Lehdenjakaja metelöi?

_timonen_

Olen tässä nyt pari viikkoa jakanut lehtiä varhaisjakeluna. Alueella on enimmäkseen kerrostaloja, sekä hissillisiä että vanhoja hissittömiä.

Muistaakseni minulle sanottiin työhönopastuksessa, että lehdet tiputetaan kokonaan postiluukusta alas. Olen vaan alkanut miettiä, että monikohan on herännyt yöllä, kun olen laittanut lehteä. Näyttää olevan monia erilaisia postiluukkuja ovissa. Ärsyttävän usein on sellaisia luukkuja, että niihin kyllä pystyy ihan hyvin ehkä työntämään lehden sisään, mutta sitten oven sisäpuolella on äänestä päätellen joku toinen metallinen läppä vielä, joka kolahtaa mukavasti, kun lehti tippuu alas.

Eipä nyt kukaan ole onneksi vielä tullut valittamaan, joten huoleni on ehkä turha. Yritän usein tunkea sormeakin sen verran siitä luukusta sisään, että se pysäyttäisi sen mahdollisen toisen luukun kolahtamisen. Miksi siihen ei voisi laittaa vaikka jotain pieniä kumitassuja, ettei se kolahtaisi niin kovasti?

Miten teillä kokeneemmilla asia on, ajatteletteko koko asiaa, tai yritättekö myös tehdä homman niin hiljaa kuin mahdollista?

60

5656

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei siis minulle, kiitos.

      Asiakkaan näkökulmasta:

      Itse en voisi edes harkita Hesarin tilaamista, koska tilattuani lehden ilmaiskamppiksesta joskus vuosi-pari sitten viikoksi, heräsin postiluukun paukahdukseen joka helvetin aamuyö viiden aikaan. Käyn töissä ja tällainen joka-aamuinen herääminen ei itselleni kerta kaikkiaan voi toimia. Naapureiden luukunpaukahduksiin en herää (mikäli heille edes lehteä tulee), mutta tuo yksi viikko oli niin painajaismainen, että olin viikon aamuyön heräämisten jälkeen aivan raato ja loppu. Sittemmin joskus harvoin olen huonosti nukutun yön aikaan herännyt samoihin kellonaikoihin siihen, kun lehdenjakaja juoksee rappusia kuin maratonia menisi; "tamtam-tamtam-tamtam-tamtam" - melkein kuin tahallaan hakkaisi jalkojaan portaissa keskellä hiljaista yötä.

      En edes pidä itseäni herkkäunisena, mutta tuon viikon kamppiskokemuksen jälkeen voin sanoa, että sellaista lehteä ei löydy, jota edes ilmaiseksi huolisin yöunieni hinnalla.

      • niin prinsessaa

        laita ne tassut siihen luukkuun niin ei paukahda.
        Niin ne tekee muutkin.
        Ja viisi on aamuyö-ei yö.


      • ...ensin.
        niin prinsessaa kirjoitti:

        laita ne tassut siihen luukkuun niin ei paukahda.
        Niin ne tekee muutkin.
        Ja viisi on aamuyö-ei yö.

        "laita ne tassut siihen luukkuun niin ei paukahda.
        Niin ne tekee muutkin.
        Ja viisi on aamuyö-ei yö."

        Sinun kannattaisi kyllä opetella ensin lukemaan, ennen kuin yrität kirjoittaa, niin voisi onnistua vähän paremmin kuin nämä edelliset löpinäsi.

        "Ja viisi on aamuyö-ei yö."

        Niinhän tuolla kirjoitettiin, että:

        "olin viikon aamuyön heräämisten jälkeen aivan raato ja loppu"

        LUE uudelleen: "aamuyön" - onko sinulla lukutaidossa, näössä vai ymmärryksessä (eniten) vikaa?

        "sitä ollaan niin prinsesaa"

        Missä tuolla muuten kirjoittaja mainitsi sukupuolensa, itse kun en sellaista tuolla näe mainitun? Mutta ehkäpä sinä oletkin selvänäkijä, ja se, minkä lukutaidon ja näön puutteessa menetät, selvänäössä voitat. Tosin, otsikostasi päätellen et osaa myöskään kirjoittaa - tiedoksesi, että prinsessa-sanassa on kaksi S-kirjainta.

        Ystävällinen neuvo: mene, hyvä ihminen, takaisin peruskoulun penkille, ennen kuin alat surkean puutteellisella luku- ja kirjoitustaidollasi muita oikomaan asioissa, joita et itse ole alunperinkään osannut tekstistä lukea oikein.


      • voihan se
        ...ensin. kirjoitti:

        "laita ne tassut siihen luukkuun niin ei paukahda.
        Niin ne tekee muutkin.
        Ja viisi on aamuyö-ei yö."

        Sinun kannattaisi kyllä opetella ensin lukemaan, ennen kuin yrität kirjoittaa, niin voisi onnistua vähän paremmin kuin nämä edelliset löpinäsi.

        "Ja viisi on aamuyö-ei yö."

        Niinhän tuolla kirjoitettiin, että:

        "olin viikon aamuyön heräämisten jälkeen aivan raato ja loppu"

        LUE uudelleen: "aamuyön" - onko sinulla lukutaidossa, näössä vai ymmärryksessä (eniten) vikaa?

        "sitä ollaan niin prinsesaa"

        Missä tuolla muuten kirjoittaja mainitsi sukupuolensa, itse kun en sellaista tuolla näe mainitun? Mutta ehkäpä sinä oletkin selvänäkijä, ja se, minkä lukutaidon ja näön puutteessa menetät, selvänäössä voitat. Tosin, otsikostasi päätellen et osaa myöskään kirjoittaa - tiedoksesi, että prinsessa-sanassa on kaksi S-kirjainta.

        Ystävällinen neuvo: mene, hyvä ihminen, takaisin peruskoulun penkille, ennen kuin alat surkean puutteellisella luku- ja kirjoitustaidollasi muita oikomaan asioissa, joita et itse ole alunperinkään osannut tekstistä lukea oikein.

        käyttäytyä prinsessamaisesti/neitimäisesti, vaikka olisikin mies. ;D
        Varmaan saa mustelman herneestä, joka on monen patjan alla. ;D


      • mutta eläköön vapaus!

