Soitin läheiselleni ja pyysin laittamaan eston koko palstalle. Asia nyt vain on niin, että tämä ei rakenna uskonelämää ja tähän jää koukkuun. Eri nimimerkit saa mielessä profiilit ja täytyy uteliaisuuttaan lukea.
Ei tule väheksyä vihollisen voimaa,aivan kuin joku tällä viikolla täällä sanoi. Tappioitakin on näyttänyt kirjoittajien keskuudessa tulleen.
Toivottavasti en enään muutaman päivän kuluttua pääse tänne.Saa nämä terapoida rauhassa. Eiköhän tämä nuori mies estot saa. Vinkiksi vain muillekin, jos tuntee, että ei ole oikein kuluttaa täällä aikaansa.
Tässä asiassa näytän olevan lapsen kaltainen :-). Tarvitsen eston. Hän sanoikin, " Olethan aikuinen" Täytyi tunnustaa heikkoutensa. Se onkin jo puoli voittoa.
Tuli tilitystä anonyymiyden suojasta ;-)
Miten eroon
47
694
Vastaukset
- on tehoa!
sinäkin alat ajattelemaan uskoasi, hyvä.
- ikävä kyllä
Väität perustelematta "tämä ei rakenna uskonelämää ja tähän jää koukkuun."
Omasta puolestani sanon, että palstalla käsitellään vanhoillislestadiolaisuuden eri puolia HUOMATTAVASTI monipuolisemmin kuin ry:llä, joka tarjoaa vain yhtä näkemystä joka asiaan.
Melko uutena käyttäjänä en osaa sanoa, onko koukkuunjäänti yhtään sen todennäköisempää kuin esimerkiksi seuroissakäyntiin.
Tuli näkemys nimeltä Veli-Antti;-)- Simp
Ihan ihme lässytystä tämäkin...
- onpa ikävää
Eihän siinä mitään jos tarvitset tällaista suojaa. Mutta ethän tee tästä autuuden kysymystä itsellesi? Se sielunvihollinen on ovela ja saattaa alkaa kuiskutella, että nyt sinä varmasti pääset taivaaseen, kun et enää mene 24:sen palstalle. Ja vähän ajan perästä se keksii toisen asian, mikä sinun pitää tehdä autuutesi eteen. Ja taas sinä pyydät jotakin laittamaan eston johonkin.
Jos sinä et pääse lain alta vapaaksi armolapseksi, niin ei näistä estoista ole mitään hyötyä. Ei ole hyötyä siitä, mitä teet tai jätät tekemättä, sillä sinä teet joka tapauksessa syntiä. Sille asialle ei kukaan voi estoja laittaa, syntiä ihminen tekee aina. Vasta sitten kun jaksat uskoa, että sinut on sovitettu aivan kokonaan, että kaikki sinun syntisi on jo kuitattu, sinä olet oikeasti jumalanlapsi.
Sinulla on varmaan vilpitön halu uskoa. Tee parannus ja usko evankeliumi, niin pääset taakoistasi. Ei ihmisen asettamilla estoilla synnin yli pääse, siihen tarvitaan esteeksi enemmän.- omassa tunnossani
että on väärin roikkua täällä.
terv. aloittaja - Hopi hopi
omassa tunnossani kirjoitti:
terv. aloittajaYhä useampia vanhoillislestadiolaisia kuitenkin kiinnostaa se Raamatun totuus, jota tällä palstalla pidetään esillä. He ovat kyllästyneet SRK:n valheisiin.
- eräs monista ex-vl:stä
omassa tunnossani kirjoitti:
terv. aloittajaItsekin huomaan, että joskus tähän palstaan jää koukkuun. Niin kävi nytkin, kun oli suviseurat, ja oman menneisyyden asiat aktivoituivat (olen ns. ex-vl) - ja on loma ja ehtii roikkumaan netissä.
Mutta lohduttelin itseäni, että toisaalta on tervettä tutkia omaa taustaansa ja etsiä ymmärrystä asioille, joita on kokenut vl-liikkeen parissa. Kun siinä on syntynyt ja kasvanut, ei voi olla kuin kiitollinen tällaisesta palstasta ja mahdollisuudesta, että niin monet ihmiset valottavat asiaa eri puolilta. Täällä on myös paljon linkkejä ajankohtaisiin vanhoillislestadiolaisuutta koskeviin asioihin, eikä tartte niitä erikseen etsiä netistä.
On tervettä etsiä, tutkia ja miettiä; vanhoillislestadiolaisuuden osalta henkilökohtaisesti voin todeta, että siitä ei ole jäänyt kivikään kääntämättä - jos siinä olisi sieluni pelastus, olisin sen kyllä jo löytänyt.
- Kempelainen
Soitin läheiselleni ja pyysin laittamaan eston koko palstalle. Asia nyt vain on niin, että tämä ei rakenna uskonelämää ja tähän jää koukkuun. Eri nimimerkit saa mielessä profiilit ja täytyy uteliaisuuttaan lukea.** Kyllä palasta uskonelämää tukee, ja se usein myös kirkastaa Kristusta, jota ei lahkonne tee.
Olen myös tietoinen, että palstan välityksellä on ihmiset löytäneet Jeesuksen, usea on jopa hakeutunut kasteelle. Näin Jeesusta kirkastetaan ja seurataan.
Meille, jotka ovat uudestisyntyneet Jeesuksessa Kristuksessa tuomme palstalle vain yhden asian, joka kirjoitteen näin, Joh. 14:6 >> Jeesus vastasi: "Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani- vl itsekin
Älä Kempelainen tuolla tavalla sano että jatka vain pensaselämää. On tuo ihminen jo muutenkin ahdistunut itsensä kanssa ja yrittää kovasti. Armoa kai tuollaiselle pitäisi kirkastaa eikä pilkata, vai miten ajattelet. On kai meistä jokainen joskus tuollaisessa ansassa, että yrittää omin voimin ansaita autuuttansa vai etkö sinä koskaan lankea tekojen tielle?
Nyt huomasin sen, että avaaja suosittelee keinoa toisillekin. Sen suosittelun kanssa nyt on vähän huonosti. Mutta sekin on sielunvihollisen tekoa, pitäisi saada useammat pois poikkeamaan. - aloittaja.
vl itsekin kirjoitti:
Älä Kempelainen tuolla tavalla sano että jatka vain pensaselämää. On tuo ihminen jo muutenkin ahdistunut itsensä kanssa ja yrittää kovasti. Armoa kai tuollaiselle pitäisi kirkastaa eikä pilkata, vai miten ajattelet. On kai meistä jokainen joskus tuollaisessa ansassa, että yrittää omin voimin ansaita autuuttansa vai etkö sinä koskaan lankea tekojen tielle?
Nyt huomasin sen, että avaaja suosittelee keinoa toisillekin. Sen suosittelun kanssa nyt on vähän huonosti. Mutta sekin on sielunvihollisen tekoa, pitäisi saada useammat pois poikkeamaan.Suosittelen tätä keinoa ainoastaan niille, jotka tosissaan haluaa päästä tästä, eikä muuten onnistu.
Enempää en aio jatkaa vastaamista, koska tiedän, että tästä vois jatkaa loputtomasti.....
- Heino.
Täytyy sanoa, että koukussa ollaan! Minä olen myös yrittänyt jättää tämän palstan, ei sen takia, että palsta olisi vahingoittanut uskonymmärrystäni. Päinvastoin täältä ole saanut paljon uusia näkökulmia miettiä asioita useammalta näkökulmalta, joten täytyy sanoa, että uskoni on monelta osin selkeytynyt, juuri palstan ansiosta.
Nykyään en paljon tänne kirjoita, mutta käyn lukemassa melkein joka päivä. Tämä lukemisen ”pakko”, se minusta on rasittavaa. Minun kyllä täytyy tunnustaa, että olen Kiittänyt Jumalaa tästä palstasta! Palsta on pakottanut tarkemmin tutkimaan uskoni perusteita, ihan niin kuin hoitokokouksetkin, kun kumpaiseenkin olen nyt osallistunut, niin uskonperustukseni on pitänyt kaivaa ja katsoa, onko uskoni oikeilla perustuksilla – Kristus kalliolla.
