Kiinnostus vanhoillislestadiolaisuutta kohtaan on kasvanut viime aikoina, kun olen seurannut median pyöritystä ehkäisy ja hoitokokous kysymyksistä. Suurin osa kirjoituksista ovat olleet erittäin negatiivisia. Ihmisten sivistynyt sitokyky ei ole ulottunut lestadiolaisiin.
Olen itse perus "kirkkouskovainen", käyn säännöllisesti Turun tuomiokirkossa Jumalanpalveluksissa. Turun suunnalla lestadiolaisuus ei näy jokapäiväisessä seurakuntaelämässä, siksi halusin tänä vuonna tutustua suviseuroihin.
Ajoimme lauantai aamuna seura alueelle. Jo kauas kuului virsien veisuu. Meidän ohjattiin parkkipaikalla ja toivotettiin tervetulleeksi. Kävelimme paahtavassa kuumuudessa seurakentälle. Tiesin, että tapahtuma on kävijämäärältään suuri, mutta valtava ihmispaljous veti hiljaiseksi.
Ihailin suuria perheitä, luonnollisen kauniita muodikkaasti pukeutuvia miehiä ja naisia.
Ruokailu ja kahvitus toimi hyvin. Lapsetkin osallistuivat puhtaanapitoon keräämällä innokkaasti roskia kepeillä, jossa oli piikki päässä.
Vietimme päivän pääasiassa seurakentällä ihmispaljoutta ihmetellen. Puheisiin oli vaikea keskittyä siinä ihmispaljouden keskellä.
Menimme ehtoollisen alkaessa istumaan telttaan. Saarna ei ollut mielestäni erityisesti kirkon opetuksesta poikkeava. Suurin ero oli, että pappi saarnasi kaikille synnit anteeksi. Kun varsinainen ehtoollisen jako alkoi, oli vaikuttavaa nähdä, kuinka pariskunnat, ystävykset jne..Kaulailivat toisiansa alttarikaiteen äärellä pyytäen toisilta syntejä anteeksi. Monet itkivät vuolaasti. Se liikutti minua. Ehkä nämä ihmiset kulkevat tässä ihan vapaa ehtoisesti eikä mitenkään aivopestyinä jne...niin kuin tältä palstalta olen monesti saanut lukea.
Kokonaisuudessaan kokemus oli erittäin positiivinen. Seura-alueella oli todella hyvä henki. Ihmisten aito iloisuus puhutteli. Sellaisen ilon tuo varmaankin usko.
Joka ei ole suviseuroissa käynyt, voin suositella kaikille, että tutustuu niihin rauhassa. Niin monet täällä kirjoittelevat ennakkoluulojen vallassa.
Seuraavaksi joku kirjoittaa:
Taas siellä joku feikki yrittää saada lestadiolaisuutta hyväät valoon....tms..
Ei, en ole feikki. Olen täysin ulkopuolinen, ja suviseurat olivat niin positiivinen kokemus, että aion tutustua toimintaan myös Turun rauhanyhdistyksellä.
Kannattaa kuunnella Launtai-illan viimeinen puhe, se oli jotenkin aivan ihana, hauska ja puhutteleva.
Tutustuin
99
1370
Vastaukset
>> Olen itse perus "kirkkouskovainen"... > Saarna ei ollut mielestäni erityisesti kirkon opetuksesta poikkeava. Suurin ero oli, että pappi saarnasi kaikille synnit anteeksi. > suviseurat olivat niin positiivinen kokemus, että aion tutustua toimintaan myös Turun rauhanyhdistyksellä.
- matkaystävä
Olisit mielummin iloinen hänen puolestaan. Taitaa olla juurikin sielunvihollinen joka sinua kiusaa. Uskon, että Jumala on näin puhutellut häntä voimakkaasti ja on näin johdattamassa oikealle tielle. Kannattaa kuunnella sitä kutsuvaa ääntä. Siinä voi pian käydä niin, että siltä tieltä ei olekaan paluuta vaan se vie iankaikkiseen elämään.
matkaystävä kirjoitti:
Olisit mielummin iloinen hänen puolestaan. Taitaa olla juurikin sielunvihollinen joka sinua kiusaa. Uskon, että Jumala on näin puhutellut häntä voimakkaasti ja on näin johdattamassa oikealle tielle. Kannattaa kuunnella sitä kutsuvaa ääntä. Siinä voi pian käydä niin, että siltä tieltä ei olekaan paluuta vaan se vie iankaikkiseen elämään.
...Että toinen tietää mistä on kysymys. Kommentista kun saattoi päätellä, ettei hän sitä vielä tiennyt ;)
>> Jumala on näin puhutellut häntä voimakkaasti ja on näin johdattamassa oikealle tielle.- matkaystävä
admata kirjoitti:
...Että toinen tietää mistä on kysymys. Kommentista kun saattoi päätellä, ettei hän sitä vielä tiennyt ;)
>> Jumala on näin puhutellut häntä voimakkaasti ja on näin johdattamassa oikealle tielle.Jumalan valtakunta on kuin hakomaja yrttitarhassa! Vanhurskaan ilon ja rauhan voi nähdä ainoastaan sielunrauhaa etsivä tai siitä osalllinen.
- tässä oikeassa
admata kirjoitti:
>> Jumala on näin puhutellut häntä voimakkaasti ja on näin johdattamassa oikealle tielle.olsi hyvä aina tietää koko tuotteen sisällys
tässä oikeassa kirjoitti:
olsi hyvä aina tietää koko tuotteen sisällys
"olsi hyvä aina tietää koko tuotteen sisällys"
Ei välttämättä tiedä sitä, että kelvatakseen vl-liikkeeseen uskovaisena, hänen täytyy tehdä parannus nykyisestä uskosta ja hylätä se vääränä, ja alkaa pitämään vl-oppia ainoana oikeana.- Negatiivisuuttanne
Emmalia kirjoitti:
Ei välttämättä tiedä sitä, että kelvatakseen vl-liikkeeseen uskovaisena, hänen täytyy tehdä parannus nykyisestä uskosta ja hylätä se vääränä, ja alkaa pitämään vl-oppia ainoana oikeana.Perustelen sen sillä, että eikös ihmisellä ole itsellään oikeus päättää mitä hän tekee elämällään. Sehän on ihan sama uskooko joulupukkiin vai vuoheen vai jumalaan kunhan on itse onnellinen ja tyytyväinen. Itse olen lestadiolainen enkä ikinä ole kenestäkään ei-lestadiolaisesta ajatellut että hän olisi vääräoppinen ja sen takia joutuisi ikuiseen kadotukseen. Minä uskon näin ja usko sinä miten huvittaa. Hiukan tosin ihmetyttää tuo todella negatiivisesti lestadiolaisuuteen suhtautuminen.
""Ei välttämättä tiedä sitä, että kelvatakseen vl-liikkeeseen uskovaisena, hänen täytyy tehdä parannus nykyisestä uskosta ja hylätä se vääränä, ja alkaa pitämään vl-oppia ainoana oikeana.""
Onko tällä asialla Emmalia sinun elämääsi jotakin suurta merkitystä??? Eikö ole kaikille parempi että keskustelun aloittaja toimii oman sydämensä mukaan ja sitä kautta olisi elämässään onnellisempi. Siihen ei Emmalia sinun negatiivisuutesi kuule vaikuta ollenkaan, etkä saa lausunnoillasi yhtään lestadiolaista kääntymään katsomallesi oikealle tielle. Negatiivisuuttanne kirjoitti:
Perustelen sen sillä, että eikös ihmisellä ole itsellään oikeus päättää mitä hän tekee elämällään. Sehän on ihan sama uskooko joulupukkiin vai vuoheen vai jumalaan kunhan on itse onnellinen ja tyytyväinen. Itse olen lestadiolainen enkä ikinä ole kenestäkään ei-lestadiolaisesta ajatellut että hän olisi vääräoppinen ja sen takia joutuisi ikuiseen kadotukseen. Minä uskon näin ja usko sinä miten huvittaa. Hiukan tosin ihmetyttää tuo todella negatiivisesti lestadiolaisuuteen suhtautuminen.
""Ei välttämättä tiedä sitä, että kelvatakseen vl-liikkeeseen uskovaisena, hänen täytyy tehdä parannus nykyisestä uskosta ja hylätä se vääränä, ja alkaa pitämään vl-oppia ainoana oikeana.""
Onko tällä asialla Emmalia sinun elämääsi jotakin suurta merkitystä??? Eikö ole kaikille parempi että keskustelun aloittaja toimii oman sydämensä mukaan ja sitä kautta olisi elämässään onnellisempi. Siihen ei Emmalia sinun negatiivisuutesi kuule vaikuta ollenkaan, etkä saa lausunnoillasi yhtään lestadiolaista kääntymään katsomallesi oikealle tielle.Huudat metsään ja ihmettelet, kun kaiku vastaa.
- suuri onni
admata kirjoitti:
>> Jumala on näin puhutellut häntä voimakkaasti ja on näin johdattamassa oikealle tielle.että uskonasiat yleensä koetaan omakohtaisina. Olisi ikävää olla kaltaisesi ahdistunut lestadiolaisten vihaaja joka koettaa epätoivoisesti omilla teorioillaan saada ihmisiä pysymään erossa korostamastasi "vain me" -opista. En oikein näe syvintä pointtiasi kirjoituksistasi. Olisiko mahdoton ajatus että antaisit ihmisten uskoa miten huvittaa?? Mikä omakohtaisesta uskostasi tekee mr admata niin ylivertaisen että kestää kyseenalaistaa lestadiolaisuuden? Ja mitä on tämä mainitsema kuluttajaneuvonta? Tehtäväsi on kuin autokauppiaalla: Yritä myydä Volvo sellaiselle joka välttämättä haluaa BMW:n.
Negatiivisuuttanne kirjoitti:
Perustelen sen sillä, että eikös ihmisellä ole itsellään oikeus päättää mitä hän tekee elämällään. Sehän on ihan sama uskooko joulupukkiin vai vuoheen vai jumalaan kunhan on itse onnellinen ja tyytyväinen. Itse olen lestadiolainen enkä ikinä ole kenestäkään ei-lestadiolaisesta ajatellut että hän olisi vääräoppinen ja sen takia joutuisi ikuiseen kadotukseen. Minä uskon näin ja usko sinä miten huvittaa. Hiukan tosin ihmetyttää tuo todella negatiivisesti lestadiolaisuuteen suhtautuminen.
Onko tällä asialla Emmalia sinun elämääsi jotakin suurta merkitystä??? Eikö ole kaikille parempi että keskustelun aloittaja toimii oman sydämensä mukaan ja sitä kautta olisi elämässään onnellisempi. Siihen ei Emmalia sinun negatiivisuutesi kuule vaikuta ollenkaan, etkä saa lausunnoillasi yhtään lestadiolaista kääntymään katsomallesi oikealle tielle."Perustelen sen sillä, että eikös ihmisellä ole itsellään oikeus päättää mitä hän tekee elämällään."
On itse se oikeus päättää mitä haluaa tehdä. Mutta ennenkuin tekee joitain tärkeitä ratkaisuja elämässään kannattaisi olla asioista selvillä, ettei vain tee mitään hätiköityä.
"Itse olen lestadiolainen enkä ikinä ole kenestäkään ei-lestadiolaisesta ajatellut että hän olisi vääräoppinen ja sen takia joutuisi ikuiseen kadotukseen."
On hienoa, että teistä vl-ihmisistä löytyy myös sinunlaisiasi jotka uskovat, että myös kirkkouskovainen voi pelastua ja ei joudu kadotukseen.
"Minä uskon näin ja usko sinä miten huvittaa."
Kommenttini ei liity mitenkään uskooni, vaan se liittyy vl-opin tuomaan uskoon, ja kommentoin sen perusteella minkälaisia vastauksia olen saannut vl-ihmisiltä kun kysytään voiko vl-liikkeen ulkopuolinen uskovainen pelastua. Joidenkin vl-ihmisten mukaan ei voi pelastua kuin vain vl-liikkeessä.
"Onko tällä asialla Emmalia sinun elämääsi jotakin suurta merkitystä???"
Siinä mielessä on jos ei kerrota asioista koko totuutta, ja kieroimella koittaa saada jonkun joukkoonsa. Tiedän, että vl-puhujat ovat ihmisiä käännyttämässä silloin kun heillä on kaikista vaikeimpaa, mutta osa pystyy kuitenkin ajattelemaan surunkin keskellä.
"Siihen ei Emmalia sinun negatiivisuutesi kuule vaikuta ollenkaan, etkä saa lausunnoillasi yhtään lestadiolaista kääntymään katsomallesi oikealle tielle."
