Teen kanteluni, joka lienee ensimmäinen laatuaan

)()()(

Sillä teen kantelun siitä, että minulle on todettu ammattitautina astma.

Perusteluna voin pitää tätä päätöstä alla, mutta onko vaarana se, että joudun maksamaan oikeudenkäyntikuluja tms.? Miten nämä kantelut etenevät ja kuka siitä päättää?

http://www.tapaturmalautakunta.fi/default.asp?article=3173&lan=FI

Tämän ennakkotapauksen mukaisesti, minullekaan ei olisi pitänyt ammattitautia todeta. Miksi se kuitenkin todettiin? Jos kyseessä on virhe, niin mihin suuntaan? Kumpi näistä päätöksistä on virheellinen, se jäänee nähtäväksi, vai onko asia niin, että päätökset ovat aina oikeita, tehtiin ne miten vain?

Nähtävästi lääninlääkäriltä en tule saamaan vastausta kanteluuni, joten on aika tehdä uusi kantelu ja toivoa että se myös käsitellään.

Jos joku tietää mitä riskejä kantelussani on, mitä siinä tulee huomioida jne. Luin noista ohjeista, että vain erikseen pyytämällä voidaan korvata oikeudenkäyntikuluja, mutta itse käsittely olisi ilmainen... siis tarkoittaa, että JOS asia edenee oikeudenkäyntiin... silloin se vasta maksaa, mutta kukaan ei vielä tiedä kuka on maksajako?

??? ja onko oikeutta tehdä kantelua siitä, että ammattitauti onkin todettu?

Kysehän on siitä, että miksi nämä päätökset ovat kovin ristiriitaisia? Yhdelle saadaan ammattitauti, toiselle ei?

Tosin minut on altistettu, mutta eipä sekään nyt ihan putkeen mennyt, eikä kertonut mistään astman pahenemisesta sekään, joten miten se ammattitauti oikein kasaan saatiin? Miksi tämän ennakkotaupauksen, esimerkkitapauksen kohdalla tilanne meni miten meni?

55

307

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Homeherkkä#

TTL:n keuhkosairauksien asianatuntijaryhmä teki tuon opettajan kohdalla ammattiastamapäätöksen vuonna 2007.

Kun vakuutusyhtiö ei katsonut opettajalla vuonna 2006 todettua Kela-astmadiagnoosia ammattiastmaksi siitä huolimatta, vaikka TTL päätyi ammattiastmadiagnoosiin opettajan altistushistorian, taudin kuvan ja PEF-työpaikkaseurannan perusteella kahdessa tutkimuksessaan vuonna 2007, niin opettaja valitti vakuutusyhtiön päätöksestä Tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakuntaan.

Tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakunta hylkäsi valituksen siksi, että ammattiastmadiagnoosi vaati päätösvuonna 2008 heidän mielestään yhä edelleen TTL:n suorittaman HOMEaltistuksen eikä heidän mielestään kysymyksessä ollut myöskään ammattitautikorvaukseen oikeuttavan sairauden, siis vuonna 2007 todetun Kela-astman olennainen paheneminen.

Tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakunnan päätöksesta voi valittaa Vakuutusoikeuteen (VO).
      Valittajahan voi liittää valitukseensa vuoden 2007 Majvik II:sen, jossa todetaan TTL:n lakkauttaneen HOMEaltistukset työssäolevilta kokonaan, joka asia on myös tuon lautakunnan jäsenten tiedossa, vaikka muuta päätöksessään väittävätkin.
      IgE-HOMEvasta-ainevaatimuksen ja Prick-HOMEtestipositiivisuusvaatimuksen voi osoittaa täydeksi hömpäksi vaikkapa liittämällä kopion vuoden 1985 Allergiakirjan sivulta, joka käsittelee KAHDENTYYPPISTEN, hektisen IgE:n ja viivästyneiden TULEHDUSreaktiohin perustuvan astman toteamista kuin myös vaikkapa Keuhkosairaudet kirjasta kopion WHO:n astman määritelmästä vuodelta 1995, josta määritelmästä tasan tarkkaan selviää, että on muutakin kuin I:s tyyppistä astmaa.

Tapaturma-asioiden muuutoksenhakulautakunnan tuohon opettajaan kohdistuvan päätöksen perustelut täyttävät kusetuksen kriteerit ja valitusviranomaistemme lääketieteen nimissä tekemä kusetus ei ole tiedettä, vaan sillä on kansalaisten parissa ainoastaan lääketieteen arvovaltaa murentava vaikutus.

Kun aiot tehdä kantelun siitä että TTL:n HOMEaltistuksen kautta toteama ammattiastmadiagnoosi on tehty lääketieteellisesti väärin perustein, niin osoittamalla nuo perusteet vakuutusyhtiöllesi uskoisin että vakuutusyhtiösi mielellään kumoaa ammattiastmadiagnoosisi, kun näyttävät harrastavan tuonkaltaista toimintaa muutenkin.

E-S lääninhallituksen päätöstä voit jouduttaa tekemällä muistutuksen vaikkapa eduskunnan oikeusasiamiehelle.

• homeastma

todettiin, koska oikean ammattitaudin kaikki kriteetit olivat vaikeasti toteen näytettävissä. Kuvittelen itse, että niitä päätöksiä tehdään vaikeasti sairastuneille, jotta saadaan määrättyä pois sieltä työpaikalta. Aika monessa keuhkosairaudessa lääkityskin on samantapainen. Tulehdus etenee, ellei lääkitystä käytetä.

Miettisin kyllä tarkaan.
      Haluatko luopua oikeudesta lääkeisiin ja keuhkolääkäriin?
      Sairautemme on kuitenkin etenevä.

• lisätietoja

Oletko tekemässä valitusta (muutoksenhakua) vaiko kantelua? Valitusi eli muutoksenhaku on oikeudenkäynti. Kantelu ei sitä ole. Jos teet valituksen, niin onko valitusaika vielä voimassa?

Jos aiot tehdä kantelun, niin mille viranomaiselle ajattelit osoittaa sen? Tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakunta ei ole kanteluja käsittelevä viranomainen. Onko tarkoituksesi ehkä tehdä kantelu itse tapaturmalautakunnasta?

Tuo päätös, johon linkitit, ei ole lainvoimainen eikä siihen voi siis vedota. Päätökseen tyytymätön hakee siihen muutosta valittamalla ylempään oikeusasteeseen.

• juuu....

Olen jokusen kerran ihmetellyt, minkälainen on ihminen, johon nasu-sedän tarinat uppoavat vuosi toisensa jälkeen. Tämän jälkeen ei enää tarvitse sitäkään miettiä.

Tuo innovaatiosi ja siihen liittyvä kysymyksen asettelusi muistuttaa kovasti pienen lapsen tekelettä. Eikä pelkästään siksi, että siinä paljastuu pohjaton tietämättömyys ihan perusyleissivistykseenkin liittyvissä asioissa. Merkittävämpi huomio on se, että sinulta näyttää puuttuvan kokonaan kyky hakea itsenäisesti tietoa. Hallintokanteluista ja valitusmenettelyistä on netissä vaikka kuinka paljon selkokielistä neuvontaa. Ihminen, jolla ei ole tietoa ja joka ei osaa sitä itsenäisesti etsiäkään, on helppo uhri kaikelle manipulaatiolle.