        Ensimmäistä kertaa tähän päivään mennessä kuulen, että kukaan olisi jättänyt Hesaria tilaamatta lehdenjakajan metelöinnin takia. Me saamme asiasta ilmoituksen asukkaalta ja syy selvitetään. Yleisin syy, että Hesari jää tilaamatta on asiakkaan rahapula. Ja ilmaiskamppiksesta sinäkin ne lehtesi tilasit.

        Metelistä sen verran, että suhteellinen käsite. Tuo"tamtam-tamtam-tamtam-tamtam" lähtee meillä päin viereiseltä rockklubilta ja muuten monin verroin kovempana kuin jakajan 3 minuutin kierros yhdessä rapussa. Naapurusto joutuu kuuntelemaan tätä ja paljon muuta valittamatta tuntitolkulla. Me menemme myös aamulla töihin ja valitettavan usein väsyneinä. Veikkaanpa, että joku tarkkasilmäinen kirjoittaja osaa päätellä tuosta otsikko nimerkki kentästä mistä Hesalaisesta Clubista on kyse. Arvaatko itse?


      • teen näin.
        niin prinsessaa kirjoitti:

        laita ne tassut siihen luukkuun niin ei paukahda.
        Niin ne tekee muutkin.
        Ja viisi on aamuyö-ei yö.

        Ei ne tassut auta. Itse olen sen luukun nostanut ylös ja laittanut paksulla teipinpalasella oveen kiinni. Näin ei kolise ja sitten tietysti sisempi toinen ovi kiinni jos sellainen on.
        Kyllä muakin häiritsi se kolahdus ja heräsin joka yö. Jotkut jakajat pitää hirveää meteliä, portaissa juostaan ym. Nyt on ilmeisesti jakaja vaihtunut kun kuulu mitään ja naapureillekin laitetaan lehdet niin ettei kolahda (olen muutamia kertoja sattunut olemaan hereillä silloin)


      • -.,,,.--.,,,,.--.,,,
        ...ensin. kirjoitti:

        "laita ne tassut siihen luukkuun niin ei paukahda.
        Niin ne tekee muutkin.
        Ja viisi on aamuyö-ei yö."

        Sinun kannattaisi kyllä opetella ensin lukemaan, ennen kuin yrität kirjoittaa, niin voisi onnistua vähän paremmin kuin nämä edelliset löpinäsi.

        "Ja viisi on aamuyö-ei yö."

        Niinhän tuolla kirjoitettiin, että:

        "olin viikon aamuyön heräämisten jälkeen aivan raato ja loppu"

        LUE uudelleen: "aamuyön" - onko sinulla lukutaidossa, näössä vai ymmärryksessä (eniten) vikaa?

        "sitä ollaan niin prinsesaa"

        Missä tuolla muuten kirjoittaja mainitsi sukupuolensa, itse kun en sellaista tuolla näe mainitun? Mutta ehkäpä sinä oletkin selvänäkijä, ja se, minkä lukutaidon ja näön puutteessa menetät, selvänäössä voitat. Tosin, otsikostasi päätellen et osaa myöskään kirjoittaa - tiedoksesi, että prinsessa-sanassa on kaksi S-kirjainta.

        Ystävällinen neuvo: mene, hyvä ihminen, takaisin peruskoulun penkille, ennen kuin alat surkean puutteellisella luku- ja kirjoitustaidollasi muita oikomaan asioissa, joita et itse ole alunperinkään osannut tekstistä lukea oikein.

        Kirjoitusvirheillä päteminen on ehkä säälittävin tapa vängätä vastaan kun kunnon argumentteja et näytä saavan aikaiseksi. Näsäviisastelu ei myöskään edistä keskustelua vaan teet itsestäsi vain enemmän pellen.

        Kirjoittajan pointti oli, että ne tassut kannattaa laittaa siihen postiluukkuun jos kerran luukku tuntuu äänekkäältä. Eivät kiireiset jakajat ala hissuttelemaan parin herkkäkorvan takia eikä luukkujen äänenvaimennus ole heidän vastuullaankaan vaan kämpän asukkaan. Eikä sitä lehteä kukaan pakota tilaamaan muutenkaan.


    • Ammattijakaja

      Täällä meillä ei ainakaan pudoteta lehtiä kokonaan alas asti vaan jätetään puolittain luukkuun. Jakokin käy näin nopeammin. Jotkut asiakkaat haluavat lehtensä alas asti kun pelkäävät että joku voi varastaa sen luukusta (joiltakin on joskus varastettukin) joten heille tyrkätään lehdet alas asti. Erityisesti vanhoissa kerrostaloissa niitä "kolinaluukkuja" on paljonkin mutta siellä ei ole juurikaan väliä kun lehdet jäävät joka tapauksessa luukkuun eikä alas. Jos joku em. luukun omistaja nyt sattuu haluamaan sen lehden pudotettavan alas niin sormella voi avittaa luukkua niin ettei se kolahda. Pikku juttu.
      Noista äänekkäistä luukuista vielä sen verran että jos sellaisen omistaja tulee uikuttamaan siitä äänestä niin sano suoraan että korjaa luukkunsa koska kunnossa oleva postiluukku ei pidä ääntä! Mikään puolustus ei myöskään ole se että luukku on "vanha", sen saa asiakas luvan korjata itse mikäli sen aiheuttama ääni häiritsee.

      Itse olen juossut rappuja vuosia eikä kukaan ole metelistä rutissut. En omasta mielestänikään pidä meteliä kun askel on kevyt (reippasta vauhdista huolimatta). Missään nimessä ei kannata alkaa hissuttelemaan. Sitten kun työajat (ja palkka) tuplaantuu niin sitten on aikaa hiipiä ;)

      • Hello, Newman

        Pari kuukautta sitten meidän talossa kävi aamuöisin joku "ammattijakaja" myös, joka piti aivan saatananmoista meteliä!

        Hirveellä ryminällä hissistä ulos, aggressiivisesti lehdet luukusta (heräsin siihen, kun naapurille laitettiin lehti...), ja sitten perkeleenmoisella töminällä juoksi rappuja alas.