En ole mitenkään negatiivinen. Jos joku ei pidä ajatuksistani, niin se on hänen asiansa, ei kaikkia kukaan voi miellyttää. Minun osoittamani oikea tie on vain neuvo, että kuuntelee sitä mitä Jumalla on kerrottavaa. Mitään kuppikuntaa en voi kennellekkään osoittaa ainoana oikeana koska en edusta mitään. Kuitenkin vain Jumala yksin voi antaa uskon lahjaksi, ei yksikään uskonliike.- päätäni:
Emmalia kirjoitti:
"Perustelen sen sillä, että eikös ihmisellä ole itsellään oikeus päättää mitä hän tekee elämällään."
On itse se oikeus päättää mitä haluaa tehdä. Mutta ennenkuin tekee joitain tärkeitä ratkaisuja elämässään kannattaisi olla asioista selvillä, ettei vain tee mitään hätiköityä.
"Itse olen lestadiolainen enkä ikinä ole kenestäkään ei-lestadiolaisesta ajatellut että hän olisi vääräoppinen ja sen takia joutuisi ikuiseen kadotukseen."
On hienoa, että teistä vl-ihmisistä löytyy myös sinunlaisiasi jotka uskovat, että myös kirkkouskovainen voi pelastua ja ei joudu kadotukseen.
"Minä uskon näin ja usko sinä miten huvittaa."
Kommenttini ei liity mitenkään uskooni, vaan se liittyy vl-opin tuomaan uskoon, ja kommentoin sen perusteella minkälaisia vastauksia olen saannut vl-ihmisiltä kun kysytään voiko vl-liikkeen ulkopuolinen uskovainen pelastua. Joidenkin vl-ihmisten mukaan ei voi pelastua kuin vain vl-liikkeessä.
"Onko tällä asialla Emmalia sinun elämääsi jotakin suurta merkitystä???"
Siinä mielessä on jos ei kerrota asioista koko totuutta, ja kieroimella koittaa saada jonkun joukkoonsa. Tiedän, että vl-puhujat ovat ihmisiä käännyttämässä silloin kun heillä on kaikista vaikeimpaa, mutta osa pystyy kuitenkin ajattelemaan surunkin keskellä.
"Siihen ei Emmalia sinun negatiivisuutesi kuule vaikuta ollenkaan, etkä saa lausunnoillasi yhtään lestadiolaista kääntymään katsomallesi oikealle tielle."
En ole mitenkään negatiivinen. Jos joku ei pidä ajatuksistani, niin se on hänen asiansa, ei kaikkia kukaan voi miellyttää. Minun osoittamani oikea tie on vain neuvo, että kuuntelee sitä mitä Jumalla on kerrottavaa. Mitään kuppikuntaa en voi kennellekkään osoittaa ainoana oikeana koska en edusta mitään. Kuitenkin vain Jumala yksin voi antaa uskon lahjaksi, ei yksikään uskonliike."En ole mitenkään negatiivinen."
Olen keskustelussanne sivullinen, mutta en voi muuta kuin puistella päätäni. Sinun kaltaisesi ihminen ei koe ikinä tehneensä mitään väärää. Vaikka tappaisit äitisi, selittäisit senkin itsellesi huippuerinomaiseksi hyväksi teoksi. Ällötät minua. päätäni: kirjoitti:
"En ole mitenkään negatiivinen."
Olen keskustelussanne sivullinen, mutta en voi muuta kuin puistella päätäni. Sinun kaltaisesi ihminen ei koe ikinä tehneensä mitään väärää. Vaikka tappaisit äitisi, selittäisit senkin itsellesi huippuerinomaiseksi hyväksi teoksi. Ällötät minua."Sinun kaltaisesi ihminen ei koe ikinä tehneensä mitään väärää."
Minut muka noin hyvin, siitökö kun en pidä kaikkea vl-opppia oikeana, enkä ylistä sitä?
Kuule minä koen monesti tehneeni väärin, mutta koitan ottaa opikseni niistä asioista joista tulee huono omatunto. Päivittäin saattaa tulla tilanteita jotka pitää korjata.
"Ällötät minua."
Samat sanat, alat arvostelemaan täysin tuntemattomia ihmisiä, ja levittelet hänestä valheellista ja väärää tietoa julkisesti.- lyyleri
tässä oikeassa kirjoitti:
olsi hyvä aina tietää koko tuotteen sisällys
on itse henkilökohtaisesti tutustua kaikessa rauhassa paikan päällä..eli seuroissa..!! Ei muitten ennekkoasenteitten perusteella.
- Lukevainen
admata kirjoitti:
>> Jumala on näin puhutellut häntä voimakkaasti ja on näin johdattamassa oikealle tielle.Uskovainen:
Parannus, evankeliumi, lunastus, taivastie ym ym.
Admata:
Helvetti, perkeleen lapset, kadotus ym ym.
Sydämen kyllyydestä suu puhuu. - kuvani
Emmalia kirjoitti:
"Sinun kaltaisesi ihminen ei koe ikinä tehneensä mitään väärää."
Minut muka noin hyvin, siitökö kun en pidä kaikkea vl-opppia oikeana, enkä ylistä sitä?
Kuule minä koen monesti tehneeni väärin, mutta koitan ottaa opikseni niistä asioista joista tulee huono omatunto. Päivittäin saattaa tulla tilanteita jotka pitää korjata.
"Ällötät minua."
Samat sanat, alat arvostelemaan täysin tuntemattomia ihmisiä, ja levittelet hänestä valheellista ja väärää tietoa julkisesti.sinusta myrkyllisen asenteesi perusteella, joka henkii lähes jokaisesta kirjoituksestasi. Toki en usko, että oikeassa elämässä kehtaisit yhtä törkeästi tarttua kurkusta kiinni kuin täällä.
kuvani kirjoitti:
sinusta myrkyllisen asenteesi perusteella, joka henkii lähes jokaisesta kirjoituksestasi. Toki en usko, että oikeassa elämässä kehtaisit yhtä törkeästi tarttua kurkusta kiinni kuin täällä.
"Muodostan Kirjoittanut: kuvani / Tänään / klo 11:09
sinusta myrkyllisen asenteesi perusteella, joka henkii lähes jokaisesta kirjoituksestasi."
Kun joku uskaltaa arvostella vl-oppia, ja ei ole siitä opista samaa mieltä kuin sinä. Oppisit sinäkin ymmärtämään sen, että kaikkien ihmisten ei tarvitse olle kaikesta samaa mieltä, vaan joku voi olla erimieltä jostain kun sinä.
Lisäksi sinulle on myrkkyä se, kun sanon suoraan ne asiat joita pidän väärinä. En kaunistele, enkä mielistele ketään, vaan olen sitä mieltä, että rehellisyys on kaikille ihmisille parhaaksi.
"Toki en usko, että oikeassa elämässä kehtaisit yhtä törkeästi tarttua kurkusta kiinni kuin täällä."
En esitä tällä palstalla muuta kuin oikeasti olen. Olen elävässä elämässä aivan samanlainen, sanon jos pidän jotain asiaa vääränä. Jos esittäisin täällä muuta kuin olen, niin silloinhan huijaisin teitä kaikkia palstalisia, ja se olisi sekin väärin, harhaanjohtamista.- Sydämen kyllyys
Lukevainen kirjoitti:
Uskovainen:
Parannus, evankeliumi, lunastus, taivastie ym ym.
Admata:
Helvetti, perkeleen lapset, kadotus ym ym.
Sydämen kyllyydestä suu puhuu.vanhoillislestadiolaiset kutsuvat oman herätysliikkeensä ulkopuolisia uskovaisia?
- oikeassa
Emmalia kirjoitti:
"Muodostan Kirjoittanut: kuvani / Tänään / klo 11:09
sinusta myrkyllisen asenteesi perusteella, joka henkii lähes jokaisesta kirjoituksestasi."
Kun joku uskaltaa arvostella vl-oppia, ja ei ole siitä opista samaa mieltä kuin sinä. Oppisit sinäkin ymmärtämään sen, että kaikkien ihmisten ei tarvitse olle kaikesta samaa mieltä, vaan joku voi olla erimieltä jostain kun sinä.
Lisäksi sinulle on myrkkyä se, kun sanon suoraan ne asiat joita pidän väärinä. En kaunistele, enkä mielistele ketään, vaan olen sitä mieltä, että rehellisyys on kaikille ihmisille parhaaksi.
"Toki en usko, että oikeassa elämässä kehtaisit yhtä törkeästi tarttua kurkusta kiinni kuin täällä."
En esitä tällä palstalla muuta kuin oikeasti olen. Olen elävässä elämässä aivan samanlainen, sanon jos pidän jotain asiaa vääränä. Jos esittäisin täällä muuta kuin olen, niin silloinhan huijaisin teitä kaikkia palstalisia, ja se olisi sekin väärin, harhaanjohtamista.elämässä samanlainen kuin täällä, olet todella vastenmielinen tyyppi. Minulle ei ole myrkkyä vl-opin kritisointi sinällään, vaan myrkyllinen asenne, jolla käännät kaiken vl:ten ja SRK:n tekemiset negatiivisiksi. Siedän erittäin hyvin erilaisia mielipiteitä. Esim. jonkun käsitys, että minä en olisi uskovainen, vaikka omasta mielestäni olen, on mielestäni täysin hyväksyttävä mielipide. Sinulle taas tällainen aito käsitys mielipiteenvapaudesta on niin vieras, että olet kiukustunut sydänjuuriasi myöten siitä, että vl:t eivät pidä niin huippuerinomaista laatuihmistä kuin sinä uskovaisena. Et halua myöntää tätä tosiasiaa, vaan kiistät kaiken. Muuten vain roikut kuukaudesta toiseen arvostelemassa vl:ia milloin mistäkin asiasta... Itsepetos - siinäpä armollinen tapa välttää kohtaamasta totuutta. Defenssejäkin tarvitaan, mutta kyllä ne myös vievät ihmisiä harhaan. Olet malliesimerkki sellaisista.
- Niinpä niin
oikeassa kirjoitti:
elämässä samanlainen kuin täällä, olet todella vastenmielinen tyyppi. Minulle ei ole myrkkyä vl-opin kritisointi sinällään, vaan myrkyllinen asenne, jolla käännät kaiken vl:ten ja SRK:n tekemiset negatiivisiksi. Siedän erittäin hyvin erilaisia mielipiteitä. Esim. jonkun käsitys, että minä en olisi uskovainen, vaikka omasta mielestäni olen, on mielestäni täysin hyväksyttävä mielipide. Sinulle taas tällainen aito käsitys mielipiteenvapaudesta on niin vieras, että olet kiukustunut sydänjuuriasi myöten siitä, että vl:t eivät pidä niin huippuerinomaista laatuihmistä kuin sinä uskovaisena. Et halua myöntää tätä tosiasiaa, vaan kiistät kaiken. Muuten vain roikut kuukaudesta toiseen arvostelemassa vl:ia milloin mistäkin asiasta... Itsepetos - siinäpä armollinen tapa välttää kohtaamasta totuutta. Defenssejäkin tarvitaan, mutta kyllä ne myös vievät ihmisiä harhaan. Olet malliesimerkki sellaisista.
"Esim. jonkun käsitys, että minä en olisi uskovainen, vaikka omasta mielestäni olen, on mielestäni täysin hyväksyttävä mielipide."
tämän muihin uskovaisiin kohdistuvan vl-kannan, jolla korotat itsesi Jumalaksi. Vain saatanan lapsi toimii noin.
Olet iljettävä käärme! oikeassa kirjoitti:
elämässä samanlainen kuin täällä, olet todella vastenmielinen tyyppi. Minulle ei ole myrkkyä vl-opin kritisointi sinällään, vaan myrkyllinen asenne, jolla käännät kaiken vl:ten ja SRK:n tekemiset negatiivisiksi. Siedän erittäin hyvin erilaisia mielipiteitä. Esim. jonkun käsitys, että minä en olisi uskovainen, vaikka omasta mielestäni olen, on mielestäni täysin hyväksyttävä mielipide. Sinulle taas tällainen aito käsitys mielipiteenvapaudesta on niin vieras, että olet kiukustunut sydänjuuriasi myöten siitä, että vl:t eivät pidä niin huippuerinomaista laatuihmistä kuin sinä uskovaisena. Et halua myöntää tätä tosiasiaa, vaan kiistät kaiken. Muuten vain roikut kuukaudesta toiseen arvostelemassa vl:ia milloin mistäkin asiasta... Itsepetos - siinäpä armollinen tapa välttää kohtaamasta totuutta. Defenssejäkin tarvitaan, mutta kyllä ne myös vievät ihmisiä harhaan. Olet malliesimerkki sellaisista.