Sanoisin sinulle ry:n uskova; miksi pelkäisit uskosi puolesta! Jeesus lähetti opetuslapsensa juuri tänne maailmaan, ihmisten keskelle: Matt. 10:16 "Minä lähetän teidät kuin lampaat susien keskelle. Olkaa siis viisaita kuin käärmeet ja viattomia kuin kyyhkyset.” Tästä Jeesuksen ilmoituksesta näemme, että uskovia ei pidä pitää erossa ”maailmasta”. Jos näin tehdään, niin ei totella lähetyskäskyä!
Ei Jumalan tarkoitus ole eristää uskovia, ei uskovista ihmisistä! Tästä Jeesus opettaa: Matt. 5:15 ”Eikä lamppua, kun se sytytetään, panna vakan alle, vaan lampunjalkaan. Siitä sen valo loistaa kaikille huoneessa oleville. 16 Näin loistakoon teidänkin valonne ihmisille, jotta he näkisivät teidän hyvät tekonne ja ylistäisivät Isäänne, joka on taivaissa.”
Älä myöskään pelkää uskosi puolesta Jumala lupaa: Luuk. 10:17 ”Ne seitsemänkymmentäkaksi opetuslasta palasivat iloisina ja sanoivat: "Herra, pahat hengetkin tottelevat meitä, kun käskemme niitä sinun nimessäsi." 18 Jeesus sanoi heille: "Minä näin, kuinka Saatana sinkoutui taivaasta kuin salama. 19 Niin, minä olen antanut teille vallan: te voitte polkea käärmeitä ja skorpioneja ja kaikkea vihollisen voimaa, eikä se vahingoita teitä.”
Minun täytyy sanoa, että tämä Jeesuksen lupaus, pitää myös tänä päivänä, se on vuorenvarma lupaus! On aivan turvassa, on vaikka olisi missä tilanteessa täällä maailmassa! Tunsin tämän turvan myös hoitokokouksessa! Ei tarvitse pelätä, apostoli vakuuttaa: Fil. 1:6 ”Minä luotan siihen, että Jumala, joka on teissä aloittanut hyvän työnsä, myös saattaa sen päätökseen Kristuksen Jeesuksen päivään mennessä.”- Eikö tässä käy
Kirjoitit;
Tästä Jeesuksen ilmoituksesta näemme, että uskovia ei pidä pitää erossa ”maailmasta”. Jos näin tehdään, niin ei totella lähetyskäskyä"
vl. Yhteisö haluaa itse asiassa lähes kaikessa pysyä erossa maailmasta heille ominaista on omat kaverit (ei ole hyväksi kaveerata maailman ihmisten kanssa)
ei saa mennä avioon ulkopuolisen kanssa. Tehdään hankinnat jos vaan suinkin mahdollista vl. yrityksistä, äänestetän yhteistä (lähes pakotetaan)ehdokasta jne.
Eli käytännössä Rakennetaan näkymätön muuri oman herätysliikeen ympärille.
Vain yksi oikeesti poikkee linjasta on bisnes! Jos on kyse rahan teosta ei enää rajoja olekkaan niin ja lähetystyö sitä ei ole - Heino.
Eikö tässä käy kirjoitti:
Kirjoitit;
Tästä Jeesuksen ilmoituksesta näemme, että uskovia ei pidä pitää erossa ”maailmasta”. Jos näin tehdään, niin ei totella lähetyskäskyä"
vl. Yhteisö haluaa itse asiassa lähes kaikessa pysyä erossa maailmasta heille ominaista on omat kaverit (ei ole hyväksi kaveerata maailman ihmisten kanssa)
ei saa mennä avioon ulkopuolisen kanssa. Tehdään hankinnat jos vaan suinkin mahdollista vl. yrityksistä, äänestetän yhteistä (lähes pakotetaan)ehdokasta jne.
Eli käytännössä Rakennetaan näkymätön muuri oman herätysliikeen ympärille.
Vain yksi oikeesti poikkee linjasta on bisnes! Jos on kyse rahan teosta ei enää rajoja olekkaan niin ja lähetystyö sitä ei oleMutta näin ei minun lapsuudessani ollut! Tähän on kyllä heti sanottava, että silloinkin oli niitä uskovia jotka näin tahtoivat tehdä, eli ollaan yhdessä ”me jumalanlapset”. Voi, että tulee ikävä niitä vanhoja uskovia, jotka olivat niin vahvasti uskomassa, eli he luottivat Jumalaan, että kun Jumala on heidät kutsunut ja armahtanut, niin hän ei hylkää. He uskoivat ilman pelkoa, että tulisi lankeemus jos olisi tekemisissä, ei uskovien kanssa.
Vl – uskovia lauloi kirkkokuoroissa ja monilla oli vl – uskon ulkopuolisia ystäviä, joita he houkuttelivat seuroihin ja moni löysi näinkin armollisen Jumalan, eli teki parannuksen. On muistettava, että ei ”uskottomia” ystäviä haluttu sen takia, että näin heidät voitiin houkutella seuroihin. Uskovat halusivat olla tekemisissä kaikkien ihmisten kanssa.
Avioliitto ulkopuolisen kanssa, on mielenkiintoinen kysymys. Muistan useammankin pariskunnan, jotka olivat ”naineet” ei uskovan puolison. Ei heitä nuhdeltu synnistä, kun olivat menneet avioon ”uskottoman” kanssa. Mutta heitä varoitettiin, että on vaarallista näin tehdä!
Avioliitto ei uskovan kanssa, on vaarallinen ja vaikka säilyisikin itse uskomassa, niin lasten kasvatus saattaa olla hyvin vaikeaa ja muista elämäntavoista saattaa tulla niin isoja ristiriitoja, että avioliitosta voi aiheutua suuria kärsimyksiä.
Raamatun kohtia, joihin vanhat uskovat viittasi, olivat esim. kuningas Salomo. Hänet juuri pakanavaimot viettelivät palvelemaan vieraita jumalia. Toinen paikka, johon vedottiin, oli Isakin neuvo Jaakobille:
1 Moos. 28: 1 ”Niin Iisak kutsui luokseen Jaakobin, siunasi häntä ja sanoi: "Älä sinä ota vaimoksesi kanaanilaista naista.
2 Lähde Mesopotamiaan äitisi isän Betuelin kotiin ja ota sieltä itsellesi vaimo enosi Labanin tyttäristä.”
Minua on kyllä epäilyttänyt, se seikka, mitä uskoa Labani oli? En nyt käy tätä enempi selvittämään, lukekaa itse! Taitaa Labanin kotoa löytyä monia epäjumalia! Joten en minä nyt niin suurta painoa tälle raamatun kohdalle panisi. 1 Moos. 31:32 ”Mutta kuolema sille, jonka hallusta sinä löydät jumalasi! Saat sukumme miesten läsnä ollessa itse tutkia, mitä minulla on mukanani, ja ottaa omasi pois." Jaakob ei tiennyt, että Raakel oli varastanut jumalat.”
Ei raamatussa ole mainintaa, että ei uskovan kanssa avioliitto olisi synti, mutta on monin paikoin näytetty mihin vaikeuksiin tämmöinen liitto voi johtaa. Olen kyllä kokenut, että tämmöiset liitot voivat olla onnellisiakin, on tapahtunut, että ei uskova puolisolle, on auennut ymmärrys ja hän on tehnyt parannuksen.
Sinulla on aivan oikea huomio: ”Rakennetaan näkymätön muuri oman herätysliikeen ympärille.” Näin on nykyinen ry tehnyt! Nimittäisin sitä eriseuran karsinaksi! Itse he sanovat yhdistystään ”lammashuoneeksi”, johon he eristävät ”katraansa, eroon ”pahasta” maailmasta.
Oikea lammas huone on tämmöinen: Joh. 10:9 ”Minä olen portti. Se, joka tulee sisään minun kauttani, pelastuu. Hän voi vapaasti tulla ja mennä, ja hän löytää laitumen.” - Heino.
Heino. kirjoitti:
Mutta näin ei minun lapsuudessani ollut! Tähän on kyllä heti sanottava, että silloinkin oli niitä uskovia jotka näin tahtoivat tehdä, eli ollaan yhdessä ”me jumalanlapset”. Voi, että tulee ikävä niitä vanhoja uskovia, jotka olivat niin vahvasti uskomassa, eli he luottivat Jumalaan, että kun Jumala on heidät kutsunut ja armahtanut, niin hän ei hylkää. He uskoivat ilman pelkoa, että tulisi lankeemus jos olisi tekemisissä, ei uskovien kanssa.
