Muutama sana omasta autotuonnista.
Hain muutama viikko sitten Volvon Ruotsista. Pari kuukautta etsin netistä autoa, ja sitten sopiva tulikin myyntiin. Myyjän kanssa vaihdettiin muutama sähköposti, sain lisää kuvia autosta ja tarkat tiedot. Hintakin saatiin sovittua kohdalleen. Sovittiin että tulen seuraavalla viikolla autoa katsomaan, ja jos annetut tiedot ja kuvat pitävät paikkansa niin kaupat syntyvät.
Aamulla lentokoneella Ruotsiin, sitten autoa tutkimaan ja kaupantekoon. Illalla lähdin yölaivalla takaisin ja aamulla auton kanssa tulliin.
Seuraavana päivänä kävin katsastamassa auton ja menin uudestaan tullin selvittämään autoveroa, joka saatinkin sekä laskettua että maksettua samalla kertaa, niinpä sain samana päivänä autoon suomalaiset kilvet. Sekä katsastusasemalla että tullissa käyttäydyttiin asiallisesti ja homma hoidettiin ammattitaidolla!
Nyt joku tietysti kysyy että, mitäs ihmeellistä tuossa nyt sitten oli?? Siinäpä se, ei mitään. Koko kirjoituksen tarkoitus olikin osoittaa että auton tuominen Suomeen onnistuu ihan tavalliselta Matti Meikäläiseltä ilman hankalia välikäsiä tai muita. Itse päädyin Ruotsiin Saksan sijaan vaikka autot ovatkin jonkin verran kalliimpia, mutta hakukulut ovat pienmmät, ajallisesti helpompi hoitaa eikä siellä ole sellaista mittarilla kikkailua kuten Saksassa....
Varmaan monen mielestä Saksa on parempi paikka hakea auto, mutta ei Ruotsiakaan kokonaan kannata hylätä. Jos Saksassa joutuu käyttämään apuria tai välikäsiä niin hinta on helposti sama, ja Ruotsissa autoissa on yleensä talvivarustus, talvirenkaat ja lohkolämmitin.
Toin auton Ruotsista
41
77723
Vastaukset
- farmari
ja tulit turkuun.
- Quasi
Toin sedanin, hain auton omiin tarpeisiin, en myyntitarkoituksessa. Jos myydä meinaa niin sitten varmaan kannattaa tuoda farkku.
Tulin laivalla turkuun jossa sain tullissa siirtkilvet ja ajoluvan. Autoveroasiat hoidin seuraavan päivänä Vaasassa... - tuoja
Quasi kirjoitti:
Toin sedanin, hain auton omiin tarpeisiin, en myyntitarkoituksessa. Jos myydä meinaa niin sitten varmaan kannattaa tuoda farkku.
Tulin laivalla turkuun jossa sain tullissa siirtkilvet ja ajoluvan. Autoveroasiat hoidin seuraavan päivänä Vaasassa...Turussa viipyy paperit tullissa 5 viikkoa!!Sitten vasta toivoa kilvistä.No toiselle tämä voi olla hyväkin jos ei ole rahaa veronmaksuu tai jos auto diesel niin voi vetkuuttaa dieselveron maksua.
Käyttäkää hyväksenne tuota tullauksen keston vaihtelua! - tuoja
tuoja kirjoitti:
Turussa viipyy paperit tullissa 5 viikkoa!!Sitten vasta toivoa kilvistä.No toiselle tämä voi olla hyväkin jos ei ole rahaa veronmaksuu tai jos auto diesel niin voi vetkuuttaa dieselveron maksua.
Käyttäkää hyväksenne tuota tullauksen keston vaihtelua!En tuo Ruotsista seuraavista syistä:
-Ei yhteistä valuuttaa->hankalampaa,kalliimpaa.
-Autot samanlaisia suolakura marinoituja kuin Suomessakin.
-Hintataso kalliimpi.
-Pienempi valikoima. - XOR
tuoja kirjoitti:
En tuo Ruotsista seuraavista syistä:
-Ei yhteistä valuuttaa->hankalampaa,kalliimpaa.
-Autot samanlaisia suolakura marinoituja kuin Suomessakin.
-Hintataso kalliimpi.