        Yksi pyyntö, älkää todellakaan juosko niissä rapuissa! Se kuuluu ja kauas.

        No, nyt on meno rauhoittunut, on kai jakaja saanut siirron maaseudulle... Siellähän voi rymytä, kun lehdet jaetaan aamulla eikä aamuyöllä (meniks vuorokauden ajat nyt oikein :) )?
        --------------------------------------------------------------------
        "When you control the mail, you control information."


      • T.naisjakaja
        Hello, Newman kirjoitti:

        Pari kuukautta sitten meidän talossa kävi aamuöisin joku "ammattijakaja" myös, joka piti aivan saatananmoista meteliä!

        Hirveellä ryminällä hissistä ulos, aggressiivisesti lehdet luukusta (heräsin siihen, kun naapurille laitettiin lehti...), ja sitten perkeleenmoisella töminällä juoksi rappuja alas.

        Yksi pyyntö, älkää todellakaan juosko niissä rapuissa! Se kuuluu ja kauas.

        No, nyt on meno rauhoittunut, on kai jakaja saanut siirron maaseudulle... Siellähän voi rymytä, kun lehdet jaetaan aamulla eikä aamuyöllä (meniks vuorokauden ajat nyt oikein :) )?
        --------------------------------------------------------------------
        "When you control the mail, you control information."

        Olisit tehnyt kuten eräs herrasmies, joka juoksi perääni rappuun pelkät Black Horset jalassa opastamaan oikein kädestä pitäen kuinka lehti laitetaan luukkuun niin, ettei luukku kolise. Nimitteli vielä kesäapulaiseksi.


      • hiukan pidemmälle.
        Hello, Newman kirjoitti:

        Pari kuukautta sitten meidän talossa kävi aamuöisin joku "ammattijakaja" myös, joka piti aivan saatananmoista meteliä!

        Hirveellä ryminällä hissistä ulos, aggressiivisesti lehdet luukusta (heräsin siihen, kun naapurille laitettiin lehti...), ja sitten perkeleenmoisella töminällä juoksi rappuja alas.

        Yksi pyyntö, älkää todellakaan juosko niissä rapuissa! Se kuuluu ja kauas.

        No, nyt on meno rauhoittunut, on kai jakaja saanut siirron maaseudulle... Siellähän voi rymytä, kun lehdet jaetaan aamulla eikä aamuyöllä (meniks vuorokauden ajat nyt oikein :) )?
        --------------------------------------------------------------------
        "When you control the mail, you control information."

        Eipä sillä hirveästi ole väliä juoksetko äänekkäästi vai hiivitkö hitaasti hiljaa jos on kiire. Kun lehdet ovat myöhässä lehtipainon myöhästelyn johdosta, täytyy usein pitää melkoista kiirettä jotta ehtii toimittaa kaikki painotuotteet määräaikaan mennessä.

        Jos jaat tukka putkella ja ehdit ennen deadlinea, herkkähipiäiset uikuttaa kun jakaja on äänekäs. Jos taas hiivit hiljaa etkä sen johdosta ehdi hoitaa hommaa määräaikaan mennessä, herkkähipiäiset uikuttaa kun lehti ei tullut ajallaan. Jos ollaan ajoissa ja hissuksiin niin sitten uikutetaan jostain muusta. Niin tai näin, aina on joku pikkusielu kitisemässä. Ja salettihan on ettei näistä ämpyilijöistä olisi koskaan tähän duuniin.


      • miettiä myös itse
        hiukan pidemmälle. kirjoitti:

        Eipä sillä hirveästi ole väliä juoksetko äänekkäästi vai hiivitkö hitaasti hiljaa jos on kiire. Kun lehdet ovat myöhässä lehtipainon myöhästelyn johdosta, täytyy usein pitää melkoista kiirettä jotta ehtii toimittaa kaikki painotuotteet määräaikaan mennessä.

        Jos jaat tukka putkella ja ehdit ennen deadlinea, herkkähipiäiset uikuttaa kun jakaja on äänekäs. Jos taas hiivit hiljaa etkä sen johdosta ehdi hoitaa hommaa määräaikaan mennessä, herkkähipiäiset uikuttaa kun lehti ei tullut ajallaan. Jos ollaan ajoissa ja hissuksiin niin sitten uikutetaan jostain muusta. Niin tai näin, aina on joku pikkusielu kitisemässä. Ja salettihan on ettei näistä ämpyilijöistä olisi koskaan tähän duuniin.

        Onko se sinun vika jos lehdet ovat painosta myöhässä? En minä ainakaan sen takia pidä yhtään enempää kiirettä kuin muutoinkaan. Vittuako ei painokoneet ole laulaneet ajoissa.

        Ja sitten jos jotkut valittaa niin eihän ne sinulle valita vaan päivystykseen. Ainakin luuloen ettei sinun piirisi aukkailla ole sinun puhelinnumeroa mihin soitella jos lehdet myöshässä. Ja kyllä ne sieltä päivystyksestä osaavat kertoa lehtien myöhästymisen syyksi painon myöhästymisen.

        Tyhmät raatavat ylimääräistä, viisas pääsee vähemmällä. Ja kaiken lisäksi sinulla on oikeus lähteä pois töistä kun se aikaraja tulee vastaan. Ei ketään voi pakottaa jäämään "ylitöihin". Itse ainakin monesti ilmoittanut että lopetan jaon tasan klo 6.00 ja hommatkoon jonkun toisen jakamaan lehdet loppuun. Siitä saa vielä kaiken lisäksi ihan täyden palkan jaat sen piirin loppuun tai et. Joten käytännössä teet ilmaista työtä. Tämä tietenkin silloin kun en ole aikataulusta myöshässä itsestäni johtuvasta syystä. Mikäli nukun vaikka pommiin niin silloin tietenkin jaa vaikka yliajalle meneekin.


      • ei teidänlaisten
        Hello, Newman kirjoitti:

        Pari kuukautta sitten meidän talossa kävi aamuöisin joku "ammattijakaja" myös, joka piti aivan saatananmoista meteliä!

