Miten vaihdan asuntovaunun alle uuden renkaan vanhan tilalle? Kyseessä on yksi-akselinen vaunu.
Ekaksi tuli mieleen, että vaihdettavalta puolelta seisontatukien avulla vaunu niin ylös että rengas nousee ilmaan, mutta onnistuuko se edes noin (en ole siis koettanut).
Vai pitääkö hankkia joku hallinosturi ja veivata (mistä?) sillä rengas ylös?
Renkaan vaihtaminen asuntovaunuun.
21
8386
Vastaukset
- prestige
Onhan se akselipaino melko suuri auton tunkille. Niitä tunkkeja kun on kaatunut jo autonkin nostosta!
Älä nyt hyvä ihminen yritä nostaa vaunua niilla kulmatuilla, eivät ne sellaiseen ole tarkoitettu!
Jos yleensä vararengas löytyy (meillä on renkaanpaikkaussarja), pitää vaunua nostaa suoraan akselista.
Ellei sinulla ole kiire asialla, käy etsimässä (googleta) sellainen auton pakokaasulla toimiva nostosäkki. Sekin pitää asettaa ajatuksella vaunun alle, ettei tule suuria korjauksia...- haitaritunkkiin
Kaikki haitaritunkit ovat niin heppoisia, että eivät yleensä kestä vaunun nostamista eikä varsinkaan jos tulee yhtää liikettä sivullepäin.
Ainoa oikea ratkaisu on hydraulitunkki (pullotunkki) ja lankunpätkä.
Tunkissa on nostovara yleensä melko lyhyt, joten kannattaa laittaa se lankkupeti alle, niin saa koko nostovaran hyödyksi. Pienikokoinen 2-3 tonnin tunkki maksaa 20€ eikä pieni hallitunkkikaan paljoa enempää.
Akselista nostamisessa on yksi haittatekijä eli se, että rengasta ei useissa vaunuissa saakkaa pois paikaltaan, jos se on syvällä lokasuojan sisällä.
Sen vuoksi suositan nostamista akselin kohdalta, mutta runkopalkista, niin rengas tulee samalla ulos niin, että sen myös saa vaihdetuksi ilman muita manöövereja.
- otek
että vaunu kiinni autossa ja käsijarrut päällä. Tietenkin kestävä tunkki pitää olla.
- oikeaoppisesti
Niin, olen ketjun aloittaja eli kysymyksen esittäjä.
Eli tarkennuksena nyt vielä. Haen sitä oikeaoppista tapaa miten kuuluu vaihtaa esim. talvirenkaat vaunun alle syksyllä???
Vaunu kiinni auton koukkuun, käsijarrut päälle molemmista. Vaunusta kaikki seisontatuet ylös, eikö niin ja sitten halli- tai hydraulinosturilla akselista tai siellä jossain (?) olevasta runkopalkista vivutaan rengas ilmaan.
Näinkö te vaihdatte nastat vaunuun alle syksyisin ja kesägummit vastaavasti keväällä? En ole tosiaan vaunuun renkaita vaihtanut, joten ajattelimpa kysyä neuvoa ennenkuin teen jotain todella tyhmää, kuten yritän seisontatukien avulla hilata pyörää ylös. - autoa tarvitaan
oikeaoppisesti kirjoitti:
Niin, olen ketjun aloittaja eli kysymyksen esittäjä.
Eli tarkennuksena nyt vielä. Haen sitä oikeaoppista tapaa miten kuuluu vaihtaa esim. talvirenkaat vaunun alle syksyllä???
Vaunu kiinni auton koukkuun, käsijarrut päälle molemmista. Vaunusta kaikki seisontatuet ylös, eikö niin ja sitten halli- tai hydraulinosturilla akselista tai siellä jossain (?) olevasta runkopalkista vivutaan rengas ilmaan.
Näinkö te vaihdatte nastat vaunuun alle syksyisin ja kesägummit vastaavasti keväällä? En ole tosiaan vaunuun renkaita vaihtanut, joten ajattelimpa kysyä neuvoa ennenkuin teen jotain todella tyhmää, kuten yritän seisontatukien avulla hilata pyörää ylös.Yleensä autoa tarvitsen vaunun renkaanvaihdossa vaan siihen, että otan ristikkoavaimen auton paksista.
Vaunuissa yleensä on alustan telineissä ne pyöräkiilat, jolla vaunun saa pysymään paikoillaan renkaan vaihdon ajan. Käsijarru päälle ja kiiloilla toinen rengas paikoilleen, niin homma onnistuu. Ja tietysti pultit pitää alustavasti löysätä kun vaunu on vielä maassa eikä tunkin varassa. Sama koskee autoa. - renkaat
oikeaoppisesti kirjoitti:
Niin, olen ketjun aloittaja eli kysymyksen esittäjä.