-Pienempi valikoima.Valuutan suhteen saatat yllättyä positiivisesti, koska kruunun kurssi on niin alhainen. Hintataso on hieman kalliimpi kuin Saksassa, mutta tuontikustannukset voivat jäädä alle sadan euron, joten lopputulos voi olla huomattavastikin halvempi.
Jos suolakuraa pelkäät niin tuo ns. import-auto, joka on usein erittäin hyvässä kunnossa.
Valikoimaa löytyy ainakin Volvon osalta tosi paljon. Volvot ovat myös edullisia Ruotsissa. - hamburg
tuoja kirjoitti:
En tuo Ruotsista seuraavista syistä:
-Ei yhteistä valuuttaa->hankalampaa,kalliimpaa.
-Autot samanlaisia suolakura marinoituja kuin Suomessakin.
-Hintataso kalliimpi.
-Pienempi valikoima.täälläkin ja vieläpä kaikki kaupungitkin kypevät suolassa liukkailla keleillä.
- Hamburilainen
hamburg kirjoitti:
täälläkin ja vieläpä kaikki kaupungitkin kypevät suolassa liukkailla keleillä.
Saksalaist pitävät vaan autostaan parempaa huolta kuin itsestään.. Eli pesevät autoaan useasmmin!
Tarkoitin alkuperä sakemanneja. - yksivain
hamburg kirjoitti:
täälläkin ja vieläpä kaikki kaupungitkin kypevät suolassa liukkailla keleillä.
Pohjois-Saksassa ei ole kuin pari kunnon talvi-
päivää talvessa,jolloin teitä tarvitsee suolata.
Ja niiden jälkeen täällä on tapana viedä autot
perusteelliseen alustapesuun Waschstrasselle. - ITSE HOMMASIN NOILTA
www.nettiauto.com/fsie tai www.fsie.fi
- Quasi
Mutta jokainen tuo autonsa sieltä mistä parhaimmaksi näkee. Huonoja ja hyviä autoja löytyy varmaan sekä ruotsista että saksasta.
Tuomani auto on täysin huollettu, alustakäsitelty ja muutenkin siisti. Ruostetta ei ole ja varustus on riittävä.
Niin että ei mulla oo valittamista- ihan kyllästynyt
Vain persaukiset laskevat koko ajan kaikkia mahdollisia kustannuksia.
Autoilun todelliset kustannukset Suomessa alkavat vasta oston jälkeen. Tätä eivät taaviankat ymmärrä.
Itse ostan auton kaupasta, lomailen säännöllisesti ja nautin elämästä.
En kuluta elämääni jonkin rotiskon perässä juoksemiseen ulkomaita myöten muutaman paskaisen setelin vuoksi.
- petteri
Miten teit kilpien ja vakuutuksen kanssa Ruotsin puolella. Ajoitko myyjän rekkareilla ja vakuutuksilla laivaan asti. Voiko muuten ruuvata kilvet irti ja antaa myyjälle käteen jo Ruottin puolella satamassa ja ajaa ilman kilpiä laivaan ?
- Quasi
Ajoin myyjän kilvillä laivaan ja suomen tulliin asti. Lähetin myyjälle kilvet postissa kopiot tullin papereista. Näin hän saa auton pois rekisteristä kun todistaa että auto on viety pois maasta. Myyjän liikennevakuutukset ovat voimassa tuon ajan, ainakin näin minulle sanottiin...
En tiedä pystyykö autoa ajaa laivaan ilman kilpiä, varmaan voi...
Kommentti tuohon aikaisempaan valikoimaa koskevaan kommenttiin:
Toin itselleni Volvo 850-sarjan auton.
Tällä hetkellä esim bilweb.se sivustolla on myynissä kyseistä autoamallia:
850 sedan 402 10 = 412
850 farkku 209 20 = 229
Yhteensä 640
liikkeet yksityiset
Niin että kyllä varmaan tavallisen M.Meikäläisen tuosta joukosta luulisi löytävän.. Ja onhan noita muitakin sivustoja olemassa. Mutta jokainen hakee sieltä mistä parhaimmaksi näkee... - XOR
Quasi kirjoitti:
Ajoin myyjän kilvillä laivaan ja suomen tulliin asti. Lähetin myyjälle kilvet postissa kopiot tullin papereista. Näin hän saa auton pois rekisteristä kun todistaa että auto on viety pois maasta. Myyjän liikennevakuutukset ovat voimassa tuon ajan, ainakin näin minulle sanottiin...