"Minulle ei ole myrkkyä vl-opin kritisointi sinällään, vaan myrkyllinen asenne, jolla käännät kaiken vl:ten ja SRK:n tekemiset negatiivisiksi."
En käännä mitään negatiiviseksi, vaan näen ne asiat niinkuin kirjoitan. Ei se mikä näyttää hyvälle välttämättä ole hyvä sisältä!
"Esim. jonkun käsitys, että minä en olisi uskovainen, vaikka omasta mielestäni olen, on mielestäni täysin hyväksyttävä mielipide. Sinulle taas tällainen aito käsitys mielipiteenvapaudesta on niin vieras, että olet kiukustunut sydänjuuriasi myöten siitä, että vl:t eivät pidä niin huippuerinomaista laatuihmistä kuin sinä uskovaisena."
Miksi sinun on niin vaikea käsittää sitä, että minulle sillä ei ole mitään merkitystä pitävätkö vl-ihmiset minua uskovaisena vai eivät? Koetko olevasi niin paljon paremmassa asemassa kuin minä, että minun täytyisi saada uskolleni sinun hyväksyntäsi, tai muuten en voi olla uskovainen?
"Et halua myöntää tätä tosiasiaa, vaan kiistät kaiken."
Tottakai kiistän, jos vastentahtoani tuollaisen myöntäisin, niin itseäni ja muita siinä huijaisin.
"Muuten vain roikut kuukaudesta toiseen arvostelemassa vl:ia milloin mistäkin asiasta... Itsepetos - siinäpä armollinen tapa välttää kohtaamasta totuutta. "
Miksi sinä täällä roikut, olet täällä vähintään yhtä paljon kuin minäkin jos tiedät minun olemiseni täällä? Odotatko täällä "haukkana" milloin joku hyvä saalis osuus kohdalle, ja häntä pitää alkaa pilakkaamaan vaikka tällä palstalla on tarkoitus keskustella vl-opista/uskosta?
Minä olen täällä juuri sen vuoksi koska en voi käsittää vl-oppia, ja en kaikkia niitä hedelmiä mitä vl-usko joillekkin ihmisille antaa. Ja kun luen jotain mitä en pidä itse oikeana, niin sitten kommentoin siihen oman mielipiteeni, mutta se on näköjään myrkkyä ainakin sinulle. Jos et kestä, niin älä lue komenttejani, niin et turhaan silloin levittele palstalaisista valheellista tietoa julkisella keskustelupalstalla.- Sydämen hyllyys
Sydämen kyllyys kirjoitti:
vanhoillislestadiolaiset kutsuvat oman herätysliikkeensä ulkopuolisia uskovaisia?
Miksi mielestäsi pitäisi kutsua?
Vastaappa sinä ensin. - Sydämen kyllyys
Sydämen hyllyys kirjoitti:
Miksi mielestäsi pitäisi kutsua?
Vastaappa sinä ensin.Uskovaisiksi.
- pidä kaikkia
Niinpä niin kirjoitti:
"Esim. jonkun käsitys, että minä en olisi uskovainen, vaikka omasta mielestäni olen, on mielestäni täysin hyväksyttävä mielipide."
tämän muihin uskovaisiin kohdistuvan vl-kannan, jolla korotat itsesi Jumalaksi. Vain saatanan lapsi toimii noin.
Olet iljettävä käärme!uskonnollisia ihmisiä uskovaisina.
- Sydämen hyllyys
Sydämen kyllyys kirjoitti:
Uskovaisiksi.
Miksi mielestäsi asia on täysin selvä?
- siinä mielessä
Emmalia kirjoitti:
"Minulle ei ole myrkkyä vl-opin kritisointi sinällään, vaan myrkyllinen asenne, jolla käännät kaiken vl:ten ja SRK:n tekemiset negatiivisiksi."
En käännä mitään negatiiviseksi, vaan näen ne asiat niinkuin kirjoitan. Ei se mikä näyttää hyvälle välttämättä ole hyvä sisältä!
"Esim. jonkun käsitys, että minä en olisi uskovainen, vaikka omasta mielestäni olen, on mielestäni täysin hyväksyttävä mielipide. Sinulle taas tällainen aito käsitys mielipiteenvapaudesta on niin vieras, että olet kiukustunut sydänjuuriasi myöten siitä, että vl:t eivät pidä niin huippuerinomaista laatuihmistä kuin sinä uskovaisena."
Miksi sinun on niin vaikea käsittää sitä, että minulle sillä ei ole mitään merkitystä pitävätkö vl-ihmiset minua uskovaisena vai eivät? Koetko olevasi niin paljon paremmassa asemassa kuin minä, että minun täytyisi saada uskolleni sinun hyväksyntäsi, tai muuten en voi olla uskovainen?
"Et halua myöntää tätä tosiasiaa, vaan kiistät kaiken."
Tottakai kiistän, jos vastentahtoani tuollaisen myöntäisin, niin itseäni ja muita siinä huijaisin.
"Muuten vain roikut kuukaudesta toiseen arvostelemassa vl:ia milloin mistäkin asiasta... Itsepetos - siinäpä armollinen tapa välttää kohtaamasta totuutta. "
Miksi sinä täällä roikut, olet täällä vähintään yhtä paljon kuin minäkin jos tiedät minun olemiseni täällä? Odotatko täällä "haukkana" milloin joku hyvä saalis osuus kohdalle, ja häntä pitää alkaa pilakkaamaan vaikka tällä palstalla on tarkoitus keskustella vl-opista/uskosta?
Minä olen täällä juuri sen vuoksi koska en voi käsittää vl-oppia, ja en kaikkia niitä hedelmiä mitä vl-usko joillekkin ihmisille antaa. Ja kun luen jotain mitä en pidä itse oikeana, niin sitten kommentoin siihen oman mielipiteeni, mutta se on näköjään myrkkyä ainakin sinulle. Jos et kestä, niin älä lue komenttejani, niin et turhaan silloin levittele palstalaisista valheellista tietoa julkisella keskustelupalstalla."Miksi sinun on niin vaikea käsittää sitä, että minulle sillä ei ole mitään merkitystä pitävätkö vl-ihmiset minua uskovaisena vai eivät? Koetko olevasi niin paljon paremmassa asemassa kuin minä, että minun täytyisi saada uskolleni sinun hyväksyntäsi, tai muuten en voi olla uskovainen?"
psykologisesti paremmassa asemassa pelastusvarmuuden suhteen kuin sinä, että minussa ei-vl:ten käsitys sieluntilastani ei aiheuta vähäistäkään epävarmuutta, mutta sinussa aiheuttaa. Taistelet sitä epävarmuutta vastaan kaivaen kaivamalla kaikista vl:ten ja SRK:n tekemisistä ja opetuksista jotain negatiivista. Yrität nyt esittää asiasi niin, että sinulle ei olisi mitään merkitystä sillä, pitävätkö vl:t sinua uskovaisena vai eivät. Yrität myös vakuuttelemalla vakuutella asian olevan niin. Kuitenkin sinulle on sillä asialla merkitystä ja se sinua kiukuttaa, että kun vl:t eivät omantuntonsa tähden pidä sinua uskovaisena. Haluat nähdä heidän omantuntonsa noudattamisen jopa ilkeytenä. On luonnollinen defenssi, että kiellät arvon. Kun et onnistukaan saamaan vl:ilta hengellistä hyväksyntää taivaskelpoisuudestasi ilman parannusta, vastaat uhkaan etsien etsimällä ja löytäen löytämällä vl:ista ja vl-opetuksesta negatiivista. Defenssit suojaavat ihmistä. Jos ihminen esim. hakee johonkin opiskelupaikkaan tai työhön, johon ei pääse, hän usein selittää asian itselleen niin, ettei edes olisi halunnut sitä ja alkaa nähdä tavoitelluissa paikoissa aiempaa enemmän negatiivista. Et kuitenkaan ole ainut. Monet muut ovat täällä liikkeellä samoin motiivein.
Valitettavaa kuitenkin, että tässä asiassa defenssit toimivat ihmisen kannalta pitkällä aikavälillä (=iankaikkisuusperspektiivissä) vahingollisesti. Ihminen ei teekään parannusta, koska voimakkaat defenssit onnistuvat kieltämään vl:na olemisen ja elämisen arvon. Joskus tulee semmoisiakin epäilyksiä, että defensseissä olisi kysymys peräti suunnitteluvirheestä. Kyllä ne kuitenkin varmaan itsessään ovat hyvä asia. Sielunvihollinen vain on saanut valjastettua nekin omiin tarkoitusperiinsä. - Sivullinen.
Sydämen hyllyys kirjoitti:
Miksi mielestäsi asia on täysin selvä?
Tokihan vl-liikkeen ulkopuolisiakin uskovaisia kutsutaan uskovaisiksi. Eri juttu ovat sitten sellaiset uskonnolliset ihmiset, jotka eivät ole uskovaisia. Heitä kutsutaan mm. helluntailaisiksi tai vapaakirkkoisiksi.
- Näetkö?
pidä kaikkia kirjoitti:
uskonnollisia ihmisiä uskovaisina.
ihmisten sydämeen?
siinä mielessä kirjoitti:
"Miksi sinun on niin vaikea käsittää sitä, että minulle sillä ei ole mitään merkitystä pitävätkö vl-ihmiset minua uskovaisena vai eivät? Koetko olevasi niin paljon paremmassa asemassa kuin minä, että minun täytyisi saada uskolleni sinun hyväksyntäsi, tai muuten en voi olla uskovainen?"
psykologisesti paremmassa asemassa pelastusvarmuuden suhteen kuin sinä, että minussa ei-vl:ten käsitys sieluntilastani ei aiheuta vähäistäkään epävarmuutta, mutta sinussa aiheuttaa. Taistelet sitä epävarmuutta vastaan kaivaen kaivamalla kaikista vl:ten ja SRK:n tekemisistä ja opetuksista jotain negatiivista. Yrität nyt esittää asiasi niin, että sinulle ei olisi mitään merkitystä sillä, pitävätkö vl:t sinua uskovaisena vai eivät. Yrität myös vakuuttelemalla vakuutella asian olevan niin. Kuitenkin sinulle on sillä asialla merkitystä ja se sinua kiukuttaa, että kun vl:t eivät omantuntonsa tähden pidä sinua uskovaisena. Haluat nähdä heidän omantuntonsa noudattamisen jopa ilkeytenä. On luonnollinen defenssi, että kiellät arvon. Kun et onnistukaan saamaan vl:ilta hengellistä hyväksyntää taivaskelpoisuudestasi ilman parannusta, vastaat uhkaan etsien etsimällä ja löytäen löytämällä vl:ista ja vl-opetuksesta negatiivista. Defenssit suojaavat ihmistä. Jos ihminen esim. hakee johonkin opiskelupaikkaan tai työhön, johon ei pääse, hän usein selittää asian itselleen niin, ettei edes olisi halunnut sitä ja alkaa nähdä tavoitelluissa paikoissa aiempaa enemmän negatiivista. Et kuitenkaan ole ainut. Monet muut ovat täällä liikkeellä samoin motiivein.
Valitettavaa kuitenkin, että tässä asiassa defenssit toimivat ihmisen kannalta pitkällä aikavälillä (=iankaikkisuusperspektiivissä) vahingollisesti. Ihminen ei teekään parannusta, koska voimakkaat defenssit onnistuvat kieltämään vl:na olemisen ja elämisen arvon. Joskus tulee semmoisiakin epäilyksiä, että defensseissä olisi kysymys peräti suunnitteluvirheestä. Kyllä ne kuitenkin varmaan itsessään ovat hyvä asia. Sielunvihollinen vain on saanut valjastettua nekin omiin tarkoitusperiinsä."psykologisesti paremmassa asemassa pelastusvarmuuden suhteen kuin sinä, että minussa ei-vl:ten käsitys sieluntilastani ei aiheuta vähäistäkään epävarmuutta, mutta sinussa aiheuttaa. Taistelet sitä epävarmuutta vastaan kaivaen kaivamalla kaikista vl:ten ja SRK:n tekemisistä ja opetuksista jotain negatiivista."
Pitää tuon mielikuvan joka sinulle on minusta syntynyt, ei se minua mitenkään haittaa.
Mutta se ei ole minusta oikein, että alamme levittämään ihmisistä valheita ja väärää tietoa sen oman mielikuvamme perusteella. Neuvoni sinulle on, että älä nyt muista ihmisistä ainakaan ala levittelemään tietoja julkisesti jotka eivät pidä paikkaansa, sillä myös jokaisesta turhasta sanasta joudumme aikanamme vastaamaan Jumalalle.
