PARASTA LEIPÄÄ

SUOMESSA?

saaristolaisleipä. se vaan on hyvää ja maukasta.

9

1051

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En vastusta suoranaisesti väitettäsi, mutta tällaisena saariston lapsena täytyy kyllä kysyä, että kenen saaristolaisleivästä nyt kirjoitat?

      Sillä nimellä kun näyttää nykyään kulkevan useita erilaisia teelmiä ja aidoissakin saaristolaisleivissä on paljon erilaisia valmistustapoja.

      Olen ihmetellyt, ettei sille perinteiselle Iniössä tai Ahvenamaan puolella tehtävälle leivälle ole jo haettu jotain alkuperäsuojaa kun näkee, että yksi ja toinen paakari sisäsuomessa ja Helsingin seudulla raiskaa saaristolaisleivän nimeä aivan surutta - teelmillä ei ole juuri mitään tekemistä alkuperätuotteen kanssa.

      • Vanha kokki

        Että miten ratkaisemme mikä on paras leipä?
        Henkilökohtaisesti olen mieltynyt itäsuomalaisiin ja lähinnä savolaisiin leipiin.
        Ruisleivistä ja etenkin limpuista parasta olen syönyt Pietarissa.
        Tampereella oli aikoinaan Linkosuon Jussin riävä aamukahvin kanssa vain voilla siveltynä aivan lyömätön.
        Porin seudulla on Ullan Pakarin kaurajuntta tänäpäivänäkin aivan pistämätön.
        Kotimaisen leivän pilaajia ovat suuret leipomot bulkkituotteillaan.
        Saaristolaisleipä saattaa olla monelle sisämaan asukkaalle aikatavalla vieras, vaikka niistäkin löytyy todella maukkaitakin.
        Niin on monia makuja kuin on maistajiakin.


      • alkuperäissuojaa

        hakea, luultavasti myönnettäisiin.


    • saatavuus

      sisämaassa ei kovin hyvä.

    • likka!!

      Minusta tamperelaiset riävät ovat vielä parempia. Leivon Arinarievä kärkikastia.

    • Lienee todella vaikea hakea ns. parasta leipää kun ensiksi tulsii määritellä tuo "parhuus". Ja makuasioissa on ylivertaisuutta vaikeata valita.

      Ja jokaiselle on se kotoseudun leipä tietysti lähes makoisinta.

      Jos nyt voin sitten mainita muutaman oman seutuni, lajinsa hyvän edustajan, niin Iniö Bageri on varsin hyvä saaristolaisleivän tekijä, Ylhäisten Leipomo Alastarolla tekee mainittavan hyvää reikäleipää ja kakkoa - Peltopoikaa, Naantalin Aurinkoisella on hienot leipomotuotteet, Rostenin Crusta-leivät ovat hyviä kaikki tyynni, Turun Stockmann - missä tehtäneenkään? - myy tosia hyviä leipiä jne.

      Mikähän lienee se ylivertainen ruisleipä Suomessa - pohjassa vielä hiilenmurenia, koputettaessa kumahtaa kauniisti, kuori tiivis, mutta vähän repeillyt, kuoressa tuoreen leivän hapan maku ja sisältä pehmeää täynnä... Leipä, joka vain paranee vähän vanhentuessaan ja hiotessaan.

    • SA-int -70

      vanikka - kovaa ja _hyvää_!

      • Mutta kun sekin

        Nykyään valmistetaan ruotsissa, eikä se ole Ylhäisten tekemää, niin ei voi kehua enää sitäkään!


    • hugoh

      hyvä leipä, olipa se mikä hyvänsä, kyllä tarvitsee ehdottomasti voi päälleen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      134
      2102
    2. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      375
      1558
    3. Hauskaakin jopa...

      Että moni nainen olettaa, että kyse on vaan siitä kaanustinloukusta, kun mies jotain ehdottaa. 😄 Ja miettiikö monikaan
      Sinkut
      227
      1176
    4. Nainen, minkä kappaleen laittaisit nyt miehelle

      kuunneltavaksi tietäen, että hän ikävöi sinua ja kipuilee päästäkseen yhteyteen kanssasi. Jotain, joka kertoo...
      Ikävä
      108
      982
    5. Koen, että minua tavallaan vainotaan

      Kyllä minä vain satun tietämään, että täälläkin on joitain serkun kaiman kummeja jotka kiusaavat minua. Lisäksi sairas n
      Ikävä
      126
      969
    6. Toivottavasti vielä kohdataan mies

      Ja aloitetaan juttelu. Nyt olisin valmis.
      Ikävä
      92
      943
    7. Vanhemmalle naiselle

      Aikataulu muutos. Ensi viikolla pistetään asia vireille. Ei juhannukseen asti aikaa. Kannatti valehdella!
      Ikävä
      55
      918
    8. Herätänkö minä sinut itkullani nainen

      Kysyn tässä kun kaipuun aallot lyövät ylitseni ja ihmettelen missä olet toivoessani, että olisit tässä vierelläni. On va
      Ikävä
      25
      848
    9. Pimahdan kohta ihan kunnolla

      Entä, jos otan sitten yhteyttä sinuun? 🫨🫥🥴
      Ikävä
      20
      824
    10. Vastaa nyt kun kuitenkin valvot!

      Vai pelkäätkö että miehesi herää? Ppm:lle 😉
      Ikävä
      111
      808
    Aihe