Velat ja varallisuus erossa

kysyvä tieltä eksyy

Asiat ovat mutkistuneet niin pahasti, että olen harkinnut vakavasti eroa. Ongelman tuottaa vaan se, että en tiedä miten nuo raha-asiat sitten menee.

Eli, Siinä vaiheessa, kun tavattiin, niin minulla oli omistusasunto ja asuntolaina, eikä muita velkoja.

Yhteisen elämän vaiheissa omistusasunnostani on siirtynyt puolet aviopuolisolleni samoin kuin asuntolainasta. Tämän hetken asunnon arvo on noin sama kuin jäljellä oleva lainamäärä, eli tässä ei pitäisi olla mitään ihmeenpää, kun asunto myydään sen pitäisi kattaa jäljellä oleva asuntolaina.

Suurempi huolenaihe on ne vakuudettomat velat, joita on yhteisen elämämme aikana kertynyt useita kymmeniä tuhansia euroja. Suurin osa näistä veloista on otettu minun nimiini, vaikka todellisuudessa niillä on maksettu aviopuolisoni aiheuttamia menoja. Velat on otettu minun nimiini sen vuoksi, että olen ollut meistä ainoa, joka käy töissä ja niin ollen saanut lainaa.

Eli käykö eron sattuessa niin, että kaikki jää minun maksettavaksi ja puoliso pääsee kuin koira veräjästä aloittamaan uuden elämänsä puhtaalta pöydältä?

Niinhän siinä varmaan käy, mutta tulipahan taas jotakin opituksi :(

30

5262

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -.-.-.-

      Osituksessa velat vähennetään varoista, joten jos sinun nimissäsi on paljon velkaa niin omaisuutesi on sitten sitä pienempi. Jos puolisollasi on enemmän omaisuutta, hän joutuu maksamaan sinulle tasinkoa. Mutta kertomastasi saa käsityksen, että puolisosi on persaukinen tuhlari, joten sinun niskoillesihan se varmaan kaatuu.

      Mutta miten on ylipäänsä mahdollista, että puolisosi on "aiheuttanut menoja" kymmenientuhansien edestä ellei hän edes voi saada luottoa? Onko hän tuhonnut jotakin ja määrätty maksamaan vahingonkorvauksia, vai kuinka? Soitellut kalliisiin palvelunumeroihin? Miksi olet ottanut hänen velkansa maksettavaksesi? Ja kyseessä ei siis ole mikään kertasumma, vaan tätä on kertynyt elämänne aikana pikkuhiljaa. No hyvä että vihdoin sait aikaan erota, mutta halvemmaksihan tuo olisi sinulle tullut kun olisit eronnut jo aikaisemmin.

      • vaatii harkintaa

        Ap ei kommentoinut tuota, mistä velat ovat muodostuneet. Minä uskoisin että mahdollisesti ihan normaaleista asioista: uudesta pesukoneesta, auton vaihdosta, muutamista uusista huonekaluista, lomamatkoista -ei siis välttämättä ollenkaan miehen menoista vaan yhteisistä. Järki tietysti pitäisi olla mukana kaikessa mitä tekee eli ei esim. matkustele, jos ei oikeasti ole varaa siihen.