En tiedä pystyykö autoa ajaa laivaan ilman kilpiä, varmaan voi...
Kommentti tuohon aikaisempaan valikoimaa koskevaan kommenttiin:
Toin itselleni Volvo 850-sarjan auton.
Tällä hetkellä esim bilweb.se sivustolla on myynissä kyseistä autoamallia:
850 sedan 402 10 = 412
850 farkku 209 20 = 229
Yhteensä 640
liikkeet yksityiset
Niin että kyllä varmaan tavallisen M.Meikäläisen tuosta joukosta luulisi löytävän.. Ja onhan noita muitakin sivustoja olemassa. Mutta jokainen hakee sieltä mistä parhaimmaksi näkee...Auton voi ajaa laivaan ilman kilpiä. Siirtokilvet saa sitten tullista.
Ruotsissa vakuutukset lakkaavat heti kun kauppa on tehty, joten ei ole mitään hyötyä ajaa myyjän kilvillä mikäli kauppa tehdään Tukholmassa. Ja vakuutuksettomalla autolla ajaminenhan on aikamoinen riski.
Rekisteröintiin liittyvät dokumentit tulisi lähettää joka tapauksessa myyjälle, koska hän tarvitsee niitä poistaessaan autoa rekisteristä Ruotsissa.
Lopputulos Ruotsista haettaessa tosiaan voi olla halvempi kuin Saksasta. Ruotsissa on myös Saksasta tuotuja autoja, jotka ovat todella hyvässä kunnossa. - tuoja
XOR kirjoitti:
Auton voi ajaa laivaan ilman kilpiä. Siirtokilvet saa sitten tullista.
Ruotsissa vakuutukset lakkaavat heti kun kauppa on tehty, joten ei ole mitään hyötyä ajaa myyjän kilvillä mikäli kauppa tehdään Tukholmassa. Ja vakuutuksettomalla autolla ajaminenhan on aikamoinen riski.
Rekisteröintiin liittyvät dokumentit tulisi lähettää joka tapauksessa myyjälle, koska hän tarvitsee niitä poistaessaan autoa rekisteristä Ruotsissa.
Lopputulos Ruotsista haettaessa tosiaan voi olla halvempi kuin Saksasta. Ruotsissa on myös Saksasta tuotuja autoja, jotka ovat todella hyvässä kunnossa.KaskoVakuutuksen saa muuten kotimaasta siinä vaiheessa kun tietää auton rungonnumeron.Puhelinsoitto riittää sen ottamiseen!
- jussi
XOR kirjoitti:
Auton voi ajaa laivaan ilman kilpiä. Siirtokilvet saa sitten tullista.
Ruotsissa vakuutukset lakkaavat heti kun kauppa on tehty, joten ei ole mitään hyötyä ajaa myyjän kilvillä mikäli kauppa tehdään Tukholmassa. Ja vakuutuksettomalla autolla ajaminenhan on aikamoinen riski.
Rekisteröintiin liittyvät dokumentit tulisi lähettää joka tapauksessa myyjälle, koska hän tarvitsee niitä poistaessaan autoa rekisteristä Ruotsissa.
Lopputulos Ruotsista haettaessa tosiaan voi olla halvempi kuin Saksasta. Ruotsissa on myös Saksasta tuotuja autoja, jotka ovat todella hyvässä kunnossa.kaipa liikennevakuutus jää voimaan viikoksi samalla tavalla kuin Suomessakin? Millä ne muuten autokauppoja hoitavat Ruotsissa? Vaiko onko niin, että kun toisen maan kansalainen on ostajana niin liikennevakuutuskaan ei päde. Saako siinä tapauksessa jostain siirtokilpiä, joilla voi ajaa laivalle vai miten pitäisi toimia. Pakkohan vakuutus on olla, jos ostaa auton esim. Göteborgista ja ajaa sen Tukholmaan.
- Quasi
jussi kirjoitti:
kaipa liikennevakuutus jää voimaan viikoksi samalla tavalla kuin Suomessakin? Millä ne muuten autokauppoja hoitavat Ruotsissa? Vaiko onko niin, että kun toisen maan kansalainen on ostajana niin liikennevakuutuskaan ei päde. Saako siinä tapauksessa jostain siirtokilpiä, joilla voi ajaa laivalle vai miten pitäisi toimia. Pakkohan vakuutus on olla, jos ostaa auton esim. Göteborgista ja ajaa sen Tukholmaan.