        Hirveellä ryminällä hissistä ulos, aggressiivisesti lehdet luukusta (heräsin siihen, kun naapurille laitettiin lehti...), ja sitten perkeleenmoisella töminällä juoksi rappuja alas.

        Yksi pyyntö, älkää todellakaan juosko niissä rapuissa! Se kuuluu ja kauas.

        No, nyt on meno rauhoittunut, on kai jakaja saanut siirron maaseudulle... Siellähän voi rymytä, kun lehdet jaetaan aamulla eikä aamuyöllä (meniks vuorokauden ajat nyt oikein :) )?
        --------------------------------------------------------------------
        "When you control the mail, you control information."

        neiti-ihmisten tarvitse nurista siitä, että lehti tulee myöhässä.


      • aloittajaaa
        miettiä myös itse kirjoitti:

        Onko se sinun vika jos lehdet ovat painosta myöhässä? En minä ainakaan sen takia pidä yhtään enempää kiirettä kuin muutoinkaan. Vittuako ei painokoneet ole laulaneet ajoissa.

        Ja sitten jos jotkut valittaa niin eihän ne sinulle valita vaan päivystykseen. Ainakin luuloen ettei sinun piirisi aukkailla ole sinun puhelinnumeroa mihin soitella jos lehdet myöshässä. Ja kyllä ne sieltä päivystyksestä osaavat kertoa lehtien myöhästymisen syyksi painon myöhästymisen.

        Tyhmät raatavat ylimääräistä, viisas pääsee vähemmällä. Ja kaiken lisäksi sinulla on oikeus lähteä pois töistä kun se aikaraja tulee vastaan. Ei ketään voi pakottaa jäämään "ylitöihin". Itse ainakin monesti ilmoittanut että lopetan jaon tasan klo 6.00 ja hommatkoon jonkun toisen jakamaan lehdet loppuun. Siitä saa vielä kaiken lisäksi ihan täyden palkan jaat sen piirin loppuun tai et. Joten käytännössä teet ilmaista työtä. Tämä tietenkin silloin kun en ole aikataulusta myöshässä itsestäni johtuvasta syystä. Mikäli nukun vaikka pommiin niin silloin tietenkin jaa vaikka yliajalle meneekin.

        Ketjun aloittaja eli minä olen ehtinyt jakaa jo kohta kolme vuotta :). Tähän voisin kommentoida, että kyllä niitäkin on, jotka kävelevät pihassa vastaan ja mutisevat jotain myöhästyneestä lehdestä. Heidän mielestään lehti on jo silloin myöhässä, jos se tulee myöhemmin kuin mihin he ovat tottuneet (vaikka piirin deadline-aika olisi vielä kaukana). Tai sitten vaan tullaan jyrmyn näköisenä ja nypätään lehti kädestä. Onhan sitten vielä niitäkin, jotka kysyvät asiallisemmin, miksi lehti on myöhässä.. mutta jakajan syyksi se niin helposti aina taidetaan katsoa.


      • Et ole kouluttanut..
        aloittajaaa kirjoitti:

        Ketjun aloittaja eli minä olen ehtinyt jakaa jo kohta kolme vuotta :). Tähän voisin kommentoida, että kyllä niitäkin on, jotka kävelevät pihassa vastaan ja mutisevat jotain myöhästyneestä lehdestä. Heidän mielestään lehti on jo silloin myöhässä, jos se tulee myöhemmin kuin mihin he ovat tottuneet (vaikka piirin deadline-aika olisi vielä kaukana). Tai sitten vaan tullaan jyrmyn näköisenä ja nypätään lehti kädestä. Onhan sitten vielä niitäkin, jotka kysyvät asiallisemmin, miksi lehti on myöhässä.. mutta jakajan syyksi se niin helposti aina taidetaan katsoa.

        ...tilaajiasi kunnolla. Noh, kyllä ne vuosien saatossa oppivat tavoille.

        Ja lehtiähän ei todellakaan "nypätä kädestä"!

        Vähän itsekunnoitusta peliin, hyvät kollegat!!!

        http://www.youtube.com/watch?v=CUOlc_j4rMA&ob=av3e


      • Vielä lisäys...
        Et ole kouluttanut.. kirjoitti:

        ...tilaajiasi kunnolla. Noh, kyllä ne vuosien saatossa oppivat tavoille.

        Ja lehtiähän ei todellakaan "nypätä kädestä"!

        Vähän itsekunnoitusta peliin, hyvät kollegat!!!

        http://www.youtube.com/watch?v=CUOlc_j4rMA&ob=av3e

        ...tässä kuskilla asenne kohdillaan! Soveltuu myös jakotyöhön niiden ilaajien osalta, joiden luukut ovat vuodesta toiseen rikki.

        http://www.nettiapaja.net/tag/hermona


      • Ja vielä...
        Vielä lisäys... kirjoitti:

        ...tässä kuskilla asenne kohdillaan! Soveltuu myös jakotyöhön niiden ilaajien osalta, joiden luukut ovat vuodesta toiseen rikki.

        http://www.nettiapaja.net/tag/hermona

        ....toinen lisäys: Väilillähän yöllä tulee vastaan kaikennäköistä "hauskaa" örveltäjää teemalla "vappu" tai "koulunpäättäjäiset" vastaan. On kivaa, kun on kevät ja omat velvollisuudet saatu taas hoidettua.

        Nämä sekopäät menevät sen yhden kevätyön siitä piiriesi läpi ja ajattelevat vähän varhaisjakajaa siinä sivussa kiusata jollain kivalla kepposella.

        Eipä ole näitä jekkustelijoita näkynyt silloin, kun talvella satoi yhdessä yössä puoli metriä lunta tai silloin, kun tuuli koko yön myrskylukemissa.

        Silti jakajat suorittivat hommansa kuin ei mitään estettä olisi.

        Niinpä on hyvä antaa pikku opetus näille pikkunilkeille, jotka luulevat jotain yön laiesta tietävänsä.

        Menee siinä monella pikku kullannupulla kakat housuun kun erehtyvät väärän jakajan kanssa pelleilemään...