        Oma tarinani on sellainen, että nain miehen, jolla oli iso nippu sekalaisia velkoja. Emme tehneet avioehtoa, koska minullakaan ei ole ollut/ole omaisuutta. Valtaosa miehen tuloista menee velkojen lyhennyksiin, minä maksan vastikkeet ja suurimman osan muistakin elämisen kuluista. Aina jos pitäisi tehdä jotain hankintoja, tulee ongelmia. Miehellä on kuitenkin luottotiedot olemassa, joten olemme pystyneet suurin piirtein puolittamaan kaikki menot (minä maksan rahalla ja mies useimmiten ottamalla lisää velkaa). Nuukasti kyllä eletään, joten ei osteta kuin pakollisia asioita, eikä matkustella. Sellaista ylimääräistä velkaa minulla on vain 4000 €, mitä minulla ei olisi ilman tätä miestä. Pelastin sillä lainalla miehen ulosotolta, kun hänellä oli työttömyysjakso menossa. Jos vielä joskus tulee yhtä tiukka paikka, en enää pelasta. Mieheni on ihana ja rakas, mutta olen järkeillyt, että minun pitää silti ajatella myös itseäni. Vaikka eläisimme onnellisesti yhdessä lopun elämäämme, ei sitä tiedä vaikka mieheni jäisi auton alle huomenna ja silloin ei olisi kiva sen kaiken surun keskellä saada niskaansa kauheat velat.

        Koittakaan naiset pitää pää kylmänä ja huolehtikaa omasta tulevaisuudestanne, vaikka kuinka rakastaisitte!


      • -.-.-.-
        vaatii harkintaa kirjoitti:

        Ap ei kommentoinut tuota, mistä velat ovat muodostuneet. Minä uskoisin että mahdollisesti ihan normaaleista asioista: uudesta pesukoneesta, auton vaihdosta, muutamista uusista huonekaluista, lomamatkoista -ei siis välttämättä ollenkaan miehen menoista vaan yhteisistä. Järki tietysti pitäisi olla mukana kaikessa mitä tekee eli ei esim. matkustele, jos ei oikeasti ole varaa siihen.

        Oma tarinani on sellainen, että nain miehen, jolla oli iso nippu sekalaisia velkoja. Emme tehneet avioehtoa, koska minullakaan ei ole ollut/ole omaisuutta. Valtaosa miehen tuloista menee velkojen lyhennyksiin, minä maksan vastikkeet ja suurimman osan muistakin elämisen kuluista. Aina jos pitäisi tehdä jotain hankintoja, tulee ongelmia. Miehellä on kuitenkin luottotiedot olemassa, joten olemme pystyneet suurin piirtein puolittamaan kaikki menot (minä maksan rahalla ja mies useimmiten ottamalla lisää velkaa). Nuukasti kyllä eletään, joten ei osteta kuin pakollisia asioita, eikä matkustella. Sellaista ylimääräistä velkaa minulla on vain 4000 €, mitä minulla ei olisi ilman tätä miestä. Pelastin sillä lainalla miehen ulosotolta, kun hänellä oli työttömyysjakso menossa. Jos vielä joskus tulee yhtä tiukka paikka, en enää pelasta. Mieheni on ihana ja rakas, mutta olen järkeillyt, että minun pitää silti ajatella myös itseäni. Vaikka eläisimme onnellisesti yhdessä lopun elämäämme, ei sitä tiedä vaikka mieheni jäisi auton alle huomenna ja silloin ei olisi kiva sen kaiken surun keskellä saada niskaansa kauheat velat.

        Koittakaan naiset pitää pää kylmänä ja huolehtikaa omasta tulevaisuudestanne, vaikka kuinka rakastaisitte!

        >>Ap ei kommentoinut tuota, mistä velat ovat muodostuneet. Minä uskoisin että mahdollisesti ihan normaaleista asioista: uudesta pesukoneesta, auton vaihdosta, muutamista uusista huonekaluista, lomamatkoista -ei siis välttämättä ollenkaan miehen menoista vaan yhteisistä.


    • Ositusmatikkaa

      Osituksessa katsotaan kummankin nettovarallisuus. Jos niissä on eroja, niin se ero tasataan niin, että "rikkaampi" maksaa "köyhemmälle" tasinkoa niin, että kummallakin on yhtä monta rahaa taskussa.

      Se poikkeus ositusmatematiikassa on, että jos toisen nettovarallisuus on negatiivinen, niin sitä käsitellään nollana.

      Kummaltakin lasketaan oma varallisuus miinus omat velat, sekä tietty osuudet yhteisestä omaisuudesta ja veloista. Laskutoimituksen lopputulos on se nettovarallisuus.