Aivan. Ihan samaa myyjä minullekin vakuutteli, että myyjän vakuutus on voimassa sen ajan kun ajan auton Tukholmaan laivalle, noin 200 km. Aamulla satamasta sitten soitinkin suoraan vakuutusyhtiöön ja otin kaskon.
- JEBE
Quasi kirjoitti:
Aivan. Ihan samaa myyjä minullekin vakuutteli, että myyjän vakuutus on voimassa sen ajan kun ajan auton Tukholmaan laivalle, noin 200 km. Aamulla satamasta sitten soitinkin suoraan vakuutusyhtiöön ja otin kaskon.
Ruotsista ostetulla autolla voi todellakin ajaa Ruotsissa, kunhan liikennevakuutus on voimassa. Ongelma on se, että myyjä todellakin voi rekisteriotteessa olevan koodin avulla lopettaa netin kautta pyhisinkin liikennevakuutuksensa eikä sinulla ulkomaalaisena sen jälkeen ole oikeutta ajaa autolla, koska sinulle ei voida liikennevakuutusta myöntää. Myyjät itse ei liene kovin hyvin perillä asiasta.
Ihan luvallisesti voi autolla ajaa kahdella tavalla:
1. Hankkimalla ruotsalaiset siirtokilvet. Tämä on kuitenkin aikaavievää ja hankalaa, joten ei siitä sen enempää.
2: Hankkimalla myyjän suostumus siihen että autoa voi ajaa määränpäähän, yleeensä satamaan, hänen vakuutuksensa ollessa edelleen voimassa. Selvitin tämän asian Ruotsin viranomaisten kanssa etukäteen ja tein näin kun kävin tammikuussa hakemassa Ruotsista Saabin itselleni(9000 CSE Turbo vm 1994). - JaaMääVai?
Quasi kirjoitti:
Ajoin myyjän kilvillä laivaan ja suomen tulliin asti. Lähetin myyjälle kilvet postissa kopiot tullin papereista. Näin hän saa auton pois rekisteristä kun todistaa että auto on viety pois maasta. Myyjän liikennevakuutukset ovat voimassa tuon ajan, ainakin näin minulle sanottiin...
En tiedä pystyykö autoa ajaa laivaan ilman kilpiä, varmaan voi...
Kommentti tuohon aikaisempaan valikoimaa koskevaan kommenttiin:
Toin itselleni Volvo 850-sarjan auton.
Tällä hetkellä esim bilweb.se sivustolla on myynissä kyseistä autoamallia:
850 sedan 402 10 = 412
850 farkku 209 20 = 229
Yhteensä 640
liikkeet yksityiset
Niin että kyllä varmaan tavallisen M.Meikäläisen tuosta joukosta luulisi löytävän.. Ja onhan noita muitakin sivustoja olemassa. Mutta jokainen hakee sieltä mistä parhaimmaksi näkee...ja hakukustannukset Tukholmasta 2 henkeä yhteensä 30e hytteineen ja autopaikka stadiin 43e eli 73e plus tietysti syömiset laivalla ja taksi Tukholmassa. Minua myös miellytti tullin positiivinen ja ystävällinen sekä asiallinen ote Helsingissä. Kilvet palautin myyjälle postissa samoin kun tullin papereista kopiot. Kaikki ok. Helppoa jos myyjä luottaa kilpien takaisinsaamiseen. Eipä tuossa ole mitään syytä olla palauttamatta kilpiä, pohjatonta idioottimaisuutta kuvastaisi.
- Pete
Kattelin myös aikoinaan Chrysler Grand Voyageria Ruotsista samoin perustein ( talvirenkaat, lohkolämppäri ).
- Kyselyjen mukaan lohkolämppäriä ei juuri löytynyt autoista
- Ruotsin etelä-osassa ( tukholmasta etelään, Suomihan on kai kokonaisuudessaan pohjoisempana kuin Tukholma ) on sangen lauha talvi, osapuilleen pohjoissaksan tasoaa.