Vl – uskovia lauloi kirkkokuoroissa ja monilla oli vl – uskon ulkopuolisia ystäviä, joita he houkuttelivat seuroihin ja moni löysi näinkin armollisen Jumalan, eli teki parannuksen. On muistettava, että ei ”uskottomia” ystäviä haluttu sen takia, että näin heidät voitiin houkutella seuroihin. Uskovat halusivat olla tekemisissä kaikkien ihmisten kanssa.
Avioliitto ulkopuolisen kanssa, on mielenkiintoinen kysymys. Muistan useammankin pariskunnan, jotka olivat ”naineet” ei uskovan puolison. Ei heitä nuhdeltu synnistä, kun olivat menneet avioon ”uskottoman” kanssa. Mutta heitä varoitettiin, että on vaarallista näin tehdä!
Avioliitto ei uskovan kanssa, on vaarallinen ja vaikka säilyisikin itse uskomassa, niin lasten kasvatus saattaa olla hyvin vaikeaa ja muista elämäntavoista saattaa tulla niin isoja ristiriitoja, että avioliitosta voi aiheutua suuria kärsimyksiä.
Raamatun kohtia, joihin vanhat uskovat viittasi, olivat esim. kuningas Salomo. Hänet juuri pakanavaimot viettelivät palvelemaan vieraita jumalia. Toinen paikka, johon vedottiin, oli Isakin neuvo Jaakobille:
1 Moos. 28: 1 ”Niin Iisak kutsui luokseen Jaakobin, siunasi häntä ja sanoi: "Älä sinä ota vaimoksesi kanaanilaista naista.
2 Lähde Mesopotamiaan äitisi isän Betuelin kotiin ja ota sieltä itsellesi vaimo enosi Labanin tyttäristä.”
Minua on kyllä epäilyttänyt, se seikka, mitä uskoa Labani oli? En nyt käy tätä enempi selvittämään, lukekaa itse! Taitaa Labanin kotoa löytyä monia epäjumalia! Joten en minä nyt niin suurta painoa tälle raamatun kohdalle panisi. 1 Moos. 31:32 ”Mutta kuolema sille, jonka hallusta sinä löydät jumalasi! Saat sukumme miesten läsnä ollessa itse tutkia, mitä minulla on mukanani, ja ottaa omasi pois." Jaakob ei tiennyt, että Raakel oli varastanut jumalat.”
Ei raamatussa ole mainintaa, että ei uskovan kanssa avioliitto olisi synti, mutta on monin paikoin näytetty mihin vaikeuksiin tämmöinen liitto voi johtaa. Olen kyllä kokenut, että tämmöiset liitot voivat olla onnellisiakin, on tapahtunut, että ei uskova puolisolle, on auennut ymmärrys ja hän on tehnyt parannuksen.
Sinulla on aivan oikea huomio: ”Rakennetaan näkymätön muuri oman herätysliikeen ympärille.” Näin on nykyinen ry tehnyt! Nimittäisin sitä eriseuran karsinaksi! Itse he sanovat yhdistystään ”lammashuoneeksi”, johon he eristävät ”katraansa, eroon ”pahasta” maailmasta.
Oikea lammas huone on tämmöinen: Joh. 10:9 ”Minä olen portti. Se, joka tulee sisään minun kauttani, pelastuu. Hän voi vapaasti tulla ja mennä, ja hän löytää laitumen.”Luulen, että se nuori ei enää tätä lue, joka pyysi vanhempiaan laittamaan eston, tähän palstaan pääsylleen. Mutta sinä otit esiin tarkasteltavaksi Kristuksen lähetyskäskyn, jota sivusin.
Tavallisesti käsitämme, että lähetystyötä on vain seurojen järjestäminen – saarnaaminen. Näin ei kuitenkaan ole! Tämä käy selville Jeesuksen puheesta: Matt. 5:16 ”Näin loistakoon teidänkin valonne ihmisille, jotta he näkisivät teidän hyvät tekonne ja ylistäisivät Isäänne, joka on taivaissa.”
Paavali puhuu samasta asiasta ja vertaa uskovaa avoimeen kirjaan:
2 Kor. 3:2 ”Te itse olette meidän suosituskirjeemme, joka on kirjoitettu meidän sydämiimme kaikkien ihmisten nähtäväksi ja luettavaksi.
5 En tarkoita, että kykenisimme ajattelemaan mitään omin päin, mitään mikä olisi peräisin meistä itsestämme. Meidän kykymme on saatu Jumalalta,
6 ja hän on myös tehnyt meidät kykeneviksi palvelemaan uutta liittoa, jota ei hallitse kirjain vaan Henki. Kirjain näet tuo kuoleman, mutta Henki tekee eläväksi.”
Jeesus sanoo, että ihmiset näkisivät meidän hyvät työmme! Mitä hyviä töitä me nyt olemme tehneet? Äkkiä kun ajattelee, niin ei löydy yhtään kunnon hyvää työtä! Paavali lohduttaa meitä: ”En tarkoita, että kykenisimme ajattelemaan mitään omin päin, mitään mikä olisi peräisin meistä itsestämme. Meidän kykymme on saatu Jumalalta,”
Tässä se on, uskovan hyvyys ei olekaan ihminen monine puutteineen, vaan meidän tulee olla ihmisten keskellä avoimen kirjan tavoin, todistamassa Jumalan rakkautta syntistä ihmistä kohtaan. Kun pyrimme käytöksellämme osoittamaan Jumalan armon, joka meille on tapahtunut, niin käy ihan niin kuin Jeesus sanoo: ”jotta he näkisivät teidän hyvät tekonne ja ylistäisivät Isäänne, joka on taivaissa.”
Hyvä teko ei ole meidän tekomme, vaan Kristuksen, jonka me saamme omia, Biblia sanoo:
2 Piet. 3:15. ”Ja lukekaat meidän Herran Jesuksen Kristuksen pitkämielisyys teidän autuudeksenne,”
Onkohan selitykseni vaikeaselkoista, en tänään näytä parempaan pystyvän! Kuitenkin yritän selittää, että uskova ei saa eristäytyä ei uskovista ihmisistä, vaan tulee omalla käyttäytymisellään olla esimerkkinä. Tämä ei tarkoita, että tulee onnistua niin, ettemme joudu syntiin. Olisi se hyvä kun emme joutuisi – ei taida onnistua keneltäkään. Mutta meidän tulee avoimesti tämäkin myöntää ja kertoa, että kun emme halua tehdä syntitekoja, vaan heikkouttamme joudumme syntiin, niin meillä on Jumala jonka Poika on meidät syntiset lunastanut ja maksanut syntimme.
”ylistäisivät Isäänne, joka on taivaissa.” Tässä se on, ei ihmisten meitä uskovia tulekaan ylistä, vaan Jumalaa. Näin tapahtuu kun elämällämme osoitamme Jumalan suuren armon kohdallamme tapahtuneen. - kirjoituksesi on
Heino. kirjoitti:
Luulen, että se nuori ei enää tätä lue, joka pyysi vanhempiaan laittamaan eston, tähän palstaan pääsylleen. Mutta sinä otit esiin tarkasteltavaksi Kristuksen lähetyskäskyn, jota sivusin.
Tavallisesti käsitämme, että lähetystyötä on vain seurojen järjestäminen – saarnaaminen. Näin ei kuitenkaan ole! Tämä käy selville Jeesuksen puheesta: Matt. 5:16 ”Näin loistakoon teidänkin valonne ihmisille, jotta he näkisivät teidän hyvät tekonne ja ylistäisivät Isäänne, joka on taivaissa.”
Paavali puhuu samasta asiasta ja vertaa uskovaa avoimeen kirjaan:
2 Kor. 3:2 ”Te itse olette meidän suosituskirjeemme, joka on kirjoitettu meidän sydämiimme kaikkien ihmisten nähtäväksi ja luettavaksi.
5 En tarkoita, että kykenisimme ajattelemaan mitään omin päin, mitään mikä olisi peräisin meistä itsestämme. Meidän kykymme on saatu Jumalalta,
6 ja hän on myös tehnyt meidät kykeneviksi palvelemaan uutta liittoa, jota ei hallitse kirjain vaan Henki. Kirjain näet tuo kuoleman, mutta Henki tekee eläväksi.”