        Katsopa The Blair Witch Project – esimerkki siitä mitä tapahtuu, kun menet toisen suvereenisti hallitsemalle kotikentälle asiattomasti sekoilemaan.

        Vielä teemaan sopiva loppulaulu:

        http://www.youtube.com/watch?v=c1NN9rnNpEQ


    • -Yks lehdenjakaja-

      itse olen tosi herkkäuninen ja muutin tässä vähän aikaa sitten kerrostaloon asumaan, en ole vielä herännyt kertaakaan postiluukun kilahdukseen, vaikka kuulen sen selvästi hereillä ollessani.
      Minäkin olen joskus laittanut lehteä jakaessa luukkuun sormet niin, ettei metalliläpyskä kilahda niin pahasti. Jakokirjassa on joidenkin kohdalla erikseen merkintä niistä, jotka eivät halua lehteä pudotettavan luukusta, vaan jätetään se siihen luukkuun... Lisäksi joidenkin luukuilla, jotka rämähtävät kovasti, jätän suosiolla lehden luukkuun.

      • jakajajaja

        Pikku vinkki! Jos se luukun kolahdus häiritsee tai teillä on asunnossa haukkuva koira joka lisäksi aamupuhteinaan repii sen lehden atomeiksi, niin laittakaa joku kori tms. oven ulkopuolelle mihin sen lehden voi jättää.


    • Jakuri

      Tuohon rappusissa juoksemiseen.. kesäkeleillä lenkkareilla ei lähde kovin ääntä. Talvella on vähän toinen juttu jos on pakko pitää monompia kenkiä.

      Opit myös tod näk vielä hiljaisemmaksi kun enemmän on jakokokemusta takana, noiden luukkujen kanssa. Jotkut niistä silti aina pitää ääntä ja aina yllättää.

      Yhdessä rapussa on asiakkaan naapuri valittanut kun lehti putoaa niin äänellä.. jakajan on siis jätettävä lehti roikkumaan siksi ettei tämä perkeleen naapuri häiriinny.. meillä on ohje muuten tiputtaakin lehdet aina alas. Ellei asiakas kitise. Listaan merkataan vaan sitten ne jotka ei siedä tippuilua..

      Onhan noita kaikenlaisia.. ne vanhat luukut, etenkin jos ovat vielä pystysuoraan, syövät joka kerta hermoni - etenkin kun on perusjakelun tavaraa, kuten Yhteishyvää tai jotain vastaavaa vähän isompaa. Saa taitella ja survoa siitä jäniksenvitun kokoisesta lävestä. Samoin sellaiset itsehitsatut, kymmenen kilon kansilla varustetut postilootat tekisi mieli sulattaa. Yleensä vielä kun sen valtaisan kannen aukaisee, niin aukko onkin tämä jäniksenvittu!

      • aloittaja_

        Joo, nyt kun olen jakanut hieman enemmän, on tullut tapa, että päästän sen sisällä olevan läpän sormen avulla hitaasti alas, ettei kolahtaisi. No, joskus silti kolahtaa.

        Mielenkiintoisin luukku, mikä on tullut eteen, on pystyssä oleva luukku, joka on oven vasemmassa reunassa. Tässä reunassa on myös vasemmanpuoleinen seinä ihan 10 sentin päässä ovesta, ja lisäksi täytyy työntää se lehti siten, että se menee vähän viistosti oikealle. Sepäs onkin kovin mukavaa näin oikeakätisenä, kun pitäisi päästä puoli metriä vasemmalle, että pääsisi sopivasti luukun kohdalle. Mutta millä menet kun siinä on se seinä. Niin ja osa lehdistä mulla on vasemman käsivarren päällä jakaessani, joten ei pysty käyttään kahta kättä apuna. Onneksi näitä luukkuja löytyi vain yksi.


    • ole...

      ...huolissasi. Itse olen jakanut 10 vuotta kahdessa eri kaupungissa eikä koskaan ole metelöinnistä valitettu vaikken mitenkään varokaan meteliä.

      Vaikka valituksia tulisikin ne menevät pomollasi mappi-öö:hön.

      • Ainahan

        niitä on kaikenlaisia herkkähipiäisiä urputtajia tai muuten vajaita jotka vaikka keksimällä keksivät jotain uikutuksen aihetta. Sellaisille ei kohauteta edes olkaa :)


    • SeSe Seko

      ..on yhdessä oven luukussa helistimet asennetuna oven sisäpuolella sen takia, että varmasti kuulee milloin tulee posti, ettei turhaan tarvitse käydä katselemassa. On pyydetty pudottamaan lehti alas. Siinä asuu luultavasti liikuntarajoitteinen vanhus. Jakokirjassa on merkintä niiden talouksien kohdalla, jotka haluavat lehden alas asti.

      • posti kulkee

        Ettei vain olisi sama reitti mitä itse jaan? :D Mistä kaupungista on kyse? Alkaako K:lla?


      • Hauhauhau

        Mulla taas on yhden (kerrostalon) oven takana koira, jonka aamu hupina on napata lehti kun työnnän sen luukusta. Koira ei ikinä hauku, mutta jos jään oven taakse viivyttelemään alkaa kuulua kärsimätöntä uikutusta. Hesari lähtee käsistäni vaudilla ja kamala rapina vaan kuuluu kun koiruli pinkoo viemään aamun lehteä ilmeisesti suoraan isäntäväen sänkyyn.


    • roiskista

      ja siitä asti he ovat olleet niin varovaisia, että on paha olla, tekisi mieli sanoa, että nyt passaa roiskia, Hesarin tuloon en ikinä ole herännyt. Hermot ovat tosi kireällä, jos postiluukun kolisemisesta puhuu.
      Ehkä joku nauroi, joka tapauksessa nyt harmittaa.

      • häh..?

        Siis mitä "roiskimisesta"??


      • roiskista
        häh..? kirjoitti:

        Siis mitä "roiskimisesta"??

        kun tekee jotakin huolettomasti, se on roiskimista. Ala-aulaan postilaatikot vaan, jos (piip).


      • fdfdfdfdfdfdf
        roiskista kirjoitti:

        kun tekee jotakin huolettomasti, se on roiskimista. Ala-aulaan postilaatikot vaan, jos (piip).