Itse huomaan monesti tehneeni virhearvioinnin jonkun ihmisen kohdalla, kun opin tuntemaan hänet paremmin, niin ihminen saattaakin olla ihan toisenlainen kuin kuvittelin, muutos on usein hyvään suuntaan, mutta välillä myös huonompaan suuntaan.- olevani mikään
Emmalia kirjoitti:
"psykologisesti paremmassa asemassa pelastusvarmuuden suhteen kuin sinä, että minussa ei-vl:ten käsitys sieluntilastani ei aiheuta vähäistäkään epävarmuutta, mutta sinussa aiheuttaa. Taistelet sitä epävarmuutta vastaan kaivaen kaivamalla kaikista vl:ten ja SRK:n tekemisistä ja opetuksista jotain negatiivista."
Pitää tuon mielikuvan joka sinulle on minusta syntynyt, ei se minua mitenkään haittaa.
Mutta se ei ole minusta oikein, että alamme levittämään ihmisistä valheita ja väärää tietoa sen oman mielikuvamme perusteella. Neuvoni sinulle on, että älä nyt muista ihmisistä ainakaan ala levittelemään tietoja julkisesti jotka eivät pidä paikkaansa, sillä myös jokaisesta turhasta sanasta joudumme aikanamme vastaamaan Jumalalle.
Itse huomaan monesti tehneeni virhearvioinnin jonkun ihmisen kohdalla, kun opin tuntemaan hänet paremmin, niin ihminen saattaakin olla ihan toisenlainen kuin kuvittelin, muutos on usein hyvään suuntaan, mutta välillä myös huonompaan suuntaan.tuomari, joka antaisi pistepirkkona arvioitani muista nimimerkeistä kenenkään muun kuin itseni käyttöön. Kunhan annoin oman arvioni.
olevani mikään kirjoitti:
tuomari, joka antaisi pistepirkkona arvioitani muista nimimerkeistä kenenkään muun kuin itseni käyttöön. Kunhan annoin oman arvioni.
"En koe Kirjoittanut: olevani mikään / Tänään / klo 14:40
tuomari, joka antaisi pistepirkkona arvioitani muista nimimerkeistä kenenkään muun kuin itseni käyttöön."
Jos olisit toiminut noin, ja antanut sinun arviosi minusta minulle henkilökohtaisesti. Nyt annoit arviosi julkisella keskutelupalstalla jota lukevat useat tuhannet ihmiset. Joku saattaa lukea sinun valheellisen ja väärityneen mielipiteen minusta, ja näin se esittämäsi valhe leviää.
Juoruja ja valheita ei tule ihmisistä levittää vaikka oma mielipide jostain ihmisestä on mikä on. Sinä puhuit täysin erilailla minusta kuin miten itse oikeasti tunnen.- ei ole
Emmalia kirjoitti:
tuomari, joka antaisi pistepirkkona arvioitani muista nimimerkeistä kenenkään muun kuin itseni käyttöön."
Jos olisit toiminut noin, ja antanut sinun arviosi minusta minulle henkilökohtaisesti. Nyt annoit arviosi julkisella keskutelupalstalla jota lukevat useat tuhannet ihmiset. Joku saattaa lukea sinun valheellisen ja väärityneen mielipiteen minusta, ja näin se esittämäsi valhe leviää.
Juoruja ja valheita ei tule ihmisistä levittää vaikka oma mielipide jostain ihmisestä on mikä on. Sinä puhuit täysin erilailla minusta kuin miten itse oikeasti tunnen.valhe, juoru eikä vääristely, vaan kyseessä on viesteistäsi syntynyt aito mielikuva sinusta. Valhe on tietoista toimintaa, jossa sanotaan asian olevan toisin kuin tietää olevan. Juoru on pahan puhumista toisesta selän takana. Vääristely on asian esittämistä totuuden vastaisessa valossa. Mihinkään noista en ole syyllistynyt. Julkisesti olet viestisi kirjoittanut ja julkisesti sait myös arvion itsestäsi.
ei ole kirjoitti:
valhe, juoru eikä vääristely, vaan kyseessä on viesteistäsi syntynyt aito mielikuva sinusta. Valhe on tietoista toimintaa, jossa sanotaan asian olevan toisin kuin tietää olevan. Juoru on pahan puhumista toisesta selän takana. Vääristely on asian esittämistä totuuden vastaisessa valossa. Mihinkään noista en ole syyllistynyt. Julkisesti olet viestisi kirjoittanut ja julkisesti sait myös arvion itsestäsi.
"Sinun kaltaisesi ihminen ei koe ikinä tehneensä mitään väärää. Vaikka tappaisit äitisi, selittäisit senkin itsellesi huippuerinomaiseksi hyväksi teoksi."
Ei mitään muuta, sillä en oikeasti tunne noin miten väität. Sinähän syytät minua tuollaiseksi miten kirjoitat. Ei tuo ole enään arviointia ihmisestä, vaan väite millainen ihminen on.
"Juoru on pahan puhumista toisesta selän takana."
Mitä muuta tämä on kuin pahanpuhumista ja juoruilua selän takana? Et edes tunne minua, niin silti sinulla on pokkaa esittää minusta arvioita joita esität siten kuin muka tuntisit minut.
"Julkisesti olet viestisi kirjoittanut ja julkisesti sait myös arvion itsestäsi."
Julkisesti olen viestini kirjoittanut, mutta en ole alkanut arvioimaan muita keskustelijoita, vaan puuttunut vl-oppiin. Sinä olet hyökännyt keskustelijan kimppuun törkeällä tavalla, vaikka palstalla kuuluisi keskustella asioista, ei keskustelijoista.- sinusta:
ei ole kirjoitti:
valhe, juoru eikä vääristely, vaan kyseessä on viesteistäsi syntynyt aito mielikuva sinusta. Valhe on tietoista toimintaa, jossa sanotaan asian olevan toisin kuin tietää olevan. Juoru on pahan puhumista toisesta selän takana. Vääristely on asian esittämistä totuuden vastaisessa valossa. Mihinkään noista en ole syyllistynyt. Julkisesti olet viestisi kirjoittanut ja julkisesti sait myös arvion itsestäsi.
- etsivä-xx
päätäni: kirjoitti:
Olen keskustelussanne sivullinen, mutta en voi muuta kuin puistella päätäni. Sinun kaltaisesi ihminen ei koe ikinä tehneensä mitään väärää. Vaikka tappaisit äitisi, selittäisit senkin itsellesi huippuerinomaiseksi hyväksi teoksi. Ällötät minua.Puistelen päätäni: / Tänään / klo 09:48
Olen keskustelussanne sivullinen, mutta en voi muuta kuin puistella päätäni. Sinun kaltaisesi ihminen ei koe ikinä tehneensä mitään väärää. Vaikka tappaisit äitisi, selittäisit senkin itsellesi huippuerinomaiseksi hyväksi teoksi. Ällötät minua.
Jossain on mielestäni raja jota tälläkään palstalla ei pidä ylittää, kaikkein vähiten mielestäni uskovaisena itseään pitävän vanhoillislestadiolaisen. Mieti nyt mielessäsi millainen syytös "Vaikka tappaisit äitisi, selittäisit senkin itsellesi huippuerinomaiseksi hyväksi teoksi" lauseeseen sisältyy. Hyvänen aika, rinnastat mielipiteen täällä palstalla oman äidin tappamiseen, joka jokaisessa pakanakulttuurissakin on pahimman luokan teko, kaikke arvokasta häpäisevä teko jos mikä.
Jos olet miespuolinen, niin sanon, että jos oma poikani tällaista kirjoittaisi, että oman äitinsä voisi tappaa eikä tunnonvaivojakaan kokisi, niin huutia saisi poika vaikka aikamies onkin.
Palataisiinko edes kohtuullisen asialliselle linjalle tässä. Ei sinun tai muidenkaan tarvitse pitää Emmalian mielipiteistä, sen voi sanoa toisinkin. - Ihmistuntija.
päätäni: kirjoitti:
Olen keskustelussanne sivullinen, mutta en voi muuta kuin puistella päätäni. Sinun kaltaisesi ihminen ei koe ikinä tehneensä mitään väärää. Vaikka tappaisit äitisi, selittäisit senkin itsellesi huippuerinomaiseksi hyväksi teoksi. Ällötät minua."Vaikka tappaisit äitisi, selittäisit senkin itsellesi huippuerinomaiseksi hyväksi teoksi."
Olet vl-sika! etsivä-xx kirjoitti:
Puistelen päätäni: / Tänään / klo 09:48
Olen keskustelussanne sivullinen, mutta en voi muuta kuin puistella päätäni. Sinun kaltaisesi ihminen ei koe ikinä tehneensä mitään väärää. Vaikka tappaisit äitisi, selittäisit senkin itsellesi huippuerinomaiseksi hyväksi teoksi. Ällötät minua.
Jossain on mielestäni raja jota tälläkään palstalla ei pidä ylittää, kaikkein vähiten mielestäni uskovaisena itseään pitävän vanhoillislestadiolaisen. Mieti nyt mielessäsi millainen syytös "Vaikka tappaisit äitisi, selittäisit senkin itsellesi huippuerinomaiseksi hyväksi teoksi" lauseeseen sisältyy. Hyvänen aika, rinnastat mielipiteen täällä palstalla oman äidin tappamiseen, joka jokaisessa pakanakulttuurissakin on pahimman luokan teko, kaikke arvokasta häpäisevä teko jos mikä.
Jos olet miespuolinen, niin sanon, että jos oma poikani tällaista kirjoittaisi, että oman äitinsä voisi tappaa eikä tunnonvaivojakaan kokisi, niin huutia saisi poika vaikka aikamies onkin.
Palataisiinko edes kohtuullisen asialliselle linjalle tässä. Ei sinun tai muidenkaan tarvitse pitää Emmalian mielipiteistä, sen voi sanoa toisinkin.""Vaikka tappaisit äitisi, selittäisit senkin itsellesi huippuerinomaiseksi hyväksi teoksi" lauseeseen sisältyy. Hyvänen aika, rinnastat mielipiteen täällä palstalla oman äidin tappamiseen, joka jokaisessa pakanakulttuurissakin on pahimman luokan teko, kaikke arvokasta häpäisevä teko jos mikä."
Sydäntä särkee, että joku edes voi ajatella noin. Kirjoittaja ei osaa edes kuvitella mitä olen kokenut, ja miten rakas äiti minulle on. Mutta lohdullista on, että Jumala näkee nekin satuttavat nuolet sydämeen mitä ihmiset eivät näe. Ehkä juuri siksi, niistä turhista sanoistammekin joudumme aikanamme vastata.
"Jos olet miespuolinen, niin sanon, että jos oma poikani tällaista kirjoittaisi, että oman äitinsä voisi tappaa eikä tunnonvaivojakaan kokisi, niin huutia saisi poika vaikka aikamies onkin."
Itse jotenkin epäilen, että kyseisen kommentin kirjoittaja saattaa olla nainen, tämä on "vasta-arvio" keskustelijasta, perustuu sana valintoihin. Mutta samat asiat on opettava pojille ja tytöille, vanhempia tulee kunnioittaa.- huhhuh sentään
tuomitset toiset kirjoittajat noin törkeästi?
Raamattu kieltää tuomitsemasta. - 2 kysymystä
huhhuh sentään kirjoitti:
tuomitset toiset kirjoittajat noin törkeästi?
Raamattu kieltää tuomitsemasta."Raamattu kieltää tuomitsemasta."
mitä tarkoittaa vl-herätysliikkeen opettama "vain me" -oppi?
Tiedätkö, miksi vanhoillislestadiolaiset nimittävät vl-herätysliikkeen ulkopuolisia uskovaisia? - huhhuh sentään
2 kysymystä kirjoitti:
"Raamattu kieltää tuomitsemasta."
mitä tarkoittaa vl-herätysliikkeen opettama "vain me" -oppi?
Tiedätkö, miksi vanhoillislestadiolaiset nimittävät vl-herätysliikkeen ulkopuolisia uskovaisia?Miksi tuomitset toiset kirjoittajat noin törkeästi?
Raamattu kieltää tuomitsemasta. - tähän?
huhhuh sentään kirjoitti:
Miksi tuomitset toiset kirjoittajat noin törkeästi?
Raamattu kieltää tuomitsemasta. - olla hiljaista
ei ole kirjoitti:
Teillä taitaa siellä voorumilla olla hiljasta kun olette tänne siirtyneet monissa miehin ja naisin. Sen paljastaa tuo yhteinen puheenparsi ja ne hyvät hedelmät.
olla hiljaista kirjoitti:
Teillä taitaa siellä voorumilla olla hiljasta kun olette tänne siirtyneet monissa miehin ja naisin. Sen paljastaa tuo yhteinen puheenparsi ja ne hyvät hedelmät.