Kysymyksesi ovat niin järjettömiä, ettei niihin jaksa alkaa edes vastailla. Pitäisi lähteä ihan alkeellisista perusasioista.

• sairaus on ja pysyy

Ei siitä eroon pääse. Ei kukaan suostu siihen, että on tutkittu ja todettu sairaus ja sitten se perutaankin! Ei se näinpäin onnistu!

• Homeherkkä#

Vakuutusyhtiöltä näyttää onnistuvan ammattiastman mitätöinti tavalliseksi astmaksi sekä parantuneeksi astmaksi.

Toki monelta kosteusvaurioastma on parantunut kuukausia kestäneen vuorotteluvapaan aikana tai mikäli on saanut siirron kosteusvauriomikrobivapaaseen työpaikkaan.
        Astma kuitenkin näyttää palaavan, kun palaa kosteusvauriorakennusaltistukseen vuorotteluvapaalta tai astmasta parantunut määrätään uudelleen lähtötyöpaikkaan.
        Astman taudinkuvaan kuuluu myös kroonistuminen, jonka seikan työterveyslääkärit näyttävät unohtavan.

• tt-lääkärissä
        Homeherkkä# kirjoitti:

Vakuutusyhtiöltä näyttää onnistuvan ammattiastman mitätöinti tavalliseksi astmaksi sekä parantuneeksi astmaksi.

Toki monelta kosteusvaurioastma on parantunut kuukausia kestäneen vuorotteluvapaan aikana tai mikäli on saanut siirron kosteusvauriomikrobivapaaseen työpaikkaan.
        Astma kuitenkin näyttää palaavan, kun palaa kosteusvauriorakennusaltistukseen vuorotteluvapaalta tai astmasta parantunut määrätään uudelleen lähtötyöpaikkaan.
        Astman taudinkuvaan kuuluu myös kroonistuminen, jonka seikan työterveyslääkärit näyttävät unohtavan.

Eikö TT-lääkärin päätöksistä voi valittaa mihinkään. Potilastietoihin kirjattu asioita jotka eivät ole edes totuudenmukaisia.

• voi!
        tt-lääkärissä kirjoitti:

Eikö TT-lääkärin päätöksistä voi valittaa mihinkään. Potilastietoihin kirjattu asioita jotka eivät ole edes totuudenmukaisia.

Sinulla on oikeus vaatia väärien tietojen oikaisemista. Se kannattaa tehdä kirjallisesti. Asiassa sovelletaan henkilötietolain 29 §:ää ja STM:n asetusta potilasasiakirjoista.

Jos lääkäri kieltäytyy siitä, hänen on hallintolain mukaan esitettävä siihen perusteltu syy. Jos oikaisupyyntö evätään henkilötietolain perusteella, potilas voi saattaa asian tietosuojavaltuutetun käsiteltäväksi. Jos syy on lääketieteellinen, lääninhallitus on asiaa käsittelevä viranomainen.

• )()()(
        tt-lääkärissä kirjoitti:

Outoa, sillä oma tt-lääkärini on kyllä asiallinen. Vai pitääkö ne kaikki kirjalliset selitykset pyytää itselleen, vai miten huomasit tuon epäasiallisuuden?

Minusta kyse on systemaattisesta tavasta käsitellä kosteusvaurioista sairastuneita. Ja kun lukee, ettei juurikaan mitään ihmeempää ole edes tehtävissäkään, astmaan astmalääkkeet ja mahdollisesti muihin puhkeaviin sairauksiin omansa, siinähän se on. Osaa sairauksista ei juurikaan kannata edes lääkkein hoitaa. Ainoa kunnon hoito on puhdas sisäilma. Ja on kortilla, koska ns. vanhat hyvät mittaukset eivät näytä mitään sisäilmaongelmaa, vaikka väki oireilee ja ongelma on olemassa ja todetaankin, sitten kun seiniä aletaan taas purkamaan.

Luottamus noihin ns. hyviin vanhoihin menetelmiin on uskomatonta, vaikka miten usein esille tulee se, etteivät ne näytä sisäilmasta mitään ongelmaa, vaikka se selkeästi on olemassa ja rakennenäyttein esiin tuleekin ja silmämääräisesti näkee, kun sen vaurion esille ottaa.

Kun kerrotaan, että on tiivis lattia ja tiiviit seinät, tarkoitetaan tällä sitä, ettei pahakaan vaurio ole vaaraksi, ei etene, laajene, vaikka juuri on huomattu, että näin on käynyt jo taas kerran.

Mikä on tiivistä materiaalia, missä home ei ole vaarallinen juuri sen tiiviin seinä- tai lattiarakenteen vuoksi?

En oikein usko tuohon tt-lääkärin lausunnoista, tai kirjoituksista valittamiseenkaan. Itselläni ei edes virheellisesti lausuttua BAL-näytettä ole suostuttu korjaamaan. En tosin ole tehnyt siitä kirjallista pyyntöä, mutta suullisesti on useaan kertaan kerrottu, "ettei sitä kukaan enää jälkikäteen korjaa!".

Se virheellinen tieto siis saa olla, siinä se, että virheelliset potilastiedot korjataan. Ei niitä suostuta ainakaan helposti korjaamaan, vaikka kyseessä on aivan päiväselvä virhe ja se virhekin myönnetään. Mutta lausuntoa EI KORJATA.

Pyytelin muitakin papereitani itselleni, ja saan niitä nihkeästi ja kirjallisten pyyntöjen jälkeen, jos saan. Kyse on siitä, että nehän ovat lääkäreiden muistiinpanoja vain. Ei niitä ole tarkoitettukaan potilaalle tiedoksi.

Näin ajatellen, mitä korjataan ja miten, kerrohan miten käy.

• )()()()(
        Homeherkkä# kirjoitti:

sitten viimenäkemän. Ihme, että sitä kukaan enää edes lukee. Eihän tätä palstaa tosin ole enää kerrottu luetun vuosiin, joten ihan sama.

Minusta on tärkeää kyseenalaistaa koko systeemi. Ja siksi teen tuon kantelun, tai mikä siitä nyt sitten tuleekin. Onko valitusaika ummessa, ihan varmasti on, mutta ihan sama, valitan silti. Ja laittelen kyselyitä sinne ja tänne. Ehkä niihin joskun jonkun vastauksenkin saa.

Ja tuosta ammattitaudista, lääkäristä ei minulle ole mitään hyötyä. En käytä astmalääkkeitä ja muita lääkkeitä ei korvata, en tarvitse keuhkolääkäriä astmani hoitoon, sitä kun ei tarvinne hoitaa. Joten aikaa myöden päätöksen siitä, ettei mikään enää käy, tekee joko vakuutuspuoli, ellen minä tee sitä ennen.

Ja aina on hyvä olla se ensimmäinen, ei vain saada kirjettä kotiin, että juu oletkin nyt sitten täysin terve, ei ole enää edes sitä alle 10%:n haittaa sairaudesta. Ja silloin kun tuon paperin, jossa kerrottiin minun toipuneen ja haitta-aste on alle 10%, jeesus että olin kipeä. Se paperi oli selkeää kyykyttämistä, ei kukaan niiden tietojen pohjalta joita lääkäreiltä meni vakuutuspuolelle, voinut ajatella oikeasti niin, mutta tätä se sovittu rehellisyys teettää!

Kyllä näin voi tehdä.