Jeesus sanoo, että ihmiset näkisivät meidän hyvät työmme! Mitä hyviä töitä me nyt olemme tehneet? Äkkiä kun ajattelee, niin ei löydy yhtään kunnon hyvää työtä! Paavali lohduttaa meitä: ”En tarkoita, että kykenisimme ajattelemaan mitään omin päin, mitään mikä olisi peräisin meistä itsestämme. Meidän kykymme on saatu Jumalalta,”
Tässä se on, uskovan hyvyys ei olekaan ihminen monine puutteineen, vaan meidän tulee olla ihmisten keskellä avoimen kirjan tavoin, todistamassa Jumalan rakkautta syntistä ihmistä kohtaan. Kun pyrimme käytöksellämme osoittamaan Jumalan armon, joka meille on tapahtunut, niin käy ihan niin kuin Jeesus sanoo: ”jotta he näkisivät teidän hyvät tekonne ja ylistäisivät Isäänne, joka on taivaissa.”
Hyvä teko ei ole meidän tekomme, vaan Kristuksen, jonka me saamme omia, Biblia sanoo:
2 Piet. 3:15. ”Ja lukekaat meidän Herran Jesuksen Kristuksen pitkämielisyys teidän autuudeksenne,”
Onkohan selitykseni vaikeaselkoista, en tänään näytä parempaan pystyvän! Kuitenkin yritän selittää, että uskova ei saa eristäytyä ei uskovista ihmisistä, vaan tulee omalla käyttäytymisellään olla esimerkkinä. Tämä ei tarkoita, että tulee onnistua niin, ettemme joudu syntiin. Olisi se hyvä kun emme joutuisi – ei taida onnistua keneltäkään. Mutta meidän tulee avoimesti tämäkin myöntää ja kertoa, että kun emme halua tehdä syntitekoja, vaan heikkouttamme joudumme syntiin, niin meillä on Jumala jonka Poika on meidät syntiset lunastanut ja maksanut syntimme.
”ylistäisivät Isäänne, joka on taivaissa.” Tässä se on, ei ihmisten meitä uskovia tulekaan ylistä, vaan Jumalaa. Näin tapahtuu kun elämällämme osoitamme Jumalan suuren armon kohdallamme tapahtuneen.kiitos.
t. ent.vl. ja 2lapsen isä - Kempelainen
Heino, olet liikuttavan oikeassa, sekä kannustava.
Me saamme uskoa, että – Jumala Pojassaan ”hulluistaan huolen pitää”.
Ihminen, joka on tehnyt parannuksen Kristukseen, ja LUVANNUT SEURATA HÄNTÄ, ottamalla lähetyskäskyn täydestä, ei koskaan välty elämästä elämää sen mukanaan tuomin koukeroin. On mentävä JULSITAMAAN OJIIN JA AITAVIERIIN. Meille on jopa annettu lupa olla viekkaita, jotta pelastaisimme yhdenkään omavanhuskaan, tai uskomattoman.
Mutta miten on se, joka ei tee lähetystyötä? On aina tyhjän päällä, miten on seurakunta, joka ei tee lähetystyötä, vaan omii itselleen Jeesuksen, on vain pahanen lahko, joka harvoin onnistuu saamaan ihmiselle henkilökohtaisen rauhan.
Ongelma on vain heillä, tässä parannuksen armossaan, ja jumalan valtakuntansa armoevankeliumissa. Ongelmaa ei edes ole ateistilla, koska heille Herra on samantekevää.
Se miksi VL pelkää? Kaikkea epämääristä ja osin salattua pelätään, ja se ei ole samaa kun kunnioittamisen pelko, mitä Jeesuksen oma kokee sydämessään Isää kohtaan.
Ei Jumalan tarkoitus ole eristää uskovia, ei uskovista ihmisistä! Tästä Jeesus opettaa: Matt. 5:15 ”Eikä lamppua, kun se sytytetään, panna vakan alle, vaan lampunjalkaan. Siitä sen valo loistaa kaikille huoneessa oleville. 16 Näin loistakoon teidänkin valonne ihmisille, jotta he näkisivät teidän hyvät tekonne ja ylistäisivät Isäänne, joka on taivaissa.”** Ei tietenkään, - että he yhtä olivat.
Älä myöskään pelkää uskosi puolesta Jumala lupaa: Luuk. 10:17 ”Ne seitsemänkymmentäkaksi opetuslasta palasivat iloisina ja sanoivat: "Herra, pahat hengetkin tottelevat meitä, kun käskemme niitä sinun nimessäsi." 18 Jeesus sanoi heille: "Minä näin, kuinka Saatana sinkoutui taivaasta kuin salama. 19 Niin, minä olen antanut teille vallan: te voitte polkea käärmeitä ja skorpioneja ja kaikkea vihollisen voimaa, eikä se vahingoita teitä.”** Tässä Heino ehkä olisi hyvä jatkaa, mitä Jeesus siihen sanoi toruen. Mutta osa Heidän vietistään oli se, koska olivat JEESUKSEN OPTUSLAPSIA, että maailma ei voi voittaa Jeesukseen kastettuja, kun on Kristuksen päällensä pukenut. Ongelmat on kastamattomilla suuremmat.
Minun täytyy sanoa, että tämä Jeesuksen lupaus, pitää myös tänä päivänä, se on vuorenvarma lupaus! On aivan turvassa, on vaikka olisi missä tilanteessa täällä maailmassa! Tunsin tämän turvan myös hoitokokouksessa! Ei tarvitse pelätä, apostoli vakuuttaa: Fil. 1:6 ”Minä luotan siihen, että Jumala, joka on teissä aloittanut hyvän työnsä, myös saattaa sen päätökseen Kristuksen Jeesuksen päivään mennessä.”** Näinhän se on, hoitokokouksissa Jeesus oli hoidettujen, ja saatana hoitajien ( SRK;n) puolella.
Rauhaa. - ......................
"Palsta on pakottanut tarkemmin tutkimaan uskoni perusteita"
Sama täällä. Ja mitä enemmän olen tutkinut, sitä vakuuttunemmaksi olen tullut siitä, että näin haluan uskoa. On selvää, että missä tahansa ajallisessa yhteisössä, niin "maallisissa" kuin "hengellisissä" on omat ongelmansa sekä yksilö- että yhteisötasolla, mutta kun mennään varsinaisiin opillisiin asioihin, niin ei kukaan ole tällä palstalla voinut osoittaa, että esimerkiksi suviseurojen saarnat olisivat jotenkin Raamatun tai tunnustuskirjojen vastaisia. Sen sijaan täällä huomaa sen, kuinka esimerkiksi Suomen ns. evankelis-luterilainen kirkko liukuu koko ajan kauemmaksi Raamatun ja Lutherin jalanjäljiltä. Mm. ehkäisykeskustelussa "unohdetaan" järkiään se, että ei ole kovin kauaa aikaa siitä, kun ehkäisykielteisyys oli osa kaikkia kristillisiä kirkkokuntia. - Kehotus
...................... kirjoitti:
Sama täällä. Ja mitä enemmän olen tutkinut, sitä vakuuttunemmaksi olen tullut siitä, että näin haluan uskoa. On selvää, että missä tahansa ajallisessa yhteisössä, niin "maallisissa" kuin "hengellisissä" on omat ongelmansa sekä yksilö- että yhteisötasolla, mutta kun mennään varsinaisiin opillisiin asioihin, niin ei kukaan ole tällä palstalla voinut osoittaa, että esimerkiksi suviseurojen saarnat olisivat jotenkin Raamatun tai tunnustuskirjojen vastaisia. Sen sijaan täällä huomaa sen, kuinka esimerkiksi Suomen ns. evankelis-luterilainen kirkko liukuu koko ajan kauemmaksi Raamatun ja Lutherin jalanjäljiltä. Mm. ehkäisykeskustelussa "unohdetaan" järkiään se, että ei ole kovin kauaa aikaa siitä, kun ehkäisykielteisyys oli osa kaikkia kristillisiä kirkkokuntia.Raamattua, niin huomaat, että SRK ja vl-puhujat opettavat törkeitä Raamatun vastaisia valheoppeja.
- ......................
Kehotus kirjoitti:
Raamattua, niin huomaat, että SRK ja vl-puhujat opettavat törkeitä Raamatun vastaisia valheoppeja.
Hyvä kehotus itse kullekin. Olen lukenut Raamattua aika paljonkin, enkä ole vielä törmännyt sellaiseen kohtaan, joka olisi (opillisesti) ristiriidassa sen kanssa miten vl-puhujat rauhanyhdistyksellä opettavat ja saarnaavat.