      Tässä ap:n tapauksessa ositetaan nyt asuntoa velkoineen sekä noita kulutusluottoja. Asunto velkoineen on plusmiinus-nolla. Jää vain nuo vakuudettomat luotot, jotka on ap:n nimissä, eli hänen nettovarallisuutensa on ositusmatematiikassa nolla. Kuten myös on puolisonsa. Eli mitään tasinkoa ei makseta.

      Kun kerran kysymyksessä on kymmeniä tuhansia euroja, niin kehoittaisin ottamaan yhteyttä kunnon lakimieheen. Voi hyvinkin tietää jonkun jutun, millä tilanne ei sitten lopulta olekkaan niin paha kuin nyt näyttää. Siinä leikissä kyllä tienaa palkkansa kevyestikkin.

      • nix nax

        >>Kun kerran kysymyksessä on kymmeniä tuhansia euroja, niin kehoittaisin ottamaan yhteyttä kunnon lakimieheen. Voi hyvinkin tietää jonkun jutun, millä tilanne ei sitten lopulta olekkaan niin paha kuin nyt näyttää. Siinä leikissä kyllä tienaa palkkansa kevyestikkin.


      • Ositusmatikkaa
        nix nax kirjoitti:

        >>Kun kerran kysymyksessä on kymmeniä tuhansia euroja, niin kehoittaisin ottamaan yhteyttä kunnon lakimieheen. Voi hyvinkin tietää jonkun jutun, millä tilanne ei sitten lopulta olekkaan niin paha kuin nyt näyttää. Siinä leikissä kyllä tienaa palkkansa kevyestikkin.

        Tässäkään jutussa ei tiedetä kaikkia faktoja, esim omaisuuseriä joita ap ei tuonut syystä tai toisesta esiin.

        Ammattitaitoinen juristi voi kaivella noita esiin, kysyä juuri ne Oikeat Kysymykset ja sitäkautta saada asiat ap:n kannalta parempaan malliin.

        Siinä olet kyllä oikeassa, että nykyiset kulutusluotot on yksin ap:n nimissä ja niitä ei muuksi voi oikein muuttaaa. Eri asia olisi, jos asunnon arvo olisi suurempi kuin siihen kohdistuva velka -> tasinko kohtuullistuisi.


    • olet,,,,,

      antanut asunnostasi puolet muijalle, olisit pitänyt sen omissa nimissäsi, ja miksi olet ottanut velkoja nimiis ja muijas tuhlasi?????Sun kantsii ottaa kunnon juristi hoitaa ositusta, että saisit edes jotain......

      • oletko sinä

        mies vai nainen. Jos olet mies, saat maksaa ja antaa puolet.

        Jos olet nainen, saat paljon rahaa ja puolet valtakuntaa.

        Katos, kun tää Suomi on tasa-arvoinen maa, niin kumpikin aina saa jotain.


      • oletko sinä kirjoitti:

        mies vai nainen. Jos olet mies, saat maksaa ja antaa puolet.

        Jos olet nainen, saat paljon rahaa ja puolet valtakuntaa.

        Katos, kun tää Suomi on tasa-arvoinen maa, niin kumpikin aina saa jotain.

        Minä olen nainen.Erossa minä sain (halusin koska oli vanhempieni koti,ei kuitenkaan synt.kotini) siis valtakunnan,mutta myöskin velat.Maksoin siis hänelle,kuitenkin erinäisiä tuhansia liikaa koska en jaksanut alkaa riitelemään asiasta.Olen aivan tavallinen "tehtaantyttö",joten palkkanikaan ei niin järin valtaisa ole,mutta pärjäilen ja olen onnellinen nyt.Että ei pidä aina naisia syyllistää.asioissa on monesti myöskin se toinen puoli.