Ja siksi teen itse nyt kyselyn, kantelun, mikä se nyt sitten viimekädessä oikein onkaan, miten lääketieteellisesti, miten vakuutuslääketieteellisesti on todettu tuo astma?

Mitkä tärkeät kriteerit kohdallani ovatkaan toteutuneet?

Se on ääri mielenkiintoista!

Ihan sama miten käy, totta kai vakuutuspuoli saakin ottaa virheellisesti määritellyn astmadiagnoosin pois, ellei nuo tärkeät kriteerit sitten jotenkin kummallisesti nyt löydykin... tai jospa joka toisella ne täytyy olla, ja joka toisella ei?

Minusta olisi naurettavaa tyytyä siihen, että sairastan astmaa jota ei tarvitse hoitaa astmalääkkein, tilanteessa jossa nyt olen.

Mutta en väitä sairastavani mitään muutakaan sairautta. Minulla lienee vain niitä pahoja pelkotiloja ja niihin pyydänkin apua, hoitoa ja toivon että pelkotilat saadaan hoidettua, jotta voin palata turvallisesti työpaikalleni tekemään töitä.

Tietysti pitää hoitaa sitä tai niitä sairauksia joita sairastaakin, ei peitellä sitä pelkotilaa, masennusta, vaihdevuosia, laiskuutta jollakin astmadiagnoosilla. Hoidetaan reilusti sitä sairautta, pelkotilaa mikä päällä on!

Odotan innolla uusia hoitomuotoja, jotta pelkotilat, masennus, vaihdevuodet ja laiskuus viimein hellittävät otettaan.

Miten mukavaa ajatella, että on mahdollisuus työskennellä kohta oman työpaikkani täysin puhtaassa sisäilmassa! Siihen tähtään ja kun ammattitautini kumotaan, EI KUKAAN voi enää määritellä voinko mennä työpaikalleni vaiko en. Ei ole enää määräystä siitä, että vain hoitavat lääkärit voivat asiasta päättää!

Siitähän päättää sitten itse, ja päätöshän on tietysti se, että sitä työhuonetta, työtilaa voi alkaa katsella jo hyvissä ajoin, jotta kaikki toimii kun siihen täysin puhtaaseen sisäilmaan taas palaan!

Eiköhän nuo pelkotilat yms. tule hoidettua aika helposti, pitää vain nöyrästi myöntää, että oikeassa he ovat olleet koko ajan. Tunnustaa pelkonsa ja voitaa se. Siitähän se toipuminen alkaa, ja pääsee taas ihmisten ilmoillekin töihin.

• voi saada
        )()()()( kirjoitti:

sitten viimenäkemän. Ihme, että sitä kukaan enää edes lukee. Eihän tätä palstaa tosin ole enää kerrottu luetun vuosiin, joten ihan sama.

Minusta on tärkeää kyseenalaistaa koko systeemi. Ja siksi teen tuon kantelun, tai mikä siitä nyt sitten tuleekin. Onko valitusaika ummessa, ihan varmasti on, mutta ihan sama, valitan silti. Ja laittelen kyselyitä sinne ja tänne. Ehkä niihin joskun jonkun vastauksenkin saa.

Ja tuosta ammattitaudista, lääkäristä ei minulle ole mitään hyötyä. En käytä astmalääkkeitä ja muita lääkkeitä ei korvata, en tarvitse keuhkolääkäriä astmani hoitoon, sitä kun ei tarvinne hoitaa. Joten aikaa myöden päätöksen siitä, ettei mikään enää käy, tekee joko vakuutuspuoli, ellen minä tee sitä ennen.

Ja aina on hyvä olla se ensimmäinen, ei vain saada kirjettä kotiin, että juu oletkin nyt sitten täysin terve, ei ole enää edes sitä alle 10%:n haittaa sairaudesta. Ja silloin kun tuon paperin, jossa kerrottiin minun toipuneen ja haitta-aste on alle 10%, jeesus että olin kipeä. Se paperi oli selkeää kyykyttämistä, ei kukaan niiden tietojen pohjalta joita lääkäreiltä meni vakuutuspuolelle, voinut ajatella oikeasti niin, mutta tätä se sovittu rehellisyys teettää!

Kyllä näin voi tehdä.

Ja siksi teen itse nyt kyselyn, kantelun, mikä se nyt sitten viimekädessä oikein onkaan, miten lääketieteellisesti, miten vakuutuslääketieteellisesti on todettu tuo astma?

Ihan sama miten käy, totta kai vakuutuspuoli saakin ottaa virheellisesti määritellyn astmadiagnoosin pois, ellei nuo tärkeät kriteerit sitten jotenkin kummallisesti nyt löydykin... tai jospa joka toisella ne täytyy olla, ja joka toisella ei?

Minusta olisi naurettavaa tyytyä siihen, että sairastan astmaa jota ei tarvitse hoitaa astmalääkkein, tilanteessa jossa nyt olen.

Mutta en väitä sairastavani mitään muutakaan sairautta. Minulla lienee vain niitä pahoja pelkotiloja ja niihin pyydänkin apua, hoitoa ja toivon että pelkotilat saadaan hoidettua, jotta voin palata turvallisesti työpaikalleni tekemään töitä.

Tietysti pitää hoitaa sitä tai niitä sairauksia joita sairastaakin, ei peitellä sitä pelkotilaa, masennusta, vaihdevuosia, laiskuutta jollakin astmadiagnoosilla. Hoidetaan reilusti sitä sairautta, pelkotilaa mikä päällä on!

Odotan innolla uusia hoitomuotoja, jotta pelkotilat, masennus, vaihdevuodet ja laiskuus viimein hellittävät otettaan.

Miten mukavaa ajatella, että on mahdollisuus työskennellä kohta oman työpaikkani täysin puhtaassa sisäilmassa! Siihen tähtään ja kun ammattitautini kumotaan, EI KUKAAN voi enää määritellä voinko mennä työpaikalleni vaiko en. Ei ole enää määräystä siitä, että vain hoitavat lääkärit voivat asiasta päättää!

Siitähän päättää sitten itse, ja päätöshän on tietysti se, että sitä työhuonetta, työtilaa voi alkaa katsella jo hyvissä ajoin, jotta kaikki toimii kun siihen täysin puhtaaseen sisäilmaan taas palaan!

Eiköhän nuo pelkotilat yms. tule hoidettua aika helposti, pitää vain nöyrästi myöntää, että oikeassa he ovat olleet koko ajan. Tunnustaa pelkonsa ja voitaa se. Siitähän se toipuminen alkaa, ja pääsee taas ihmisten ilmoillekin töihin.

tehokasta terapiaa. Sinun kannattaisi ihan oikeasti miettiä, onko kohdallasi kysymys altistuksen lisäksi myös päällejääneestä pelkotilasta. Siinä ei ole mitään hävettävää enkä sano sitä ilkeydestä. Kerroit nimittäin aikaisemmin, että käydessäsi työpaikallasi sinulta meni yhdessä minuutissa ääni ja tulit aivan kalpeaksi. Kyseessä oli siis sellaiset tilat, jossa muut työkaverisi tekevät pitkää työpäivää edelleenkin. Vielä erikoisemmaksi reaktiosi tekee se, että sellaisesta "herkkyydestä" huolimatta kykenet matkustelemaan etelän maihin, joissa nämä ongelmat ovat joka puolella vastassa.