        Laittakoot vaan kaikille postilaatikot aulaan. Jakajan työtähän se helpottaa! Postinjako ei ole mitään hissuttelua joten turha siitä on mäkättää. Posti menee eikä meinaa! Mäkättäjät hommatkoon kumitassut luukkuihinsa jos "kolisee".


    • lehtimies-late

      Kun laitat lehden luukkuun ja työnnät alas asti, se takana oleva metalliläppä pitää kädellä pehmeästi laskea alas. Meilläpäin ei kyllä pudotettu alas asti kun olin ite töissä, ellei jakokirjassa toisin mainittu. Tosin joihinkin luukkuihin lehteä on vaikea saada aluksi pysymään.

    • Olkaa hiljaa, pliis

      Asun omakotialueella ja ongelmana on se, että kesäaikaan meillä liikkuu kaksi postinjakajaa, jotka koilottaa toisilleen juttujaan samalla kun pyöräilevät pitkin katua. Ovat mies ja nainen. Olisikohan toinen seuraneitinä tai sitten mies henkivartijana. En ole vaivautunut kurkkimaan ikkunasta, kumpi tekee duunin. :P

      He eivät huomioi, että kesällä nukutaan ikkunat auki, jolloin joka yö kuulen noin 50m matkalta heidän höpinöitään (tahtomattani) niin selvästi, että pääsee jo juoneen mukaan. :D

      Koko kaudunpätkältä kuuluu kyllä sitten alusta ja lopusta hieman epäselvempää mölinää. Tää rupee sitten kyllä pikkuhiljaa tökkimään, kun sitä papatusta joutuu taas kuuntelee koko kesän. :(

      • Käräytä...

        ...ne siat! Mukana ei saa nimittäin olla mitään avustajaa.

        Tosi on.


      • sdfsdfsffff

        Pistä ne räppänäsi kiinni niin ei äänet kuulu... Mikään laki ei kiellä puhumasta ulkona.


      • en näkisi vaivaa
        Käräytä... kirjoitti:

        ...ne siat! Mukana ei saa nimittäin olla mitään avustajaa.

        Tosi on.

        No aika useinkin on, todella.
        Uusi jakaja harjoittelee piirin vanhan kanssa yhdessä.

        Nämä on kaikilla esimiehillä tiedossa, joten käräytät ihan turhaan.


      • alennettu

        Minä olin kerran melkein psykoosissa, ja tosiaan melkein karjuin ok-alueella, kun jaon lehtiä.
        Sain valituksen.
        Olisin mennyt hoitoon, tietenkin, jos olisi viety.
        Mutta olin niin pahassa kunnossa, että en välittänyt, vaikka pälätin.

        Koko ajan yksinäni.
        surin raha-asioitani. Silloin oli itselle tullut - en muista kuinka monta palkanalennusta.
        Kävin työterveydessä kyllä myöhemmin, tajusin, että olin kärsinyt hirveästä ahdistuksesta noin vuoden jo silloin.

        En saanut varoitusta työnantajalta, mutta siinä valituksessa oli, että jakaja puhuu puhelimeen. Tein sitä piiriä yhden yön, korkeintaan kaksi.

        Sinun pitää valittaa tuosta, tosiaan. Se loppuu siihen.


      • alennettu
        alennettu kirjoitti:

        Minä olin kerran melkein psykoosissa, ja tosiaan melkein karjuin ok-alueella, kun jaon lehtiä.
        Sain valituksen.
        Olisin mennyt hoitoon, tietenkin, jos olisi viety.
        Mutta olin niin pahassa kunnossa, että en välittänyt, vaikka pälätin.

        Koko ajan yksinäni.
        surin raha-asioitani. Silloin oli itselle tullut - en muista kuinka monta palkanalennusta.
        Kävin työterveydessä kyllä myöhemmin, tajusin, että olin kärsinyt hirveästä ahdistuksesta noin vuoden jo silloin.

        En saanut varoitusta työnantajalta, mutta siinä valituksessa oli, että jakaja puhuu puhelimeen. Tein sitä piiriä yhden yön, korkeintaan kaksi.

        Sinun pitää valittaa tuosta, tosiaan. Se loppuu siihen.

        melkein kuin tahallaan hakkaisi jalkojaan portaissa keskellä hiljaista yötä.


        vastaus tuon ylläolevan kirjoittajalle...on totta, että jakelutyössä olevilla ihmisillä on paljon, paljon , paljon patoutunutta vihaa. Yöjakelun puolella tämän huomannut. Asialle olisi tehtävä jotain kiireesti.

        Ja syynähän näihin ilmiöihin, leviävään katkeruuteen ja vihaan on...niin...
        ei se alimmainen, alennettu jakaja, joka suostuu jäämään kynnysmatoksi...


      • Mirkkuk
        Käräytä... kirjoitti:

        ...ne siat! Mukana ei saa nimittäin olla mitään avustajaa.

        Tosi on.

        Meillä saa olla, kunhan lehdet on jaettu, se riittää.


      • rrhgtgfr
        Käräytä... kirjoitti:

        ...ne siat! Mukana ei saa nimittäin olla mitään avustajaa.

        Tosi on.

        Jaa. Näytähän se lakipykälä joka sen kieltää?


    • mölyapina.pääkiinni

      Valitettavasti laki suojelee yksinkertaisia papupatoja, joille soveliaan äänenvoimakkuuden hahmottaminen suhteessa vuorokauden aikoihin tuottaa ylitsepääsemättömiä ongelmia.

      • hrfgterf

        Pistä apina tulpat korviin. Ihmiset tekee työnsä ja sillä hyvä.


    • Pate Postimees

      Tere, muut lehdenjakajat. Kertokaapa, jos menette kerrostalorapusta yöllä sisälle ja ulos, onko teillä tapana sulkea ovi "hiljaa" ?

      Eihän jokaisen rapun oven "hiljaiseen sulkemiseen" ole aikaa. Mitäs mieltä olette tästä ?