Itse päädyin saksalaiseen, mutta kyllä ruotsikin on hyvä vaihtoehto. - mikko
Hyvä tarina, ei kun lisää samanlaista kerrontaa niin kynnys lähteä pienenee. Eikös nyt aloittanut joku halpalentoyhtiökin?
- ehkä
Mistä löytyy netin kattavimmat ruotsalaiset autokaupan keskukset?
- rimppu
http://www.bytbil.com
http://www.bilweb.se
Yksityiset ilmot löydät
http://www.blocket.se
Selkeitä ja hyviä palveluita kaikki - Från Norrbotten
Kannattee katsella autoja norrbottenista sen vuoksi että siellä ei autot ole ruosteisia. Monet tukholmalaiset ostavat käytettyjä autoja sieltä, niin saavat tervepeltisen auton itselleen ja hyvällä rahalla.
- Vålvå
No niin, nyt on hakuja ruotsin maalle autosta laitettu. Nopeimmilta olen jo vastauksia saanutkin, mutta muutama hieman hirvittää kun etunimi on Abdul.
Tuolla alempana on vakuutuksistakin jo kyselty, mutta tietääkö kukaan oikaa asian laitaa? Ei rohkaise jos joutuu vakuuttamattomalla autolla ajelemaan ja jotain sattuu.- Quasi
Toivottavasti homma onnistuu sinulla yhtä hyvin kun minulla. Kuten jo totesin niin kaikki sujui hyvin ja autoon olen tyytväinen. Itse ostin autoni yksityiseltä ja todettiin että hänen vakuutus kattaa matkan laivalle. Itse lupasin palauttaa kilvet myyjälle kun olen saanut suomessa siirtokilvet. Eli eiköhän ole molenmpien edun mukaista hoitaa asiat sulassa sovussa. Mikäli myyjä temppuilee vakuutusten kanssa, niin itse voi temppuilla kilpien ja tullipapereiden kanssa. Tarkoitan tuolla äskeisellä sitä että molemmat ovat tavallaan riippuvaisia toisesta vielä kaupanteon jälkeenkin, eikä siksi pitäisi olla ongelmia sopia vakuutuksesta.
Ei ainakaan minulla!
Hyvää autonhaku matkaa...
Quasi - Vålvå
Quasi kirjoitti:
Toivottavasti homma onnistuu sinulla yhtä hyvin kun minulla. Kuten jo totesin niin kaikki sujui hyvin ja autoon olen tyytväinen. Itse ostin autoni yksityiseltä ja todettiin että hänen vakuutus kattaa matkan laivalle. Itse lupasin palauttaa kilvet myyjälle kun olen saanut suomessa siirtokilvet. Eli eiköhän ole molenmpien edun mukaista hoitaa asiat sulassa sovussa. Mikäli myyjä temppuilee vakuutusten kanssa, niin itse voi temppuilla kilpien ja tullipapereiden kanssa. Tarkoitan tuolla äskeisellä sitä että molemmat ovat tavallaan riippuvaisia toisesta vielä kaupanteon jälkeenkin, eikä siksi pitäisi olla ongelmia sopia vakuutuksesta.
Ei ainakaan minulla!
Hyvää autonhaku matkaa...
QuasiItseasiassa sovittiin myyjän kanssa että hän voisi tuoda auton Tukholman satamaan jossa voisi ihmetellä tarjokasta. Paperit ilmeisesti tulisi kuntoon saman tien ja eikun auto laivaan.
Vielä pitäisi löytää pari katsottavaa, vaikka auto vaikuttaa kyllä juuri sellaiselta mitä olen etsimässä. Ainahan voi käydä niin, että myyjä "unohtaa" kertoa jonkin muka epäolennaisen seikan autosta. Myyjä kertoi (tai itseasiassa myyjän suomea puhuva kaveri), että ovatt myyneet aika ajoin autoja harvakseltaan suomeen. Kummallista ettei asiasta ole julkisesti sen suuremmin puhuttu, vaikka kannattaisi ehkä tuota ruåtsin autoakin harkita eräissä tapauksissa (aikataulu, kieli, kulttuuri, varusteet....)
- ruvella
voi voi vai ei ruotsissa kikkaila mitareilla älä unta näe!!!
- Ruotsalainen
Ruotsalainen on niin rehellinen ja valmis maksamaan siitä, että ei se vaivaudu sorkkimaan mittareita. Se on totuus.