• homeahdistus1
        )()()()( kirjoitti:

Kyllä näin voi tehdä.

etkö tosiaan tarvitse mitään lääkitystä tai keuhkolääkärikäyntejä enää? Itse kävin juuri lääkärissä, jonka mielestä astmalääkkeen käyttöä tulisi tehostaa (en ole käyttänyt lääkettä säännöllisesti kesällä) ja jatkuvia oireita ei saisi olla, kuten yskää ja limantuloa. Liikkumaankin pitäisi kyetä normaalisti. En jaksanut alkaa selostamaan etten ole liikkunut normaalisti enää kertaakaan sairastumisen jälkeen.

Tosin uusi lääkäri oli myös sitä mieltä, että minua vaivaa stressi. Olen täysin samaa mieltä, stressiä on riittänyt viime vuosina työasioissa, hometalokriisin eri käänteissä ja parisuhdepulmissa paljon enemmän kuin kuvittelin kestokykyni olevan. Mutta edelleen olen hengissä ja työkykyinen; taipuu vaan ei taitu.

Hyvää jatkoa sen kantelun kanssa, vaikka valitettavasti se ei tuo terveyttä takaisin, eikä edes puhtaita työtiloja jos ei niitä saa ammattitaudillakaan. Työllisyystilanne on nyt heikko, mutta oletko miettinyt uuden työnantajan etsimistä, jos tunnet olevasi työkykyinen? Parempia työtiloja varmasti jossain on. Minäkin löysin etsimisen jälkeen minulle riittävän hyvin sopivan paikan, vaikka sisäilma ei olekaan "parasta mahdollista", mikä voi olla hyvä asia sillä ilmeisesti siinä vaiheessa, kun sisäilmaa aletaan määritellä sillä tavoin, se ei enää sovellu kaikille.

• )()()((
        voi saada kirjoitti:

tehokasta terapiaa. Sinun kannattaisi ihan oikeasti miettiä, onko kohdallasi kysymys altistuksen lisäksi myös päällejääneestä pelkotilasta. Siinä ei ole mitään hävettävää enkä sano sitä ilkeydestä. Kerroit nimittäin aikaisemmin, että käydessäsi työpaikallasi sinulta meni yhdessä minuutissa ääni ja tulit aivan kalpeaksi. Kyseessä oli siis sellaiset tilat, jossa muut työkaverisi tekevät pitkää työpäivää edelleenkin. Vielä erikoisemmaksi reaktiosi tekee se, että sellaisesta "herkkyydestä" huolimatta kykenet matkustelemaan etelän maihin, joissa nämä ongelmat ovat joka puolella vastassa.

siis aivan varmasti kyseessä on pahat pelkotilat ja niistä nyt on vain terapialla päästävä eroon. Ja jos se vielä noin ystävällisestikin mainiten on nopea tapa hoitaa koko ongelmaa, niin hitto toki toki se pitääkin aloittaa ja heti.

... en kyllä muista kirjoittaneeni että tulin aivan kalpeaksi... ääni minulla ikävä kyllä näissä pelkotiloissa menee, kuiskaamaan pystyy hyvin, mutta puhuminen ei normaalisti onnistu, tai ääni on outo, painunut ja rikkoutuu... kuulunee pelkotiloihin ja niitä varmaankin voi jopa hoitaa työpaikalla, jotta nähdään miten oireet helpottavat?

Odotan innolla näitä pelkotilojen poistumisia.

Ja ilman ongelmia, en muuten ole kertonut matkustaneeni kertaakaan. Kyllä ne samat ongelmat edessä on, eli ei se pelko jää kotisuomeen, jos kohde missä käy on väärä. Kyllähän matkustelua rajoittaa pahastikin pelkotilat, pyörryin ja oksentelin ulkomaillakin. Että muutto ulkomaille, ei kyllä vie pelkotiloja pois, ikävä kyllä, jos ajattelit sitä esim. hoidoksi ehdottaa, noin ystävällisesti.

Keuhkojen atelektaasi, tulehdussolut jne. lähtevät pelkojen jälkeen viimein poiskin ja rasitus ei aiheuta enää ongelmia.

Uskoisin, että pelkotilat kohottivat laskoni korkealle tuolla TTL:llä ja hitto vie, ne hoitivat sitä pelkoa hapella ja kortisonilla ja atroventilla.

Pelkotilojen hoito on aivan lastenkengissä vielä. Mutta eiköhän se tästä hyvin liikkeelle lähde. Osa ongemista on varmasti vain laajentunutta pelkotilaa, ja se ehkä näkyy sitten veriarvojen romahtamisena, laskon kohoamisena, atelektaasina, tulehdussoluina jne.

Miten ihmeessä lääkärit luulevat pelkotilan poistuvan jatkuvilla tablettikortisonikuureilla, antibiooteilla, astmalääkkeillä, spirivalla jne.

Kummallista, että pelkotilojen lääkitys ja hoito on noin huonosti toimivaa. Olisiko kyse jopa hoitovirheestä?

• )()()()(
        homeahdistus1 kirjoitti:

etkö tosiaan tarvitse mitään lääkitystä tai keuhkolääkärikäyntejä enää? Itse kävin juuri lääkärissä, jonka mielestä astmalääkkeen käyttöä tulisi tehostaa (en ole käyttänyt lääkettä säännöllisesti kesällä) ja jatkuvia oireita ei saisi olla, kuten yskää ja limantuloa. Liikkumaankin pitäisi kyetä normaalisti. En jaksanut alkaa selostamaan etten ole liikkunut normaalisti enää kertaakaan sairastumisen jälkeen.

Tosin uusi lääkäri oli myös sitä mieltä, että minua vaivaa stressi. Olen täysin samaa mieltä, stressiä on riittänyt viime vuosina työasioissa, hometalokriisin eri käänteissä ja parisuhdepulmissa paljon enemmän kuin kuvittelin kestokykyni olevan. Mutta edelleen olen hengissä ja työkykyinen; taipuu vaan ei taitu.

Hyvää jatkoa sen kantelun kanssa, vaikka valitettavasti se ei tuo terveyttä takaisin, eikä edes puhtaita työtiloja jos ei niitä saa ammattitaudillakaan. Työllisyystilanne on nyt heikko, mutta oletko miettinyt uuden työnantajan etsimistä, jos tunnet olevasi työkykyinen? Parempia työtiloja varmasti jossain on. Minäkin löysin etsimisen jälkeen minulle riittävän hyvin sopivan paikan, vaikka sisäilma ei olekaan "parasta mahdollista", mikä voi olla hyvä asia sillä ilmeisesti siinä vaiheessa, kun sisäilmaa aletaan määritellä sillä tavoin, se ei enää sovellu kaikille.

nopea vastaus

Keuhkojen tilanne = ei aavistustakaan

en ole käynyt keuhkolääkärillä pitkään aikaan, kohta kahteen vuoteen. Terveydentilasta on huolissaan vain mieheni, joka ei varmastikaan ymmärrä pelkotiloista mitään. Ei maallikot ymmärrä ylipäätään pelkotiloista.

• homeahdistus1
        voi saada kirjoitti:

minulla on ollut myös nopeita reaktioita esimerkiksi hometalomme korjausvaiheessa. Yritin käydä paikan päällä valvomassa korjaustöitä, mutta se ei onnistunut edes hengityssuojaimen kanssa. Pahimmillaan 5 minuuttia riitti alveoliitin oireiden alkamiseen 4:n tunnin kuluttua, ja kurkun turpoamista, kielen ja kasvojen kutinaa eli anafylaksian tyyppisiä oireita alkoi tulla välittömästi.