Hyvä kehotus itse kullekin. Olen lukenut Raamattua aika paljonkin, enkä ole vielä törmännyt sellaiseen kohtaan, joka olisi (opillisesti) ristiriidassa sen kanssa miten vl-puhujat rauhanyhdistyksellä opettavat ja saarnaavat.
Sinusta..
- ......................
Devoit kirjoitti:
Sinusta..
Mitä se kertoo minusta, voisitko tarkentaa?
Mitä se kertoo minusta, voisitko tarkentaa?
Kertoo sitä, että et oikeasti todennäköisesti ole lukenutkaan. Tai olet lukenut vain vl-puhujien valitsemia kohtia, sieltä täältä.
Itse aikoinani vl-valhe sydämessäni, En voinut lukea Raamattua paljon, koska joka kohdassa hyppäsi silmille, että vl-usko ON PETOS.- ......................
Devoit kirjoitti:
Kertoo sitä, että et oikeasti todennäköisesti ole lukenutkaan. Tai olet lukenut vain vl-puhujien valitsemia kohtia, sieltä täältä.
Itse aikoinani vl-valhe sydämessäni, En voinut lukea Raamattua paljon, koska joka kohdassa hyppäsi silmille, että vl-usko ON PETOS.Luulenpa, että olen lukenut keskimääräistä enemmän, ja vieläpä monilla eri kielillä, vaikka en tällä asialla oikeastaan halua enkä voi ylpeillä. Ja itse olen kohtani valinnut, enkä aina edes valinnut vaan lukenut ihan kannesta kanteen joitain kertoja.
Voi olla, että opitut asiat vaikuttavat siihen, miten itse kukakin niitä monesti hyvin vaikeaselkoisia Raamatun lauseita tulkitsee, mutta olen kyllä ihan tietoisestikin yrittänyt lukea niin, että en lähtökohtaisesti ota mitään tiettyä kantaa johonkin asiaan, vaan yritän ihan "puhtaalta pöydältä" miettiä Raamatun sanoja ja toivoa, että Jumala avaisi sanansa.
Ihan lopuksi pienenä vastaheittona totean, että kyllä nuo sinunkin kommenttisi kertovat jotain sinusta... - Kaksi kysymystä
Luulenpa, että olen lukenut keskimääräistä enemmän, ja vieläpä monilla eri kielillä, vaikka en tällä asialla oikeastaan halua enkä voi ylpeillä. Ja itse olen kohtani valinnut, enkä aina edes valinnut vaan lukenut ihan kannesta kanteen joitain kertoja.
Voi olla, että opitut asiat vaikuttavat siihen, miten itse kukakin niitä monesti hyvin vaikeaselkoisia Raamatun lauseita tulkitsee, mutta olen kyllä ihan tietoisestikin yrittänyt lukea niin, että en lähtökohtaisesti ota mitään tiettyä kantaa johonkin asiaan, vaan yritän ihan "puhtaalta pöydältä" miettiä Raamatun sanoja ja toivoa, että Jumala avaisi sanansa.
Ihan lopuksi pienenä vastaheittona totean, että kyllä nuo sinunkin kommenttisi kertovat jotain sinusta...1. Missä kohtaa Raamattua sanotaan, että vanhoillislestadiolaiset ovat koko maailman ainoita oikeita uskovaisia.
2. Missä kohtaa Raamattua sanotaan, että Jumala ei pysty antamaan suoraan syntejä anteeksi eikä pelastamaan ihmissielua - tämä voi tapahtua vain vl-henkilön tapittaessa paikalla.
Em. oppeja opettavat SRK ja vl-saarnamiehet. - ......................
Kaksi kysymystä kirjoitti:
1. Missä kohtaa Raamattua sanotaan, että vanhoillislestadiolaiset ovat koko maailman ainoita oikeita uskovaisia.
2. Missä kohtaa Raamattua sanotaan, että Jumala ei pysty antamaan suoraan syntejä anteeksi eikä pelastamaan ihmissielua - tämä voi tapahtua vain vl-henkilön tapittaessa paikalla.
Em. oppeja opettavat SRK ja vl-saarnamiehet."1. Missä kohtaa Raamattua sanotaan, että vanhoillislestadiolaiset ovat koko maailman ainoita oikeita uskovaisia."
Ei missään. (Eikä kristillisyydessämme noin opetetakaan.)
"2. Missä kohtaa Raamattua sanotaan, että Jumala ei pysty antamaan suoraan syntejä anteeksi eikä pelastamaan ihmissielua - tämä voi tapahtua vain vl-henkilön tapittaessa paikalla."
Ei missään. (Eikä kristillisyydessämme noin opetetakaan.) ...................... kirjoitti:
Luulenpa, että olen lukenut keskimääräistä enemmän, ja vieläpä monilla eri kielillä, vaikka en tällä asialla oikeastaan halua enkä voi ylpeillä. Ja itse olen kohtani valinnut, enkä aina edes valinnut vaan lukenut ihan kannesta kanteen joitain kertoja.
Ihan lopuksi pienenä vastaheittona totean, että kyllä nuo sinunkin kommenttisi kertovat jotain sinusta...****Ihan lopuksi pienenä vastaheittona totean, että kyllä nuo sinunkin kommenttisi kertovat jotain sinusta...**
Annas kun arvaan?
-Jalosydäminen`
-Oikeudenmukainen?
-Rehellinen?'
-Ym muuta positiivista?
Haluan vielä sanoa, etten sinua ihmisenä asettanut kyseenalaiseksi, sanoessani lausuntosi kertovan sinusta. Mielestäni olet ihan fiksu, niin kuin pääsääntöisesti vl:t yleensä ovat. Siitä huolimatta, että ovat eksyksissä....................... kirjoitti:
"1. Missä kohtaa Raamattua sanotaan, että vanhoillislestadiolaiset ovat koko maailman ainoita oikeita uskovaisia."
Ei missään. (Eikä kristillisyydessämme noin opetetakaan.)
"2. Missä kohtaa Raamattua sanotaan, että Jumala ei pysty antamaan suoraan syntejä anteeksi eikä pelastamaan ihmissielua - tämä voi tapahtua vain vl-henkilön tapittaessa paikalla."
Ei missään. (Eikä kristillisyydessämme noin opetetakaan.)Olet hyvää vauhtia pääsemässä vl-petoksesta ulos.
- ......................
Devoit kirjoitti:
****Ihan lopuksi pienenä vastaheittona totean, että kyllä nuo sinunkin kommenttisi kertovat jotain sinusta...**
Annas kun arvaan?
-Jalosydäminen`
-Oikeudenmukainen?
-Rehellinen?'
-Ym muuta positiivista?
Haluan vielä sanoa, etten sinua ihmisenä asettanut kyseenalaiseksi, sanoessani lausuntosi kertovan sinusta. Mielestäni olet ihan fiksu, niin kuin pääsääntöisesti vl:t yleensä ovat. Siitä huolimatta, että ovat eksyksissä.Omia sanojasi mukaillen mielestäni sinäkin olet ihan fiksu, niin kuin pääsääntöisesti ei-vl:t yleensä ovat. Siitä huolimatta, että pahoin pelkään useimpien heistä olevan eksyksissä.
Omia sanojasi mukaillen mielestäni sinäkin olet ihan fiksu, niin kuin pääsääntöisesti ei-vl:t yleensä ovat. Siitä huolimatta, että pahoin pelkään useimpien heistä olevan eksyksissä.
Nokkelasti löit vastapalloon. Tänä iltana oli piristävä poikkeus keskustella asioista, vaikka perus, juupas/eipäs, asetelma säilyi. Tunnustan että itse olen nyt se jäykkäniskaisempi osapuoli.
Onhan vl-opetuksessa paljon oikean suuntaista jä hyvääkin, mutta se tekee siitä juuri siksi vaarallisen. Kyllä se myrkkykapseli on myrkyllinen silti, vaikka se tarjoillaan hanhenmaksapalleron sisällä..- ......................
Devoit kirjoitti:
Nokkelasti löit vastapalloon. Tänä iltana oli piristävä poikkeus keskustella asioista, vaikka perus, juupas/eipäs, asetelma säilyi. Tunnustan että itse olen nyt se jäykkäniskaisempi osapuoli.