      • Ammattijakaja

        Ei ole. Jos ovi paukahtaa, antaa paukahtaa. On taloyhtiöiden oma asia jos ovissa ei pumput toimi tai sellainen puuttuu kokonaan. Hissuttelemaan emme ala. Sama juttu lukkojen kanssa jotka eivät lukitu itsestään oven sulkeutuessa. Ne ovat täysin taloyhtiön vastuulla emmekä me ala erikseen pukkimaan toimimattomia ovia kiinni.


      • esimerkki112
        Ammattijakaja kirjoitti:

        Ei ole. Jos ovi paukahtaa, antaa paukahtaa. On taloyhtiöiden oma asia jos ovissa ei pumput toimi tai sellainen puuttuu kokonaan. Hissuttelemaan emme ala. Sama juttu lukkojen kanssa jotka eivät lukitu itsestään oven sulkeutuessa. Ne ovat täysin taloyhtiön vastuulla emmekä me ala erikseen pukkimaan toimimattomia ovia kiinni.

        Juurikin näin, en lukitse ovia ellei ne mene itse lukkoon, enkä ala niitä hiljaa sulkemaan, paukkukoon jos paukkuu. Kellä olisi motivaatiota alkaa miettimään talon asukkaita? LOL, lopettakoon lehtitilauksen jos häiritsee, ei voisi vähempää kiinnostaa.


    • Järki käteen!!!

      Hohhoijjaa... jokainen valitsee itse oman asumismuotonsa. JOS päättää muuttaa kerrostaloon, niin rapusta kuuluviin ääniin on vaan pakko sopeutua. JOS tilaa sanomalehden, joka jaetaan aamuyöllä, niin postiluukun kolahdukseen on vaan syytä sopeutua....

      Normaalilla mielenterveydellä varustettu ihminen kykenee sopeutumaan elinymäristönsä normaaleihin ääniin (postiluukku, rappu, ovet, hissi, vesiputket jne), mutta epävakaat persoonat harvemmin... varsinkin, jos siihen epävakauteen kuuluu käsittämätön tarve KYYLÄTÄ jokaista talossa tapahtuvaa ripsausta löytääkseen jotain valittamisen aihetta!

    • 11116731

      tuo "Käsittämätön tarve kyylätä" tarkoittaa suomeksi yksinäistä eläkeläistä :D

    • Härreguud

      Jos kerrostalon äänet piinaa, niin kannattaa varmaan painua takaisin sinne korpeen - ei ole pelkoa muista ihmisistä, tai äänistä!

    • Luottosijainen

      Itse viitisen vuotta lomittajana ollena (ja ihan kaikenlaisia piirejä nähneenä) sanoisin, että talonän asukkaita voi ottaa siinä määrin huomioon kuin voi ilman, että se vaikeuttaa työtä. Lehden laittaminen kohtuullisen hiljaa sinne luukkuun ei oikeasti ole yhtään sen hitaampaa kuin kunnon pamauttaminen, mutta kyllähän siinä aina joku pieni ääni kuuluu. Toki aina ei voi onnistua, ja jotkut luukut vain pamahtavat, eikä sille mitään voi. Tällä alueella ainakin lehdet työnnetään kokonaan luukkuun, mikäli asiakas ei ole toisin toivonut.

      Rapuissa saa juosta, mutta ei se askeleen kevyenä pitäminen ole mikään amerikantemppu. Parhaat jakokengät jalkaa ajatellen ovat hyvin iskuvaimennetut, ainakin jos piirillä on paljon portaita. Eikä sellaiset kengät pidä kovaa meteliä, jos ei tahallaan tömistele. Märät pohjat tosin kitisevät joissain rapuissa.

      Pointtina on nyt se, että on hyvä pyrkiä tekemään työnsä aika hiljaa, mutta erikseen ei tarvitse hissutella.

    • Harmittaapi

      Tälleen herkkänä nukkujana meille on tullut joku metelöivä uusi varhaisjakelija tai sit niillä on kiire. Ei kokemusta itsellä minkään jakamisesta, mutta vertailukohtaa on. Käy normaalia myöhemmin 3 aikaan. Ennen jako puoli kolme pitkän aikaa.. Taas sain oikeasti raivarin siitä metelistä. Tuskin kiusallaan. Kiire ehkä? Lehdetkin rutussa. Siis ihan oikeesti. Ei oo neuvottu tai sit ei vaan kiinnosta. Eihän se herkkua ole varmasti kitupalkalla.. Onneksi en joka yö nuku näin huonosti..