Oman kokemukseni mukaan reagointi on kovaa ja nopeaa, kun on kyse homeista joille on aiemmin herkistynyt ja/tai suurista toksiinimääristä. Olen ollut myös muissa rakennuksissa, joissa en pysty olemaan en sitten yhtään, vaikka paikassa saattaa olla kymmeniä tai satoja muita ihmisiä näennäisesti tyytyväisenä.

Mahtaako se olla mikään mittari, että joku muu ei oireile niin ei homesairaskaan sitten voi sairastua? Tuskin, sairaus alkanee pitkän altistusajan jälkeen mutta sen jälkeen olet ihan oikeasti SAIRAS, vaikka naapuri ei edes oireile.

• kukaan....
        voi saada kirjoitti:

ei väittänyt etkö olisi oikeasti altistunut ja siitä johtuen sairastunut fyysisiin sairauksiin. Se ei kuitenkaan sulje pois sitä, että myös pelkotiloja olisi syntynyt ja että ne omalta osaltaan vaikeuttaisivat elämääsi. Itse asiassa sellaiset pelkotilat ovat täysin normaaleja tai oikeastaan jopa itsestäänselviä vakavan sairastumisen seurauksena. Sitä voisi sanoa myös itsesuojeluvaistoksi, joka joskus voi ampua ylikin ja hankaloittaa elämää.

• reaktiosta
        homeahdistus1 kirjoitti:

minulla on ollut myös nopeita reaktioita esimerkiksi hometalomme korjausvaiheessa. Yritin käydä paikan päällä valvomassa korjaustöitä, mutta se ei onnistunut edes hengityssuojaimen kanssa. Pahimmillaan 5 minuuttia riitti alveoliitin oireiden alkamiseen 4:n tunnin kuluttua, ja kurkun turpoamista, kielen ja kasvojen kutinaa eli anafylaksian tyyppisiä oireita alkoi tulla välittömästi.

Oman kokemukseni mukaan reagointi on kovaa ja nopeaa, kun on kyse homeista joille on aiemmin herkistynyt ja/tai suurista toksiinimääristä. Olen ollut myös muissa rakennuksissa, joissa en pysty olemaan en sitten yhtään, vaikka paikassa saattaa olla kymmeniä tai satoja muita ihmisiä näennäisesti tyytyväisenä.

Mahtaako se olla mikään mittari, että joku muu ei oireile niin ei homesairaskaan sitten voi sairastua? Tuskin, sairaus alkanee pitkän altistusajan jälkeen mutta sen jälkeen olet ihan oikeasti SAIRAS, vaikka naapuri ei edes oireile.

Itse ajattelisin, että esimerkiksi äänen menettäminen on sellainen reaktio, että se ei mielestäni voi fyysisistä syistä olla mahdollinen yhdessä minuutissa tällaisessa tilanteessa.

• homeahdistus1
        kukaan.... kirjoitti:

ei väittänyt etkö olisi oikeasti altistunut ja siitä johtuen sairastunut fyysisiin sairauksiin. Se ei kuitenkaan sulje pois sitä, että myös pelkotiloja olisi syntynyt ja että ne omalta osaltaan vaikeuttaisivat elämääsi. Itse asiassa sellaiset pelkotilat ovat täysin normaaleja tai oikeastaan jopa itsestäänselviä vakavan sairastumisen seurauksena. Sitä voisi sanoa myös itsesuojeluvaistoksi, joka joskus voi ampua ylikin ja hankaloittaa elämää.

mutta se ei silti vie fyysisiä oireita pois, vaikka olisi kuinka mömmöissä eikä pelkää enää ollenkaan. Voi ottaa ison annoksen diapamia kera astmalääkkeen ja mennä sinne oireita aiheuttaviin tiloihin urheilemaan päiväksi, mutta mitä sitten? Entäs jatko? Jos ei silti saa henkeä, ääni menee, kurkku alkaa turvota umpeen, oksettaa, huimaa, sydämeen tulee rytmihäiriö, kuumetta nousee ja työkaverit soittavat ambulanssin? Lisää diapamia?

• homeahdistus1
        reaktiosta kirjoitti:

Itse ajattelisin, että esimerkiksi äänen menettäminen on sellainen reaktio, että se ei mielestäni voi fyysisistä syistä olla mahdollinen yhdessä minuutissa tällaisessa tilanteessa.

minulla oli anafylaksiantyyppistä reagointia ja kyllä se tuli todella nopeasti. Siinä meni ääni myös, eikä voinut enää edes hätänumeroon soittaa. Kokemus on erittäin pelottava ja aiheutti ainakin itselleni myös niitä PELKOTILOJA jälkeenpäin.

http://www.allergia.com/index.phtml?s=753

• homeahdistus1 kirjoitti:

En ymmärrä ihmisiä, jotka lopettavat lääkityksensä tietämättä, kuinka se vaikuttaa heihin.

Ainakin omat keuhkoni tarvitsevat kortisonia ja salbumatolia - tässä järjestyksessä.

Tekisin hallaa keuhkoilleni lopettamalla lääkitykseni, joten sitä en tee.

- En ole idealisti, olen realisti.

• käytetty lääkkeitä
        sanasinko kirjoitti:

En ymmärrä ihmisiä, jotka lopettavat lääkityksensä tietämättä, kuinka se vaikuttaa heihin.

Ainakin omat keuhkoni tarvitsevat kortisonia ja salbumatolia - tässä järjestyksessä.

pariin vuoteen ja eihän ne mitään auttaneetkaan. Luontaislääkkeet on auttaneet (lääkärin ohjeen mukaan).

• sanasinko
        käytetty lääkkeitä kirjoitti:

pariin vuoteen ja eihän ne mitään auttaneetkaan. Luontaislääkkeet on auttaneet (lääkärin ohjeen mukaan).

"Luontaislääkkeet on auttaneet (lääkärin ohjeen mukaan)."

Lääkärit ei luontaislääkkeitä määrää. Kiinnostaisi tietää, mitä ne ovat, jos on muka ollut noin...

• )()()(
        reaktiosta kirjoitti:

koska, ehkä se minuutti meni siitä kun sisään rakennukseen tulin. Hissiä odotellessa luottamushenkilö kysyi jotakin, oli sattumalta tupakalla ulkona, kun tulin käymään töihin, ja vastasin kysymykseen ja ääni vain meni. Kiva tietää, ettei se johdu muusta kuin pelkotiloista.

Kaikkein mielenkiintoisinta on, että olin tuolloin itse aivan varma, että pystyn jo tiloissa hyvinkin olemaan. En ollut koskaan aikaisemmin saanut noin nopeaa reaktiota, enkä ko. tiloissa. Aikaisemmin äänen menettäminen kehittyi siinä keskustelun lomassa. Sen huomaa jokainen, mutta kuiskaten ääni tulee normaalina, joten siirtyminen kuiskaamiseen auttaaa kyllä. Miksi pelko ei vaikuta kuiskaamiseen, hiljaa puhumiseen ollenkaan?

Tuo pelkotila on sikälikin outo, että enemmän muut pelkäävät minun tulemista työpaikalle, minä sinne haluan. Mutta se pelko lienee niin outo juttu, että se tarttuu niistä pelokkaista ja sairastuttaa.

