Olen vanhoillislestadiolainen äiti. Nyt olen viime ajat ihan hölmistyneenä seurannut tätä ehkäisykeskustelua. Nämä srk:n miehet puhuvat ympäri pyöreästi siitä, ettei kieltoa ole ja asia on vanhempien välinen. Kuitenkin eri rauhanyhdistyksillä pidetään keskusteluiltoja, joissa ehkäisy tuomitaan täysin uskovaisen elämään kuulumattomana.
Mitä peliä tämä oikein on? Medialle annetaan kummallisia vastauksia, ja omissa piireissä eri lailla. Pääasia lienee, ettei painostuksen ilmapiiri pääse median tietoisuuteen?
Milloin joku antaa perusteita raamatusta, vai onko tämä nyt niin kuin oletan, että se yksi mies tämän keksi ja muut menivät asiassa halpaan. Ei ollut kenestäkään silloin 40 vuotta sitten sanomaan tälle kyseiselle miehelle vastaan.
Nyt asiaa on ilmeisesti erittäin vaikea muuttaa.
Olen myös odottanut päivämieheen avointa keskustelua asiasta, mutta eipä sitä näy tulevan. MIKSI?
Siksi kysynkin, mitä eroa pikkuesikoisilla ja esikoislestadiolaisuudella on meihin? Olen viime ajat miettinyt, että jospa niistä kuitenkin löytyisi se oikea uskon henki.
Mitä eroa eri lestadiolaisilla
12
362
Vastaukset
- 19 eri lest.ryhmää
Tiettävästi muissa suunnissa ei ole yhtä ankaraa ehkäisykieltoa. Suurperehitä kuitenkin pidetäänarvossa ja lapsijoukon avulla saa yhteisössä arvostusta.
Lestadiolaisuus on jakaantunut 19:ään eri ryhmittymään. **Mitä peliä tämä oikein on? Medialle annetaan kummallisia vastauksia, ja omissa piireissä eri lailla. Pääasia lienee, ettei painostuksen ilmapiiri pääse median tietoisuuteen?**
Näin se on ollut aina. Kirkon johdolle ja medialle annetaan eri kuva liikkeestä, kuin siinä oleville jäsenille. Tarkoitus jälleen pyhittää keinon, joka liippaa läheltä valehtelua..
***Siksi kysynkin, mitä eroa pikkuesikoisilla ja esikoislestadiolaisuudella on meihin? Olen viime ajat miettinyt, että jospa niistä kuitenkin löytyisi se oikea uskon henki.**
Höpsis, turvaa Jeesukseen, äläkä keskenään riitaantuneisiin lestadiolaisiin. Sama -p- se on eri paketissa, nuo muutkin lestadiolaissuunnat. Käsittääkseni niissä suunnissa ei vain olla yhtä armottomia, kuin v-lestadiolaisuudessa.- tärkeintä.
Julkisuuteen annetaan röyhkeästi lausuntoja, että perhesuunnittelu on jokaisen perheen oma asia, vaikka sisällä oleville kaikenlaisesta perhesuunnittelusta kieltäytymistä pidetään edelleen autuuden ehtona.
- voittoselta
"milloin aloitte ehkäisemään?" kuulemma ei lapsia vaan YKSI aikuinen poika hänellä eikä aimokaan ole viihtyny makkuuhuoneessa
jossa leikitään toisen ihmisen hegellä ja terveydellä.
Avointa kestelua ei tule siski että avoin kestelua raamtun sanan ääressä on johtanut ja tulee johtamaan hajaanukseen. Kuten 19 kertaa aikaisemmin.
Hajaanuksen sijasta voidaan pelata tätä peliä koska asia ei kolahda omaan nilkaan. Tai jos kolahtaakin voidaan omassa elämässä ratkaista asia kaksinaismoraalin keinoin eli sanoa yhtä ja tehdä toista.
Minä en usko että " johtomiesten" kanta on muuttunut - ei milloinkaan eikä missään tilanteessa. JOs ihminen ei ehdi ajatella ja hänet pidäetään sopivan kireisenä hän on hyödyksi tälle yhteisölle.
Kannan muuto löytyy muualta. Miski julkisuudessa ehkäisy pitää saada näyttämään täkltä
- me uskovaiset emme halua käyttää ehkäisyä....
Minä tiedän ja muutkin tietävät jos vain etsitte oiekasta paikasta. Miettikää mitä on tapahtunut viimeisen vuoden aikana.- etsivä-xx
Kysyppä tai etsi haulla vastausta naapuripalstalta lestadiolaisuudesta. Muistaakseni jokin aika sitten oli siellä tästä aiheeta eli eroista oli joku ketju. Voi sitä varmaan kysyäkin.