"ja ne hyvät hedelmät."
Tunnistatte sanotaan Jumalan Sanassa.- huhhuh sentään.
tähän? kirjoitti:
Vastaa kysymykseen, äläkä väistele.
http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/8270659/38619796 - Suomen laista
Näetkö? kirjoitti:
ihmisten sydämeen?
Vaihdapa tuohon vl tilalle muslimi, niin ehkä huomaat yhteyden kiihotukseen kansanryhmää vastaan.
"Joka yleisön keskuuteen levittää lausuntoja tai muita tiedonantoja, joissa uhataan, panetellaan tai solvataan jotakin kansallista, rodullista, etnistä tai uskonnollista ryhmää taikka niihin rinnastettavaa kansanryhmää, on tuomittava kiihottamisesta kansanryhmää vastaan sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi." - Suomen laista
Ihmistuntija. kirjoitti:
"Vaikka tappaisit äitisi, selittäisit senkin itsellesi huippuerinomaiseksi hyväksi teoksi."
Olet vl-sika!Nyt sheriffi paikalle.
- joku täältä
Emmalia kirjoitti:
"Sinun kaltaisesi ihminen ei koe ikinä tehneensä mitään väärää. Vaikka tappaisit äitisi, selittäisit senkin itsellesi huippuerinomaiseksi hyväksi teoksi."
Ei mitään muuta, sillä en oikeasti tunne noin miten väität. Sinähän syytät minua tuollaiseksi miten kirjoitat. Ei tuo ole enään arviointia ihmisestä, vaan väite millainen ihminen on.
"Juoru on pahan puhumista toisesta selän takana."
Mitä muuta tämä on kuin pahanpuhumista ja juoruilua selän takana? Et edes tunne minua, niin silti sinulla on pokkaa esittää minusta arvioita joita esität siten kuin muka tuntisit minut.
"Julkisesti olet viestisi kirjoittanut ja julkisesti sait myös arvion itsestäsi."
Julkisesti olen viestini kirjoittanut, mutta en ole alkanut arvioimaan muita keskustelijoita, vaan puuttunut vl-oppiin. Sinä olet hyökännyt keskustelijan kimppuun törkeällä tavalla, vaikka palstalla kuuluisi keskustella asioista, ei keskustelijoista.Aivan sairasta tuollainen pahansuopa toisen henkilön kimppuun käyminen ja "analysointi".
Sinun ei olisi kannattanut vastata tuolle ilkimykselle mitään.
Voisit pyytää Moppia poistamaan hänen ensimmäisen häijyn viestinsä tässä ketjussa sinua kohtaan, niin koko hänen likainen parjaamisensa häipyisi taivaan tuuliin.
Moppi varmasti poistaisi, sillä on hyvän nettikäytöksen vastaista kajota toisen kirjoittajan persoonaan ja vielä tahallisen ilkeästi.
Kirjoitat tänne aina asiallisesti ja viesteistäsi tulee tunne, että seisot rehellisesti niiden takana. Suomen laista kirjoitti:
Nyt sheriffi paikalle.
Vl-ihminen kiihottaa ihmisiä vastustamaan vl-liikkeen ulkopuloista sanomalla näin: ""Vaikka tappaisit äitisi, selittäisit senkin itsellesi huippuerinomaiseksi hyväksi teoksi."
Vaiko ilmeisesti ei-vl kiihotta tuon kommentin vuoksi vl-liikettä vastaan sanomalla näin:
"Muistutat eläintä Kirjoittanut: Ihmistuntija. / Tänään / klo 16:34
Olet vl-sika!"
Koitahan nyt pitää seriffi tästä erossa. Antaa keskustelun olla palstalla sellaisena kuin se on. Jos jollain olisi aihetta esittää rehellinen poistopyyntö niin ainakin minä olisin yksi.joku täältä kirjoitti:
Aivan sairasta tuollainen pahansuopa toisen henkilön kimppuun käyminen ja "analysointi".
Sinun ei olisi kannattanut vastata tuolle ilkimykselle mitään.
Voisit pyytää Moppia poistamaan hänen ensimmäisen häijyn viestinsä tässä ketjussa sinua kohtaan, niin koko hänen likainen parjaamisensa häipyisi taivaan tuuliin.
Moppi varmasti poistaisi, sillä on hyvän nettikäytöksen vastaista kajota toisen kirjoittajan persoonaan ja vielä tahallisen ilkeästi.
Kirjoitat tänne aina asiallisesti ja viesteistäsi tulee tunne, että seisot rehellisesti niiden takana."Moppi varmasti poistaisi, sillä on hyvän nettikäytöksen vastaista kajota toisen kirjoittajan persoonaan ja vielä tahallisen ilkeästi."
Uskon, että Moppi poistaisi, ja hänen näppinsä varmaan syyhyävätkin, Moppi ei hyväksy kirjoittajiin kohdistuvaa hyökkäystä.
Mutta itse laitoin Mopille toivomuksen ettei poistelisi välistä viestejä ellei ole ihan pakko. Uudistuksen myötä tuo yksittäisten viestien poisto sekoittaa koko keskusten, ja Moppi on tämän varmaan huomannut.
En minä tuosta välitä, jokainen saa sanoa omat mielipiteensä. Satuttaa kyllä tuollainen jos äidistä puhutaan tuohon sävyyn, mutta kaikki eivät ajattele sitä mitä sanovat, ja miten sanatkin voivat loukata:(- Suomen laista
Emmalia kirjoitti:
Vl-ihminen kiihottaa ihmisiä vastustamaan vl-liikkeen ulkopuloista sanomalla näin: ""Vaikka tappaisit äitisi, selittäisit senkin itsellesi huippuerinomaiseksi hyväksi teoksi."
Vaiko ilmeisesti ei-vl kiihotta tuon kommentin vuoksi vl-liikettä vastaan sanomalla näin:
"Muistutat eläintä Kirjoittanut: Ihmistuntija. / Tänään / klo 16:34
Olet vl-sika!"
Koitahan nyt pitää seriffi tästä erossa. Antaa keskustelun olla palstalla sellaisena kuin se on. Jos jollain olisi aihetta esittää rehellinen poistopyyntö niin ainakin minä olisin yksi.Molemmat ovat asiattomia henkilöön käyviä ja jälkimmäinen lisäksi kansanryhmään kohdistuva panettelu. Molemmat joutavat pois.
- Ei kiihotusta
Suomen laista kirjoitti:
Nyt sheriffi paikalle.
"Vaikka tappaisit äitisi, selittäisit senkin itsellesi huippuerinomaiseksi hyväksi teoksi."
eli vanhoillislestadiolainen kirjoittaa toiselle ihmiselle yllä olevalla tavalla. - mutta mikä maksaa?
lyyleri kirjoitti:
on itse henkilökohtaisesti tutustua kaikessa rauhassa paikan päällä..eli seuroissa..!! Ei muitten ennekkoasenteitten perusteella.
On äärimmäisen vaikeaa saada vanhoillislesta tutustumaan jonkun muun hengellisen kuppikunnan rientoihin. Miksi pitää ennemmin uskoa puhujapappojen levittämiä huhuja kuin itse ottaa selkoa?
- nyt väärän
Emmalia kirjoitti:
Juoruja ja valheita ei tule ihmisistä levittää vaikka oma mielipide jostain ihmisestä on mikä on. Sinä puhuit täysin erilailla minusta kuin miten itse oikeasti tunnen.todistuksen lähimmäisestäsi syyttämällä minua valehtelusta, vääristelystä ja juoruilusta. Jos en antaisi sinulle suoraa palautetta, juoruilisin. Suora palaute ei koskaan ole juoruilua. Jos valehtelisin, joutuisin kirjoittamaan sinusta vastoin sitä, mitä olen kirjoituksistasi kokenut. Mitä järkeä minun olisi vääristellä vaikutelmaa, joka on kirjoituksistasi minulle sinusta syntynyt? Mitä tulee myrkylliseen asenteeseesi, olen siitä antanut jo riittävästi palautetta. Tarkennan vielä yhtä asiaa.
""Sinun kaltaisesi ihminen ei koe ikinä tehneensä mitään väärää. Vaikka tappaisit äitisi, selittäisit senkin itsellesi huippuerinomaiseksi hyväksi teoksi."
Ei mitään muuta, sillä en oikeasti tunne noin miten väität."
Käytin kieltämättä vahvoja sanamuotoja, joita voi olla tarpeen selittää auki. En tarkoittanut, että uskoisin sinun kaltaisesi pikkusievän ja huippuerinomaisen ihmisen tappavan äitiään. Mutta olet olemassaan semmoinen ihminen, että JOS tekisit niin, pikkusievän näppärästi itsellesi parhain päin. Samoinhan teet nykyään vähemmän karkeiden syntien kohdalla. Olet jopa onnistunut selittämään ne itsellesi niin, että ne eivät olisi syntejä lainkaan.
Muista seuraavan kerran, kun rukoilet iltarukouksesi, että et aloittaisi sitä tavanomaiseen tyyliin: "Onneksi en ole sellainen kuin se Suomi24:n tyyppi, vaan hyväkäytöksinen, rakastava, kaikille hyvää toivova, hyväntekeväisyyteen rahojaan laittava jne." Jumalan edessä kokemuksesi itsestäsi, vaikka pitäisit sitä aitona, on kuin saastainen vaate.
Tiedän olevani kaikessa syntinen ja epäonnistunut, myös tässä keskustelussa. Anteeksi kaikki puutteet ja karkeudet kirjoituksissani, joita sinun kaltaisesi pumpulissa elänyt ja muutenkin pikkusievä ja olevinaan oleva nainen kavahtaa. Et ymmärrä lainkaan karkeita esimerkkejä, koska sinusta ei ole hakattu pois tunnetta ihmisen pohjimmaisesta hyvyydestä. Naiset pääsevät elämässä usein helpolla sillä saralla. Helvetti nielee kuitenkin yhtä lailla karkeat pahoinpitelijät kuin itseään täynnä olevat omavanhurskaat pikkusievät.
Jumala minua armahtakoon!
Luuk. 18:10 Kaksi ihmistä meni ylös templiin rukoilemaan, yksi Pharisealainen ja toinen Publikani.
11 Pharisealainen seisoi ja rukoili näin itsellensä: minä kiitän sinua, Jumala, etten minä ole niinkuin muut ihmiset, ryöväri, väärä, huorintekiä, taikka myös niinkuin tämä Publikani.
12 Kahdesti viikossa minä paastoon, ja annan kymmenykset kaikista mitä minulla on.
13 Ja Publikani seisoi taampana, eikä tahtonut silmiänsäkään nostaa ylös taivaasen päin, mutta löi rintoihinsa ja sanoi: Jumala, armahda minun syntisen päälleni!
14 Minä sanon teille: tämä meni kotiansa hurskaampana kuin toinen; sillä jokainen joka itsensä ylentää, se alennetaan, ja joka itsensä alentaa, se ylennetään. - Olet tyypillinen vl
nyt väärän kirjoitti:
todistuksen lähimmäisestäsi syyttämällä minua valehtelusta, vääristelystä ja juoruilusta. Jos en antaisi sinulle suoraa palautetta, juoruilisin. Suora palaute ei koskaan ole juoruilua. Jos valehtelisin, joutuisin kirjoittamaan sinusta vastoin sitä, mitä olen kirjoituksistasi kokenut. Mitä järkeä minun olisi vääristellä vaikutelmaa, joka on kirjoituksistasi minulle sinusta syntynyt? Mitä tulee myrkylliseen asenteeseesi, olen siitä antanut jo riittävästi palautetta. Tarkennan vielä yhtä asiaa.
""Sinun kaltaisesi ihminen ei koe ikinä tehneensä mitään väärää. Vaikka tappaisit äitisi, selittäisit senkin itsellesi huippuerinomaiseksi hyväksi teoksi."
Käytin kieltämättä vahvoja sanamuotoja, joita voi olla tarpeen selittää auki. En tarkoittanut, että uskoisin sinun kaltaisesi pikkusievän ja huippuerinomaisen ihmisen tappavan äitiään. Mutta olet olemassaan semmoinen ihminen, että JOS tekisit niin, pikkusievän näppärästi itsellesi parhain päin. Samoinhan teet nykyään vähemmän karkeiden syntien kohdalla. Olet jopa onnistunut selittämään ne itsellesi niin, että ne eivät olisi syntejä lainkaan.