Noin rehellisesti minusta nämä pelkotilat on ihan silkaa paskan jauhamista! En pelkää liikkua, mennä työpaikalleni, mutta ei ole myöskään mitään järkeä sairastuttaa itseään tilassa jossa saa terveyteensä pysyviä ongelmia.

Työpaikallani lähes kaikki oireilevat tavalla tai toisella. Selitykset ovat mitä kirjavampia, koska se sisäilmahan on sitä parasta mahdollista niillä vanhoilla hyvillä mittareilla, vaikka ne kosteusvauriot muhivat vuosikymmeniä rakennuksessa, jossa poltetaan keramiikkaa ja käsitellään muutoinkin ääri vaarallisia aineita. Nykyisin jo vähän järkevämmin, mutta vuosikausia elettiin kuin pellossa. Keramiikkaa poltettiin missä vain ja ilmastointi oli se sama meillä työntekijöillä ja keramiikkauuneillakin.

Lisäksi tiloja on rempattu vuosikausia ja remppojen yhteydessä on huomattu rakenteiden sisältävän asbestiakin.

Mutta, tietysti ne ongelmat ovat pelkotiloja, ilman muuta ne pelkoa ovat, mitä ihmettä ne nyt voisivatkaan olla, kun se sisäilma on täysin puhdasta. Puhdastahan se on vaikka taas löydettiin uusi kosteusvaurio, paikasta jossa se oli muhinut jo aikaisemmin noin 20-vuotta ja osittain korjattukin, nyt korjattiin sitten saman tilan muita seiniä, kun huomattiin että sama kosteusvaurio onkin levähtänyt koko tilaan. Mutta tutkimuksin se sisäilma on puhdasta, ilman muuta se on puhdasta, mitä muuta se voisikaan olla?

Miksihän pelkotilat jylläävät yleensä aina kosteusvaurioituneissa tiloissa, tiedät tilan kosteusvaurioituneeksi tai et? Miksi pelkotila tuli sairaalassa esille ja siellä leikkaava kirurgi suunnitteli pelkotilojen vuoksi päiväkirurgisen leikkauksen, joka suoritettiin ensimmäistä kertaa ko. sairaalassa? Pelkotilathan yleensä estävät päiväkirurgiset leikkaukset, kun pelkää pitää olla tarkkailun alla?

Miksi pelkotiloja hoidetaan astmalääkkein, antibiootein, kortisonikuurein ja miksi pelkotiloja varten suunnitellaan uusia tapoja leikata potilas, mietitään anestesia kuntooon jne.

Minusta pelkotiloista hokevat epäpätevät lääkärit, henkilöt jotka yrittävät luovia paskamaisista tilanteista helppoheikkimäisin toimin.

Mutta siltikin minusta on ääri mielenkiintoista nähdä miten pelkotilojen hoito auttaa ja miten kaikki loksahtaa kohtalleen. Nähtävästi en pelkää astmaa, kun astmalääkkeet voitiin jättää pois keuhkolääkärin ohjeistuksin ja seurannoin. Tosin vasta sitten kun keuhkolääkäri totesi, ettei lääkkeistä ole sairastuneelle apua etätöissä ja puhtaissa työtiloissa. Nähtävästi lääkitystä ei voi purkaa jos käy näissä pelkotiloja aiheuttavissa kosteusvaurioituneissa työtiloissa. Siltikin keuhkolääkäri kertoi, etteivät lääkkeet auta, vaan vaikutus voi olla jopa päin vastainenkin. Kortisoni ja kosteusvaurio eivät sovi yhteen mitenkään.

Kuntoutuksen keuhkolääkärillä oli hillitön pelkotila, kun kielsi menemästä ehdottomasti työpaikalle, kertoen että ei ota vastuuta työpaikalle paluusta ja kieltää sen ehdottomasti. Missään tapauksessa kortisonia ei pidä syödä ja käydä kosteusvaurioituneissa työtiloissa, kummallisia pelkotiloja keuhkolääkäreilläkin on.

Ehkä keuhkolääkäreillekin pitäisi antaa pelkoterapiaa, samoin reumalääkärille, joka kirjoittaa lausunnossaan että sairastuneen tulisi irtisanoutua työpaikastaan. Mikä pelkotila helpottaa ja kenen, jos sairastunut irtisanoutuu täysin puhtaasta sisäilmasta, jota työpaikka tarjoaa kaikille tasapuolisesti. Ja moni, tosi moni kärsii pelkotiloista, ammattitautipelkotiloista jo 3, useita on tutkittu, mutta pelko ei vielä ole ollut riittävää, mutta kyllähän se aikaa myöden tuokin ongelma korjaantuu.

Siltikin on todella mielenkiintoista, että ongelma on helppo ratkaista nopealla pelkoterapialla. Ehkä eduskunnankin oireilevat ja ammattitautitutkimuksiin pyrkivät pääsevät pelkoterapiaan? Eiköhän se auta heitäkin, mitä sitä pelkoa astmalääkkeein ja kortisonikuurein hoitamaan!

• )()()()(
        homeahdistus1 kirjoitti:

yhdellä lennolla, hän kuulutti ettei kukaan koko koneessa saa avata pähkinäpussia, syödä pähkinää tms. Että koneessa on YKSI pähkinäallerginen, jolle voi tulla oireita.

Mikä pelkotila. Jätti suuri kone täynnä matkustajia ja YHDEN vaivaisen pähkinän syöminenkin kielletään KAIKILTA.

Miksi ihmeessä kaikki eivät saa ongelmia pähkinöistä, miksi pelko on noin voimakas? Mistä pähkinäpelko johtuu ja miksei se jäänyt kotisuomeen sekään pelkotila? Lomalla sentään pitäisi peloistaan päästä, mutta ei pitää lietsoa pelkoa vielä koko koneelliselle, kieltämällä jopa premium paikoilla matkustavien pähkinät.

Näitä pelkotiloja pitäisi hoitaa aktiivisesti ja saada ne terapiat myös tehoamaankin.

Pähkinä allerginen pitäisi ehdottomasti viedä pähkinöiden lähelle ja kosteusvaurioista sairastuneet ko. tilaan mikä pelkotilat aiheutti. Kyllä se pelko siitä hellittää, sama juttu kaikille joille on joku ihme pelkotila päällä.

Oli mikä sairaus tai ongelma, kyllä kyse on aina peloista, tai ainakin sairaus olisi helppo, jos ei pelkäisi. Ja jos väittää ettei pelkää, se on asian kieltämistä vain. Ja siihenkin on oma terapiansa, kyllä siitäkin eroon pääsee.

• )()()()(
        sanasinko kirjoitti:

joten, voit sitten miettiä mikä sitä keuhkolääkäriä oikein vaivaa? Olisiko aivan tumpelo keuhkolääkäri, dosentti ja keuhkosairauksien ylilääkäri, eettisen lautakunnan varajäsen... eikö kuulostakin ihan epäpätevältä, sinultahan asiat pitääkin kysellä.

Mitä ehdotat jatkossa? Mikä lääkitys auttaisi?

• miksi näin?
        )()()()( kirjoitti:

yhdellä lennolla, hän kuulutti ettei kukaan koko koneessa saa avata pähkinäpussia, syödä pähkinää tms. Että koneessa on YKSI pähkinäallerginen, jolle voi tulla oireita.

