Palkkaneuvottelu

Tarja

Olen menossa tekemään työsopimusta. Haastattelussa mainitsin toiveekseni 2000e/kk, ja haastattelija sanoi paikan tason olleen 1600-1700, 10000 markkaa, mutta useaan kertaan totesi sen olevan sopimuskysymys.

Millä tavalla/sanoilla voisin nyt hilata tuota palkkaa lähelle toivettani? En ole kovin hyvin tinkimään tai vaatimaan, joten hienovaraiset lauseet olisivat tervetulleita. Kun täytyy olla kiitollinen, että ylipäätään sain paikan, ni ei kovin ahneeks viitti ruveta.

Lisäksi haastattelija mainitsi että palkka voidaan sopia nousevan 4 kk koeajan jälkeen. Kuinka suuri voin nousun olettaa olevan?

11

12784

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Palkankorotus

      Mulle pomo lupasi puhelimitse, ennen töiden aloittamista, että koeajan jälkeen (4kk) palkka nostetaan oikealle tasolle. Alkupalkka oli selkeästi alle normaalin.

      Kun 4 kk oli kulunut, kysyin korotusta. Pomo kysyi perusteluja ja sanoin, että niinhän oli sovittu ennen kuin aloitin. Hänen mielestään sellaisesta ei oltu keskusteltu. Jäi sellanen fiilis, että hänen mielestään yritän jotenkin huijata. No muutaman päivän päästä sain sitte 500 mk lisää liksaa. Olin kuvitellut korotusta vähän isommaksi.

      No jatkossa täytyy sopia kirjallisesti ja palkkasumma myös ihan euroina, eikä jotain epämäärästä kuten "tehtävien tasoiseksi" tms.

    • Piällysmies

      Paikan taso on monipiippuinen juttu. Voit vedota yleisesti samasta tehtävästä muualla maksettavaan korvaukseen (liittojen palkkataulukot, aloituspalkkasuositukset jne jne) ja sitten oman kokemuksen ja osaamisen voi arvottaa siihen päälle. Liian ahne ei saa olla mutta asialliset, PERUSTELLUT kommentit täytyy esittää tässä vaiheessa.

      Palkan nousu koeajan jälkeen voi olla mitä vaan, epäilisin noilla tuloilla nykyrahassa 200 - 300 euroa max. Pidä myös kiinni siitä että ALKUPALKKA on se sovittu ettei käy niin että koeajan jälkeen vasta saat sovitun palkan.

    • työtön.

      no jos työsopimukseen ei ole erikseen mainittu palkan nousevan koeajan jälkeen niin siitä sitten ei olla sovittu nostettavan..
      Itse nuorenpana olen parikin kertaa haksahtanut suusanalliseen sopimukseen...Ja silloin oli sentään työntekijöillekin kysyntää...mutta kun meni kyseleen milloinkans se palkka nousee niin vastaus oli että "mitä??".
      Olen myös työn puutteessani ollut pakotettu lähtemään töihin "paljonko teillä on tapana ammattimiehelle tapana maksaa"-pohjalta.No minun tapauksessani ammattimiehelle oli näköjään tapana maksaa noin 40% vähemmän kuin nuorille parivuotta töissä olleille tytöille joilla koulutus oli amiksesta:/
      Palkka pitäisi saada neuvoteltua jo alkuunsa niin korkeaksi kuin suinkin mahdollista..sen nostraminen vaatii sitten vuosikymmeniä..tai hyvää persettä/perseen nuolemista.

      Jos nostetaan koeajan jälkeen niin jotain 3-5%.

    • Boss

      Riippuu oletko tarpeellinen eli teetkö taloon rahaa. Jos et tee, joka euro on liikaa.

      • Jees

        Mietipä vaikka yrityksen hallintojuristeja tai kirjanpitohenkilökuntaa. Tai mitä tahansa yrityksen "esikunnan" porukkaa. Eipä juuri pennejä taloon tuo ja silti on turha sanoa, että olisivat tarpeettomia. Yrityksessä on erilaisia tehtäviä, eikä kaikkien tehtävä todellakaan ole tuoda sitä rahaa taloon.