    • Make60

      Hanki hyvä asianajaja ja selvität itsellesi oletko maksanut asunnostanne enemmän kuin puolisosi ja jos olet niin jos on näyttöa siitä ja jos puolisosi on sinulle velkaa lainoista mitä olet ottanut niin ne kaikki paperille ja laitat ne hakuun niin saat ne siitä kun puolisosi omistaa puolet kämpästä ja jos hän on sinulle velkaa niin hän kuitta ne sillä asunnon puolikkaalla. Velat jää sille kenen nimissä ne ovat ja jos on kummankin nimissä niin menevät puoliksi.

      • lasg

        Musta neuvosi on täysin typerää saivartelua. Kun ollaan avioliitossa, tulot ja menot on yhteisiä. "Oletko maksanut asunnosta enemmän". Voi helvetti.


      • mies491
        lasg kirjoitti:

        Musta neuvosi on täysin typerää saivartelua. Kun ollaan avioliitossa, tulot ja menot on yhteisiä. "Oletko maksanut asunnosta enemmän". Voi helvetti.

        Tulot ei todella ole yhteisiä. Reilun pelin mukaan molemmat maksaa menoista osansa ja jos toinen tienaa enemmän, niin se on hänen onnensa. Minä en ainakaan ala toisen menoja makselemaan. Avioehto on ilmiselvä juttu. Vaimo perii vaikka mitä ja minä en mitään. Ne on hänen perintöään eikä minun. En mennyt perinnön toivossa naimisiin. Jos toinen ei suostu tekemään avioehtoa, niin on rahan perässä.


    • SatamaJätkänPoika

      Menee jos olet ottanut lainaa nimelläsi niin sinä maksat, ja voi käydä vielä niin että joudut antamaan puolet asunnostasi tulevalle ex-miehelle mutta jos on miehen nimi papereissa niin silloin hän maksaa kaikista veloista puolet...

    • Ehkä apuja

      Mikäli teidän liitto katsotaan ns. lyhyeksi liitoksi (tyypillisesti alle 5 vuotta), niin tällöin puolisosi ei välttämättä saakaan puolia sinun omaisuudesta. Eli kannattaa selvittää myös tämä seikka.

      Mutta ihan näin yleisesti: Ensimmäinen ehto onnelliselle avioliitolle on avioehto ...

      • huonolta.

        sinulle jää maksettavaksi omissa nimissäsi olevat velat. Toisaalta siinä on valoisatkin puolet,et enään törsäile rahojasi mihin sattuu.


      • voidaan tehdä

        Miten ositus tapahtuu, lähtee tietysti siitä, onko välillänne avioehtoa vai ei. Jollei ole, sen voi ja kannattaakin tehdä vaikka olisi ollut naimisissa jo kymmeniä vuosia ja vaikka tietäisi pian eroavansa. Jos vain puoliso moiseen suostuisi. Meillä suostui ja asiantuntija laati avioehdon, ja nyt syksyllä tulevassa osituksessa jako menee sen mukaisesti.


    • 1234567890zzzzz

      sama täällä ostettu remonttilainalla urheilu auto ja moottoropyörä jamuuta mukavaa minun maksettavaksi siirtyy kaikki oommeko psykopaatin uhreja

    • terht

      Elämä on...Eikö ne "velat" ole helpottanut myös sinun ahdinkoa? Miksi olet ottanut tuhansia euroja velkaa? Nyt siitä sakotetaan, elä tee enään niin toiste.
      Jos ei toivoakaan 50-50 maksusta niin sinulle ne valitettavasti jää, jos puolisosi niin haluaa..

    • Yksi mikrosiru

      Kannattaisi jättää ero väliin. Ihmisen kannattaa miettiä, sillä laskut on yksin aika vaikeaa maksaa. Vähän liian kallista oppimista.


      Sukulaisellani on neljä eroa, 20-vuoden velat maksamatta ja syöpä. Naura siinä sitten. Voihan sitä elää jalat irti maasta. Joskus se lasku tulee.