Mikä pelkotila. Jätti suuri kone täynnä matkustajia ja YHDEN vaivaisen pähkinän syöminenkin kielletään KAIKILTA.

Miksi ihmeessä kaikki eivät saa ongelmia pähkinöistä, miksi pelko on noin voimakas? Mistä pähkinäpelko johtuu ja miksei se jäänyt kotisuomeen sekään pelkotila? Lomalla sentään pitäisi peloistaan päästä, mutta ei pitää lietsoa pelkoa vielä koko koneelliselle, kieltämällä jopa premium paikoilla matkustavien pähkinät.

Näitä pelkotiloja pitäisi hoitaa aktiivisesti ja saada ne terapiat myös tehoamaankin.

Pähkinä allerginen pitäisi ehdottomasti viedä pähkinöiden lähelle ja kosteusvaurioista sairastuneet ko. tilaan mikä pelkotilat aiheutti. Kyllä se pelko siitä hellittää, sama juttu kaikille joille on joku ihme pelkotila päällä.

Oli mikä sairaus tai ongelma, kyllä kyse on aina peloista, tai ainakin sairaus olisi helppo, jos ei pelkäisi. Ja jos väittää ettei pelkää, se on asian kieltämistä vain. Ja siihenkin on oma terapiansa, kyllä siitäkin eroon pääsee.

Allergioiden yhteydessä allergiaa aiheuttavan aineen/asian välttäminen on suositeltavaa ja jopa pakollista, mikäli seurauksena on analyfaktinen reaktio. Mutta kuinkas ollakaan kosteusvauriohomeiden kanssa, vaikka on TTL:n työkelpoisuuslausunto, että pitää välttää altistumista kosteusvauriomikrobeille, niin siitä huolimatta työnantaja voi ihan vapaasti ja ilman sanktioita altistuttaa ja saman tekee itse TTL kutsuessaan ammattitautisen kontrolliin Hartmanninkadun kosteusvaurioiseen rakennukseen. Kaikki on siis sallittua, kun on kyse kosteusvauriomikrobeista, olipa lausunnot millaiset hyvänsä!!!!!!
        Miten tämä on mahdollista?

• vaiko eikö
        )()()()( kirjoitti:

Kyllä näin voi tehdä.

oikeastaan ihan reippaana kävin eilen julkisilla pikku retkellä ja kävelin pari kilometriä lähellä luontoa. Sateen jälkeen olisi kai kuulunut olla raikasta. Minun pelkotilani tietysti aiheuttavat sen, että mullan haju tunki nenään. Illalla sitten tietysti ihan pelkotilan vuoksi FeV1 oli 1,92. Tänään limaa hirveästi. Spiriva ja Flixotide ja muut astmatropit auttoivat aamun pelkotilaan.

Voi meitä, kun pelottaa nämä pelkotilat.

• vakuutuspuoli vaatii

altistuksia, vaikka ne tärkeät kriteerit eivät täyttyneet! Miksi altistus kertoo jotakin, jos ne tärkeät kriteerit eivät täyty! Mitä järkeä koko touhussa olikaan!

Epäinhimillistä toimintaa, valehtelua, vääriä diagnooseja jne.??? vain siitäkö on ollut kyse, ihan pienistä ongelmista vain? Ei kait?

Ei kukaan itseään kunnioittava ihminen mukana moisessa toiminnassa ole, eihän? Eikä ainakaan lääkärit! Sehän nyt on selvä asia!

Jos ei ns. tärkeät kriteerit toteudu, ei ole näyttöä siitä, että ns. allergia jota tuossa altistuksessa tutkitaan on, miksi pitäisi edes altistaa? Nuo ns. tärkeiden kriteereiden puutehan kertoo jo kaikein! Eikö näin järjellä ajatellen ole! Jos ei ole allerginen, ei voi altistamalla selvitää allergiaa? Vai voiko?

Miten sitten voidaan väittää, että nuo ns. tärkeät kriteerit ylipäätään ovatkaan niin tärkeitä? Eihän ne kertoneetkaan kaikkea, eihän!

Kuka valehtelee siekailematta ja vetää rahat omaan pussiinsa. Tehdään ns. tutkimusta, ns. menetelmin ja lausutaan ns. lausuntoja!

Tämä ei ole enää pelkkää pelleilyä, tämä on leikkiä ihmisten hengillä, tulevaisuudella ja etenevillä sairauksilla, jos ne todetaan epämääräisin testein, ns. kriteerein, jotka eivät kerrokaan yhtään mitään, olevan sitä tai tätä. Astma on tappava sairaus, jos todetaan että sairastaa astmaa ja ei sairastakaan, onko väärin lääkitä rajusti astmalääkkein?

Kuka saa toimia noin? Ja miksi ihmeessä?

• kuitenkin

TTL:llä selvitetään pelkästään ammattitauteja, ei siis muita sairauksia, vaikka homealtistus voi aiheuttaa lukemattomia erilaisia sairauksia.

• ihan sama
        kuitenkin kirjoitti:

TTL:llä selvitetään pelkästään ammattitauteja, ei siis muita sairauksia, vaikka homealtistus voi aiheuttaa lukemattomia erilaisia sairauksia.

elämä itsessään on tärkeämpää, ei mikään muu. Paitsi totuus ja se, että sen totuuden avulla autetaan lapsia.
        Aikuisetkin on tärkeitä, koska heidän pitää jaksaa nauttia lapsista ja elämästä.

Minä olin eilen itse väärässä paikassa, joten nyt on niin kuumeinen olo että tulee mieleen taas se työpaikan pelkotila. Olisikohan tarjolla jotakin nettiterapiaa pelkotiloihin?

• ei liity
        ihan sama kirjoitti:

elämä itsessään on tärkeämpää, ei mikään muu. Paitsi totuus ja se, että sen totuuden avulla autetaan lapsia.
        Aikuisetkin on tärkeitä, koska heidän pitää jaksaa nauttia lapsista ja elämästä.

Minä olin eilen itse väärässä paikassa, joten nyt on niin kuumeinen olo että tulee mieleen taas se työpaikan pelkotila. Olisikohan tarjolla jotakin nettiterapiaa pelkotiloihin?

pelkotiloihin. Se on fyysinen oire. Fobiasta kärsivä voi sairastua myös fyysisiin sairauksiin. Se ei tee immuuniksi niille.

• fobia, ilman muuta
        ei liity kirjoitti:

pelkotiloihin. Se on fyysinen oire. Fobiasta kärsivä voi sairastua myös fyysisiin sairauksiin. Se ei tee immuuniksi niille.

ja onkohan siihen nettiterapiaa?

• Häviät kantelusi saivartelusta.

Laskusi lienee iso - vaan kerrankos sitä polttaa siipiään...

*

Kannattaisi aina sopia se, mikä sovittavissa on välttäen turhaa riitaa.

• vaikea asia

ja silleen. on se niin vaikeaa tietää ja ei voi todellakaan tietää.

mutta kannattaa aina yritää saada tietoa. ei vain muuttaa parin täplän takia pois asunnosta ja valitella että fibro paheni ja muutkin luulotaudit iski heti.

• vaikea asia kirjoitti:

ja silleen. on se niin vaikeaa tietää ja ei voi todellakaan tietää.

mutta kannattaa aina yritää saada tietoa. ei vain muuttaa parin täplän takia pois asunnosta ja valitella että fibro paheni ja muutkin luulotaudit iski heti.