    • Anonyymi

      Olen vähän jäljessä, mutta kerronpa miten se tilanne on, kun täältä puuttuu tärkeetä tiatoa.
      Olen jakanut varhaisjakelun autopiirissä, johon kanssa kouluttanu uuren ukon, jotta saarahan lisää sakkia pyöräpiiriin. Nykyään fillarin kanssa vetelen.
      Meillä on siellä jakelussa oikeasti kiire. Moni kuvitteloo, että nuoria poikia siällon huvikseen tukka putkella tramppaamassa itelleen taskurahaa, mutta ei, kun sitä teherään ihan tyän pualesta. Joku tuossa väitti, että pual kolome ois lehti tullut. AINA on ollut meillä niin, jotta 3.00-3.30 välillä vasta tuloo leheret. Usein siinä 3.20 paikkehilla. Siitä lähäretään piirille. Fillaroijat 'jättöpaikalle' johon autopiirin tyäntekijä tua leheret. Itte jakelun pääsee usein alottamahan vasta noin 3.40. Palvelulupaus on meillä 6.30 ja se aika juastahan, poljetahan ja trampatahan rappuja. Jos tiät jäässä, poljetahan useesti hitaammin. Välineet ei meillole ikinä priimassa. Siellon rikkinäästa jarrua, jumittanutta seisontatelinettä, huanosti toimivia automaattivaihteeta. Harvoon on semmoonen yä että kävellen rappuja ehtis tohon 6.30 ja tuskin siällä juuri taukoo muutkaan pirä.. Itte max hörppään vettä välissä leilistä.
      Niitä luukkuja on sellaasia uusia joista suht. nätisti saa leheren sisään ilmoottelematta liikaa saapumisesta. Sitton niitä vanahoja metalliräppänöötä jokka kosahtaa eres pikkasen vaikka kuinka koittaa pehementää laskua. Ja ne purotetahan juuri siksi, että ei sitä näpistystä tapahtus. Tukittu postiluukku on kans vaan kutsu esim murtovarkahille, että tuossei ole oltu kotona hetkeen. Jos siitä ottaa kiarroksia niin postille voi nakkaa palautetta niin merkatahan jakokirjaan sun kohoralle poikkeus. Ai niin: sinä joka sanot, että ei tule jakajalle palautteeta ja, että vuoron päätyttyä voi vaan marssia kotohon. Ensinnä ne palautteet tuloo juurikin sinne jakelijalle. Muutama köppääly ja myähästyminen sallitahan ja ne merkkaallaan jakokirjahan seuraavan yän iloksi. Jos alakaa toistumahan, niin kyllä sää esimiehen kanssa juttusille jourat ja taatusti pääset. Useen on postin porukka toisilleen aika leppoosta, mutta molen nähäny miten nuon asennootuvalle harkkarille ollahan huurettu pää punasena. Kun ajateltihin, että 'ei näin paskalla palakalla tartte opetella oikeen'.. Se on sovittu niin, että se jako teherähän näin ja siitä tuloo sovittu summa. Ei se pitäs maharotonta olla. Mää olen hyvä jakaja. Säästä hualimatta on tilaukset ajallaan luukussa ja jos menis ylitte niin eisole iso juttu niitä jakaa loppuhun.
      Linjaus pitäs olla se, jotta työ on tehtynä luvatussa ajassa ja muu on toissarvosta. Siitä meille maksetahan ja itse juoksen kyllä rapussa. En tahalteni siellä kolistele, mutta tuloohan siitä kevyestäki askeleesta kaikuvassa rapussa ääni. Itellä ei mitään patootunutta vihaa ole. Kuten muillaan, mää osasta mun asiakkaista pirän ja osasta en. Niistä pirän, jokka sattuessaan jalkeelle rappuun mua tervehtii tai eres nyäkkää. Niistä en tykkää jokka luukun läpi huuteloo valituksia, vekslaa tilaustensa kanssa, mulkoolee tai muuton ei kohtele ihimisen tavoon. Ja me muuten muistetahan miten meitä kohtelit. Eikä tuollu mikää uhkaus vaan huomaatus, että joku ehkä jossaan aattelee sinusta aika nuivasti, koska vuoden ajan oot iliimootellu sille kellonaikoja luukun lävitte tai verelly sen leheren suoraan kärestä kun koitan sitä luukust purottaa.
      Summa summarum me teherään hommamme. Son sitte sinun asia tilaatko vai etkö. Mutta kokeeleppa jos jalkeella oot ja törmäät rapussa/pihassa mihnää siihen jakelijaan vaikka tervehtiä tai toivottaa ohimennen hyvää tyäpäivää. Ei siinä rupattelemahan joura, mutta kyllä ne piänet eleet tuottaa suurta arvostuksen tunnetta, etenkin kun nuon paskoilla palkoolla ollahan. Molen kerran piretylle asiakkaalle sujaattanu leheren jälkeen lapun, jossa pahoottelen viimeyän toisen leheren puuttumista(itte unohrin. Autolla lopulta viälä vein) ja kiittäny. Ihan vaan koska moikkas mua useen ja saatto huutaa kiitos kun lehtee laitoon luukkuhun :D!!

      • Anonyymi

        Mitä satuja sää latelet. Lehdet saapuu 1:00, joskus on vartin myöhässä. 6:00 mennessä pitää olla valmista arkisin ja viikonloppusin 7:00. En ole koskaan tavannut asiakasta joka oven takaa huutelisi mitään, aika hullu saisi olla että tuommoiseen aikaan mitään huutelee kukaan. Palkka on työhön nähden ihan ok... missä muussa työssä saa 4h öistä yli tonnin kuussa... Ja btw mua ei ainakaan vois vähempää kiinnostaa mitä asiakkaa ajattelee. Lehden toimitan perille ja sillä hyvä.


    • Anonyymi

      Täällä lehenjakaja haisee!

      • Anonyymi

        hyvältä


    • Anonyymi

      Paskalta haisee lehdenjakaja aina kun koiraa lähden ulkoiluttamaan aamuyöstä.

      • Anonyymi

        Niinpä saisivat suihkussa käydä ennen työvuoroa. Oksettava persehiki haisee hississä aina jakajan jäljiltä.


      • Anonyymi

        Itsekin kiinnittäny huomiota että lehdenjakajan jäljiltä rapussa haisee. lienee jotain yhteiskunnan pohjansakkaa töissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itsekin kiinnittäny huomiota että lehdenjakajan jäljiltä rapussa haisee. lienee jotain yhteiskunnan pohjansakkaa töissä.

        ymmärrän hesarin ja paikallislehtien jakelun yöllä,menee kuitenkin aika harvaan luukkuun.mutta en tosiaankaan halua herätä lehteä tilaamattomana siihen kun joku kolauttaa 4 aikaan yöllä postiluukkuun jonkun elisan laskun tai mainoksen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ymmärrän hesarin ja paikallislehtien jakelun yöllä,menee kuitenkin aika harvaan luukkuun.mutta en tosiaankaan halua herätä lehteä tilaamattomana siihen kun joku kolauttaa 4 aikaan yöllä postiluukkuun jonkun elisan laskun tai mainoksen

        Aamulehti pirkanmaalla menee enemmän kuin jokatoiseen luukkuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aamulehti pirkanmaalla menee enemmän kuin jokatoiseen luukkuun.

        se on kyllä melkoinen levikki verrattuna hesariin pääkaupunkiseudulla,miten mahtaa käydä hs pistäessä näppinsä peliin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        se on kyllä melkoinen levikki verrattuna hesariin pääkaupunkiseudulla,miten mahtaa käydä hs pistäessä näppinsä peliin

        Myös hesarin jako kuuluu itsellä työhön. Koko alueelle menee kolme lehteä, vrt 250 aamulehteä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    4. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    5. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3064
    6. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3060
    7. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    8. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    9. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    Aihe