Muista seuraavan kerran, kun rukoilet iltarukouksesi, että et aloittaisi sitä tavanomaiseen tyyliin: "Onneksi en ole sellainen kuin se Suomi24:n tyyppi, vaan hyväkäytöksinen, rakastava, kaikille hyvää toivova, hyväntekeväisyyteen rahojaan laittava jne." Jumalan edessä kokemuksesi itsestäsi, vaikka pitäisit sitä aitona, on kuin saastainen vaate.
Tiedän olevani kaikessa syntinen ja epäonnistunut, myös tässä keskustelussa. Anteeksi kaikki puutteet ja karkeudet kirjoituksissani, joita sinun kaltaisesi pumpulissa elänyt ja muutenkin pikkusievä ja olevinaan oleva nainen kavahtaa. Et ymmärrä lainkaan karkeita esimerkkejä, koska sinusta ei ole hakattu pois tunnetta ihmisen pohjimmaisesta hyvyydestä. Naiset pääsevät elämässä usein helpolla sillä saralla. Helvetti nielee kuitenkin yhtä lailla karkeat pahoinpitelijät kuin itseään täynnä olevat omavanhurskaat pikkusievät.
Luuk. 18:10 Kaksi ihmistä meni ylös templiin rukoilemaan, yksi Pharisealainen ja toinen Publikani.
11 Pharisealainen seisoi ja rukoili näin itsellensä: minä kiitän sinua, Jumala, etten minä ole niinkuin muut ihmiset, ryöväri, väärä, huorintekiä, taikka myös niinkuin tämä Publikani.
12 Kahdesti viikossa minä paastoon, ja annan kymmenykset kaikista mitä minulla on.
13 Ja Publikani seisoi taampana, eikä tahtonut silmiänsäkään nostaa ylös taivaasen päin, mutta löi rintoihinsa ja sanoi: Jumala, armahda minun syntisen päälleni!
14 Minä sanon teille: tämä meni kotiansa hurskaampana kuin toinen; sillä jokainen joka itsensä ylentää, se alennetaan, ja joka itsensä alentaa, se ylennetään.vl-paskaa ja sama ivallinen tyyli kuin aiemminkin. :((
nyt väärän kirjoitti:
todistuksen lähimmäisestäsi syyttämällä minua valehtelusta, vääristelystä ja juoruilusta. Jos en antaisi sinulle suoraa palautetta, juoruilisin. Suora palaute ei koskaan ole juoruilua. Jos valehtelisin, joutuisin kirjoittamaan sinusta vastoin sitä, mitä olen kirjoituksistasi kokenut. Mitä järkeä minun olisi vääristellä vaikutelmaa, joka on kirjoituksistasi minulle sinusta syntynyt? Mitä tulee myrkylliseen asenteeseesi, olen siitä antanut jo riittävästi palautetta. Tarkennan vielä yhtä asiaa.
14 Minä sanon teille: tämä meni kotiansa hurskaampana kuin toinen; sillä jokainen joka itsensä ylentää, se alennetaan, ja joka itsensä alentaa, se ylennetään.Ymmärtäist laittaa tuon pilkkakirveen pois. En itseni vuoksi vaan heidän vuokseen jotka tunnustavat samaa vl-uskoa kanssasi.
Uskon, että kirjoituksiasi lukevat myös sellaiset vl-ihmiset jotka häpeävät törkeää kielenkäyttöäsi. Mutta ehkä heidän on hyvä nähdä totuus, ja eivät sitten niin kovin ihmettele miksi ihmisillä on niin negatiivinen käsitys vl-liikkeestä.
Toisaalta on lohuttavaa kun heiluttelet minua kohtaan tuota pilkkakirvestäsi niin kovin. Sillä eikö siellä Raamatussa juuri sanota jotenkin sinnepäin, että uskovaisia pilkataan heidän uskonsa vuoksi?Suomen laista kirjoitti:
Molemmat ovat asiattomia henkilöön käyviä ja jälkimmäinen lisäksi kansanryhmään kohdistuva panettelu. Molemmat joutavat pois.
"Molemmat ovat asiattomia henkilöön käyviä ja jälkimmäinen lisäksi kansanryhmään kohdistuva panettelu."
Ole toinen toistansa parempi, vaan meissä jokaisessa on virheitä.
"jälkimmäinen lisäksi kansanryhmään kohdistuva panettelu."
Saako vl-liikkeen "vain me oppi" aikaan tuon, että jos jotain vl-nimikettä kantavaa ihmistä kutusuu siaksi, niin se sika nimitys mielletään koskemaan koko vl-liikettä? Puhut kansanryhmään kohistuvasta panettelusta, vaikka tuo viesti on osoitettu vain yhdelle henkilölle.- taas törähti
Suomen laista kirjoitti:
Molemmat ovat asiattomia henkilöön käyviä ja jälkimmäinen lisäksi kansanryhmään kohdistuva panettelu. Molemmat joutavat pois.
"Kansanryhmä on merkityksellisen laaja yksilöiden ryhmä, joka kokee samankaltaisuutta kielen, uskonnon, etnisyyden, asuinpaikan, ammatin, luokan tai kastin, asemansa jne. tai näiden yhdistelmän vuoksi."
mikähän noista kriteereistä vl:ssa toteutuu? Etnisyys kai, sillä valtaosa vl:sta on "syntyperäisiä"? Ihmetyttää vl-halu erottautua muusta yhteiskunnasta omaksi porukakseen, vaikka yhteiskunnan tarjoamia etuuksia ollaan lähes ensimmäisinä kahmuamassa. - lyyleri
mutta mikä maksaa? kirjoitti:
On äärimmäisen vaikeaa saada vanhoillislesta tutustumaan jonkun muun hengellisen kuppikunnan rientoihin. Miksi pitää ennemmin uskoa puhujapappojen levittämiä huhuja kuin itse ottaa selkoa?
kehotetaan etsimään Jumalan valtakunta..Sitten kun niin suuren aarteen löytää, ei varmasti halua enää lähteä harhailemaan ja haikailemaan...siinä on kyllin ja siinä on kaikki...Jumalan valtakunnassa...siitä haluais muillekin kertoa ja johdatella löydön äärelle!
- wanhawaimo
nyt väärän kirjoitti:
14 Minä sanon teille: tämä meni kotiansa hurskaampana kuin toinen; sillä jokainen joka itsensä ylentää, se alennetaan, ja joka itsensä alentaa, se ylennetään.Olen lukenut läpi keskustelusi Emmalian kanssa enkä voi muuta kuin ihmetellä.
Haukut toista, henkilöä joka kirjoittaa avoimesti nimimerkillään ja itse huutelet puskasta ylimielisesti. Pyydät muka anteeksi karkeaa kielenkäyttöäsi ja samalla haukut toista pikkusieväksi sievistelijäksi ym lievemmillä nimittelyillä. Se anteeksipyyntö ei siis ei tule sydämestä, vaan muodon vuoksi.
Et keskity palstan aiheisiin, vaan tarraat toisen kirjoittajan henkilöllisyyteen ja alat arvioida hänen olemustaan sen sijaan että kirjoittaisit aiheesta.
Emmalia on yksi palstan harvoista asiallisesti ja kiihkottomasti kirjoittelevista nimimerkeistä.
Olet nyt onnistunut kirjoittamaan kaikille suomi24:ää seuraaville lestadiolaisuudesta kiinnostuneille ihmisille, millainen on oikea ja todellinen lestadiolaisen ihmisen malliesimerkki. Tällainen henkilö ei pysty keskustelemaan uskonsa asioista, koska ei todennäköisesti ole siihen tarkemmin perehtynyt, koska ei yleensä lue Raamattua. Tällainen vl-henkilö osaa muutaman jakeen joita sitten viljelee näennäisuskovaisen tapaan. Hänen omatuntonsa ei kerro mitään siitä, että on väärin toista ihmistä haukkua nimettömänä puskan takaa.
Tuo kertoo jo hyvin paljon vl-ihmisistä. Kiitos paljon, että olet paljastanut oman sisimmän karvasi. Vahvistat omilla kirjoituksillasi käsityksiä siitä, millaisia vl:t ovat.
Jatka samaan tapaan, niin me ulkopuoliset saamme vahvistusta sille, ettei todella kannata liittyä vl-liikkeeseen. - .....................
wanhawaimo kirjoitti:
Olen lukenut läpi keskustelusi Emmalian kanssa enkä voi muuta kuin ihmetellä.
Haukut toista, henkilöä joka kirjoittaa avoimesti nimimerkillään ja itse huutelet puskasta ylimielisesti. Pyydät muka anteeksi karkeaa kielenkäyttöäsi ja samalla haukut toista pikkusieväksi sievistelijäksi ym lievemmillä nimittelyillä. Se anteeksipyyntö ei siis ei tule sydämestä, vaan muodon vuoksi.
Et keskity palstan aiheisiin, vaan tarraat toisen kirjoittajan henkilöllisyyteen ja alat arvioida hänen olemustaan sen sijaan että kirjoittaisit aiheesta.
Emmalia on yksi palstan harvoista asiallisesti ja kiihkottomasti kirjoittelevista nimimerkeistä.
Olet nyt onnistunut kirjoittamaan kaikille suomi24:ää seuraaville lestadiolaisuudesta kiinnostuneille ihmisille, millainen on oikea ja todellinen lestadiolaisen ihmisen malliesimerkki. Tällainen henkilö ei pysty keskustelemaan uskonsa asioista, koska ei todennäköisesti ole siihen tarkemmin perehtynyt, koska ei yleensä lue Raamattua. Tällainen vl-henkilö osaa muutaman jakeen joita sitten viljelee näennäisuskovaisen tapaan. Hänen omatuntonsa ei kerro mitään siitä, että on väärin toista ihmistä haukkua nimettömänä puskan takaa.
Tuo kertoo jo hyvin paljon vl-ihmisistä. Kiitos paljon, että olet paljastanut oman sisimmän karvasi. Vahvistat omilla kirjoituksillasi käsityksiä siitä, millaisia vl:t ovat.
Jatka samaan tapaan, niin me ulkopuoliset saamme vahvistusta sille, ettei todella kannata liittyä vl-liikkeeseen.En ole lukenut läpi ketjua eikä tarkoitukseni ole asettua kummankaan puolelle tuossa väittelyssä, mutta minua ihmetyttää wanhawaimon kommentti, lähinnä tämä:
"Olet nyt onnistunut kirjoittamaan kaikille suomi24:ää seuraaville lestadiolaisuudesta kiinnostuneille ihmisille, millainen on oikea ja todellinen lestadiolaisen ihmisen malliesimerkki. Tällainen henkilö ei pysty keskustelemaan uskonsa asioista, koska ei todennäköisesti ole siihen tarkemmin perehtynyt, koska ei yleensä lue Raamattua. Tällainen vl-henkilö osaa muutaman jakeen joita sitten viljelee näennäisuskovaisen tapaan. Hänen omatuntonsa ei kerro mitään siitä, että on väärin toista ihmistä haukkua nimettömänä puskan takaa.
Tuo kertoo jo hyvin paljon vl-ihmisistä. Kiitos paljon, että olet paljastanut oman sisimmän karvasi. Vahvistat omilla kirjoituksillasi käsityksiä siitä, millaisia vl:t ovat."
Mielestäni Sinä teet aika voimakkaita yleistyksiä vl:istä yhden ainoan ihmisen kirjoitusten perusteella, eli Sinun mielestäsi lestadiolainen mm.:
- ei pysty keskustelemaan uskon asioista
- ei lue Raamattua
- omatunto ei kerro toisen ihmisen haukkumista vääräksi
Kannattaisi miettiä kuinka pitkälle alkaa asioita yleistämään yhden kirjoittajan perusteella. Tai jos se ei onnistu, niin sitten voisit pysytellä vain siellä naapuripalstalla... Kiitos. - mieltä
..................... kirjoitti:
En ole lukenut läpi ketjua eikä tarkoitukseni ole asettua kummankaan puolelle tuossa väittelyssä, mutta minua ihmetyttää wanhawaimon kommentti, lähinnä tämä:
"Olet nyt onnistunut kirjoittamaan kaikille suomi24:ää seuraaville lestadiolaisuudesta kiinnostuneille ihmisille, millainen on oikea ja todellinen lestadiolaisen ihmisen malliesimerkki. Tällainen henkilö ei pysty keskustelemaan uskonsa asioista, koska ei todennäköisesti ole siihen tarkemmin perehtynyt, koska ei yleensä lue Raamattua. Tällainen vl-henkilö osaa muutaman jakeen joita sitten viljelee näennäisuskovaisen tapaan. Hänen omatuntonsa ei kerro mitään siitä, että on väärin toista ihmistä haukkua nimettömänä puskan takaa.