Kannattaakin siitä tiedosta maksaa pari donaa.

Tosin jos rahaa on kuin roskaa, mitäs sitä pidättelemään.

Tehtailemaan kanteluja siitä vain - hopi, hopi!

• varastot vielä täynnä?
        sanasinko kirjoitti:

Kannattaakin siitä tiedosta maksaa pari donaa.

Tosin jos rahaa on kuin roskaa, mitäs sitä pidättelemään.

Tehtailemaan kanteluja siitä vain - hopi, hopi!

että onko hyvinvointia liikkeellä ja miten paljon? hih

• tarttuvaa!
        varastot vielä täynnä? kirjoitti:

että onko hyvinvointia liikkeellä ja miten paljon? hih

Paras lääke vainoharhaisuuteen on uni, jota tulee harjoittaa kaksikymmentä tuntia vuorokaudessa. Vainoharhaisuus ei myöskään parane ilman korvatippoja. Joskus korvatipatkaan eivät auta, ja tauti etenee aivojen lobotomiapikseleissä paranoidiseksi skitsofreniaksi. Tässä vaiheessa voi fiilistellä omituista oloaan ja hengitellä tai syödä sieniä, tai vetää kännit, joka palauttaa keskipikkuaivojen hyperkkelitumatsuukkaset kohti marsia lentävällä kahvikupilla. Tauti menee mukana.

• nyyfnyyfnyyf
        tarttuvaa! kirjoitti:

Paras lääke vainoharhaisuuteen on uni, jota tulee harjoittaa kaksikymmentä tuntia vuorokaudessa. Vainoharhaisuus ei myöskään parane ilman korvatippoja. Joskus korvatipatkaan eivät auta, ja tauti etenee aivojen lobotomiapikseleissä paranoidiseksi skitsofreniaksi. Tässä vaiheessa voi fiilistellä omituista oloaan ja hengitellä tai syödä sieniä, tai vetää kännit, joka palauttaa keskipikkuaivojen hyperkkelitumatsuukkaset kohti marsia lentävällä kahvikupilla. Tauti menee mukana.

ja kanaset ne niityllä hyppeli.

• paniikkeihin
        nyyfnyyfnyyf kirjoitti:

ja kanaset ne niityllä hyppeli.

on mennyt vaan elimistöt pahankerran sekaisin. Miksei menisi, myrkyistä. Nyt vaan niitä solunsisäisiä bakteereja tappamaan, ihan itse.

• ???
        paniikkeihin kirjoitti:

on mennyt vaan elimistöt pahankerran sekaisin. Miksei menisi, myrkyistä. Nyt vaan niitä solunsisäisiä bakteereja tappamaan, ihan itse.

"solun sisäisiä bakteereja" ???

• hih...

Oletko sinä se sama tyyppi, joka kerran ehdotti, että homesairaat tekisivät ryhmäkanteen? :)

• Ei tiiää, mutta halvalla lähtöö ja kalliiks tulloo :(

• työpaikkojaan oikeuteen

ryhmäkannehan meiltä evättiin, tietoisesti, koska pelkäävät juuri sitä mitä tulossa olisikin.
        Oikeudessa asioita voidaan käsitellä kyllä. hih hih

• nimetön,
        sanasinko kirjoitti:

Ei tiiää, mutta halvalla lähtöö ja kalliiks tulloo :(

Oma käytöksesi on ala-arvoista!

• siis...
        työpaikkojaan oikeuteen kirjoitti:

ryhmäkannehan meiltä evättiin, tietoisesti, koska pelkäävät juuri sitä mitä tulossa olisikin.
        Oikeudessa asioita voidaan käsitellä kyllä. hih hih

ehdotit ryhmäkannetta, jos tiesit, ettei se onnistu?

• nikitön?
        siis... kirjoitti:

Mistä ihmeestä nyt oikein horiset? Mikä tuossa on sinulle tärkeää?
        Oletko juuttunut noihin vanhoihin viesteihin? Sinäkö niitä tänne tuuttaat jatkuvasti?
        Hanki elämä!

• lopeta tämä!!!!
        siis... kirjoitti:

RPgGRufgNyfNNYCFrs Rfrnngny Eilen
        Nowhere Man, Eilen
        raeejPqxUCK Wyapfcfe Eilen
        EyKZGZEhhEuBTK Neqfnrqc 14:17
        rwUuGKuCPdfbQKwdsT Qsawtnrp 15:02
        YDILZAwlQmjigcMCg Ehcsrmjo 15:44
        pSIgktmngVFBMBvgILS Mzqaasfk 16:10

• vastannut
        nikitön? kirjoitti:

Mistä ihmeestä nyt oikein horiset? Mikä tuossa on sinulle tärkeää?
        Oletko juuttunut noihin vanhoihin viesteihin? Sinäkö niitä tänne tuuttaat jatkuvasti?
        Hanki elämä!

kysymykseen? Opetuslapsella sama taktiikka kuin gurullakin. Pitää aina muuttaa puheenaihetta, kun muutakaan ei osaa.

• nikitön?
        vastannut kirjoitti:

kysymykseen? Opetuslapsella sama taktiikka kuin gurullakin. Pitää aina muuttaa puheenaihetta, kun muutakaan ei osaa.

Oletko sairastunut homeista?

• nimetön, kirjoitti:

Oma käytöksesi on ala-arvoista!

Vai itken täällä muka tukea? Pah!

Älä unta nää...

Olisi pitänyt heti tajuta, mutta sitä oli aidosti hädissään.

Noh, ei tämä ole ensimmäinen kerta, kun ns. vertaistukeen saa pettyä.

Hurmahenkien vertaistuki kun on semmoista, että "teet tasan tarkkaan niin kuin minä määrään, niin kuin me määräämme. Jos et niin tee, painu muualle senkin vääräuskoinen sika!"

Ihanhan tää muistuttaa joidenkin ahdasmielisten uskonnollisten lahkojen toimintaa.

Ensiksi on ns. kuherteluvaihe, jossa kehotetaan avautumaan ja sitten aletaan kiristää ja viedään kaikki rahat.

Täälläkin synkkasi hyvin niin kauan kuin vuodatti kärsimystään, jonka jälkeen alettiin kiristää omaisuuden hävittämisellä tyyliin, että "kaikki kaatopaikalle vaan".

- Kaikki pitäisi siis tässäkin lahkossa antaa, viimeinenkin järjenhivensä...

Eipä vaan tullut kauppoja, tämmöistä en purematta niele.

Varokaa tekin immeiset, varokaa. Luoja on luonut teille järjen juuri sitä varten, että käytätte sitä!

• ajattelit

kantelun johtavan oikeudenkäyntiin?

• mmm...

"Kysehän on siitä, että miksi nämä päätökset ovat kovin ristiriitaisia? Yhdelle saadaan ammattitauti, toiselle ei? "

Yksi tuomitaan raiskauksesta vankilaan, toinen ei. Siinä sinulle mietittävää.

• raiskaustuomio

ja ammattitautitutkimukset. hih

• nikitön?
      • astmaa ilman astmaa

voiko se olla mahdollista ;DDDDD

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      145
      8670
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2479
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      28
      2297
    4. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      38
      2182
    5. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      95
      1768
    6. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      181
      1757
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      22
      1550
    8. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      109
      1167
    9. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      7
      1050
    10. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      5
      1034
    Aihe