Onhan vl-opetuksessa paljon oikean suuntaista jä hyvääkin, mutta se tekee siitä juuri siksi vaarallisen. Kyllä se myrkkykapseli on myrkyllinen silti, vaikka se tarjoillaan hanhenmaksapalleron sisällä..Joo, kyllähän nämä uskonasiat ovat sellaisia, että useimmiten ne menevät juupas/eipäs väittelyksi. Syynä on tietysti se että kumpikaan osapuoli ei voi täysin aukottomasti osoittaa toisen olevan väärässä tai itsensä olevan oikeassa. Itse olen kyllä sitä mieltä että ei olisi kovastikaan mieltä uskoa johonkin, jos tietäisi olevansa väärässä... Lopullinen totuus paljastuu sitten, kun sen aika koittaa. Siihen asti on vain uskottava.
"Kyllä se myrkkykapseli on myrkyllinen silti, vaikka se tarjoillaan hanhenmaksapalleron sisällä.."
No näinhän se on. Mutta jos toinen väittää että hanhenmaksapallero on myrkytetty ja toinen väittää, että se ei ole, eikä kummallakaan ole pomminvarmaa empiiristä havaintoa asiasta, niin itse saattaisin silti nielaista sen palleron :D - *******
Omia sanojasi mukaillen mielestäni sinäkin olet ihan fiksu, niin kuin pääsääntöisesti ei-vl:t yleensä ovat. Siitä huolimatta, että pahoin pelkään useimpien heistä olevan eksyksissä.
tästä ketjusta Sinulle fiksu palstalainen.
******* kirjoitti:
tästä ketjusta Sinulle fiksu palstalainen.
aloitusvinkistä. Taidanpa toteuttaa tuon minäkin.
Kuluttava palsta kaikinpuolin, lenkkeily olisi parempi vaihtoehto. Mutta vaikka melper kumppaniti kaikkensa yrittää, käykin päinastoi. Uteliaisuus lisääntyy ja moni ehkä löytää tien Jumalan valtakuntaan. Siitä asiasta kiitos vaan melperillekin. - Heino.
Sama täällä. Ja mitä enemmän olen tutkinut, sitä vakuuttunemmaksi olen tullut siitä, että näin haluan uskoa. On selvää, että missä tahansa ajallisessa yhteisössä, niin "maallisissa" kuin "hengellisissä" on omat ongelmansa sekä yksilö- että yhteisötasolla, mutta kun mennään varsinaisiin opillisiin asioihin, niin ei kukaan ole tällä palstalla voinut osoittaa, että esimerkiksi suviseurojen saarnat olisivat jotenkin Raamatun tai tunnustuskirjojen vastaisia. Sen sijaan täällä huomaa sen, kuinka esimerkiksi Suomen ns. evankelis-luterilainen kirkko liukuu koko ajan kauemmaksi Raamatun ja Lutherin jalanjäljiltä. Mm. ehkäisykeskustelussa "unohdetaan" järkiään se, että ei ole kovin kauaa aikaa siitä, kun ehkäisykielteisyys oli osa kaikkia kristillisiä kirkkokuntia.teidän keskustelua, sinun ja Devoitin. Väität hänelle, että olet lukenut raamatun useita kertoja ns. kannesta kanteen. Tämä väite saa minut epäilemään, että et puhu totta! Tunnen ihmisiä, jotka ovat systemaattisesti lukeneet, sanoisin pakottaneet itsensä lukemaan raamatun tällä tavoin läpi.
Näin lukemalla se on raskas urakka ja mitä siitä jää käteen, ei mitään! Jotkut raamatun kertomukset voivat jäädä muistiin, mutta siinä se tulos onkin. Kun Jeesus puhui fariseuksille: Joh. 5:39 ”Te kyllä tutkitte kirjoituksia, koska luulette niistä löytävänne ikuisen elämän -- ja nehän juuri todistavat minusta. 40 Mutta te ette tahdo tulla minun luokseni, että saisitte elämän”.
Kun mietitään, mitä väärää fariseuksien raamattujen tutkimisessa on, niin emme voi äkkiä sanoa, että he tekivät jotain aivan väärin, kun tutkivat kirjoituksia. Minä sanoisin, että nykyinen rauhanyhdistyksen puhuja tekee juuri niin kuin fariseuskin. Lukee raamattua ja irrottaa sieltä kappaleita asiayhteydestä ja näillä raamatun kohdilla rakentaa opin, jota sitten todistellaan näillä asiayhteyksistä irrotetuilla raamatun lauseilla.
Ymmärrä tämä, kun Jeesus sanoo: ”tutkitte kirjoituksia, koska luulette niistä löytävänne ikuisen elämän”. Me voimme ajatella; >mitäs tässä sitten on väärin - ME VAIN
*** kirjoitti:
aloitusvinkistä. Taidanpa toteuttaa tuon minäkin.
Kuluttava palsta kaikinpuolin, lenkkeily olisi parempi vaihtoehto. Mutta vaikka melper kumppaniti kaikkensa yrittää, käykin päinastoi. Uteliaisuus lisääntyy ja moni ehkä löytää tien Jumalan valtakuntaan. Siitä asiasta kiitos vaan melperillekin.on tältä palstalta saanut kimmokkeen jättää taakseen vl-valheopit ja siirtyä aitoon Jumalan lapseuteen sellaisten Jumalan lasten joukossa, jotka arvostavat ja kunnioittavat väärentämätöntä Jumalan sanaa.
Vanhoillislestadiolaiset eivät niin tee. - Ennen netti aikaa
ME VAIN kirjoitti:
on tältä palstalta saanut kimmokkeen jättää taakseen vl-valheopit ja siirtyä aitoon Jumalan lapseuteen sellaisten Jumalan lasten joukossa, jotka arvostavat ja kunnioittavat väärentämätöntä Jumalan sanaa.
Vanhoillislestadiolaiset eivät niin tee.Mutta vasta netin ja tämän palstan (kiitos Eniro ja Jussi halli) olen päässyt
tutustumaan vl. Liikkeeseen laajemmin.
Kun olin sisällä en oikeesti tiennyt vl yhteisöstä itse asiassa juuri mitään
yllättävää on ollut se miten paljon herätysliikkeessä on salailtavaa ja
hämärää.
On hämmentävää ajatella miten uskonnollista liikettä hyvä korostajana ja pahojen historiassa tapahtuneiden vääryyksien osalta se haluaa vain vaientaa keskustelun.
Jos ollaan rehellisiä niin jos yksikin pieni asia on pielessä luulisi se heti oikaistavan mutta ei yritetään vaientaa ja unohtaa. - ....................
Heino. kirjoitti:
teidän keskustelua, sinun ja Devoitin. Väität hänelle, että olet lukenut raamatun useita kertoja ns. kannesta kanteen. Tämä väite saa minut epäilemään, että et puhu totta! Tunnen ihmisiä, jotka ovat systemaattisesti lukeneet, sanoisin pakottaneet itsensä lukemaan raamatun tällä tavoin läpi.
Näin lukemalla se on raskas urakka ja mitä siitä jää käteen, ei mitään! Jotkut raamatun kertomukset voivat jäädä muistiin, mutta siinä se tulos onkin. Kun Jeesus puhui fariseuksille: Joh. 5:39 ”Te kyllä tutkitte kirjoituksia, koska luulette niistä löytävänne ikuisen elämän -- ja nehän juuri todistavat minusta. 40 Mutta te ette tahdo tulla minun luokseni, että saisitte elämän”.
Kun mietitään, mitä väärää fariseuksien raamattujen tutkimisessa on, niin emme voi äkkiä sanoa, että he tekivät jotain aivan väärin, kun tutkivat kirjoituksia. Minä sanoisin, että nykyinen rauhanyhdistyksen puhuja tekee juuri niin kuin fariseuskin. Lukee raamattua ja irrottaa sieltä kappaleita asiayhteydestä ja näillä raamatun kohdilla rakentaa opin, jota sitten todistellaan näillä asiayhteyksistä irrotetuilla raamatun lauseilla.
Ymmärrä tämä, kun Jeesus sanoo: ”tutkitte kirjoituksia, koska luulette niistä löytävänne ikuisen elämän”. Me voimme ajatella; >mitäs tässä sitten on väärin"Väität hänelle, että olet lukenut raamatun useita kertoja ns. kannesta kanteen. Tämä väite saa minut epäilemään, että et puhu totta!"