Eli tarkennuksena nyt vielä. Haen sitä oikeaoppista tapaa miten kuuluu vaihtaa esim. talvirenkaat vaunun alle syksyllä???
Vaunu kiinni auton koukkuun, käsijarrut päälle molemmista. Vaunusta kaikki seisontatuet ylös, eikö niin ja sitten halli- tai hydraulinosturilla akselista tai siellä jossain (?) olevasta runkopalkista vivutaan rengas ilmaan.
Näinkö te vaihdatte nastat vaunuun alle syksyisin ja kesägummit vastaavasti keväällä? En ole tosiaan vaunuun renkaita vaihtanut, joten ajattelimpa kysyä neuvoa ennenkuin teen jotain todella tyhmää, kuten yritän seisontatukien avulla hilata pyörää ylös.Sääntö nro 1:vaunu ei saa olla missään tapauksessa koukussa silloin kun sen renkaita vaihdetaan, koska silloin vaunun etupää ei nouse ja oikea oppinen nosto on että koko toinen kylki nostetaan sen verran ylös että rengas irtoaa maasta.
Sääntö nro 2: laita vaunu tasaiselle alustalle ja toisen puolen renkaan eteen ja taakse kiilat tai lankun pätkät niin vaunu pysyy paikallaan. Löysää pyörän mutterit ennen nostoa.
Sääntö nro 3: Jos vaihdat vain renkaat niin voit käyttää vaunun käsijarrua, mutta se ei ole pakollista koska toisella puolella on ne kiilat ja mikäli teet jarruremppaa niin rumpu ei edes aukea jos käsijarru on päällä, joten sekin on yhtä turha kapistus kuin se vetoauto renkaanvaihdossa.
Sääntö nro 4: nosta vaunun toinen puoli ylös juurikin niitä kulmatukia veivaamalla, vaikka joku edellä oleva sanoikin ettei missään tapauksessa siitä, en vaan ymmärrä miksei? Jos vaunusta puhkeaa rengas tien päällä niin tuskinpa kellään on hallitunkkeja tai pakokaasulla täytettäviä ilmapusseja kyydissä? Kyllä se homma hoidetaan käyttämällä kulmatukia silloinkin. Itse olen vaihtanut useita kymmeniä kertoja renkaat näin tai tehnyt jarruremontteja vaunuihin eikä ole ollut ongelmia. Pahimmassa tapauksessa saat vaunun akselin kieroon kun nostat akselista ja pidät koko painon sen päällä. - jäsennelty vastaus
renkaat kirjoitti:
Sääntö nro 1:vaunu ei saa olla missään tapauksessa koukussa silloin kun sen renkaita vaihdetaan, koska silloin vaunun etupää ei nouse ja oikea oppinen nosto on että koko toinen kylki nostetaan sen verran ylös että rengas irtoaa maasta.
Sääntö nro 2: laita vaunu tasaiselle alustalle ja toisen puolen renkaan eteen ja taakse kiilat tai lankun pätkät niin vaunu pysyy paikallaan. Löysää pyörän mutterit ennen nostoa.
Sääntö nro 3: Jos vaihdat vain renkaat niin voit käyttää vaunun käsijarrua, mutta se ei ole pakollista koska toisella puolella on ne kiilat ja mikäli teet jarruremppaa niin rumpu ei edes aukea jos käsijarru on päällä, joten sekin on yhtä turha kapistus kuin se vetoauto renkaanvaihdossa.
Sääntö nro 4: nosta vaunun toinen puoli ylös juurikin niitä kulmatukia veivaamalla, vaikka joku edellä oleva sanoikin ettei missään tapauksessa siitä, en vaan ymmärrä miksei? Jos vaunusta puhkeaa rengas tien päällä niin tuskinpa kellään on hallitunkkeja tai pakokaasulla täytettäviä ilmapusseja kyydissä? Kyllä se homma hoidetaan käyttämällä kulmatukia silloinkin. Itse olen vaihtanut useita kymmeniä kertoja renkaat näin tai tehnyt jarruremontteja vaunuihin eikä ole ollut ongelmia. Pahimmassa tapauksessa saat vaunun akselin kieroon kun nostat akselista ja pidät koko painon sen päällä.Ainoa mitä kritisoin on kohta 4.
Usissa/uudehkoissa vaunuissa on vahvat kulmatuet, jotka kestääkin hyvin nostamista, mutta monessa vanhassa vaunussa ne ovat vain tarkoitetu tukemiseen, ei nostamiseen.
Vaarana näet on että kulmatuki vääntyy painon alla ja vaunu tulee alas kesken prosessin tai menee läpi lattian. (tämäkin on tuttavapiirissä käynyt.)
Tämä johtuu rakenteiden eroavaisuuksista. Uusissa on tuen lisäksi lattian alla muutakin tukirakennetta, mutta vanhoissa tuki on pultattu pelkkään vaneriin, mikä on vuosien saatossa jo heikentynyt.