    • asioista perillä oleva

      Yhteisen talouden ylläpitoon otetuista lainoista eron tullen vastaavat yhteisvastuullisesti kumpikin puoliso riippumatta siitä, kenen nimissä luotot ovat.
      Tällaisia lainoja voivat olla esim. erilaiset kulutusluotot huonekalujen tms ostoon otettuna, ruokakaupan tliluotto jne.

      • mistä kuulit tämmöistä:o

        Ei kerta kaikkiaan pidä paikkaansa! Se kenen nimellä velka on otettu, se vastaa velan maksusta. Se on kaiken lisäksi ihan kohtuullista. Jos toinen puoliso on vaikka ihan hirveä tuhlari joka elää yli varojensa, ostelee elämänkumppanilta kysymättä sadan tuuman taulutelevisioita ym. turhia vempeleitä, niin onhan se kohtuutonta pistää toinen maksamaan niistä. Tai jos vaikkapa mies on urheiluautojen perään ja ostaa itselleen valtavan kalliin urheiluauton ja vaimo ajaa jollain datsunilla, niin onko vaimo muka vastuussa siitäkin lainasta, jos ero tulee?

        Kunpa ihmiset vaan tajuaisivat a) elää varojensa mukaan b) olla ottamatta toisen puolesta velkaa. Tyhmyydestä jotuu ikävä kyllä välillä maksamaan.


      • Yksi mikrosiru

        Vain ruokavelat joutuu maksamaan yhdessä , ellei ole ehtinyt toimittamaan kieltoa velanantajalle. Sitten, jos kielto on voimassa joutuu velanantaja myöskin vastuuseen.


    • älä eksy enää

      kaikki mitä on nimissäsi, maksat. piste. oli sitten kuollut tai ero. veroissa tai lyhennyksinä. valitettavasti.

    • vastaa itse

      Yhteiset velat menevät erossa puoliksi ja omiin nimiinsä otetut velat maksaa kumpikin itse.

      Kuitenkin toinen osapuli voi vaatia velkoja vastaan enemmän omaisuutta etenkin jos vlka on ollut yhteiseksi hyväksi, mutta omiin nimiin otettu.

    • omat velat

      Omist veloista kumpikin vastaa itse, mutta jos velka on otettu yhteiseksi eduksi
      voit vaatia enemmän omaisuutta.

    • Ex-miehen ja poliisin va

      Hei
      äkkiä nyt eroa hakemaan, sillä puoliso voi tehdä koko ajan lisää velkaa ja te maksatte se puoliksi. Minulla oli avioon mennessä velaton 3 h keittiö kehä 1 sisäpuolella ja uutena ostettu n. vuoden vanha auto. Ex- miehelläni piti olla talo, jossa ei pitänyt olla velkaa. Pesänjaossa kävi ilmi, että talosta oli enemmän velkaa kuin sen arvo, lisäksi yhdessä maksamamme täydellisen remontin lopputarkastuksen jälkeen hän oli ottanut "remontti lainaa" yht. n. 70 000€ parista pankista ja arvopaperikauppaan hän oli ottanut kahdesta pankista 210 000 € enemmän velkaa kuin osakkeisen arvo oli avioero hetkellä. Auto, jolla hän ajeli oli työpaikan leasing auto ja yhteisllä rahoilla ostamamme purjevene oli myyty.
      Pesänjaossa se, jolla on enemmän omaisuutta maksaa tasinkoa = selvää rahaa toiselle. Jos toisen rahat on pelattu tai väitetään pelatuiksi pörssissä, sillä ei ole pesänjakoon mitään merkitystä eikä sitä tarvitse edes todistaa mm. pesänjakajalla ei ole oikeutta saada arvo-osuus tilin tietoja!!!!!
      Minun työpaikoille soiteltiin ja "asiakkaani" olevinana valitivat työstäni. Jos kyseessä olisi olleet todelliset asiakkaat olisivat osanneet valittaa edes oikeista asioista, mutta työpaikan keskus ei kestänyt sitä. Määräaikainen työsuhteeni annettiin päättyä ja kun ei ole työtä ei saapankista lainaakaan. Työttämänä ei muuten saa pesänjakoakana ilmaiseksi, vaikka muut oikeudenkäytikulut voi saada. Oikeuden käyti se sitten vasta kallista onkin....
      Kaikista veloistanne myös tulevista teille molemmille jää puolet.