      • Boss
        Jees kirjoitti:

        Mietipä vaikka yrityksen hallintojuristeja tai kirjanpitohenkilökuntaa. Tai mitä tahansa yrityksen "esikunnan" porukkaa. Eipä juuri pennejä taloon tuo ja silti on turha sanoa, että olisivat tarpeettomia. Yrityksessä on erilaisia tehtäviä, eikä kaikkien tehtävä todellakaan ole tuoda sitä rahaa taloon.

        Kuten kirjanpitäjät ja juristit. Heidän tehtävä on hoitaa kaupat oikein ja kustannustehokkaasti.

        Kaikkien tehtävä on ainoastaan tuoda rahaa, muuten he ovat syömässä muiden palkkaa.


      • no niin taas
        Boss kirjoitti:

        Kuten kirjanpitäjät ja juristit. Heidän tehtävä on hoitaa kaupat oikein ja kustannustehokkaasti.

        Kaikkien tehtävä on ainoastaan tuoda rahaa, muuten he ovat syömässä muiden palkkaa.

        joo joo on taas yks pimee valopää yksityisyrittäjä keskusteluissa. Sun mielestä siis vain myyntiosasto tuo rahaa taloon ja muut vaan kuluttaa sitä?????

        Eihän ne toimistorotat mitään sopimuksii tee ja ne myyjät ne hinkkaa kuntoon. Ja mitäs myyt jos suunnittelu tai tuotanto ei tee myynnille kamaa. Ja entäs se perkeleen markkinointi kun mättää vaan rahaa kaiken maailman kampanjoihin, saatikka sitten huolto kun ne vaan perkele tekee töitä, siis niitä takuujuttuja mistä ei tuu taloon mitään rahaa...pitäiskö potkii myyntiosasto pellolle kun ne myy niin paskaa tavaraa ettei huolto pysty tekee rahaa...vai antaisko kenkää sittenkin suunnittelijoille...ei saatana kyllä siivooja saa lähtee kun ei se tee yhtään rahaa taloon...ETTÄ SILLEEN SULLE BOSS!


    • Oma

      Paskapuheita. Sun palkka on se mikä siihen sopimukseen alussa lätkäistään. Ellet vaihda työtehtäviä (titteliä) niin palkka pysyy ja siihen tulee vain ne jokamiehenlisät.

      Toisaalta jos intät sitä 2000:a, niin veikkaa että eivät ota sua hommiin. Jos sen 4kk jälkeen saisit parempaa liksaa, niin se on saatava siihen työsopimukseen kirjallisena, myös se palkan suuruus on mainittava siinä. Aika harva työnantaja on valmis korjailemaan palkkoja sopimuksen synnyn jälkeen. Itse en ainakaan luottaisi 'lupauksiin'.

    • Tarja

      Nimet on paperissa. Työnantaja oli laittanut sopimukseen palkaksi 1700e ja sano et nostetaan sitten vähän koeajan jälkeen. Kiitos neuvojenne, vaadin tietää korotuksen summan ja sen kirjoitettavaksi sopimukseen. Korotuksen jälkeen palkka on 1900e.

      TA ehdotti tuota summaa itse, mutta perustelin sitä vielä sillä, että liitto oli suositellut kyseiseen tehtävään ka.1850e ja yleisesti vastavalmistuneiden palkkasuositus on tutkintoa vastaavissa tehtävissä 1950-2500. Aika helposti meni ja olen tyytyväinen.

      • kiva olis kuulla

        Mitä kuuluu? Vieläkö olet samassa duunissa, millä palkalla ?


    • Ongelmia autismisaatio

      Minulla on vain kelan eläke.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      98
      6927
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      30
      2710
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2293
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      84
      1970
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1691
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      7
      1493
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1387
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1351
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1304
    10. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1268
    Aihe