Niin, mistä aloittaa sukututkimus?
Haluaisin tietää suvustani kaiken mitä irti vain saa.. Mistä kannattaisi aloittaa? Kysyn siis teiltä, jotka olette moista tehneet? Onko se helppoa, onko se kannattanut ja miksi tutkitte?
Itseäni kiinnostaisi tietää, minkä nimisiä ihmisiä on kuuluneet sukuuni ja missä he ovat asuneet, mitä ovat tehneet ja missä heidän mahdolliset jälkeläisensä ovat..
Sukututkimus?
5
1571
Vastaukset
- Blondie
Itse olen etsinyt facebookista ja olen sieltä löytänyt muutaman joilta olen sitten kysellyt pikkuserkkujeni nimiä jne.
Myös äidiltäni ja isältäni olen sukulaisista kysellyt ja kirjoittanust sitä mukaa ylös nimiä kuin niitä olen saanut. Isän puolelta tunnen serkut, sedät ja tädit, mutta pikkuserkkuja en niinkään. Äidin puolelta taas tiedän äidin serkkuja, tädit, sedän ja osan pikkserkuistani. Nyt aion kysyä mummoltani muista pikkuserkuista, jotta voin etsiä heidät ja tutustua. Kannattaa ensin kysyä mahdollisilta sukulaisilta ja jos ei auta niin kirjastoista katsomaan sukukirjoja tai kirkonkirjoista etsimään :) - kyselemällä
vanhemmilta sukulaisiltasi tietoja ja kirjoittamalla ne muistiin. Nimet, syntymäaika ja -paikka, puoliso ja lapset ja tietysti mielenkiintoisia kertomuksia.
Perinnönjaon yhteydessä tarvitaan sukuselvitys, eli sellaisia papereita löytyy joka suvusta. Voit itsekin tilata kirkkoherranvirastosta sukuselvityksen.
Kun pääset ajassa taaksepäin 1800-luvulle, voit alkaa tutkia sukuasi kirkonkirjojen perusteella. Internetin Hiski-ohjelmasta löytyvät jo useimmat kirkonkirjat. - on...
mahdollisuus osallistua sukututkimuskursseille, niin ilmoittaudu.
Kirjallisuutta:
Sukututkimus askel askeleelta (Suomen sukututkimusseura)
Sukututkimuksen jatko-opas (Suomen sukututkimusseura)
Sukututkimuksen käsikirja (Rauno Luttinen, Marjo Hyppönen)
Käy kirjastosta etsimässä ko. kirjoja tai kaukolainaa jostain..
Muitakin sukututkimusoppaita on olemassa.
Pienetkin tiedonmuruset voivat johtaa suuremman kokonaisuuden jäljille. - tiira..
kysellä läheisiltä kaikista esipolvista sitten vaikka netistä hakea niiden perustella.
Kirkkoherran virastot.hautausmaat...mulla oli onneksi tietoa myös isoiso-iso vanhemmista laittettu perheraamattuun..siitä löytyi hiskistä jatkoja..Nyt on auki 4 kansiota.. ja sukuhakuriforumilta kysyin, sain yhdeyden sukulaisiini ne auttoi myös paljon.Kaikki keinot sallittu myös facesta voi kysyä mistä oot jne:-)jos törmää samaan sukunimen omaavaan ihmiseen. - se.justse
www.tsl-helsinki.fi järjestää sukututkimus kursseja joissa opetetaan vaikka mitä asiasta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_232443Kerro kaivattusi
Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.531723Vakkuri puhuu että Suomi joutuu sotaan.
Hänen mukaansa asiantuntijat ovat yhtä mieltä että Suomi joutuu sotaan Venäjän kanssa. En tiedä kuinka lähellä se on, mu284974Saako kantaa asetta
Voiko olla koskaan kotelossa lonkalla ase.. Siis ei mikään luvaton ase. Johon on luvat. Esim luottamustoimessa, tai kaup11974- 253964
- 146893
- 56844
Mies mitä ajattelet naisista?
Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.110749- 46725
Mitä laitatte karjalanpiirakan päälle?
Voita tietenkin, mutta mitä muuta? Itse yleensä juustoa, jotain leikkelemakkaraa ja tuorekurkkua8718