No, useita kertoja kannesta kanteen on varmasti liioittelua. Pari kolme kertaa olen lukenut Raamatun kannesta kanteen, en mitenkään väkisin vaan aina muutaman jakeen tai luvun kerrallaan. Enimmäkseen kuitenkin luen (lähinnä Uutta Testamenttia) "sieltä täältä", joskus ihan satunnaisesta kohdasta. Joskus otan jonkun Raamatun kohdan ja vertailen eri käännöksiä keskenään, sekä suomenkielisiä eri aikoina käännettyjä tekstejä että muille osaamilleni kielille käännettyjä tekstejä. Kuten Devoitillekin sanoin, en halua mitenkään kerskua Raamatun lukemisella, ja varmasti olet itsekin sitä mieltä että pelkkä Raamatun lukeminen (kuin ihan mitä tahansa kirjaa) ei ketään pelasta.
"Kun tutkimme raamattua, niin tulisi tutkia Jumalan tahtoa, ei etsiä sitä, mikä on yhteisön ymmärrys, ei sitäkään mikä, on ollut jonkin suuren kirkkoisän/saarnamiehen ymmärrys."
Tästä olen täysin samaa mieltä kanssasi, ja tästä kirjoitin myös Devoitille tässä ketjussa. Minusta tuntuu, että voi olla käytännössä mahdotonta lukea mitään tekstiä (Raamatusta tai mistään muualtakaan) niin, etteikö aikaisempi elämä, aikaisemmat tiedot vaikuttaisi jollain tavalla tekstin tulkintaan, mutta olen kyllä pyrkinyt lukemaan Raamattua juuri niin kuin kuvasit, eli en pönkittääkseni omia tai yhteisöni näkemyksiä tai "oppirakennelmia" vaan tutkiakseni Jumalan tahtoa.
"Kun sanot: ”ei kukaan ole tällä palstalla voinut osoittaa, että esimerkiksi suviseurojen saarnat olisivat jotenkin Raamatun tai tunnustuskirjojen vastaisia.” Tämä toteamuksesi saa minut jo epäilemään raamatun tuntemustasi! Jos tuntisit raamattua niin hyvin kuin kerrot, et näin kirjoittaisi."
En väitä tuntevani Raamattua erityisen hyvin. Tarkoitin tuolla toteamuksellani sitä, että jos tarkastellaan ns. vanhoillislestadiolaisen opin ydintä (ja unohdetaan selvimmin "ulospäin" näkyvät elämäntapavalinnat yms.), niin minusta tuntuu siltä, että se on paljon lähempänä Raamatun ilmoitusta kuin esimerkiksi Suomen evankelisluterilaisen kirkon oppi tänä päivänä. Tällä palstalla kompuroidaan hyvin usein "lillukanvarsissa", ei osata erottaa oleellista vähemmän oleellisesta.
Kaikissa ajallisissa yhteisöissä, niin "maallisissa" kuin "hengellisissä", on omat ongelmansa niin yhteisö- kuin yksilötasollakin, ja myös tietämyksemme ja Jumalanpalveluksemme on aina varmasti puutteellista. Puhujiakin on lahjoiltaan hyvin monenlaisia, saati sitten kuulijoita. Vajavaisuus lakkaa vasta ajan rajan tuolla puolen, tässäkin asiassa.
Lopuksi haluaisin sanoa, että minusta on hienoa että tällä palstalla on muutamia, joskin aika vähän, sinunlaisia kirjoittajia, jotka eivät sorru hedelmättömään juupas/eipäs väittelyyn, parjaukseen ja panetteluun tai suoranaiseen tahalliseen mustamaalaamiseen ja valehteluun, vaan tuovat näkökantansa esille asiallisesti ja kiihkoilematta, ennen kaikkea itselleen rehellisinä. - Heino.
.................... kirjoitti:
"Väität hänelle, että olet lukenut raamatun useita kertoja ns. kannesta kanteen. Tämä väite saa minut epäilemään, että et puhu totta!"
No, useita kertoja kannesta kanteen on varmasti liioittelua. Pari kolme kertaa olen lukenut Raamatun kannesta kanteen, en mitenkään väkisin vaan aina muutaman jakeen tai luvun kerrallaan. Enimmäkseen kuitenkin luen (lähinnä Uutta Testamenttia) "sieltä täältä", joskus ihan satunnaisesta kohdasta. Joskus otan jonkun Raamatun kohdan ja vertailen eri käännöksiä keskenään, sekä suomenkielisiä eri aikoina käännettyjä tekstejä että muille osaamilleni kielille käännettyjä tekstejä. Kuten Devoitillekin sanoin, en halua mitenkään kerskua Raamatun lukemisella, ja varmasti olet itsekin sitä mieltä että pelkkä Raamatun lukeminen (kuin ihan mitä tahansa kirjaa) ei ketään pelasta.
"Kun tutkimme raamattua, niin tulisi tutkia Jumalan tahtoa, ei etsiä sitä, mikä on yhteisön ymmärrys, ei sitäkään mikä, on ollut jonkin suuren kirkkoisän/saarnamiehen ymmärrys."
Tästä olen täysin samaa mieltä kanssasi, ja tästä kirjoitin myös Devoitille tässä ketjussa. Minusta tuntuu, että voi olla käytännössä mahdotonta lukea mitään tekstiä (Raamatusta tai mistään muualtakaan) niin, etteikö aikaisempi elämä, aikaisemmat tiedot vaikuttaisi jollain tavalla tekstin tulkintaan, mutta olen kyllä pyrkinyt lukemaan Raamattua juuri niin kuin kuvasit, eli en pönkittääkseni omia tai yhteisöni näkemyksiä tai "oppirakennelmia" vaan tutkiakseni Jumalan tahtoa.
"Kun sanot: ”ei kukaan ole tällä palstalla voinut osoittaa, että esimerkiksi suviseurojen saarnat olisivat jotenkin Raamatun tai tunnustuskirjojen vastaisia.” Tämä toteamuksesi saa minut jo epäilemään raamatun tuntemustasi! Jos tuntisit raamattua niin hyvin kuin kerrot, et näin kirjoittaisi."
En väitä tuntevani Raamattua erityisen hyvin. Tarkoitin tuolla toteamuksellani sitä, että jos tarkastellaan ns. vanhoillislestadiolaisen opin ydintä (ja unohdetaan selvimmin "ulospäin" näkyvät elämäntapavalinnat yms.), niin minusta tuntuu siltä, että se on paljon lähempänä Raamatun ilmoitusta kuin esimerkiksi Suomen evankelisluterilaisen kirkon oppi tänä päivänä. Tällä palstalla kompuroidaan hyvin usein "lillukanvarsissa", ei osata erottaa oleellista vähemmän oleellisesta.
Kaikissa ajallisissa yhteisöissä, niin "maallisissa" kuin "hengellisissä", on omat ongelmansa niin yhteisö- kuin yksilötasollakin, ja myös tietämyksemme ja Jumalanpalveluksemme on aina varmasti puutteellista. Puhujiakin on lahjoiltaan hyvin monenlaisia, saati sitten kuulijoita. Vajavaisuus lakkaa vasta ajan rajan tuolla puolen, tässäkin asiassa.
Lopuksi haluaisin sanoa, että minusta on hienoa että tällä palstalla on muutamia, joskin aika vähän, sinunlaisia kirjoittajia, jotka eivät sorru hedelmättömään juupas/eipäs väittelyyn, parjaukseen ja panetteluun tai suoranaiseen tahalliseen mustamaalaamiseen ja valehteluun, vaan tuovat näkökantansa esille asiallisesti ja kiihkoilematta, ennen kaikkea itselleen rehellisinä.olet lukenut ja tutkinut paljon raamattua. Kuitenkin minä ihmettelen väitettäsi: ”vanhoillislestadiolaisen opin ydintä (ja unohdetaan selvimmin "ulospäin" näkyvät elämäntapavalinnat yms.), niin minusta tuntuu siltä, että se on paljon lähempänä Raamatun ilmoitusta kuin esimerkiksi Suomen evankelisluterilaisen kirkon oppi tänä päivänä.”
Mitä tarkoitat tällä väitteelläsi? Ensiksikin meidän kirkko on tunnustuksellinen kirkko, joka nojaa raamattuun ja luterilaisiin tunnustuksiin. Tunnustuksista tärkein, eli päätunnustuskirja on Augsburgin tunnustus. Jos tutkit tunnustuskirjoja, niin huomaat, että ne ovat oikeita.