Tuo kertoo jo hyvin paljon vl-ihmisistä. Kiitos paljon, että olet paljastanut oman sisimmän karvasi. Vahvistat omilla kirjoituksillasi käsityksiä siitä, millaisia vl:t ovat."
Mielestäni Sinä teet aika voimakkaita yleistyksiä vl:istä yhden ainoan ihmisen kirjoitusten perusteella, eli Sinun mielestäsi lestadiolainen mm.:
- ei lue Raamattua
Kannattaisi miettiä kuinka pitkälle alkaa asioita yleistämään yhden kirjoittajan perusteella. Tai jos se ei onnistu, niin sitten voisit pysytellä vain siellä naapuripalstalla... Kiitos.Vl-herätysliike on saatanasta.
- .....................
mieltä kirjoitti:
Vl-herätysliike on saatanasta.
Sinähän vallan fiksu kaveri olet.
- mieltä
Sinähän vallan fiksu kaveri olet.
ollaan.
En ole lukenut läpi ketjua eikä tarkoitukseni ole asettua kummankaan puolelle tuossa väittelyssä, mutta minua ihmetyttää wanhawaimon kommentti, lähinnä tämä:
- ei lue Raamattua
Kannattaisi miettiä kuinka pitkälle alkaa asioita yleistämään yhden kirjoittajan perusteella. Tai jos se ei onnistu, niin sitten voisit pysytellä vain siellä naapuripalstalla... Kiitos."Kannattaisi miettiä kuinka pitkälle alkaa asioita yleistämään yhden kirjoittajan perusteella. Tai jos se ei onnistu, niin sitten voisit pysytellä vain siellä naapuripalstalla... Kiitos."
Vl-ihmisiä pitäisi yhdistää samankaltainen usko, ja silloin uskon tuomat hedelmätkin ovat samanlaisia? Uskohan ihmiselle sen ymmärryksen antaa miten ihminen toimii.
Ja kun joku vl-toimii noin ja tunnustaa vl-uskoa, niin kyllä hyvin herkästi ihmiset mieltävät kaikki vl-ihmiset samanlaiseksi, koska kyse on uskosta, ja sen tuomista hedelmistä.
Ja aivan varmasti noidenkin kommenttien kirjoittaja, on vankkumaton vl-uskon edustaja, ja tuo vl-uskoa esille. Eli jos joku sanoo olevansa vl-uskovainen, niin hän samalla myös edustaa vl-uskoa.- pertti543
Emmalia kirjoitti:
"Kannattaisi miettiä kuinka pitkälle alkaa asioita yleistämään yhden kirjoittajan perusteella. Tai jos se ei onnistu, niin sitten voisit pysytellä vain siellä naapuripalstalla... Kiitos."
Vl-ihmisiä pitäisi yhdistää samankaltainen usko, ja silloin uskon tuomat hedelmätkin ovat samanlaisia? Uskohan ihmiselle sen ymmärryksen antaa miten ihminen toimii.
Ja kun joku vl-toimii noin ja tunnustaa vl-uskoa, niin kyllä hyvin herkästi ihmiset mieltävät kaikki vl-ihmiset samanlaiseksi, koska kyse on uskosta, ja sen tuomista hedelmistä.
Ja aivan varmasti noidenkin kommenttien kirjoittaja, on vankkumaton vl-uskon edustaja, ja tuo vl-uskoa esille. Eli jos joku sanoo olevansa vl-uskovainen, niin hän samalla myös edustaa vl-uskoa.Ja kaikki joiden etunimi alkaa E:llä ovat varmasti yhtä järkeviä kuin sinä. Edustatko sinä kirjoituksillasi muuten kaikkia ei-vl:iä??
pertti543 kirjoitti:
Ja kaikki joiden etunimi alkaa E:llä ovat varmasti yhtä järkeviä kuin sinä. Edustatko sinä kirjoituksillasi muuten kaikkia ei-vl:iä??
"Edustatko sinä kirjoituksillasi muuten kaikkia ei-vl:iä??"
Vai heittäydytkö vain tyhmäksi? Jos joku ihminen edustaa jotain uskoa, niin silloin hän edustaa omaa uskonsuuntaustaan. Eli usko antaa ihmiselle hedelmät miten ihminen toimii.
En todellakaan edusta kaikkia ei-vl ihmisiä, minä ole minä, ja uskon Jeesukseen. En yhtään tiedä edes kuinka moni jakaa ajatukseni kanssani, mutta uskon, että heitä on, ja siellä missä kaksi tai useampi on yhdessä Jeesuksen nimeen, niin siellä on jo se seurakunta. Joten tälläkin palstalla varmaan, vaikka emme ole tietoisia toisistamme.
Onko sinulle uusia asia se, että usko antaa ihmiselle tietynlaiset hedelmät?
Ensijaisesti suosittelen sinulle Raamatun lukemista.
Matteuksen evankeliumi:
22:29 Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Te eksytte, koska te ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa.
Toisekseen, opettele feikkaamaan paremmin. Kuljet muka kirkossa, tietäen, että se johtaa helvettiin? Uskottavaa :) Tai sitten olet vl-pappi.
"Ei eroa paljon kirkon opetuksesta" Tuollainen lause tulee vain täydellisestä tietämättömyydestä. "pappi vain julistaa syntejä anteeksi". Niin se "pieni" ero siinä on. Me syntiset, luotamme Jeesuksen anteeksiantoon.- Varoitus.
siihen sielunvihollisen ansaan, jonka tämä on asettanut vl-herätysliikkeen muodossa.
- Seurakunta Lainen
Itse tavallisena ev.lut. seurakunnan jäsenenä puolestani olin tuosta "ehtoollis-sirkuksesta" lähinnä hämmentynyt. Outo näytelmä - miksi se vuolas itkuntyrske??
Ehtoollinen on kristitylle onnellinen asia, armosta synnit anteeksi saaminen on iloa. Suurteltassa näkemäni sirkusnäytös vaikutti ahdistavalta. Ahdistuneita ja epätoivoisia ihmisiä. Kristityn valoisuus puuttui.- vakiokävijä
Joskus kyyneleet ovat ilon kyyneleitä, kun suuri ilon ja kiitollisuuden tunne pyyhkii läpi ihmisen. Monesti silmien pisarat toki ovat ehtoollisella ja muulloinkin surusta, pelosta ja murheesta, ja ne purkautuvat helposti samalla kun alkaa avata sydämensä ahdistusta toiselle.
Ehtoollinen on ilmeisesti niin kunnioitusta herättävä, että sille ei monet kristityt saata tai uskalla mennä mitenkään ellei omatunto loista puhtauttaan. Harva taitaa tuntea olevansa kelvollinen ehtoolliselle ilman minkäänlaista rippiä. Ehkäpä siitä johtuvat ne kaulailut ehtoollisjonossa.
Olet katsellut ilmeisesti lähinnä ehtoolliselle meneviä, kunka he ovat vakavia ja itkuisia alttaria lähestyessä. Mutta tarkkaapa seuraavalla kerralla niitä, jotka ovat tulleet ehtoolliselta. Minulla ainakin on ollut usein hymy todella herkässä ehtoollisella käytyäni, eikä ehtoollisen nauttimisen jälkeen malttaisi mitenkään lakata laulamasta. - ahdistavaa
Minua ahdisti siellä katsoa moista itkunäytelmää. Eihän se ole lainkaan tarpeellista. Koko seurat ovat samanlaista mollia, ei duurista puhettakaan.
Miksi äänensävy pitää joka seuraohjelmassa olla itkunpiukea. Iloisuutta ei kuule eikä näe missään, vaan ainoastaan yöllä, kun nuoriso hengailee seurakentällä tupakat huulessa ja puheen sävy on ivallista naurua.
Siellä kokista, jossa on hirveästi sokeria, nautitaan suuria määriä ikäänkuin kaljan korvikkeena ja tuleehan sitä sokerihumalaankin, kun oikein litrakaupalla ryystää. Ja päälle ketjussa tupakkaa, niin meneehän siitä pää sekaisin ilman varsinaista oluttakin.
Kun minä käyn ehtoollisella, niin ei minua itketä. Esitän oman sirkukseni jo asuntovaunulla kumppanin kanssa, niin ei meidän tarvitse enää ehtoollisteltassa alkaa näyttelemään muille, kuinka hyviä tai huonoja uskovaisia tässä ollaan.
Yksi ainoa laulu on duurisävelellä ja se on tämä perjantaiaamun alkuvirsi. "Mutta katso aamusella, seisoo Jeesus rannalla, paistaa kalaa kiitoksella, taittaa leipää ilolla.... ystäviään kutsuu maalle, tulemahan ruuvalle...
Srk on taas uudistamassa siionin laulujaan. Arvata saattaa, ettei minkään laulun sanoja tehdä iloiselle nuotille, vaan synkeälle surumieliselle.
Jumala loi.. auringon kuun... ja tähdet ... ja puut... ihmiset myös...siinä esimerkki iloisesta laulusta, jossa nuotit on duurille.
Minusta on niin kauhean tylsää kuultavaa nämä siionin surumieliset laulut.
Iloisuutta kaipaisin seurapuheisiin ja varsinkin ehtoolliselle... - krokotiilin
kyyneliä kuin kilvan nyyhkineillä puhujilla, opittu tapa ja "uskon" osoitus muille paikalla olijoille. Performanssiksi sitä voinee kutsua, draamaa vai tahatonta komiikkaa, onneksi tilaisuutta ei televisioida, saattaisi joutua väärään kategoriaan emma-skaalassa jopa ilman taustanaurua! ;D
Puoli vuosisataa sitten oli vl-tapahtumissa joukkopsykoosimaista hihhulointia "liikutuksineen" ja varmaan muistumia niiltä ajoilta. Toisaalta vanhemmuutenhan tapahtuu taantumaa "lapsen tasolle", joten monen kohdalta luonnollistakin; se on kun esim hoitomiehillä vanhat muistot palaavat kuin sotaveteraaneilla taistelutapahtumat - asiat, joista ei ole puhuttu tai voitu puhua. - lyyleri
ahdistavaa kirjoitti:
Minua ahdisti siellä katsoa moista itkunäytelmää. Eihän se ole lainkaan tarpeellista. Koko seurat ovat samanlaista mollia, ei duurista puhettakaan.
Miksi äänensävy pitää joka seuraohjelmassa olla itkunpiukea. Iloisuutta ei kuule eikä näe missään, vaan ainoastaan yöllä, kun nuoriso hengailee seurakentällä tupakat huulessa ja puheen sävy on ivallista naurua.
Siellä kokista, jossa on hirveästi sokeria, nautitaan suuria määriä ikäänkuin kaljan korvikkeena ja tuleehan sitä sokerihumalaankin, kun oikein litrakaupalla ryystää. Ja päälle ketjussa tupakkaa, niin meneehän siitä pää sekaisin ilman varsinaista oluttakin.
Kun minä käyn ehtoollisella, niin ei minua itketä. Esitän oman sirkukseni jo asuntovaunulla kumppanin kanssa, niin ei meidän tarvitse enää ehtoollisteltassa alkaa näyttelemään muille, kuinka hyviä tai huonoja uskovaisia tässä ollaan.
Yksi ainoa laulu on duurisävelellä ja se on tämä perjantaiaamun alkuvirsi. "Mutta katso aamusella, seisoo Jeesus rannalla, paistaa kalaa kiitoksella, taittaa leipää ilolla.... ystäviään kutsuu maalle, tulemahan ruuvalle...
Srk on taas uudistamassa siionin laulujaan. Arvata saattaa, ettei minkään laulun sanoja tehdä iloiselle nuotille, vaan synkeälle surumieliselle.
Jumala loi.. auringon kuun... ja tähdet ... ja puut... ihmiset myös...siinä esimerkki iloisesta laulusta, jossa nuotit on duurille.
Iloisuutta kaipaisin seurapuheisiin ja varsinkin ehtoolliselle...suviseurojen ehtoollistilaisuus on niin tunteita herättävä...eikö sais liikutuksesta itkeä??? Mikä tosikko sinä sitten??
- duurissa
ahdistavaa kirjoitti:
Iloisuutta kaipaisin seurapuheisiin ja varsinkin ehtoolliselle...On totta, että Nauruherätys on aivan erikseen. Voit aivan vapaasti liittyä siihen tai mihin tahansa, mikä sinusta tuntuu paremmalta.