- Kempelainen
Suurin ongelma kokonaisuudessaan SRK;lla on valehtelu.
Valehtelu on tarttunut valtaosaan koko liikettä. Se on jo osa VL kulttuuria.
Valehtelu alkoi -70/ 80 luvulla, jolloin liike liukui muutamien puhujien, kuten Saari, Reinikainen ( joka oman elämänsä lopulla olisi halunnut korjata erheensä ) ja muutamat muut muualta, mutta tunnen vain Oulun seudun tapahtumat.
Yksi selkeä valheen sektori on nöyryys, joka uupuu lahkolta kokonaan. Kaikkea murhiinkin asti johtaneita kuiskaamista vähätellään ja opetetaan lapsetkin vähättelemään, - vain muutamia ylilyöntejä?? Vaikka koko lako oli ylilyöntiä.
Toinen on selkeä ”Vain Me” Joka täyttää kuoleman synnin tunnusmerkitön, vain meillä pelastutaan. Koko juttu on törkeää valhetta ja Jumalan pilkkaa. Ja kun lakossa elää, mitä muuta voi tulla, kun valehtelija.
Jumalan pilkka on niin läpinäkyvää, että nämä hyväkkäät saarnakyykät saarnaavat, että vain – tämän ”Jumalan Valtakunnan evankeliumilla” pelastutaan. Pitääkö VL ihminen Jumalaa niin pienä, niin mitättömänä, että HÄN LAITTOI ARMOSA TUPAKOIVAN JA SUPISTUVAN IHMISRYHMÄN VARAAN, ja maailmassa on kymmeniä miljardeja sieluja olemassa, tulemassa ja ollut olemassa.
Ei. TÄMÄ ON SUURIN VALHE, MITÄ JUMALSTA VOI LAUSUA.
Voiko täpläiseltä lahkolta odottaa muuta kun valhetta. Ei voi, mutta tulimerta voi odottaa.
Mainitsen myös sen, että osa VL ihmistä on lopettanut valehtelun, osa kuollut keuhkosyöpään, osa eronnut, sillä lahko on vain puolet -80/ 90 luvun 120,000 ihmisen suviseuroja, joten Jumala tekee tehtävänsä, lopettaa koko jutun.
Sama oli aikoineen auto, se oli pirun kiesi, sama moottoripyörä, sama jääkiekko, sama radio, sama TV, ja sama saarnamiesten siittämät lapset, ja nyt – ei uskovainen ole koskaan näitä kieltänyt.
Ei tietenkään, ja mikä tärkein, jopa itsekin uskovat niin ja ovat pellejä. Se vain pitää ymmärtää ”VL uskomisen kautta”- sana Jeesukselle
että tämä mies pilkkaa Jumalaa.Oletko siis Fariseus ja kirjanoppinut?
- tap
Enpä tiedä, miten muut pääsuunnat ovat kehittyneet, mutta historiaa tutkiessa olen ymmärtänyt hajaannusten syiksi karkeasti ottaen nämä...
Esikoiset - Osa porukasta omaksui ns. lain kolmannen käytön, eli Opetuksen mukaan hengellinen laki kuuluu kristitylle, eli kristitty on lain alla. Laki ikäänkuin ohjaa uskovaa oikeaan kilvoitukseen. Vl sanotaan, että esikoiset ovat lakihenkisiä. He korostavat askeettista elämäntapaa ja asemaansa esikoisten seurakuntana (Ruotsin Lapin seurakunta ), jolloin muiden seurakuntien on oltava tälle alamaisia.
Pikkuesikoiset, eli Rauhansanalaiset - Tiet erkanivat aluksi pikkuhiljaa maantieteellisistä syistä. Niitti erolle oli 3 saarnaajan erottaminen, koska he olivat tottelemattomia SRK:lle. Suurin ero vl:ään on nimenomaan se; että vl vaatii kuuliaisuutta ajalliselle seurakunnalle (srk:lle ja puhujainkokoukselle) kun taas rauhansanalaiset vaativat kuuliaisuutta raamatulle. - lolz lolz
jos sinä olet vanhoillislestadiolainen suurperheen äiti niin minä olen joulupukki
- ap
Elätkö tosiaan niin pullossa, että luulet jokaisen seuroissa hymyilevän suurperheellisen ottavan lapset vastaan tuosta vaan? Meillä niitä tulee 3 vuoden välein tai harvemmin. johtuu ehkäisystä. Jos emme olisi koskaan ehkäisseet, meillä olisi takuulla 20 lasta. Niin sikiävää sorttia me olemme.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla6002136- 1081078
Hotellille löytyi ostaja....
Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,191008Saana airola ja. muusikko spekulaatiota
Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki4887Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k101845- 79795
Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai50749Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen
Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?87727- 63715
- 65563