Mutta sitten kirkon papisto onkin monenkirjavaa joukkoa! Papiksi pääsee lukemalla, ei itse tarvitse uskoa edes Jumalaan, kunhan vannoo papinvalan. Pappina sitten voi vaikka vaihtaa sukupuolta, tai sanoa, että ei itse usko ko. Jumalaan – papin virka säilyy. Olen aina pitänyt kirkkoa maallisena järjestelmänä, mutta niin olen pitänyt rauhanyhdistystäkin.
Puhut: ”vanhoillislestadiolaisen opin ydintä”. Mikä se rauhanyhdistyksen ydin sitten on? Itse puhujat ilmoittavat, että ydin sanoma on: ”Usko syntisi anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä”. Tämän he ilmoittavat olevan evankeliumin ydintä! Minun mielestäni nämä sanat ovat synninpäästön sanat ja kuuluvat rippiin.
Evankeliumi on paljon laajempi käsite ja sen keskeinen sanoma on usko: Heb. 11:6 ”Ilman uskoa ei kuitenkaan kukaan ole Jumalan mielen mukainen. Sen, joka astuu Jumalan eteen, täytyy uskoa, että Jumala on olemassa ja että hän kerran palkitsee ne, jotka etsivät häntä.”
Kun Paavali neuvoo Timoteusta: 1 Tim.1:4 ”ja harrastamasta taruja ja noita loputtomia sukuluetteloita. Ne johtavat vain turhiin tutkisteluihin eivätkä palvele Jumalan suunnitelmaa, joka avautuu vain uskolle.”
Uskon ydinsanoman mielestäni Paavali sanoo sen hyvin selvästi ja ota huomioon, että vaikka hän selvin sanoin sen tuo ilmi niin sittenkin se jää ihmisiltä salaisuudeksi. Tämä on uskomme ydin, ydin jota ei voida muutoin päästä tuntemaan, kuin uskon kautta:
1 Tim. 3:16 ”Me tunnustamme, että meidän uskomme pyhä salaisuus on suuri: Hän ilmestyi ihmisruumiissa, hänet julistettiin vanhurskaaksi Hengen voimasta, enkelit saivat hänet nähdä, hänestä saarnattiin kansoille, häneen uskottiin maailmassa, hänet korotettiin kirkkauteen.” - ME VAIN
Ennen netti aikaa kirjoitti:
Mutta vasta netin ja tämän palstan (kiitos Eniro ja Jussi halli) olen päässyt
tutustumaan vl. Liikkeeseen laajemmin.
Kun olin sisällä en oikeesti tiennyt vl yhteisöstä itse asiassa juuri mitään
yllättävää on ollut se miten paljon herätysliikkeessä on salailtavaa ja
hämärää.
On hämmentävää ajatella miten uskonnollista liikettä hyvä korostajana ja pahojen historiassa tapahtuneiden vääryyksien osalta se haluaa vain vaientaa keskustelun.
Jos ollaan rehellisiä niin jos yksikin pieni asia on pielessä luulisi se heti oikaistavan mutta ei yritetään vaientaa ja unohtaa.julistavat tupakoinnin ja valehtelun voimalla Oulun evankeliumia: "VAIN ME olemme maailman ainoita oikeita ja Jumalalle kelpaavia uskovaisia."
- Avaajalle
Väärentämätöntä Jumalan sanaa?
- erossa!
Internetillä on toisiin ihmisiin hypnoottinen vaikutus. Aineistoahan täällä on aivan hirvittävä määrä. On joukko ihmisiä, jotka ovat täysin addiktoituneet ja tarvitsevat terapiaa yrittäessään päästä eroon.
Jos tuntee, että on itse jäämässä koukkuun, on todella viisasta pitää pitkä tauko ja hankkia itselleen muita mielenkiinnon kohteita. Tästä ei tarvitse edes tehdä mitään uskonnollista probleemaa, vaan kyse on ihan terveestä järjestä. On helpompi päästä irti addiktioista alkuvaiheessa, kuin vajota niihin aina vaan syvemmälle ja syvemmälle. - täällä!
1.kor.15:19 Jos olemme panneet toivomme Kristukseen ainoastaan tämän elämän ajaksi, niin olemme kaikkia muita ihmisiä surkuteltavammat.
15:20 Mutta nytpä Kristus on noussut kuolleista, esikoisena kuoloon nukkuneista.
15:21 Sillä koska kuolema on tullut ihmisen kautta, niin on myöskin kuolleitten ylösnousemus tullut ihmisen kautta.
15:22 Sillä niinkuin kaikki kuolevat Aadamissa, niin myös kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa,
15:23 mutta jokainen vuorollaan: esikoisena Kristus, sitten Kristuksen omat hänen tulemuksessaan"
Toisella kuolemalla on valtaa, ennen ylösnousemuksesta osallisuutta. (Luuk.20:34..Ilm.20:6). Ei siis panna toivoa vain tämän elämän varaan, kuten Paavali yllä kirjoittaa. Kristus tulemuksessaan tekee jokaisen kerran eläväksi, niin että voimme sanoa "Kristus elää minussa"(Gal.2:20). Raamatussa viimeiset tuomiot, helvetit ja taivaat yms. viittaavat ihmisen kuolemanjälkeisiin asioihin ja tiloihin. - se nettikielto?
Uskovainen ei halua olla netissä...
- täällä.
Muutama asiallinenkin vastaus tuli¤,niistä kiitos¤ mutta suuri osa oli ivallisia. Juuri tämän palstan hengen vuoksi ei ole mitenkään tarpeellista ahkerasti olla täällä.
- Heino.
täällä. kirjoitti:
Muutama asiallinenkin vastaus tuli¤,niistä kiitos¤ mutta suuri osa oli ivallisia. Juuri tämän palstan hengen vuoksi ei ole mitenkään tarpeellista ahkerasti olla täällä.
Kiitos, kun et vielä ole ”paennut” tätä palstaa! Nyt ilmoitit selkeästi, miksi aiot ”paeta”: ”suuri osa oli ivallisia. Juuri tämän palstan hengen vuoksi ei ole mitenkään tarpeellista ahkerasti olla täällä.”
Jos huolit vanhan miehen neuvon, niin sanon sinulle, että et oikeastaan voi paeta maailmasta, et siksi koska Jeesus lähetti seuraajansa juuri maailmaan. Mutta vaikka Jeesus lähetti, ei hän sanonut, että olisimme turvattomia, päinvastoin: Joh. 16:33 ”Olen puhunut teille tämän, jotta teillä olisi minussa rauha. Maailmassa te olette ahtaalla, mutta pysykää rohkeina: minä olen voittanut maailman."
Maailman taholta tuleva pilkka, ei tunnu niin pahalta, kuin se tuntuu silloin, jos pilkka tulee toisten uskovien taholta. Luulen, että tähän sinä olet mielesi pahoittanut! Sanoisin kuitenkin – älä välitä! Muistapa vain, tämä tosiasia – Jeesusta ei ristiin naulinnut jumalattomat, vaan väärinuskovat!
Saat sinä täältä palstalta poistua, jos tuntuu hyvin pahalta, ei tämä palsta saa tulla uskomisen esteeksi. Kun minua on haukuttu toisten uskovien taholta, olen lohduttautunut Paavalin sanoja muistellen:
2 Kor. 5:6 ”Olemme siis aina turvallisella mielellä, vaikka tiedämmekin, että niin kauan kuin tämä ruumis on kotimme, olemme poissa Herran luota.
7 Mehän elämme uskon varassa, emme näkemisen.”
- kirjastoon
KIrjaston koneilla ei ole estoja ;) Muista se, kun oikein himottaa päästä lukemaan.
- srk myy
valmiita lestasuodattimia? hyvä bisnis ettei tarvis uhrilahjoja kerjätä eri kohteisiin. tuliko se aimon 250 000€:n telttakaan maksetuksi ja minne meni ylimäärä rahoista? ollin kurjuuteen?
terv. vl-anekauppa verolle - naama tulee
http://p2.foorumi.info/keskusteluavanhoillislestadiolaisuudesta/images/avatars/16959536784a09c5bb83816.jpg
aina esiin kun menet väärille sivuille
weha - se ainut oikiaoppinen mooses
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla6002136- 1081078
Hotellille löytyi ostaja....
Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,191008Saana airola ja. muusikko spekulaatiota
Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki4887Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k101845- 79795
Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai50749Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen
Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?87727- 63715
- 65563