      • nix nax

        >>Kaikista veloistanne myös tulevista teille molemmille jää puolet.


    • järki käteen

      Ottakaa se avioehto älkääkä antako toisen vedättää. Maailma on täynnä konnia, niin miehissä kuin naisissa, jotka käyttävät hyväksensä hyväntahtoisia ja sinisilmäisiä ihmisiä.

      On se outo juttu kun rakkaus/ihastuminen sokaisee jotkut ihmiset aivan täysin. Uskotaan viimeiseen asti hyvää toisesta vaikka merkit kertoo jotain muuta.

      Ja kannattaa muista, että suurin osa avioliitoista päättyy eroon.

      Yksin tänne maailmaan on tultu ja yksin täältä lähdetään siinä välissä sitten on yksi tai joillakin useampia matkakumppaneita.

      VK

      • avioehto laadittava

        Kyllä, avioehto on nykypäivää, kun lähes kaikilla ihmisillä on sekä rahanarvoista omaisuutta että myös velkaa. Lisäksi moni on saamassa perintöjä omalta suvultaan. Mutta avioehdossa pitää myös muistaa, että se on laadittava ammattitaitoisesti ja otettava huomioon erinäiset seikat nyt ja tulevaisuudessa. Avioehto ei siis ole mikään yhtenäinen sabloona kaikille pareille, vaan jokainen miettiköön miten järjestellään nykyinen omaisuus ja mahdolliset tulevaisuudessa tapahtuvat muutokset niissä. Pääperiaatteet on parin sovittava yhdessä ja yksityiskohdat hioo sitten hyvä asianajaja.


    • olivia*

      vähissä vaihtoehdot... Tuskin saat millään keinoin siirrettyä miehen kuluja varten ottamiasi lainoja hänen nimiinsä (hän on edelleenkin työtön? Ei saa vieläkään lainaa?), vaikka voisit osoittaa, että rahat ovat vain ja ainoastaan hänen kuluihinsa.

      Joten sinun maksettavaksi velat jää. Kalliit oppirahat maksat. Miehesi olisi voinut hakea velkasaneeraukseen - ja viiden vuoden kitkuttelun jälkeen olisi ollut veloista vapaa. Nyt sinun pitää mitä ilmeisemmin hakeutua velkasaneeraukseen.

      Älkää hyvät ihmiset ottako omiin nimiin toisten velkoja!

    Ketjusta on poistettu 108 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenna teen sen

      Se on nyt päätetty. Pääsen pois tästä epätietosuudesta.
      Ikävä
      78
      3248
    2. Hakkarainen: persut Venäjän ja Pohjois-Korean tiellä

      Hakkarainen entisenä persujen kärkipoliitikkona tietää, mitä puhuu. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010422614.html
      Maailman menoa
      200
      1972
    3. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      25
      1851
    4. Fuengirola.fi: Kohuissa rypenyt Jari Sillanpää, 58, harvinaisessa haastattelussa: "Minä haluan..."

      Ex-tangokuningas on kertonut kuulumisiaan Espanjan Aurinkorannikolta. Että ei muuta kuin elämässä etiäpäin, Jari Sillanp
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1538
    5. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      166
      1395
    6. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      88
      1375
    7. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      52
      1099
    8. Mistä vuodesta

      lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
      Ikävä
      97
      1038
    9. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      844
    10. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      59
      830
    Aihe