Kukin tekee tavallaan ja ottaa elämässä erilaisia riskejä.
Jos mahdollisuutta, niin asfalttipiha / hallitunkki/ pyöräkiilat, tien päällä putelitunkki ja lankkuja.. - 80-luvun alkupuolelta
jäsennelty vastaus kirjoitti:
Ainoa mitä kritisoin on kohta 4.
Usissa/uudehkoissa vaunuissa on vahvat kulmatuet, jotka kestääkin hyvin nostamista, mutta monessa vanhassa vaunussa ne ovat vain tarkoitetu tukemiseen, ei nostamiseen.
Vaarana näet on että kulmatuki vääntyy painon alla ja vaunu tulee alas kesken prosessin tai menee läpi lattian. (tämäkin on tuttavapiirissä käynyt.)
Tämä johtuu rakenteiden eroavaisuuksista. Uusissa on tuen lisäksi lattian alla muutakin tukirakennetta, mutta vanhoissa tuki on pultattu pelkkään vaneriin, mikä on vuosien saatossa jo heikentynyt.
Kukin tekee tavallaan ja ottaa elämässä erilaisia riskejä.
Jos mahdollisuutta, niin asfalttipiha / hallitunkki/ pyöräkiilat, tien päällä putelitunkki ja lankkuja..omassa vaunussani on ainakin kulmatuet vaunun metallisissa tukirakenteissa kiinni eikä vaneripohjaa vasten, mutta en tiä sitten miten vieläkin vanhemmissa vaunuissa on asia ratkaistu. Itsekin olen renkaat irroittanut tukijalkojen avulla.
- vaanari46
Vaunu irti koukusta
Nokkapyörä niin alas - lyhkäiseksi - kun se menee - siis se aisa. . . jolloin peräpää nousee ylemmäs
Nyt perän sen puoleinen nurkkatuki alas, jossa se tyhjä kumi on - ja tuki ala-asentoon
niin pitkäksi kuin menee. . .
Nyt kun nokkapyörästä veivaat niin nouseehen se sivu ilmaan (vipuvoima)
Maailman yksinkertaisin temppu- ja yksinkertainen keino
Mutta riittääkö nostovara varmuudella niin ettei tarvi pitää tunkkia mukana.
- vaanari46
ja yksinkertainen keino kirjoitti:
Mutta riittääkö nostovara varmuudella niin ettei tarvi pitää tunkkia mukana.
Kyllä sen sivun rengas irtoaa tiestä ilma palikoita.
Siis vain risan puolen kulmatuki alas, kun perä on ylhällä.
Sitten veivaat nokkapyörästä - kyllä nousee. . . älä nosta liikaa ;-)
- Kierteessä
Kyllä knaussissa meni tukijalan jenka sileeksi,kun nostin pyörän ilmaan.Kas,kun se on muovia siis sisäkierre.
- rengas-räjähti
Helposti ja yksinkertaisesti nousi tojon haitaritunkilla (1500 kg) laittamalla lankkua alle ja nostamalla suoraan runkopalkista vaunun pyörän takaa. Kevyesti nousi .
Tietysti ensin pultit löysälle ennen nostoa ja kiristetään lopulliseen tiukkuuteen vasta kun rengas on laskettu maahan kannatuksista. Kun lisäksi on huolehtinut siitä, että vararengas on kunnossa ja siinä on riittävästi ilmaa niin matka jatkuu jo vartissa. - vahinkoa.tulee.helposti
Kolme erimerkkistä vaunua ollut.. Kaikkien ohjekirjoissa vaunun nostaminen kulmatuilla on yksiselitteisesti kielletty.
- Joksufani
Ja saadaan samoissa talkoissa tuikata Palstavahti Joksua anukseen
- vanhaSolkku
muutamia oikeita ohjeita...laitan vaihdettavan puolen takatuen alle laudan/lankunpätkiä (aina mukana) enkä veivaa tukea alas...etuaisan veivillä ylös..jos ei nouse, vaimo tsm. sisään ehjän renkaan puolelle painoksi.
eikä pieni nestetunkkikaan paljoa maksa, parikymppiä? - PalstavahtiJoksu
Ai mitkä renkaat? Ei minulla vaunussa mitään renkaita ole.
- Töeläkeläine
Meillä on senverran rahoja, kun pyöränvaihto tulee, soitetaan pyöräkorjaamoon, siltä tulee ammattilainen asialle.
- eväitä-kuluu
Tuleeko viikonloppunakin. Missä ajassa ja mihin hintaan ?
- Sekaisinkotaas
Tässä on nyt Työeläkeläisellä puurot ja vellit sekaisin, pyöräkorjaajahan korjaa polkupyöriä
- PalstavahtiJoksukysyy
Korjaako pyöräkorjaaja minun pyöräpotkurini rengasta?
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2063270Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391650Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus971503- 921409
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461344Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1601276Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121208Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231039Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89942Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.55862