivässä
        -Puhdista myös hammasvälisi
        -Käytä fluori tbl, aikuinen saa ottaa 6kpl/pv aterioiden jälk. yksi kerrallaan
        -Juo janoosi VETTÄ

Vihlooko hammasta? kylmälle, makealle?

http://zahnerhaltung.unibas.ch/jcms/images/stories/spektrum/karies01a.jpg

http://www.zahnkliniken.bs.ch/print/zahnhalskaries_1_white_spot.jpg

Kuvissaa paikattavat kariekset!

Yleensä tuollaiset kariekset johtuvat mehujen ja limujen juonnista!

• ihmisten tyhmyyttä
        Mitä voi tehdä? kirjoitti:

Jos hammas huolettaa niin varaa heti täksi päiväksi aika YKSITYISELTÄ hammaslääkäriltä, ei tosiaan tarvitse odottaa kuukausitolkulla! Ikinä en odottaisi kuukausia jonnekin hikiselle hammaslääkärille.. kustannukset ei kuitenkaan yleensä ole kovat ja etenkin, jos hoidatat hampaan nyt heti.

• KUn odottelet
        ihmisten tyhmyyttä kirjoitti:

Jos hammas huolettaa niin varaa heti täksi päiväksi aika YKSITYISELTÄ hammaslääkäriltä, ei tosiaan tarvitse odottaa kuukausitolkulla! Ikinä en odottaisi kuukausia jonnekin hikiselle hammaslääkärille.. kustannukset ei kuitenkaan yleensä ole kovat ja etenkin, jos hoidatat hampaan nyt heti.

Se puolisen vuotta pienikin reikä on jo kasvanut isommaksi ja edessä saattaa olla kalliimpi juurihoito.

Maksaahan se yksityinen hieman enempi, mutta hoitoon pääset nopeammin. Monessa muussa asiassa voi säästää, itse en säästä terveydessä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      67
      2208
    2. Sinä vain tulit elämääni

Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      92
      1486
    3. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      62
      1292
    4. Tiesitkö mies

Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll
      Ikävä
      70
      1281
    5. Nuorempi mies

Olen tänään ajatellut sua paljon, miten toimittaisiin makuuhuoneessa jne! 😏🔥
      Ikävä
      115
      1150
    6. Jos siis saamme

Sen keskusteluyhteyden niin olisitko jo sinäkin rehellinen ❤️🙏 ne jää meidän välisiksi kaikki. Tarvitsemme toisiamme, j
      Ikävä
      90
      1000
    7. Onko sinulla

Joku nyt huonosti? :(
      Ikävä
      69
      989
    8. Mies, mitä minun pitäisi tehdä

Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur
      Ikävä
      72
      943
    9. Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen

Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍
      Ikävä
      81
      886
    10. Summit-tippuja Nicola sai Carolalta yllättävän viestin - Some älähtää rajusti: "Älä viitsi..."

The Summit Suomi -kisa käy kuumana kylmässä Norjan vuoristossa. Nicola tiputettiin kisasta juuri ennen finaalia. Likaise
      Tv-sarjat
      11
      863
    Aihe