- JEBE
on Bilprovning niminen kastastuslaitos, josta saa auton rekisterinumerolla viimeisten vuosien katsastusraportit, joista ilmenee myöskin silloiset kilometrimäärät. Meiliä vaan ja tiedot tulee.
- Quasi
JEBE kirjoitti:
on Bilprovning niminen kastastuslaitos, josta saa auton rekisterinumerolla viimeisten vuosien katsastusraportit, joista ilmenee myöskin silloiset kilometrimäärät. Meiliä vaan ja tiedot tulee.
Mutta tämä nimim "ruvella" taitaakin olla niitä miehiä joiden mielestä saksa on aino paikka josta autoja saa hakea. Ja vaikka ruotsissa mittarilla kikkailtais niin tuskin sitä saksan kikkailuun voi verrata. Itse sain auton mukana katsastustodistukset ensimmäisestä katsastuksesta lähtien.
- Saab Ruotsista?
Minkälaiset luovarit Ruotsissa kirjoitetaan, käykö kotimainen paperi? Entä maksoitko pankin kautta vai riihikuivaa suoraan näppiin?
- Quasi
Maskoin rahat suoraan käteen. Vaihdoin suomessa valmiiksi tarvittavan määrän kruunuja ja vein ne mukana. Koska lensin aamukoneella suoraan perille eikä rahojen kanssa tarvinnut sen kummenmin reissata tai yöpyä niin ne kulkivat kätevästi mukana.
Kaupasta tehtiin kirjallinen kauppakirja ja rekisteriotteeseen tehtiin merkinnät kaupasta. Sain kopion rekisteriotteesta ja myyjälle alkuperäinen jolla saa auton pois kirjoilta. Tulliin riitti allekirjoitettu kauppakirja ja kopiot rekisteriotteesta. - JEBE
Sivun http://www.bilar.konsumentverket.se alta löytyy ruotsinkielinen kauppakirja pdf:nä. Jatka begbilar kohdalta.
Jos otat käteistä mukaan, varaudu siihen että pankilla ei ehkä ole tarpeeksi kruunuja. Niin kävi minulle, joten otin euroja ja ne kelpasivat hyvin.
- Zammy
Onko se sama kuin Saksasta tuodulla autolla?
- Quasi
On sama. Vero määräytyy vastaavanlaisen suomalaisen auton markkinahinnan mukaan. Sen arvo kerrotaan veroprosentilla, joita löytyy tullin sivuilta alv. Ellei vastaavaa autoa löydy tullin hinnastoista niin sitten tulli arvioi auton markkinahinnan ja se onkin sitten mielenkiintoinen juttu......
Oma autoni onneksi löytyi ja vero oli jopa vähän odotettua pienempi!
- Että
Tulkaa hakee vain Ruotsista auto..Täällä on mersusta volvoon..Ei muuta kun porukalla tänne!!
- tullaaki
ainakin....... joku
- Ruuvari rabbi
Lähes kaikki dieselit mm. ovat ruuvattuja! Isäni asuu Ruotsissa ja esim isoja dieseleitä ei kannata pitää siellä kun 50000km vuosiajolla.Silti myynnissä 20000km ajettuja 3 vuotta vanhoja. Sitäpaitsi olisit tuonut auton eläkä mitäänsurkeaa fordin mallia (Volvo). Onhan se silti kiva olla autonsa kanssa jonkun tilaston kärjessä, ja muutenkin korjaamon kaverit tykkää. p.s. Mustalaatikko 5000EUR.
- jackiii
Paljonko maksa vero ja tulli maksu? Esim. Jos auto maksa ruotsissa 6000€ paljonko minä joudun maksa tullille ja vero
- bytbil.edes.vertaa
Vero määräytyy autolla ajettujen kilometrien ja varustuksen mukaan, vertailu verotuksessa siis vastaavaan Suomessa käytetystä pyydettyyn hintaan.
Noin kymmenen vuotta vanhoissa Ruotsista tuoduissa veron määrä on varsin kohtuullinen. Esimerkkina Ford Mondeo, 100000km ajettu, vm 2005, verot noin 900E.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1384208- 892049
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap152021Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi611661Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541472Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1341437VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu1021352- 741246
- 981171
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1181080