Mutta anna muiden iloita omalla tavallaan uskostaan. Eihän se sinulta ole pois? - Selmis
ole Kristus uskoisen kielenkäyttöä - Melperi
- :))
:))))
- etsivä-xx
Usko ei ole tunnelmaa. Sanot, että et ole paneutunut seurapuheisiin väenpaljoudessa. Ei se kovin hyvin onnistunut minultakaan. En halua pelotella "kirkkouskovaista" tutustumisesta - päin vastoin. Olenhan itsekin tehnyt niin "kirkkouskovaisen" taustalla ja miettimistä riittää. Usko ylipäätään ja aivan erityisesti vanhoillislestadiolaisuus ei ole valintamyymälä, mistä valitaan mieleiset osat ja yhdistellään "oman kaltaiseksi" uskoksi. Tässä suhteessa luterilaisessa perusseurakunnassa on katto korkealla ja seinät leveällä. Oletko valmistautunut perheinesi myös elämäntapojen muuttumiseen, mikä vaikutta lapsiinkin. En tarkoita netin syntilistoja, vaan ajattelutavan muutosta. Oletko valmis tavallaan "karumpaan" elämään. Sinusta yksi kuulemasi puhe kuulosti ei erityisesti kirkon opetuksesta poikkeavalle. Kuuntele useampia esim netistä, silloin keskittyy sisältöön eikä esim suviseuratunnelmaan.
Mene ihmeessä sinne rauhanyhdistykselle. Ei ole samanlainen tilaisuus kuin se mitä kuvaat ehtoolliskokemuksenasi suviseuroista. Se tavallinen seuratilaisuus on arkea, suviseurateltta on vuosijuhla. Arjen elämisestä on kuitenkin kyse. - no smoke
Jos tulit kierrelleeksi kentällä, törmäsit varmasti vastenmielisiin näkyihin, nimittäin tupakan orjuudessa oleviin miehiin, naisiin, nuoriin, lapsiin ja kaiken huipuksi odottaviin äiteihinkin.
Tupakan polttoa oli siellä rajoitettu, mutta aina löytyy niitä vastarannan kiiskejä, joille mitkään säännöt eivät ole pyhiä, olivat he sitten kuinka uskovaisia ollakseen.
Vaikka näit paljon hyvää, niin tämä on se pahe, mistä täällä on kirjoitettu paljon. Sitä ei tulisi lakaista maton alle, vaan pitää esillä ja koettaa juurruttaa lapset pienestä pitäen jo pyhäkoulussa karttamaan sellaista muotihuumetta kuin tupakka. Mutta eihän pyhäkoulussa sellaista sovi opettaa, vaan tämä muotihuume tulee vastaan rippileireillä, kansanopistoissa ja tietenkin peruskoulussa, jossa myös lestadiolaiset omaksuvat tämän reittaallisen tavan.
Jos heille siitä puhuttaisiin yhtä kovasti, kuin Jumalan valtakunnasta, he käsittäisivät, että uskovaiselle ei tupakointi huume ole ensinkään sopivaa. - veli.vapaa
muiden joukossa, ja sellaiseksi se on tarkoitettukin. Tällä palstalla olemme lukeneet monet kerrat, kuinka VL-väki odottaa suvijuhlia, jossa saa rentoutua ja tavata tuttavia. Siis aivan varmasti aitoa iloa ja jälleen näkemistä.
Samalla tavalla kokoontuvat hellarit, jehovat ja lestadiolaisuudesta eronneet ryhmät omiin kesäseuroihin. Ja varmaan tunnelma on siellä aivan samanlainen.
Tärkein ilo on kuitenkin sisimmässä oleva ilo ja rauha, joka tulee Jumalalta Pyhän Hengen kautta. Se toimii joka päivä, eikä ihmisen ja Jumalan välissä ole uskontoja, vaan ainoa välimies Jeesus Kristus. - 15 pientä säätöehdotusta
1. pyöritystä ehkäisy ja hoitokokous kysymyksistä.
-> pyöritystä ehkäisy- ja hoitokokouskysymyksistä
2. Suurin osa kirjoituksista ovat olleet erittäin negatiivisia.
-> ... on ollut ....
3. Ihmisten sivistynyt sitokyky ei ole ulottunut lestadiolaisiin.
-> Ihmisten sivistynyt siitoskyky...
4. perus "kirkkouskovainen"
-> "peruskirkkouskovainen"
5. Jumalanpalveluksissa.
->jumalanpalveluksissa.
6. suviseuroihin.
->Suviseuroihin.
7. lauantai aamuna
->lauantaiaamuna
8. seura alueelle.
-> seura-alueelle.
9. Meidän ohjattiin parkkipaikalla
->???
10. toivotettiin tervetulleeksi.
->toivotettiin tervetulleksi.
11. kepeillä, jossa oli piikki päässä.
-> kepeillä, joissa ...
12. ihan vapaa ehtoisesti
->ihan vapaaehtoisesti
13. Joka ei ole suviseuroissa käynyt, voin suositella kaikille, että tutustuu niihin rauhassa.
->???
14. yrittää saada lestadiolaisuutta hyväät valoon....tms..
->???
15. kuunnella Launtai-illan
-> kuunnella lauantai-illan - on ollut tällä palstalla
Jos sanoo jotain hyvää vl:sta, silloin on yleensä sama kuioro haukkumassa. Olen itse kokenut samaa kuin sinäkin esnsimmäisellä kerralla suviseuroissa, se tuntui lähes taivaalliselta ja voin suositella muillekin lämpimästi.
"Jos sanoo jotain hyvää vl:sta, silloin on yleensä sama kuioro haukkumassa."
Aloittajan ja sinun hyvät kokemukset suviseuroista, en epäile etteikö siellä olisi mukavaa. Ja varsinkin sellaisilla ihmisillä on varmasti hauskaa jotka nauttivat väen paljoudesta.
Itse vain ajattelin, että kun aloittaja pitää itseään uskovaisena koska sellaiseksi itseään kutsuu, niin tietääkö hän, että se miten hän nyt uskoo ei ehkä kelpaa kaikille vl-ihmisille, lähinnä SRK;n virallisen opin mukaan, vaan hänen on luovuttava nykyisestä uskostaan, ja alettava uskoa vl-tavoin? Joitain tuokin voi järkyttää jos ei ole tietoinen asiasta.
On myös ihmisiä jotka eivät ole omasta mielestään uskovaisia, niin sellaisten ei tarvitse luopua nykyisestä uskosta liittyessään vl-liikkeeseen, ja heidän on ehkä helpompi omaksuakkin vl-oppi.
- niin..
..mistä tiedät, "Kaulailivat toisiansa alttarikaiteen äärellä pyytäen toisilta syntejä anteeksi" että he pyysivät syntejä toisiltaan anteeksi. Ehkä kuulit? Jos olet täysin ulkopuolinen niin, mikä on tuonut sut tälle palstalle aiemmin monta kertaa..."niin kuin tältä palstalta olen monesti saanut lukea"
"Ei, en ole feikki. Olen täysin ulkopuolinen, ja suviseurat olivat niin positiivinen kokemus, että aion tutustua toimintaan myös Turun rauhanyhdistyksellä".- Valheen jäljet
Päättelin itse samoin. Avaaja on lapsekas feikkaaja. Petoksellako luulee saavansa liikkeelle myötätuntoa ja ymmärrystä?
- etsivä-xx
Meitä ei lestadiolaisia, jotka emme ole edes entisiä sellaisia, on eri syistä täällä "roikkumassa". Lukemassa viestejä voi käydä moni uteliasuudestakin. Käyn itsekin lukemassa muutakin vaikka katolisten sivuja mutta harvoin kirjoitan. Esim luterilaista palstaa hallitsee niin suurelta osin ateistien lause "saturkirjaanko uskotte" että keskustelu päättyy siellä vielä nopeammin kuin täällä. Varsin lyhyitä ketjuja ja vähän aiheita. Esim naapuripalstalla lestadiolaisuudessa on välistä tätä palstaa mielenkiintoisempia kysymyksiä. Pelkkä täällä olo ei tee feikiksi, muut seikat sensijaan voivat panna epäilemään, jos sellaisia on. Kyllä minäkin hieman varauksella suhtaudun täysin innostuneeseen kirjoitukseen, kun kirjoittaja ei kuitenkaan tunnu paneutuvan lestadiolaisuuden sisältöön. Onko se ihan niin helppoa kuin kirjoituksessa kuvataan. Ei minulle ainakaan. En halua pelotella, jos tosiaan on kiinnostunut eikä feikki.
- että tälläistä
ehkä sullekin avautuu vielä
- etsivä-xx
Kuunnelkaapa suviseurojen äänitteitä http://www.suviseurat.fi/2009/fi_aanitteet.html
Torstai päivä
Parannuksen tehnyt rouva
Kovasti vain on sattumaa, että molemmat tarinat ovat Turusta, naisia ja ev lut kirkossa käyneitä uskovaisia. Joko Turussa toimii puskaradio tässä asiassa tai sitten ...- on nyt
tehty lähetystyötä voimallisesti Suomen mittakaavaa ajatellen. Jumala etsii vielä luotujaan valtakuntaansa. Kaikki eletyn elämän synnit ja erheet saa uskoa kerralla anteeksi, eikä niitä sen jälkeen muistella.
- "lähetystyö"
on nyt kirjoitti:
tehty lähetystyötä voimallisesti Suomen mittakaavaa ajatellen. Jumala etsii vielä luotujaan valtakuntaansa. Kaikki eletyn elämän synnit ja erheet saa uskoa kerralla anteeksi, eikä niitä sen jälkeen muistella.
on vl-käännytystyötä sanan pahimmassa merkityksessä! Käyttäkää oikeita termejä "tiedotuksissanne" eikä sitä srk-kaksoisviestintää... palaamisen armo ...käännytyksen armottomuus... uuspakanuus
- wanhawaimo
on nyt kirjoitti:
Hoitokokouksissa kaivellaan esiin vuosikymmeniä aikaisemmin tehtyjä syntejä, huolimatta siitä, että ne on anteeksi pyydetty ja -annettu ihan vl-tavan mukaan.
- metaskeema
Ei syntien itkemisessä ole järjen häivääkään. Ei ole mitään järkeä tunteä synnintuntoa mistään asiasta.
- lyyleri
sitten ennää ihiminenkään??
- metaskeema
lyyleri kirjoitti:
sitten ennää ihiminenkään??
Epäilitkö sitä oikeasti? Minä en pode synnintuntoa nykyään mistään.
- lyyleri
metaskeema kirjoitti:
Epäilitkö sitä oikeasti? Minä en pode synnintuntoa nykyään mistään.
toivottavasti ossaat käyttäytyä ketään loukkaamatta! Toki olet ihminen!!Tuuhan myös seuroihin!!
- metaskeema
lyyleri kirjoitti:
toivottavasti ossaat käyttäytyä ketään loukkaamatta! Toki olet ihminen!!Tuuhan myös seuroihin!!
Jos joskus vähän loukkaankin, niin se ei tarkoita sitä, ettenkö olisi ihminen. Uskonnolliset opit loukkaavat aina järkevän ajattelun periaatteita.
- mä vaa
olet ihanan ystävällinen meitä kohtaan : ) olemme aina onnellisiä kun joku saa parannuksen armon eli kaikki synnit anteeksi.toivon että sinäkin tahdot ja haluat uskoa.uskovaisena on ihana olla.:)kiitos!:))
- teidän ihanuutenne on?
Sekö riippuu siitä, että jos tämä "kirkkouskovainen" saa parannuksen armon teidän
saarnaajienne kätten alla, niin vasta sitten hän on matkalla taivaaseen.
Nykyisessä tilassaan hän menee helvettiin??????
Erikoista ihanuutta.
Miksi te ette ole yhtä ystävällisiä häntä kohtaan ja siunaa häntä sen sijaan, että tuomitsette hänet?
- että jotain on
Jumala kutsunut. Toivottavasti jaksat saarnan alla uskoa syntisi anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä. Matka taivaaseen voi alkaa. Tie on ahdas, murheinen, mutta toisaalta saattoväki vapaata synnin kirouksen alta ja siksi huojentuneita ja iloisia.
- tämä saattoväki!!
Eivätkö nuo samat fraasit ala kyllästyttämään teitä?
- akru
tämä saattoväki!! kirjoitti:
Eivätkö nuo samat fraasit ala kyllästyttämään teitä?
että menit itse suviseuroihin ja vieläpä ennakkoluulottomasti teit omilla aivoillasi oikeita päätelmiä. Tuli hyvä olo itsellekin tällaisesta.
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla6122246- 1081098
Hotellille löytyi ostaja....
Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,251095Saana airola ja. muusikko spekulaatiota
Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki5944Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k101855- 86845
Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai50759Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen
Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?89752- 63725
- 65573